C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHAIR     
FEW II-1 caro
CHAIR, subst. fém.
[T-L : char2 ; GDC : chair ; AND : char1 ; DÉCT : char2 ; FEW II-1, 383b-384a : caro ; TLF : V, 456b : chair]

A. -

[À propos de l'homme]

 

1.

[D'un point de vue anatomique]

 

a)

"Substance musculaire du corps (p. oppos. au squelette)" : Li sires de Vertaing fu ferus sans estre blechiés en char. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 35). Sus ces deus elles, gens d'armes les commenchièrent à pousser de leurs roides lances à lons fiers et durs de Bourdiaux, qui leur passoient ces cotes de maille tout oultre et les prendoient en char. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 54). Semblablement se char et os sont la matiere de honme, et se de toute la char et de touz les os qui sont et qui pueent estre, estoit fait un honme lequel ne puet estre dissolut ou courrompu, pour certain nul autre honme ne pourroit estre. (ORESME, C.M., c.1377, 154). ...et puissance sans sens est comme ung arc sans corde, et comme ung beau bras paralitique, bien formé d'os et de chair et de nerfz, et desgarny de sensitif esperit. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 74). Le flegmatique qui est au colerique contraire pour ce quil a les qualitez de leaue qui sont froideur et moiteur est communement graue et tardif et na pas bon sens ne agu, et est moult obliuieux, paresseux et sommilleux, de char mole et fluxible, de couleur fade et blanchastre (CIB., p.1451, 219). ...lequel cymetiere est de antiquité ordonné pour les moines du lieu et, quant il advient que l'on euvre aucun sepulcre trois jours après que aucun y est en terre, l'on ne treuve os, chair, ne cendre, ne aucune apartenance de corps (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 68 v°).

 

-

"État extérieur du corps, aspect de la peau" : Douce et serrée Avoit la char, tendrette de rousée, Mais de maniere humble et asseürée Et de trés biau maintien estoit parée. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 72). Tant ay alé mont et valée Que ma char est toute hallée (Mir. st J. Cris., c.1344, 268). Sa char souvent de la rousee Fu, qui vient dou ciel, arousee. (MACH., C. ami, 1357, 30).

 

-

MÉD. [Les types de chair distingués par la science] : Aprés [la graisse] vient la char de laquelle sont troys especes (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.2). ...char simple, pure et petite qui est seullement trouvee en la teste de la verge et entre les dens (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.2). ...char glandulleuse comme la char des genetilz ou coullions et des mamelles et des esmonctoires. (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.2). Mais la tierce char est musculeuse et lacertose et de celle en y a grant quantité et est trouvee par tout le corps ou y a mouvement cler et esletif. (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.2).

 

-

[Par rapport aux ongles] "Peau blanche au bas des ongles" : ...l'en n'oste pas legierement la force de la char souz l'ongle sanz blescier les ongles. (FOUL., Policrat. B., VI, 1372, 256).

 

b)

Loc.

 

-

Chair et cuir. "La personne tout entière" : Prendez moy, mort, et char et cuyr ! (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 195). Tirans, pour alleger sa peine Prenez moy tost pignes a laine, Et ne vueillez jamais lacher De luy rompre et cuir et cher, Tant que son corps ayt point de vie. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 260).

 

-

En chair. "En chair et en os (p. oppos. à en peinture)" : ...Et afin qu'un chascun me voye, Non pas en char, mais en painture, Que l'en tire mon estature D'encre, s'il ne coustoit trop cher ; De tombel, riens, je n'en ay cure, Car il greveroit le plancher. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 141).

 

-

[À propos du corps d'un saint, d'un dieu, préservé de la putréfaction] En chair et en os : ...Troyes est de corps saincts adornee De sainctes vierges, dont encor a present Est le corps entier, de la tres honoree Saincte Heleine, qui feut de Grece nee, Que l'on peult veoir tout en chair et en os (Mir. chan., c.1361, 174). ...ce temple est bel a merveilles, car le gentil dieu, lequel au tamps qu'il regnoit au monde fut nommé le Chevalier au Delphin, est sur son autel en char et en os (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 871). ...madame saincte Rose, qui repose au dit Viterbe en chair et en os et n'est que transie. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 271).

 

-

Personne d'assez chair. "Personne bien en chair" : Sire, sachiez certainement, Je ne sçay ou il se tenoit, Mais il dit bien qu'il demouroit Dedens les forestz de Sanar Et est ung homme d'assez char Et assez belle contenance. (DU PRIER, Roy Adv. M., 1455, 481).

 

-

Jusqu'à la chair. "Complètement" : Et plouvoit tellement qu'en pou d'heure Troÿlus fut moullié jusques a la char (Percef. III, R., t.3, c.1450 [c.1340], 64).

 

-

Avoir la chair dure comme fer : Et Pinart de Brouseulle les maine mallement, Il avoit la char dure comment fer proprement, N'est nul qui en la char le navrast nullement. (Galien D.B., c.1400-1500, 57).

 

-

Vendre sa chair. "Vendre sa peau" : Vaillamment toutesvoyes se deffendirent une piècette de temps et vendirent leur char le plus chièrement que pouvoient (CHASTELL., Chron. K., t.2, c.1456-1471, 35).

 

-

Ardoir en chairs. "Brûler vif" : ...s'on me deust en chars Ardoir ou noter en viez puiz... (Mir. chan., c.1361, 174).

 

-

Homme à chair et à sang. "Homme énergique, capable de violence" : Il est homme a char et a sang [Maximien, dont on attend qu'il réprime les chrétiens], Ne vous soussiés de cela : Sy vous certifie qu'il a Ung sien filz appellé Maxence, Le plus cruel en son absence Pour mutiler char de cristien Qui soit sur la terre (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 7).

 

2.

P. méton.

 

a)

"Corps, personne" : ...Saint Germain ont assailli les sotars, Destruis les biens et gourmendez les vins, Maisons fraictes, mortes ygnoscens chars (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 140). Que dirons nous de Narcissus Qui sa char ot en bois nourrie ? (TAILLEV., Congé am. D., p.1440, 253). ...J'otri que ma char soit par vous emprisonnee (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 9). ...Par envie qui est ens es mauvaiz plantee Poroit estre ma char de tel boire abeuvree Dont li ame seroit de mon cors desevree. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 222). ...Trop attendre m'a mys la ou je suis, En famine de ma char enduree (Abuzé D., c.1450-1470, 59). Adieu, adieu, cher virtüeuse ; Adieu, mon bon meistre et amy ! (Pass. Auv., 1477, 105).

 

b)

"Sang, nature"

 

-

Avoir la chair hardie (de) + inf.

 

.

"Avoir le courage de" : Et d'autre part vient Craincte et Honte, Qui tiennent mon cueur si tresdonbte Que je n'ay la chair si hardie Faire de ma pensee compte (Narcissus, p.1426, 282). A toy le plus quouart de tous les roys je presente ce pouvre hairon avolé par espoventement de mort, tu qui n'a pas la char si hardie de advouer par armes la couronne de France a laquelle tu doiz succeder par droit. (Droiz Cour. Fr. H., 1460, 408).

 

.

"Avoir le front, l'impudence de" : Comment ont la char si hardie, Eulx qui sont mirouer et exemple Et premiers gouverneurs du temple, Et mectent loiz si rigoreuses, Si rudes, si mal amoureuses, Quant eulx mesmes n'en tiennent rien ! (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 222). [Construction sans infinitif, avec deux propositions coordonnées, à comparer avec l'ex. suivant plus tardif, identique pour l'essentiel] Comment ont la char sy hardie, Eulx, qui sont miroir et exemple Et premiers gouverneurs du temple, De mectre loix si rigoureuses, Si ruddes, si mal amoureuses, Quant iceulx mesmes n'en font rien ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 589).

 

c)

"Le corps sexué (support, facteur de la survie de l'espèce)" : ...ceulx qui s'enorgueillissent de leur parentage et se vantent de leur lignage de char et despitent les autres (Mir. st Val., c.1367, 122).

 

-

Hoir (...) de la chair. "Descendant, enfant" : ...la roïne de Naples estoit morte sans avoir hoir de sa char par loiaulté de mariage (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 173). ...ses deux freres estoient mors sans avoir hoirs de leur char par mariaige (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 153). Or nous est demouree de lui une belle pucelle et bonne, laquelle est sa fille, et n'a pas plus de hoirs de sa char que elle. (ARRAS, c.1392-1393, 141). Et s'il eüst hoir et lignaige De sa chair pour lui succeder, Qui aprez lui deust posseder Ceste terre, moult eüreux En feussons ! (Gris., 1395, 1). ...se messrs. d'Orleans et d'Angolesme aloient de vie a trespassement sans hoir masle procree de leur chair (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 157). ...il [Dieu] veult par ung hoir de ta char, c'est a savoir ta fille, l'Eglise son espouse reunir (C.N.N., c.1456-1467, 98).

 

.

D'un sang, d'une chair. "Consanguin" : ...Vierge si excellemment nommee benoite et honnouree, nous vous supplyons (...) par icelle amour naturele qui doit estre entre freres et seurs tout d'un sang, d'une char, en quoy vous participez avecquez nous - tant soyons povres, chetifs, en prison ou en exil, toutesfoiz sommez nous voz freres et suers : ainsi l'a Dieu voulu (GERS., Annonc., a.1400, 239).

 

-

Propagation de chair. "Procréation" : Le premier genre d'affinité est contrait de persone additee et adjoustee a sanguinité par copule charnele juste et selon la rigle qui dist : personne adjouster a personne par propagation de char mue degré, mais non pas le genre d'abstinence, et persone adjoustee a personne par copule charnele mue genre d'abstinence, mais non degré. (Sacr. mar., c.1477-1481, 74).

 

-

[À propos de la création d'Ève] Chair de la chair : ...il [Dieu] ediffia chair de la char qu'il prist avecques la coste, et os de la coste, et quant il luy a donné vie, il admena a Adam (...). Et quant Adam le regarda il dist ainsi : Hoc nunc os ex ossibus meis (...). "Ceste chose, dist il, est os de mes os et char de ma char". (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 38).

 

-

[À propos du mariage religieux] Une chair

 

.

Estre deux en une chair : ...la sainte escripture tesmoingne : "Pour ce relenquira l'homme son pere et sa mere et asozira a sa femme, et seront deux en une char." (Sacr. mar., c.1477-1481, 66).

 

.

Faire une chair. "Unir par les liens du mariage" : L'autre compaternité est indirecte, quant l'un des mariéz, puisque ilz sont fais une char, rechoit le filz d'aultres personnes. En ce cas l'un et l'aultre parent de l'enfant sont fais comperes. (Sacr. mar., c.1477-1481, 56).

 

d)

"La nature corporelle, matérielle de l'homme (avec sa dignité, sa faiblesse)" : Si doit estre sans ce tirant Pechié conceue ceste vierge pucelle comme elle doit estre vierge corporelment ; et point n'est a oublier que partie de sa char doit estre la char de la tres pure humanité que prendra nostre Dieu : sy doit estre tres nette et pure. (GERS., Concept., 1401, 402). ...maiz se doit tousjours estre en monstrant avecques la noblesse de la chair, noble pensée. (JUV. URS., T. rever., 1433, 77). Croire en la generale resurrection de la char et de la vie pardurable. (LA SALE, J.S., 1456, 38).

 

-

[À propos du Christ] "Le corps matériel dans lequel il s'est incarné" : Ma char est viande de vie Qui pour vous est appareillie, Et mon sang aussi est bruvaige Dont boire porrez en vostre aige (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 97). Item Dieu est ez choses par union. Ainsi fut ou ventre de la vierge Marie uniz et conjoint a nature humaine, et au sepulcre fut uny a la char, et en enfer a l'ame de Jhesu Crist. (Somme abr., c.1477-1481, 138).

 

.

Prendre chair humaine. "S'incarner" : ...il fut ordonné par le hault conseil de la Trinité pour satisfaire a Justice, qui moult fort y contredisoit, que le Filz de Dieu prendroit cher humaine, et que la Divinité seroit unie et mariee a l'umanité pour faire satisfaction (GERS., Concept., 1401, 390). Or sus tost Gabriel, car te metz en la voie, A Marie la vierge pourteras ceste joie : Pour le salut des hommes dedans ly veul descendre, En ses precïeulx flans veul char humaine prandre, Quant il plait a mes fillez par vraie charité. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 54). Vray est que de mon temps regna en France ung roy très noble, très vertueux et très chrestien, et de qui ses predecesseurs avoient très bien et très loyaument gardée et maintenue la loy nouvelle, ordonnée et instituée par le Filz de Dieu, qui prinst char humaine en la glorieuse Vierge Marie. (BUEIL, I, 1461-1466, 27).

 

-

[Juron] (Par) la char Dieu/bieu/tieu, charbieu : Par la cher tieu, puisqu'ainsi vaz, Je veulx bien feyre mon devoir. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 70). Par la char Dieu, avant que je m'en aille de seans, j'en turay ung. (Doc. Poitou G., t.10, 1463, 425). ...C'est une robe Plaine ...de quoy ? Charbieu, de paille ! (Fr. arch. B., c.1468-1480, 44). La char bieu, tu as beau parler, Tu ne mourras que par noz mains. (Sav. serg. D.L., c.1480-1490, 35). Par la chair bieu il va en terre (Myst. st Martin K., a.1500, 343).

 

.

Jurer la chair (...) de Dieu : ...luy dist bien amiablement que ce n'estoit pas bien fait de jurer ainsi la char et le nom de Dieu, et que qui lui feroit raison que l'on le mettroit en bonne prison. (Doc. Poitou G., t.10, 1463, 425).

 

3.

[D'un point de vue moral, religieux]

 

a)

"Le corps avec ses appétits, ses pesanteurs (comme obstacle à la vie religieuse)" : Contre sa char tant estriva Par jeunes et par disciplines Et par toutes bonnes dottrines Qu'el fut de l'ame chamberiere. (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 103). Car la partie de la chair essaye tousjours a gaigner sur le frain de rayson (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 122). Justice, vous devez sçavoir Que la chair est fresle et debile (Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 353). [Par référ. à Matth. XXVI, 41] Vous nous voiez [nous, les pendus] cy attachez, cinq, six : Quant de la chair que trop avons nourrie, El est pieça devoree et pourrie, Et nous, les os, devenons cendre et pouldre. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 66).

 

-

[Souvent associé à monde et à diable] : ...la temptacion de ma char, de mounde et de diable. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 205-206). Ces trois amis sont la cher, le monde et le dyable. La cher a qui tu fais tous ses plaisirs, au darrain besoing c'est cil qui de la mort ne te fera autre ayde et secours, fors que elle te convoyera jusques au sepulcre, et la te laissera en la main de tes ennemis. (GERS., Concept., 1401, 415). ...mes ennemis (c'est assavoir la char, le monde, et Sathanas) m'ont ja tellement envaÿ que je n'ay pouoir de eulx contredire (CHR. PIZ., Psaumes allég. R., 1409, 87). ...la presente eglise catholique, qui milite en combatant contre ses adversaires, qui sont le deable, le monde et la char. (Somme abr., c.1477-1481, 99).

 

b)

"La nature humaine charnelle, pécheresse"

 

-

"Les besoins et appétits physiques, en partic. l'instinct sexuel, la concupiscence" : Sire, je te pri humblement que les desiriers de la char vueilles trayre hors de moy. (GAST. PHÉBUS, Livre oraisons T., c.1380-1383, 45). Et pourtant je ne les blasme pas de soy metre en mariage, et suy de leur oppinion et dy qu'ilz font bien, pour ce que nous ne suymes en ce monde que pour faire penitances, souffrir afflictions et mater la chair affin d'avoir paradis, et il me semble que home ne se peut metre en plus aspres penitances que estre en paines et en tormens cy aprés contenuz. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 4). Je note yci que l'eure de prier pour les mors est quant on se sent en estat de grace, ou quant on se sent en temptacion, par especial de la cher (GERS., Déf., 1400, 234). ...se on a pechié par la chair que par douleur aussi de chair on soit purgé. (JUV. URS., T. rever., 1433, 303). Plus n'accomplirey vostre veul, Palharde cher pugnaise et orde, Puis que Dieu m'a pris en sa corde. Je veulx servir a l'esperit, Lequel, mon Dieu, estoit perit, Si ne m'eussiés ad vous tiree. (Pass. Auv., 1477, 149). Item les hommes charnelz, qui vivent selon la char, qui font de leur ventre leur Dieu, comme gloutons, qui aourent leur ventre, ainsi que dist l'apostle Saint Pol. (Somme abr., c.1477-1481, 105).

 

.

Oeuvres de la chair. "Sexualité" : ...toutes les sentences morales damnent excez et appreuvent moderation en delit, et atrempee parcité es oeuvres de la chair. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 129).

 

.

Péché de la chair : Celui qui gaste et despent trop pour acomplir ses delectacions en pechié de char ou en gloutonnie, il doit estre denommé du principal vice, et est desactrempé et n'est pas proprement prodige. (ORESME, E.A.C., c.1370, 231). ...si fut le duc tempté du péchié de la char, c'est à entendre de l'aguillon de luxure (WAUQUELIN, Gir. Ross. M., 1447, 443).

 

c)

[Le corps comme instrument de plaisir sexuel] : Il luy convient tous les jours char nouvelle Pour reffreschir le cul qu'elle a sy chault. (Parn. sat. S., a.1500, 120).

 

-

Chair crue : Tel ordonnance ont en eulx mise : jamais char crue ne tenront ; Desormais chastement vivront (Renart contref. R.L., t.2, 1328-1342, 108). ...Mais il quierent par evidence Les lieux reprouchiés et oiseus (...) Ou aux marchiés ou par les rues Hantent pour barguigner chars crues. (LE FÈVRE, Lament. Math. V.H., c.1380, 278). Parler vault mieulx, pour faire chiere lie, De bons morceaulx et de frians pastez, Mais qu'ilz soient tout chaudement tastez ! (...) En char crue mon cueur ne se delitte. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 136).

 

-

[D'un propos] Sentir la chair. "Être grivois" : C'est une fantaisie pour rire : Ces motz sentent un peu la chair. (Maistre Mim. T., c.1480-1490, 255).

B. -

[À propos d'animaux]

 

1.

"Viande (destinée à la consommation)" : Si comme aucunes femmes grosses ont appetit de mangier fruiz vers ou char crue, pour la cause que les medicins scevent bien. (ORESME, E.A.C., c.1370, 380). ...je leur afferme que mangier cher le grant vendredi n'est pas si mal, et que mieulx devroient souffrir que on les despellat membre a membre que souffrir telles injures (GERS., Pent., p.1389, 78). Et les [les ouvriers] paioit Melusigne tous les samediz, si qu'elle ne leur devoit denier de reste. Et trouvoient pain, vin, char et toutes choses propices que il leur failloit, par grant habondance. (ARRAS, c.1392-1393, 46). ...il sont moult sobre, et se passent bien deus ou trois jours a mengier char a moitié quite, sans pain (FROISS., Chron. D., p.1400, 126). Et la fu li rois d'Engleterre assis, la couronne d'or moult rice et moult noble sus le chef, plus haut .V. piés que nuls des aultres sus le banc d'un bouchier ou il tailloit et vendoit sa char. (FROISS., Chron. D., p.1400, 293). ...de tieulx sergens Fait on pastours, qui sont droit loups Et de char devourer jaloux (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 6). Et fu ce jour generalement à Paris faicte abstinence de cher par le commandement de l'evesque de Paris ou ses vicaires. (FAUQ., I, 1417-1420, 180). Char de mouton en eaue cuire, Il la doit saler paravant, Un jour au mains, s'il est savant. Maiz toute char en eaue cuite En ce temps doit estre confite D'espices aromatizans (LA HAYE, P. peste, 1426, 90). Or [Mahommet] print de la loy des jufz la circuncision et prohibition de char de pourcel. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 120). Bien pouvons faire bonne chere, Puis que avons fait si bonne prise. Cher et poisson avons en mise. C'est bonne viande ad commissaires (Pass. Auv., 1477, 147). ...pource que c'estoit le mercredi des Quatre Temps et qu'on ne mengoit point de chair (LA VIGNE, V.N., p.1495, 305).

 

-

Grosse chair. "Viande de boeuf, de mouton" : ...grosse char scilicet beuf et mouton. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 175). Et si prendrons pour primier servir les grosses chars, c'est assavoir beufz et mouston (CHIQUART, Cuis. S., 1420, 136).

 

-

Plus dur que chair d'asne : Qui cest grant oultrage verroit, Durs seroit coers qui ne plorroit, Durs ? Voire, plus durs que char d'asne. (Pastor. B., c.1422-1425, 138).

 

-

[P. oppos. à poisson] : ...vous avez assez bescuit, eaue doulce, vin aigre, chars salees, poissons salez (ARRAS, c.1392-1393, 88). ...le roy souppa en l'ostel d'icelle ville, où il y ot moult beau service de char et poisson. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 136).

 

-

Jour de non chair. "Jour maigre" : Iusques a quel aage peut ung enfant manger cher es jours de non cher ? (GERS., Gourm. II, G., 1402, 805).

 

-

Rare. "Chair de poisson" : Et s'il advenoit qu'il fausist mengier desditz poissons ou semblables, on ne les doit pas mengier tantost aprés qu'il sont prins, mais on les doit garder ainsi par aulcuns jours jusques autant que la chair commence a mollifier sans putrefaction. (Rég. santé corps C., 1480, 74).

 

Rem. FEW II-1, 390b et 393a, s.v. caro dit ne pas avoir, pour la période du Moy. Âge, d'ex. d'empl. de char/chair en parlant de poisson av. Estienne 1539 ; ce sens était présent en lat. mais disparaît en fr. sous l'influence de la terminol. de l'Église qui regroupe sous caro les viandes dont la consommation est interdite les jours d'abstinence.

 

-

(Découper) qqn comme chair à/de pasté : A mort ! ribault, plain de diffame, Vostre derrain jour est venu. Soit detrenché et demoulu Plus menu que chair a pastez. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 186). Et les bourgeois de la ville les virent, qui les vindrent detrencher au espees aussi menu que chair de pasté (Doolin de Mayence V, P., 1501, 67).

 

2.

Prov.

 

-

À chair de chien sauce de loup. "À méchant méchant et demi" : ...Par faulse envie on abrega sa vie [de César] ; Tousjours devie ung orguilleux : A chair de chien saulce de leux. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 593).

 

-

À telle chair, tel couteau : ...Selon le seigneur, le chasteau, A tel marchant, telle aventure, Et a telle char, tel couteau. (Prov. rimes F.M., c.1485-1490, 59).

 

-

Fou est celui qui perd la chair pour l'os : ...Je dy, par ung ardant accés, A chacun juge qu'il engaige Son ame, quant il faict excés De jugement ou par procés, Querant avoir pratique ou los. Foul est qui pert la char pour l'os. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 63).

 

-

Apres la chair vient le fromage : Apres la char vient le fromage. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 192).

 

-

P. plaisant. Il n'est que jeune chair et vieux poisson. "Un jeune est plus agréable qu'un vieux" : [Le narrateur flatte les jeunes] Adoncques m'acollent et baisent Puis je leur dy tout en bas son Qu'il n'est, afin qui me complaisent, Que jeune char et vieil poisson. (VAILLANT, Oeuvres D., c.1445-1470, 134).

 

Rem. Détournement d'une loc. culinaire : La jeune chair et le vieux poisson par laquelle on laisse entendre que la chair des jeunes animaux et celle des vieux poissons sont les meilleures ; la loc. figure dans MIÉLOT, Prov. U., 1456, 192.

 

-

Loc. prov. [Avec équivoque sexuelle sur le mot chair ?] La chair couste plus que le poisson. "La luxure coûte plus cher que l'abstinence (?)" : ...Jehan Lesnare, dit de Magny, surnommé Alain, né de la seneschauciée de Poitou, (...) prisonnier (...), après ce qu'il ot dit de par la dame de Meno à Jehan du Boulon, demourant pour lors à Chielle soubz Pierrefons, que la char lui cousteroit plus que le poisson et que le dit du Boulon fu sailli hors de sa maison, en disant au dit prisonnier qu'il estoit très mauvaiz lierres et que qui lui fist raison, l'en le pendroit à un gibet qui lui monstroit au doy, et que ycelui prisonnier eust respondu qu'il mentoit comme mauvaiz villain Jaques qu'il estoit (Doc. Poitou G., t.6, 1396, 257).

 

3.

Au fig. "Chose importante essentielle (p. oppos. à poisson, chose négligeable)" : Qui fut esbahy et courroucé, ceste response oye, ce fut nostre va-luy-dire, qui s'en revint devers son maistre a tout ce qu'il avoit de poisson, car a char avoit il failly. [Le valet chargé d'informer une jeune fille des intentions amoureuses de son maistre a échoué dans sa mission] (C.N.N., c.1456-1467, 155).

 

4.

CHASSE

 

-

Chair chaude. "Chair d'un animal vivant qu'on donne à manger aux faucons pour les acharner" : ...l'en li doit donner a mengier bonne char et chaude, [comme] de coulons et d'oisiaux vis (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 179).

 

-

Mettre (un chien) à la chair. "Donner le goût de la chair de gibier (à un chien), le rendre acharné" : ...bien est bon pour metre a la voye et a la char ses chienz au commencement de la sayson en affetaysons (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 251). Et pour mieulx les mectre a la chair [les chiens] Les fist tenir [des morceaux de cerf] la devant elle (BRÉZÉ, Chasse T., c.1481-1490, 44).

 

-

[D'un chien de chasse] Être à la chair. "Être acharné" : Le cerf fuit par une vallee En la haute forest ramee, Si ne se faignent de chacier De gueulë et s'en escrier Les chiens, car bien a la char sont (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 377). Mes a levriers a hayes ou autres harnois est il bon qu'ilz soient touz jours en alaine et a la voye et a la char, affin qu'ilz ne oublient leur mestier, ne les maladies que j'ay dit devant ne leur puissent venir au soujour. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 148).

C. -

[À propos d'un végétal]

 

-

"La partie intérieure du bois (le bois vert)" : Puis fichiez vos greffes entre l'escorche du chesne, et la char ou le vif du greffe devers le boiz ou le vif du chesne (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 124). ...Il n'est que le char d'un baston Pour apaysier teles fredaines. (Mandel. T., c.1450-1475, 188).

 

-

"Pulpe d'un fruit" : Aprés, l'enffant aportat dedens sa main une pomme ronde de chaire qui avoit dessus une croix (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 13).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre