C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/retarder 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RETARDER     
FEW XIII-1 tardare
RETARDER, verbe
[T-L : retarder ; GD : retarder ; GDC : retarder ; DÉCT : retarder ; FEW XIII-1, 115a : tardare ; TLF : XIV, 1013a : retarder]

A. -

[À propos des choses]

 

1.

Empl. trans. "Ralentir qqc." : Et pour ce qu'elle iroit sans ordenance, Et trop hastieuement et sans mesure, S'elle n'avoit qui de sa desmesure Le destournast et le remesurast, Et de son droit rieule le droiturast, Pour ce y fu par droite art ordonnee Une roe seconde et adjoustee, Qui le retarde et qui le fait mouvoir Par ordenance et par mesure (FROISS., Orl., 1368, 88). Et pour ce, par sa force il [le ciel souverain] ravist et trait aveques soy les cielx des planetes qui sont souz soy, et retarde leur mouvement propre qui est aussi comme au contraire, comme dit est. (ORESME, C.M., c.1377, 488).

 

2.

Empl. intrans. ou pronom. "Ralentir, tarder" : Et les parties du ciel ne sont pas irregulieres quant a mouvement, car se les unes eussent esté meues en avançant et les autres en retardant par le temps infini passé, elles fussent maintenant en autre distance que devant. (ORESME, C.M., c.1377, 422). Et donques leur mouvement ne se retarde onques, et aussi il ne se avance onques, car se il se retardoit, il se pourroit avancier puisque mutacion i pourroit estre. (ORESME, C.M., c.1377, 424).

 

-

Retarder de + inf. : A la requeste de Josué, le soleil retarda de absconser sa lumiere et retira ses rays d'occident pour esclairer aux chevaliers d'Israël en la victoire devant Gabaon (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 167).

B. -

[À propos des pers., de l'action des pers., des choses relativement aux pers.]

 

1.

Empl. trans.

 

a)

Retarder qqc. "Remettre qqc. à plus tard" : ...je me sui appensé [dit l'un des rois mages à Jésus], A fin que ne soit retardé Le remede que faire veuz Aus hommes pour le pechié d'eus Qui abhominable et puant T'est et a desplaisance grant, Que de moi tu aies encens (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 84). ...et mesmes le service divin et les aumosnes caritatives des pouvres membres de Dieu, et sont refroidées et retardées (ORESME, Monnoies W., c.1365, LXI). LE ROY D'ESCOSSE. Pour ce que puisse miex avoir Les nobles d'Escosse a ma feste, (...) D'uit jours la voulray retarder (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 31). Tu scez bien que souvent on retient les biens des mors pour acomplir le vouloir de plaisir mondain, par quoy appert que plaisir mondain emprisonne les mors en tant que leur delivrance en est retardee. (GERS., Déf., 1400, 230). ...li rois Phelippes estoit enfourmés. Mais il n'en faisoit compte, reservé ce que il li desplaisoit trop grandement de ce que li voiages d'outre mer en seroit retardés (FROISS., Chron. D., p.1400, 260). A tout dire trop tarderoye Et mon propos retarderoye (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 177). ...le Roy (...) ne welt point retarder ne empescher ledit procès ne autres quelcunques, maiz les welt abbregier (BAYE, I, 1400-1410, 30). ...lesquelz ambassadeurs avoient intencion de partir lendemain pour aler audit lieu de Meleun, mais leur voiage fu retardé (FAUQ., I, 1417-1420, 133). ...pour doubte que ledit pont ne feust rompu ou trop folé, en maniere que la besoingne dudit suppliant n'en feust retardée, icellui suppliant se mist au devant des beufz qui menoient ladicte charette, et les garda de passer par dessus le dit pont. (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 390). Pour ce lui loist ses ottrois redarder [forme picarde]. (Percef. VI, R., c.1450 [c.1340], 611). S'a fait envye la fetarde Que toute bonne euvre retarde Et tousjours ne songe que mal Et jamais a bien ne regarde, Mais tousjours dedens son cueur garde Rencune et vouloir deslëal. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 813).

 

-

Empl. pronom. à sens passif. "Être retardé, se produire plus tard" : Mais quoy, cela ne fut rien fait : Sa mort ne s'en retarda point (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 992). Et ainsi, nous, voyans que nostre voyage se retardoit... (Pèler. D., 1486, 387).

 

-

"Remettre à plus tard les effets de qqc., atténuer qqc." : Quant la belle ymage regarde, Aulcun peu ma douleur retarde Par la vertu de sa beaulté. (Narcissus, p.1426, 315).

 

b)

Retarder qqn

 

-

"Faire que qqn prenne du retard" : Le debteur qui a esté gagié à droit paiera toutes les pouturez et les gageries ; et se cellui qui a fait prendre les gages les retarde au vendre oultre le terme dessus dit, il paiera dés en avant les poutures (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 163). Ces paroles retarderent les honmes d'Auberoce a faire lor emprise. (FROISS., Chron. D., p.1400, 614). Mais il est devers l'empereur Accusé pour aucuns meffais, Qui l'a retardé de ses faiz Jusqu'à ce qu'il soit retourné. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 343). Et disoient ces lettres qu'il ne s'esbaïst point si lesdits ambaxadeurs esoient retardéz par aulcuns jours, c'estoit pour le trespas du prince de Castille (COMM., III, 1495-1498, 293).

 

.

Retardant : ...et ainsy ce me samble chose bien merveilleuse se la seule dubitation et insecurité en laquele il te fault estre en ce monde est plus pesante et plus raisonnablement retardant que tous les aultres motifz quy ja sont demonstrez et quy se peuent demonstrer (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 172).

 

-

"Retenir qqn" : Je vous rescrips c'on retardast Mére et filz, et c'on les gardast Tant que venisse. (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 70).

 

.

Retarder qqn (un aspect de qqn) à + inf. : ...affin que, par la memoire d'amour esveillie, la dextre main du pere fust retardee a immoler ou sacrefier son filz (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 116). ...comme le harene de la mer, qui est instable et glaçant, retarde l'ancien homme a monter, ainssi la fenme plaideresse et instable retarde l'omme de tout proufit (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 420).

 

-

Retarder qqn de qqc. "Faire en sorte que qqn accède plus tard à qqc." : ...comme le harene de la mer, qui est instable et glaçant, retarde l'ancien homme a monter, ainssi la fenme plaideresse et instable retarde l'omme de tout proufit (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 420). ...saint Pol livra son ame non pas seulement pour ses amis mais mille foys pour ceulz qui le persecutoient, batoyent et tourmentoyent, en tant qu'il desiroit estre separez de Dieu et retardé de sa gloire pour les sauver ; et non pas qu'il voulsist estre de Dieu separé par eternelle dampnacion, mais bien vouloit estre retardé de sa salvacion. (GERS., P. Paul, a.1394, 493). La VIme question : Se les executeurs ne payent le testament, l'ame du testateur en est elle retardee ? (GERS., Déf., 1400, 235).

 

.

"Faire en sorte que qqn renonce à qqc., détourner qqn de qqc." : Ne icelz mariz, ainsi servis, n'avront jamaiz voulenté d'autre repaire ne d'autre compagnie, maiz en seront gardez, reculez et retardez. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 103).

 

-

Retarder qqn de + inf. "Empêcher qqn de" : ...s'il est en aucune maniere retardé d'aler en gloire par deffaut de confession de prestre (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 538).

 

2.

Empl. intrans. ou pronom.

 

a)

"Tarder" : Noient ne se vont retardant, Ne pour souffrete ne pour fain (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 99). Si n'y ont gueres retardé Ceulx de Tarente (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 225). ...un temps le garda Fortune, et puis ne retarda, Honteusement le fist mourir (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 70). Amours se gardent Quant les joies plus se retardent (CHART., L. Dames, 1416, 247). Madame, qui de laissier son beau pere ly estoit a mortelle doleur, lui dist : "Mon seul ami, tant que je pourray fuir et retarder, vostre tres desiree compaignie soiez certain n'abandonneray." (LA SALE, J.S., 1456, 263). ...il y fault diligentement aler [auprès du roi d'Angleterre] ; et pour ce, vous pry que partez incontinent, sans delayer, ne retarder (Lettres Louis XI, V., t.7, 1478-1479, 101). Rien ne ganions de retarder Mais y allons plus toust que tart (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 74). Item, pour ce que souventes fois ont esté faittes rassietes sur le pays par faulte des assignations du tresorier des guerres, à cause desquelles mauvaisses assignations le payement des gens d'armes retarde et toutesvoyes les deniers estoient assignez pour les payer, soient fort interroguez lesdits clers se ilz ont point trouvé moyen d'eux faire payer ce qui leur estoit deu par le moyen des capitaines ou autres, et se les capitaines en avoient point leur part. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 345).

 

-

Retarder à/de + inf. "Tarder à" : ...nous avons entendu que nos ennemis (...) ont fait dire et semer en plusieurs lieux de nostre royaume et ailleurs où ils scevent que nous avons amis que il est pais ou treve entre nous et eux (...) et ce ont il fait (...) afin que vous et les autres qui devés venir en nostre aide vous delaissiés ou retardés de y venir (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1338, 78). Derechief compte Bocace ou dit Livre des cent nouvelles que en la cité de Messine en Ytallie ot une jeune fille nommee Lisabet, laquelle trois freres qu'elle avoit par leur escharceté retardoyent de la marier (CHR. PIZ., Cité dames C., c.1404-1407, 948). Mais ne sces tu que un saint docteur dit que de tant que la vengence de Dieu plus retarde a venir, de tant est elle plus perilleuse quant elle vient (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 19). ...et quoy que il retardast de lui ottroier ce que il requeroit, pour ce que trop jeune lui sembloit (Bouciquaut L., 1406-1409, 22). J'ay bien longuement retardé D'aler ma besongne acomplir : Temps est que je doyë amplir Mes deux vaisseaulx a la fontaine Car la haulte feste est prochaine Qu'i m'en fauldra beaucop avoir. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 628).

 

b)

Se retarder qq. part. "Tarder qq. part" : Quant les dances furent commancees, le roy ne vouloit pas dancer, car ce n'estoit pas l'estat. Il se retarde en sa chambre. (Charles de Hongrie C., c.1495-1498, 173).

 

c)

(Se) retarder de

 

-

(Se) retarder de qqn. "Se détourner de qqn, tarder à rejoindre qqn" : ADRIANUS. Helas ! m'amie, ouvre moy l'uys, Car, pour les miens darniers desduis, Je te vien a Dieu commender. NATHALIE. Va t'an, va t'an ! car je ne puis Quant de Dieu te vois retarder [Adrien ayant obtenu l'autorisation de sortir de prison pour faire ses adieux à Nathalie, celle-ci s'est d'abord imaginé qu'il cherchait à échapper au martyre]. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 118).

 

-

Se retarder de qqc. "Se détourner de qqc., s'abstenir de qqc." : Se le monde vers lié tencha Et se la char assez la point, Elle ne se retarda point Du service divin parfaire Pour rien qui li face contraire (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 91). Dou lire ne me retardai (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 167). Quant il [jone gent] l'ont, [l'or ne l'argent] liement l'espardent, Et s'il ne l'ont, il s'en retardent. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 145).

 

-

Se retarder de + inf. "Différer de" : Pour c'il il y [l. c'il y] fait bon paine mettre Telle que les autres s'en gardent, Et que de tenir se retardent Tele creance. (Mir. st Ign., 1366, 88). Et lors se partirent d'icellui logeiz lesdiz Peyrot (...) et Mathelin Fochier, tirant leur chemin, et pour ce que ledit Mathelin Fochier avait dit ausdiz suppliant et de Saint-Martin qu'ilz ne les suyvissent, et paraillement ladicte hostesse, se retardèrent de partir de une demye heure ou environ, et après montèrent à cheval pour tirer à leurs maisons (Doc. Poitou G., t.12, 1476, 145).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre