C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/par 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 5 articles
 
 Article 1/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAR-     
*FEW VIII 211b per
PAR-, préf.
[*FEW VIII, 211b : per ; TLF : XII, 912a : par2]

I. -

[Prép.. par1 devenue préf.]

A. -

[Dans les formations verbales, idée de parcours de bout en bout]

 

1.

[Dans l'espace, idée de mouvement, de traversée, de parcours de bout en bout ou de part en part]

 

Rem. V. paraccompagner "accompagner jusqu'au bout" ; paraller ; parbondir ; parcourir ; parforer ; parmarcher ; parmener ; parsuivre ; parvenir ; parvoler...

 

2.

[Dans le temps, idée de durée continue, qui s'étend jusqu'au bout]

 

Rem. V. pardurer"durer, rester toujours, perdurer" ; parmaintenir "maintenir durablement, maintenir jusqu'au bout".

B. -

P. ext. [À partir de l'idée de parcours de bout en bout, marque la complétude]

 

1.

[Dans les formations verbales, marque la complétude ou la perfectivité]

 

Rem. V. parabattre "abattre, détruire complètement" ; paraccomplir "accomplir pleinement" ; parachever "mener qqc. à son terme, achever complètement qqc." ; parachèvement "achèvement complet" ; paraimer "aimer pleinement" ; parchanter ; parclore ; parcroitre ; pardire ; paremplir ; parester; parfaire, parfait, parfaitement ; parfiner ; parforcer ; parformer ; parfournir ; parfuir ; parjuger "juger en dernier ressort" ; parlire ; paroutrer ; parpayer, parpaie, parpaiement ; parquerir ; parservir ; parsommer "s'accomplir" ; partroubler ; partraiter ; partransferer ; partuer ; parvoir...

 

2.

[Dans les formations substantives ou adjectives, marque la complétude comme un préf. augmentatif]

 

a)

[Dans les formations substantives]

 

Rem. V. parcharge "partie la plus haute du chargement" ; parfin, à la parfin "tout à la fin"...

 

b)

[Dans les formations adjectives]

 

Rem. V. paraigu "très aigu" ; paradmirable "tout à fait admirable" ; pardurable "éternellement durable, éternel", v. perdurable, pardurablement, v. perdurablement, pardurableté, v. perdurableté , parsobre "d'une extrême sobriété"...

II. -

[Comme préfixe séparable, devenu adv. marquant l'intensité, v. par2]

REM. 1. Se présente parfois sous la forme per-, v. per- II. Se substitue à pro- dans parfond "profond" (lat. profundus).2. On reconnaîtra la prép. par, et non pas le préfixe, dans les adv. ou loc. adv. par avant, paravant, pardeça, par dessus, pardessus, pardehors, pardevant, par terre... ; de même dans pardieu.
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 2/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAR1          PAR2          PAR3     
FEW VIII 211b per
PAR, prép.
[T-L : par ; GD : par1 ; AND : par1 ; FEW VIII, 211b : per ; TLF : XII, 908a : par1]

I. -

[En tant que prép. par assume toutes les fonctions grammaticales dévolues à la catégorie prépositionnelle ; dans la relation aRb que par instaure, b est de nature nominale ou assimilable à un élément nominal (par + subst. ; par + pronom ; par + inf. ; par +adv., p. ex. dans par ainsi "de cette manière") ; a est de nature quelconque (nominale ou verbale) ; entre dans la construction de nombreuses loc. adverbiales, prépositives et conjontives]

A. -

[Par introduit un élément nominal ou assimilable à un élément nominal]

 

1.

Par + subst. : Item, par ceste voie et non par autre peut estre legierement solute la question que propose Aristote ou .XIe. chapitre aveques pou de addicion. (ORESME, C.M., c.1377, 534).

 

2.

Par + pronom : Item, par ceste voie et non par autre peut estre legierement solute la question que propose Aristote ou .XIe. chapitre aveques pou de addicion. (ORESME, C.M., c.1377, 534). Ouyes lesqueles accusations cy-dessus faites par ledit chevalier, la confession et denegacion dudit prisonnier par lui sur ce faites, comme escript est cy-dessus, et la submission par lui faite en soy rapportant de toutes icelles accusacions ou dit et depposicion d'icelle dame... (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 361).

 

3.

Par + inf.

 

Rem. V. infra II C 1 d.

 

4.

Par + adv.

 

Rem. V. infra par derriere, par devant, par ainsi...

 

5.

Par + gérondif

 

Rem. V. infra II C 1 e.

B. -

[Le syntagme que par introduit porte sur un élément quelconque]

 

-

[Sur un subst. (rare)] : Aussi con sur moy clamast droit L'issue par cy me devée (Mir. nonne, 1345, 327). ...et font moult de mal et d'ennuy en ce païs, et guettent un passage par ou il vous convient passer, se vous voulez aler avant. (Bérinus, I, c.1350-1370, 264).

 

-

[Sur un adj. (rare)] : Item, encore ne conclute pas ceste rayson contre les philosophes qui diroient le contraire, quar il est possible par nature que une chose soit materielle et que elle ait en soy des premieres qualités et qui ont contraire, et qu'elle dure sanz fin. (ORESME, C.M., c.1377, 254).

 

-

[Sur un verbe (cas général)] : ...je ne puis aler ne venir Par devers vous (MACH., L. dames, 1377, 87).

C. -

[Entre dans la construction de nombreuses loc. adverbiales, prépositives ou conjontives]

 

Rem. V. infra par dedans, par derriere, par dessus... ; par ce que, par quoi, par tant que...

II. -

[Sémantiquement, par opposition à la prép. pour, la prép. par marque l'idée de parcours, notamment de parcours traversant ou de passage obligé, p. ext. de pacours discontinu, de répartition, de distribution ; au fig. marque l'idée de moyen ou de médiation, p. ext. de manière ou de cause]

A. -

[Dans l'espace ou dans le temps]

 

1.

[Marque l'idée de parcours traversant ou de passage obligé] : Et pour ce' en lieu de souspirail Un cornet ai especial Par le quel le vent qu'ai u cors Je gete et evapeure hors. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 242). Lors doit cil qui le veult prendre [le sanglier] sarrer le champ ou la vigne ou vergier tout forsque un grant pertuis par la ou il vient plus comunement a son viandeïz ou a ses menjues (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 259). ... nous avons entendu que vous avez passé par une isle ou il a un roy crestien qui moult est oppressez d'un soubdant sarrazin. (ARRAS, c.1392-1393, 81). ...une cliquette en l'uis par quoy l'en avalle ou gardin de la vicairerie (Comptes Archev. Rouen J., 1399-1400, 49). Voult celle que par la alasse Veoir la terre du souldan Qui aux crestiens fait maint dan. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 57). Soufre, sulfur en latin, est une vaine de terre de chaulde et sèche nature, et pour ce les eaues qui courent par les vaines de souffre sont mauvaises, et vault à pluseurs choses en médicine. (LA HAYE, P. peste, 1426, 228). ...les deux parts de sesdits gens sont encores à logier espanduz par les champs en grand soufferte et peyne, travaux et peril. (Ecorch. Ch. VII, T., 1445, 129). ...atout ce fardeau passoit par la chambre de son maistre, marchant le plus soef qu'oncques peust (C.N.N., c.1456-1467, 124). ...et touteffois messire Symon de Lalain soubtiva de faire naiger à mont la riviere de l'Escault, qui passe par la ville (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 232). Pour quoy, moy veant en telle fortune et miserableté, commançay a raviser les lieux et regarder ça et la se d'aventure je pourroye rencontrer, voir ou apercevoir chemin ou sente par quoy je me peusse de ce perilleux lieu absentir. (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 108).

 

-

Par ci par là : Et, en apprés, plaisir prenons en bledz Qui ne sont poinct desrobez ne enblez, Puisque Jhesus chascun an les envoye Par cy par la, en chemin et en voye, Sur terre, roche et en souefve arayne, Par sa grace begnigne et souverayne (LA VIGNE, S.M., 1496, 332).

 

2.

[Marque l'idée d'un parcours de bout en bout (réel ou imaginaire) et fixe ainsi la localisation spatiale] : Les autres toutes leurs plaisences Avoient et leurs souvenances En ceaus qui cerchoient les guerres Par toutes les estranges terres. (MACH., D. Lyon, 1342, 216). Seigneurs, toute raison s'acorde Que ceste pais et ceste acorde Soit publiée par la terre Dou soudan sans alongne querre (MACH., P. Alex., p.1369, 175). ...et un lion (...) li lecha la sueur, qui li decouroit par la face et le corps (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 438). Quant le roy d'Angleterre Edouart, ... vint premierement en Alemaigne devers le roy et empereur Loys de Baviere, ... cilz empereur le institua à l'empire à estre son vicaire par touttes les marches de l'empire (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 152). ...il ne fina de embler par tout le pays où il a depuis esté, et que ad ce faire il commença à Thouleuse la Gaillarde, et que, depuis ce, il a tant fait de larrecins que il ne lui souvient et ne sauroit nombrer. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 252). Et manda de recief gens en Brabant, Flandres, Haynnaut, Picardie, Namur et par tous ses pays, et fut adverty que, par l'ayde du Roy de France, qui tousjours luy faisoit sourde guerre, le duc de Loraine estoit rentré en son pays de Loraine et avoit legierement reconcquis tout le pays (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 141).

 

-

Par deçà / par delà. V. pardeça : Et, pour tant, ainsi conme un oingnement soue[f] flerant est ton nom [du roi Charles V] espandu par deça et par dela la mer ; toutes terres et toutes eglises dez Sains si racontent tez dons, tez ausmones et ta gloire. (Songe verg. S., t.1, 1378, 6). ...par delà la ville de Loncjumel, il trouva une charre wide qui venoit à Paris, en laquele, pour soy solagier de porter icelle toile, il mist icelle toile en la queue de ladite charrete (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 77). Si m'a envoyé par deça Pour vous de par lui deprïer Que ce lui veuilliez ottroyer, Par si que ce lui soit loisible (Gris., 1395, 73).

 

.

Par de delà : ...tant que li rois nostres sires ait soufissans honmes de son roiaulme envoiiet par de dela la mer pour parler au conte de Hainnau, (FROISS., Chron. D., p.1400, 232).

 

-

Par dedans : ...advis lui estoit par dedens son corage Que, s'il moroit ce jour au grant estour ramage, Que haulte honneur aroit la pierdu le viage (Flor. Rome W., c.1330-1400, 231).

 

-

Par dehors. V. pardehors : Fortunë a deux arcs pour traire Qui ne sont pas bien accordans, L'ung tire droit, l'autre a contraire, L'ung par dehors, l'autre dedans, L'ung est sainture sans mordant, Car il est doulx et debonnaire, L'autre fait pis que arracher dens (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 196). La vielle, qui maint mal foursa, Sus la pucelle s'aoursa Pour ce qu'elle ne se mouvoit. Au souffrir sy bien s'acoursa Que la mort par dehors boursa Et la vie dedens couvoit. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 353).

 

-

Par derriere : Apres va par derriere et garde qu'il ait les fesses escartelees et bien secourcees, belle queue et bien pelue et sarrant aux fesses que on ne la puisse sourdre (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 139). ...en faulchant et ramenant son coup par derrière, ainsi que font tous aultres faulcheurs, de force et de tout son povoir, et sans ce qu'il pensast à aucun mal faire audit Simon, son cousin, rencontra icellui Simon de la poincte de sadicte faulx en la cuysse senestre à l'endroit de la souriz et le blessa (Doc. Poitou G., t.12, 1475, 23).

 

-

Par dessous : ...luy fut advis que l'on le sourdit par dessoubz les esselles (Mir. ste Cath. Fierbois C., 1470-1483, 47).

 

-

Par dessus : Puis que sommes d'une alÿance Par dessus l'erbe jolÿete, Chantons ung petit a plaisance. (LA VIGNE, S.M., 1496, 266).

 

.

Au fig. "Outre" : De George de Joingny, bailli de Nieneve, pour le cler de son rest, oultre et par dessus les 98 livres 2 solz dont par l'ordonnance de messeigneurs des comptes à Lille il a esté tenu en souffrance jusques aux comptes de septembre l'an mil CCCC et vint... 31 l. 5 s. 4 d. (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 405).

 

-

Par devant. V. pardevant : ...par davant luy s'agenoulle et supploye (Flor. Octav. L., t.2, c.1400, 569). Et la par devant tout le peuple, en la presence des signeurs, furent leutes les lettres de l'empereour (FROISS., Chron. D., p.1400, 294). ...ycelle Université n'empeschoit point que ledit Faudin ne fust et soit eslargi par la Court, en baillant bonne et suffisante caution d'ester à droit par devant l'inquisiteur de la foy (FAUQ., II, 1421-1430, 46). Lequel, souffrant paciemment leur forte et rigoreuse rudesse, ordonna briefment son ost en quarrure, et par devant estoit en triangle, c'est à dire à trois costez. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1, c.1425-1440, 361). Elle alla au cordoennier, et tantdiz qu'elle faisoit chausser ses souliers, son mary passe par devant l'ostel au cordoennier (C.N.N., c.1456-1467, 528).

 

-

Par devers : Cils chevaliers qui gens est et adrois Et ceste dame aussi a ces crins blois Sont venu ci Par devers moy, dont je les remerci, Et jugement vuelent oïr de mi, Li quels a plus de mal et de sousci (MACH., J. R. Beh., c.1340, 118). ...ordonnasmes audit Huguet nous apporter et mectre par devers nous sesdiz papiers, ce qu'il fist, et vismes, regardasmes et examinasmes iceulx comptes et papiers, présens les viconte et procureur du Roy à Rouen. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 117).

 

-

Par entre. "Entre" : Si regardez par entre vous (Ponthus Sidoine C., c.1400, 45). ...et puis par entr'eux, Pour un petit, Au parler fut donné respit (RENÉ D'ANJOU, Regn. et Jann. R., c.1457-1461, 66).

 

-

Par sur. "Par dessus, sur" : ...et fut le duc de Clerance, frere du Roy d'Angleterre, abatu de coup de hache, et le Roy son frere vint mettre le pié par sur lui de paour qu'il fust tué (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 17-18). Et en se retirant par sur ung pont qu'ilz avoient fait pour s'entresecourir (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 58-59).

 

-

Par terre : Et en la fin Remondin descendy a pié, et print sa lance qui gesoit par terre, et en vint le grant pas vers son ennemy (ARRAS, c.1392-1393, 63).

 

-

Par mi. V. parmi : ...Un dous regart riant me fist lancier Par mi le cuer, et moy si enlacier, Qu'il me sousmist en son trés dous dangier, Sans repentir. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 73).

 

-

Par tout. V. partout : Li lieus d'entour est odorans, Par tout, est si souef flairans Qu'il samble à tous, n'en doutez mie, Qu'on soit en une espisserie Pour les fruis et pour les jardins, Plantés de mains de Sarrazins (MACH., P. Alex., p.1369, 210). Et faisoit pourveir ses cités, villes et chastiaus moult grossement en Pikardie, et tenoit par tout en garnison grant fuison de gens d'armes, par quoi li pays ne fust souspris d'aucune mal aventure (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 34). Mais assez d'autres femmes voy, Qui vont par tout sanz nul convoy Aux festes, aux champs, au theatre, Pour soulacier et pour esbatre (DESCH., M.M., c.1385-1403, 104).

 

3.

[Marque l'idée de parcours d'un espace de temps et de localisation dans le temps] "Pendant" : Ceste forme tint l'eglise rommaine par lonc temps (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 620). Et le lendemain, par matin, se leva Gieffroy et ses freres, et ouyrent la messe. Et après, prist Gieffroy une souppe en vin... (ARRAS, c.1392-1393, 299). ...et samblablement lui bailla et administra par nuit plusieurs vivres. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 179). ...il ot à elle compaignie charnèle ; (...) sans ce que ledit suppliant mary d'icelle femme s'en advisast, fors par l'espace d'un moys (...) que ledit suppliant s'en soupeçonna. (Ch. VI, D., t.2, 1400, 74). Cestui fut grant praticien et investigateur de science et fist une composicion de chaux vive et autres choses, qui par nuyt gectoit grande clarté, par especial en yver ou par temps de pluye et en grans et spacieux circuit. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 85 v°).

 

-

Par + num. + subst. de temps : Par deux nuiz vous ay attendue (Mir. nonne, 1345, 330). Et lors, comme li pueples se feust illueques adjousté de toutes pars, l'en leur commanda que il ne se partissent de la ville et si leur otroia l'en que par troiz jours aussi comme par trois ans il avoient esté hors il allassent parmi la ville, aourné et paré, chantant et soulachant, selonc la fourme de la sollempnité qui au jour d'uy se gardet (BERS., I, 9, c.1354-1359, 30.10, 55). La huictiesme joye de mariage si est quant celui qui est marié a tant fait qu'il est entré en la nasse, ou il est soulacié et y a prins touz plaisirs et deliz par deux ou trois ou quatre ans ou plus ou moins, et a commencé ja a reffredir sa jeunesse et vieult entendre a une autre besongne, quar l'en ne pourroit pas tourjours jouer aux barres et ne pourroit l'en pas bien courre et corner ensemble. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 66). Et par trois ou quatre samedis, moult grant peuple s'asambloit devant Chastellet (FROISS., Chron. D., p.1400, 757). ...à Jehan Le Valeton... qui ont esté chascun par ung jour en ladite sepmaine à fondre deux m. quatre cent de plomb et les soudées du dit plonc, pour faire la croix dessus le pignon de ladicte nef. (Doc. cathédr. Troyes A., 1482-1483, 404).

 

-

Par tout + période. "Pendant (toute la période de)" : Par tout janvier et fevrier et mars fet meilleur chascier les renarz que en autre temps (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 244). ...par tout le mois d'aoust deviennent ilz [les cerfs] touz jours plus pesanz. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 65).

 

-

Par avant. V. paravant "Précédemment, auparavant"

 

-

Par devant. "Précédemment" : ...uncore tout soit l'entree veiee a les portes par devant dites qe le delit de Glotonie ne puisse pas entrer (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 49).

B. -

P. ext. [Marque l'idée de pacours discontinu, de répartition, de distribution]

 

1.

[Marque une répartition discontinue dans une totalité, une globalité] : ...la ou il [Pytaneus] dit que pluseurs qui avoient esté tribulés et faiz povres pour la guerre voulurent faire la region equipartial, ce est a dire partir entre tous par equal. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 222). ...les docteurs qui soloient lire l'ordinaire par heure et demie ne lisent pas demi heure (BAYE, II, 1411-1417, 222). ...et les rigla le noble chevallier à eulx deppartir par quenestabliez et par dizaines (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 226).

 

2.

[Marque le retour dans le temps à intervalles réguliers] : Samuel juga son peuple touz les jours de sa vie et ala par chascun an environnant Bethel et Galgala et Masphat et jugoit Israel en ces dis lieus (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 429). ...il sera tenu et a promis de, durant ledit tems, visiter et netoyer à ses despens quatre fois l'an toutes les couvertures et gargouilles de dessus le Pont Nostre Dame, de querir la souldure qu'il faudra èsdites gargouilles, et de y livrer et emploier demi millier de tuille par chacune desdites années se tant y en fault, et aussi de resserchier et estoupper les trous desdites couvertures (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1425-1426, 84). Si ung viaigier, fermier ou coustumier d'aucune terre poye aucune rente, cens ou devoir ou non d'icelui à qui est ladicte terre, et sur icelle par dix ans, il porte prejudice à celui à qui est ladicte terre (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 540). Au soubschantre de Saint Victor lès Paris, 7 l. 3 s. p. de rente par an (Comptes Paris M., t.2, 1470-1471, 258). [Il] print certaines lettres touchans rentes viagieres venans a la sommes de XXX livres tournois de pension par chascun an. (Arch. Nord, 1484, B 1703, f° 70, IGLF).

 

-

Par n fois : Ne je ne croy de rien ce dit Que ja par deux foiz m'avez dit (Mir. pape, 1346, 381). ...ja par dix foiz ou par douze l'ay racheté (Bérinus, I, c.1350-1370, 26). ...lequel la despucella et congnut charnelment, et ot sa compaignie par deux fois. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 44). ...et autres plusieurs seigneurs, gentilzhommes, dames et damoiselles qui moult bien furent festiez par deux foiz en ladicte ville de Paris (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 67).

C. -

Au fig. [Marque l'idée de moyen ou de médiation, p. ext. de manière ou de cause]

 

1.

[Marque l'idée de moyen]

 

a)

"Moyennant" : Or resgardons que nous ferons, Et comment nous la garderons ; Car de vous la victoire vient, Et pour ce doy et me couvient Par vostre bon conseil user. (MACH., P. Alex., p.1369, 100). Item, il appert par geometrie comment l'ordre des figures superficielles rectilignes est selon le procés des nombres a commencier a .III., car la premiere est triangle, la seconde quadrangle, la tierce a .V. anglez, la quarte .VI. angles et la quinte .VII. et [ ainsi ] en procedant sans fin (...). (ORESME, C.M., c.1377, 382). ...encores encontre le decret de mon Pere, faulsant voz armez et voz besans, pour multiplier voz denrees, les vicaires de Mahommet en Egypte et en Surie, en Turquie et en Barbarie vous avez serviz et adorez par confederacion inique, en faulsant la foy de Jesucrist et de la Crestiente loyalle. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 301). Tous triangles sont constituez par troys lignes droictes dont l'une est prise pour la base et les deux aultres pour les deux ypothenusses (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 110). Au moyen et par vertu duquel povoir icelluy nostre cousin exposant s'est transporté esditz pays et aussi es terres et seigneuries que soloit tenir Jehan, nagueres conte d'Armignac (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 254).

 

-

[Par + subst. désignant une partie du corps] : Lors se treï courtoisement Vers moy pour savoir de mon estre, Et si me prist par la main destre De la sienne, blanche et polie, Pour mieus savoir ma maladie (MACH., R. Fort., c.1341, 57). Quant ilz orent souppé, et ilz orent lavé, et que graces furent dictes, ly sires de layens print Remondin par la main et l'enmena asseoir sur une couche pour deviser entre eulx (ARRAS, c.1392-1393, 53). Si le prindrent par teste, par piez et par jambes, et tout en air le sourdirent (C.N.N., c.1456-1467, 63). Et en ce disant s'aproucha dudit suppliant et quant il fut près de lui, il se gecta sur lui et le print par les deux bras et le gecta contre une soche de bois où il le tint à l'envers par aucun temps. (Doc. Poitou G., t.12, 1483, 613).

 

b)

[Par + subst. (désignant une chose à laquelle on tient particulièrement et que l'on engage par son affirmation)] : Par foy, sire, vous avez tort D'ainsi sohaidier vostre fin (Mir. Amis, c.1365, 48). Et cilz qui ne l'oit ne entent, ne lui respond mot. Et celle, comme courroucie, lui redist autre foiz : Comment, dist-elle, sire musars, estes vous si despiteux que vous ne me daigniez respondre ? Et cilz ne lui respond mot : Par foy, dist-elle, je croy que cilz jeunes homs dort sur son cheval, ou il est sours et muet. Mais je croy que je le feray ja parler, se il oncques parla nul jour. (ARRAS, c.1392-1393, 24). Par ma teste, ains qu'il soit souper Sera fait, sire, cen que dites. (Mart. st Pierre st Paul R., c.1430-1440, 144). "Ha ! par ma foy," dist la royne, "vous dictes tres bien : faites m'en souvenir quant le verrez." (LA SALE, J.S., 1456, 91). Je pense, par mon serment, Que Argent auré trouvé lotgis, (...) Quelqu'ung l'aura colloqué: Je vois cercher tout a l'eure Se quelc'un me vouldra lotgier, Qui sera bien grant avanture Si puis nulli trouver ! Or je vois a celluy parler Que voy la, en celle plasse, S'il me vouldra point alotgier Par une speciale grasse. (OLIOU, Mess. Arg. A., c.1470, 472). BOURREAU. (Il le gecte bas.) Velle la ! Par ma conscïence, Besoing n'a plus de souspirer ; Il se pourra bien essorer Devant que soit le moys passé. (LA VIGNE, S.M., 1496, 317).

 

-

[Dans les serments, les jurons : par + subst. (désignant un être ou un objet sacré)] : ...si commence a sousrire et lui respondy : Par Mahon, a ce que je puis veoir de vostre hardement, vous serez le premier qui assemblera a la bataille a cellui au grant dent. (ARRAS, c.1392-1393, 224). Par dieu, vous serés ranvercés Sen dessus dessoulx, fau crestïent. Je vous veulx aprandre comant Vous jouerés le subresaud. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 191). Par Dieu, dit elle, il ne me souvenoit de vous ne de vostre lemproye (C.N.N., c.1456-1467, 266). Vous ne scavés pas que j'ay fait ? Par la mort bieu, ung si gros pet, Cent foys plus gros que ne souloyes. (S. fol, c.1480-1490, 6).

 

c)

Par quoi + subj. "Moyennant quoi, en sorte que, afin que" : Et tendront et maintendront, chascun an a tous jours, la dite maisonnette et ses appartenances en bon et souffisant estat et bien et souffisaument garnie de biens meubles, par quoy les diz religieus ou leur certain commandement pour eulx y puissent trouver a gaigier pour le fons de terre et croix de cens dessus esclarciz et pour les arrerages qui deuz leur en seroient et seront (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1355, 204). Et li aprent pour le temps a venir Comment il se pora si maintenir Que tout son fait en bon estat soustiegne, Par quoi de nulle riens ne li mesviegne (FROISS., Orl., 1368, 92). Encores couvient il sans faille Qu'a che livret un nom je baille Par quoi, quant il sera leüs, Il en soit le mieuls congneüs. (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 166). Et demoura le roy avec sa fille, par quoy elle eust plus tost pitié de la fain et de la mezaize de son pere. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 161). ...il me samble estre chose digne de recueillier ung abregiet sommier des escrips des grans et renomméz theologiens, par quoy puist estre eschevee et reboutee prolixité (Somme abr., c.1477-1481, 98).

 

-

Par si que + indic. "Moyennant que, à condition que, sous réserve que" : Finablement tant parlay et tant fis Qu'elle me dist tout ce que je li quis, Voire par si Que par ma foi li juray et plevi, Quant elle aroit son parler assevi, Que le penser li diroie de mi. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 115). S'il vous plaist, congié li donrrez Par si que jurer li ferez Qu'au jour du champ ici sera Et que la bataille fera (Mir. Amis, c.1365, 30). ...et toutes fois que il sera neccessité du dit mur estre refait, les diz Raoul et sa femme sont et seront tenus durans la vie de eulx et de leur dit enffant et du seurvivant de le faire a leurs cous, et de le tenir en estat et du haut dessus dit, tout a leurs cous et despens, et par si que les diz mariez ne leur dit enffant ne yront oudit lieu et appartenances d'icelui ne es murs d'environ ediffier ediffices ne veues, en quelque maniere que ce soit, senz le congié des diz religieus. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1368, 371). Ma fille a femme li donray, Par si que vous m'acorderez Que vous ma femme aussi serez (Mir. fille roy, c.1379, 113). Et ilz lui accorderent par si que il leur jura que dedens un an il retourneroit par devers eulx. (ARRAS, c.1392-1393, 212). Si le laissa vivre par si Que vers Ethioclés yroit Et ces nouvelles lui diroit (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 307).

 

.

Par si que + subj. : ...et sachiez que ilz vous lerront passer par my la cité paisiblement, par si que ilz soient seurs que vous ne leur laisserez porter dommage de vous ne de voz gens (ARRAS, c.1392-1393, 175). Si m'a envoyé par deça Pour vous de par lui deprïer Que ce lui veuilliez ottroyer, Par si que ce lui soit loisible (Gris., 1395, 73). Ilz leur offrirent aussi plusieurs dons d'or et d'argent et de paier treuaige chacun an par sy qu'on leur laissast possesser le leur en pais. (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 57).

 

d)

Par + inf. "En faisant telle chose" : Einsi regnay en joie longuement, Que je n'avoie Nulle chose qui fust contraire a joie, Mais envoisiez et reveleus estoie, Jolis et gais, trop plus que ne soloie ; Et c'estoit drois Qu'a mon pooir fusse gens et adrois, Car par cuidier estoie en tous endrois Li mieus amez des amans et li rois. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 83). Le interrogant ou demandant ne doit pas enseignier, mais doit le temptant par toutes manieres rebouter et confondre la soubtiveté d'icellui par ferir de la langue raisonnablement, sans lui publier la verité du mistere. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 154). Et semblablement est il de tout art, si comme par citholer l'en devient bon citholëeur ou mauvais citholëeur. (ORESME, C.M., c.1377, 147). Je m'aim trop miex tout à paressillier En ma dame servir et honnourer Que j'aie ja voloir ne desirier Ne pensée de li entroublier ; Et miex pour li vorroie definer Que de toutes joïr à mon talent : Tant l'aim je et serf et desir loyaument. Et les peüsse avoir par souhaidier À mon voloir et par tel deviser Que chascune m'amast et tenist chier, Autant com j'aim ma dame qui n'a per, Ne vorroie je changier ne muer Ma chiere dame au doulz viaire gent (MACH., L. dames, 1377, 145). Si en est la verité que se elle scet que son seigneur soit enclin a la croire, et elle soit certaine que yceulz soient vicieux et mauvais et que mal en fait ou en meurs puisse venir a son dit seigneur par les hanter, elle lui dira et monstrera a part coyement et doulcement, ou fera dire. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 58). ...car ilz ne souffroient, par leur souvent rebeller, que nostre cité, qui moult estoit foible et joyne, se endormist en oyseuseté et en paresse. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 37). ...le crime qu'elle avoit commis par soy laisser engrosser du picard. (C.N.N., c.1456-1467, 69). ...j'ayme mieulx a la mort voluntairement tendre les mains, soubmettre mon col et honorablement l'embrasser, que par la fuyr je vive deshonorée. (C.N.N., c.1456-1467, 143). ...mais, par soy bien gouverner et entretenir, il parvint enfin à ung très grand honneur. (BUEIL, I, 1461-1466, 16).

 

e)

[Introduisant un gérondif (cf. T-L, VII, 175, 31 ; GD V, 733c)] "En faisant, moyennant" : Item , telles femmes gouliardeuses dient aucunes foiz de femme qu'elle est putain ribaulde, et par ce disant il semble qu'elles sachent qu'est putain ou ribaulde, et preudefemmes ne scevent que ce est de ce (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 129).

 

-

Par faisant : ...adonc par paix faisant... (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 254). ...laquelle chose se fait par faisant execucion reele de justice (JUV. URS., Loquar, 1440, 336). ...sans loys la chose publique ne scet tenir rigle et les Rommains par faisant loys et les garder ont sublimé et exaussé la chose publique. (JUV. URS., Verba, 1452, 284).

 

-

Par payant. "En payant, moyennant le paiement de" : Vous nous faictes cy mencion D'estre faulsaires et baveux parpayant [l. par payant] ung vin gracïeux : Je ne sçay quel vin ne quel saulse, Mais, s'il fault que mon ser(e)ment faulce Pour devenir menteur en fin, J'en auray ung si bon loppin Qu'il n'y fauldra pas retourner. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 896).

 

2.

[Marque l'idée de médiation (d'une personne)] : Par le moien de ung nommé Jehan du Four, prebtre, vicegerent de la cure et eglise parrochial de nostre dicte ville d'Orchies, les dis Jehan Martin et Jehan Madoul l'ainsné furent ensemble d'accort touchant certain discort qui avoit esté entre eulx. (Arch. Nord, 1456, B 1686, f° 73 v°, IGLF). ...chacun desdiz jours après l'offerte desdictes messes, faire prière par le chappellain qui la dira, pour le salut de l'ame desdiz viconte et vicontesse, leurs parens et amis (Doc. Poitou G., t.12, 1475-1483, 507).

 

3.

P. ext.

 

a)

[Marque l'idée de manière] : Mais selonc le sens que j'avoie, A sa loange le faisoie, Et si près de mon sentement Com je pooie bonnement, Tant que par aventure avint Qu'en sa presence cils lais vint (Et venus y estoie aussi, Dont j'os puis assez de soussi) Qu'elle me commanda au lire. (MACH., R. Fort., c.1341, 26). Daniel vint devant le roi Qui li dist par moult bel arroy : "Daniel, enten ma pensee..." (MACH., C. ami, 1357, 28). Car on la peut [Marie] par figure nommer (...) Rose souef et fleur de lis fleurie (Mir. Berthe, c.1373, 254). ...pour avoir advis et deliberacion comment on devroit proceder en la matiere touchant certaine requeste bailliée par escript au Roy et à son Conseil de par le duc de Bourbon et madame sa femme, afin d'avoir la delivrance de la duchié d'Auvergne et souffrance d'en faire foy et hommage. (FAUQ., I, 1417-1420, 160). Lequel évesque, adjoint avec lui le vicaire de l'inquisiteur des erreurs et hérésies, et appellé avec eulx grand et notable nombre de solempnelz maistres et docteurs en théologie et droit canon, commença, par grande sollempnité et deue gravité, le procès d'ycelle Jehenne. (Doc. 1431. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4 c.1444-1453, 444).

 

-

"En manière de, pour" : ...tant fussent elles [des médecines, des remèdes] par Ypocras, Avicenne ou Galien composees et estre vrayes trouvees par tresnotable et especial remede contre toutes maladies... (RENÉ D'ANJOU, Mortif. Vaine Plais. R., 1455, 18).

 

-

Par que +subj. "De telle manière que, en sorte que, pour que" : Je m'en yroie devers li Ou qu'elle fust plus que le pas : Journee lairoie et debas Par qu'elle eust de moy mercy. (DESCH., Oeuvres R., t.8, c.1370-1407, 119).

 

-

Par ainsi. "Ainsi, de cette manière" : Berinus ot grant joye quant il vit que par ainsi pouoit eschapper et en rendi grant graces a Logre (Bérinus, I, c.1350-1370, 200). ...par quoy la terre sarra et restreingny ses vaines et par ainsi la dicte paluz ne eut fors que une source et un reot par ou elle couroit (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes G., 1409, 165). Et par ainsi de la soufreté et mésaise qu'ilz avoient souffert furent relevez compètemment et rassasiez par les dessusdiz (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 278). Et a ces parolles Madame lui donna congié, et par ainsin, les cuers souppirans, les yeulz l'un de l'autre larmoians, s'en departist. (LA SALE, J.S., 1456, 85).

 

.

Par ainsi que. "De telle sorte que" : Sachent tuit que nous (...), conme prieur et ou nom dudit prieuré, et promettons a garantir et delivrer et deffendre envers tous et contre tous, au cous dudit prieuré, de tous troubles, nouveletés, empeeschemens et cavillations quelcunques, a honorable honme et sage sire Jehan de Saint Beneoit, drappier et bourgois de Paris, et a dame Ysabel, sa fenme, tant conme il vivront ensemble, et a celui qui plus vivra et par ainsi que ledit survivant soit et demeure paisibles des choses par moy baillees aus dis sire Jehan et sa fenme ci dessous esclarcies, c'est assavoir une estable par terre, une chambre dessus ycelle estable contenant le dessus de laditte estable et de l'entree du portail de laditte prieuré (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1351, 175).

 

-

Par consequent. "En conséquence, ainsi" : ...toutesfoiz pour la bonne voulente que tu as eu et monstre des ta jeunesse que la sainte cite de Hierusalem et la Terre Sainte fussent delivrees de l'ydolatrie et souilleure de la faulcete de Mahommet et des ennemis de la foy (...) [Dieu] m'a mande pour toy reconforter et par consequent tous les predestinez a vie qui sont de ton desir. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 90).

 

-

Par especial. "En particulier" : Et com(ment) que soie nourrice (Ain)si de toutes par mon vice, Dë Orgueil par especial Sui apuial et soustenal. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 253). ...et toutesfoiz il sembla que le monde et par espicial les crestiens catholiques, facent la sourde oreille (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 97). ...et par especial varletz et chamberieres d'ostel, etc.., embesoingnier en grains tribler et remuer, etc.., a robes nectier, eventer et essorer (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 4). Triacle, tiriaca en latin, est une très noble confection composée de pluseurs matières et est de chaulde et sèche nature et vault contre pluseurs maladies et par espécial contre venim. (LA HAYE, P. peste, 1426, 232).

 

b)

[Marque l'idée de causalité] "En raison de, à cause de" : Et voulons que, tantost emprès nostre decès, le dit Jehan, nostre filz, viegne aus foiz et aus homages, à la saisine et possession des diz chasteaus, chastelleries et terres tout entierement, sanz ce que nous en puissons riens aliener, charger ne amenuyser, einsi que par cestui fet le dit Jehan, nostre filz, nostre viage, ne puet demander ne avoir les foiz, les homages, les saisines ne les usufruiz des dictes choses (Doc. Poitou G., t.1, 1331, 375). Si que je di Qu'il a plus mal que ceste dame ci, Et que son cuer est en plus grant sousci, Par les raisons que vous avez oï. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 124). Pères saint, ... par vostre fait porra cheoir l'Eglise en grant tribulacion (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 50). ...les yeulx du chief S'esrachia (...) A ses filz les giette au visage, Et ceulx (...) aux piez les deffoullerent Et par grant cruaulté soulerent. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 295). Et fu ce jour generalement à Paris faicte abstinence de cher par le commandement de l'evesque de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 180). Helas, sire, les choses ou monde que ung prince doit plus avoir, et par lesquelles il appert mielx qu'il soit et doye estre vicaire de Dieu en terre, c'est clemence, pitié et compassion, non mie de ses subgetz seulement mais de ses ennemis (JUV. URS., Loquar, 1440, 376).

 

-

Par ce. "À cause de cela" : Parlons aprés du second traitre, Delit luxurieux, qui occist ou deboute pure et nette chasteté ; et, par ce, le temple de Dieu est fait plus ort que une estable a pourceaux (GERS., Annonc., a.1400, 236).

 

-

Par tant. "À cause de cela, ainsi, dans ces conditions" : ...car riens ne te lairoit de nul avoir que tu ayes, ainçois te feroit tout tollir et oster, et encores nous yroit il bien, se par tant nous pouoions eschapper (Bérinus, I, c.1350-1370, 153). Alors [le vieux prince chauve et impuissant] envoya aux medecins par tout, mais n'en pouoit trouver qui luy peussent ce faire. Par tant se railloyent les filles (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 237).

 

-

Par ton fait. "De ton fait" : Amis, tu gardes trop ton ire. Tu as esté trop mal meüs Et dou gerfaut fus deceüs, Et ne fu mie par ton fait, Eins a esté par son meffait, Dont il est souilliez et honnis Et de souilleüre punis. (MACH., D. Aler., a.1349, 388).

 

-

Par defaut de. "À défaut de, en raison du manque de" : Il n'avoit pas tous ses aviaus, Car souvent mangoit des naviaus, Des feves et dou pain de soile, D'un haran, d'une soupe a l'oile, Par deffaut de bonne viande. (MACH., C. ami, 1357, 104). ...la ditte piece de marez estoit faite et devenue en friche par deffault de labour et soustenement (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1390, 621).

 

-

Par quoi + ind. "En raison de quoi, de telle façon que, si bien que" : ...ycelle meson et appartenances estoient devenues wides, vagues, ruineuses et inhabitables et en tel point que les diz religieus ne autre pour eus n'i povoient ne n'avoient peu trouver par lonc temps que prendre ne que gaigier pour leur dit crois de cens ou de rente, par quoi grans et plusieurs arrierages leur en estoient deuz (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1338, 77). Si ne cuidera pas vostre pouoir si grant comme il est, par quoy il se desroiera sans fere ordonnance. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 139). Lesquelles a tresgrant joye consenties des deux pars, fut la nouvelle par tout respendue, par quoi y furent plusieurs gens. (LA SALE, J.S., 1456, 175). Ledict chevalier et moy sommes parentz, et est encores vivant, par quoy ne le veulx nommer ne ceulx de qui il m'apportoit nouvelles (COMM., II, 1489-1491, 174).

 

-

Par tant que. "En raison du fait que, étant donné que" : Chier sire, je le scé par tant Que je mesmes vien du pays (Mir. mère pape, c.1355, 388). Et ilh fuyt en sa bome et, par tant que ly dis messires Ernus n'ozat bouteir le feu, ilh fist remplir et stopeir de terre les entréez et les sospiraz, sy qu'il fut ens stins et mors. (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 26). En la fin fu la chose ad ce menee que le peuple se tint pour content par tant que il fu ordené que on feroit tribuns de chevaliers, les quels aroient poissance de consules et les porroit on aussi bien faire du peuple comme des peres ou nobles (SIM. HESDIN, Val. Max., 1375-1383, II.2.9, glose, f° 95d).

 

.

"Sous prétexte que" : ...ainsi que la femme qui denia a son mary pardon de ce qu'il ne l'avoit pas assez secousse, par tant que jamais en si mauvaise disposition elle ne avoit esté qu'elle ne l'eust bien attendu, s'il luy eust voulu faire. (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 132).

 

-

Par ce que. "En raison du fait que, étant donné que" : Roy, je te fais assavoir que par ta grant folie et par ce que tu ne t'es acquité vers monseigneur, toute ta gent sera morte et destruite ["par ceci à savoir que"] (Bérinus, I, c.1350-1370, 126). Et ainsi convient il mectre .II. puissances racioneles ; une qui principalment a raison en soy, et l'autre qui est racionele par ce que elle obeïst a raison comme a pere. (ORESME, E.A., c.1370, 145). En tesmoing de ce, nous, Pierre le Guiant, garde du seel de la prevosté de Paris, pour ce que par un brevet signé des seings desdiz notaires nous est apparu les choses dessus dictes ainsi avoir esté faictes et passees pardevant eulx, comme dit est, avons mis le dit seel a ces lettres, grossoiees et mises en forme publique de nostre commandement par Jehan Hurtaut, notaire dudit seigneur oudit Chastellet, par ce que au temps dudit grossoiement les diz Nicolas le Mire et Jehan de la Court, notaires dessus premiers nommez, estoient alez de vie a trespassement. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1379, 494). ...pour savoir d'eulx s'il avoient les lettres ne tonsure dont ilz s'estoient aidiez, consideré que le terme et temps à eulx prefix estoit passé, lesquelx respondirent qu'ilz ne les sauroient comment avoir : c'est assavoir, ledit Honoré par ce que sa lettre avoit esté arse, et ledit Jehannin parce qu'il ne savoit que son feu pere avoit fait de sadite lettre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 77). Et tant par ce que icellui barbier la tenoit moult fort par lesdiz cheveulx, dont il la bleçoit moult, comme pour ce que elle estoit jà moult traveilliée et ne se povoit bonnement revenger contre eulz deux, congneut icellui Oudot elle qui parle charnelment une foiz, ledit barbier tenant touzjours en ce faisant les cheveux d'elle qui parle. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 510). Et a esté retardée la reception depuiz l'election faicte, par ce que monseigneur le Chancellier ne venoit pas ceans publier le scrutine, et aussy pour ce que aucuns nobles se doloient de ce que l'en n'avoit esleu aucun noble homme entre lesdiz esleuz (BAYE, I, 1400-1410, 348). ...ne mesmement n'estoient les revenues si grandes comme ores sont par ce que plusieurs terres estoient encores occuppés des anglaiz (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 160). En la fin, les opinions et altercations apaisees, fut conclut et aussi determiné par les princes et sages du royaulme, par ce que selon la coustume et status de celluy royaulme il ne povoit descendre en sexe femenin, que le royaulme devoyt appartenir a Phelippe conte de Valois (JUV. URS., T. crest., c.1446, 32). ...mais sy terrible fut la seconde lance que le seigneur du chastel fu abatu par ce que les chaingles de sa selle rompirent (Percef. V, R., t.1, c.1450 [c.1340], 536).

 

c)

[Marque l'agent] : ... il tint estat de prince, car tous les jours par ses menestrés, il fisoit sonner et corner devant son hostel ses disners et ses souppers (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 240). ...il ne donnera ne souffrera donner par aucuns de ses gens quelxconques sauf conduiz, souffrances ne aucunes seurtez à nulz de noz subgiez, ne prendra ne souffrera prendre par les dictes gens, le bastart de Saint Cyre ne autres de ses dictes gens, vivres, apatiz ne rençonnemens sur nosdiz subgiez (Doc. Poitou G., t.8, 1431, 11).

 

-

[Dans le passif] : ...les dictes distinctions ou tribus furent par le dit roy establiez (BERS., I, 1, c.1354-1359, 43.13, 74). ...et nous a requis que nous envoyons en Avignon noz messaiges et procureurs, pour faire submission et requerre que le dit traitié de paix soit confermé par nostre Saint Pere le Pape (Instruct. le Riche D., 1362, 97). ...ce seroit grand hide, Par ceste chiennaille paienne Fust soubsmise gent crestienne (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 62). Messire George nous monstra une cedule sur la matiere de messire Othe, faite par le cardinal d'Amiens (LE FÈVRE, Journ. M., c.1380-1390, 318). ...et soit puni et corrigié par le prieur de S. Martin des Champs, vicaire dudit mons. de Clugny. (BAYE, II, 1411-1417, 75). ...ycelle Université n'empeschoit point que ledit Faudin ne fust et soit eslargi par la Court, en baillant bonne et suffisante caution d'ester à droit par devant l'inquisiteur de la foy (FAUQ., II, 1421-1430, 46).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 3/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAR1          PAR2          PAR3     
FEW VIII per
PAR, adv. d'intensité
[T-L : par ; GD : par2 ; AND : par2 ; FEW VIII, 213a : per]

A. -

[Au XIVe s., comme en a.fr., le préf. par- augmentatif peut se séparer de l'adj. et précéder le verbe estre ; par fonctionne alors comme un adv.] "Très, extrêmement" : Et moult plaingnent Regnault pour ce qu'il n'ot que un oeil, car il par fu tant beaulx du surplus que nulz ne savoit que deviser en la beauté de son corps ne de ses membres. (ARRAS, c.1392-1393, 165).

 

-

Moult par : Moult par estoit li lieus jolis (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 41). Adonques moult delïement Fui pris la des deus damoiselles Qui moult par sont frisces et belles. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 60). Moult se requierent vaillaument d'une part et d'autre, et moult par fu la bataille et l'occision fiere et horrible (ARRAS, c.1392-1393, 161). Mais le roy, qui moult par fu vaillans homs et fort et roides, cria en hault : Ausaiz ! (ARRAS, c.1392-1393, 161).

 

-

Tant par : Tant par est grant s'auctoritey Que... (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 189). Mais pour voir bien dire vous os Qu'en son corps n a que cuir et os, Tant par est las. (Mir. abbeesse, 1340, 94). Tant par est nette, pure et fine... que... (MACH., R. Fort., c.1341, 140). Quant lonteins sui de ma dame jolie, Qui tant par est doucette et gracieuse... (MACH., L. dames, 1377, 137).

 

-

Trop par : Trop par est fiére. (Mir. mère pape, c.1355, 396). ...Qui trop par est espouentables (MACH., C. ami, 1357, 66).

 

-

Par est si + adj. : Car sodainement monstré m'a Son maintien, qui par est si gent Qu'il doit bien plaire a toute gent, Son biau parler, sa doulce face. (Mir. abbeesse, 1340, 66). ...par est si crüeux et si fiers que... (Bérinus, I, c.1350-1370, 264).

B. -

[Même adv. augmentatif dans par trop] : Car, sire, vous devez savoir Qu'il seroit par trop lait a voir En son visage. (Mir. ev. arced., c.1341, 116). Moult sont les choses fortunees De ce monde par trop muables, A paine en voy nulles estables (Gris., 1395, 85). Ses .II. filz, plains de males meurs, Qui par trop avoient durs cuers, Le douloureux pere gaboient, En sa viellece, et le moquoient (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 295). La fille au roy, qui Thideüs Ot espousé, en ot eüs Un filz de moult gente façon, Par trop estoit bel enfençon. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 327). Mais aussi tost que par trop fut joyeuse, Par le conseil de Calcas fut perdue. (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 156). Vous estes par trop grans railleurs (Path. D., c.1456-1469, 182). Et par celle division, qui par trop dura et continua en Angleterre, telle malheurté et fortune cheut sur Angleterre, que eulx mesmes firent mourir tout le noble sang, toute leur noblesse, et mesmes leur Roy et souverain seigneur (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 210).
 

DMF 2020 - Synthèse de mot grammatical Robert Martin

 Article 4/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAR1          PAR2          PAR3     
FEW VII 671a pars
PAR, prép.
[T-L : par ; GD : par1 ; AND : part ; FEW VII, 671a : pars ; TLF : XII, 912a : par3]

[Prép. par1, croisée avec le subst. part]

A. -

Par + pron. pers.

 

1.

"De soi seul, de sa propre initiative, de sa propre part, personnellement" : ...ne contre aucunes des choses en ces lettres contenues n'yra, aler ne venir fera par elle ne par autres, jamez a nul jour ou temps a venir (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1355, 208). ...il jurera qu'il n'a rien donné ou promis ou ne donnera ne promettra par soy, ne par autre personne fera donner ou promettre aus juges ou a autres personnes quelconques pour celle cause (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 392). Item, sera aussy tenuz ycellui Simon de garder et faire garder bien et deuement par lui et ses successeurs le sep et les estalons que lesdiz religieux ont audit lieu de Mons, et adjustoyera par lui et sesdiz ayans cause les mesures dont il sera requis, dont le prouffit appartendra ausdiz religieux. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1404, 790). Dont l'a li rois saisy par flans et par costez, A par lui l'a sy fort a le tiere versez Qu'a poi que ses cuers n'est ens ou ventre crevez (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 485).

 

-

[À propos d'une chose]

 

.

"De soi-même, sans cause extérieure" : ...en aprochant ladicte eglise, les cloches de l'eglise commencerent à sonner à par elles, dont les dames du monastere furent moult esbaÿes. (WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 54).

 

.

"De soi-même, en tant que tel" : Tous les nerfz naissent du cervel par soy ou de la nuque (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.3).

 

2.

"À part"

 

a)

"À part (des autres), à l'écart (des autres)" : Et si ne puis par devers vous aler Pour Fortune qui le vuet et deffent, Dont maint souspir me convient estrangler, Quant à vous pense et je sui entre gent Et quant je sui par moy secretement ; Adonc me fait tous meschiés recevoir Le grant desir que j'ay de vous veoir [la forme "vuet" fait difficulté. G. Roques attire l'attention sur la leçon "viee" [de véer] dans MACH., Voir, 1364, 182, v. 1634 (même ballade ; point-virgule après "deffent")]. (MACH., L. dames, 1377, 209). ...cil qui de moi aura le cuer, seullement il sera sire par soi du corps (Cligès C.T., 1455, 112).

 

-

À par soi. "À part (des autres), à l'écart" : Et pis y a, car tout ainsi comme une seule vertu ne se pourroit passer à par elle et que autre n'atraist, semblablement est des vices lesqeulz en la maniere que les aneaulx d'une chayenne s'entresuivent et tiennent est il d'iceulx. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 78). Et pour sa loyauté garder, Il veult desormais ressembler A la loyalle turturelle Qui seule se tient a par elle, Aprés qu'elle a perdu son per. (CH. D'ORLÉANS, Songe compl. C., 1437, 113). ...les .XXX. pucelles qui estoient pour tenir compaignee à l'espousee furent assises toutes par elles, en une table. (Cleriadus Z., c.1440-1444, 598).

 

-

Tout à part par soi. "À part" : Plebisscite estoyt apelé auchun establiment que le menu plebe fesoyt en sa court par ses tribuns et par ses ediles et par ses magistraz, car cestui plebe avoyt sa court et ses juges tout a part par soy, et ses juges il apeloyent tribuns plebeyens. (BERS., glossaire, c.1354-1359, ms. Paris, B.N.F., nouv. acq. fr. 27401, f° 161c).

 

-

Chacun par soi. "Chacun à part, chacun de son côté" : ...recongnurent et confesserent en droit eulz ensamble et chascun par soi et pour le tout avoir pris heriditablement et perpetuelment a tous jours, en nom de pur adcensement, de religieuses personnes et honnestes l'abbé et le couvent de Saint Magloire, une maison ou masure... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1339, 83). ...que les dis mariés, ensamble et chascun par soi et pour le tout, pour eulz, pour leurs hoirs et pour ceulz qui de eulz ou de leurs hoirs ont ou auront cause, en sont et seront tenus... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1339, 83). ...les quelles choses, se elles ne peuent estre chascune par soy, toutesvoies elles se peuent penser chascune par soy. Et ceste speculation est tres proffitable a la science entiere de toute philosophie (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 161). ...les ungs... ; les autres faisoient les bochus ; chascun faisoit sa maniere par soy. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 167). Et le diemenche, en persévérant, furent faites joustes, dansses et pluiseurs aultres esbatemens, qui trop longz seroient à racompter chascun par luy. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 448).

 

.

Chacun à par soi : ...laquelle chose chascune a par soi avroit plus grant desirier a avoir (Percef. V, R., c.1450 [c.1340], 663). Ces bons cordeliers, oyans ce bruit de femmes, saillirent de leur chambre sans faire effroy ne bruit, et tant approucherent de l'huys sans estre oïz, qu'ils perceurent par les pertus ces trois belles damoiselles, qui se coucherent chacune a par elle en ung beau lit assez grand et large pour le deuxieme recevoir d'aultre costé (C.N.N., c.1456-1467, 202).

 

Rem. Cf. part : chacun à part soi.

 

b)

"À l'écart, en soi-même, en son for intérieur"

 

-

(Tout) par soi : Et aucuneffois avient que la dame est si rusee que elle cognoist bien son fait et s'en rit tout par elle soubz les draps. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 11). [aussi p.37] ...et l'autre heure, faisoit ses regrés en parlant, tout par elle, à Cleriadus [en imagination] (Cleriadus Z., c.1440-1444, 313). Samblablement parle par soi Cligés (Cligès C.T., 1455, 106).

 

-

À par soi : ...et disoit a par luy : ... (Hugues Capet Lab., c.1358, 128). [aussi v.2402] En alant, a par soi recorde Et dist ensi : ... (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 102). Et a par moy me suis sousrise De ce que chascune auctorise Ce qui lui plaist et vient a gré (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 165). ...si se commencha moult fort a dementer a par lui (WAUQUELIN, Manequine C.T., a.1448, 126). Et ainsi qu'il se devisoit a par lui... (Percef. V, R., c.1450 [c.1340], 232). Et Beatris (...) Mainne a par lui son deul (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 135). Lors en allant ung peu plus avant, je voys voir de loing une dame qui me sembloit de tresnoble et refulgent arroy, laquelle toute seulete comme une povre berbis esgaree se doulousoit et lamentoit a par elle en cedit desert. (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 108).

B. -

De par

 

1.

De par qqn. "De la part de (surtout de Dieu, d'une autorité, mais aussi d'une pers. quelconque)" : Au quiex il firent commandement de par le roy et de par nous que, lundi prochain, a heure de prime, il restablissent ou restituent ou facent restituer et restablir aus religieus de Saint Magloire de Paris... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1330, 15). ...nous vous commandons de par le dit nostre seigneur le roy et de par nostre dit mestre le prevost que... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1330, 16). De par la vierge debonnaire, Sire, ce soit. (Mir. st Guill., c.1347, 26). De par Dieu, je vois devant, sire. (Mir. march. larr., c.1349, 102). Sur ce Berinus s'en revint aux messages et leur dist : "Beau seigneur, vous me saluerez vostre seigneur et lui signifierez de par moy que quant que ["tout ce que"] j'ay est en son commandement..." (Bérinus, I, c.1350-1370, 106). ...il entrerent es nefs et les saluerent de par le roy (Bérinus, I, c.1350-1370, 108). Ces jouvenciaux t'i conduiront, (...) Qui porteront au prisonnier De par moy viande a mengier, Dont a souffrette. (Mir. st Ign., 1366, 103). Tribun estoit certain magistrat esleu et fait de par le menu peuple pour ly aider encontre le senat, quant il vouldroit grever le peuple (NIC. GONESSE, Val. Max., 1383-1401, VIII.1.2, glose, f° 304a). LE QUART CHEVALIER [au marquis]. Pour ce, chier sire debonnaire, De par voz subgez vous supplie Qu'a ce vostre cuer s'umilie Et soit a ce lÿen [de mariage] soubzmis (Gris., 1395, 16). ...il estoit prisonnier en la Conciergerie de par ycelle Court (FAUQ., I, 1417-1420, 274). Or sa, de par Nostre Seigneur, Savoir fault commant il se nomme Ne de quelz vie il se renomme (LA VIGNE, S.M., 1496, 426). De deffendre ou faire deffendre de par nous à tous generalement et par cry publique, si mestier est, que personne vivant, de quelque auctorité ou estat qu'il soit, et especialement à noz cousins les contes de Foix et d' Armaignac, duc de Nemours, seigneur de Lebret et conte d' Estarac, qu'ilz ne soient si hardiz de mettre sus ne entretenir gens d'armes sans avoir sur ce exprès mandement ou commandement de nous ou de noz lieutenans (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 229).

 

Rem. Forme extrêmemnt fréquente (plus d'un millier d'occurrences dans la base textuelle). V. aussi part (où figure la graphie part et la graphie par).

 

-

[Formule d'acquiescement] De par Dieu. "Soit" : - Sire (...) Sisuis ung des filz du roy et vous prie d'estre avec moy. - Sire, de par Dieu, puis qu'il vous plaist. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 89).

 

2.

De par + subst. abstr. "En raison de, conformément à" : Guillaume, par m'ame, Itant vous di de par ma dame Et de par raison ensement (MACH., J. R. Nav., 1349, 281).

 

3.

De par qqn. "Du fait de qqn, par qqn" : Vers Paris s'en ala ly enfez signouris ; La ot de par se mere et parens et amis (Hugues Capet Lab., c.1358, 79).

V. aussi part
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 5/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAR-DESSUS     
FEW XII sursum
PAR-DESSUS, adv.
[AND : par1]

"Au-dessus" : "On se puelt esmerveillier maintenant comment ce duc d'Irlande,... entreprent le gouvernement de tout le royaulme d'Angleterre pardesseure les oncles du roy." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 22).
 

DMF 2020 - Froissart Jacqueline Picoche

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre