C.N.R.S.
 
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     OCCIRE     
FEW VII occidere
OCCIRE, verbe
[T-L : ocire ; GD : ocire ; DÉCT : ocire ; FEW VII, 298b : occidere ; TLF : XII, 384b : occire]

A. -

Au propre Occire qqn ou un animal

 

1.

Empl. trans.

 

a)

"Faire mourir qqn de mort violente, tuer qqn" : ...as jugié faussement Maint preudomme et maint jugement ; Car les innocens opprimoies Et les courpables delivroies, Et Dieus dit qu'on n'ocie mie L'innocent et juste de vie. (MACH., C. ami, 1357, 13). Quant Julius Cesar fu des Rommains En traïson occis, mors et estains, Moult fu des dieus et des deesses plains Pour la tresgrant valeur dont il fu plains : Deÿfiés fu de leurs propres mains. (MACH., Voir, 1364, 550). Monter te vueil dessus la pance Pour toy occire. (Mir. Amis, c.1365, 39). Là fu la traïson mortel Tout de nouvel recommencie, Traitie, jurée et plevie, Et furent trestuit d'un acort Que le landemain, sans deport, Li roys seroit ocis et mors. Mais li roys voloit aler hors, Si que plus matin se leva D'eaus tous, dont sa vie sauva. (MACH., P. Alex., p.1369, 263). Seur lui [les conjurés] furent si encharnez, Qu'onques mais uns homs de char nez Ne vit homme avoir tant de plaies, De la teste jusques aux braies, Ne telles comme il li feïrent ; Ce dient ceus qui le veïrent, Qu'il en avoit plus de LX. Bien doit estre la main dolante Qui est telle ne si hardie Qu'elle son droit signeur occie. Et n'i avoit que mortels plaies. (MACH., P. Alex., p.1369, 270). Et se aucun navroit ou occioit son propre filz et il cuidast que ce fust son adversaire, si comme fist Merope. (ORESME, E.A., c.1370, 181). Vela ceuls qui nous ont ocis nos amis (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 121). Ilz entrerent ens es hostelz, là où le plus il en y avoit de logiez et, ainsi comme il les trouvoient, il les occhioient sans pité et sans merchy, et en occirent celle nuit plus de troix cens (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 129). Et l'Escripture meisme dist que la lune se arresta, et toutevoies, generacion ne cessa pas lors ne corrupcion, car ce pendant, ceulz qui estoient contre Gabaon furent occis. (ORESME, C.M., c.1377, 374). Mors est, a dire verité. En son lit occis a esté, Et si ne scet on de quelx gens. (Mir. st Lor., 1380, 146). ...il a ouy dire, ou temps qu'il estoit oudit païs, que icellui Thomassin occist et murdrit pour elle un compaignon qui estoit venu à elle pour avoir sa compaignie. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 143). Requis s'il fu oncques à homme tuer, murdrir ou occir, dit par son serement que nom (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 397). Et oultre, dit que l'omme occiz dont en sadite confession est faite plus à plain mencion, quant il fu veu et apperceu dudit Paradis, estoit monté sur un cheval (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 271). Et l'aventure si est telle que, se, a ceste presente heure, uns subgiez occioit son seigneur, qu'il devendroit ly plus riches, ly plus puissans, ly plus honnourez qui feust oncques en son lignaige, et de lui ystroit si tres noble lignie qu'il en seroit mencion et remembrance jusques en la fin du monde ; et saiches que c'est vray. (ARRAS, c.1392-1393, 21). Je scay bien comment tu [Remondin] as occis ton seigneur par mespresure, comme de cas volontaire, combien que pour l'eure tu ne le cuidas pas faire (ARRAS, c.1392-1393, 25). LE MARQUIS [à Griseldis] Et les enfans ay fait garder A Bouloigne, et non pas occire. (Gris., 1395, 95). ...pour requerir justice contre le duc de Bourgoigne qui avoit fait occirre le feu duc d'Orleans (BAYE, I, 1400-1410, 237). ...es oeuvres de nature nous veons que le baselique par son regart seulement occit ung homme. (GERS., Concept., 1401, 425). ...les enfans Jacob pour leur suer qui ot esté violée occirent le roy qui ce avoit fait (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 94). ...si bientost ne me despeschez et ne me mettez en paradis, je mesme a mes deux mains vous occiray. (C.N.N., c.1456-1467, 62). Item cellui qui occist sa femme ne doibt pas prendre aultre (Sacr. mar., c.1477-1481, 62). Vostre sentence despreuvee Conclud encontre humanité Que Mort subite et aggravee L'occise ains son point limité. (Cene dieux, c.1492, 138). Et, par le commandement du duc, furent faictes choses le plus inhumaines et execrables que l'on pourroit dire ne panser : entre lesquelles ledit duc de Bourgoigne fist tuer et occire prestres consacrans et tenans corpus Domini entre leurs mains, fut laditte ville pillée, robée, et les murailles d'icelle abatus dedans les fossez. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 218). ...oudit an LXVIII, fut livré l'assault à laditte ville du Liege, et y entrerent les Bourguignons sans qu'ilz trouvassent peu ou nulle resistence en ceulx de laditte ville, pour ce que la plus grant partie des habitans d'icelle, durant ledit assault et le siege et à l'entré de laditte ville, furent occis et mis à mort, hommes, femmes, enffans, religieux et religieuses, jeunes femmes et filles à marier et religieuses violées par les Bourguignons. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 218). Pareillement il donna grace et remission à ung nommé Jehan de la Roche, escuyer, de ce qu'il avoit occis ung homme auquel il avoit donné ung cop en la cuisse d'un espée, dont il morut. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 250).

 

-

[D'une chose] : ...le chault soleil sus leurs testes... les ardera et occhira... (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 92).

 

-

[Un animal] "Tuer" : Mais riens n'i vausist fer ne fust, Se belle Adriane ne fust, Qui oublia Minos, son pere, Et Androgeüs, son chier frere, Sa terre et ses charnels amis, Pour Theseüs, ou elle a mis Son cuer, si qu'elle li moustra Comment occis le fier moustre a, Pour lui delivrer dou servage ; Et li donna son pucelage Par si qu'a femme la penroit Et qu'en son païs l'en menroit Avec Phedra, sa chiere suer, Qu'elle ne lairoit a nul fuer. (MACH., J. R. Nav., 1349, 231). ; ...il ne faisoit compte d'ochir ung homme non plus comme une beste. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 189). Assez tost aprez vendront les veneurs et de ses gens qui apporteront le conte mort en une lettiere ; et semblera a tous que la plaie soit faicte des dens du porc, et diront tuit que le senglier l'a mis mort, et que le conte a le senglier occiz, et le tendront pluseurs a grant vaillance. (ARRAS, c.1392-1393, 27).

 

-

Empl. abs. "Tuer" : ...car il est dit après En ce lieu mesmes par exprès: J'occiray et vivre feray, Je naverray et gariray (Mir. st Panth., 1364, 345). ...si comme l'en diroit que une espee occist et si est ce chose senz ame, ou comme l'en diroit que la main occist ou le sergent de celui qui le commande. (ORESME, E.A., c.1370, 314). Et quant Sarrasins le sceurent, si tournerent en fuye. Et noz gens les suivent et vont occiant par my les champs et par les buissons ; et sachiez qu'il en eschappa moult petit. (ARRAS, c.1392-1393, 185).

 

b)

En partic.

 

-

[Dans un contexte guerrier] : ...Comment Achillès en l'estour Se combatoit encontre Hectour, Mais n'i pooit rien conquester N'a ses mortels cops contrester ; Et le mervilleus sagittaire Occioit tant de gens a traire Que c'estoit une grant merveille ; Et Troïllus moult se traveille Pour la fille Calcas de Troie, Briseyda. (MACH., F. am., c.1361, 191). Li rois, Brimons et Percevaus, Li princes, sa gent et le conte, De quoy on tenoit moult grant conte, Et li mareschal en tuerent Si grant plenté et afolerent, Qu'il gisoient mors et ocis, Là cent, là mil, là vint, là sis ; Si que l'iaue de la marine Dou sanc avoit couleur sanguine Une huchie tout entour, Tant fu fors et crueus l'estour (MACH., P. Alex., p.1369, 76). Et s'avons heü tele honnour, À l'aïde Nostre Signour, Qu'onques chose plus honnourable N'avint à nul de nous, sans fable, Car nous les avons detranchiez, Ocis, desconfis et chaciez Maugré leur dens, dedens leur ville, Qui tant est grant, fort et nobille ; Si que s'einsi me departoie, À tous jours mais honnis seroie (MACH., P. Alex., p.1369, 83). Et là fu bleciez si forment Un très bon escuier Norment Qu'en l'eure fu mort, sans respas, Tout droit à l'entrée dou pas, Bonau de Bon y fu occis Et aveques li plus de VJ. Hommes d'armes, dont ne saroie Nommer les noms ; et toutevoie Il furent mort piteusement, Comment que ce fust vaillamment. (MACH., P. Alex., p.1369, 155). Si ont tant fait et tant erré, En bataille joint et serré, Que devant Triple sont venu, Grant et petit, juene et chenu, En ociant leurs annemis Qu'à fort sont en la ville mis. (MACH., P. Alex., p.1369, 208). ...messire Edouars de Guerles (...) fut occis en la bataille qu'il eut contre le duc de Braibant (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 153). ...icellui messire Gouffier fu tué et occis d'une flesche qui lui fu traitte dudit fort. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 186). Et, quant cilz voient le fort, si s'en vont tout le petit pas vers la cité, occiant et gectant par terre tout quanqu'ilz encontrerent en leur chemin. (ARRAS, c.1392-1393, 95). Lors commencent les Cipriens qui gardoient le pas, a traire et a lancier de grant maniere, et la ot mort et occiz grant foison de Sarrasins. (ARRAS, c.1392-1393, 106). Lors se rassemblent entour le roy et vont faire aux Poictevins une fiere envahie. La ot maint homme mort et occiz a grant doulour. (ARRAS, c.1392-1393, 161).

 

.

"Anéantir, exterminer, massacrer" : ...Ne celui n'i a qui ne fuie Vers la porte de la cité. Là n'avoit merci ne pité, Car li nostre qui les chassoient Sans deffense les occioient, Si que d'ocire ne finerent Tant qu'à la porte les chasserent. (MACH., P. Alex., p.1369, 77). Li jours vint, la gaite s'escrie Dedens un cor sarrasinois : "Seigneurs, li Alexandrinois Sont tuit mis à desconfiture ; Armez vous tuit grant aleure, Et ociez le remenant, Qui sont en la ville manant." (MACH., P. Alex., p.1369, 97).

 

-

[Dans un contexte judiciaire] Estre occis par justice. "Être mis à mort en exécution d'une sentence judiciaire" : De nostre mal personne ne s'en rie, Mais priez Dieu que tous nous vueille absouldre. Se freres [nous, les pendus] vous clamons, pas n'en devez Avoir desdaing, quoy que fusmes occis Par justice ... touteffois vous sçavez Que tous hommes n'ont pas le sens rassis. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 66).

 

-

[P. hyperb.] : Certes La chose ne puet demourer Einsi pour moy deshonnourer, Qu'à tous jours mais honnis seroie Et blasmez, s'einsi la laissoie. Car ce m'ocist et tant me grieve, Qu'a po n'a que li cuers ne me crieve, Que li autre font leur honnour, Et je demeure à deshonnour. Et si l'estoie venus querre, À grant peinne en estrange terre, À grant mise et à grant labour, Et pou ce a mes cuers grant dolour. (MACH., P. Alex., p.1369, 233).

 

.

[Lang. de l'amour] : Las ! or sui en grant freour Pour paour Qu'elle ailleurs s'amour n'ottrie ; Et s'il avient, en langour, Par tristour, Convendra qu'elle m'ocie, Car toute joieuse vie M'iert faillie Ne ja mais n'arai bon jour, Cuer joiant ne chiere lie (MACH., Ch. bal., 1377, 609). Mors sui, se je ne vous voy, Dame d'onnour, Car l'ardour Qui ma dolour Acroist en moy M'ocirra, si com je croy. (MACH., Ch. bal., 1377, 617). Desesperez En sui et si forcenez, Quant si mal sui fortunez, Qu'à grief tourment M'ocira vo partement. (MACH., Ch. bal., 1377, 623). Douce dame, vous ociés à tort Vostre humble serf et vo loial ami, Car je n'ay pas desesperée mort Desservie, pour ce que miex que mi Vous aim assez. Mais puis qu'il est ainsi Qu'à moy occire est vo pensée, Puis qu'il vous plaist, forment m'agrée. (MACH., L. dames, 1377, 84). Car je n'ay pas hardement dou rouver, Pour ce que po sui dignes, à voir dire, Dou recevoir ; et si doy moult doubter Et moy garder que ne m'oie escondire, Car s'il avenoit einsi, Vous ociriés vostre loyal ami, Tres douce dame ; et vous savés bien tant Qu'assez rueve qui se va complaingnant. (MACH., L. dames, 1377, 164). Se mes dous amis demeure Longuement ensus de mi, Je me doubt que sa demeure Ne m'ocie ; car einsi Ne puis vivre en tel sousci N'en telle dolour Com j'ay esté dusqu'à ci, Et tout pour s'amour. (MACH., L. dames, 1377, 164). Eymmi ! tres douce creature, Noble en faiture, Plaisant et pure, N'est pas droiture Que vous m'ociés pour amer, Quant je vous aim d'amour seüre Et de laidure Vous asseüre. (MACH., Les lays, 1377, 282).

 

.

[Dans une formule affirmative] Se faire occire (si telle ou telle chose) : Respont SAINT PERRE a Jhesucrist. Se ne sui ge pas, beaulx syre ! Je me feroye premier octire Que je fisse telle trayson : Se seroit bien grand mesprison. (Pass. Autun Biard F., 1470-1471, 76).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Li faulx jurez, li faulx notaire Occist le peuple de son glayve. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 71). Lors vient Dongiers li despiteus, Fel, desdaingneus et po piteus, Qui volentiers occist et tue Amans cui Amours esvertue, Et contredit la compaingnie Et ne vuet pas que courtoisie Soit a ce loial amant faite. (MACH., D. Aler., a.1349, 323). Notez que faire aumosnez des biens des povres est occire le filz devant son pere. (GERS., Annonc., a.1400, 239).

 

2.

Empl. pronom. "Se donner la mort" : Einsi languist li dolens en dolour ; Car quant il voit Que de s'amour, present li, autres joit, Qui son ami appeler le soloit, Il a le cuer si jalous, si destroit, Que c'est merveille Qu'il ne s'occist, ou qu'il ne s'apareille D'occirre ce qui einsi le traveille ; Et ce li met jalousie en l'oreille. Et s'il avoit L'amour de li, einsi comme il soloit, Qu'en feroit il ? Certes, riens n'en feroit. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 123). Mains einsois qu'elle s'oceïst, Elle commanda qu'on feïst Un ardant feu en sa presence. Et quant en sa desesperance S'ocist, si forment s'envay Qu'avec le cop en feu chay, Dont tantost fu arse et bruïe. Einsi fina Dydo sa vie. (MACH., J. R. Nav., 1349, 210). Chascuns scet bien ce qu'il avint De l'ami a la Chasteleinne De Vergi : d'amours si certeinne L'ama qu'il s'ocist sans demour, Quant morte la vit pour s'amour. (MACH., J. R. Nav., 1349, 234). Quant Cephalus vid le meschié, Il a son arc en .II. trenchié Et ses saiettes depecié ; Tous ses dieus jure Qu'il s'ocirra pour ce pechié. (MACH., Voir, 1364, 532). Si comme verité est que la loy ne commande pas que un homme se occie. (ORESME, E.A., c.1370, 326). ...se il me pesast de vivre, j'ay bien ung coustel, ou je eusse bien pieça trouvé une corde pour moy ochirre. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 62). ...si vous estes si mal conseillée de vous abandonner a la mort que fuyr vous povez, vous occirez, j'en suis bien seure. [D'une femme malade qui refuse les soins] (C.N.N., c.1456-1467, 144). En ce texte declare l'acteur aulcunes signes proprices de la complexion melancolique. La premier est malignité, car la melancolie fait les gens praves et maulvais et de maulvaises meurs, comme sont plusieurs qui se occisent. (Rég. santé corps C., 1480, 146).

 

-

"Provoquer sa propre mort (en partic. en compromettant sa santé)" : Après, amis, se tu vues vivre Sainnement, mesure ton vivre, Car s'a mesure ne vivoies, Vraiement, tut te honniroies. S'on t'aporte bonne viande Et ton appetit te commande Que tu en preingnes largement, Ne fai pas son commandement, Car cils se honnist et deffait Qui trop menjue et riens ne fait. Et s'on t'aportoit a cautelle Ceste viande bonne et belle, Et puis tu en mengasses trop, Tu t'ociroies a un cop, Qu'on te donroit a la traverse Après d'une autre si diverse Et si anuieuse a mengier Que tu n'en porroies mengier. (MACH., C. ami, 1357, 60). Qui ne se couche a heure et lieve, C'est une chose qui tant grieve Qu'on en haste souvent sa mort. Ne scet qu'il fait qui s'i amort, Qu'au meins est ç'une si grant peinne Qu'on en pert couleur et aleinne Et Dieu servir et ses besongnes. Tu t'ocis, s'en ce t'embesongnes. Que valent teles veilleries Et puis tels longues dormeries ? Certes, onques bien ordonnez Ne fu qui ad ce fu donnez. (MACH., C. ami, 1357, 128).

 

-

S'occire de deuil et de douleur : Et quant il ne pot plus, il se occist de deul et de douleur. (ORESME, E.A.C., c.1370, 390).

 

3.

Part. prés. en empl. adj. [D'une chose] "Mortifère" : ...le chaut leur est amy ; chaut est amy de nature et vivifiant, froit est anemy et occiant. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 83).

 

4.

Part. prés. en empl. subst. "Meurtrier" : Et en icelle contemplacion, les dessusdis occisans donnerent a icellui Guillaume une paere de chausses (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 134).

 

5.

Part. passé en empl. subst. "Mort, tué" : Et envoya commencier l'escarmouche devant la barriere, et y ot foison de mors et de navrez d'une partie et d'autre, et firent reculer les Sarrasins par force, et y ot moult d'occiz et de mehaigniez. (ARRAS, c.1392-1393, 96).

 

6.

Inf. subst. "Mort" : Je suis navrés jusqu'a l'ochire (TAILLEV., Moral. D., 1435, 88).

B. -

P. anal.

 

1.

Occire qqn. "Détruire qqn moralement" : Einsi li las se duet, Mais souffrir li estuet, Pour ce qu'Amours le vuet Qui l'ocist et tourmente ; Ne dou mal qu'il acquet Confort trouver ne puet, Einsois plus qu'il ne suet Se complaint et demente. (MACH., Les lays, 1377, 301).

 

-

Occire qqn par detraction : La tierce maniere si est homicide espirituel, qui fort desplaist a mon Pere, c'est assavoir occire l'omme par detraction et lui oster sa dignite et sa bonne renommee (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 151).

 

2.

Occire qqc. "Faire disparaître, détruire qqc." : Ilz vendent venin et poison Et tiegnent serpens en prison Pour le monde occirre et destruire. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 74).

 

-

"Faire disparaître qqc., supprimer qqc." : Item contre narinnes puans qui vient de cerviaul, vraie medicinne : R. jus de mente et de rue et les melleis bin ensemble et meteis en narinnez sovent, s'amendera mult le cerviaul et ocira tout le puour. (Méd. nam. H., c.1400-1500, 203).

 

-

"Faire disparaître qqc., enlever qqc." : ...et lesquelz cheval et houpelande ilz firent arester par la justice dudit lieu de Villers-Adam, comme les biens de leurdit frere et pere occiz, comme dit est, disans et affermans par leurs sermens icelles choses estre siennes, et le voulans prouver. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 286).

 

-

"Détruire qqc. (d'abstr.)" : Parlons aprés du second traitre, Delit luxurieux, qui occist ou deboute pure et nette chasteté (GERS., Annonc., a.1400, 236).

 

-

"Éliminer qqc." : ...Petronius et Affrannus, qui estoient Pompeains, lesquelz estoient en Espaigne assiegiez et estains de soif en telle maniere qu'ilz estoient tous desesperez de leurs vies, par quoy ilz avoient toutes doubtes et tous empeschemens occis (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 57).

 

-

"Mettre fin à qqc." : Et ce sont ceulz qui communément, ja soit ce qu'ilz ne soient de corps ou de gens d'armes les plus fors ou puissans, occient souvent les batailles et soubsmectent les armigeres guerres et les corps (LA SALE, J.S., 1456, 34).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

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