C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleLexiques (18)ProverbesTextesSourcesImpressionAide
     MESURE     
FEW VI-1 mensura
MESURE, subst. fém.
[T-L : mesure ; GD : mesure1 ; GDC : mesure ; AND : mesure1 ; DÉCT : mesure ; FEW VI-1, 717, 718b : mensura ; TLF XI, 708a : mesure]

A. -

Au propre

 

1.

"Action de mesurer (une durée, une quantité, une dimension...)" : Mais de compter n'ay pas envie En la mesure de ma vie Les ans qu'au monde ay despendu Et en vanitez espandu (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 273). Par mesure et par geometrie, et n'est pas fort de faillir a le trouver. (ORESME, E.A.C., c.1370, 172). Car c'est la mesure des choses de quoy l'en fait commutacion, et toute mesure doit estre certaine et durable. (ORESME, E.A.C., c.1370, 297). Pour ce fu dicte Geometrie De mesurer l'art et maistrie, Car geos nous pouons noter Terre, et metrie, sans doubter, Veult dire mesure, me semble (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 118). Vouldrent par mesure extimer Les espaces et les haulteurs, Si comme dient les aucteurs, La dimension de [la] terre, Par yceste science querre Quel intervalle et quel espace Entre souleil et lune passe (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 119).

 

-

"Ce qu'on a mesuré" : Et aus deus bous de ta mesure tu metras deus espointes sus la branche (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 272).

 

-

"Évaluation (d'une chose abstr.)" : Car l'eleccion et la volenté de celui qui fait bien a son ami est aussi comme mesure de la retribucion, pour ce que de vertu et de meurs le principal est en eleccion. (ORESME, E.A., c.1370, 449).

 

-

À mesure. "En comptant, d'où chichement" : Et s'il vous plaist, vous dirés au roy et au chevalier de ma part que les beaultés de madame Vienne, pour laquelle je suis venu en ceste place, nature ne les y mist pas a mesure, ains les y mist sans nombre et sans fin. (LA CÉPÈDE, Paris Vienne K., 1432, 106).

 

-

De bonne mesure. "Bien mesuré, au moins" : J'eus, ce dit il [Tiresias qui avait été changé en femme], en sexe d'homme, Sans plus, .III. onces de luxure ; Mais quant j'estoie femme, en somme, J'en eus .IX. de bonne mesure. (MARTIN LE FRANC, Champion dames III, F., 1440-1442, 135).

 

-

Par mesure. "Selon la façon de mesurer conforme aux coutumes locales" : Item a le sengneur susdit à Jauche le gran vivier deseure le molin et le petit vivier desubz contenant par mesure XII verges grandes (Terre Jauche D., 1444, 147).

 

-

Sans compte et sans mesure/sans mesure et sans nombre. "À discrétion, sans compter" : Tout fut rifflé par le plaisir d'amours Et tout galé sanz compte et sanz mesure, Et buvoit on de gros cops et de lours Et avoit on souvent grace pasture (MACH., App., 1377, 637). Et pareillement les armes que j'ay emprins a fere pour elle, je les veul fayre sans mesure et sans nombre (LA CÉPÈDE, Paris Vienne K., 1432, 106). Vivres estoyent a tous venans baillez Sans point estre ne comptez ne taillez, Et sans viser a proffit ne usure, On en bailloit sans compte et sans mesure. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 191).

 

2.

"Dimension, taille de qqn/qqc." : SECOND CLERC. Sire, je sui certains et fis Que c'est de la vostre escripture ; Je la congnois a la mesure Des traiz qu'elle a. (Mir. st J. Cris., c.1344, 296). ...car ainsi synesie seroit tant seulement de choses saines, ou comme qui diroit que c'est geometrie qui est de magnitudes et de quantités et mesures. (ORESME, E.A., c.1370, 351). Et avoient leurs lances toutes recopées à le mesure de six piés ou environ. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 68). ...le maçon doit ouvrer selon les moules et les mesures que le maistre de l'oeuvre lui baille, sans le corrigier ou muer se il n'a en soy science architectonique, ce est a dire qui appartient au maistre de l'oeuvre (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 244). Et appert par la raison desus mise que les choses esperituelles et incorporelles, comme sont Dieu et les anges et les ames humaines, n'ont destre ne senestre ne les autres differences desus mises, car ces differences sont corporelles et prinses selon dimensions ou mesures corporelles. (ORESME, C.M., c.1377, 312). ...et faisoient faire au devant du Chastellet de Paris une longue layecte, à la mesure dudit arrest, fermant à clef pour le garder plus seurement et nettement (BAYE, I, 1400-1410, 4). Et saches qu'il ne compassa mye cest artificieux monde en son eternelle pensee, et ne le forma pas ainsi ordonnement en nombre, poys et mesure, par si juste proportion que il n'y ait que redire, en establissant soubz lui lez terriennes puissances, pour le non challoir et laissier a l'aventure sans gouvernail ne patron. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 34). Et nous qui le veismes sy merveilleusement grant, assez plus que ne est la commune mesure de homme, de lui fusmes moult esmerveilliez. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 147). ...cellui qui le deliverra et lui seront tenus de courre a cheval l'un contre l'autre X coursses de lances d'armes de la mesure que le prince ordonneroit (LA SALE, J.S., 1456, 144).

 

-

Mesure de une chose abstr. "Degré de qqc." : Ceuls donques qui de tel pere sont venuz, et se il ne peuent venir a si tresgrant mesure de mauvaistié, toutesvoies il seulent ensuyvre la malice (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 152).

 

-

À la mesure de qqc. "À la dimension de qqc." : ...et quant il estoient plus lons il les coupoit a la mesure du lit (ORESME, E.A.C., c.1370, 381).

 

-

[D'une chose] De mesure. "Conforme, conformément aux dimensions requises" : ...lesdiz frères doivent de harnois, deux tonneletz, deux bassinetz, une paire garde bras, une paire avantbraz, le tout à combatre à pié, 142 salades, 15 bannières, ungs garde bras double, 11 paire de garde braz, diz hernoiz complectz communs, 41 harnoiz complectz de mesure (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 654). Maistre Jhesus, despoulhés vous ; Et vous, Sirus, tout de cest'eure Faictes les partuis de mesure. Advansés vous diligenment ! (Pass. Auv., 1477, 194). [Il s'agit de trous qui doivent être percés sur la croix aux emplacements des mains et des pieds de Jésus.]

 

-

Mettre des choses à une mesure. "Mettre des choses à la même taille" : ...et si fit sa presentacion et furent ses lances presentées et baillées au mareschal, et d'aultre part celles du chevalier espaignol, pour les mectre à une mesure. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 102).

 

-

Prendre la mesure de qqn.

 

.

[D'un tailleur] "Prendre les dimensions de qqn" : Et lui aulna le drap devant lui et rompi la lisière, prist sa mesure, et gecta la manière de l'abit qu'il devoit faire pour ledit Thévenin d'autre drap (Ch. VI, D., t.2, 1386, 159). LE QUINT CHEVALIER. Sire, la robe façonnee Ne pourroit estre proprement, Se la mesure justement N'estoit prise du cousturier. LE MARQUIS. Faites hardïement taillier La robe sur une meschine De la court (...) L'espeuse est comme de son grant. (Gris., 1395, 30). Lors s'en va [le petit Saintré] a Perrin de Sole, qui tailleur du roy estoit, et lui dist : "Perrin, mon ami, pour combien avroye je diemenche prouchain un pourpoint pour moy tout fait, qui fust de damas bien cramoisy ?" Perrin qui l'avisa un petit, print sa mesure, puis lui dist: "Avez vous de l'argent ?" (LA SALE, J.S., 1456, 51).

 

.

Prendre la mesure (de qqc.). "Mesurer (qqc.)" : Celle sale, ou sanz cesser vente, Est plus longue, que je ne mente, Que jamais archier ne trairoit, Et reonde la trouveroit Qui vouldroit prendre la mesure, Et moult grant haulteur a dessure, Mais merveilleusement, sanz faute, Est belle, clere, grande et haulte Et de fort ouvrage, ce semble, Nonobstant ce que toudis tremble (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 100). Avez vous la mesure [du corps du condamné] prise ? Marquiez d'une croie les treux. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 187). Et ce pendant que icelluy serviteur estoit allé querir icelle Bible, ilz mesurerent quelle haulteur il y avoit de la fenestre jusques au fons des fossez de la Bastide ; et, quant ilz eurent prins la mesure, ledit conte envoya querir ledit bastard Vigier, lequel estoit prevost du Thour en Champaigne, et luy demanda son oppinion comment il porroient sortir. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 168).

 

.

Prendre mesure mathematique. "Évaluer à l'unité près" : Premierement, que la plus petite quantité de cité est de multitude par soy souffisante, laquelle, se elle estoit mendre, ne seroit pas par soi souffisante ; mes elle ne doit pas estre dicte mendre pour .III. hommes ou pour .IIII., car l'en ne doit pas prendre en ceste matiere mesure mathematique ou precise. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 289).

 

-

[De Dieu, de l'éternité] Sans mesure. "Qui ne peut pas être mesuré, sans limite, sans borne" : ...tant nous ama Que l'amende pour nous paia Quant en croiz souffri la mort sure Par amour qui fu sanz mesure (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 255). Cy demonstre que Dieu est sans mesure. (Somme abr., c.1477-1481, 87). Et selon ceste signification, eternité compete seulement a la nature divine, en laquelle est duree sans mesure. (Somme abr., c.1477-1481, 140).

 

3.

"Unité de mesure"

 

a)

"Unité de mesure (en général)" : A icelle mesme mesure A quoi vous arez mesuré Tout vous sera remesuré. (Tomb. Chartr. Dix-huit contes K., c.1337-1339, 211). [Matth. VII, 2 ; Marc IV, 24, Luc VI, 38] ...hosteliers et marchans qui vendent leurs choses oultre le juste pris, et ont faulx pois et faulses mesures (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 33). Item seroit expedient que on ordonnast que en tout ce royaume n'eust que une aulne, et mesure, et livre ou poix (JUV. URS., Nescio, 1445, 546). A la senestre sont troys autres mains ; la premiere porte une lime : ceste appartient aux faulx marchans et aux changeurs qui rongnent les escus, appeticent le poiz et les mesures pour decepvoir le povre pueple. En l'autre main porte unes balances esquelles poise le souleil et le zodiac. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 161). ...et entre aultres choses il ordonna que en son royaume ne eust que ung pois et une mesure et une aulne, et n'y auroit point de mal que encores fust. (JUV. URS., Verba, 1452, 285). Euffrage fut environ ce temps, soubz le roy Phithon, moult bon astrologien, c'est assavoir très souffisant praticien ; cestui trouva mesures et poix, qui fut chose admirable aux hommes, qui alors estoit gros et ruddes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 r°).

 

b)

[De temps] : Et tu, creature, qui veulz si avant enchercher, monte ou firmament et descens en abysme, rappelle le preterit et avance le futur, desveloppe la mixtion dez destineez, embrasse l'ordre dez causes, le nombre des effectz, la mesure dez temps, et la dependence de leurs finz, et puis dispute contre le Createur qui leur ordonnance a enregistree ou livre de ses secretz. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 35). De la mesure du temps. Comment il est mesuré. (Somme abr., c.1477-1481, 89).

 

-

[À propos d'un mouvement d'horlogerie] Par mesure/sans mesure. "Avec régularité/sans régularité" : Et pour ce qu'elle iroit sans ordenance, Et trop hastieuement et sans mesure, S'elle n'avoit qui de sa desmesure Le destournast et le remesurast, Et de son droit rieule le droiturast, Pour ce y fu par droite art ordonnee Une roe seconde et adjoustee, Qui le retarde et qui le fait mouvoir Par ordenance et par mesure, voir Par la vertu dou foliot aussi, Qui continüelment le moet ensi, Un heurt a destre et puis l'autre a senestre, Ne il ne doit ne poet a repos estre (FROISS., Orl., 1368, 88).

 

-

Tenir la mesure. "Marcher régulièrement" : Et tant et si longhement que le maistre y met ses mains [à l'horloge] et qu'il le visite, il va droit et tient mesure sans empescement. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 52).

 

c)

[D'étendue] : ...comme ce nom adjectif "eternel" et ce nom "sans mesure", par quoy on entent l'essence divine par privation de certaine mesure de lieu. (Somme abr., c.1477-1481, 153). Herodotus et plusieurs historiens gregoys le recitent, mais Orose dit que, selon la mesure de geometrie, les murs d'icelle tour [de Babel] avoient d'espesseur L couldées et avoit icelle tour XX pans et en chacun pan V portes et si haulte qu'elle passoit les nues. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 15 r°).

 

-

GÉOM. "Mesure, unité de mesure" : La ligne droicte se peult mesurer en deux manieres ; l'une manuellement par toyses ou par pyez, ou par aultre mesure ; l'aultre maniere de mesurer icelle si est par le quadrant ou par le doz de l'astrolabe... (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 102).

 

d)

[De quantité ou de capacité] : Vecy la recepte ordinaire : Prenez de l'apdane très pure Deux onces, par poiz ou mesure, Et de storace calamite O gomme Arabique d'eslite, De blanc encens et myrre clère, Troiz dragmes en bonne manière (LA HAYE, P. peste, 1426, 147). Mais en l'angele et en l'ame difference est entre ce qui est et ce par quoy est. Et pour tant en iceulz est une maniere de diversité qui se dist alterité au regard de l'estre et de la maniere d'estre. Et est en eulz une composition, combien que ce ne soit pas mesure de quantité. (Somme abr., c.1477-1481, 146). Le froment valut en Lionnoys un escu d'or l'année, c'est certaine mesure venant près à la charge d'un cheval et le vin valut II frans. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 161 v°).

 

-

P. méton. "Récipient servant à mesurer le volume de qqc." : ...car les mesures du vin ou du fourment ne sont pas par tout equales (ORESME, E.A., c.1370, 305). ...mesurer Par mesures et blé et grain (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 284). Item, neuf nappes assez compectans, 45 s. tournois. Item, neuf longières usées, 12 s. 6 d. tournois. Item, 7 lincieux, tant de trois toilles que de deux et demie, 3 l. tournois. Item, une mesure de bois à mesurer sel, ferrée, tenant demi quartier, et quatre petites mesures de bois, aussi pour mesurer sel, 10 s. tournois. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 264). [Les ladres] ...doivent demeurer es maladreries, vivre du mestier de cordage et de faire mesures de bois à bled (Très anc. cout. Bret. P., Textes divers, 1456, 437).

 

.

"Contenu d'un tel récipient" : Car selon le proverbe ancien, nulz ne pueent savoir se ilz sont amis ensemble jusques a tant que ilz aient consummé ou gasté et despendu ensemble une mesure de sel. (ORESME, E.A., c.1370, 420). ...car se aucun est auquel mengier .X. mesures est trop et mengier .II. mesures est de tant trop peu, pour ce ne commandera pas le maistre qui ordenne des viandes que l'en dresce ou livre pour chascum .VI. teles mesures, car ce seroit trop pour l'un et peu pour l'autre. (ORESME, E.A., c.1370, 160). Quant il convient paier Usure, Et quant fault engatger l'abit Ou vendre quelqu'autre mesure (OLIOU, Mess. Arg. A., c.1470, 464).

 

.

Loc. adv. À comble mesure. "À profusion, autant qu'on veut" : Dont cils qui vit de si douce pasture Vie d'onneur puet bien et doit mener, Car de tous biens a a comble mesure, Plus qu'autres cuers ne saroit desirer, Ne d'autre merci rouver N'a desir, cuer, ne bëance, Pour ce qu'il a souffissance (MACH., R. Fort., c.1341, 72). Puis que Nature s'entremist D'entailler si digne figure, Il est a croire qu'elle y mist De ses biens a comble mesure. (CHART., E. Dames, 1425, 365).

 

.

Avoir mesure à comble de qqc. : "Chier pere et chier sire, voicy un vostre amy besoingneux de tout fors de viellesse, dont a mesure a comble..." (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 540).

 

.

À mesure. "À souhait" : La reverence en croit, l'auctorité s'en enforce, les dommages en sont apeticiéz (...), les nombres des amis si s'en monteplient, le vouloir de servir si en vient à la mesure (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 235).

 

-

"Ration ; régime" : ..."dame royne, par force de gehyne, il nous feit dire et regeir toute sa volunte [l. volunté], et puis nous feit gecter villainement en une chartre horrible, remplie d'oscurte [l. oscurté], voyre a mesure de pain et d'eauue, pour nous faire mourir en noz males fortunes et sa vengeance acomplir..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 289).

 

e)

[De valeur ; à propos de monnaie] : Donques est la monnoie ou le denier aussi comme la mesure par quoy l'en amaine a equalité les choses qui par ce sont mesurees. (ORESME, E.A., c.1370, 297). C'est a savoir, plus que les autres choses ; car monnoie ne doit estre muee de son pris et de son cours fors tres peu souvent et en peu de cas pour le bien publique. Car c'est la mesure des choses de quoy l'en fait commutacion, et toute mesure doit estre certaine et durable. (ORESME, E.A.C., c.1370, 297).

 

-

Mesure artificielle. "Monnaie" : Il a mise devant la mesure artificiel, c'est monnoie. (ORESME, E.A.C., c.1370, 295).

 

f)

En partic. (À) la mesure de + nom de lieu. "Mesuré de façon conforme aux coutumes d'un lieu" : Item, dist que desdiz deux demi draps de sanguine prins à Vernon, il vendi ausdiz maistres d'escolle huit aulnes à la mesure de Laon, l'aulne au pris de XVIIJ s. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 33). Et quant vous vouldrez faire ypocras, prenez demye once largement de ceste pouldre, et deux quarterons de succre, et les meslez ensemble, et une quarte de vin a la mesure de Paris. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 270). Pour une quarte ou quarteron d'ypocras a la mesure de Besiers, Carcassonne ou Montpellier, prenez .V. drames de canelle fine triee et mondee, gingembre blanc trié et paré, .III. drames (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 270). Et par raison des dictes franchises, sont tenus fere au roy notre seigneur à son compteur de Valoingnes IIII quartiers d'avaines mesure de Bris par chacun an de rentez au terme de Pasquez. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 127). Et sont les dis blés deulx à la petite mesure de Chierrebourg. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 137). ...et pour remission ou licence de ceulx de ses parrociens qui se iront marier hors de sa parroice, aura ledit curé de chascun chief d'ostel XV solz parisis, et de chascune pucelle un pichot d'avoinne à la mesure de Bourbon Lanceiz et une geline, et de chascun autre non faisant chief d'ostel XIJ solz parisis. (BAYE, I, 1400-1410, 166). ...le Cueur, a la main dextre, ung bien peu plus longuet que la longueur d'une aulne a la mesure de Paris bien livré, vit ung blazon de l'empire, sur lequel avoit la courronne d'empereur (RENÉ D'ANJOU, Cuer am. espris W., 1457, 121).

 

4.

"Instrument de mesure" : ...prestement se mirent les gardes entre deux pour garder la poursuyte, et les officiers d'armes apportarent les mesures qui contenoient la longueur de cinq pas, et furent mesurez pour chascun cousté, et prestement recommencerent leurs armes. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 72). Mesures et lignes trouverent Lors, dont leurs terres mesurerent (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 118). Lors tous les engins et outilz, Qu'il couvient, pour faire bastis, Trouva Nambrot : premierement, Pour faire fort maçonnement, Rigles, mesures, pour drecier Leur oeuvres et pierre adrecier, Trouva par sa soubtilveté, La n'y ot nulle oysiveté, Car chacun faisoit le mestier, Ou Nambrot le volt appointier. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 150). Des terres labourer apprist Aux Grieulx l'usage et a arer, Et leur apprist a mesurer Par mesures et blé et grain (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 284).

 

-

Outil de mesure : Si fu nommee Lors ainsi la science amee, Mais, aprés lonc temps, par soubtilz Engins, trouverent mains outilz De mesures et maint compas (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 119).

 

5.

"Critère de mesure" : Car le vertueus, en toutes choses ouvrables ou faisibles par quoy il voit et cognoist la verité et ce qui est bon a faire, et il meïsme est aussi comme regle et mesure de toutes ses operacions. (ORESME, E.A., c.1370, 195). Nous dirons donques que puisque l'amistié est pour utilité et profit, verité est que le proffit du recevant est la mesure de la retribucion. (ORESME, E.A.C., c.1370, 448). ...et se tu veulx congnoistre les amys de maintenant, met paine premier a congnoistre ta fortune ; car elle et tes amys sont mesurés d'une mesme mesure et de pareille duree. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 9).

 

-

Au fig. La mesure de toute chose humaine : Et donques se ce est bien dit comme si est que vertu et homme vertueus en tant comme tel est la mesure de toute chose humaine, il s'ensuit que les delectacions qui lui semblent estre teles sont vraies delectacions. (ORESME, E.A., c.1370, 514).

 

-

"Paramètre" : ...et selon ce nous disons que unité ou un est mesure des nombres par la replicacion de elle. (ORESME, C.M., c.1377, 392).

B. -

P. anal. [Idée de norme]

 

1.

"Quantité, dimension, importance, intensité... considérée comme normale" : Toutes fames qui sont grasses oultre mesure naturelle, ne concoivent point ; car la gresse estoupe la bouche de la marriz, et tant qu'elles soient atenuees elles ne pevent concevoir. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 85). Car reposer selon mesure Est moult nécessaire à nature, Et qui longuement veilleroit, Et point ne se reposeroit, Mettroit son corps tost à néant (LA HAYE, P. peste, 1426, 103).

 

-

Outre mesure. "Extrêmement" : ...la grant rue de Cep estoit paree et aournee oultre mesure. (FROISS., Chron. D., p.1400, 93). Dueil de ceste desconfiture Ot la royne oultre mesure (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 205). ...il fut joyeux oultre mesure (C.N.N., c.1456-1467, 432).

 

.

"De façon exagérée, au-delà de ce qui est normal" : ...li roiaulmes d'Engleterre avoit recheu blame et damage oultre mesure (FROISS., Chron. D., p.1400, 48). ...pour ce que la riviere croit oultre mesure et hors ses termes et si impetueusement que c'est horreur. (BAYE, I, 1400-1410, 218). ...par tant de foiz et oultre mesure m'avez accolée pour accomplir vostre desordonnée volunté (C.N.N., c.1456-1467, 77).

 

-

Plus que mesure. "Extraordinairement" : Jocaste ot nom celle royne. Elle ot un filz, en brief termine, Du roy, qui fu plus que mesure Plaisant et belle creature, Mais le pere, qui demanda "Se filz estoit ?" le commanda A occire adés, sanz tarder (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 285).

 

-

Sans mesure. "Excessivement, considérablement" : NOSTRE DAME. (...) donne moy le congié Que la jus voise visiter Un mien ami, que lamenter Voy sanz mesure. (Mir. enf. ress., 1353, 60). ...et me grieve sans mesure la secheresse qui est, qui par especial est ennemie à ma complexion, en quelque saison que ce soit. (BAYE, II, 1411-1417, 173).

 

2.

[Idée de régularité]

 

-

"Rythme, cadence (en musique)" : Et le monde de cibas fait seulement musique de deport, aussi comme celui qui dance et ensuit la mesure du chant que il escoute. (ORESME, C.M., c.1377, 482).

 

-

"Rythme, cadence (dans le discours)" : La .VIIIe. couleur c'est mesure, la quelle procede et parle par langage mesuré par certain nombre de syllabes. Et est ceste couleur moult prouffitable soit en françois soit en latin qui bien en scet user, car lors le langage est plus bel et meilleur a prononcier, quant il ensuit un certain nombre de sillabes, ou quel nombre il fine sa sentence et son parler. Et pour cecy entendre tu dois savoir que .VI. sillabes j'ay esleues es quelles je termine voulentiers mon parler (LEGRAND, Archil. Sophie B., c.1400, 136).

 

-

"Structure d'un vers, mètre" : Mes il entent par rime toute mesure convenable de sillebes ou de sons en probation ou prononciation ou semblable. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 349). Les mettres toutesfois qui sont les plus communs et les plus musicaulx sont de .VJ. piez les longs, et les briefs sont de cinq. Et pour ce sont les longs appellez examettre, et les briefs penthamettre. Des autres mettres qui sont d'autre mesure je ne tiengs quant a present pas grant compte. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 72). Pour tant j'ay mis la chose en rime Et en petiz vers fleurissans, À celle fin que les lisans Puissent avoir quelque plaisance En lisant, pour la consonance Et mesure du plaisant mètre (LA HAYE, P. peste, 1426, 164).

 

-

"Harmonie" : Et a la verité c'est chose assez ymaginable et presumpcion grande que ces proporcions soient semblablement en couleurs delictables, en oudeurs, en saveurs et en toutes telles choses et que entre les extremitez ensemble entremeslees soit ceste musical mesure dessus dicte en la maniere que les sons aguz et graves qui font consonancie delictable a oÿr sont ensamble meslez musicaument, comme il a esté dit. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 86). Et sanz Musique ne peut estre Quelconques mesure en nul estre, Meismes composé est le monde D'une armonie de sons monde, Et aussi tout le ciel se tourne En maniere, tenant son orne, D'une armonie doulce et belle, De modulacion isnele. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 117).

 

-

Prononcer un texte rythmé par mesure. "Prononcer un texte en marquant son rythme" : ...il leur ordena [aux nonnes] ceste loy en leur eglises que point ne chanteroient chant quelconques qui fust melodieus a prononcier par mesure, que il leur souffiroit de la pronunciacion des pseaumes et des loanges de Dieu par pronunciacion entendible quant a la significacion du langage (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 117).

 

-

Chanter de/par mesure

 

.

[D'animaux] "Chanter en mesure, selon la bonne cadence, chanter d'accord" : Or est voir que chiens püent faire Tout ce que ci m'oés retraire, Car il font maint divers accort En chantant, de ce me faiz fort, Et vont et chantent par mesure (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 463).

 

.

[Dans un contexte grivois] : Je ne chante que de mesure, Tout bellement sans me haster. (P. moyne, a.1500, 48). Je ne doubte homme pour chanter Chant de mesure bien nombré. (P. moyne, a.1500, 48).

 

3.

[Idée de proportion]

 

-

À mesure. "Proportionné" : Mettez grande entente a ce que les despenz de votre hostel soient raisonnables et a mesure, et que les deniers que despendrez soient en bons usages despendus, sagement et raisonnablement. (Nouvelles inéd. L., p.1452, 122).

 

-

Par (bonne) mesure. "Dans les proportions appropriées" : ...et gardés bien que de cestes minues espices vous en mectés par bonne mesure (CHIQUART, Cuis. S., 1420, 155). ...et si prenne ung petit de boullon maigre du beuf ou de mouston et en mecte par mesure selon la quantité qu'il en vouldra faire [de la sauce], et aussi du vin aigre par mesure. (CHIQUART, Cuis. S., 1420, 180).

 

.

"Avec un souci d'équilibre" : C'est loiaulé qui, par droitture, Deffent amour de varience Et la tient en sa grant puissance Fine, forte, ferme et seure, Et lui fait peser par mesure Tous sez fais en juste balance. (GRANDSON, Poés. P., c.1360-1397, 336).

 

-

[À propos des parties d'un corps] Par (art de) mesure. "Par proportions convenables ; de façon bien proportionnée" : Sans nul mestret Avoit le corps par mesure pourtret, Gent, joint, joli, juene, gentil, grasset, Lonc, droit, faitis, cointe, apert et graillet. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 71). Et estoient tuit li membres respondant par art de mesure a la quantité du corps. (Bérinus, I, c.1350-1370, 110). ...vostre maniere, vostre forme, vostre figure, tout se lie et respont aux aultres menbres par mesure. (Songe verg. S., t.1, 1378, 9).

 

.

Sans mesure. "Sans souci des proportions" : ...Pintelez sui et formez sanz mesure, Cours, rons et gros, ne me puis acoler. L'en me doit bien comme roy couronner ; Je sui courbez et bossus, Gresles dessoubz et espès par dessus (DESCH., Oeuvres Q., t.4, c.1370-1407, 274).

 

-

De bonne mesure. "Bien proportionné" : MALOSTRU. Comment ? est il borgne d'ung oeil ? Il semble que ouy, dont j'ay grant dueil, Ou s'il contrefait cy le lousche. SOTIN. Quant vous luy ferez cy la bouche, Faictes la de bonne mesure. (Copp. lard., a.1488, 176).

 

-

À la mesure de qqc. "Selon qqc." : Les fortunes et les destinees de la hault gouvernent les choses cha bas et les hommes en font leur pourfit a la mesure de leur sens (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 163).

 

-

À (la) mesure que. "Au fur et à mesure que" : Et Aigres, a la mesure qu'il lui portoit a mengier, sy l'aplanioit et aloit entour lui, et fist tant qu'il fu moult privez de lui, et puis dist : "Vray Dieu, vous soiez aouré de ce que j'ay compaignie." (Bérinus, I, c.1350-1370, 239). Sy s'esmaioit durement a la mesure qu'il le veoit appeticier, dont s'apensa Aigres et ot grant honte de ce qu'il estoit en tel esmay de vivre (Bérinus, I, c.1350-1370, 240). Et se logièrent adonc toutes manières de gens devant Lonch, à le mesure qu'il venoient. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 145). ...cil ouvrier (...) minèrent continuelment nuit et jour (...) et, à le mesure que il minoient, il estançonnoient. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 221). ...et que le vin passe, et que a la mesure qu'il [l'esturgeon] se esboudra que l'en y mecte tousjours vin. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 239). Quiconques frotte un porion la veille de sainct Jehan de la fueille d'un sehus et puis la boute parfont en terre, a mesure que celle fueille pourrira, le porion sechera. (Ev. Quen., I, c.1466-1474, 93). Il y a chacun jour deux cens hommes ouvrans a massonner et tailler pierre, a mesure que l'en despiece la vielle eglise on fait la neufve (BARBATRE, Voy. T.-C. P., 1480, 94).

 

.

"Selon que" : ... a mesure qu'il te semble que bon co[n]seil te fait bien mestier, prens de mes dis ce qu'il t'en semble utile a l'exigent de ton affaire. (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 147).

 

4.

"Disposition, arrangement, façon" : A la parfin, par divine mesure, Monta es cieulx ou nous fist ouverture, Siet a destre de son pére orendroit, Donnant aiue et engardant son droit. (Mir. ev. arced., c.1341, 145). Or vous sera ci devisé la maniere et les mesures de tendre ceste rois a quatre gielles. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 283).

 

-

Par telle mesure que. "De telle façon que" : Et est le las chelé contre la branche et contre l'arbre a crochés de fer ou de bois bien fors, et est le peson atachié au las par telle mesure que, quant le las est fermement clos, le peson est a terre. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 275).

 

-

[En mauvaise part] Male mesure. "Traîtrise, mauvais coup, piège" : ...il comparut volontairement à Montereau, contre le conseil de plusieurs, qui plus que luy se doutèrent de male mesure (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 31). [Les gens du Dauphin]...lui conseillèrent que jamais n'y allast, car se doutoient de male mesure et de péril de mort en soy y trouver (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 408). Sy s'alla housser et commanda à son barbier de soy apprester aussi, là où il le menroit. Sy estoit ledit Jehan en doute de male mesure ; et s'estoit bien perçu que sur luy avoit grant guet toute la nuyt passée et mesme à celle heure encore. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 258).

 

.

[Dans un contexte de farce] Fausse mesure. "Ruse, mauvais coup (ici pour abuser un mari)" : Or advint qu'il ennuya au mary, qui par adventure se doubta de la faulce mesure, pour tant que sa femme mettoit tant à se confesser [dans sa chambre où, simulant la maladie, elle introduit ainsi le Cordelier, son amant] (TARDIF, Facéties Pogge M., c.1490, 280).

C. -

Au fig.

 

1.

[D'un point de vue moral]

 

-

"Modération, sagesse, mesure" : Moult fist Numa a honnourer, Pour son grant sens et pour sa cure, Car moult estoit plain de mesure. (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 188). Et doit estre reputé a plus grant honneur et louenge au chief de bataille savoir saigement retraire et sauver son ost et le tenir entier quant il est besoing que par trop aventureuse hardiesce exposer a perte et laisser atrempance et mesure pour cuider acquerir le nom de vaillance. (CHART., Q. inv., 1422, 34). Raison, equité, mesure, Loy, Droitture Font les puissances durer (CHART., B. Nobles, c.1424, 398).

 

-

P. personnif. : Je sui Mesure mesurée, En tous bons fais amesurée, Et aussi sui je mesurans, Ferme, seüre, et bien durans A ceuls qui vuelent sans ruser Justement de mesure user (MACH., J. R. Nav., 1349, 259).

 

-

Droite mesure. "Juste mesure" : Sobrieté n'est autrechose que droite mesure qui est moienne entre trop et peu. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 44).

 

-

Male mesure. "Présomption, témérité" : ENVIE. S'il eshappa lors de mon entreprise Ce fut pour luy bien joyeuse adventure, Mais garde soy de la male mesure, Car le pot va tant a l'eaue qu'il se brise. (Lyon cor. U., 1467, 40).

 

-

À/par mesure. "Avec modération" : Et aussi, il n'est pas triste pour l'absence des choses delictables et ne les convoite, fors a mesure et selon raison. (ORESME, E.A., c.1370, 226). Mais quelzconques delectacions qui sont neccessaires ou convenables a santé ou a bonne habitude de corps pour estre prest et abile a tout ce que l'en doit faire, celles appetera et desirera celui qui est actrempé et par mesure et si comme il appartient. (ORESME, E.A., c.1370, 226). Secondement que les povres ne doyvent point avoir de honte de leur povreté, ne les riches orgueil de leurs richesses : on puet bien tenir estat mais que ce soit par mesure et humilité et sans autruy injure. (GERS., Noël, p.1404, 296).

 

-

Outre mesure : ...il [le chancelier de Bourgogne] estoit vindicatif oultre mesure et sans espargne. Par sa convoitise, il ravissoit tout (...). Se riens d'acquest ou pratique pooit cheoir ou pays, il convenoit que tout tournast a ly. Tout embrassoit, tout estraignoit. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 110).

 

-

Sans mesure. "Qui ne respecte aucune règle" : Qui es promesses de Fortune se fie Et es richesses de ses dons s'asseüre, Ou cils qui croit qu'elle soit tant s'amie Que pour li soit en riens ferme ou seüre, Il est trop fols, car elle est non seüre Sans foy, sans loy, sans droit et sans mesure, C'est fiens couvers de riche couverture, Qui dehors luist et dedens est ordure. (MACH., Motés, 1377, 497).

 

-

Sans ordre ni mesure/sans ordre et sans mesure : Et un pou apres, veez cy une grosse route de gent mal vestue, deciree et mal habituee, chaussie de vieulx houseaulx, qui venoient parmy la cite de Romme sans ordre et sans mesure. Lesquelx avoient une banniere vermeille decyree, en laquelle en une peau de belin avoit quatre lettres de forme, c'est assavoir S.P.Q.R.. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 264). Il se retira en la ville de Jays, où il sejourna certains jours avec madame Yoland de France, ducesse de Savoye, et ses gens passerent la montaigne sans ordre ne mesure, et entrerent en Bourgoingne, où ilz taillerent et adommagerent le pays de vivres et de ranchonnemens. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 140). Toute son armée se desrompit et s'esgara, chacun tirant et allant sans ordre ne mesure là où Dieu le conseilla. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 199).

 

-

Sans tenir mesure ni borne : A la femme, au deable s'adonne, Sans tenir mesure ne bourne, Ne mieulx ne poeut son ame perdre Qu'en fole amour son ame aerdre (Renart contref. R.L., t.2, 1328-1342, 146).

 

-

Garder mesure. "User de modération" : Il y convient aussi garder mesure afin que la correction ne soit pas sans maniere, selonc le dit de Orace ou livre des Epistres : "L'eage feble a acoustumé d'estre doulcement traitié". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 192). ...parolles vagues et non honnestes ne lui soufferra a dire, et en ses joyeusetéz lui commandera a garder toute mesure et honnesteté (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 45). Madame, si n'est mie maniere que dame doie avoir, car elle doit prendre garde, encore quelque pensee que elle ait, que tousjours soit d'un maintien et contenance a celle fin que telz jugemens ne puissent estre faiz sur elle, mais puet bien estre que fort seroit en la vie amoureuse garder tel mesure. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 114).

 

-

Mettre un pays à mesure de justice. "Faire régner la justice dans un pays" : Aristides qui mist a mesure de justice tout le pays de Grece et qui fu le miroir de continence et de vertu (Bouciquaut L., 1408-1409, 342).

 

-

[Prov., sentence] C'est nature de desmesure que tousjours revient à mesure : C'est nature de desmesure Que tousjours revient a mesure, Tousjours vëons, par saint Lambert, Que qui trestout veult, trestout pert. (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 52).

 

.

L'homme qui n'a mesure se va desmesurant : Sire, dist Olivier, ne vous alez hastant ; Li homs qui n'a mesure se va desmesurant. (CUVELIER, Chans. Guescl. F., c.1380-1385, 136).

 

.

Ce qui est fait par mesure bien est fait et pour ce plus dure : Boive a mesure et a livre, Quar ce qui est fait par mesure Bien est fait et por ce plus dure. (Mir. N.D. Rosarius K., c.1330, 8).

 

.

En toute chose il doit y avoir mesure : Tant que, comme en toutes choses il doit avoir mesure, il [un père très sévère avec son fils] en faisoit trop et grande rudesse lui monstroit (CHR. PIZ., Corps policie L., 1406-1407, 109).

 

.

Mesure dure. "La modération est gage de durée" : Pour ce est bon an toz tanps de touz Respondre par mesure a touz Sanz trop esjoïr ne douter. Plusseur par eus espouanter Sont aucunes foiz decehu, Par trop esjoïr fol sehu ; Et pour ce dit le peletier Un mot qui a touz est mestier : "Mesure dure, outraiges faut." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 302 (var. B)). Et ne firent ilz grant folie, Dy, par ta foy ? (...) Sy firent, par mon sacrement, Car telz morisques ne tels dances Ne se font pas sans grans despenses Ne sans grant coust oultre mesure. Sés tu c'on dit "mesure dure" ? (Lord. Tart Ab. L., a.1465, 170).

 

2.

[D'un point de vue intellectuel] "Estimation, jugement"

 

-

À mesure. "De façon réfléchie, raisonnable" : Après, amis, se tu vues vivre Sainnement, mesure ton vivre, Car s'a mesure ne vivoies, Vraiement, tu te honniroies. (MACH., C. ami, 1357, 60).

 

-

Sans mesure. "Sans réfléchir" : ...il tressault comme uns homs qui yst de son dormir, et lui souvint de sa chasse, et ot lors si grant soif que, sans adviz ne sans mesure, vint sur la fontaine et print le bacin qui y pendoit a une grant chayenne, si puisa de l'eaue et but. (ARRAS, c.1392-1393, 7).

 

-

Par sens et par mesure. "Avec discernement" : Non pas, sire, que vous ne donnez, mais (sire) donnez par sens et par mesure ; et se aucuns sont trop grans demandeurs en appert ou autrement, usez, sire d'un proverbe commun : A bon demandeur, Bon escondisseur. (GERS., Noël, p.1404, 312).

 

-

Par mesure (et ordre) : Après, fist Adam de sa main Et de sa coste fist Evain. Et quant tout ot fait par mesure, Sur le monde establi Nature, Selon ce qu'il apartiendroit, Et le cours comment il iroit (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 68). La est la souvraine Geomettre, Ou Dieu a voulu chacun mettre En son lieu par mesure et ordre (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 111). La tierce Rethorique est celle Qui moult est convenable et belle. Celle nous enseigne ordener Noz parolles et raisonner Par mesure et par ordre attraict, Selon le propos qu'on retrait (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 205).

 

-

À point et à mesure. "D'une manière adéquate ; avec précision" : Et si est expedient aussi par cestui quart point que tes diz conseilliers et officiers soient ramenez a certain nombre, selon les entrees de ton royal demayne, comme il fu touche [l. touché] autresfois ou chappitre des officiers, affin que ton gouvernement royal soit gouverne [l. gouverné] a point et a mesure. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 328).

 

-

Mettre/ramener qqn à mesure. "Ramener qqn à la raison, calmer, apaiser qqn" : J'ay, passét a plus de .X. ans, Oy dire que mesdisans Sont necessaires en amours Et que leurs jangles et leurs mours Font estre meinte bonne dame Nette de corps, de cuer et d'ame Et garder bonne renommée En fait, en dit et en pensée, Et les amans mettre à mesure, Quant desirs trop les desmesure. (MACH., Compl., 1340-1377, 267). L'autre cause [pour ne pas prendre plaisir à la musique] peut estre pour ce qu'ilz sont espoir sy plains de grant orgueil et de sy fier courage que nulz ne les pourroit ramener a mesure ne amitiguier leur grant ferocité pour quelconque beau chant ne pour doulce parole. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 86).
 

Article revu en 2015 Pierre Cromer