C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POINT1          POINT2     
FEW IX punctum
POINT, subst. masc.
[T-L : point ; GD : point1 ; GDC : point1 ; DÉCT : point ; FEW IX, 585, 586, 587 : punctum ; TLF : XIII, 656b : point1]

I. -

[Déverbal de poindre]

A. -

"En couture, action de piquer dans un tissu ; son résultat" : ...1 chaperon (...) tout fessé à orbevoies (...) et le champ ouvré de menus poins à fueillages (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 132). ...1 chapel de bièvre à parer, ouvré sur un fin velluau vermeil de grainne, ouquel chapel avoit enfans fais d'or nue près du vif, qui abatoient glans de chesne dont les tiges estoient de grosses perles et les fueilles d'or de Chippre à un point. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 298). ...en chascune houppellande, grans losanges larges, ouvrées de broderie d'or de Chippre, à un point au travers d'icelles et aussi au travers des manches ; et en chascun coing desdictes losanges sont atachées et tenant une petite pallette d'argent dorée fin vermeil, faicte d'orfaverie en manière d'une losange. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 197). Ung tapiz rez, fait de petiz poins quarrez bleuz et rouges. (Comptes Lille L., t.2, 1420, 275). Les autres [des pièces d'or] furent point pour point Bien cousues en mon pourpoint. (CHAST., Temps rec. D., 1451, 73).

 

-

"En chirurgie, point de suture" : ...il lui coppa bien demi pié ou environ de la peau du col et de la gorge, et (...) la dicte peau lui pendoit contre bas et telement qu'il lui a depuis convenu y faire plusieurs poins d'aguille (Doc. 1449. In : P. Rézeau, R. Ling. rom. 78, 2014, 429). [Archives hist. de la Saintonge et de l'Aunis]

B. -

[Du jour] "Action de poindre"

 

-

Point du jour. "Moment où le jour point" : Et le point du jour commence quant le nadir du soleil vient sur le 18 almucantharat devers occident. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 44). Puis nous en irons (...) Couchier (...) Jusqu'a demain le point du jour (Mir. Berthe, c.1373, 168). Je m'iray par dela couchier Jusqu'a demain, mon ami chier, Le point du jour. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 42). Ouquel landemain matin, environ le point du jour, elle se parti de son hostel (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 282). [Pour la construction de l'astrolabe] Et puis fay apres la ligne par quoy on congnoist le point du jour et jour faillant par telle maniere. Mect le commencement de cancer sur le 18e almicantharat complet en occident et signe le commencement de capricornus (FUSORIS, Astrolabe P., c.1407-1412, 103). ...le duc de Bourgoigne, qui à grant effort et grant ost de gens d'armes, estoit venu à Saint Deniz (...) s'en estoit parti dès environ minuit ou le point du jour. (BAYE, II, 1411-1417, 170). C'est nostre beste quil nous esveille Au point du jour quant elle chante. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 155). ...a l'uis de ladicte abbaye de Preaulx, où ils arriverent environ le point du jour (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 318). Pour se garder de mal et paine Par le conseil et la doctrine D'aucun expert en Médicine, Et se doit faire et recevoir [cette pilule] Au point du jour, à dire voir. (LA HAYE, P. peste, 1426, 146). Quant vint au point du jour, le gentil serviteur se partit de sa dame au plus secretement qu'il peut (C.N.N., c.1456-1467, 186). ...les offrandes de la messe de mynuyt, de celle du point du jour, et de la grant messe du jour de Novel (Comptes roi René A., t.2, 1478, 438). ...et au poing du jour, ledit Chardon commanda aux serviteurs dudit seigneur de Villiers, à icelluy suppliant et audit Ledar et Barchier qu'ilz vendangeassent ladite vigne (Doc. Poitou G., t.12, 1479, 281). Le mercredy, quatriesme jour de mars, le roy fist mettre le siege au chasteau de l'Ouve, quasi envers le poinct du jour, lequel fut merveilleusement batu d'artillerie du costé devers la terre, parce que l'autre costé estoyt devers la mer. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 253).

 

-

Point de jour : ...cil furent justiciet de le gibet, pour ce qu'il avoient, aveuc pluiseurs autres, fait ordennanches et proposé et autres requis de faire meute et conspiration pour venir au point de jour à le porte de le ville tuer les eschereweters, venir à le marchiet et waingnier le Besand et emprisonner le loy. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1371, 790).

II. -

[Pour désigner un espace ou un intervalle minimal]

A. -

[Sens spatial]

 

1.

"Espace minimal visible sur une ligne, sur une surface" : Item, se les corps sont composts de superfices, par samblable rayson les superfices sont compostes de lignes et les lignes de poins. (ORESME, C.M., c.1377, 590). Et par ainsi ce sera proces sans fin et comme ung cercle, qui se retourne en soy mesmes, dont on ne puet scavoir n'apparoir principe ne fin, ou il convient parvenir a une chose qui est cause effective de toutes choses sans avoir estre d'aultrui ou par aultre chose. Le cercle, qui se moeut rondement d'un point en l'aultre et en soy mesmes, n'est pas en toutes choses. Car par le mouvement reond et circulaire, il convient qu'il ait premierement aucun estre et estre aprez estre. (Somme abr., c.1477-1481, 101).

 

-

[Dans l'écriture] : Le tiers signe est nommé Seva, et est figuré en la manière de .II. poins l'un sur l'autre. (LEGRAND, Archil. Sophie B., c.1400, 59). [Autres occurrences p.60] ...les deux voyeulx et les sillabes dessusdictes ne se doivent compter que pour une, mais on doit mettre ung petit point dessoubz le premier voyeul, en signifiant qu'il ne se doit point prononcier, non obstant qu'il s'escripse. (LEGRAND, Rimes L., a.1425, 2).

 

-

Moyen point / point moyen. "Centre" : Le centre du cercle est le moyen point du cercle, selon lequel le cercle se forme en reondeur (Somme abr., c.1477-1481, 145). Centre c'est le point moyen egalement distant de toutes pars de la circonference. (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 104).

 

-

Point perdu. "Centre" : On doit pour le premier faire ung triangle contre icelle figure devers la ligne droicte, laquelle ligne pourra estre la base du triangle, et la pointe des deux ypothenusses doit finir au point perdu, c'est assavoir au centre de la ligne courbe. (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 131).

 

-

En partic. "Intersection" : ...et sur la 24e division mect l'une part de ta regle et l'autre part sur b et ou ta regle trenche la lingne ac fay ung point. Puis mect l'un pié de ton compas au centre e et l'autre au dessus dudit point, et fay le cercle d'aries et de libra (FUSORIS, Astrolabe P., c.1407-1412, 97).

 

2.

P. ext. "Petite forme géométrique (cercle, carré, case, losange...)"

 

a)

[Sur le dé] "Chacune des marques figurant sur les faces d'un dé à jouer" : Vois tu ce cy qui est quarré, Tu ne sçais son nom, c'est ung dé, Mais il n'est mie pointiet, Nulz poins n'y a, dont suis courciet (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 191).

 

-

"Valeur associée aux points figurant sur les dés" : ...ou ils font getter aux dez lequel ara plus de poins, lezquelles choses sont toutes sortilegues (Songe verg. S., t.1, 1378, 366). A la fortune de chascun ! Ceulz qui plus avront de poins a la veue de l'eul choisira. (LA SALE, J.S., 1456, 235). Jouons aux excés. Celluy que plus de poins arra La dicte robe en portera. Or commense, Maliferas ! (Pass. Auv., 1477, 201).

 

-

Montrer de beaux points à qqn. "Lui en faire voir" : Et fut envoyé le Prevost de Paris et l'escuyer Galliot qui les sommerent de eulx rendre, ou autrement on leur monstreroit de beaulx poincts, ce que l'on fist sans nulle faulte ; car, en moins de trois heures, on tira plus de trois cens coups d'artillerie contre le dit chasteau. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 256).

 

b)

[Échecs] "Case de l'échiquier" : Quant je vi le trait gracïeus Du doulz päonnet precïeus, Qu'elle ot fait oultre un point salir Pour moy asprement assalir... (Echecs amour. K., c.1370-1380, 125). Et par grant amour la royne Verite escript es deux tables du jeune Moyse couronne ung eschequier nouvel et misterieux de LXIIII poins, par adventure autresfois non leu, moralise tellement quellement a toutes les vertuz et choses neccessaires, ou a la plus grant partie du gouvernement moral et espicial du jeune Moyse. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 99). Or venons donc as poins de l'eschiquier qui sont .LXIIIJ. et doivent estre tant pour deux raisons. L'une, pour ce que l'eschiquier est de figure quarree et doit de son droit estre, come dit est, car pour ce, il convenoit que l'eschiquier fut partis et devisés en un nombre de poins qui ne fut ne trop grans ne trop petit, pour parfaire le gieu souffisaument, et que tous ces poins fussent samblablement de quarree figure come l'eschiquier, affin qu'il fut tout plain et raemplis de poins tous samblables a ly en figure et en angles, et pour ce, il convenoit que cel nombre de poins de l'eschiquier se descendit de quatre (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 607). ...car cely qui est assiz ou blanc point trait tousdiz ou blanc point et cely qui est assiz ou noir trait tousdiz aussi ou noir point. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 749). Et neantmoins que le ieu des eschés se monstre aucune fois en carré aucune fois en losenge et se tressault si reuient il a nombre de poins comprins dedens vng carré et vng carrel seul se appelle point iusques au nombre de seize. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 504).

 

-

Les quatre points. "Les quatre cases d'angle" : Mais chelle demoura garnie De .II. ros et d'aultre maisnie, Si qu'elle mater me peüst En quelque lieu qu'il li pleüst, Es quatre poins ou aultrement, A sa volenté purement. (Echecs amour. K., c.1370-1380, 135).

 

-

"Coup" : Je ne te voeil chy plus tenir, Ains voeil ma parole fenir, Car il n'est mie lieus ne poins, Que je te die tous les poins, Tous les trais ne tout le prochés, C'on poet faire u gieu des eschés, Car tu seroies trop lassés. (Echecs amour. K., c.1370-1380, 227).

 

-

[Jeu de tric-trac] Point d'attente. "Case où le joueur doit placer le jeton pris" : Au court jeu de tables jouer Amour me fait moult longuement ; Car tousjours me charge garder Le point d'atentte seulement, En me disant que vrayement Se ce point lye [l. lyé du verbe lier] sçay tenir, Qu'au derrain je doy, sans mentir Gaangnier le jeu entierement. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 68).

 

c)

[Géomancie] "Trace ou signe formé sur le sol" : ...lez dyvins font serieusement aucunes sorceries pour cognoistre lez choses occultes, recelees ou amblees, laquelle chose se fait par consideracion de certains poins et, adonques, c'est Geomancie, ou par consideracion dez figures qui viegnent du plonc fondu et getté en l'yaue (Songe verg. S., t.1, 1378, 366). Et par ce appert il comment ceste science se differe des autres ars divinatoires qui s'esforcent de aprendre a prenostiquier des choses a venir et des choses occultes par autres divers signes comme fait geomancie, qui l'aprent par poins gettez en terre aventureusement ou en aucune autre terrestre matiere (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 29).

 

d)

HÉRALD. "Chacune des divisions de l'eschiqueté, du losangé, du vair et du componé" : Et se vous voulés savoir que c'est que de poins ou d'escartelé, quant les poins sont d'une couleur, ce sont poins combien qu'ilz pevent estre de pluseurs couleurs. (Un traité d'héraldique inédit, éd. L. Houwen, M. Gosman, c.1435-1449. In : Romania 112, 1991, 508). Poins eschiqueté losengee ont vne mesme signifiance si non pour difference de noms qui se rapportent a vng aussi comme l'en diroit Guillaume Guillium Guillot par les quelz poins est assis le ieu des eschés et si font bourne en pluseurs choses. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 503-504).

 

Rem. Cf. M. Pastoureau, Traité d'hérald., 1979, 328.

 

3.

"Position (sur une échelle, sur une trajectoire...) ; p. ext. mesure"

 

a)

[Degré sur une échelle]

 

-

En ce point. "À ce degré" : Ha ! dit elle, le traistre et desloyal chevalier qu'il est se trompe il en ce point de moy ? Or bien, bien, j'en seray vengée quelque jour ! (C.N.N., c.1456-1467, 210).

 

-

Ultime point. "Plus haut degré" : ...et fut cestui empereur eslevé entre les hommes jusques à le ultime point de louenge, au moïen de sa science et prudence (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 58 r°).

 

-

D'un point. "Au même degré" : Or sont ly doy amant d'un point enamouré ["autant l'un que l'autre"] (Tristan Nant. S., c.1350, 233).

 

-

Plus qu'à point. "Au plus haut degré" : Mais la mort du vaillant comte, qui leur troubloit plus qu'à point... (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 192).

 

-

"Plus haut degré, aboutissement, limite" : Des quatre ellemens ou essences De vray toute chose est formee Par Nature, et en leurs absences Aussi est elle difformee (...). La quinte [essence] ne se trouve point Que par rectification : Des quatre emsemble c'est le point. (CHAST., Temps rec. D., 1451, 98). ...voiant son aveuglement, au plus estroit point de sa folie, [fortune] lui monstra son aveuglance (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 331).

 

b)

"Degré de parenté" : Rollant est nostre prouchain sur demy point prés aussy prés que Ogier de part Doon de Maience. (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 110). ...et puis aussi, combien qu'il fust eslongié de la couronne d'un point, sy se sentoit-il trop plus puissant de terres, de seigneuries et de toute puissance que nul autre après le roy (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 14).

 

c)

"Point, division d'un instrument de mesure" : Apres advise sus quantz pointz de l'une des umbres l'allidade tumbe... (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 168).

 

-

[Sur l'astrolabe] "Douzième partie de l'unité du carré des ombres ou échelle des tangentes (ombre verse) et des cotangentes (ombre droite)" : Item il est assavoir que on ymagine toute chose qui fait umbre qu'on veult mesurer par le gnomo estre divisee en 12 parties que on appelle 12 poins et par lesquelz poins on prent ses mesure. (FUSORIS, Gnomo, éd. G. Arrighi, c.1407-1412. In : Physis 21, 1979, 343). Exemple. Prenons que pres du bout du fosse l'allidade chiee sur 9 poins de l'umbre verse et ainsi par le premier chapitre les poins de l'umbre droite estoient 16 et prenons que quant vous este recule que l'allidade chiee sur 6 poins de l'umbre verse et ainsi par le premier chappitre l'umbre droite est 24 poins et ainsi appert que entre vous et le dicte premier lieu il y a 8 poins qui vallent 2 tiers de toute la haulteur de la tour, et par ainsi vous poves avoir toute la haulteur de la tour. (FUSORIS, Gnomo, éd. G. Arrighi, c.1407-1412. In : Physis 21, 1979, 345).

 

Rem. Cf. E. Poulle, Un Constructeur d'instruments astron. au XVe s., 1963, 11 et 67, note 2 ; v. aussi pointe.

 

d)

ASTR.

 

-

"Chacune des deux extrémités de l'axe de rotation d'une sphère" : ...si Adam leur monstra comme la premiere et plus haulte spere mouvoit sur deux poins, qu'il appella l'un le pol artique et l'autre pol antartique (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 11 v°).

 

-

[Dans le système géocentrique] "Position sur une trajectoire orbitale" : Item, selon les astrologiens, le point appellé aux est maintenant ou commencement de Cancer ou pres la ou est le tropique ou solstice d'esté. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 298). Regardez le ciel comme il tourne, D'orient en occident vire, D'aler en son point ne sejourne. (MARTIN LE FRANC, Champion dames I-II, P., 1440-1442, 111).

 

-

Équinoxial point. "Intersection de l'équateur céleste et de l'écliptique" ; ici "point vernal" : ...car quant il vient au signe du Monton et qu'il ataint l'equinoctial point qui est la droite porte et l'entree des signes septentrionaulx, le temps des lors se commence a muer de froidure en chaleur (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 527).

 

-

Point (du Soleil / de la Lune) : Car en tel cas est le conseil, En quelque point soit le Soleil, De clorre tousdiz celle part Où le dangier a son esgart, Sauf par art céler ou vitrer Aucuns lieux, pour administrer Aucune clarté ou lumière (LA HAYE, P. peste, 1426, 78). "...et pour ce doit le bon medicin premierement considerer en quel point est la Lune, c'est assavoir si elle est prime ou plaine, car lors croissent les humeurs et les moelles". (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 77 r°).

 

-

Point du zodiaque : Que Jupiter avecques Mars, Par leurs désordonnez regars Et mesmement quant ilz sont joins En aucun des signes ou poins Du Zodiaque et par droiture, Soit de chaulde et moiste nature, Fait avenir et apparoir Grant pestillence et mal en l'air (LA HAYE, P. peste, 1426, 27).

 

-

Les quatre points principaux (du cercle du zodiaque). "Les deux points équinoxiaux et les deux points solsticiaux" : Secondement, les .IIIJ. temps sont pris selon les atronomiens qui au soleil regardent et a son mouvement, pour ce qu'il en est cause principal selon la verité. Et pour ce dient ilz que selon ce que le soleil se meut ou zodiaque et qu'il passe parmy les .IIIJ. poins principaulx de son cercle, selon ce s'en enssuient les .IIIJ. temps divers aussi dont nous parlons. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 20).

 

e)

P. ext. "Mesure (en partic. taille d'une pers.)" : ...j'ay veu abatre a la jouste par le coup d'un petit chevalier le roy Lionnel (...). Car quant chevalier de moindre point est bien enfourché sus puissant cheval... (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 793).

 

-

Au point de. "À la taille de" : ...il la fist tantost garnir de bonne vesture a son point (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 254). ...des armes qui estoient faittes au point du jenne enffant (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 276).

 

-

"Mesure des lettres donnée à partir de l'épaisseur de chaque caractère" : ...lectres demi point, faictes es dits livrets, champiez d'asur, de rose et de flourectes de blanc, au prix de quatre sols le cent, font : VIII deniers. Item, pour vingt lettres de deux poins, faictes ès dits deux livrets, (...). Item, pour XX lettres grandes, à vignettes, faictes de fin or et de toutes fines couleurs, ès dits livrets (Comptes Lille L., t.2, 1470, 224).

 

f)

Chanter d'un mesme point. "Chanter en mesure" : En y alant chantons tous quatre D'un mesmes point. (Mir. st Sev., 1362, 203).

 

-

MUS. "Partie d'une mélodie (?) ; mesure (?)" : ...Quar mes livres n'am dit ne vers ne point ne clause ["mon livre n'en dit rien"] (Gir. Ross. H., c.1334, 293). J'en ay atrappé plus de mille, Voyre cent mille en mon temps, De rougesgorges, de vers montans, De jaunes bes et estourneaulx, De maulvyz et de chardonnereaulx, Et mains pinssons et maintes choutes. Je sçay tous les points et les notes Qu'il y fault, se n'est d'uy ne d'yer (Pipée R., c.1470-1480, 168).

 

Rem. A. Gier, Z. rom. Philol. 95, 1979, 58 (punctum, comme terme musical ; cf. aussi T-L II, 466, s.v. clause et VII, 2105, l. 29).

 

4.

"Lieu donné, lieu précis" : Comme li rosiaus fait au vent, Qui en un point n'arreste gaires... (Echecs amour. K., c.1370-1380, 168). En un point met le bas bien hault, En un autre fait qu'il deffault. (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 45).

 

-

Le droit point. "Le lieu exact" : ...c'estoit le droit point de la destrainte de ce débat (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 287).

 

-

En droit point. "Exactement" : [L'étoile] nous precedoit de droit point (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 89).

 

.

De droit point. "Exactement, complètement" : [L'étoile] est de droit point dessus. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 91). Quant je n'aray raison que ceste, De droit point elle vous confont (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 121). Or est [la lune] de son lieu remuee Et de droit point interposee Entre le terre et le souleil Qui, par ung moyen despareil, Nous cause ceste esclipce cy. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 348).

 

-

Point par point. "Pas à pas, à la trace" : ...il convient que mes chiens l'aillent trouver par mestrise [le lièvre] et querir point par point (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 78). [Autre ex. p.225]

 

-

Entre les quatre points. "Entre les quatre lieux où sont attachés les membres (?) ; au tronc (?)" : La sixiesme course, le seigneur de Charny fit une forte attainte entre les quatre poinctz sur le chevalier, mais ledit chevalier attaindit sur la visiere de l'armet du seigneur de Charny, et rompit la pointe de sa lance. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 304). [Autres ex. II, 157]

 

Rem. C. Gaier, Moy. Âge 91, 1985, 440, n.84.

 

-

Faire point qq. part. "S'arrêter qq. part" : Or, beaux seigneurs, faites la point Jusque je seray la dehors (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 305).

B. -

[Sens temporel]

 

1.

"Moment"

 

a)

"Moment, instant, intervalle temporel minimal" : Ce que vous nous commanderés (...) Sera accomply sans y mectre Ung seul point de dilacion (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 828).

 

Rem. BEAUVAU, Troyle B., c.1455, III, 38 (en un seul point, "en un instant" ; G. Roussineau, Z. rom. Philol. 114, 1998, 148).

 

b)

"Moment précis où qqc. a lieu" : Et eulx ainsi assemblez, à un certain point du jour, l'un d'iceulx cinq compaignons, nommé Hennequin, qui est du pays de Picardie, ala oudit hostel de Villebon (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 399).

 

-

À ce / à cel point. "À ce moment-là" : Lors a cel point mué sera Par tresdigne conversion Lour orguil en confusion (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 77). ...la dolente assemblée, qui de lyesse pieça bannye estoit, fut a ce point quelque pou consolée (C.N.N., c.1456-1467, 34).

 

-

Au point de. "Au moment de" : Vous pouez veoir signes moult grans Au point de sa mort apparans (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 352). ...Et ne congnois point tes folies, Qui es au point de dampnement. ["Sur le point d'être damné, en passe d'être damné"] (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 408). ...Vous povés veoir signes moult grands Au point de sa mort apparens [de la mort de Jésus], Dont chascun se doit esbahir. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 421). [Autre ex. p.428]

 

-

Au point que. "Au moment où, lorsque" : ...dittes moy se vous estes le Chevalier Doré, ou au moins celui que l'en nomme ainsi, qui receustes la collee du noble roy Perceforest quant il la cuida avoir donnee a Bethidés son filz au point que son pere le cuidoit faire chevalier. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 19). Au point que Aroés estoit en celle gloire, le poeuple commença par vision a recognoistre l'un son pere, l'autre sa mere et ses parens (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 93). ...ou point que ceste lettre fut escripte (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 50).

 

-

En ce point. "À ce moment-là" : Lors me souvint il en ce point De la deesse Dÿana (Echecs amour. K., c.1370-1380, 155). ...ne me doubte point qu'elle ne me face lever incontinent (...) Et en ce point viendray je vers vous (C.N.N., c.1456-1467, 193). ...le galant print congé d'un doulx baiser et se partit en ce point par une yssue de derriere (C.N.N., c.1456-1467, 381). ...et en ce point vuidèrent la place et s'en allèrent à Mouniers. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 125).

 

-

Tout en ce point. "Au moment même, immédiatement" : Va t'en sanz faire detriance Au saint pére tout en ce point (Mir. st Guill., c.1347, 29). Autre foiz, vous et moy, ensemble L'avons nous de marier point, Dont il nous dit tout en ce point Con maintenant response avez (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 4).

 

-

En un point. "À un moment donné" : A ce respondent les folz astronomiens et dient que la constellacion et vertu des planetes a la nativite de aucun a sa puissance en un moment et en un batre d'oeil et en un point. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 613).

 

-

Sur ce point / sur le point. "Au moment même, immédiatement" : Tout le monde, soit fol ou sayge, M'orra sur [le] point de l'orrelhe. (Moralité 1427 B.B., 1428, 116). ...quant le corps ne virent point, S'en retournerent sur ce point A leur compaignons le noncer. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 411). Et, depuis, aucuns de noz freres S'en courrurent hastivement, Qui la chose pareillement Et en la maniere trouverent Que les femmes leur raconterent, Car, quant le corps ne virent point, S'en retournerent sur ce point A leurs compaignons le noncer. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 922). Va t'en devers eulx sur ce point (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 175). ABBÉ. (...) Frere Martin, il est saison Qu'en l'eglise devostement Allez faire vostre oroison. SAINCT MARTIN. Treschier pere, c'est bien raison De le faire, car c'est la guise. Sur ce poinct, par bonne achoison, Ung petit m'en voys a l'eglise. (Icy sainct Martin s'en va en une chapelle en manyere d'un oratoire et se mect a genoulx...) (LA VIGNE, S.M., 1496, 364).

 

-

Sur le point de + subst. "Au moment de" : Sy te diray une merveilleuse aventure qu'il lui advint hier par jour, sur le point de midi, ainsy que la feste devoit departir des nopces que Ypamador avoit faictes. (Bérinus, I, c.1350-1370, 234). ...quant ce vint sur le point de la mienuit (Bérinus, II, c.1350-1370, 2). ...sur le point de six heures au soir (BUEIL, I, 1461-1466, 290).

 

-

Sur le point de + inf. "Au moment de" : Ainsi qu'il estoient sur le point de eulx mettre au retour, Berinus se prist garde et vit venir Gieffroy grant aleüre (Bérinus, I, c.1350-1370, 72). Adont ot Berinus grant joye et furent li Rommains sur le point de mouvoir, quant un message vint a eulx de par Ysopes, qui leur manda que pas ne venissent a court jusques a tant qu' il leur feroit assavoir. (Bérinus, I, c.1350-1370, 180). Le mary fut en l'eaue long temps, et tant qu'il fust sur le point de morir. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 74). ...et estoit le temps de la prorogacion sur le point de faillir (BAYE, I, 1400-1410, 6). Je suis sur le point d'esragier ! (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 62). La jeune fille, qui se veoit en ce dangier et sur le point de perdre ce qu'en ce monde treschier tenoit, s'advisa d'un bon tour (C.N.N., c.1456-1467, 157). Se le diable a mon fait ne pense, Je suis sur le point d'enrager. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 510).

 

-

Sur le point que. "Au moment où" : ...elle estant auprès de la fosse ordennée à le enterrer et sur le point que l'en lui vouloit mettre, congneut et afferma par serement les confessions cy-dessus escriptes par lui autrefoiz faites estre vrayes (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 437).

 

-

Il vient à point que. "Il arrive que" : Ne sçay qui le meult [Jésus], Synon fors que le peuple esmeult Contre nous, qui est ung fort point. Pensez vous, s'il venait a point Que tout le peuple feust pour luy, Destruitz serions ? (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 390).

 

-

Le droit point. "Le bon moment, le moment opportun" : Quant ou droit point de travillier me voi Et bien en ai le corage et l'arroi... (FROISS., Dits Débats F., 1363-1393, 165). Car maintenant est le droit point De menner lïesse et joye (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 62).

 

-

Aux bons points de. "Au moment favorable pour qqn (ou pour un animal), à son aise" : ...un faucon se vit plus netement et mieux seron sa nature et de meilleurs chars et plus chaudes et a sez boins poins qu'i ne fait par le governement d'omme (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 199). N'y aroit que de nous retraire Devers les princes bonne aleure Pour leur racompter l'adventure, Pour leur pourveoir a leurs bons poins. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 369). ...par quoy il ne peuist a tous sez bons poins porter lez armez et combatre se besoing luy fust (Comte Artois S., c.1453-1467, 60). [Autre ex. p.103]

 

.

Aux bons points et aisances de. "Au moment qui paraîtra le plus favorable à qqn, à son aise" : ...ledit preneur pourra ravoir et rachepter desdits bailleurs à tous ses bons poins et aisances, à une fois ou à deux, 40 s. p. seulement, et les autres 6 l. p. demeureront non racheptables, et si sera tenu icellui preneur mettre et emploier en reparations necessaires et convenables oudit hostel (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 642).

 

c)

"Moment où qqc. peut ou doit avoir lieu, moment favorable (pour qqc.)" : ...bien ont raison, Mais qu'il le paient de saison, En temps, en lieu, de point et d'eure ! (FROISS., Espin. amour. F., c.1369, 49). Paoureus et de coer tramblant Pluiseurs de mes esbas faisoie, Car pour ma dame je n'osoie, Se l'eure n'avoie et le point (FROISS., Espin. amour. F., c.1369, 155). Je ne te voeil chy plus tenir, Ains voeil ma parole fenir, Car il n'est mie lieus ne poins, Que je te die tous les poins, Tous les trais ne tout le prochés, C'on poet faire u gieu des eschés, Car tu seroies trop lassés. (Echecs amour. K., c.1370-1380, 227).

 

-

(Il) est point. "C'est le moment, il est temps, c'est le moment favorable (pour faire qqc.)" : Garnis seront quant point sera. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 218). Se je voy lievres esmouvoir, Je lairay les levriers aler. Si les saray bien acoupler, Quant poins sera. (Mir. femme roy Port., c.1342, 152). Et il n'est mie orendroit poins De faire noces (...). Mais d'ui en uit jours bien ferez Et touz voz barons manderez A vostre feste. (Mir. femme roy Port., c.1342, 181). Quant il vit qu'il fu poins, vers ses nes s'en reva. (Bât. Bouillon C., c.1350, 171). Quant il fut temps et poins... (Tristan Nant. S., c.1350, 180). Or vous lairay de lui, tant que poins en sera. (Tristan Nant. S., c.1350, 250). Alon, car il en est point. (Myst. Pass. N.S. R., c.1350-1370, 138). ...je ne li ai encore rien descouvert de vostre affaire, ne ne ferai jusques a tant qu'il sera poins. (MACH., Voir, 1364, 606). Sire, deportez vous encore : Il n'est temps ne point quant a ore ; Souffrez un poy. (Mir. emper. Romme, 1369, 263). Et si tost comme il vey que point fut, il print congié du roy (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 516). Quand point fut, il fist faire ses funerailles comme il appartint. [D'un veuf] (C.N.N., c.1456-1467, 314).

 

-

Le point est. "C'est le moment" : ...Ainsy que je diray, quant ly poins en sera. (Tristan Nant. S., c.1350, 250). ...Ainsy que je diray, mais que ly poins en soit. (Tristan Nant. S., c.1350, 529).

 

.

Le point est de. "C'est le moment de" : Avint que quant le point fu de faire leur legacion, la presse estoit moult grande ou lieu ou assis estoient, car la fut assemblee la gent pour ouïr ce que dire vouloient (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 201).

 

-

Le point de qqn. "Le moment favorable à qqn (pour faire qqc.)" : Mais voicy vostre point venu ["le moment qui vous est favorable (pour m'arrêter)"] (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 254).

 

Rem. Faut-il mettre ici l'ex. suiv. ? L'adj. longs fait difficulté (bons ?) : Femme est beste que on ne peut chastier Ne avecques frain quelquonque retenir. Car elle scet ses longs poins espier, Quant elle veult aller ou revenir. Lucresse sceut a ses fins parvenir. (SAINT-GELAIS, Eurial. Lucr. R., c.1490, 55).

 

-

Trouver son point. "Trouver le moment favorable" : ...de son propre mouvement et sans contraincte, tantost qu'il fu hors de leur dangier, (...) trouva son point, le plus secretement et honnorablement qu'il a peu, il ait faicte restitucion a partie (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1429, 131).

 

-

Voir son point. "Juger que le moment propice est arrivé, considérer que le moment est favorable à l'action" : Le noble philosophe lors, quant il veit son point pour declairer l'exposicion des eschez au dit roy, il presenta le livre des eschez. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 200). Et tantost que celle femme voit son point, elle fait faire icelle premiere besongne a son plaisir (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 91). [Autre ex. p.27] ...quant il voit son point de pouoir aidier et faire bien nul n'est escondit de sa puissance (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 148). ...et attendy tant qu'il vey son point. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 338). Quant ces trois veirent leur point, ilz se trairent es rencs au devant des Bretons (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 430). ...[Brutus et Cassius] souffrirent leur mal talent jusques a tant qu'ilz virent leur point et qu'ils orent faittes leurs conspiracions et aliances. (LA SALE, Sale D., 1451, 198). ...entre les aultres tribuns de Romme en y avoit deux qui par leur grant envye hayoient moult ledit Sipion (...). Lesquelz virent leur point, ilz appellerent Sipion devant le Senat et le poeuple (LA SALE, Sale D., 1451, 253). ...sans faire bruit quelconquez, nous tenrons de cy au jour que je verray mon point (Comte Artois S., c.1453-1467, 39). Il conclud toutesfoiz tenir silence et nul mot dire jusques ad ce qu'il verra mieulx son point. (C.N.N., c.1456-1467, 243). ...quand elle vit son point, dist... (C.N.N., c.1456-1467, 263). Il commence de faire ses approuches quand il vit son point (C.N.N., c.1456-1467, 410). Ils sont fiers et haultains, et sçavent bien dissimuler leurs manières jusques ils voyent leur point (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 173).

 

-

À point. "Au moment voulu, favorable" : L'eure est qu'elle li divisa ; Si y sui bien a point venuz. (Mir. femme roy Port., c.1342, 173). Et tout ce que est fait selon vertu il est fait a droit et a point, mais il est bien seant, et appartient teles choses faire a ceuls qui ont grans possessions ou par eulz acquises et par leur industrie ou par succession de leur parens ou par ceuls de qui il le [l. leur d'apr. X, 115a] sont venues par aucune autre voie. (ORESME, E.A., c.1370, 245). Biaux seigneurs, je vous ay a dire Une chose dont on me point : Je vous trui yci bien a point Pour le vous dire. (Mir. fille roy, c.1379, 37). ...ledit Aigny ala tout à point en ladicte Chambre des Comptes, et porta ses comptes, et ne tint pas à lui qu'il ne rendist compte (BAYE, I, 1400-1410, 24). Et qui veult à point besoignier, S'il est sain, se doit esloignier, Espécialment en temps Des maladies mal sentans (LA HAYE, P. peste, 1426, 140). De moy vous serés mantenus En tous lieulx, n'en doubtés poim. Vous estes venus bien appoim. Or ça, venés avecque moy. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 53). ...[il] fera au surplus ce qu'il luy a bien promis, car jamais mieulx a point ne la pourroit trouver. (C.N.N., c.1456-1467, 117). Je ne puis entendre ce point Qui me semble trop inhumain, Mais, se je le rencontre a point, Je feray ung cop de ma main. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 106).

 

.

Faire qqc. à point. "Faire qqc. au bon moment et comme il convient" : Ma chiére dame debonnaire, Sagement parlez et a point. (Mir. abbeesse, 1340, 71). ...par le Dieu qui me fourma, Bien et a point, n'en doubtez mie. (Mir. abbeesse, 1340, 77). NOSTRE DAME. (...) tant que mon fil m'ara Donné de ceste mort venjance, De mon dueil n'aray allejance (...). SAINT ESTIENNE. Dame, nous alons bien a point Requerre droit a vostre filz (Mir. ev. arced., c.1341, 132). SAINCT MARTIN. Regardez se je suis en poinct. (Il luy monstre commant il est sans robe et qu'on luy voit la chemise.) Pencez de me vestir a poinct Et puis je feray mon debvoir. (LA VIGNE, S.M., 1496, 548).

 

Rem. H. Lewicka, Les Comp., 1968, 154.

 

.

(Il) est (bien) à point. "C'est le moment de, il est temps de, c'est le moment favorable (pour faire qqc.)" : Or m'en veulx j'aler sanz delay, Il est a point, en ma chappelle (Mir. ev. N.D., c.1348, 69). ...[ils] distrent d'un commun assentement li uns à l'autre : alons le batre ; il est bien à point ; parce qu'il estoit lors ainsi comme heure d'entre chien et leu (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 181).

 

.

Il est à point heure que. "Il est temps maintenant de" : Biaux seigneur, il est apoins heures Que vous faciés vostre talent. (Jour Jug. R., c.1380-1400, 235).

 

.

À tel point. "Si opportunément" : Les deux freres furent la endroit moult honnourez et recommandez, et a tel point nomma Gadiffer son frere le Roy des Jousteurs que le nom lui demoura toute sa vie. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 338).

 

-

Si à point que. "Si opportunément que" : ...je revenray a vous sy a point que nous pourrons revenir en ceste place assez a temps. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 104). [Autre ex. p.218] ...il vint si a point que c'estoit le jour des nopces de celle qui l'a esprouvé. (C.N.N., c.1456-1467, 181).

 

.

Si très à point que : ...ce ris a force retenu fut converty en ung sonnet dont le vent retourna si tres a point la pouldre que la pluspart il fist voler contre le visage et sur l'oeil de ce bon cordelier (C.N.N., c.1456-1467, 35). ...tout doulcement leva sa main en hault, et si tresbien a point en bas la rabatit qu'en dommage et en sa garenne le poulain au chareton trouva (C.N.N., c.1456-1467, 66).

 

.

Ne ... que bien à point. "Ne pas (faire qqc.) autrement qu'au moment voulu, favorable, de manière voulue, adéquate" : Ne vous desconfortez que bien a point, m'amye, dist monseigneur ; encores n'est pas le cas advenu : aussi il y a de beaulx remedes. (C.N.N., c.1456-1467, 39). ...[il] fist tant que ce bon chevalier s'en apperceut, dont il ne se meut que bien a point (C.N.N., c.1456-1467, 474). ...quoyqu'il fust et gros et gras, et ne se donnoit du traveil que bien a point, si n'en jeunoit il journée. (C.N.N., c.1456-1467, 580).

 

.

Ne ... que tout à point. "Au moment voulu, dans des limites raisonnables" : ...adfin que nos ennemis ne s'en puissent vanter que tout a point. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 611). ...il n'y a rien d'oultraige. Je ne m'en saroie loer que tout a point. (C.N.N., c.1456-1467, 410).

 

.

[D'une chose] Venir à point. "Venir au bon moment" : ...nous avons presentement receu voz lectres faisans mencions de ce que nostre cousin de Rohan et entre vous avez fait touchant Dignan : qui est trés bien venu à point (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 206). VALET. Ce hocqueton rouge Ne pourroit mieulx a poinct venir : Se sera pour emplir le bouge. (LA VIGNE, S.M., 1496, 319).

 

.

Quand il / ce viendra à point. "Au moment opportun" : De la fosse du sacraire (...) diray aprez quant il vendra a point (LA SALE, Sale D., 1451, 167). ...Grans eschauffaulx a force de misteres Faictz et compris sur subtilles matieres Et parsonnaiges, Dieu scet comment en point, Tentes, rideaux, couvertures, litieres, Et d'autre part alïances entieres Qui se monstroient quant se venoit au point (LA VIGNE, V.N., p.1495, 160).

 

.

S'il choit à point. "Éventuellement, si possible" : ...pour ce me vueil octrier, Dame, a vous servir de chapiaux, Chascun samedi, touz nouviaux, Et plus souvent, s'il chiet a point (Mir. march. larr., c.1349, 94). LA ROYNE. Or donc, en ma neccessité Vous deux telement me servez Qu'un grant bien avoir desservez, S'il chiet a point. (Mir. fille roy, c.1379, 16).

 

.

Mal à point. "Au mauvais moment" : JOSEPH. (...) Enseigniez nous une maison (...) Ou (...) huimais puissons estre Herbergié, dame. ZEBEL. Sire preudons, (...) Vous estes venuz mal a point : Car je ne sçay de maison point Ou il n'ait gent a grant planté (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 210). J'ay bien mespris D'estre tumbé si mal appoint. (LA VIGNE, Aveugle boiteux D., 1496, 66).

 

.

Venir mal à point à qqn. "Arriver au mauvais moment, se présenter mal pour quelqu'un" : Joseph, cher parent debonnaire, Il m'est torné a tres grant grief D'aler en Bethlëen si bref, Car le cas mal a point nous vient. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 190). Il nous viendroit tres mal en point Qu'il nous feust emblé a la fin. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 816).

 

.

Survenir mal à point à qqn. : SECOND BRIGANT. La douleur qui au cueur me poinct, Quant mon cas bien au long contemple, Me survient si tresmal a poinct Que suer me faict chief et temple ; Car pour donner a tous exemple, Pugnÿes seront mes malices. (LA VIGNE, S.M., 1496, 314).

 

d)

P. ext. "Période, époque"

 

-

À ce point. "À cette époque" : A ce point gouvernoit le chastel une dame que on nommoit Camille (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 810).

 

-

Au point de. "À l'époque de" : En ce temps que li rois Artus Qui tant fu plains de grans vertus, De sens, d'onneur et de larghece, Regnoit au point de sa jonece... (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 1). [v.4] De ma jeunesse ou meilleur point (...) Encores ne pensoye point Comment temps s'en va et se passe (TAILLEV., Passe temps D., c.1440, 135).

 

-

Point de l'an. "Saison" : Maiz, ès autres quartiers et poins De l'an, valent pommes de coigns, Et poires nèfles et corneilles, Et les autres qui sont pareilles (LA HAYE, P. peste, 1426, 96).

 

2.

"État (transitoire) d'une personne ou d'une chose dont on considère qu'elle change ou peut changer, de qqc. qui a lieu, qui survient"

 

a)

[À propos d'une pers.] "État (transitoire) où se trouve une personne, manière d'être" : Moron donc, s'en point en venon ["en état de mourir"] (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 11). Or garde ton point [l'état où tu es, sans céder à la colère] (JEAN DE LE MOTE, Voie d'enfer P., 1340, 143). Sy delibera il en soy mesmes que, combien qu'il fust navré, il ne laisseroit point pour tant qu'il ne se meist au chemin au point ou il estoit ["dans l'état où il était"] (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 130).

 

-

À ce point. "En un tel état, d'une telle manière" : PREMIER DYABLE. (...) Elle estoit a ce point menée Qu'ou monde n'avoit femme née De sa valeur, se cuidoit elle (Mir. mère pape, c.1355, 377). LA FILLE. Amilles, vous devez savoir Que vostre amour forment m'a point, Quant amené m'a a ce point, Qu'ouvert vous ay tout mon courage (Mir. Amis, c.1365, 22).

 

-

En ce point. "En cet état, de cette manière" : Se longuement en se point regne, Tout convertira nostre regne. (Myst. Pass. N.S. R., c.1350-1370, 114). Conseilliez moi lequel feray : Ou s'en ce saint voyage yray, Ou se demourray en ce point (Mir. ste Bauth., c.1376, 100). [S]e tous les pracheurs qui ou monde sont ne cessoyent chascun jour de preschier a l'ame qui est en ce point mise, c'est assavoir en mauvaise [acoustumance] et en durté de cuer, il[z] ne l'amolliroyent pas a bien faire (GERS., Purif., 1396-1397, 66). ...ce maleuré serviteur Qui doit estre ainsi proditeur Et son maistre en ce point seduire. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 241). Quand vous serez en ce point atournée, vous ferez bien de l'esbahie et vous sauverez en ceste maison [Un homme jettera un seau d'eau sale sur une femme pour la séparer de son chaperon] (C.N.N., c.1456-1467, 259). Monseigneur, dit elle, quand il me veult baiser et parler d'amours me fait en ce point habiller. [Il lui fait revêtir une cuirasse] (C.N.N., c.1456-1467, 280). ...en ce point continuerent grand temps sans ce que personne s'en apperceust. [Des femmes s'habillent en moines pour retrouver leurs amants] (C.N.N., c.1456-1467, 374). ...il se laissa tumber du hault de luy a terre (...) et fut longuement comme tout paulmé. Sa femme, l'oyant en ce point, saillit avant (C.N.N., c.1456-1467, 438). ...[il] se fist barbaier du costé ou la robe estoit courte ; et en ce point alloit par les rues (C.N.N., c.1456-1467, 532). Mais la loy ne commande pas Q[u]'un homme deffait et infame (...) Soit en ce point ensevely Ainsi qu'avez fait ce Jhesus (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 792). ST THOMAS. (...) Mais on ne vous croit pas pourtant, Et en ce point je demourray Que jamais je ne le croiray Jusqu'a ce que je l'auray veu. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 863). AFFRICQUEE. Tirez plus bas ma gorgerette. JOUHAN. En ce point ? (P. Jouh. D.R., a.1488, 22). LE PERE. De sçavoir ay moult grant envie Qui t'a deguisé en ce poinct. Mais regardez cy la folye ! Cela te vient trop mal a point. (LA VIGNE, S.M., 1496, 289).

 

-

En tel point. "En tel état" : LA FILLE. (...) Nonne vueil estre, et en tel point User ma vie. (Mir. chan., c.1361, 179). Je suis en tel point de la teste Que je tourne comme une beste Qui n'a sens ne entendement. Tousjours languis en ce tourment Sans avoir aucun reconfort. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 200).

 

.

Mettre qqn en tel point que : ...si je m'apperçoy jamais que l'aultre y vienne, je le mettray ou feray mettre en tel point qu'il ne courroussera jamais ne moy ne aultre. (C.N.N., c.1456-1467, 232). ...[il] la mist en tel point qu'elle saignoit de tous costez (C.N.N., c.1456-1467, 265).

 

-

En un point. "Dans le même état" : Ou que je soie et vous soiiés, Je vous voie et vous me voiiés, Vous estes toutdis en un point : Sur che n'i a de cange point. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 117). Le roy vint tantost aprés en ce gardin pour reclamer un esprivier ; il trouva Jason assis soubz un arbre. Si ala vers lui pour le consoler, et Jason se leva quant il le vey venir. Adont lui demanda le roy comment il se portoit. Jason respondy qu'il estoit tousjours en un point (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 225).

 

-

En son point. "Dans son état, dans le même état" : Se ilz adez eussent esté Plains de bien et de loyaulté, Se Dieu bonne santé me doint, Encor fussent ilz en leur point (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 31).

 

-

En bon point / en grand point. "Dans une bonne situation" : ...[ils] li dirent que sondit mary ilz avoient leissié en la foire de Compeigne, sain et en bon point (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 266). En bonne foy et loyaulté, Monseigneur, je ne doubte point Qu'en senté ne soit en grand point, Et tous ceulx de sa baronnie. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 45). Il m'a, dit elle, apporté nouvelles de ma mere, dont je suis bien joyeuse, car elle est en bon point. (C.N.N., c.1456-1467, 257). ...[elle] manda l'une de ses voisines qui vefve estoit, mais belle femme et en bon point (C.N.N., c.1456-1467, 263). ...[il] est homme de bien et beaucop joyeux ; et a une tresbelle femme, et en grand point, dont il a un tresbeau filz (C.N.N., c.1456-1467, 412). Chascun s'y est tres bien porté Jusques a cest heure en grant point, Il nous viendroit tres mal a point Qu'il [le corps de Jésus] nous feust emblé a la fin. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 816).

 

.

En partic. "En bonne condition physique, en bonne santé" : Je croy se mengiez (...) Et du (...) Vin de ceans aussi buvez Une foiz, qu'en bon point serez De vostre cuer. (Mir. abbeesse, 1340, 76). ...et pres de coer vous seoit sa pitouse mort, et bien en l'eure vous fist l'anguisous dolour par droite reverie oublier vostre foy et quider qe jammes vostre douz filtz ne reverriez en son bon poynt. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 139). ...et ensi par ceste eawe de roses qe tant est confortant a malade, si en devient tout pleyn garriz et en bon poynt. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 150). ...nous sommes touz en bon poaint des corps (Doc. 1356. In : H. Moranvillé, Bibl. Éc. Chartes 99, 1938, 304). Son mal li est touz jours aigriz Plus que je croy qu'il ne fera ; Se Dieu plaist, en bon point sera (Mir. emper. Romme, 1369, 261). Primo, salutacion de par le Roy, et qu'il estoit en bon point et n'avoit intencion de passer oultre, si non par neccessité ou evident utilité. (FAUQ., I, 1417-1420, 257). ELIZABETH. (...) Joseph, parlez ung peu a my : Comment vous est il, je vous prie ? JOSEPH. En tres bon point. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 67). Il est tout sain et en bon point Et bien gueri (Pac. Job M., c.1448-1478, 388). "Que dit le medicin, belle seur ? ce dist elle ; ay je garde de mort ? - Vous serez tantost en bon point, si Dieu plaist, madame..." (C.N.N., c.1456-1467, 140). Il [Jésus] m'a sa grace consentu Que je l'ay ja veu par deux foys En aussy bon point touteffoys Que nous sommes et que vous estes. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 953).

 

.

[P. antiphr. iron.] "Bien loti" : ...veez cy compaignons bien en point : on nous a desrobé noz chemises. (C.N.N., c.1456-1467, 398).

 

-

En (un / ce) mauvais / pauvre / piteux / petit... point

 

.

"En pauvre état" : Je croy bien que vous dites voir, Que vous estes povre d'avoir ; Au moins vous voy j'en petit point, Il me semble, quant n'avez point Que vestir (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 257). ...le picard, varlet de son pere, nagueres party, l'avoit seduicte et en ce trespiteux point laissée. (C.N.N., c.1456-1467, 69). ...vers sa voisine s'en alla, qu'elle trouva en piteux point (C.N.N., c.1456-1467, 265). Sire, ayez en ramembrance Le bon roy Charles et les siens, Qui est de present en doubtance, Que il ne s'atent plus a riens Si non a vous, Pere puissant, En vostre ayde de tout point, Et pareillement ceulx d'Orleans, Qui sont, sire, en bien petit point. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 349). Et luy dittes que son amy Lazaron est en piteux point (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 487).

 

.

"En mauvaise condition physique" : Certes, tu es en mauvais point. (...) Tu es par my le corps enflée Conme un lepreux. (Mir. st J. Cris., c.1344, 272). Dame, (...) Je vous voy en trop petit point ; Grant maladie au cuer vous point, Si com je croy. (Mir. st J. Cris., c.1344, 304). SAINCT MARTIN. Sa, Francequin, vous m'osterez Ma robe et aussi mon pourpoinct ; Et puis, vous me deschaulcerez, Car je suis en ung mauvaix poinct. L'OSTE. Monsieur, vostre lit est a point : Quant vouldrez, vous vous coucherez. (LA VIGNE, S.M., 1496, 207). Comment vous est, ma dame amye ? Vous me semblez en povre point. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 201).

 

-

En droit point. "En bon état" : LA MAGDALAINE. (...) J'ay la char tendre que rousée Et aussy blanche qu'une fée, Je suis en droit point et en fleur. A tous je suis habandonnée. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 117).

 

-

En riche point : ...les autres barons et vassaux estoient en riche point avecques leurs pages (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 45).

 

-

En mal point. "En mauvais état" : Amis Jehan, li roys tort a Qui vous a en si mal point mis (Mir. st J. Cris., c.1344, 300). ...retenir d'autrui l'argent Met conscience en si mal point Que touz jours le mort et le point Le ver de remors (Mir. ste Bauth., c.1376, 94).

 

.

(Choir) en mal point. "(Tomber) dans le péché" : Et pour dire se Dieu permet le libere arbitre lequel puet et l'un et l'aultre, cheoir en mal point le permet si non justement. (Somme abr., c.1477-1481, 168).

 

-

Sur le point de. "Au seuil d'un état de, dans un état de" : Sathan, tu nous metz en grant doubte Et sur le point de desconfort. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 100).

 

-

Le point de qqn. "La situation où se trouve qqn, là où il en est" : Pour vous compter le cas en brief, Sire, voicy ou mon point vient. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 98).

 

-

Tenir point à l'encontre de qqn. "Se mettre en état de s'opposer à qqn" : ...grant descognoissement avoit en leur cas, quand (...) ils pensoient ou presumer osoient ou oseroient tenir point jamais, ne estrif à l'encontre de leur seigneur naturel (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 346).

 

b)

[À propos d'une pers.] "État, situation favorable où se trouve une personne"

 

-

À point. "Dans un état favorable, comme il convient" : ...Dont elle est jolie et a point (ACART, Prise am. H., 1332, 4). LE CHEVALIER. (...) Pour Dieu, dame, que vous hastez, Car pour voir espouser vous vueil (...). DEUXIESME NONNE. Sire, je suis preste et a point (Mir. nonne, 1345, 334). Dy luy que je suis tout a point Et tantoust au champ me rendray (Pac. Job M., c.1448-1478, 304). CONTE. Pour nostre emprise commancer Vecy ung chevalier a poinct. (LA VIGNE, S.M., 1496, 183).

 

Rem. H. Lewicka, Les Comp., 1968, 154.

 

.

[D'un animal] : Le faucon, qui a point estoit Et qui bien son voller savoit... (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 427). Je seray la tout en present Car mon cheval est bien a point. (Pac. Job M., c.1448-1478, 245).

 

.

À point pour. "Dans l'état voulu pour, prêt pour" : ...mais suis icy tout à heure et à point pour venger mon nepveu du tort que luy tenez. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 470). [Ou à point "au moment favorable" ?]

 

.

Au point de + inf. "En état de, prêt à" : Sy estoit ledit Perrinet (,) jà tout despescié et au point de partir pour faire son retour vers le roy. (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 184).

 

.

Mettre qqn à point. "Mettre qqn dans un état plus favorable, s'occuper de lui, en partic. l'habiller, l'équiper, le soigner..." : Mais pensez de lui mettre a point [l'evesque mort] : Querez tantost (...) un suaire, Uns vestemens a or batuz, De quoy il sera revestuz (Mir. ev. arced., c.1341, 115). LA MÉRE DU PAPE. Ysabiau, (...) Venez avant, mettez m'a point. Desoresmais je ne doy point En ville aller (...) Sanz estat avoir grant et gent (Mir. mère pape, c.1355, 350). ...pour une paire de draps linges pour Faulcon, le maure, X s. ; à lui, pour unes houssettes pour ledit Faulcon VII s. VI d. ; pour une carreleure de souliers ; XX d., pour le barbier qui l'a mis à point d'un cousté et d'une jambe V s. (Comptes roi René A., t.2, 1452, 5). Alors le trenchecoille le mect a point du surplus qui en tel cas appartient [Il s'agit de soins après une douloureuse opération] (C.N.N., c.1456-1467, 405). ...[le "chirurgien"] entreprint garir net cest oeil, Dieu avant ; et ordonna les heures qu'il viendroit chacun jour pour le mettre a point. (C.N.N., c.1456-1467, 503). SAINCT MARTIN. Ostez moy ces habillemens Et ses armeures que je porte, Ses houseaux, ces acoustremens : De plus les vestir me depporte. (Francequin le desarme, deshouze et mect a poinct.) (LA VIGNE, S.M., 1496, 202).

 

.

"Redresser, corriger" : LE ROY. Alez me querre sanz retraire La fille du roy, Sanceline (...). Je la vueil avecques li mettre [mon filz]. Se femme le peut a point mettre El le mettra. (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 289).

 

.

"Apaiser, calmer" : Je m'en vois, car je ne pourroie Souffrir a voir vous destourbier. Je vois a la vierge proier Qu'elle vostre cuer mette a point. (Mir. enf. diable, c.1339, 21).

 

.

[Un animal] : Si les mettront [les faucons] si bien a ppoint Que de deffaut n'y aura point. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 423).

 

.

Se mettre à point. "Se préparer, s'apprêter comme il convient" : Quant le chevalier entendy ce, il se mist a point pour le recevoir a la jouste (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 316). ...le bon curé se mettoit a point pour faire la farse (C.N.N., c.1456-1467, 404).

 

.

Remettre qqn à point. "Ramener qqn à un état plus favorable, à de meilleurs sentiments" : Tant que le roy fut illecques dedens, La Trimoille vers le pape transmist Acompaigné de plusieurs gentilz gens ; Lequel seigneur le dit pape remist Si bien a point qu'estre loyal promist (LA VIGNE, V.N., p.1495, 228).

 

.

Venir à point de qqn. "Mettre qqn dans l'état qu'on souhaite, prendre le dessus sur qqn, venir à bout de qqn" : SATHAN. Nous sommes tretous estonnez, Maulgré en ait Dieu du paillart, Desesperez et forcenez Pour ce que rien ne vault nostre art. BURGIBUS. Je me veulx pendre d'une hart S'aultrement n'en venons a poinct ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 517).

 

-

En point / bien en point. "En bon état, bien pourvu, bien équipé" : ...par douse des plus beaux jouvenceaulx de son paÿs, les plus nobles et les plus richement en point ["équipés"]. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 382). ...et regardans la multitude des chevaliers qui venoient a celle assemblee tant bien en point qu'il n'y avoit cellui en qui eust que redire. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 4). [D'un animal] ...un fort destrier tres richement en point. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 765). ...grant plenté de damoiselles noblement en point (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 953). Alors Saintré, qui ja estoit tout en point, comme le commenceur et entrepreneur de l'emprinse, monte a cheval (LA SALE, J.S. E., 1456, 177). ...ce bon chevalier, pour mieulx valoir et honneur acquerre et embrasser, se partit de sa marche, tresbien en point et accompaignié (C.N.N., c.1456-1467, 246). ...les plus belles gens d'armes du monde et les mieux en point (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 51). Messire Jehan de Lorraine y estoit moult richement en point ["richement équipé"] (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 135). Brief, mais qu'il fust ung peu en point, Il est ung droit sot de sejour Et est plaisant ou il n'est point. ["équipé (du costume et des accessoires du sot)"]. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 92). Et suis, pour bref propos final, En point comme ung brigant de bois. (COQUILL., Oeuvres F., 1478-p.1494, 317). ...voicy tous voz gens Armez, abillez et en point (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 222). ...jusques au nombre de cinquante mille bons combatans bien en point (Jehan de Paris W., 1494-1495, 8). Tant y avoit de soubtilz bombardiers, (...) De coupegorges, paiges et valletons Qui la croix blanche avoyent aux hocquetons, Que les poytrons lors ne pensoyent point Voyant iceulx si frisquement en point, Deliberez, propres, jolis et gens Qu'en tout le monde y eust autant de gens. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 138). LE TIERS CHEVALIER. D'aller vers luy poinct ne me fait de mal, Consideré que je suis bien en poinct. (LA VIGNE, S.M., 1496, 239). ARCEDIACRE. (...) Venez chanter, car trop on chomme. SAINCT MARTIN. Regardez se je suis en poinct. (Il luy monstre commant il est sans robe et qu'on luy voit la chemise.) Pencez de me vestir a poinct Et puis je feray mon debvoir. (LA VIGNE, S.M., 1496, 548).

 

.

En point pour. "Dans l'état voulu pour, prêt pour" : ...le preu Lyonnel promist jadis a ung noble homme, qui n'estoit point en point pour exercer armes, qu'il porteroit son escu a ung tournoy (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 308). Mais quant je me sentis en point pour porter armes... (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 176). Par aucuns jours tint son séjour à Arras, jusques gens de toutes parts fussent arrivés, et son armée en point pour partir. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 105). J'estoye droicte comme ung jon, Forte et puissant com ung lyon, Riche [,] en point commë une royne (Sots mal., c.1480, 87). ...nous sommes en point Pour prandre le faulx ypocrite. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 782).

 

Rem. H. Lewicka, Les Comp., 1968, 156.

 

.

En point de + inf. "En état de, prêt à" : ...et cel poure alme ai jeo malement et fausement mourdry en moun conduyt et en ma garde, comme dit est, et en poynt de la getter mult parfond en enfern si vous, douce Sire, ceo poynt ne metteiz a poynt sanz poynt de delaye. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 12). A quoy a dit le Chancellier que, jusques à ce que le Roy sera en santé ou en point d'entendre à ladicte requeste, ne seellera lesdictes lettres. (BAYE, II, 1411-1417, 201). ...je fus incontinent aprés en point d'estre chevallier. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 139). ...elle n'estoit point en point de marier ["Souffrante, elle n'était pas prête pour le mariage"] (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 142). ...en point de nous deffendre se besoing est. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 291). Sans desir nul ne s'en doibt approuchier [du saint sacrement] car il appartient a tout bon crestien de telement vivre que tousjours il desserve et soit en point de recevoir. (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 153). ...[l'enfant] est desja grand et habile et en point de veoir et d'apprendre (C.N.N., c.1456-1467, 129). ...[ils étaient] en point de faire armes pour nuict et par jour [Cont. érotique] (C.N.N., c.1456-1467, 386).

 

.

En point que. "En état de" : ...et lui manda que, s'il fust en point qu'il se peust aidier, car de nouvel une grant pointure de son mal de goutes lui estoit prise, que il en sa personne fust venus souper avec lui (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 93).

 

.

Empl. abs. "En état (de faire qqc.)" : ...le roy Charlez soy levat, car yl aloit tousjours a l'eglise a toutez les heurs s'il estoit en point (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 118). Courage, en point, teste levee, Le Temps vous vient en esbatant. (Sots triumph., c.1475, 44). Que greveroit il a l'ouster, Tandys que nous sommes en point ? (Moralité cincq pers. B., 1484, 78).

 

.

Se mettre en point. "Se préparer, s'apprêter comme il convient" : ...les deux chevaliers se mettoient en point pour partir (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 187). ...il se mist en point pour le recepvoir a la jouste (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 95). ...ouquel sont encore deux mil escus d'or pour vous mectre en point. (LA SALE, J.S., 1456, 79). ...le mary de ceste vaillant femme se leve, habille, et mect en point (C.N.N., c.1456-1467, 242). Ilz vouldrent faire ce pour quoy ilz estoient venuz : et se mist chacun en point (C.N.N., c.1456-1467, 308). Tous ces nobles chevaliers et escuiers se misrent en point grandement (...), car cognoissoient celuy a qui aroient a faire homme de grant valeur (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 128). Or que chascun soit sur sa garde, Se ce prophette viendra point ! De mon costé m'en donray garde Pour m'actinter et mectre en point. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 398). Le jour assigné venu, les ostz se mirent chascun en point pour combatre. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 163).

 

.

Se mettre en point de qqc. "S'équiper de qqc." : Sy se mist en point de son escu et de sa lance (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 216).

 

.

Mettre qqn (tout) en point. "Préparer, équiper qqn" : ...je faindray avoir mal au coillon et marchanderay a lui de me l'oster, et me feray lyer et mettre sur la table tout en point, comme pour le trencher. (C.N.N., c.1456-1467, 403). ...il leur manda de faire mettre leurs gens en point pour audit 15e jour de septembre faire leurs reveues (Comptes argentier Ch. le Téméraire B.F.L., t.3/1, 1470, 232). ... lettres closes (...) aux seigneurs de Rodemach, de Humbercourt et a pluseurs autres ses nobles de ses pays de Luxembourg et Namur, par lesquelles il leur manda eulx et leurs gens mettre en point pour faire leurs reveues audit 15e jour de septembre. (Comptes argentier Ch. le Téméraire B.F.L., t.3/1, 1470, 232). LE CONTE. Allons ! LE MARQUIS. Il fault pencer De nous armer et mectre en poinct. (Pause, tandis qu'ilz s'arment, puis montent a cheval.) (LA VIGNE, S.M., 1496, 183).

 

.

[P. antiphr.] "Maltraiter" : Par Venus et Dyenne, Oncques homme ne femme Ne fut mieulx mys en point. Fieramort, par mon ame, Nous monstre belle game : Il oeuvre bien a point. Voyez comment il oingt ; Il a trestout desjoinct A sa tresbien venue. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 231). PASSEVENT. Noble prevost de Rommanie, J'en prendrai la charge de fait. Or ça ! Que le grant dyable y soit ! Il fault que soyez revestu. BRUSLECOSTÉ. Tien ceste robbe. Que fais tu ? Il ne luy fault plus de pourpoint : Il sera tantost mis en point, Puis qu'il a prins es dieux la guerre. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 262).

 

.

Se tenir bien en point. "Se tenir dans un état favorable, comme il convient" : Le roy de sa grace m'a osté de paige (...) et puis tout secrement par un de sa chambre m'a fait donner CLx escus pour moy monter et habillier, moy et mes varlez, et que je me tienne bien en point (LA SALE, J.S., 1456, 70).

 

.

Mal en point. "Dans un état fâcheux" : Tu n'as ne robe ne pourpoint, Et es tout nu comme ung villain. Es tu malostru, mal en point, Et de grosses rongnes tout plein ! (Myst. Viel test. R., t.5, c.1450, 28).

 

.

Empl. subst. : L'ung est seigneur du franc gosier, Cappitaine de mal empoint, Ennobly de verges d'osier, Et n'ont pas vaillant ung pourpoint. (Gaut. Mart. A., c.1480-1500, 179). ...il estoit besoing de renvoyer en leurs maisons plusieurs des gens de pyé des derreniers venuz, des mal empoint et qui ne sont pas pour servir. (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 172).

 

.

En point ! "Préparez-vous !" : Empoint ! Il fault tenir les rens En plusieurs chemins differens (Myst. Viel test. R., t.4, c.1450, 70). Frappe ! combat ! taille ! remue ! En point ! avant ! tost, au montoir ! (COQUILL., Oeuvres F., 1478-p.1494, 254).

 

c)

[À propos d'une chose] "État, situation"

 

-

En ce point. "En cet état, de cette manière" : Le grant du petit differe en ce, Car Dieu l'a voulu en ce point Ordonner, Pour tenir en point Justice, paix, equité, droit. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 57).

 

-

En quel point. "En quel état, de quelle manière" : ...se je savoie En quel point ma besongne va (...), Mon cuer seroit a plus grant aise. (Mir. enf. diable, c.1339, 37). ...[l'abbesse] commença une grande et longue harengue devant ses seurs, remonstrant le fait et estat de son eglise, en quel point elle la trouva et en quel estat elle est aujourd'uy. (C.N.N., c.1456-1467, 141).

 

-

En tel point. "En tel état, en telle manière" : ...mes en tel paint Trouva le chastel et si fort Que... (Dame Lycorne G., c.1349-1350, 337). ...je prie a Dieu et a Nostre Dame que en telle heure et en tel point le vous puisse je mectre [le bracelet] que a tout honneur en puissiez revenir (LA SALE, J.S., 1456, 85).

 

-

En bon point. "En bon état" : PREMIER HERMITE. (...) Or faites, si vous exploitiés : Vostre besongne est en bon point. (Mir. enf. diable, c.1339, 37).

 

-

En petit / en piteux point. "En mauvais état, dans une mauvaise situation" : ...pour ce que les choses de ce royaume estoient en petit point, et que le refuge de ce royaume en justice estoit en et de ceste Court (BAYE, I, 1400-1410, 246). Il a la joue en piteux point, Et encor ne demourray point : Il aura ce coup sur la joue (Myst. st Laur. S.W., 1499, 229).

 

-

Mal en point. "Dans un état fâcheux" : ...le vaillant chevalier trouva sa besoingne mal en point. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 133).

 

-

Au grand point. "Dans le meilleur état, dans un état florissant" : Si vous avez deux vestemens Et des richesses au grant point, Donnés a ceulx qui n'en ont point Et les revestez doulcement (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 14).

 

-

Venir à tel point. "Parvenir en un tel état" : Quant la chose en ce point viendroit, Laisser faire les conviendroit (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 763).

 

-

À droit point. "En bon état, comme il convient" : Composeement en estat tient et joinct Les lunettes et les mect a droit point (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 79).

 

d)

[À propos d'une chose] "État, situation favorable"

 

-

À point. "En bon état, comme il convient" : SAINCT MARTIN. Sa, Francequin, vous m'osterez Ma robe et aussi mon pourpoinct ; Et puis, vous me deschaulcerez, Car je suis en ung mauvaix poinct. L'OSTE. Monsieur, vostre lit est a point : Quant vouldrez, vous vous coucherez. (LA VIGNE, S.M., 1496, 207).

 

.

[D'un vin] Estre à point. "Être bon à boire" : Comme je le sans retantir ! Dieu, quel fort vin ! comme il point ! Je suis yvre, or est a point, Vin est trop perilleux bruvaige, Quil peu en bura sera saige. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 31).

 

.

Mettre qqc. à point. "Préparer, apprêter, arranger qqc., mettre qqc. en bon état, en état de servir, de fonctionner" : ...pour sa paine et sallaire d'avoir appareillié et mis à point une quarte d'argent blanc de la Chambre aux joyaux du Roy nostre sire, en [l]aquelle il a ratouppé deux troux qui estoient en la pensse (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 185). ...pour avoir appetissié ung chappel appertenant à madame la duchesse, et ycellui remettre à point, XXX s. t. (Comptes Lille L., t.1, 1412, 86). NOE. Mom Dieu, or me deffendz et guarde, Du tout a toy obeïray Et tantost l'arche a point mectray. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 27). Au marchié me covyent aler, Mon mesnaige est mis a point, Car le hault jour de Pasques vient (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 205). ...et tenoit en sa main ung miroir pour mettre son chief a point. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 93). ...[il] achatta une belle et grosse lemproye, et l'envoya a son hostel, et chargea tresbien sa femme de la mettre a point, ainsi qu'elle savoit bien faire.(...) Elle mist a point ung grand tas de bon poisson. (C.N.N., c.1456-1467, 261). ...ou beau lit qu'elle avoit mis a point se coucha, et dormit tresbien (C.N.N., c.1456-1467, 265). Ceste eschelle mise a point comme elle la voulut avoir, elle monta jusques a la cheminée (C.N.N., c.1456-1467, 275). Il fist mettre son hostel a point pour les recevoir [les parents] (C.N.N., c.1456-1467, 334). Je sçay bien qu'elle n'a point de haste, qu'elle attendra bien que ma robe soit mise a point. [On achève la robe] (C.N.N., c.1456-1467, 460). ...tant avoit haste que oncques ne donna loisir a son escuyer, qui devant luy trenchoit, qu'il eut mist son pain ne ses cousteaux a point. (C.N.N., c.1456-1467, 582). ...iceluy Mouchet luy dist qu'il luy apportast ladicte minute et qu'il trouveroit manière de la luy faire mectre à point. (Cartul. Laval B., t.3, 1465, 208). Sus, matelot, le voille dresse, Mets a point les habilliemens ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 315). Icy prepare la chaire d'ung drap d'or pour prescher et mect a poinct le lieu de l'evesque et puis il sonne la cloche. (LA VIGNE, S.M., 1496, 330).

 

.

"Soigner (une partie du corps, une blessure)" : Doucement lui benda environ et en lez, La lui remist a point le bras qui fut coupés. (Tristan Nant. S., c.1350, 585). Sy vous prie que vous mettez ma blesseure a point, tellement qu'il m'en soit de mieulx. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 265). ...et fit mettre chacun à point les playes qu'il avoit reçues. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 273). ...jusques la jambe fut toute mise à point (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 279). Le seigneur de Saveuses fut secouru et sa playe mise à poinct (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 44).

 

.

Remettre qqc. à point : ...et fist remettre a point ses armes. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 267).

 

-

En point. "En bon état, comme il convient" : ...jusques a l'endemain que le grant tournoy fut en point et que les hours furent chargiez de dames et damoiselles (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 270).

 

.

Mettre qqc. en point : Et puis peu de temps ença, ledit suppliant et autres francs archiers dudit pays de Poictou eurent jour à Fontenay le Conte, pour faire les monstres ; auquel jour fut ordonné que leurs abillemens seroient mis en point, et pour ce faire seroit imposé sur les parroisses dont ilz estoient francs archiers certaines sommes de deniers, et aussi qu'à leur partement seroient baillées autres sommes. (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 441). Or sa compaignions sans demore Les instrumentz sont mis en point (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 62).

 

Rem. Y. Coutant, Terminol. du moulin médiév. dans le comté de Flandre, 1994, 819 (mettre à point / en point, des pièces de bois ou de fer, des pierres).

 

.

Se mettre en point : Ce est dit pour ung vit, qui, au besoing ne se voeult mettre en point. (Devin. R., c.1470, 382). [K. Baldinger, Z. rom. Philol. 100, 1984, 246]

 

.

Tenir en point. "Maintenir dans l'état qui convient" : Le grant du petit differe en ce, Car Dieu l'a voulu en ce point Ordonner, Pour tenir en point Justice, paix, equité, droit. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 57).

 

e)

Loc. adv.

 

-

À point. "Comme il convient" : Vous en sarés bien faire a point. (BRIS., Plait Ev. Dr. K., a.1340, 63). Certes il lui covendra avoir eide des ascuns qe le seignur envoie devant pur eider l'oste de appariller l'ostel a poynt contre lui. Alas a poynt ["au moment opportun"] ! A poynt ne poet estre, car poynt n'ad de qoi il puisse a ceo poynt ordener a poynt. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 100). Les pierres y sont de tele nature que au cop du martel il se fendent tortueusement, si convient pour les joindre a point et pour mectre la boce contre la fosse justement, que les maçons aient regles de plonc. (ORESME, E.A.C., c.1370, 325). Et finablement il est cheuz en si grant et laide obscurté et aveuglement que le dit article de la foy il n'a pas gardé a point et a raison. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 194). ...ains fiert Rollant sy a point qu'il luy trenchat heaulme, haubier et chaire et cheveulx jusques a teste (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 108). ...mauvaisement et autrement que a point il l'avoit grevee et blasmee (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 205). ...considerons a point Les ditz de Jehan (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 17). Je soustiens la querelle apoinct. (Gent. moun. T., c.1500, 389).

 

.

Bien à point. "Comme il convient" : ...si comme du pain, l'en ne fait pas conseil a savoir se il est bien a point cuit ou bien fait. (ORESME, E.A., c.1370, 192).

 

.

Mieux à point. "Plus convenablement" : De tieulx y vi je, mais Dieu doint Qu'adés en ait de mieulx a point Moriginez ! (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 50). Je suis debilitee, Se j'estoye alectee Mieulx a point m'y viendroit (Sots mal., c.1480, 90).

 

.

Tout à point. "Comme il convient" : Car cevelés avoit plus blons Q'uns lins ne soit, tout apoint lons, Et portoit si tres belles mains Que... (FROISS., Espin. amour. F., c.1369, 68). ...j'en feray tout a point. (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 234). Et, pour que leur vertu n'empire, Soint mises en vaissel de voirre, Nompas de boiz, n'aussi de terre, Et soit le vaissel tout appoint Souventes foiz par dehors oint D'eaue rose comme est sonné (LA HAYE, P. peste, 1426, 152). ...et de ce ne m'esmerveille que tout a point. (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 195). Puis doncques que le conseillez, Je le feray de point en point, Et mes gens tous appareiller Sur les dix heures tout a point. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 159).

 

.

Tout à point. "Avec une certaine réserve" : ...le vaillant chevalier deffendoit son corps au trenchant de l'espee (...) tant asprement qu'il n'y avoit sy hardy qui l'ousast aproucher fors que tout a point (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 212). ...il deffendoit son corps sy asprement qu'il n'y avoit sy hardy qui le foulast que tout a point. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 364).

 

.

Mal à point. "Mal, de mauvaise manière" : Vrayement, se seroit mal appoint Que la chose fust ainsi faicte. (Jen. filz de rien T., c.1475-1500, 298).

 

.

À point et à / par mesure. "D'une manière appropriée, avec précision" : Et si est expedient aussi par cestui quart point que tes diz conseilliers et officiers soient ramenez a certain nombre, selon les entrees de ton royal demayne, comme il fu touche autresfois ou chappitre des officiers, affin que ton gouvernement royal soit gouverne a point et a mesure. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 328). Et pour ce dit il oultre que les cités ont esté eureuses ou les philosophes ont esté presidens, pour ce que les philosophes et les sages aiment paix et justice et scevent garder a point et par mesure. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 266). Pour voz pertes, grief ne dueil ne menez Fors a raison, a point et a mesure (TAILLEV., Rég. fort. D., c.1445, 238). Et certes, n'y avoit riens qu'à point et à mesure (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 446).

 

Rem. Cf. aussi DI STEF., 708a, s.v. point.

 

.

À bon point. "Comme il convient, exactement" : Mais la flour [l'aube espine] est de tel noblece Que la pointure petit blece. Non pour quant un peu me poindi, Mais m'aventure a boin point di. (FROISS., Espin. amour. F., c.1369, 59).

 

-

En point de. "En convenance de, en vue de" : ...tout ce que fait a, a fait en bien et en point de charité et de verité et d'éternel salut (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 294).

 

-

Par ce point / par tel point. "De cette manière, ainsi" : Enffans, vous ferez par ce point Pour plus vray sacrefice rendre : ... (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 22). Se par tel point nous comportons, Nostre fait rompons et gastons. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 389). Nous irons mettre a la mort son coursier et celui de son escuier, puis nous irons prendre la pucelle. Et par ce point nous ne trouverons homme qui nous puist sieuvir (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 169). Meisseigneurs, cessez ce langaige. Se par tel point nous comportons, Nostre fait rompons et gastons. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 843).

 

-

Par quel point / quels points. "De quelle manière" : Maintes gens qui ne scevent mie Par quelx poins la chevalerie Des cieulx doit estre demenee... (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 90).

 

-

Par nul point. "En quelque manière" : Regarde a destre et a senestre S'entre ces ames le verras [celui prestre], Ne se tu choisir l'i pourras. Se choisir l'i peuz par nul point, Il t'assoldra (Mir. parr., 1356, 61).

C. -

[Sens notionnel]

 

1.

"Élément d'un ensemble"

 

a)

"Élément quelconque" : Bele ordenance est, ce me semble : C'un point n'y fault. (Mir. ev. N.D., c.1348, 57). ...se il avient qu'elle emprunte, se elle veult bien garder tous les termes et poins de honneur, doit rendre sans faillir a jour nommé (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 69).

 

b)

"Élément d'un ensemble de propositions, ce qui est en débat, question débattue" : Mais je te vueil dire deux poins Que de bouche tu li diras Si tost qu'a li venuz seras (Mir. st Sev., 1362, 216). A touz ces poins croire m'acors, S'il [mon filz] a santé. (Mir. st Val., c.1367, 143). Ainsi appert le premier point de nostre sermon, c'est que la vierge par sa predestinacion en dignité preceda. (Mir. femme, 1368, 181). Et toutesvoies, il ne scet pas les principes ou les regles de la science, mais il fait tele cure pour ce que par experience il considere diliganment les accidens singuliers en chascun point. (ORESME, E.A., c.1370, 535). Mais j'ai declaré comment celle rayson deffailloit en .II. poins principaulz. Apres il met que toute chose qui n'a eu commencement est pardurable (ORESME, C.M., c.1377, 224). Quant au premier point, celle figure ou obscurté ou tache qui appert en la lune et est appellee macula lune, selon ce que aucuns ont regardé et consideré ou temps seri et cler vers les matins environ plainne lune, si comme recite Albert sus Metheores, elle est telle : yleuques est aussi comme l'ymage d'un lyon qui a la teste vers orient (ORESME, C.M., c.1377, 454). Et si est expedient aussi par cestui quart point que tes diz conseilliers et officiers soient ramenez a certain nombre, selon les entrees de ton royal demayne (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 328). Toutesfoys, a cause de briefté, je ne diray que des deux premiers poins. (GERS., Purif., 1396-1397, 60). ...la Court y voloit ancor pancer, attendu que touchoit le stile de Parlement en un point aucunement difficile. (BAYE, I, 1400-1410, 51). ...et tant bien y aura son entente que elle en retenra les principaulx poins des matieres et des conclusions (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 49). ...et aussi furent ars pareillement les paraulx propos qui furent trouvez (...) pour pluseurs erreurs et poins touchans la foy trouvez esdis propos. (BAYE, II, 1411-1417, 171). ...ledit Godefroy Le Sauvaige se parti de son hostel à l'Escluse par vertu de unes lettres closes de Joceran Frepier, conseillier de mondit seigneur, et ala devers lui en la ville de Bruges pour lui monstrer son estat du bailliaige de l'eaue à l'Escluse et aussi le adviser de aucuns poins touchans les finances dudit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 233). ...auquel fu faicte responce pertinent et convenable sur chascun point de ladicte creance. (FAUQ., I, 1417-1420, 284). Disoit en oultre que lesdictes lettres, en aucuns poins, estoient desplaisans au Roy (FAUQ., I, 1417-1420, 292). Et l'accusa horriblement En plaine court de Parlement Favorisant et confortant Son frère Mars et l'enortant, O lesquelz aussi fut ajoint Le Promoteur quant à ce point (LA HAYE, P. peste, 1426, 35). Se revient a mon premier point Ou pris ai ma conclusion Que vous estes bien et a point Dignes de grant pugnition. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 72). Et, quant au point ["quant à la question débattue, au problème évoqué"], Je te dys qu'il ne te loist point La femme a ton frere tenir. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 145). Quand nostre homme eut tout au long compté, sa femme ne reprint que l'ung de ses poins et dist... (C.N.N., c.1456-1467, 71). ...combien que nous tenons assez estre en vostre memoire l'obligacion qu'avez a l'eglise, il ne vous desplaira pas pour plus grand seureté si je vous en touche aucuns des plus gros poincts. (C.N.N., c.1456-1467, 223). Souvienne vous de ces trois poins, et je ne doubte point que bien ne vous en vienne. [Conseils d'un père à son fils] (C.N.N., c.1456-1467, 330). Veez cy doncques le point ou je vous veil tresaffectueusement prier, c'est que gardez nostre mariage le plus longuement en son entiereté que vous pourrez. (C.N.N., c.1456-1467, 562). A dire que aucune chose soit miracle, quatre choses sont requises. (...) Et pour tant, se l'un de ces quatre poins deffault, c'est merveille, non miracle. (Somme abr., c.1477-1481, 162). Mais ung point me donne confort, C'est que je cuyde bien sçavoir Que, quanques vous vouldrés avoir De Dieu, il le vous donnera. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 498). Et, quant est au commun langaige Qui Crist le veult approprïer [Jésus], Ce point leur voulons nous nÿer. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 533). SATHAN. (...) je vous vueil dire ung point Qui est a dessus et a tripple : Ce Jhesus cy a ung disciple Qui se fait appeller Judas (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 619). SAINCT MARTIN. (...) Doncques, tresdevoste assistence, Seullement deux poincts nous aurons, Lesquelz, en bien briefve substance, Vous orrez, puis la fin ferons. Sur ce, nous nous retournerons Vers celle que Dieu marya Et du cueur luy presenterons Tous ensemble : Ave Maria. (LA VIGNE, S.M., 1496, 420). SAINCT MARTIN. Si est le povre detenu De chanter, par faulte de robe. ARCEDIACRE. Trop nous avez entretenu En ce poinct ; somme, ceste forbe Ne vault rien. (LA VIGNE, S.M., 1496, 548).

 

-

Point sur point : ...à rendre response point sur point (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 451).

 

-

"Article, clause" : ...nous ne voulons que point de droit noveaulx en soit acquis à Mons. le duc contre les poinz des privileges de la ville de Beaunne, ne que préjudice en soit en rien faite es diz priviléges. (Chartes communes Bourg. G., t.1, 1340, 235). ...Qui les poins de la loy lui alla enseigner. (Tristan Nant. S., c.1350, 610). Mais vous n'y alez ne venez Ne point de la loy ne tenez (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 225).

 

.

Point de (la) charte. "Article, clause d'une charte" : ...disans encore ycils contes, maire et jurés, ycils mayeurs et iurés par point de chartre ou dependance de point de chartre, estre en saisine d'avoir le congnoissance et jugement de toutes les causes dedens la pourchainte de Bappaumes (Hist. dr. munic. E., t.2, 1340, 28). ...acourdéz est qu'il soit recehuz en la commune [un condamné gracié] selon le point de la chartre. (Echevin. Dijon L., 1342, 16).

 

-

"Argument" : ...et luy metoient les bons poins avant, par quoy il n'oit tallent de banir nulluy. (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 201). JUSTICE. Faictes let point : je m'y oppose ["Vous présentez une mauvaise raison"] (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 38). Si lez peult on reprendre par poins (Lyon cor. U., 1467, 55).

 

c)

Le point. "Le plus important, l'important" : C'est le point de l'arguement (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 261). Vous entendés bien que ycy en droit gist le point, car par l'issue de cest affaire nostre honneur y sera gardé (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 190). LE DUC. Je veulx porter sur mon pourpoinct Mes braceletz, ma brigandine Et mon armet. LE MARQUIS. La gist le poinct. LE CONTE. J'ay ma sallade bien godine, La hache et au costé l'espee ; A vostre advis, suis je poinct digne De rapporter quelque lippee ? (LA VIGNE, S.M., 1496, 183).

 

-

C'est le point. "C'est en effet ce qui compte ; en effet" : JOSEPH. C'est vray, mais en actendant mieulx, Passer se fault, n'en doubtez point, De ce qu'on treuve. SADOTH. C'est le point. Icy doncques vous logerez ? (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 65). MARIE SALOMÉ. Nostre fait est d'aler songner De mectre gentement a point Ses fins oingnemens. MAGDELAINE. C'est le point, Et regarder qu'il nous fauldra. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 803).

 

2.

"Ce qui advient, fait" : JHESUS. (...) Non obstant, se l'humain lignage Par autre point n'est rachetté, Soit soubmize ma voulenté Et la tienne faicte et tenue ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 683). Mais ung point y a plus grevain, Que les faulx Juïfz plains d'erreur Y ont mis gardes par fureur (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 836).

 

-

Par ce point. "De ce fait, du fait même" : [À la tour de Babel] ...les languaiges furent mués (...), Et ainsy par ce point l'ouvraige demoura. (Tristan Nant. S., c.1350, 82). Par ce point le heoient tous sez melours amis. (Vie st Eust. 1 P., c.1350-1400, 141). ...Que ce Cristus, nostre adversaire, Y soit deffiné au parfaire Et exillié par ce point cy. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 109). ...se Cristus naist D'une vierge, ja besoing n'est Q'un roy l'engendre par ce point (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 119). ...la pouldre, qui corrosive estoit, luy gasta et mengea l'oeil, et par ce point aveugle fut et demoura. (C.N.N., c.1456-1467, 35). ...[vous] luy ferez savoir de voz nouvelles. Et par ce point s'appaisera le bruit qui court a present (C.N.N., c.1456-1467, 165). ...il esperoit par ce point mieulx la duyre et tourner a la fasson qu'avoir la vouldroit. (C.N.N., c.1456-1467, 278). Et quant ilz le trouvent vivant [Lazare], Ilz le tiennent a merveilles grant Et croient en luy par ce point. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 547). Et, puis, devant vous mengeray : Par ce point sarés de certain Que je suis, en vray corps humain, Ressuscité de mort a vye. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 941).

 

-

Pour ce point. "Grâce à cela" : ...pour ce point monseigneur (...) passa le temps comme il souloit avecques les belles et bonnes. [Grâce à un bon tour il échappe aux reproches de son ami] (C.N.N., c.1456-1467, 84).

 

-

Sur ce point. "Là dessus" : ...sur ce point, comme non y pensant, se part et s'en va. (C.N.N., c.1456-1467, 178). Ilz se commencerent a rire (...). Et sur ce point ilz s'en vindrent disner (C.N.N., c.1456-1467, 400). ...et sur ce point, prist congé messire Gilles et s'en retourna dont il estoit venu devers son maistre. (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 347).

 

-

Faire un point. "Faire une chose" : Mais se vouloies faire un point, C'est que baptisier te feisses, Ne doubte pas que (...) ta veue ne reusses (Mir. st Lor., 1380, 169).

 

-

Aucun point. "Quelque chose, quelque aspect" : ...pour soy en ce point esprouver et pour apprendre aucun point de sçavoir son ennemy grever (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 411). ...mais tant convoite a sçavoir aucuns poins de vos secrets que l'entreoublie la honte que j'ay maintenant receue. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 792).

 

3.

Loc. adv.

 

-

De tout point / de tous points. "À tous égards, complètement, totalement"

 

.

[Situation concr.] : ...Qu'elle [ceste grant pierre] lui chiée a descouvert Si lourdement dessus la teste Que de touz poins a mort le mete. (Mir. ev. arced., c.1341, 112). Alons men a vostre arcevesque Qui vous armera de touz poins, De mittre ou chief, de croce es poins (Mir. ev. arced., c.1341, 126). ...le dit moine se leva dessus le dit Benoist et prinst un baston et en frappa le dit Benoist un coup par les jambes et un autre par les espaules, et telement que le dit Benoist se coucha de tous poins à terre, aussi comme se il ne se peust lever. (Doc. Poitou G., t.6, 1393, 143). Si m'est force, pour ma vie expirer (...) Me departir et de tous poins tirer En ung desert ou nul desir ne vient. (HAUTEV., Compl. H., c.1441-1447, 61). JHESUS. Thomas, homme de charité, Laisse de tous poins ton manoir Et avec moy t'en viens manoir (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 148). ...en son hostel s'en retourna, et de tous poins se deshabilla (C.N.N., c.1456-1467, 265). ...[il] dist qu'il ne l'oseroit habandonner : "Et la raison y est bonne, car il me deffraye de tout point", dit il. (C.N.N., c.1456-1467, 396).

 

.

[Situation plus abstr.] : ...jamais en jour de ma vie N'aray de plus pechier envie, Mais de touz poins m'en osteray (Mir. abbeesse, 1340, 85). Adonc fut Malaquin de tous poins esbahis (Tristan Nant. S., c.1350, 568). Furent prononciez les derreniers arrestz et fina le Parlement de tous poins, veues certaines lettres closes escriptes sur ce à la Court de par le roy d'Angleterre (FAUQ., I, 1417-1420, 384). ...[il] faingnoit qu'il voulsist retourner de tous poins en son hostel et demourer en nostre obeissance. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 267). ...du treshorrible pechié ou il vivoit, par lequel il le avoit de tous poins mis en oubly, et par l'espace de IIIc jours, pour soy acompaignier avec son anemy (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 96). ...tant trouva en luy de bonne chevalerie, de proesse et de vertuz, qu'elle oublya de tous poins son amy par amours (C.N.N., c.1456-1467, 146). ...[il] advertit la damoiselle de tout point de toute la verité de son adventure (C.N.N., c.1456-1467, 214). ...Pour en subjection tenir De tous poins sa partie adverse. (DU PRIER, Songe past. D.-M., c.1477-1508, 114). ...Genis se veult baptïer Et si veult de tout point laisser Nostre loy et estre crestien (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 69). PROSERPINE. Puisque son cas j'ay par toy entendu, Soye certain qu'aujour d'uy passera Parmi le fons de mon poitron fendu Ou a mon gré de tous poincts il fera. BURGIBUS. Ton entreprise jamais ne parfera Le loquebault, brenacier glorïeux, Car sa folye en brief temps cessera Et si sera de tous poincts maleureux. (LA VIGNE, S.M., 1496, 353).

 

-

De point en point

 

.

[Avec un verbe d'énonciation] "Complètement, exactement, sans rien omettre" : Je vous diray l'entencion Qui m'a meu de point en point, Et si ne vous mentiray point. (Mir. ev. N.D., c.1348, 66). Et la mere lui va de point en point contant La soie estracïon (Tristan Nant. S., c.1350, 636). ...il mandoit ses gens et familiers qui le servoyent, vrays Crestiens et bons Catholiques, a veoir le dit miracle, lesquelz par leur bonne foy rapportoyent au roy de point en point toutes les choses susdictes. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 390). Lors leur racompta de point en point comment ilz aborderent a la riviere (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 217). Et de point en point ly diray Ce que tu nous dis maintenant (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 68). PREVOST. Or nous declairez en commun Tout vostre cas, de poinct en poinct, Puis apprés, parlera chascun, Mais sçav'ous quoy ? Ne mentez poinct. (LA VIGNE, S.M., 1496, 314).

 

.

[Avec un autre verbe] "Complètement, exactement" : ...il sera mandé au ballif de Amiens que ledit ban il face tenir de point en point et que touz les biens dudit chevalier il prengne (...) comme confisquiez (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1337, 134). ...et puis aprés en pourra l'en rescrire plus a plain, pour ce que la nature de homme est tele que il convient les choses de quoy l'en veult bien avoir cognoissance par circonscripcion demener et disposer de point en point, l'une aprés l'autre. (ORESME, E.A., c.1370, 122). ...l'entente finable et devocion dudit povre pelerin est, sans estre en aucune maniere enfrainte, que de sa charongne il soit fait de point en point come desus et cy desoulz est declairié. (MÉZIÈRES, Test. G., 1392, 311). Si sçaray tout de point en point. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 391). Afin qu'il apperre à tous que les choses dessus escrites procèdent de ma propre volonté et que je les veux de point en point faire et accomplir, je, Jehan dessus nommé, ay scellé ces présents chapitres du scel de mes armes, et signé de ma main, le premier jour du mois d'avril l'an mil quatre cent quarante-cinq. (Faits Lalaing K., c.1470, 81). ...garder, tenir et observer, entretenir et acomplir, et faire garder, tenir et observer de point en point bien et loyalment, tout selon la forme et teneur desdits articles, sans riens en laissier ne jamais faire ne venir au contraire (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 232). ...lesdiz statuz et ordonnances dessus declarées avons ratiffiez, louez et approuvez, louons, ratiffions et approuvons, de grace especial, plaine puissance et auctorité royal, par ces presentes, et voulons iceulx estre entretenuz et gardez de point en point, selon leur forme et teneur. (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 361). Monseigneur, voicy tous voz gens Armez, abillez et en point, Qui sont tous prest et diligent A vous servir de point en point, En leur harnois joliz et coings Ne leur fault ardillon ne piece. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 222). Mais quant a moy, je y entreray, Sy sçauray tout de point en point. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 848). ESTONNÉ. Y est il encor ? MALABRIN. Je ne sçay, Je le quiers tout de point en point. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 871). SECOND PREBSTRE. Adieu, mon filz, pencez bien a mes ditz Et les gardez tousjours de poinct en poinct. SAINCT MARTIN. De ce faire poinct je ne contredis, Car seurement ad ce ne fauldray poinct. (LA VIGNE, S.M., 1496, 216).

 

Rem. Calque du lat. de puncto ad punctum, cf. Z. rom. Philol. 91, 1975, 487 ; DI STEF., 708b, s.v. point.

 

.

De point en article : Lors Jehan de Vy alla conter de point en article le premier abordement de Jehan Coustain à luy et le long demener d'entre eux deux (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 246).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre