C.N.R.S.
 
Famille de providere 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 34 articles
 
 Article 1/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APOUVOIR     
FEW IX providere
APOURVOIR, verbe
[GD : aporvoir ; FEW IX, 484b : providere]

Empl. trans. "Prendre telle précaution, telle mesure préventive"

REM. Doc. 1410 (Fribourg, por cen aporveir contre telle personne enchirant l'avene pour revendre), (por cen aporveir que nostre ville non soit desgarnie de saul) ds GD I, 349c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 2/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPOURVU     
FEW IX providere
DESPOURVU, adj.
[T-L : desporvëu ; GD : desporvoir (desporveu) ; GDC : despourveoir (despourveu) ; AND : despurveu ; FEW IX, 484a : providere ; TLF : VI, 1183b : dépourvu]

A. -

[Idée de privation] "Privé de"

 

1.

[D'une pers. ou d'une chose] Despourvu de. "Démuni, privé de, dépourvu de" : C'est celle qui m'a congneü Par tout ou elle m'a sceü Nu de joie et depourveü [var. desproueu]. (MACH., R. Fort., c.1341, 121). Quar j'estoie descongneüs Et de joie despourveüs. Mais doucement sui confortés Par elle, et fu mes confors telz (MACH., Voir, 1364, 42). Et pour ce le roy se tray a Nantes, et manda toute sa baronnie, pour ce qu'il ne vouloit pas que Remondin le trouvast despourveu de gens. (ARRAS, c.1392-1393, 55). ...par quoy les clers et estudians es universités seroient despourveuz de benefices et de toutes promocions en l'estat de l'Eglise (FAUQ., I, 1417-1420, 62). Et se bien en enquerez, c'est la lignee de Forgestus et de Hangestus, les Saxons, qui comme souldoyers vindrent au secours du roy de la Grant Bretaigne oppressé de dures guerres. Et depuis occuperent et prindrent le pays pour eulx, quant ilz le sentirent despourveu par guerre de sa bonne chevalerie, et par traïson, soubz faintise de paix, occirent le sourplus de la noblesce du païz. (CHART., Q. inv., 1422, 17). Quans en est il de haulx hommes et de nobles dames exillez de leurs païs et mal receuz entre toy et les autres, despourveus de tous biens, souffreteux de confort et aggravez de douleur pour leur loiauté acquiter et garder. (CHART., Q. inv., 1422, 29). Dy moy, homme despourveu de refuge et deffié de secours, en quoy peulz tu avoir maintenant ta seurté, ne ou fiches tu l'atente de ta fiance ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 12). La grande et large marche de Bourgoigne n'est pas (...) despourveue de pluseurs adventures dignes de memoire et d'escripre (C.N.N., c.1456-1467, 97). ...[vous] laissez vostre pouvre couvent, qui tant vous ayme, desolé et despourveu de pastoure. (C.N.N., c.1456-1467, 143). ...je ne suis pas si desfourni ne despourveu de sens que je ne pense bien comment je vous laisse (C.N.N., c.1456-1467, 562). ...il vint mettre le siège devant une ville qui avoit nom Aslonne. La ville n'estoit pas des plus fortes et ne doubtoit point ; et la trouva despourveue de gens et promptement la batist et desempara les avant-murs. (BUEIL, II, 1461-1466, 112). ...la dite ville qui est de présent en frontière des Bourgoignons, noz rebelles et désobéissans subgectz, est demeurée comme du tout désemparée et despourvue de bonne et seure fortifficacion (Archives servit. Louis XI, T., 1474, 66). ...et commença par une prophetie, dont les Angloys ne sont jamais despourveüz (COMM., II, 1489-1491, 65). Et sembloit bien, à sa façon de parler, que son maistre estoit despourveü de toute esperance. (COMM., II, 1489-1491, 73). ...qu'ilz estoient en dangier d'estre prins par force, veü la deffaicte de leur seigneur et que tout le pays estoit despourveü de gens de deffence, à cause de ces trois batailles perdues. (COMM., II, 1489-1491, 164). ...Ce neantmoins non despourveu de sens (LA VIGNE, V.N., p.1495, 137).

 

-

[D'une chose] "Qui ne présente pas ce que l'on pensait qu'il présenterait" : ...[le] duc de Lancastre (...) ne savoit que les Franchois pensoient qui venoient à present et veoient le pays nudz et despourveus des Anglois. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 122).

 

2.

Empl. abs. [D'une pers.]

 

a)

"Privé de ce dont on a besoin" : "Nous aproçons Lille de trop priés, et sachiés que dedens a garnison assés, car elle n'est onques despourveue." (FROISS., Chron. D., p.1400, 371). ...li rois Phelippes (...) ne voloit pas que ses cousins fust si despourveus que il ne peuist tenir les camps a l'encontre de ses ennemis, puisque il li avoit convenancé de aidier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 538). Item, autres povres hommes, cuides tu que il y faillissent, si comme povres gentilz hommes, vieulx et affoléz, ou debriséz par fait de guerre. Helas ! n'estoient pas adonc despourveuz, leur pere avoient trouvé ceulx de lors, mais bien fust besoing à present que un tel prince regnast. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 155). Brief en tous estatz les magnifiques en oeuvrez, les excellens en savance et en industrie, lez preux et courageux en armes et en vaillance vous sont presque tous fortrais l'un puis l'autre ; et ne vous est guere demouré de si grant nombre de parfaitz hommes fors une multitude povre, esperdue et despourveue, sans force, sans adresche et sans cueur (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 81). Je m'en vois et ne sçay du revenir, mais vous ne demourez point despourveuz, car monseigneur mon pere reviendra par deça (Cleriadus Z., c.1440-1444, 364). Et pour ce, le bon prince doit de Dieu tousjours requerir l'ayde et l'abondance de tous biens, et aussi conseil et sens pour les povoir bien gouverner, adfin que se fortune de temps court sur lui, qu'il ne puist estre trouvé despourveu (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).

 

-

En partic. "Sans défense" : ...Remus, avecques ceulx que Numitor et Romulus de l'aultre part trouverrent, Amillins despourveu en son hostel royal, si le tuerrent (LA SALE, Sale D., 1451, 173). ...diligence en guerre est bien seant et quy puet prendre despourveus sez ennemis, quelque traveil ou meschief que l'en y ait, toutesvoyez est la paine bien emploiee et en est honnourablement fait le loyer (Comte Artois S., c.1453-1467, 83). ...je suppose (...) que, pour ceste heure, ilz ne voient pas leur avantaige d'entreprendre riens sur moi ne sur mon payz. Doy-je pourtant laissier ce venin endormir sur mon estomac, qui un jour me tuera ? Et le prendront à leur avantaige et quant je seray despourveu. (BUEIL, II, 1461-1466, 229).

 

-

Empl. subst. "Celui qui est démuni" : Chasteaulx tours et tourelles ont vne mesme senefiance et senefie que cellui qui premier porta chastel en armes estoit fort et grant et puissant et de grant haultesce recueillant les despourueuz et homme de grant refuge comme l'en fait par besoing gens en forteresce qui vont a secours pour doubte de ses ennemis. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 507).

 

b)

"Qui subit une privation, qui est misérable, malheureux" : J'ai tant mon cuer et mon orgueil creü Et tenu chier ce qui m'a deceü Et en vilté ce qui m'amoit eü, Que j'ay failli Aus tres dous biens dont Amours pourveü Ha par pitié maint cuer despourveü Et de la tres grant joie repeü Dont je langui. (MACH., Motés, 1377, 495). Et Paresce est laide, nice et vilaine, Despourveue, non sachant, incertaine, Qui los, ne pris, ne grace ne desert. (CHART., B. Nobles, c.1424, 403). Item, je lessë en pitié A troys petis enffans [Colin Laurens, Girard Gossuïn et Jehan Marceau, trois vieux usuriers] tous nudz Nonmés en ce present traictié - Povres orphelins inpourveuz, Tous deschaussez, tous despourveuz, Et desnuez comme le ver (J'ordonne qu'ilz seront pourveuz, Au moins pour passer cest yver)- (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 23). [Par la mort de qqn] Or nous fault il maintenant estre Despourveus tant que nous vivrons. (Pass. Auv., 1477, 106).

B. -

[Idée de prévoyance]

 

1.

[D'une chose] "Qu'on ne prévoit pas, imprévu" : ...une desproveue aventure (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 222). Et qui plus est n'y pourras vivre sans doubte ; ainçois a chacun bruit cuideras estre surprins, ou par armez d'ennemis, ou par inconstances de privés courages dont les despourveuz advenemens sont au jour d'uy moult doubteux. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 13). Considere lez discors de l'infortune presente et tu y trouveras correspondence, combien que ce n'est pas m'atente de ramentevoir ceulx que leurs coulpes, selon le dit divin, ont semblablement tiré et tirent chacun jour notoirement a despourveue mort ou a publique male meschance. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 77). Et quant il se vist souffissant pour eulx, a heure despourveue, il saillist sur l'ost et le desconffit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 51).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

2.

[D'une pers.] "Imprévoyant, qui n'est pas préparé à qqc., qui est pris de court, qui est pris au dépourvu" : Et, se nous alons sur lui, sans ce que riens en sace, nous le prenderons bien lui et ses gens en tel parti que tout despourveu, et que nous en arons l'avantage, et seront desconfi, je n'en doubte mies. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 74). Or garde le hanap : ja n'i est despourveus Qui le hanap avra (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 42). ...il passa soudainement en Asye et Aristonicus despourveu oppressa tellement qu'il le despouilla de ses gens (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 99). ...il enserra les ennemis estans despourveuz dont il fit grans desconfitures (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 155).

 

-

[D'un comportement, d'une attitude...] "Imprévoyant, qui manque de sagesse, de modération" : Ou il fault toutes les oeuvres du temps present reverser au contraire, ou qu'elles vous mainnent briefvement a ce que vous avés a tel mesfait fouy, puis que je voy que en souffrant non challement regner la tyrannie de voz ennemis vous cheez par une recreue souffrance en leur servitude, comme lez perdris qui, en fuyant par despourveue negligence le perdrieur qui les chevalle, cheent en sa tonnelle. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 15). ...se elle estoit trop lachiee [la liberté], elle seroit trop griefve et desplaisant aux aultres et despourveue et effrenee aux sciens propres (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 19).

 

3.

Empl. subst.

 

-

À despourvu. "Au dépourvu" : Et se tu argues ton mal eur par tes faultes, et bonnes adventures selon la rayson de ta conduite, tu ne seras pas deceu par folle esperance, ne surpris a despourveu par mescongnoistre. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 132).

 

.

Prendre qqn à despourvu. "Surprendre qqn (en état de faiblesse)" : Et, ainsi qu'on escoutoit lesdiz quatre heraulx sur les choses dessusdictes, et avant qu'on eust peu avoir loisir de leur rendre aucune response, lesdiz Bourguignons, cuidans prendre à despourveu les habitans de ladicte ville et mesmement ceulx qui gardoient ladicte porte de Saint-Denis, vindrent à grande fureur, grosse compaignie et armée, passer jusques à Saint-Ladre et plus avant (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 58). ...les deux plus doubtables choses qui soient à la guerre et où il court plus grant dangier, c'est de aller cuider surprendre gens au logeiz. Car on les cuide prendre à despourveu et, s'ilz sont aucunement advertiz, ilz vous y surprendront et vous ne les y surprendrez pas pour les raisons que j'ay dictes. (BUEIL, II, 1461-1466, 244).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 3/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPOURVUEMENT     
FEW IX providere
DESPOURVUEMENT, adv.
[T-L : desporvëu (desporvëüment) ; GD : desporveuement ; AND : despurveuement ; FEW IX, 484a : providere]

"Au dépourvu, à l'improviste, inopinément" : ...et elle [la vertu de fortitude] se monstre plus en ceulz qui sont senz paour et senz perturbacion es choses terribles qui viennent soudainement et despourveüement que se teles choses estoient sceües et manifestees devant. (ORESME, E.A., c.1370, 216). ...pour eschiver la mort, [icellui Jouan] sacha un petit coustel trenche pain qu'il portoit à sa sainturre, et de chaude cole et despourveement en soy defendant, en feri le dit son oncle un seul cop ou corps, dont mort s'ensuy (Doc. Poitou G., t.5, 1384, 218). Ma dame la royne Presine, vostre femme, vous a apporté les trois plus belles filles qui oncques feussent veues. Sire, venez les veoir. Ly roys Elinas, a qui il ne souvenoit de la promesse qu'il avoit fait a Presine, sa femme, dist : Beau filz, si feray je. Et s'en vint despourveuement et entra en la chambre ou Presine baignoit ses trois filles. (ARRAS, c.1392-1393, 9). Beaulx seigneurs, quelle noise est ce ? Par foy, sire, ce dit un chevalier, ce sont gens d'armes qui se sont despourveuement feruz en vostre ost et crient : Lusignen, et vous ont ja fait grant dommage, et se le guet de nuit ne feust, ilz le vous eussent fait greigneur (ARRAS, c.1392-1393, 160). Lors yssy des logeis a Xm. Sarrasins et sieut Gieffroy et sa gent moult asprement, et après lui viennent Sarrasins qui mieulx mieulx. Gieffroy en commande a fuir ses gens vers l'ost. Et il se boute ou boys avec ceulx qui estoient demourez, pour eulx ordonner. Et le soudant chace moult despourveement et a force de chevaulx, et passe par devant le bois ou l'embusche estoit. (ARRAS, c.1392-1393, 229). Octalius, qui ne vault mesprisier le dit du transfuge, sy mist en aguet une partie de ses gens sur le chemin, qui despourveuement assaillirent les Galz qui oultre leur voullenté se deffendirent ; sy furent tous mors et prins. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 60).

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss. ; Percef. I, R., c.1450 [c.1340], gloss. ; Mabrien V., 1462, gloss. ; MAMEROT, Romuleon D., 1466, gloss. Forme despourvutement : Et quant ilhs apprepont la vilhe de Perweis, veichi leurs anemis de Namur qui estoient responise en bois, qui diligemment avoient porjetteit leur nombre et leur puissanche, subitement et desporveyutement à pluseurs costeis les corurent sus (STAVELOT, Chron. B., a.1447, 253).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

 Article 4/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESPOURVEANCE     
*FEW IX providere
DESPOURVEANCE, subst. fém.
[*FEW IX, 484a : providere]

"Imprévoyance, négligence" : Improviditas (...) : despourveanche de sens et de soing (LE VER, Dict. M.E., c.1420-1440, 222). Improviditas (...) : despourveance, pereche ou negligence (LE TALLEUR, Vocab. E.M., c.1490, 159).

 

-

En despourveance. "De façon inopinée" : ...par diverses figures d'aventures, et fortune si est touz jours es choses qui viennent en despourvoiance (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 295).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 5/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     IMPOURVOIR     
*FEW IX providere
IMPOURVOIR, verbe
[*FEW IX, 483 : providere]

"Prévoir, procurer" : Pour ymproveor de remede [pour réparer les murs d'enceinte] avons ordenei et establi ordenons et establissons en la ditte ville de Saint-Diey et es appartenances d'icelle.. ung tonneul [= tonlieu] comencent en la date de ces presentes. et durant quaitre ans entiers continuelz et escomplis l'ung aprés l'altre. (Arch. dép. Vosges T., 1373, G670.17).
 

DMF 2020 - DMF 2015 Hiltrud Gerner

 Article 6/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     IMPOURVU1          IMPOURVU2     
FEW IX providere
IMPOURVU, adj.
[T-L : imporvëu2 ; GD : improveu ; FEW IX, 484a : providere]

[D'une pers. ou d'une chose] "Démuni" : ...Povres orphelins inpourveuz, Tous deschaussez, tous despourveuz (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 23). Sy pouvez assez croire et sçavoir que l'hostel n'estoit pas impourvu, mais fort garni de vins et de viandes et de ce qu'alors on put trouver, ni recouvrer pour corps d'homme aiser et repaistre (Faits Lalaing K., c.1470, 121). Que vostre gent soit adjournee, Affin que chascun soit pourveu De harnoys, car homme impourveu Ne peult faire belle entreprinse. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 133).

 

-

Impourvu de. "Dépourvu de" : ...il n'osoit retourner fere sondit service ne ailleurs demourer oudit pays, (...) come desesperé, desconforté et impourveu de conseil (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 140). ...soy sachant de dame improveu, pour bien choisir et son temps employer, donna cueur, corps et biens a une belle damoiselle [D'un gentilhomme désoeuvré] (C.N.N., c.1456-1467, 252). ...tu demeures impourveu de sens et d'aage (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 126). ...illz croioyent avoir suffoqué leur fille, qui tant estoit belle jouvencelle, et l'avoir donnee a ung homme impotent et impourveu des instrumens de nature principaulx. (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 134).

 

Rem. Aussi DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 199 ; Cligès C.T., 1455, gloss. ; Erec C.T., c.1450-1500, gloss. ...

 

-

Empl. subst. "Celui qui est démuni" : Mais l'ancien Ennemy contraire a tous biens ne cesse oncques de temptacion, ains jour et nuit tent griefz espiemens afin qu'il puisse aucun impourveü precipiter ou laz de deception. (Internele consol. P., 1447, 184).

REM. Sur la distinction de impourvu1 et impourvu2, cf. FEW IV, 609b, n.1.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 7/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PERVOIR     
*FEW IX providere
PERVOIR, verbe
[*FEW IX, 483a : providere (?)]

"Pourvoir (?)" : Pour infamer son honneur et son bien, Elle [la femme] y pervey en resistant (MICHAULT, Procès honn. F., p.1461, 287).

REM. Cf. R. Ling. rom. 46, 1982, 79 (K. Baldinger). L. porvey ?
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 8/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PORVISANCE     
*FEW IX 484b providere
PORVISANCE, subst. fém.
[*FEW IX, 484b : providere]

"Action de pourvoir à qqc." : ...le plaisir de mon très redoubté seigneur, monseigneur le duc [,] étoit de faire mener ma très redoutée Demoiselle sa fille vers luy en Bourgogne et pour ce qu'il était bien nécessaire de la conduire par telle manière, provisance et sureté... (Actes Etats gén. Pays-Bas C., t.1, 1476, 233).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 9/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVEAMMENT     
FEW IX providere
POURVEAMMENT, adv.
[GD : porveamment ; FEW IX, 484a : providere]

"Avec prévoyance" : Providenter - adverbium - pourveamment (LE VER, Dict. M.E., c.1420-1440, 404). Provide - adverbium - pourveamment, sagement - comparatur (LE VER, Dict. M.E., c.1420-1440, 405). ...aux orphelins, aux vesves et aux poures indigens il administroit pourvemment et bien ce qu'il leur estoit besoing. (MIÉLOT, Mir. N.D. L., 1456, 74).

REM. Ex. d'a. fr. ds GD VI, 323c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 10/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVEANCIER     
*FEW IX providere
POURVEANCIER, subst. masc.
[*FEW IX, 484b : providere]

"Celui qui approvisionne" : Maistre Symeon, tout premiers, Aristote, mes maistre chiers, En mon tresor roial prendra Qu'aulx prestres d'Egipte donra, La ou mon corpz sera gesans, De fin or jusqu'a mil besans (...) Et Tholomé, mon prouvancier, Avecquez luy pour luy aidier. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 175).

V. aussi provendier
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 11/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVIR     
FEW IX providere
POURVIR, verbe
[GD : porvir ; FEW IX, 483b : providere]

(Synon. de pourvoir)

Rem. Baud. Sebourc B., c.1350, et DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 204, ds GD VI, 327a.
 

DMF 2020 - DMF 2015 Robert Martin

 Article 12/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOI     
FEW IX providere
POURVOI, subst. masc.
[T-L : porvoi ; GD : porvoi ; FEW IX, 484a : providere ; TLF : XIII, 961b : pourvoi]

A. -

"Avis" : Quant ce vous plaist moy ottrier G'y garderay sanz detrier Au plaisir de vostre pourvoy. (Mir. parr., 1356, 61).

B. -

"Précaution" : ...a bon engien appartient bien A ordonner que on se tiengne Fermement, quoy que il adviengne, Quar qui avant son pourvoy prent, A bien et a honneur entent... (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 32).

C. -

"Prévoyance" : ...Et il feu de si grant pourvoy [mon père] De tel fait et de tel memoire Que... (Renart contref.,, 1ère réd. R.L., t.2, c.1319-1322, 207).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 13/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOIERIE     
FEW IX providere
POURVOIERIE, subst. fém.
[T-L (renvoi) : porverrie ; GD : porvoierie ; FEW IX, 484a : providere ; TLF : XIII, 962b : pourvoirie]

"Office claustral du pourvoyeur"

REM. Doc. 1337 (pourverrie) ds GD VI, 327b.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 14/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOIR     
FEW IX providere
POURVOIR, verbe
[T-L : porvëoir ; GD : porveoir ; GDC : pourvoir ; DÉCT : porvëoir ; FEW IX, 483a-b : providere ; TLF : XIII, 961b : pourvoir]

A. -

"Prévoir, penser à ce qui est à faire"

 

1.

"Prévoir"

 

-

Pourvoir qqc. "Prévoir qqc." : En aprés le sage doit pourveïr les biens a venir pour deulx raissons, asscavoir affin qu'il les quiere soigneusement de tout son estude et de tout son desir, et que au regart d'iceulx il despite les biens presens, selonc le dit de saint Gregoire : «Aprés le goust de l'esperit toute char saveure mal», c'est a dire volupté charnele. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 353). Saint Grigoire dit que les coups a avenir qui sont pourveü ne fierent pas si fort que ceulz qui vienent soudainement. (Ex. 1391. In : G. Ouy, Le M. fr. (Colloque, Milan), t.1, 1986, 129). ANNE. (...) Veillez le cy toute la nuyt Et, afin qu'il ne vous ennuye, Esbattez vous a quelque jeu. ROUILLART. Nostre esbat est ja tout pourveu : A riens ne nous voulons esbattre, Synon le bien torcher et battre (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 739).

 

-

[De Dieu] "Voir et prévoir qqc." : Mais cils qui haut siet et loing voit, Qui tout gouverne et tout pourvoit, Ceste traïson plus celer Ne volt, eins la fist reveler Et si generaument savoir Qu'il perdirent corps et avoir. (MACH., J. R. Nav., 1349, 145). Cils qui tout scet et qui tout voit, Qui tout gouverne et tout pourvoit, Qui ciel et air et terre et mer Et quanqu'on scet dedens nommer, Tout ce qui est, fu et sera, Fist tout, et tout ce deffera A un terme qu'il y a mis, N'oublie onques ses bons amis, Eins les conseille et les conforte (MACH., C. ami, 1357, 3). Et coururent toute la ville, Car tuit Sarrazin s'enfuioient Pour les nostres, qui les suioient. Mais Dieus, qui tout scet et tout voit, Qui tout gouverne et tout pourvoit, Qui ses bons amis pas n'oublie, Eins est toudis de leur partie, De son paradis acouri, Et le noble roy secoury, Et li donna pooir et force (MACH., P. Alex., p.1369, 90). ...je istray hors de ces las afin que je die que la proveance de Dieu ne puet estre deceue, et toutesvoies la chose qui est pourveue si puet non advenir. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 173).

 

-

Empl. abs. "Prévoir, prendre des mesures en conséquence" : Et est aussi comme se nature avoit pourveu pour le temps qui estoit a venir, car se le mouvement des estoilles n'estoit en la maniere que nous avons dit, nulle chose de cest monde ici-bas ne dureroit en samblable maniere. (ORESME, C.M., c.1377, 474).

 

2.

"Être attentif à"

 

-

Pourvoir qqc. "Examiner qqc." : Alixandre le palais vit, Tout a l'environ le pourvit. Monlt y musa et traveilla, Et forment s'en esmerveilla (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 137). ...ça, ça ! je le vous diray bien, Mais q'un po l'aie pourveu [la bulle du pape]. Selon ce que j'ay ci leu, Le roy sa fille espouser peut (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 12).

 

-

Empl. abs. : En Alixandre la cité Sui, si ay bien neccessité Que sus et jus tant pourveisse Que le preudomme fol veisse. (Mir. parr., 1356, 47).

 

-

Pourvoir à qqc. "Être attentif à qqc., veiller à qqc."

 

.

Dieu pourvoit à tout : Mais Dieu, qui pourvoye à tout, ne le vot consentir, et fut leur folle entreprinse descouverte (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-14, 380).

 

-

Se pourvoir de qqc. "Faire attention à qqc." : Je vous avis que bien faciez Et que le contraire effaciez. S'il vient par devant vostre face, Afin que point ne se parface, En avisant seur quatre choses Qui ne sont mie si encloses Qu'on ne les puist assez vëoir, Qui un po s'en vuet pourvëoir : Se jugement avez a rendre, Premierement devez entendre De savoir quels est li meffais Et a qui il a esté fais. (MACH., J. R. Nav., 1349, 255).

 

-

(Se) pourvoir + interr. indir.

 

.

"Réfléchir" : Quant cils espriviers ot assez Colié, point ne fu lassez, Einsois se prist a pourvëoir Comment il le porroit vëoir. Dont moult asprement se hasta, Si que d'un arbre seul monta Des branches toutes les plus hautes. (MACH., D. Aler., a.1349, 272). Lors me dist il, sans delaier, Que je me ralasse sëoir, Car il se voloit pourvëoir Quel penitence il me donroit, Et que brief m'en delivreroit. (MACH., J. R. Nav., 1349, 276).

 

.

"Regarder, examiner" : ...li rois d'enfer de ce crosle Ot tel paour que tout en l'eure Sus trois chevaus plus noirs que meure Yssi hors de sa mansion Pour faire visitation S'il avoit crevace ou fendure En murs de l'infernal closture, Pour ce qu'il y vuet pourvëoir, S'il y puet nul deffaut vëoir. La court et par mons et par vaus Pluto sus ses faëz chevaus Sans frein, sans culiere et sans bride. (MACH., C. ami, 1357, 85).

 

-

Empl. abs. "Se prémunir, prendre ses dispositions" : ...[la Court] a ordonné que le procureur du Roy iroit avec ledit d'Aigny demain au matin audit monsr le Chancellier, et lui requerroit que, veu que ledit d'Aigny ne requeroit que justice, que lui seellast sondit adjornement en cas d'apel, et ou cas que ne le feroit, il se pourveroit comme il appartendroit. (BAYE, I, 1400-1410, 20).

 

-

Pourvu

 

.

[D'une personne] "Prudent, avisé, sage" : Deux amiraus ont esleüs, Sages hommes et pourveüs Et devers le roy les envoient, Et nos messages les convoient, Tant seulement pour raporter Se li roys vorroit acorder La pais cornue qu'il li portent. (MACH., P. Alex., p.1369, 200). Et doit l'en dire la chose conseillable non pas celle de quoy voudroit faire conseil .I. homme non sachant, ydiot ou un homme hors du sens, mais celles pour quoy conseilleroit un homme entendant, pourveü et discret. (ORESME, E.A., c.1370, 188). Chil doi baron, qui sage et pourveu estoient, se couvrirent moult bien deviers li de dire. (FROISS., Chron. D., p.1400, 483). Adonc, le pourveu roy Charles à juste cause ordenna que son mareschal nommé Hernoul d'Endrehen, Bertran de Clequin et autres chevetains conduisissent et menassent toute celle gent de Compagnie en Espaigne, faire guerre au roy Pietre, ainsi fu fait (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 124).

 

.

"Qui ne se laisse pas prendre au dépourvu" : Car l'omme sage ne doit jamais dire : «Je ne cuydoye pas qu'il deust advenir», car il doit estre premuny et proveu en attendant ce que peut advenir. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 145).

 

.

Empl. subst. "Celui qui est pourvu en sagesse" : Je souhede (...) Que dame euïst (...) le sens si grant en li Que de congnoistre le vrai et le garni, Le pourveü, l'amoureus, le joli (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 218).

 

.

[D'une chose] "Délibéré (à quoi on a pensé)" : Et chis clerc est perpetueis, s'ilh nel meffait par les exchès devant escript, ou qu'ilh fuist de porveyuwe fausseteit repris (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 98).

B. -

"Prendre les mesures qui s'imposent"

 

1.

"Faire ou fournir ce qui est exigé par une situation, un événement"

 

a)

Pourvoir à/de/en/sur qqc.

 

-

"Prendre les mesures nécessaires à qqc." : ...voulans pour ce et desirans de tout nostre cuer y proveoir par telle maniere au salut de nostre ame (Test. Ch. V, D., 1374, 183). Nous, qui de tout nostre cuer désirons pourveoir à la défense et bien publique de nostre royaume (Ch. VI, D., t.1, 1381, 10). S'il advenoit que aucuns du païs (...) ne vousissent obéir au Roy, le Roy et nosseigneurs y pourroient assez pourveoir par faire cesser les finances qu'elle prent pardeçà et autrement (Ch. VI, D., t.1, 1385, 64). ...ledit prisonnier leur cogneut et confessa (...) qu'il vouldroit qu'il pleust à Dieu que elle [sa fiancée] peust savoir l'estat en quoy il estoit et estoit, afin que elle pourveist sur la delivrance dudit prisonnier, si comme il leur dist et afferma lors. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 203). ...il manda audit Hennequin que il alast parler à lui, pour savoir la cause pourquoy il estoit là venus et arresté en ladite ville, et pour sur ce pourvueir et ordonner ainsy que raison donroit. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 381). Et se vous ne faites tant que la verité en soit sceue, le roy y fera pourveoir de tel remede comme bon lui semblera. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 524). ...icelle Lucete pria et requist elle qui parle (...) que elle voulsist venir audit lieu de Guerart veoir ledit de Ruilly, son filz, qui estoit moult fort malades, et le visiter, et à la senté de sondit filz pourveoir au mieulx que elle porroit et sauroit (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 303). Sire roy, s'il vous plaist que vostre niepce soit mariee, si lui querez mary, car par dessus vous n'y a homme qui s'en meslast. Et quant le roy l'entent, si leur respond : Beaulx seigneurs, et nous y pourverrons a son prouffit et honneur et au vostre et bien prouchainement, et je m'en voiz parler a elle pour ceste mesme cause. (ARRAS, c.1392-1393, 188). Et quant au surplus demourra la Chambre des Comptes (...) chargée de aviser et pourveoir à l'acomplissement de l'ouvrage desdiz pons. (BAYE, I, 1400-1410, 251). ...sur la requeste du procureur du Roy, afin de pourveoir au fait du demaine du Roy et aux entreprinses faictes ou à faire en diminucion d'icellui (FAUQ., I, 1417-1420, 3). ...et pour pourveoir à la paix et transquilité des habitans de Paris et au gouvernement et bonne police de la Ville (FAUQ., I, 1417-1420, 225). ...icele requeste, laquelle eust des lors esté renvoiée par nostre dit chancellier par devers noz amez et feaulx les gens de noz comptes à Paris pour y pourveoir par eulx comme il appartendroit par raison (Paris domin. angl. L., 1427, 278). ...retourné par devers le dit Octo, et luy demandé s'il avoit proveu à son fait (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 147). Et de ladicte venue en furent portées les nouvelles au roy par aucuns qui en parlerent à la charge de ladicte ville, qui n'y avoient aucune coulpe. Et, pour ceste cause et à grant haste, le roy envoya audit lieu de Paris son mareschal, seigneur de Loheac, et maistre Jehan Bureau, tresorier de France, pour pourveoir et donner provision audit donné à entendre. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 10). Si vous prions que avecques eulx vous pourvoiez tousjours en noz affaires et ceulx de ladicte ville (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 157).

 

.

"S'occuper de qqc." : Je le di pour les riches hommes : S'il ne sont loiaus et preudommes, Hardi, large comme Alixandre Pour leur grant richesse despendre, Et sages aussi pour vëoir A leurs grans fais et pourvëoir, Sans gieu de dez, sans taverner, Il ne puelent bien gouverner. (MACH., F. am., c.1361, 185). L'ONCLE. Niepce, bien dites ; pour ce vueil Les registres aler veoir, Et sur ce pourray pourveoir A voz besongnes. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 129). Ce jour, la Court manda le lieutenant du prevost de Paris pour lui dire et enchargier, et de fait lui dit et encharga qu'il feist diligence de pourveoir au fait des boulengiers qui faisoient trop petit pain, eu regard à la valeur du blé. (FAUQ., II, 1421-1430, 135). Si vous prie tant comme je puis que vous soiez tout le premier a monseigneur le roy faisant la requeste de le delivrer, et de la despense ne vous souciez, car Dieu et nous pourverrons a tout. (LA SALE, J.S., 1456, 146). C'est mal pourveu a vostre amie, Si me semble, mon filz, mon pere, De la laisser ainsi marrie, Sans avoir soulas ne repere. (Pass. Auv., 1477, 220). Et, ce fait, se vous voulez venir à Bohain pour estre plus près de moy, je le vouldroye bien, affin de ordonner et pourveoir au surplus de ce qui sera à faire, selon que les materez seront disposées. Donné à Peronne, le XIIIIe jour d'octobre. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 216).

 

.

"Satisfaire, donner suite à (une demande)" : ...afin que l'en puisse pourveoir à la requeste faicte par ledit prevost sur la reparation des chaussées de la ville de Paris. (BAYE, I, 1400-1410, 201).

 

.

"Veiller sur qqc., gouverner, administrer, gérer qqc." : ...P. de Oger, R. Mauger, commissaires donnez de par la Court avec me P. Lefevre pour pourveoir au gouvernement temporel de mesdames les religieuses de Nostre Dame de Troyes (BAYE, I, 1400-1410, 47). ...la Chambre des Comptes, à qui apartient de veoir et pourveoir au domainne du Roy nostre Sire (BAYE, I, 1400-1410, 251).

 

.

"Défendre, protéger (une collectivité)" : ...le Roy, ou voiage qu'il entendoit à faire, avoit intencion de pourveoir et secourir à sa ville et cité de Rouen (FAUQ., I, 1417-1420, 192).

 

-

Pourvoir à qqc. de qqc. : Beaulx enfans, (...) ne vous soussiez, car dedens brief temps j'auray ordonné de vostre fait telement que vous m'en saurez gré. Mais or me dictes en quel partie vous voulez aler, pour y pourveoir de ce qu'il vous fauldra. (...) Par foy, dist Melusigne, enfans, cy fault pourveoir tant pour le fait de la mer comme cellui de la terre, et j'en ordonneray tellement que vous m'en saurez gré, et ce feray je bien brief. (ARRAS, c.1392-1393, 83). Et sachiez qu'il [le roi Uriien] pourvey a ses fors de toutes choses neccessaires pour la guerre. (ARRAS, c.1392-1393, 123).

 

.

Pourvoir de remede à qqc. "Trouver un remède à qqc." : Et se vous ne faites tant que la verité en soit sceue, le roy y fera pourveoir de tel remede comme bon lui semblera. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 524). Par foy, dirent cilz, nous ne savons que penser qu'ilz tendent a faire, sinon qu'ilz se veulent vengier de Remondin, nostre cousin, ou de nous mouvoir guerre sur ceste querelle. Mais toutesfoiz il est bon de y pourveoir de remede. Mandons de noz amis et nous tenons secretement ensemble, et verrons quel conroy ilz prendront, afin que, se ilz viennent sur nous, que ilz ne nous treuvent point a descouvert, et aussi, se Remondin se part, que il ne soit pas souspriz d'eulx (ARRAS, c.1392-1393, 70). Lors se part un frere et vint au fort, et dist au maistre : Telles nouvelles nous sont venues, pourveez y de remede. (ARRAS, c.1392-1393, 127). Dont, dist Anthoine, ay je droit d'avoir essayé mes compaignons, pour savoir comment je les auray prests a mon besoing, veu que nous approuchons de noz ennemis. Au moins, se aucune faulte y eust eu, nous y eussions pourveu de remede a moins de dommage que se besoing y feust. Et aussi ilz scevent bien maintenant que ilz doivent faire se le besoing y estoit. (ARRAS, c.1392-1393, 157). Si vous requier, pour Dieu et pour pitié, que vous y veulliez pourveoir de remede, car il est bien vray qu'a vous je doy obeir plus que a personne du monde, et ainsi le vueil je faire. Dont ot le roy grant pitié et lui respondy : Belle niepce, nous y avons ja pourveu ; il vous fault marier a un homme tel qui soit digne de vous gouverner, vous et vostre pays (ARRAS, c.1392-1393, 188). Par ma foy, creez qu'elle est malade ; elle est plaine de feu. Si fault pourveoir de remede. (C.N.N., c.1456-1467, 135). Puis que mon mal est incurable et mortel si je n'y pourvoy de tel remede, loé soit Dieu, je prens la mort en gré. (C.N.N., c.1456-1467, 141). Dont pour passer les haulx mons de Savoie Comme dit est, les chars on renvoya, Et de remede autre on y pourvoya. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 146). Mais Dieu y pourveut de remede, car comme se sc'eust esté par divin miracle ou ordonnance de Dieu, les ennemys qui estoyent dix contre ung, encore ung d'eulx en valloit trois des nostres a le bien prendre (LA VIGNE, V.N., p.1495, 288).

 

b)

Pourvoir (à/de) + inf. "Faire en sorte de, s'occuper de" : LA FILLE. (...) Je m'en vois vistement D'avoir a mengier pourveoir. (Mir. Oton, c.1370, 362). ...par deux jours il a retenu icelle [haquenée] sanz la remener en l'ostel dudit consierge, jà soit ce qu'il eust temps compettent de soy adviser et pourveoir à remedier sur ce (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 371). ...la necessité d'avoir argent prompt pour pourveoir à resister aux adversaires d'Angleterre qui se mettent ou sont desjà mis sus pour grever ce royaume (FAUQ., I, 1417-1420, 14). ...Livius et sa gent (...) pourverroyent mieulx veoir les gens et la faiçon du combatre de Asdrubal que bonnement n'avoyent peu faire (LA SALE, Sale D., 1451, 83). Dès ce que le roy sceüt le partement dudict connestable, il advisa de pourveoir à donner remède que ledict connestable ne peüst recouvrer amytié du duc de Bourgongne et tyra dilligemment devant Sainct-Quentin et y feït assembler sept ou huyct cens hommes d'armes et avec eulx y alla, bien informé de ce qui estoit dedans. (COMM., II, 1489-1491, 85).

 

-

Pourvoir que + subj. "Veiller à ce que" : ...et que après ledit jour on pourvoie que les funerailles et service ecclesiastique soient fais convenablement (FAUQ., II, 1421-1430, 261). Et par ces trois estoit et est consumee la pecune roial et les tresors de la seigneurie, evacuez en temps d'abondance, ne la multiplication de l'avoir lors sourvenant de toutes pars ou la consideracion de la necessité avenir ne pevent mouvoir voz courages a cognoistre qu'il soit expedient en reserver au prince pour son besoing ne a pourveoir que tout ne soit avant despendu que receu. (CHART., Q. inv., 1422, 38). Premierement pourveist qu'il eust le dos au solail et la pouldre, qui moult estoit grant pour le fort vent. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 48).

 

c)

Pourvoir qqc. "Préparer qqc." : Thibaut, alez en sanz attente Pour nostre diner pourveoir, Et quant temps sera d'asseoir, Si me revenez querre aussy, Et vous me trouverez icy. (Mir. chan., c.1361, 140). Le souper ont li queux noblement pourveü (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 427).

 

-

Empl. abs. "Faire le nécessaire, faire ce qui s'impose" : Sy vous plaise à regarder et à pourveir, ou les choses iront mal, car le menu peuple s'en deult trop fot. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 25). Il dit que en un temps commencerent maladies qui onques devant n'avoient esté en une des grans parties du monde. Item, il est provable que nature, qui onques ne deffaut en choses neccessaires, pourvoist en tel cas et feist aucunes nouvelles espesces de herbe ou d'autre chose en remede contre telles maladies. (ORESME, C.M., c.1377, 242).

 

.

Estre pourvoyant. "Prendre toutes dispositions utiles" : Et, qui pis est, y a ja ans et ans Qu'ilz s'efforcent de monter jusque es cieulx (...) Se vous n'estes en ce cas pourvoyans, Ilz vous viendront en brief crever les yeulx. (Cene dieux, c.1492, 110).

 

d)

Se pourvoir de + inf. "Se mettre en mesure de, se disposer à" : Mais laissons ces parlers ester, Petit y devons arrester, S'alons en cest siege sëoir. La me vorray je pourvëoir De vous compter une merveille, D'autres merveilles nom pareille. Alez devant ; j'iray après. De vous me tenray assez près. (MACH., J. R. Nav., 1349, 187). Et si tost que tu le veras, De respondre te pourveras (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 64).

 

-

Pourvu pour + inf. "Prêt à" : Lors est laiens o moi entrés, Pourveüs pour moi encargier (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 154).

 

-

Empl. abs. Se pourvoir. "Se préparer" : LE PREMIER DYABLE. Or te pourvoy et si t'affaite Et penses de bien besongnier. (Mir. enf. diable, c.1339, 6). ...a Dieu vous conmans, Et vous diray que je feray: Mon messagier envoieray Devant, pour moy miex pourveoir, Dire au roy que le vois veoir Et a Berthain. (Mir. Berthe, c.1373, 200). Sus ceste ordenance, li signeur se pourveirent et aussi fissent toutes gens, casquns selonch son estat. (FROISS., Chron. D., p.1400, 124). Et dès ce que tu vendras a eulx, si leur dy que je les deffie, et tantost toy party decy, je feray assaillir Japhe et mettray tout en feu et en flambe. Et tout quanque je trouveray dedens de Sarrasins, je les feray tous mourir. Et leur dy, a ton passer a Japhes, qu'ilz se pourvoient, car je les yray presentement assaillir. (ARRAS, c.1392-1393, 223).

 

2.

"Remédier à qqc. (un inconvénient)" : ...si dist a soy meismes que il pourverroit tellement a cellui inconvenient que ou cas que il seroit la envoyéz il n'y mourroit pas de fain. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 40). ...et les a chargé la Court de supplier audit seigneur de pourveoir à la guerre que font en ce royaume les Angloiz (BAYE, II, 1411-1417, 276). ...pour avoir advis et deliberacion sur les manieres de proceder et qui estoient à tenir pour obvier, pourveoir et remedier aux dommages, eminens perilz et inconveniens qui escheoient chascun jour (FAUQ., I, 1417-1420, 52). ...pour adviser manieres de fournir de vivres ladicte Ville et pour remedier et pourveoir aux empeschemens que faisoient au contraire les gens d'armes qui se disoient estre au Roy, au duc de Bourgongne et autres. (FAUQ., I, 1417-1420, 183). Il n'est pas aussi vraysemblable que le roy fust ou ait esté de tel gouvernement ["qu'il ait été l'amant d'Agnès Sorel"]. Car le temps durant, il a mis justice en nature, qui estoit périe de longue main. Il a osté toute pillerie estans en son royaume ; a pourveu à la division de l'église universelle, tellement que paix, union et bonne concorde par son moyen et pourchas y ont esté mis et observés. Pourquoy Dieu l'a voulu rémunérer en la recouvrance de son pays de Normandie (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 183). ...en remerciant son parent et voisin, dit que brefvement y pourvoiroit [Un homme est averti de l'infidélité de sa femme] (C.N.N., c.1456-1467, 378).

 

-

Pourvoir à des ennemis. "Faire face (à des ennemis)" : Et, pour ce temps, le roy avoit bien pourveü à la deffence, combien que par tout n'eust bien sceü pourveoir aux ennemys qu'il avoit, car il en avoit trop. (COMM., II, 1489-1491, 77).

 

-

(Se) pourvoir à l'encontre/contre (qqn/qqc.). "Prendre des mesures pour s'opposer (à qqn ou à qqc.)" : ...mais il nous fauldroit, pour touttes seurtez, prendre et avoir une bonne seure trieve à eulx, par quoy le païs se puist asseurer et pourveoir contre la taille que on fera. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 138). Si pourroient ces gens d'armes retourner sur moy, et pour ce ne vueil-je pourveir à l'encontre de eulx et tant faire que je n'y aye ne blasme, ne dommaige, car c'est possession de longtaine provision. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 189). ...car, ou cas que les Englois nous voellent suspediter par la maniere et fourme qu'il monstrent, il nous fault pourveir a l'encontre de euls. (FROISS., Chron. D., p.1400, 236). ...j'ay bien aperceu Que Vieillesse veult emprandre querelle Encontre moy ; ce m'est dure nouvelle Et ja soit ce qu'a present suy pourveu De jeunesse, sans me trouver recreu, Ce n'est que sens de me pourvoir contr'elle. (CH. D'ORLÉANS, Songe compl. C., 1437, 103). ...[Fortune] nous menace, advise, et forge et prepare encores plus grand destourbiers, si ne pourveons a l'encontre (C.N.N., c.1456-1467, 166).

 

3.

"Adresser un recours (à une instance) pour être défendu" : Prince, Fortune me gueroye Souvent a tort et par rigueur : Raison veult que je me pourvoye Par les trois Estas de mon cueur. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 156).

C. -

"Procurer à qqn (ce qui lui est nécessaire, ce qui lui manque...) ; équiper qqc. (de ce qui est nécessaire)"

 

1.

"Mettre qqn en possession de ce qui est necéssaire"

 

-

Pourvoir (à) qqn de qqc. "Donner qqc. à qqn, doter qqn de qqc." : La doucement m'a repeü De tous les biens qu'elle a peü, Et d'aligence. C'est celle qui a descreü Mon mal, et ma joie acreü ; De dous confort m'a pourveü, Sans salaire avoir ne treü, Et des yeus de son cuer veü En ma souffrance. (MACH., R. Fort., c.1341, 121). Car se loyauté n'estoit Et amours qui le pourvoit D'un espoir qui l'asseüre, Riens garir ne le porroit, Puis qu'amours li seroit dure. (MACH., L. dames, 1377, 40). ...durant le temps qu'ilz ont esté et tenu siege au devant de lui à la Roche de Vendas, icellui Merigot tousjours a esté pourveu et avitaillié de vivres par aucunes gens du pays (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 202). ...par aucuns grans voisins dudit pays icellui Merigot fu et a esté visité, conforté, conseillié, prouveu et avitaillié de vivres et autres choses neccessaires pour le fait de la guerre (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 202). Il n'appertient point a si hault prince comme vous estes, mettre cure de enquerre de telz ars [l'astronomie], ne de telz choses. Car, comment qu'il soit, Dieu vous a pourveu de tres haulte et noble seigneurie et possession terrienne. (ARRAS, c.1392-1393, 20). ...se aucun contre ladicte ordonnance s'efforce d'impetrer bulles ou lettres, et les apporte ou envoye esdis royaume et Dauphiné pour y estre pourveu d'aucun benefice par vertu d'icelles, qu'il soit prins et emprisonné (FAUQ., I, 1417-1420, 109). ...ledit jour vint vers moy Ravant Cuer qui me dist qu'il n'avoit de quoy vivre ne de quoy avoir des vestemens (...). À quoy je luy dis et respondi qu'il ne se desconfortast point et que je ne faisoye doubte que le Roy n'eust pitié de luy et que je luy pourvoiroye d'aucune chose et lui feroye le mieulx que je pourroye. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 129). ...son maistre (...) n'avoit pas pou de regret qu'il [le curé] n'estoit habile a tenir benefices, car largement l'en eust pourveu. (C.N.N., c.1456-1467, 285). Combien, au plus fort de mes maulx, En cheminant sans croix ne pille, Dieu, qui les pelerins d'Esmaulx Conforta, ce dit l'Euvangille, Me monstra une bonne ville Et pourveut du don d'esperance : Combien que pechiez si soit ville, Riens ne het que perseverance. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 29). [R.H., Comment. Lais Poèmes, 27 ; Thiry, 98 : plutôt part. passé «pourveue se rapportant à la bonne ville».]

 

-

Pourvu de qqc.

 

.

"Qui possède en soi (telle qualité)" : Et elle est, à dire voir, Pleinne de si grant savoir Et si bien veut son devoir Faire leur elle est tenue Qu'on ne lui pourroit mouvoir À mal ne li decevoir ; Tant est pour tout parcevoir Sage et de bien pourveüe. (MACH., Les lays, 1377, 471). Et lors la contesse de Poictiers et les autres grans dames vindrent, qui l'enmenerent [Mélusine, jeune épousée] la dedens, et lui administrerent ce qu'elles devoient, combien qu'elle feust assez pourveue de sens. Mais elle les mercioit humblement de ce que elles lui monstroient pour son bien et honneur. (ARRAS, c.1392-1393, 41). Et quant vint à l'aborder, le seigneur de Ternant qui vit la contenance, la chaleur et la fiere emprinse de son adversaire, qui venoit sur luy comme pour rencontrer des corps avec leurs bastons, luy, pourveu de son sens, tout asseurement desmarcha en costiere, tellement que Galiot ne trouva riens devant et passa tout oultre (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 74).

 

.

"En possession de qqc., doté de qqc." : Et resemble l'incontinent a une cité ou communité, laquelle est pourveüe de toutes choses qui li sont neccessaires et qui a bonnes lois et justes (ORESME, E.A., c.1370, 398). Et quant à ce sui venus Qu'amis sui vrais Et d'espoir bien pourveüs, Un joli fais Gracieus et plein de pais M'est accreüs, Qui ne sera mis en sus De mi ja mais. (MACH., Les lays, 1377, 432). Car se je amoie assés plus Que je ne fais Et s'heüsse plus que nus Pris en tous fais, Si suis je norris, refais Et pourveüs Largement, et bien peüs De ses bienfais. (MACH., Les lays, 1377, 433). ...[il] prend jour a demain de retourner pourveu et garny de medicine si tresvertueuse qu'elle en pou d'heure effacera la grand doleur (C.N.N., c.1456-1467, 34).

 

.

"Muni, équipé de qqc." : ...par la pourroit elle [la forteresse] bien estre prinse d'assault. Car les murs estoient bas, et n'estoient point les tours guerlandees ; mais il ot sur la porte une grosse tour et assez haulte, et estoit bien couronnee, et monstroit grant deffense ou lez febles et bas murs estoient. Mais Gieffroy avisoit de venir pourveu de manteaulx et de cloies pour les pierres de faiz. Et ainsi qu'il s'amusoit en ce pensant (ARRAS, c.1392-1393, 199).

 

.

Pourvu de + inf. "Capable de, en mesure de" : Il n'est pas ores pourveu de vous faire telle response (LA SALE, J.S., 1456, 8).

 

-

Estre bien pourvu. "Être bien équipé" : Sire j'ay fait tendre vostre paveillon et pluseurs autres pour vous logier, car il avoit pou de logeiz en la ville pour vous logier, vous et voz gens, et sommes bien pourveuz, Dieu mercy. Vous avez bien fait, dist Remondin. (ARRAS, c.1392-1393, 53).

 

-

Empl. abs. "Préparé" : Se pensay pluseurs autres voies Non samblables, et toutes voies Seur une voie m'arrestay, Car je vi, si m'en guermentay, Que lors ne le porroie prendre Et qu'il me couvenoit atendre Une autre fois, mieus pourveüs, Mieus avisés et mieus meüs Et dou prendre un po plus soutils Et garnis de soutis outis Pour haut lever ou pour estendre, Pour a ce gent esprivier tendre. (MACH., D. Aler., a.1349, 260).

 

-

Pourvoir qqn de qqn/estre pourvu de qqn

 

.

Pourvoir qqn/une collectivité de qqn. "Donner (un roi) à un peuple" : Si me semble que nous devons beneïr et loer le Roy du ciel qui a son pueple pourveü de tel Roy terrien plain de si grant sagesce. (ORESME, E.A., c.1370, 98).

 

.

Pourvoir qqn de qqn. "Proposer qqn à qqn (en vue d'une union, d'une liaison)" : Mais se departie estoit faite D'une gracieuse retraite, En cas que li amans verroit Qu'Amours sa dame pourverroit D'un autre amant qui fust solables Envers li et si honnourables Que mieus amender n'i saroit Et sa dame bien l'ameroit Et s'en seroit nommez amis (...) Je di qu'il seroit alegiez De ce qu'il seroit solagiez Pour l'onneur sa dame honnourée Ou elle seroit demourée. (MACH., D. Aler., a.1349, 381). Vous estes joenne homme d'aage: Consentez vous a mariage, Biau sire, et l'en vous pourverra De femme tele c'on verra Qu'a vostre honneur y soiez mis Et a l'onneur de voz amis, Je vous dy bien. (Mir. chan., c.1361, 143).

 

.

Estre pourvu de qqn. "Avoir un soupirant" : ...elles estoient de serviteurs pourveues, ou (...) d'amours ne se vouloient entremettre ! [Des dames repoussent leurs soupirants] (C.N.N., c.1456-1467, 362).

 

.

[Avec un adv. tenant lieu de compl.] : ...il abandonna sa queste comme par desespoir. Il n'eut pas trop grand tort de ce faire, car elle estoit ailleurs pourveue (C.N.N., c.1456-1467, 207).

 

-

Pourvoir qqn à qqn.

 

.

"Proposer qqn (une épouse) à qqn" : Or advint que les nobles de son pays lui pourveirent une bien haulte gentilz femme, qui estoit sereur du conte de Poictiers qui pour le temps regna. (ARRAS, c.1392-1393, 15).

 

.

"Confier qqn à qqn" : Je te suppli, mon Angel et Esperit, au quel je suy pourveü par Dieu et commis, que tu me gardes sans deffaillement (GAST. PHÉBUS, Livre oraisons T., c.1380-1383, 34).

 

-

Empl. abs. Pourvoir qqn

 

.

"Fournir, pourvoir qqn (d'argent, de biens, de ce qui est nécessaire...)" : L'EVESQUE. (...) Je vueil que nous l'alons veoir [l'ermite], Et si le voulray pourveoir S'il a deffault. (Mir. ev. N.D., c.1348, 63). NOSTRE DAME. (...) E ! biau filz, que la pourveez [Theodore] C'est droiz, sanz faille. (Mir. Theod., 1357, 111). Et pour ce, celui qui est esleü roy pour soy seul ou pour soy et pour ceulz qui descendroient de luy, il doit estre au commencement pourveü en tele maniere que desores en avant il ne ait mestier des biens de ses subjectz pour son bon estat mener. (ORESME, E.A.C., c.1370, 435). Certeinnement, c'est grans eürs, Autant au grant comme au meneur, Qui tient tel dieu pour son signeur. Or pues tu clerement vëoir Que nostres sires pourvëoir Puet adés les siens de legier, Sans riens vendre et sans applegier. Si qu'aies en li bon espoir, Et si le ser bien, et j'espoir Que toy et ton fait pourverra, Si qu'a bien te delivrera. (MACH., C. ami, 1357, 48). LE JUIF. Vas : Dieu te vueille pourveoir, Bon crestien. (Mir. march. juif, c.1377, 194). Et je les pourverray si bien, a l'aide de Dieu, qu'ilz auront bien de quoy paier leur despense. (ARRAS, c.1392-1393, 146). Vous savés que vostre hoost est grande, et que il i fault grant bestail pour le pourveir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 653). Et pour ce qu'en si faictes promocions de gens a mains perilz et que assez de maulx en viennent en maints pays et lieux par ce que on tasche à pourveoir les personnes et non mie aux offices et que la souffisance est quise apres l'office, laquelle chose est contre droit. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 82). "Sire," dist le seigneur d'Ivry, "j'ay entendu que madame sa mere le pourvoit ainsin, et croy bien que ce est du vouloir son pere qui lui en donne l'onneur." (LA SALE, J.S., 1456, 78). Item, je lessë en pitié A troys petis enffans [Colin Laurens, Girard Gossuïn et Jehan Marceau, trois vieux usuriers] tous nudz Nonmés en ce present traictié - Povres orphelins inpourveuz, Tous deschaussez, tous despourveuz, Et desnuez comme le ver (J'ordonne qu'ilz seront pourveuz, Au moins pour passer cest yver) (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 23). Et, quant je les congnoistray, je les recueilleray et pourverray comme mes bons et especiaux amys et serviteurs. (BUEIL, II, 1461-1466, 167).

 

.

"Combler qqn" : Car qui vraiement saroit Le parfait bien qu'on reçoit, Et comment Amours pourvoit Les amans qu'elle conjoit En son dous hommage, S'amoureus esté n'avoit, Sans doubte, il le devenroit, Se maleüreus n'estoit, Et tantost se meteroit En son franc servage. (MACH., Les lays, 1377, 349).

 

.

[Dans une formule de salutation ou de louange] "Prendre soin de qqn, veiller sur qqn" : Sire, Jhesucrist vous pourvoie ! Dictes moy quel besoing vous maine ; Je ne vous viz mez dessemaine Prez de sa traire. (Vie st Fiacre B.C.P., c.1380-1400, 18). Loué soit Dieu, nostre seigneur, Qui en chascun lieu nous pourvoye. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 199).

 

.

Pourvoir des enfants. "Nourrir, éduquer, doter... (des enfants)" : ...povres laboureurs chargiez chacun de six enfans tous à pourveoir, dont ledit Michault a trois filles en aage de marier et les autres en petit et jeune aage, lesquelz ne sauroient, ne pourroient gangnier leurs vies (Ecorch. Ch. VII, T., 1447, 418). Ayez seulement cinq ou six conseilliers bien prins, non ayans enffans a pourveoir (JUV. URS., Verba, 1452, 291).

 

-

Pourvoir qqc. à qqn. "Donner, procurer qqc. à qqn" : Pour mieus savoir la verité, Li preudome de la cité, Quant au lieu de conseil venirent, A l'enfant doucement deïrent : "Vien sa aveques nous sëoir, Car Dieus donner et pourvëoir T'a volu l'onneur de vieillesse." Daniel en mi eaus se dresse Et dit : "La verité sarez ! L'un long de l'autre separez." Et tantost on les separa. (MACH., C. ami, 1357, 13). Car aussi bien l'i pot faire esconcer Dieu qui parti en deux la rouge mer, Ou qui de rien creé le siecle avoit, Ou qui la manne es desers pourveoit Aus enfans d'Israel par porcion Ou qui sauva Daniel du lion, Au gré d'Amours qui faire le pouoit. (Mir. st Val., c.1367, 172). Je meismes vueil icy escripre : Pourveez moy, mon ami chier, D'enque, de penne et de papier (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 48). Seigneurs, puis que ci morte gist, (...) Faites (...) que l'emportez la derriére Et li pourveez une biére (Mir. roy Thierry, c.1374, 285). Qant il furent venu a Douvres, on lor pourvei vassiaus de par la roine. (FROISS., Chron. D., p.1400, 100).

 

-

Pourvoir à qqn de qqc. "Doter qqn de qqc., fournir, procurer qqc. à qqn" : ...les habitans de Brive la Gaillarde requeroient leur estre pourveu de gens d'armes ou de finance (BAYE, I, 1400-1410, 147). Item, sera requiz (...) que le Pape pourvoie très especiaument aux gens de Parlement de bonnes dates et prerogatives (BAYE, II, 1411-1417, 56). ...lesquelx André et J. Marcel auront le gouvernement et administration de ladicte femme et chambre, et pourverront à icelle femme et comme de raison à ses enfans de vivres, vesteure et de toute autre maniere d'alimens necessaires et pertinens (BAYE, II, 1411-1417, 247). ...pour adviser et deliberer comment on pourroit pourveoir de benefices aux conseilliers clers de ceans (FAUQ., II, 1421-1430, 5).

 

.

Empl. abs. Pourvoir qqc. "Procurer qqc." : ...elle est plus tost apparillie D'un grant mal faire et consillie Que d'un bien donner ne pourvir. (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 44). Leur doy varlet avant sallirent, Qui doy plançon leur pourveïrent. (FROISS., Méliad. L., t.2, 1373-1388, 54). Ore, tant qu'aray pourveu Ce de quoy vous pens riches faire, Chascun de vous en son repaire Si s'en ira. (Mir. roy Thierry, c.1374, 282). Et orent pourveu cotes et abis de fenmes, lesquelles il prissent en .I. village sus lor cemin, et grans cretins plas, la ou ces fenmes qui vont au marchiet mettent bures, oefs et fronmages. (FROISS., Chron. D., p.1400, 303). ...vecy deux perdrix que j'ay pourveu, qui sont a bon escient bonnes et bien nourries. [Un maître d'hôtel à son seigneur] (C.N.N., c.1456-1467, 581).

 

.

Pourvoir à qqn : Mais les amis qui sont l'un indigent et plus povre que son ami et l'autre moins bon que le sien, il argüent au contraire et dient que il appartient a ami qui est bon et excellent que il pourvoie souffisanment a ses petis amis qui en ont mestier. (ORESME, E.A., c.1370, 450). ...car ilz sont les plus especiaulx clers du Roy et sont dignes de grans prerogatives et franchises, et ainsi leur ont acoustumé de pourveoir les predecesseurs Papes. (BAYE, II, 1411-1417, 56). ...requierent que la Court leur pourvoie tellement que l'arrest et ordonnance de la Court, donné contre maistres Jehan Vivian, Pasquier de Vaulz et autres, soit executé (FAUQ., II, 1421-1430, 209). ...les gens d'eglise doivent faire aumosnes pour Dieu et pourveoir aux povres, et non mie estudier a eulx enrichir (JUV. URS., T. rever., 1433, 67). C'est mal pourveu a vostre amie, Si me semble, mon filz, mon pere, De la laisser ainsi marrie, Sans avoir soulas ne repere. (Pass. Auv., 1477, 220).

 

-

Se pourvoir de qqn. "Prendre à son service, engager (des hommes d'armes)" : Si vous lo que vous pourveez De gens d'armes (Mir. Oton, c.1370, 367). ...se la partie content a avoir le conseil admené de la partie adverse, il n'est pas raison que il [l. elle] ait, et bien se pourvoye d'autre (Instruct. ensaign. B.G., c.1386-1390, 39). Li gentils contes Henris Derbi obei a l'ordenance dou roi, et se pourvei de chevaliers et d'esquiers et d'archiers, et ordonnerent toutes lors pourveances sus la riviere de la Tamise a Londres. (FROISS., Chron. D., p.1400, 274). Item, dit que ceulx qui par mer veullent aller, soit en armée, ou en quelque aultre voyaige ou affaire quelle que elle soit, doivent singullièrement eulx pourveoir de bons mariniers expers et maistres en cellui office et que bien saichent congnoistre l'estre et la naissance de tous les vents et quelles choses leur peut nuyre et quelles non. (BUEIL, II, 1461-1466, 55).

 

.

"Se faire assister par qqn" : Entre vous deux tenez vous cy Tant que je revienge, et aussy De gens certains me pourverray Qu'en plusieurs lieux envoieray Savoir s'Alexis trouveront Ne se nouvelles en orront. (Mir. st Alexis, 1382, 316). Ce jour, la Court a enjoint aux procureurs des causes et parties, dont maistre Henry Roussel est chargié, qu'ilz se pourvoient de conseilliers pour en venir dedans VIIJ jours dire ce qu'il appartendra par ledit Roussel ou par autre. (FAUQ., III, 1431-1435, 161). Et, durant que cecy se demenoit, avoys sans cesse adverti le roy du tout, le pressant de conclure ou de demeurer au royaulme et se pourveoir de plus de gens de pied et d'argent ou de bonne heure se mettre en chemin pour se retirer et laisser les principalles places bien gardées, et avant qu'ilz fussent tous assemblés. (COMM., III, 1495-1498, 125).

 

.

"Être entouré (d'amis)" : Pour quoy est necessaire de se pourveoir d'amys. (COMM., I, 1489-1491, 43).

 

.

Estre pourvu d'ami : Car je me doubt que ses cuers pourveüs Ne soit d'ami ; ce me tient en errour. Et d'autre part Doubte de son refus Fait demourer en moy Honte et Paour ; Et s'est li dons de si haute valour De sa mercy, que je ne l'os rouver. (MACH., L. dames, 1377, 18).

 

-

Se pourvoir de qqn pour + inf. "S'assurer la présence de qqn pour" : Mais endementiers Melusigne pensoit a l'estat de ses deux filz, et leur fist faire moult de riches et grans habiz. Et se pourvey de nobles hommes et saiges pour eulx gouverner honnourablement partout ou ilz yroient. (ARRAS, c.1392-1393, 149).

 

-

Se pourvoir de qqc. "Se munir de qqc." : ...je me vois pourveoir D'un verre de vin froit et sain, Car j'ay de boire moult grant fain (Mir. ev. arced., c.1341, 119). ...chavaliers et escuiers se commencerent à pourveir de chevaulx, de harnas et de tous habillemens de guerre (LE BEL, Chron. V.D., t.2, 1358-1360, 290).

 

.

Au fig. "Se charger, s'encombrer de qqc. ; se préoccuper de qqc." : Cilz chevaliers a bien, par m'ame, Canté et se croy qu'il dist voir. Or voelliés faire vo devoir, Douce dame, dou poursieuir. Point ne vous en fault pourveïr : Des cançons savés grant fuison. (FROISS., Méliad. L., t.3, 1373-1388, 250).

 

-

Empl. abs. "Se procurer ce qui est nécessaire" : Soy pourveïr aucunement et premettre aucune chose de bien est meilleur chose que esperer en l'aide des autres. (Internele consol. P., 1447, 341). Prince [de la Cour], trois jours [de délai avant d'être banni de Paris pour dix ans] ne vueillez m'escondire Pour moy pourvoir et aux miens adieu dire ; Sans eulx argent je n'ay, icy n'aulx changes. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 77). Mon ami est qui me faict entendent D'ung cigne blanc que c'est ung corbeau noir, Et qui me nuyst, croy qu'i m'ayde à pourvoir ; Bourde, ver(i)té au jour d'uy m'est tout ung (VILLON, Poésies diverses T., c.1456-1463, 279).

 

2.

Pourvoir qqc. de qqc. "Équiper, munir qqc. de qqc." : ...Melusigne et Remond (...) y avoient fait arriver moult bel navire et bien pourveoir et advitaillier de tout ce qui y estoit neccessaire. (ARRAS, c.1392-1393, 213). Et Jourdain fist en mer pourvir mainte galee De pain, de char, de vin, de chou qui leur agree (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 844).

 

-

Pourvoir un aspect de la personne de qqc. (d'abstr.) : ...s'elle veult user de bon conseil, pourverra si bien son courage de sage et bon avis qu'elle n'aura ja en soy le mortel ver de celle fausse envie qui destruit l'ame a qui la porte (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 135).

 

-

Pourvoir qqc. de qqn. "Pourvoir (un site) (de gens d'armes)" : ...et ensi pourvei toutes les aultres fortereces de gens d'armes et d'arbalestriers, et se consilla a mesire Amauri de Cliçon, que elle tenoit tousjours dalés lui, se elle envoieroit en Engleterre au seqours. (FROISS., Chron. D., p.1400, 504). Et pourvei et rafresqui messires Carles de Blois toutes les chités, les villes et les chastiaus que il tenoit en Bretagne, de nouvelles gens d'armes et de pourveances. (FROISS., Chron. D., p.1400, 557).

 

-

Pourvoir de qqc. à qqc. : ...l'eglise de Rome, qui est mere de pitié et a de coustume de pourveoir de pais et de repos a religion. (FOUL., Policrat. B., VII, 1372, 461).

 

3.

En partic. "Promouvoir qqn à une dignité, à un emploi, à un office"

 

-

Pourvoir qqn à une dignité : Ledit Charlemaigne, apres ce qu'il fut proveu a l'empire, resgna quatorze ans, ung moys et quatre jours, premier empereur desditz Françoys. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 225).

 

.

Empl. abs. Pourvoir qqn. "Nommer qqn" : Comme dessus ay dit, en verité on doit pourveoir les capables qui essent ydonei et bene meriti , il y a aucunesfoys des chantres et clercs de la Chappelle qui ne sauroient construire une euvangile ne entendre latin (JUV. URS., Nescio, 1445, 490).

 

.

Pourvoir qqn d'un office, d'une dignité : Celuy Sergius ton pareil en ambition esleust ta proximité pour ce qu'il avoit esté refusé de l'Eglise souveraine de Romme a estre colloqué et pourveu en auctorité de prelature pontifical, et pour ce, indigné envers l'Eglise et cité catholique, voulant s'en venger et substraire lez crestiens de leur saint propos, se joingny a toy et t'enforma de seditions et erreurs controuveez, et t'ensaigna a bastir le livre Alcoren, ou tes adherens apprennent la lecture de desmesuree volupté, et reçoivent voulentiers l'ouverte licence et congié de soy aoyller en leurs plaisirs charnelz, et en effrenee luxure. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 125). Et depuis quant je fus retourné de Romme et que estoye vostre povre chapellain pourveu par vostre moyen a l'eveschié de Beauvais, ou moys de juing l'an mil CCCCXXXII a Amboise vous vy derechief faire pareilles plaintes, et feistez faire responce que vous y pourvoiriez, mais encores sont les provisions a venir. (JUV. URS., Loquar, 1440, 324). Oultre plus benignement luy requerons qu'il luy plaise tous noz serviteurs traicter humblement et iceulx pourveoir d'offices et benefices selon les vaccations, et les justement et raisonnablement recompenser des bons services qu'ilz nous ont faitz: à quoy parfaire ce nonobstant, en tant que nous voullons et povons chargeons sa conscience. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 283).

 

-

Pourvoir à un office de qqn. "Nommer qqn à (tel office)" : Sur quoy ledit de Clamecy se excusa grandement et notablement, afin que on voulsist pourveoir audit office d'autre personne que de lui et proposa pluiseurs excusacions (FAUQ., I, 1417-1420, 247).

 

.

Empl. abs. Pourvoir à une fonction, un office... : ...selon les ordonnances royaulz, on devoit et avoit on acoustumé à pourveoir ausdis offices de Parlement par l'election de ladicte Court (FAUQ., I, 1417-1420, 183). Ce jour, monsegneur le Chancelier vint en la Court pour pourveoir à certains offices par voie de election (FAUQ., I, 1417-1420, 197). Lesqueulx, après le serment faict par ledit grant maistre d'icelluy office, dont ilz furent bien joyeulx, disrent que le roy ne povoit pas mieulx pourveoir audit office. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 205).

 

-

Pourvoir de qqn qq. part. "Mettre qqn qq. part" : ...le procureur du Roy a requiz que aux dessusdiz et à autres bailliz soit enjoint qu'ilx pourvoient de bons lieutenens en leurs bailliages et les salarient competemment. (BAYE, II, 1411-1417, 232). ...et avec ce feust leue certaine cedule advisée et faicte par les dessusdis commissaires pour pourveoir de personne ydoine et souffisante à la prevosté de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 242). Ce jour, le Chancelier vint en la Chambre de Parlement (...) pour pourveoir de conseilliers es lieux que souloient tenir ceans maistres Hugues Grimault et Berthelemi Hamelin (FAUQ., I, 1417-1420, 328).

 

.

Empl. abs. : [Deux chevaliers] Avoient charge encore de impetrer devers nostre Saint Pere que l'evesque d'Utrech, filz naturel du duc, peut obtenir aveuc son office l'eveschié de Tournay, par resignation de l'evesque de Tournay, maistre Jehan Cievrot, encore vivant, lequel tout impotent et percus ne bougoit de sa chambre ; car desiroit fort le duc a pourveoir en ce benefice de Tournay durant la vie du possessant (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 215).

 

-

Pourvoir (une collectivité) de qqn. "Nommer qqn à la tête (d'une collectivité)" : Et, pour ce, je dy que le Roy ne peult mieux pourveoir ses bons souldoyers, qui loyaument l'ont servi, que de monseigneur le gouverneur de ce payz, que on appelle le Jouvencel (BUEIL, II, 1461-1466, 156).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

 Article 15/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYABLE     
FEW IX providere
POURVOYABLE, adj.
[T-L : porvëable ; GD : porveable ; FEW IX, 484b : providere]

"Prévoyant, avisé"

REM. Ex. d'a. fr., Gloss. lat. fr. (Montp., c.1380) et ex. de c.1500 (Jardin de santé) ds GD VI, 323a-b.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 16/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYABLEMENT     
FEW IX providere
POURVOYABLEMENT, adv.
[T-L : porvëable (porvëablement) ; GD : porveablement ; FEW IX, 484b : providere]

"Avec prévoyance, avec prudence"

REM. Ex. d'a. fr., doc. 1329 et ex. du XVe s. (Trad. de Bruno de Longoburgo, porveablement) ds GD VI, 323b-c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 17/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYANCE     
FEW IX providere
POURVOYANCE, subst. fém.
[T-L : porvëance ; GD : porveance ; FEW IX, 484 : providere]

A. -

"Faculté de prévoir, de comprendre"

 

1.

"Prévision, prédiction" : Cestui monstra bien ou voyage de la croisée qui fut en son temps, que valloit astrologie en ses subtilles pourvoyances et predicions (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 109 v°).

 

-

Pourvoyance du futur : ...presques toutes les excellences et perfections autres qui sont en l'omme, on les treuve en aucunes des bestes ou des oyseaux, car on y treuve congnoissance du temps present, memoire du preterit, aucune proveance du futur (GERS., Trin., 1402, 152).

 

2.

"Prévoyance, prudence" : Thules dist et fait demonstrance Que cilz oeuvre de pourveance Qui avant le cop s'apperçoit De ce que advenir lui doit (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 58). ...Maiz nul ne se doit merveillier, S'en .XX. ou en .XXX. millier Li aucun ont povre chevanche Par deffaute de pourveance Et de sens, car moult sont de gens Qui par teulx deffaux sont egens. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 467). Ne veons nous ou temporel Es batailles, es ars mondains Que le plus est vaincu du mains Souventefois par pourveance, Par advis et bonne ordenance, Pour ce que le moins s'advisa Contre le plus et tant visa Par diligence et grant advis Que le plus fut du moins ravis, Destruit, soubmis et subjuguez ? (DESCH., M.M., c.1385-1403, 359). ...de sagece s'ensuit tout ordre de vie bien menée, justice, droit et equité à chascun faire, memoire du temps passé, pourveance sus cellui à venir, arroy ou present, et Paradis en la fin (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 179). De pourveance vueilles vivre Et dix pour cent y guaigneras ; Escripre tu dois en ung livre Au plus pres ce que despendras (GARIN, Compl., 1460, 89).

 

3.

"Sagesse, discernement" : Biau pére, qui ceens habites, Dieu si te mande de par moy Que pour conseil avoir de toy Guillaume de Poitiers vient cy. Or veult qu'il soit pris a mercy Et que tu li charges penance Telle conme ta pourveance Le jugera. (Mir. st Guill., c.1347, 24). Si leur a dit que il cuidoit pour certain que sa demeure de la journee d'ier avoit esté ordenee par la pourveance dez dieux pour le salu de luy et de eulz (BERS., I, 1, c.1354-1359, 51.3, 85). Or fu aucques au dessus de ses besoignes le sage roy Charles tant que, à l'aide de Dieu et de son bon sens et pourveance, son royaume fu comme tout despechié de ses anemis, qui en telle maniere y furent subjuguez que plus n'y firent leurs chevauchées, ainsi comme autrefois orent fait, les frontieres en toutes pars bien garnies en bonnes gens et de quan qu'il convient (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 242). Dont par ainsi fust il [Hiéron] en deux choses liberal : la premiere est en la voulenté de donner, et la .IIe. fust en la fourme et en la prouveance qu'il fist de donner en telle maniere. (...) lequel dou [l. don] fust très noble, et la maniere ancore plus. (LA SALE, Sale D., 1451, 214). On ne doit point eslire juge et garde de justice par sort, par chevance, par faveur et par crainte, par amitié ; mais grant prudence et pourveance de saige conseil (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 304).

 

-

[Personnif.] : Plaisance et Biauté sans Envie, Francise, Honneur et Gaie Vie, Maniere, Sens et Atemprance, Cremeur, Advis et Pourveance Se sont assisses avoec nous. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 79). Pourveance, qui est en tous sens preste, Au vrai amant un si grant bien preste Qu'il n'oseroit penser ne souhedier Ce dont se voit a son besoing aidier. (FROISS., Orl., 1368, 92).

 

-

"Réflexion" : Et ce chose y avoit qui requeist pourveance ou plus long advis, commandoit à ceulx de ses requestes que lui fust ramenteu en temps et lieu. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 154).

 

-

En partic. "Sagesse de Dieu qui prévoit tout, voit tout, régit tout, providence"

 

.

Pourvoyance de Dieu/divine/souveraine : ...je istray hors de ces las afin que je die que la proveance de Dieu ne puet estre deceue, et toutesvoies la chose qui est pourveue si puet non advenir. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 173). Adont Dieu, qui confont orgueil, Leur osta l'espoir de leur vueil, Par sa divine pourvoyance (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 152). Le haut conseil et l'ordenance De la divine pourveance Con veult a ceulz faire secours Qui a luy courent tout le cours Et qui bien sont entalenté De parfere sa volenté... (Vie st Evroul S., c.1350, 37). Et ceste maniere ou disposicion divine, quant elle est consideree dedens la purité de l'intelligence divine sans operacion exteriore et sans succession de temps, elle est appellee pourveance ; et quant icelle disposicion est consideree ou prinse selon ce qu'elle meult, dispose et gouverne toutes choses au regard des euvres faictez et disposees, elle estoit nommee des anciens destinee. (Böece Conf. reman. C., c.1400-1500, 124). ...Dieu par pourveance dispose et ordonne les choses a faire singulierement et establement (Böece Conf. reman. C., c.1400-1500, 125). O souveraine pourveance, Qui soubz et sus le firmament Par ton infinie puissance Disposes tout ordonnement, Vueilles donner enseignement (Myst. Incarn. Nat. L., t.1, c.1454-1474, 246). Lendemain fut le dit evesque esmeu par la divine pourveance, comme je croy, et rappella en tout honneur le dit Theophilus (MIÉLOT, Mir. N.D. L., 1456, 75). Mais Dieu qui limita le cours de la mer qu'elle ne peut passer, qui separa les elemens, et donna à chescun sa limite, par sa divine pourveance met en toute chose la bride, le frain et la fortune, qu'elle maine et conduit de sa digne main et à son plaisir, comme le Dieu, le Seigneur et le maistre de toutes choses, et à qui chacun se doit songneusement recommander et luy rendre service. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 121). ...Dieu par divine proveance Luy veulle son mal allegier. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 311). Nous nous en irons, s'il vous plaist, Tous ensemble en nostre logis Et nous tiendrons tousjours subgitz A la divine pourvëance. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 982). ...eut certaine et clere congnoissance que par raison convenoit le monde estre ordonné et gouverné et principallement par la pourvoyance divine (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 18 v°).

B. -

"Mesures imposées par les circonstances"

 

-

Donner pourvoyance à qqc. "Apporter un remède à qqc., remédier à qqc." : Que font moynes ? Ilz vivent a plaisance. Où est saint Benoit ? Il n'est plus d'abbaye. Doulce Vierge, donnés y pourvoyance. (MART. D'AUV., Mat. Vierge L.H., c.1477-1483, 47).

 

-

Faire ses pourvoyances. "Prendre des mesures de précaution" : Predist aussi le tremblement de terre et la sterilité de la terre et la famine subsequente et la mortalité par famine (...) et les hommes advertiz firent leurs provoyances et eurent remedes et preservatifz à l'encontre des influences et les autres ignares non (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 132 v°).

 

-

Faire pourvoyance sur qqc. "Prendre des dispositions à propos de qqc." : Sire, dist la rouyne, sus cela ay je fait pourveance. Car tant je y advisay, si tost comme j'en sceus la verité, que j'ay trouvé piecha ung lieu tant fort sus la mer et tant secret... (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 577).

 

-

Mettre pourvoyance à qqc. "Prendre une mesure pour remédier à qqc." : C'est par vous seullement, Fiance, Qu'ainsi je me treuve deceu ; Car, se par avant l'eusse sceu, Bien y eusse mis pourveance. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 399). Se le Medecin Espoir, Qui est le meilleur de France, N'y met briefment pourveance, Viellesse estainct mon povoir, Asourdy de Non Chaloir. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 536).

 

.

Mettre pourvoyance à l'encontre de qqc. : Anglois si vous font violance A Orleans et si font ailleurs ; Si convient mectre provoyance Allencontre [l. a l'encontre] de leurs erreurs. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 227).

C. -

"Ce dont on a besoin, ce qui est nécessaire, ce qui aide"

 

1.

"Provision, approvisionnement" : ...garnisons et pourveance pour le saint voiage d'oultremer (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1335, 10). ...Quanque vous avez de pourveance alez bien mussant (Renaut Mont. B.L. V., c.1350-1400, 29). Les deus furent pour pourvëance Mettre en ses nes et ordenance ; Le tiers paia, mais eins compta, Et le quart en ses nes monta. (MACH., F. am., c.1361, 243). Ly anciens chevaliers vint atout le sommage, et fist tendre trefs et paveillons et appareillier richement. Et sachiez que tuit cilz de la ville s'esbahissoient des grans pourveances que ilz veoient suiuir aprez ces gens. (ARRAS, c.1392-1393, 55). ...vous trouverez monseigneur vostre pere trespassé quant vous vendrez la. Lors [Geoffroy et Thierry] renforcerent leurs pourveances, et d'argent, et de joyaulx, et d'estat, et de gens, pour ce que, se ilz trouvoient leur pere trespassé, qu'ilz ayent de quoy si noblement faire son obseque qu'ilz n'y aient nulle reprouche, et se mettent au chemin. (ARRAS, c.1392-1393, 289). Et dit et afferma qu'il avoit cependant esté transmué en cheval et qu'il avoit porté les vivres et les pourveances de lieu en autre avec les jumens et les autres chevaulx. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 96). ...[11 fauchées de pré] quy ne sont point amoisonnée avec l'ahan, mais sont retenu pour la pourveance de l'ostel dudit Vendy (Trés. Reth. L., t.3, 1429, 88).

 

-

"Appareil de guerre" : ...li evesque entrat à grande proveanche En la conteit de Louz, par teile convenanche Que M ans en apres en serat souvenanche ; Car ilh a Louz, la vilhe, arse (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.4, a.1400, 703).

 

-

[Sentence] Pourvoyance follement despensee est destruisement d'hostel : Mon treshonnouré seigneur, aincoires vous dis je que la prinse saigement usee et conduite vault mieulx. Car pourveance follement despensee est destruisement d'hostel (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 149).

 

-

Au fig.

 

.

"Provision pour l'esprit, éducation" : Mais le sage et bon gouvernement d'elle, non obstant le jeune aage, en la discrete pourveance, nourreture et doctrine de ses nobles enfans et des terres et seigneuries qui demourées lui sont, te rendra de sa noble personne et sage maintien, consolée et joieuse. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 39).

 

-

P. anal. : ASTAROTH. (...) Je feray bien ma diligence Que uous [l. nous] aurons bonne pourvence Je le vous promet sans respit (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 98). [L'approvisionnement est ici constitué des âmes des damnés, destinées à la consommation des diables]

 

-

Faire (sa/les/leur) pourvoyance(s). "Se procurer ce qui est nécessaire" : Je congnus a son maintenir, Au plumage et a sa façon, Qu'il seroit de bonne duiçon, Car tout trés bien li avenoit. Lors pensay qu'il me couvenoit Faire pour son corps pourvëance (MACH., D. Aler., a.1349, 275). ...et estoient venus a la foire pour leurs maistres (...) pour faire pourveanches (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 50). ...[l'empereur] les esliseurs de l'empire Voloit assambler, tire a tire, Et escrire à nostre Saint Pere Par coy sa diligense appere, Aus princes, aus communautés, Qui sont si homme, et feautés Li doivent, pour eaus esmouvoir ; Si que quant on devra mouvoir, Qu'il aient fait leur pourveance Pour aler y, ou de finance, Pour baillier à ceuls qui yront Et qui ceste ouevre [la croisade] asseviront. (MACH., P. Alex., p.1369, 40). Lors d'un commun assentement Respondirent moult liement, Qu'il le feroient ; et le firent Mieus encore qu'il ne leur deirent. Et c'estoit le plus fort d'assez Coment tels pueples fust passez, Et les pourveances aussi, Qu'on ne fait mie sans soussi, Et sans avoir mainte pensée, Pour gouverner si grant armée. (MACH., P. Alex., p.1369, 54). Si qu'à Paris vous en irez, Et là pourveance ferez Pour nos chevaliers et no gent, Et n'i espargniez n'or n'argent, Mais faites là si grandement Et si très honnourablement, Qu'il ne soit chose qui y faille (MACH., P. Alex., p.1369, 235). Ce ne font pas les layes gens, Lesquelz fault estre diligens De leurs labeurs et de leurs terres, De querir argent pour les guerres Et de faire en toute saison Pourveance pour leur maison Gouverner, leur fait soustenir, En pluseurs lieux aler, venir, L'un paier, l'autre faire crance (DESCH., M.M., c.1385-1403, 323). ...elle qui parle lui laissa sondit hostel et plusieurs de ses biens (...) lesquelz biens elle qui parle lui avoit bailliez en garde confiablement et les avoit achetez elle qui parle pour faire sa pourveance. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 526).

 

-

Pourvoyance(s) de qqc. : Or fault pourveance de vin, De l'uille, des feves, des poys: Tous ce mettez vous sur mon poys (DESCH., M.M., c.1385-1403, 62). ...car ly anciens chevaliers Melusigne estoit ja venus (...) et avoit fait tendre en la pree sur la riviere grant foison de tentes et de paveillons, et avoit envoyé tout environ le pays querre vivres, foings, avoines et toutes pourveances de vivres et de vins, et paioit si largement que on l'en lui admenoit plus largement que il ne lui en failloit. (ARRAS, c.1392-1393, 52). Et si ne mainnent nulles pourveances de pain ne de vin, car lors usages est tels en guerre et en travillant que il sont moult sobre, et se passent bien deus ou trois jours a mengier char a moitié quite, sans pain, et de boire aige de rieu courant, sans vin ne cervoise. (FROISS., Chron. D., p.1400, 126).

 

.

Pourvoyance de vivre(s) : ...ce qu'il avoit fait n'estoit point par mauvaise couvoitise, ains pour pourveance de vivre [var. de vivres]. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 987).

 

.

Faire pourvoyance(s) de qqc. : Faites nous tres grant pourveances D'escus, de pavais et de lances, Et de toute autre artillerie, Qu'il convient à nostre maisnie, Pour assaillir et pour deffendre, Pour murs brisier et citez prendre. (MACH., P. Alex., p.1369, 53). Jehan Coste, chevaucheur envoié de Paris aux baillifs de Laon et d'Amiens, porter lettres du Roy pour faire pourvéances de charioz et somiers pour ledit seigneur (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 57). En cedit village de Bethzel feismes nostre pourveance de vin qui nous fut delivrés par le consuille de Jherusalem, car pour ce que les Sarrasins ne boivent point de vin, les pelerins ont a tresgrant danger du vin et a cher temps. (Voy. Jérus., c.1395, 41). Mais avoit il [Jesus] fait pourveance De tant de pains et de poyssons Devant que aux desers venissons Pour nous donner ad ce besoing ? (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 141). Laham, as tu fait pourveance De pain, de vin et de viande ? (Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 204). ...prevoyant la famine canine, enhorta les riches hommes de faire pourvoyance de froment et autres grains longtemps par avant (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 109 v°).

 

-

Avoir qqn/qqc. de pourvoyance. "Avoir qqn ou qqc. en réserve" : ...Et ja ai je de pourveance Trois balades de sentement : Certes vorrai presentement Envoiier ; et puis en avant Le lay, dont j'ai parlé devant, Parferai (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 150). ...Et si avoit de pourveance Bons chevaliers en son paÿs Desquelz il n'estoit pas haÿs. (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 3). Adont Melyador canta .I. virelay qu'il fist droit la, Je l'espoir selonc ma samblance, Ou il l'avoit de pourveance. (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 121).

 

2.

"Aide, soutien" : Et ainsi je me sui pourchacié et ay vesqu jusques a ore par la pourveance de Nostre Seigneur. (Bérinus, I, c.1350-1370, 220). ...car il lui souvint de Siliran, qui la avoit vescu .XXII. ans de la prouveance de Dieu. (Bérinus, I, c.1350-1370, 240). Et certes, quant personne fait bien, pour ce qu'il vient de la bonne pourveance de Dieu qui est bon, il en doit avoir l'onneur et la gloire, et la personne faisant bien en doit avoir le prouffit. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 21). CHERUBIN [à Seth]. Biau filz, voicy la pourvëance Que Dieu promist a vostre pere [Adam], Par quoy cessera son offence, Son peché, cryme et vitupere. (...) Vous devez sçavoir qu'i morra Bien tost aprés vostre retour ; Sy ay prins pour son noble atour Ses trois grains en l'arbre de vie, Qui a la fin luy rendront vye, Et sera es cieulx restably (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 130).

 

-

"Service" : ...XL frans (...) en recompensation de loffice [l. l'office] de la verderie de Tinchebray, lequel il perdi ou commencement des premieres guerres, pour ce quil [l. qu'il] emprint la garde de la tour de Tinchebray, et pour ce lavoit [l. l'avoit] Monseigneur retenu à sa prouveance (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 163).

 

-

En pourvoyance. "En guise de soutien, de renfort" : Si ay oy, Guillaume, je te di, Que Nature, qui tout fait par maistrie, T'a dit qu'a part t'a volu faire Pour faire dis nouviaus de mon affaire. Pour ce t'ameinne ici en pourvëance, Pour toy donner matere a ce parfaire, Mes trois enfans en douce contenance : C'est Dous Penser, Plaisance et Esperance. (MACH., Prol., c.1377, 4).

 

-

Faire pourvoyance de qqn. "Se faire aider, se faire assister de qqn" : Dont doit le pecheur ou pecherresse faire pourveance d'un tressaige et tresclervoyant conseillier qui de tous ses pechiez lui sache donner remede et conseil (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 17). ...avant son partement il fist garnison et pourveance de parrains et marraines et de nourrice pour son enfant advenir (C.N.N., c.1456-1467, 145).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

 Article 18/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYER     
FEW IX providere
POURVOYER, verbe
[T-L : porvëoir ; GD : porveer ; FEW IX, 483b : providere]

(Synon. de pourvëir)

A. -

Pourvoyer qqn / qqc.

 

1.

"Prendre soin de qqc. ; veiller sur qqn" : Adonc le valet qui avoit Saint Alexi a pourvoier, Li dist... (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 98). Einsy, sertes, m'est advis que, [com] ces grans misericordes et miseracions je considere autour de moy - ce licence avoit de le dire -, Dieu ne fait aultre choses fors que de pourvoier mon salut et ma salutacion (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 287).

 

2.

"Procurer qqc." : Quant vient que le pouvre homme est venu, qui vient de pourvoier vitaille... (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 20).

B. -

Pourvoyer à / sur qqc. "Pourvoir à qqc." : Sur ce sara bien pourveoir [l. pourvoier comme le demande la rime ?] Le juge, ou nous faut envoier Pour porter toutes nos raisons. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 255). ...ceulx sont folz et mal entendus qui voulent pourvoier et mettre ordre aux besoingnes et affaires d'autrui (TARDIF, Apologues R., c.1493-1498, 84). ...parquoy il se delibera de tyrer devers Paris luy et son armée pour illec pourvoier sus le tout de son affaire. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 187).

 

Rem. Nombreux ex. ds JUV. URSINS.

C. -

Pourvoyer encontre qqn. "Prendre des dispositions contre qqn, comploter contre qqn" : ...toudis porvoiat Encontre nostre evesque, qu'il ensiment tuwat (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.4, a.1400, 651).

 

Rem. Scheler, Gloss. 231, rattache à proviare, "aller en avant, user de mauvais procédés, comploter" ; FEW XIV, 377a, s.v. via, ne reprend pas cette hypothèse et enregistre seulement parvoier.

REM. V. provoyer.

V. aussi pourvoir
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 19/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYEUR     
FEW IX providere
POURVOYEUR, subst. masc.
[GD : porveor ; FEW IX, 484b : providere ; TLF : XIII, 962b : pourvoyeur]

"Celui qui pourvoit à qqc." : LE CHAPPELLAIN. (...) Et veez ça monsieur Landri, Vostre pourveur. LE CHEVALIER. Diex vous doint bon jour, mon seigneur, Et toute vostre compagnie. La besongne est appareillie Pour quoy j'alay. (Mir. femme roy Port., c.1342, 178). Se tu as Jhesucrist, tu es riche et te soufist. Car il sera ton pourveeur et ton leal procureur en toutes choses telement qu'il ne te sera besoing de mettre en homme ton espoir pour ce que les hommes se muent tantost et deffaillent hastivement. (Internele consol. P., 1447, 4).

 

-

En partic. "Celui qui est chargé de l'approvisionnement, intendant" : Jehan Lengloys, de Caen, pourveur des garnisons pour le fait des armees de la mer (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 52). Jehan le Picart, ... procureur des confreres, maistres, pourveeurs, administreurs et gouverneurs de l'eglise, hospital et confrarie de Saint Jaques en Galice, apostre, fondez a Paris en la grant rue Saint Denys, pres de la porte... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1369, 396). ...je vuil que mon pourveour les fera achater [choses pour le ménage], c'est à savoir : primierement, pour ma chambre, d'aes bien espès, et aussi de pesas pour mon lit. Et quant ils seront achateez, je vuil qu'il fera venir ciens le quarreour (Man. lang. G., 1396, 48). [Autres ex. p.48 et 49]

 

.

[Cont. métaph.] : Son pourvoyeur fut Sens, lequel avoit Vivres foison, ainsi comme il debvoit, Et commanda que l'on dressast les tables. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 19).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 20/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYSSANCE     
*FEW IX providere
POURVOYSSANCE, subst. fém.
[GD : porveyssance ; *FEW IX, 484b : providere]

"Approvisionnement"

REM. Doc. 1421 (Lyon, porveyssance) ds GD VI, 327a.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 21/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVU QUE     
FEW IX 483a-b providere
POURVEU QUE, conj.
[FEW IX, 483a-b : providere ; TLF : XIII, 962b : pourvuque]

A. -

[Avec l'indic. ou le subj.] "À condition que, si tant est que, du moment que" : ...pourveu qu' il face et laisse faire en sa terre profitables chemins pour les trespassans. (Doc. Poitou G., t.2, 1339, 162). ...et lors les Maires en leur juridiction peullent contrepainner sur cellui qui le dit bourgois ou ses biens détient oultre le gré des Maires, et du dit contrepainement ne feront rendue ne recréance, jusques ils aient leur bourgois et ses biens, pourveu que le contrepainnement ne soit sur le roy (...) ne aussi sur monseigneur le Duc (Chartes communes Bourg. G., t.1, 1371, 404). C'est assavoir que doresnavant tous malletiers, selliers et lormiers pourront, se il leur plaist et ils le savent faire, ouvrer et faire ouvrer et vendre ouvrage et marchandise de coffres à sommier, pourveu que avant que aucun en puisse ou doye ouvrer ou faire euvre et marchandise, et lever son mestier, il fera de sa propre main bien et souffisamment un chief d'oeuvre d'iceluy mestier de coffretiers. (Mét. corp. Paris L., t.3, 1379, 451). [Même ex. ds Industr. Paris F., 95] Lequel maistre Denis, après ce qu'il ot eu sur ce conseil aux conseillers de ladite eglise de Saint-Magloire, rapporta et dist qu'il se consentoit que par main souveraine et sanz prejudice de sadite juridicion de Saint-Magloire, pourveu que de ce il eust lettres comme dit est, que dudit prisonnier feust faite tele justice (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 8). La Court a baillié la detention de frere Guillaume Alaiz, religieux de Clugny (...) à l'abbé de Clugny, pourveu que ledit abbé ne procedera à la sentence diffinitive du delict commun jusques à ce que la Court ait cogneu du cas previlegié. (BAYE, II, 1411-1417, 191). ...selon la puissance que en ont mesdis seigneurs les cardinaulx de nostre saint pere le Pape et du saint concile, pourveu que pareillement sera fait du costé de mondit seigneur de Bourgoingne. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 234). Je confesse le argument, pourveu que ceste utilité ne soit contre justice et contre honesté. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 219).

 

Rem. Nombreux autres exemples de ce sens dans la doc., surtout du XVe s.

B. -

[Avec le subj.] "Sous réserve que, en souhaitant que" : Et croyez que je suis celuy Qui plus vous feroit de service En ce que vous seroit propice, Pourveu que j'eusse vostre amour. (P. Jouh. D.R., a.1488, 28).

V. aussi pourvoir
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 22/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVUEMENT     
FEW IX 484a providere
POURVUEMENT, adv.
[T-L : porvëoir (porveüement) ; GD : porveuement ; FEW IX, 484a : providere]

A. -

"Avec précaution, avec prudence, précautionneusement" : Le chevallier ne luy osa celler, mais luy dist tout pourveuement ce dont sa femme l'avoit infourmé (FROISS., Chron.[Livre IV] V., c.1400, 836). Qui est l'omme qui en toutes choses se peut garder si caultement et pourvueuement qu'il ne soit a la fois trouvé en decepcion et en perplexité mais cilz qui en toy se confie et te quiert a simple cuer ne trebuche pas si legierement. (Internele consol. P., 1447, 197).

 

Rem. Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 20079 (T-L VII, 1628).

 

-

Non pourvuement. "Sans précaution, imprudemment" : ...mais toutesfois unne grant partie d'eulz, armee et obstinee, s'en sailli par la porte derriere et se sauva, si que leur hardiesce leur fu plus sceure que ne fu aus autres leur paour, qui non pourveuuement [crurent] aus ennemis : car li Samnicien, quant il les virent desarmez, les avironnerent et mistrent le feu de toutes pars et les ardirent, combien que il appellassent, et pour noient, l'ayde des dieux et la foy des Sannites. (BERS., I, 9, c.1354-1359, 12.8, 22).

B. -

"Délibérément, intentionnellement" : ...le Roy avoit fait, ou par importunité de requerans ou moins pourveument, aucunes choses touchans les offices de la Chambre des Comptes, du Tresor, les maistres de son Hostel et autres offices contre les ordonnances (BAYE, I, 1400-1410, 168).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 23/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROUVEU     
*FEW IX providere
PROUVEU, adj.
[*FEW IX, 484a : providere]

"Prévoyant (pourveu de pourvoir)" : Cestui evesque Jehan a son entree trouva tous les chasteaulx et fortressez de l'eveschié tres grandement garniez de toutes choses neccessaires, lesquelz l'evesque Henry, son predecesseur, par son prouveu et bon gouvernement avoit garny contre tous ses ennemis demourans alentour de sa terre. (Chronogr. Joh. de Beka N., c.1455, 131). Les yeulz qui regardent aigrement, s'ilz sont moistes, ilz demonstrent l'homme estre veritable et es affaires prompt et prouveux et advisé (Somme abr. M., II, c.1477-1481, 135).

V. aussi improveu
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 24/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVEDIMENT     
*FEW IX providere
PROVEDIMENT, subst. masc.
[*FEW IX, 485a : providere]

"Prévoyance, sagesse" : Moultes aultres euvres de grant provediment de la vostre Sainctité se porroit remembrer (Passage Terre Sainte Piloti D., 1441, 10).

V. aussi provédir
 

DMF 2020 - Compléments 2017 Robert Martin

 Article 25/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVÉDIR     
FEW IX providere
PROVEDIR, verbe
[*FEW IX, 483b : providere]

"S'approvisionner" : Le Contee de Cardone Item de Surie a Cardone, chief de conté, II lieues, le quel est ung fort chastel hault sur une montaigne, le quelle est toute de sal dont tout le pays de Cataloigne se provedis. (CAUMONT, Voy. N., p.1420, 76).

REM. Très certainement à rapprocher de : FEW IX, 483b : providere ou peut-être de FEW IX, 277b : praebenda. Pour cette dernière hypothèse, cf. provender. Dans GD, on trouve les entrées provender et provendier. Cela n'explique pas le s final, faut-il lire provedit?
 

DMF 2020 - DMF 2015 Capucine Herbert

 Article 26/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVÉDITEUR     
FEW IX providere
PROVEDITEUR, subst. masc.
[GDC : provediteur ; FEW IX, 485a : providere ; TLF : XIII, 1391a : provéditeur]

MAR. "Officier de la République de Venise, chargé du contrôle ou du commandement d'une flotte, d'une prvince, d'une place-forte" : ...aucunes parolles ont esté meues entre aucuns des provediteurs de la seigneurie de Venise et de noz serviteurs pour parvenir à quelque bien de paix (Lettres Ch. VIII, P., Pièces justif., t.4, 1495, 350). Et prismes enseignes ensemble, ledit providateur et moy, de pouvoir envoyer l'ung vers l'autre, s'il en estoit besoing, pour traicter quelque bon appoinctement (COMM., III, 1495-1498, 104). ...et tuèrent ung gentilhomme appellé Le Beuf et luy couppèrent la teste qu'ilz pendirent à la bannerolle d'une lance, et la portèrent à leur providadour pour en avoir ung ducat. (COMM., III, 1495-1498, 162). ...mais respondiz avoir pris bonne intelligence avecques les providateurs, à mon partement de Venise et au soir que arryvay à Padoue, que je creoye qu'ilz parleroient bien à moy en my-chemin des deux ostz (COMM., III, 1495-1498, 171). ...eulx nommèrent le marquis de Mante, cappitaine general de la Seigneurie, le conte de Gaiasse (qui plusieurs foiz a esté nommé en ces Memoyres et n'a guères estoit des nostres et estoit cappitaine des gens du duc de Millan) et messire Lucque Pisan et messire Marquiot Trevisan, providateurs de ladite Seigneurie de Venise (COMM., III, 1495-1498, 197). Premier estoit assis de son costé ung pour le roy des Romains, l'ambassadeur d'Espaigne, le marquis de Manto, les deux providateurs veniciens, ung ambassadeur venicien, et puis le duc de Millan, sa femme et le dernier l'ambassadeur de Ferrare. (COMM., III, 1495-1498, 233).

Rem. Cf. FENNIS, Gal., III, 1499.

V. aussi provideur
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 27/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVIDENCE     
FEW IX providere
PROVIDENCE, subst. fém.
[T-L : providence ; GD : providence ; GDC : providence ; FEW IX, 485a : providere ; TLF : XIII, 1394b : providence]

A. -

"Prévision, connaissance de l'avenir" : ELIZABETH. (...) S'en vous ne fust grant providence Et superfluité de sens, Vous n'eussiez pas comme je sens Pronunciet la quarte partie Du dictier plain de melodie Que de vo bouche sainte et digne Est yssu, madame et cousine. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 15).

 

-

Providence de qqc. "Fait de prévoir qqc." : Car se les dieux ont cure et providence des choses humaines, si comme il semble estre verité, il est vraysemblable que ilz se delictent et esjoïssent en la chose qui est en homme tres bonne et tres prouchaine et tres semblable a euls ; et c'est entendement. (ORESME, E.A., c.1370, 529).

 

-

"Prévoyance, clairvoyance" : Mes la maniere comme l'usage des choses propres puisse estre fait commun, ce appartient et doit estre ordené par la providence du lesiglateur [l. legislateur] et est de son office. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 82). Car tant hot noble providence Et avis que ses ennemis, Qui environ luy furent mis, De partout son regne chaça (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 76). Et par ainssy la hardie providence de Luculus vaincquist d'un costé toute la force de ses anemis et de l'autre la faulseté des Macedoyns de combattre pour eulx. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 54). Et la .IIIe. partie [de Prudence] si est providence, par laquelle om voit et congnoist des choses ad venir. (LA SALE, Sale D., 1451, 29).

B. -

"Sagesse divine qui prévoit et gouverne toutes choses" : SAINCT MARTIN [à Dieu]. (...) Mais, s'il plaist a ta magesté Et a ta digne Providence, Tu me donras par charité De ta loy vraye congnoissance. (LA VIGNE, S.M., 1496, 148).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

-

Providence de Dieu : ...en recommendant soy et ses affaires à la grace et providence de Dieu, aux prieres, oroisons et bonnes euvres de ses bons subgiez et bien vueillans (FAUQ., I, 1417-1420, 194).

 

-

La divine providence : ...quant tu mediteras premierement sur la diuine prouidence qui par sa bonte a ordonne si grans et si dignes remedes pour nous saner et guerir des plaies de nos pechiez. (CIB., p.1451, 188).

 

-

[À propos du Saint-Esprit] : Au saint esperit vous conmans Qui en sa doulce providence Vous tiengne (Mir. parr., 1356, 35).

 

-

[À propos de Marie] : GABRIEL. Providence, fleur ravoiant, Quant il vous plaist que nous chantons, De tel chant (...) Chanterons nous deux (Mir. parr., 1356, 55). Dame de tres haulte excellence, Vous estes la protection, La sauve garde et providence, Des François la redempcion. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 504).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 28/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVIDENT     
FEW IX providere
PROVIDENT, adj.
[T-L (renvoi) : provident ; GD : provident ; FEW IX, 485a : providere ; TLF : XIII, 1395a : provident]

"Prévoyant, prudent" : Las, a quoy fut Dieu provident Quant la fist [Eve] a nostre dommage ? (MARTIN LE FRANC, Champion dames II, D., 1440-1442, 16).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 29/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVIDER     
*FEW IX providere
PROVIDER, verbe
[*FEW IX, 485a : providere]

"Pourvoir" : ...ore un J[ohan] Thorntoun viker du dite esglise, ymagenant et controuvant pur arreriser vostre dite povree maison et defaire la dite Chaunterie, ad pursuéz devers la Court de Rome pur illoeques adnuller, adnientier l'appropriacioun avantdite et de lui mesme ent provider par l'appostoille (...) a tresgrande enpoverissement de vostre dite povre maison et en overte enervacion de la Chanterie du dit Chapellain (Lettres agn. L., c.1402, 7).
 

DMF 2020 - DMF 2015 Robert Martin

 Article 30/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVIDEUR     
*FEW IX providere
PROVIDEUR, subst. masc.
[*FEW IX, 485a : providere]

(Synon. de provediteur) : ...[le roy] envoya avecques les dictz ambassadeurs et le provideur de la seigneurie de Venyse devers le dict duc de Millan et iceulx de Venise monsieur le marschal de Gyé, monsieur le president Guesnay et messire Rigault d'Ozeilles pour passer le traictié de paix (LA VIGNE, V.N., p.1495, 319).
 

DMF 2020 - Synthèse Annie Bertin

 Article 31/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVISER     
FEW IX providere
PROVISER, verbe
[GD : proviser ; FEW IX, 484b : providere]

Proviser de + inf. "Prévoir de, décider de"

REM. MOLINET (éd. Buchon) ds GD VI, 449a (lecture s'avisèrent ds MOLINET, Chron. D.J., t.2, 1474-1506, 34).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 32/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVISOIRE     
FEW IX providere
PROVISOIRE, adj.
[GDC : provisoire ; FEW IX, 485a : providere ; TLF : XIII, 1401a-1402b : provisoire]

DR. "Qui requiert un jugement immédiat (en attendant la décision définitive)" : ...ou temps que lesdites ordonnances furent faictes, le Grant Conseil ne prenoit cognoissance des besongnes de partie à partie, et ne prenoit cognoissance que de grans matières provisoires, comme du fait de la guerre, des estrangiers, des ambaxades, des limites et autres semblables qui estoient de leur gibier. (Doc. 1491. In : H. Valois, Bibl. Éc. Chartes 44, 1883, 165).

REM. Doc. 1499 ds FEW et TLF.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 33/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVOYER     
*FEW IX providere
PROVOYER, verbe
[GD : porveer ; *FEW IX, 484a : providere]

"Pourvoir" : Pour trois cens charioz, charretes, Chargez seront diligemment ; Et voz besoignes toutes nectes Avant deux jours seront parfaictes, Et gens de fait pour convoyer. Ce pendant, bonne chiere faictes, De vostre cas vois provoyer. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 319).

REM. V. porvoyer.

V. aussi pourvoir
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 34/34 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REPOURVOIR     
FEW IX providere
REPOURVOIR, verbe
[GD : repourvoir ; FEW IX, 484b : providere]

A. -

"Ravitailler, pourvoir à nouveau" : Chilz le rempara bien et biel et le repourvei et rafreschi de tous bons compagnons (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 143). Quant nos seigneurs christiens eurent séjourne aulcuns jours a Constantinoble et illec repourveu et ravitaillie leurs gallees de ce que necessaire leur estoit (WAVRIN, Chron. H., t.5, p.1471, 117).

B. -

"Rétablir, réédifier" : ...gramment esjouyr Vous vous devriez tous de voir Qui peut vos sieges repourvoir Et restaurer la grant ruine Que presumption enterine Fist jadis a Lucifer faire. (Myst. Incarn. Nat. L., t.1, c.1454-1474, 182).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre