C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SIGNER     
FEW XI signare
SIGNER, verbe
[T-L : seignier ; GD : segnier ; GDC : signer ; DÉCT : seignier ; FEW XI, 601a : signare ; TLF : XV, 492a : signer]

A. -

[À propos d'une marque concrète, naturelle ou artificielle]

 

1.

Part. passé en empl. adj. "Marqué (de taches naturelles)" : Cestui serpent est de la longueur d'environ demy pié, signé par tout le corps de taches blanches. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 148).

 

2.

"Mettre une marque concrète à qqc./à un animal"

 

a)

"Mettre des repères autour d'une terre pour marquer sa propriété" : Si frères qui fussent coustumiers partissoient ensemble, il pourroient bien signer leurs parties de pauls ou de pierres sanz gardes (...) Et telles parties qui sont signées sanz justice ne sont pas estables si le quel que soit s'en descordoit ; mes celles qui sont faites et bournées devant justice sont fermes et estables. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 339).

 

-

"Mettre une marque sur une construction ou un élément de construction"

 

.

Part. passé en empl. adj. : ...une piece de chaussée faicte sur le Pont Nostre Dame, qui avoit esté despecée et descouverte pour y besongner et faire des reparacions de charpenterie qui y estoient à faire, à commencer à la jambe de la maison signée XVII du costé d'amont l'eaue (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1440-1441, 225).

 

-

Signer qqc. à/en/sur qqc. "Marquer l'emplacement de qqc. sur (un support)" : Et par quelconques maniere nous faisons, nous devons signer le almuri sur le lymbe du astralabe. Et de ylec devons tourner le rethe de astralabe selonc le mouvement journel, que le almuri se bouge pour chascune heure 15 degrés, tant de fois selonc ce que nous avons des heures equales. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 54). ...et le almuri nous signerons a nostre limbe et bougerons le rethe par 15 degrés pour une heure equale ou le degré opposit du soleil du commencement de l'eure inequale jusques à la fin. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 56). ...la maniere comment on peut partir et diviser le monocorde, c'est a dire comment on peut signer en une seule corde ou en une seule ligne pourtraicte en une seule superfice toutes les consonancies ou tous les sons qui sont ou peuent estre en nostre game (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 59). Exemple puiz à ce retraire De chose ronde, ou circulaire, Qui a tant de confusion En sa triple dimension Que nul ne peut certainement Signer fin ne commencement, Ne distinguer la dextre part De la senestre par nul art (LA HAYE, P. peste, 1426, 170).

 

-

JEUX Signer les chasses. "Au jeu de paume, matérialiser sur le terrain les points de rebond" : Colinet le Charpentier, povre enfant, lequel avoit soigné les chaces du Roy au jeu de paume, pour don fait à lui par ledit seigneur (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 115). Et dit que lors il gaigna audit maçon sur lesdites deux saintures VIIJ frans, et lesqueles ycellui maçon avoit apportées sur ledit jeu et les bailla en gages et à garder à un joine filz qui estoit present à leur jeu et seignoit les chaces. Lequel jeu finé, eulz deux seulz, après ce qu'il ot donné un blanc audit joine filz pour son salaire, s'en alerent boire à l'Escu de France (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 278).

 

Rem. Cf. J.-M. Mehl, Les Jeux au royaume de Fr. du XIIIe au déb. du XVIe s., 1990, 44.

 

b)

"Marquer qqc. de la marque de son propriétaire, de son fabricant..." : Robinète la cousturière, pour seigner et découper LVI nappes, XVI chanevaz, et pour seigner IXxx et XIIII touailles en Panneterie, tout à la fleur de liz et à l'espée, 3 d. p. pour pièce (...). Elle, pour faire seigner et découper audit saing XII sacs, et faire III sacs et IIII nappes oudit office (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 63).

 

-

DRAP. "Mettre une marque à un drap (pour certifier sa qualité)" : Et tout a fait que on ara peset les dras dessus dis, li XIII Hons et li drapiers les doivent rewarder ; et tous chiaus qui leur sanleront boin et souffissant, li prouvos u li mayres les devera a fait faire signer en leur presenche dou darrain signet, en viermelle cire fondue a candeille, sour le drap ; et devera-on mettre le signet au dos dou drap apries le premier ploit. (Drap. Valenc. E., 1344, 300). ...tant conme à ce que li drap seroient porteit au caltre ou en autre lieu pour mesureir, et celi qui ne venroit à se longheur forferoit 60 s. et seroit deskiré en 2, et li autre venant à leur longheur seroient signé d'un seng de plonc (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, c.1375, 332). ...que nus detaillieres ou detailleresse de draps (...), vende ne fache vendre par lui ne par autrui, en appert ne en couvert, nuls draps enthirs ne piece de draps quelzconques qu'il soit retrais et retondus, se par avant il ne l'ont aporté ou fait aporter à l'eswart des maieurs de le perche pour yceulx singner (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1384, 26).

 

-

ORFÈVR.

 

.

"Marquer une pièce d'orfèvrerie (aux armes de qqn)" : ...LV escuelles d'argent, vint dorées et les autres blanches, signées aux armes de noz très chiers (...) duc et duchesse de Bourgoigne (Ch. VI, D., t.2, 1382, 194). Et dit que icelle vaissele est à sondit maistre, et signée de sa devise, c'est assavoir à une corne de rangier. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 134). ...icellui prisonnier a vendu et alienné une sainture d'or avec un gobelet d'argent signé, au fons d'icellui, aus armes ou devise de honorable homme et saige Montagu, secretaire du roy nostre sire (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 358).

 

.

"Faire une marque à, poinçonner (une pièce d'orfèvrerie)" : ...la Court a ordonné que doresenavant tous orfevres signent de leur poinçon avant la brunisseure toutes ceintures d'or et d'argent et autres ouvrages d'orfavrerie qu'ilz feront (FAUQ., II, 1421-1430, 302).

 

-

[Le compl. d'obj. désigne un animal] "Mettre une marque à un animal (en partic. celle du propriétaire)" : ...Colin le serreurier, pour une fleur de liz de fer achetée de lui pour saigner un cerf, lequel le Roy chassoit en la forest de Compiègne, lequel cerf se vint rendre en une estable en la maladerie de Choisy, et fu seigné ledit cerf à ladicte fleur de liz, et puis ot congié de retourner en la forest par le commandement dudit seigneur (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1381, 182). À cause aussi de nonante et six livres de pégue, à raison d'ung florin cinq gros et quatre patas, à cause de péguer et signer les berbis, à cause aussi de six saeris grandes, à raison de quatre gros la pièce, à cause de tirer d'arène et de chaux, à cause aussi de quatre canes de toille, à raison de trois gros la cane, à cause de couvrir les perches des oseaulx. (Comptes roi René A., t.1, 1459, 79).

 

c)

"Apposer (un sceau, un scellé, une signature...)"

 

-

"Revêtir (un document) de sa signature ou de son seing" : Nostre fait li dirons [à maître Pierre le Page] en somme, Et instrument nous en fera Et si le nous apportera Fait et signé. (Mir. roy Thierry, c.1374, 320). ...pour avoir et recouvrer finance, fist, semblablement que dit est dessus, passer en son nom par Jehan de La Noë et Pierre Le Guïant, notaires dudit Chastellet, une quittance, et aussi fist par l'un d'iceulz escrire, sanz signer de leurs seings manuelz et sanz date, une obligacion (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 20). Ce jour, m'a dit messire Ymbert que je signasse l'audition du compte du cardinal d'Amiens à maistre Henry de Savoisy. (BAYE, I, 1400-1410, 71). Cedit jour, a esté baillée au graphier une cedule signée de la main de J. Tarenne, changeur et bourgoiz de Paris, dont la teneur s'ensuit (BAYE, I, 1400-1410, 77). ...vray est qu'il avoit lettre de la Chancellerie ou du Roy, signée et non seellée, ja soit ce que l'en n'eust point acoustumé de recevoir aucun sans lettre seellée. (BAYE, II, 1411-1417, 204). Bon acte avons tout signé et seelé Où escripte est leur detestable offence. (Cene dieux, c.1492, 140). EMPEREUR. Cella ne vous veulx poinct promectre, Mais le veulx faire vistement ; Puisqu'a ce me voulez commectre, Sa, une plume appertement ! (Pause. Il signe la lectre.) (LA VIGNE, S.M., 1496, 508).

 

-

"Sceller (un lieu), fermer, interdire (un lieu)" : Or, ça, seigneurs, le monument Signeray, la pierre est remise. (Adonc signe le monument d'un signet). Or advisez cette devise, Veez vous ce signe nouvel. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 234). ...Puis signerons le monument [la tombe de Jésus] De nos sëaulx ensemble tous (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 365). On a aucunes foys veu que on faisoit aux roys ou princes escripre des lettres et signer des cedulles de promesses qui ne se tenoient ou povoient tenir. (JUV. URS., Verba, 1452, 216). La fut le sepulcre signé Par Juïfz au cueur obstiné, Et gardes alentour commis Pour doubte que ses bons amys N'y venissent a l'assembler Par nuyt obscure pour l'embler (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 758). [Réf. à Matth. 27, 66 : signantes lapidem]

 

-

"Mettre qqc. sous scellés" : Deux bacins d'argent à barber, et un bacin d'argent à laver (...). Les quieux furent vendus (...) et estoient toutes ces choses cyniées. (Doc. 161. In : L. Douët D'Arcq, Bibl. Éc. Chartes 40, 1879, 562).

 

-

Part. passé en empl. adj. [À propos de Dieu, de Jésus] "Scellé" : On le peut bien appeller fontaine [Dieu] car c'est la vraye fontaine de tous biens, mais elle n'est pas a chascun patente et ouverte. C'est comme il est escript es Canticques : "Ortus conclusus, fons signatus. Ung jardin clos et fontaine signee". (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 149-150). [Cf. A.T., Cant. IV, 12.] Jhesus est fonthaine signee qui s'espend en quatre ruysseaulx, car il nous est fait sagesse, droicture, sainctifiement, redempcion. (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 195).

B. -

En partic. "Marquer qqn/qqc. d'un geste qui a une valeur symbolique et religieuse"

 

1.

Empl. trans. Signer qqn (de la croix). "Faire sur qqn le signe de la croix, bénir qqn" : ...près du moustier me tendray Jusqu'a tant que vous reveigniez, Du vray Dieu soiez vous seigniez Qui vous ramaint ! (Mir. parr., 1356, 14). Ce fait, d'ilueques me levay, Mon vis seignay, mes mains lavay, Et puis j'issi hors sans attendre Pour enquester et pour aprendre Comment ne par quel tour saroie Qui cils estoit qu'oy avoie. (MACH., F. am., c.1361, 180). ...la belle dame, richement paree, par samblant ne fait aultre chose, forsque, sans intermission de sa main destre elle sengne le peuple et donne sa benediction. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 389). Comment la marquise baille sa fille pour en faire la volenté du marquis et le seigne de la croix. (Gris., 1395, 54). Je te seigneray en ceste heure, Affin que tu voyes sans demeure. (...) (Il fait le signe de la croix sur ses yeulx.) (Myst. st Laur. S.W., 1499, 203). Si tost que Lucille seigna De la croix, il fut sain guery. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 220).

 

-

[Sur un diable, pour le conjurer] : (Lors se lieve et die en seignant lez anemis [les diables]) : Ennemis, trop faictes d'escande. Lessiez le cheoir ! Dieu le commande Par moy qui suis apostole ! (Mart. st Pierre st Paul R., c.1430-1440, 132).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Marqué du signe de la croix" : Cestui Abel fut avecque ledit empereur Thibere en Perse et furent [les Perses] vaincuz au moïen du tresor que trouva ledit Thibere, soubz une tumbée signée de la Croix. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 102 r°).

 

-

Signer les rues. "Faire le signe de la croix sur la foule" : En l'an de mon trentiesme aage, Que toutes mes hontes j'euz beues, Ne du tout fol ne du tout saige Non obstant maintes peines eues, Lesquelles j'ay toutes receues Soubz la main Thibault d'Aucigny... S'esvesque il est, signant les rues, Qu'il soit le mien, je le regny. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 23).

 

-

Empl. abs. : ...il [l'avugle] s'i assenti ; adonques En seignant li touchay les yex, Dont il voit aussi bien ou miex Conme il fist onques (Mir. st Panth., 1364, 329).

 

-

N'estre pas bon à signer. "Ne pas être de bonnes moeurs" : SUER MARIE. (...) Certes bien est jettée en puer Sa bonne vie. SUER YSABEL. Vous avez dit voir, suer Marie, Elle n'est pas bonne a seignier (Mir. abbeesse, 1340, 84).

 

-

Par dérision : Ici fait Robert au pape la figue, et le seigne d'un os. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 75).

 

2.

Empl. pronom. "Se signer, faire le signe de croix sur soi" : Quant nous fumes bien desdormi, Bien esveillié, bien destumi, Il se seingna, puis se leva ; Son visage et ses mains lava Eu ruisselet de la fonteinne. Je la vi bele, clere et seinne, Si que je ne fis pas l'aver De mes mains et mon vis laver. (MACH., F. am., c.1361, 233). Car quant uns homs est en effroy, Se de sa destre main se seingne, Puis n'a paour que mauls li veigne. Par pluseurs sains le vueil prouver, Qui l'ont sceü par esprouver. (MACH., P. Alex., p.1369, 14). Pensees me viennent aherdre, Qui me font sainnier a mervelles (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 50). Avant que je passe plus hors De ci endroit me seigneray Et a Dieu me conmanderay Qui m'aist si com j'ay mestier. (Mir. Clov., c.1381, 201). Et quant il vint au fons, si print la lance par le fer, et s'en va par my un estroit sentier, et voit au long grant clarté. Et il se saigne et s'en va celle part. Et quant il vint au large, si treuve une moult riche chambre ou il ot moult de richece... (ARRAS, c.1392-1393, 265). Maintes gens, d'eulx ouyr, se saignent. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 36). Et tant plus que, pour avoir congnoissance de vrays crestiens, partans de leurs hostelz, de pas en pas, de leurs mains droictes se saigneront ou porteront le crucifix en banerettes petites (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 212). ...en soy signant, dist que tout le semblable luy estoit advenu en la propre nuyt (C.N.N., c.1456-1467, 394). Seignez vous, benedicite, Faictes le signe de la croix ! (Path. D., c.1456-1469, 126).

 

-

[Comme marque de la stupéfaction, de la surprise, de l'étonnement] : Moult volentiers Feïrent son commandement, Mais ne vesqui pas longuement Balthasar, car il fu tués Celle nuit et envers rués, Dont li pueples moult se merveille Et se seingne de la merveille Et dist, n'i a ne ce ne el, Chascuns voit bien que Daniel Porte la science divine En son cuer et en sa poitrine. (MACH., C. ami, 1357, 35). Et quant il ot laissié le lire, Il prist moult bonnement a rire Et se seigna a grant merveille Et dist : "Mes cuers trop se merveille Et esbahist de ceste chose, Car je la tenoie si close Que penser ne puis ne savoir Que homs mortels la puist avoir..." (MACH., F. am., c.1361, 197). Si s'en merveille, Car l'annel en son doy trouvames Et le rubis que moult prisames, Dont plus de cent fois nous seingnames De la merveille. (MACH., F. am., c.1361, 233). ...Et plus de cent fois se saingna (MACH., Voir, 1364, 222). ...Il s'en venoit lance sous fautre, S'abatoit l'un ci et là l'autre ; Encontre li riens ne duroit ; De son bien chascuns murmuroit, Et se seingnoit de la merveille. (MACH., P. Alex., p.1369, 27). De sa responce me saingne. (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 86). Sy se commença à signer le bailli d'amiration qu'avoit et voioit en ce mistère (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 26).

 

-

[En signe de crainte, de repentir] : Avise toy, pour tes pechez te seigne (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 163). Helas ! tres doulx Dieu, je me seigne, Quant je pence a mon grant meffait ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 118).

C. -

P. ext. "Désigner qqn ou qqc. d'un signe ; faire signe à qqn ; signifier qqc."

 

1.

"Marquer, indiquer qqn ou qqc. ; déterminer qqc."

 

a)

"Marquer, indiquer qqn ou qqc." : Et, quant la diligent eleccion sera par jugement approvee, il seront signez et registrez pour la chevalerie puis qu'il aront par diligent examinacion esté trouvez souffisans. (FOUL., Policrat. B., VI, 1372, 157). ...quant orains le vous signoye Estre creue n'en pouoie (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 73). Aussi veult Dieu determiner Et son messger dessigner Pour signer Et monstrer aux autres la voye. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 23).

 

-

"Indiquer, désigner qqn/qqc." : Ne je ne sçay si bon juge siner Comme le cuer de ma dame sachant Qui est loyal, saigë et congnoissant. (GRANDSON, Poés. P., c.1360-1397, 258).

 

.

[D'une chose] : Il souffrirent icelle passion Soubz Adrian, de voulenté maligne, Le second jour sans dubitation De novembre, comme l'Eglise assigne. Et mesmement la kalende le signe. (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 225). ADAM. ...Et m'a bien fort rigueur tenue Justice qui ne veult plaissier Ne son estendart abaissier, Qui me signe guerre mortelle. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 35). ...Il fault dire qu'elle [l'étoile des rois mages] nous signe Quelque hault et mirable signe Qui est de nouvel avenu. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 73).

 

-

"Marquer, noter, inscrire qqn ou qqc. qq. part" : Racontons ce qu'il a escript et bien signé ou VI.e livre de ses histoires (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 137). Oste de peché les racines Et les suffocantes espines Tres malignes Et nous signes par tes fructueuses doctrines En ta memoire pardurable. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 149).

 

b)

"Déterminer qqc." : Item, il [ce feu] ne seroit divisé plus en un lieu ou partie que es autres et ne resteroit une partie quelcunque plus entiere ou plus a estre divisee que l'autre ou que les autres, car elles sont toutes du tout et partout semblables et ne pourroit l'en signer lieu ou la division ne fust aussi comme en quelcunque autre. (ORESME, C.M., c.1377, 598).

 

-

Au passif. : Mais pour ce que orient peut estre signé partout, si comme souvent dit est, se .b. est orient et destre, je di que .c. est devant et .d. est senestre et .a. est derriere, et ainsi des autres poins. (ORESME, C.M., c.1377, 342).

 

.

Signer + interr. indir. : ...toutevoies l'en ne pourroit signer ou il [cest corps] seroit en la fin du jour. (ORESME, C.M., c.1377, 104).

 

-

"Fixer qqc." : Item, se telle concavité estoit un pou plus grande et apres plus grande et ainsi tant que elle fust bien grande, l'en ne pourroit signer terme en ceste cressance ou l'en peust dire que la terre fust myse hors de son lieu naturel, meismement car grant et petit sont nomz relatis, si comme dit est. (ORESME, C.M., c.1377, 168). Doulx Dieu qui regnes sans finer (...) Qant vouldras tu l'eure signer Que tu nous dois mediciner..? (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 310). Mes chers amys, je vous commande Que chascun de vous soit armé En brief temps, car au jour signé Nous convient estre sur le Rin. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 144).

 

2.

Signer (à) qqn. "Faire signe à qqn" : ...a tous signe Que point ne cessent de combatre Et tirer canons droicte ligne Vers les murs qu'on ne peut abatre. (MARTIN LE FRANC, Champion dames I-II, P., 1440-1442, 13). Elle aime tel, on voit le signe. Elle en est bien au vif ferue. Tel scet bien comme elle le signe Quant il passe parmy la rue. (MARTIN LE FRANC, Champion dames I-II, P., 1440-1442, 24). Elle signa son chambellan Aatis, qui la estoit lors, et lui dist... (Guill. Orange T.H.G., t.1, p.1450, 270).

 

-

Signer qqn de + inf. "Faire signe à qqn de" : ...et le chevalier d'encoste lui, qui l'acompaignoit, ne savoit a quel propos elle l'avoit signé de soy departir de devant Boniface, son pere (Guill. Orange T.H.G., t.1, p.1450, 34).

 

-

Signer qqn que + subj. "Faire signe à qqn que" : Et que ledit Raoulet elle par plusieurs foiz a veu aler esdites halles, qui de sa main signoit elle qui parle, que elle alast après lui ; et lors y aloit et achetoit de lui ce qu'il avoit à vendre. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 163).

 

3.

"Signifier qqc." : Cestui predist la captivité des Juifz sur la signifficacion de la conjunction qui fut en la triplicité de l'air, ou signe de Gemini, et signa l'abcision du resne d'Israël et, en l'an de la revolucion d'icelle, elle parvint en triplicité de feu, c'est assavoir ou signe de Aries, qui est signe de bataille, et lors aparut Salmanasar, roy de Syrye, qui fist icelle captivité des Juifz. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 40 v°).

 

-

Signer que. "Signifier que" : Tourment, quant l'omme a entamé, Signe qu'i soit de Dieu amé, Car il aime ceulz qu'I chastoie (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 61).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre