C.N.R.S.
 
Famille de abusus 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 25 articles
 
 Article 1/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUS1          ABUS2     
FEW XXIV abusus
ABUS, subst. masc.
[T-L : abus1 ; GDC : abus ; FEW XXIV, 61a : abusus ; TLF : I, 281b : abus]

A. -

[Corresp. à abuser de]

 

1.

"Fait d'abuser de qqc., d'en faire mauvais usage, d'en user avec excès" : Flateur pourra icy dire : "Reprens tu les habiz a roynes, a damez, a damoiselles ? Veulz tu qu'ellez soient vestues comme femmes de village ou comme beguinez ?" Response : je ne reprouve que l'excez et l'abuz et l'orgueil et le mal acquest. (GERS., Annonc., a.1400, 238). Je ne te acorde pas que pour l'abus dez recevans soit frustee la charité du donneur. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 56). Desloyal Mahommet, tu promettoies moderer (...) maiz ta moderation est tournee en abuz (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 122).

 

-

"Mauvais usages [des textes]" : ...lez maistrez de leurs synagoges lez nourrissent en abus, et pervertissent le sens dez saintes lettres (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 106).

 

-

Par faux abus. "Par mauvais usage" : ...au pont de Saint-Clo (...) Fu Antonnes de Croy pour garder pourvéus, Mais une garde y mit, qui puis par faus abus Le garda maisement ; car par luy fu vendus Aus faus Hiermygnasgois. Se s'en tint pour chamus (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 504).

 

-

C'est abus : : LE PRINCIPAL. Soffise toy, n'en parlez plus, Aultrement ce seroit abus (Sots gard., a.1488, 113).

 

2.

"Excès, désordre" : ...la vous trouverrez les abus de la guerre, et les choses qui povoient mouvoir a paix, et aussi telles qui povoient mouvoir a paix et a non faire guerre (JUV. URS., Nescio, 1445, 523). Le dit du Saige trop lui feiz [au mauvais enfant que j'étais, ou à ma jeunesse folle] Favourable, bien en puis mais ! Qui dist : "Esjoïs toy, mon filz, En ton adolessence", mes Ailleurs sert bien d'un autre mes, Car "Jeunesse et adolessance - C'est son parler, ne moins ne mes - Ne sont qu'abuz et ygnorance". (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 36). A jeunesse feray despit ; Fuyr veulx ses mauvays abuz. (Pass. Auv., 1477, 117). Las, voz mains sont plaines de sang Du cruxiffiement de Jhesus, Et si faictes si grand abus Que vous estes venus au temple, Ung tas de murtriers tout ensemble, Qu'est contre nostre loy vrayement ! (Pass. Auv., 1477, 266). De donner provision au fait de la police et justice desdits pays là où il [Anthoine de Chabannes] verra et trouvera les faultes et corriger les abuz et de y mettre et donner tel ordre pour le temps advenir qu'il verra estre à faire au bien de nous tous. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 229).

 

-

"Exercice excessif d'un pouvoir (notamment à propos de la justice ecclésiastique) ; action contraire au droit, à la justice" : Pourquoy, nous, qui ne voulons lesdiz maléfices et habus qui sont dignes de grant pugnition passer soubs dissimulation ne iceulx demourer impugnis, sur ce, eu grant et meure délibération et advis de notre conseil, attendu que lesdiz Maïeur, eschevins et procureur de Dijon ont delinqué en faisant les choses dessusdites en leur justice qui leur a esté octroyé par nos predécesseurs et nous et en abusant folement d'icelle au grant contempt et mesprisement de nous et de notre souveraine justice, comme dit est et pour pluseurs autres justes causes et raisonnables, vous mandons et par ces présentes commectons que... (Chartes communes Bourg. G., t.1, 1427, 100). ...que vos officiers leur baillent [aux ecclésiastiques] par escript et declaracion les abus que ilz veullent maintenir estre commis par les juges ecclesiastiques (JUV. URS., Verba, 1452, 402). Aussi, monseigneur, tous les estas du payz, tant messeigneurs de l'Eglise, messeigneurs les nobles que le commun et la chose publique en general, vous devez avoir l'ueil à faire droit à ung chascun, à vostre povoir, et faire justice au foeble comme au fort et au povre comme au riche, ne avoir faveur ne hayne tant à amy comme à ennemy. Si vous savez que messeigneurs de l'Eglise facent aucuns abuz, vous devez advertir le Roy. Si messeigneurs les nobles veullent faire aucune force, vous ne leur devez pas souffrir, pour ce que vous avez la force. (BUEIL, II, 1461-1466, 27). Et Dieu veult qu'on face raison à chascun. Et, pour ce, ne veult pas le Roy que nul ayt cause de soy plaindre de luy. Et, pour vous advertir touchant le fait des saufconduictz, beaucoup de gens y veullent donner des abuz en plusieurs manières et les vuellent empescher et y prendre marque ; ce qui ne se peult ne doit faire, pour ce que celluy qui prent le saufconduit est ton ennemy, et, si n'estoit pas ton ennemy, il n'achetteroit pas ton saufconduit et ne viendroit pas à toy, s'il n'estoit asseuré. (BUEIL, II, 1461-1466, 28).

 

.

Abus de justice : ...octroions que les dis prelas, gens d'eglise, barons (...) demeurent quittes (...) de toutes tailles, imposicions, prinses de blez, de vins, bestes et autres choses, d'abus de justice fais par eulx, ou aucuns d'eulx, en leurs terres et pooir, et sur leurs subgiés ou alliés, en quelque païs et en quelque temps, et contre quelconque personne que ce soit, sans ce que l'en leur puisse jamais riens demander pour le temps passé (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 186-187). Las moy, bon Dieu, quele moquerie, quel monstre en bonnes meurs, quel abus de justice est ce maintenant veoir les hommes laboureurs, simples, innocens, sanz cruaulté et sanz armes, qui nuyt et jour demeurent en povres maisonnetes, si sobrement repeuz et vestus de leurs propres labours que a peines ilz appaisent la faim, et de vilz palestreaux ilz cueuvrent leurs necessaires membres recourbez et froissiez par continuel labour. (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes G., 1409, 85). ..et, s'il [le sire de Pons] voit que besoing soit, acompaigné de tant et telz gens qui luy plaira, mander et faire venir devers lui les nobles, officiers et autres dudit pays en telz lieux qu'il verra estre convenable, pour soy informer avecques eulx et autrement, ainsi qu'il verra mieulx estre à faire des extorcions, entreprinses, abus de justice et autres griefz indeuement faiz à noz subgectz dudit pays ; aussi des entreprinses et intelligences que aucuns desdits pays ont avecques noz anciens ennemyz, les Angloix, pour mettre et livrer nostredicte ville de Bourdeaulx et pays de Bordeloix es mains et subgection de nosditz ennemis les Angloix. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 228).

 

.

Appeler comme d'abus. "Faire appel pour excès d'ordre juridique (notamment de l'autorité ecclésiastique)" : Et fu dit en l'Eschiquier de Saint Michel 1348 que le juge royal pourroit revoquer la congnoissance de la cause, mesme en cas d'heritage, devant le juge d'eglise, supposé que la contestation fut sur ce donnée par devant icellui juge, et faire cesser le juge d'eglise et venir les parties plaider devant luy, mais que la revocation fut faite, ains qu'il y eut sentence de laquelle le condamné pourroit appeler comme d'abus en respondant de secondes procedures volontaires. Car les sujets du roi ne peuvent proroguer jurisdiction en court ecclesiastique. (Echiq. Normandie S., 1348, 16-17).

 

Rem. Cf. F. Lot, R. Fauwtier, Hist. des instit. fr. au Moy. Âge, t.2, 1958, 459 et t.3, 1962, 458-459 : appel comme d'abus, procédure inaugurée par le Parlement en 1448.

 

3.

"Action abusive exercée à l'encontre de qqn ; exaction"

 

-

Faire un/des abus (à qqn). "Exercer une action abusive sur qqn ; le maltraiter, le malmener" : ...tant faire D'abus, d'excès, d'extorcions (DESCH., M.M., c.1385-1403, 156). ...ledit Maciot Beauté criera mercy en la Court de ceans et demandera pardon au procureur general du Roy des abus et exactions par lui commis et faictes ou prejudice de la chose publique (FAUQ., I, 1417-1420, 381). ...la cognoissance des deliz, malefices, excès et abus qui pourroient estre faiz aus devant dis parroissiens... (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1425, 197). ...et que pour l'abus qu'il ly ont fait, il soient condempnez chacun en une emende arbitraire à appliquer à mondit seigneur et juesques à la somme de cent L salutz (Ecorch. Ch. VII, T., 1447, 502). En ce temps messire Robert d'Estouteville, chevalier (...) fut mis et constitué prisonnier en la bastide Saint-Anthoine à Paris (...) pour aucunes injustices ou abus qu'on lui mettoit sus qu'il faisoit en excercant sondit office (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 11). ...iceluy duc de Bourgogne, par ses promesses et abus qu'il faisoit aux habitans, fist en pluseurs lieux mectre hors les gens du roy, et mectre les places et villes en son obéissance. (RAOULET, Chron. Ch. VII, V., c.1461-1467, 158). En ceste partie est Enfer Ou sont Sathan et Lucifer, Belial et Bellezebuthz Qui aux pecheurs font maintz abus (Myst. st Laur. S.W., 1499, 125).

 

-

Abus de délit charnel. "Abus sexuel" : Et aucuns se delictent en mangier charbons et terre, et les autres en abus de delit charnel avecques enfans masles. (ORESME, E.A., c.1370, 381).

B. -

[Corresp. à abuser qqn] "Tromperie" : Vous sçavez qu'il est ung edict, Par toute Judee imposé, Que, s'il est homme si ozé Qu'i vueille empeschier les tribuz De l'empereur par quelque abuz, Il est jugié a mort cruelle. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 226). ...pour plus et mieux entretenir ledit mestier et marchandise et bonne police y estre gardée, au bien public et prouffit de la chose publicque, estoit necessaire desdites ordonnances corriger aucuns poins et articles, d'y en adjouster aulcuns pour eviter aux fraudes, malversations et abbus qui chascun jour audit mestier et marchandise se pourroient faire par chacun desdits maistres et varletz d'icellui mestier (Mét. corp. Paris L., t.1, 1464, 557). LE JUIF. (...) Cest homme estant en povreté Et en grande necessité, Vint vers moy et, par ces abus, Luy prestay jusqu'a cent escus (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 118). ...et soudainnement, par adversité, viellesse ou maladie tout est renversé et mys en ruÿne et perdicion et tourne espoir en abuz, plaisir en douleur, fiance en desespoir. (LA MARCHE, Triumphe dames K.-B., p.1488, 61). Ainsi que le poisson a l'ain Est pris a l'apast d'un achet, Vous prend le faulx dieu incertain, Par ses abus, au trebuchet (LA VIGNE, S.M., 1496, 297).

 

-

Jouer d'abus. "Tromper" : Je m'apperchois bien, par cest croix, Que mes gens m'ont joué d'abus (Pasté T., c.1475-1500, 196).

 

-

P. personnif. : Cuiderïe je suys et Abus ensement, Qui sommes cy venus pour cuider seulement Vouloir prendre les grues en volant se poons. (RENÉ D'ANJOU, Cuer am. espris W., 1457, 176).

 

-

"Chose illusoire, trompeuse" : Les biens mondains, les honneurs et les gloires Qu'on ayme tant, desire, prise et loe Ne sont qu'abus, et choses transitoires (TAILLEV., Rég. fort. D., c.1445, 234).

C. -

[Corresp. à s'abuser] "Erreur, divagation" : ...et, a voir dire, Dyent aulcuns, par grant abus, Qu'il fu filz de Nabtanabus (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 29). Je pensse que nous ferons sens, Car de le querir cy entour Il n'y fault ja faire retour : Ce seroit abus a nous deux. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 391). ...celluy qui demande conseil a aultruy doit avoir ceste ymagination en soy que celluy auquel il se conseille soit plus sages que luy et plus vertueux. C'est donques grant abus de demander conseil a homme vicieux. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 152). Item se il estoit ung mal souverainement duquel procederoient tous maulz, il s'ensievrroit que, selon le corps, Cristus seroit de ce mal principe, car en son corps a esté le mal de paine, comme sa passion et sa mort et aultres paines qu'il souffrit demonstrent, laquelle chose dire est abus comme puet apparoir par les choses dessus dittes. (Somme abr., c.1477-1481, 107). Vostre nom, que nous le sachon, Affin qu'il n'y ait point d'abus. (Dorib., p.1480, 246). Par legierement croire, qui est tres grant abuz, sont pluiseurs gens de bien a male fin venus. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 206). ...par ignorer la grande differance qui est entre ladicte vraye science de astrologie et les ars divinatoires et supersticieux, venoient plusieurs grans et ennormes abbuz ou royaume de France, j'ay voulu employer mon petit entendement à vous faire ce present Elucidaire, pour vous monstrer et donner clerement à congnoistre et à iceulx detracteurs, comment astrologie est vraye science (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 1 v°).

 

-

C'est abus de + inf. "C'est faire erreur que de" : Si fault dire que c'est abuz De croire qu'il [Cristus] soit né encores. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 120).

 

-

Sans abus. "Sans erreur ; assurément" : Mais sy est il bien comparé ; Sans abuz sera reparé Par diffinitive sentence (Au grey d'amours F.-H., c.1400-1500, 186). On luy mect sus [à Jésus-Christ] Que des pechés, tant soient ilz ors, Donne remors Es pecheurs sans estre confus, Et qu'ad nul il ne fait reffus, Mes sans abus Il veult a chascun complaire. (Pass. Auv., 1477, 136).

 

-

"Pensée confuse (ici à la suite d'une trahison)" : La dame, qui plus sçavoit de barat qu'on ne pourroit penser, se mist au chemin aprés son seigneur et luy demanda qu'il avoit. "Ce ne sçay je mye, dame," fait il, "car trop ay d'abbuz en ma teste. Pourquoy vous, Haston et Fromont m'avez ainsi faulsement et desloyaulment tray ?" (Beufves Hant. I., c.1499-1503, 22).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 2/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUS1          ABUS2     
FEW XXIV abusus
ABUS, adj.
[T-L : abus2 ; GD : abus ; FEW XXIV, 61b : abusus]

"Stupéfait, perplexe" : Ly roys Cornumarans fu durement abus (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 466). Dont j'en estoie tous abus Et pensieus que ce voloit estre (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 94). En toi a tant de contraire (...) S'en sui tous abus. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 178). Quant Pietres dou Bos veï que c'estoit tout acertes que la pais estoit faite et confremée (...) si fu tout abus et ot pluiseurs imaginacions à savoir se il demor[r]oit à Gand avoecques les autres. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 310). ...si furent tout abus et ne sceurent que dire (FROISS., Chron. D., p.1400, 216). ...tous abus et courouchiés de ces nouvelletés que il avoient oy (FROISS., Chron. D., p.1400, 635). Par vos gens sont laboureurs lapidez, Cassis cassez, confreres confondus, (...) Abbez abbus, appentis abbatus (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 143). DEMANDE. Je vis ce que je vis, Maiz je ne l'oze dire : Je vis deux freres gris Eulz esbatre et rire A deux beghinettes Non a eschés ne a quilles. Moult me trouvay abus, Car fort furent jennettes, Quant je vis quatre culz Fermez a deux chevilles. RESPONSE. Il vit quatre oisons, deux mascles et deux femelles, paistre l'erbe ; et l'endemain les vit deux a deux rostir au feu en deux longues chevilles de bois. (Devin. R., c.1470, 58). Les trois lyons terribles par Herculès vaincuz, C'est le monde, la chair, et le diable de plus. L'ung souffle, l'aultre atise, le tiers nous rend abus. Maintz hommes ont deceuz, devorez et perduz. (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 147).

 

-

Faire abus [qqn ou un conseil, une assemblée]. "Rendre perplexe" : Par Mahon, dist Madoines, vous me faites abus ! Ont ore le déable Quayns, et Belgibus, Fait c'un chavetiers est tels maistres devenus ! (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 373). Non obstant que, qui veult voir dire, Nulz ne vous pourroit abuser, Je n'y vouldroye contredire, Maiz on peust bien, par cabuser, Vostre conseil faire muser En tel cas, et le faire abus ; Et quant par luy voullés user, Vous ne prenés garde au sourplus. (CAULIER, La cruelle femme en amour (éd. A. Piaget), c.1430. In : Romania 31, 1902, 274).

REM. Attesté principalement en Picardie et Wallonie. Cf. R. Ling. rom. 62, 1998, 131.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 3/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSAGE     
*FEW XXIV abusus
ABUSAGE, subst. masc.
[T-L : abusage ; GD : abusage ; *FEW XXIV, 61b : abusus]

"Excès, usage abusif" : La seconde [espèce d'attrempence] est contenance en luxure, De celle qui n'est encontre droiture Et est licite, si comme en mariage, Qu'est excusee s'on se gard d'abusage (BAUDOUIN, Instruct. vie mortelle B., c.1431-1439, vers 1575).

Rem. Ordonn. rois Fr. V.B., t.13, 1424, 53, ds GD I, 39c.

 

-

En partic. "Excès de pouvoir" : ...ladicte ordonnance de non porter en hale souliers de cordouen avec ceulx de vache n'est que un abusage (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1432, 236).

 

.

Abusage de puissance : : Donques je conclus que la puissance du tyrant si est bonne, et toutes voies il n'est riens pire que tyrannie, car l'abusage de puissance donnee a homme de Dieu est bailliee et soufferte aus tyrans. (FOUL., Policrat. B., VIII, 1372, 95).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 4/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSAGÉ     
*FEW XXIV abusus
ABUSAGÉ, adj.
[*FEW XXIV, 61b : abusus]

"Qui abuse, excessif" : abusaigez [,] ors et villains. (GERS., Réf. roy. G., 1405, 1153).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 5/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSAMMENT     
*FEW XXIV abusus
ABUSAMMENT, adv.
[*FEW XXIV, 61b : abusus]

"De façon abusive" : ...abusament. (LAGADEUC, Catholicon G., 1499, 4).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 6/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSARD     
FEW XXIV abusus
ABUSARD, subst. masc.
[GD : abusart ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Trompeur, abuseur"

REM. Cf. H. Lewicka, La Dér., 1960, 143.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 7/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSATOIRE     
FEW XXIV abusus
ABUSATOIRE, adj.
[FEW XXIV, 62a : abusus]

"Trompeur" : ...et sembleroit la chose autrement fausse et abusatoire (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 66).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 8/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSEMENT     
FEW XXIV abusus
ABUSEMENT, subst. masc.
[GD : abusement ; FEW XXIV, 61b : abusus]

A. -

"Tromperie" : Ostages liverons bien et souffissanment, De tenir vérité sans nul abusement (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 404). Et se dist-on qu'il ont fait roy nouviellement De no cousin d'Orelyens ; c'est grans abusemens, Et oeuvre de diable, qui à leur fait s'asent. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 532). Car ce nous semble chose dure A ung homme et tout impossible Que ung homme mortel et passible, Qu'on a peu vivant tant grever, Aprés la mort peust relever. Ce ne seroit pas seullement Follye, mais abusement Pour toute la loy de Judee (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 403). Ou sont tes tromperies vaines, Jesus, et tes enchentemens ? On voit que les abusemens Dont tu sembloys faire miracles Sur mors et sur demonïacles N'avoyent pas trop bon fondement, Mais ont esté faiz faulcement Par enormes dyables et extremes. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 407).

 

Rem. Trad. de Gilles Colonne, Gouvernement des Princes, 1444 (ms. déb. XVIe s.), ds GD I, 39c.

B. -

"Erreur, trouble" : Pités est vraiement De mettre un tel enfant en tel abusement Pour destruire son sanc. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 279). Seigneurs, pour vous compter l'affaire, Puisque je suis ad ce commis, Plusieurs abusemens sont mis Au jour d'uy en la loy Moÿse Pour cause que n'avez pas prise Vengence des contredisans. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 204).

 

Rem. Flor. Octav. L., t.2, c.1400, var. v. 13261 (p.902, Et enssi qu'il estoient en cel abuzement...).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 9/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSÉMENT     
*FEW XXIV abusus
ABUSEEMENT, adv.
[*FEW XXIV, 61b : abusus]

"À tort" : Nos cuers ne sont pas convenus en commun pleur sans cause ; ilz ne sont pas esmeus contre la Mort injustement, ne nous complaindons pas de ceste infortune abuseement, car en elle reposoit beaulté, humilité, courtoisie, largesse et toux lez dons de sapience. (Cligès C.T., 1455, 150).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

 Article 10/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSER     
FEW XXIV 61b abusus
ABUSER, verbe
[T-L : abuser ; GDC : abuser ; AND : abuser ; FEW XXIV, 61b : abusus ; TLF : I, 283b : abuser]

I. -

Empl. trans. indir.

A. -

Abuser de qqc.

 

1.

"User mal de qqc., faire un mauvais usage de qqc., user avec excès de qqc."

 

a)

[...d'une chose concr.] : Luxure est abuser ou voulente d'abuser des membres honteux ordonnez pour generacion. (GERS., Luxure II, G., 1402, 826).

 

-

Part. prés. en empl. subst. "Celui qui use avec excès de qqc." : Ainçoys doit la punition tourner sur les abusans, non pas sur lui qui les donna (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 57).

 

-

[...du lang.] : Supersticion oste la gloire de Dieu comme se le dyable fust plus puissant, ou plus saige, ou plus amant. Se paroles bonnes y sont, tant pis vault car on en abuse. (GERS., Noël, p.1404, 308).

 

b)

[...d'une chose abstr.] : ...tant me donna de son bien (...) assez mais que bien en use Et que de ses biensfais n'abuse. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 29). ...qui abuse de son previliege, il le pert (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 59). ...aucunes fois il [Dieu] se monstre courroucie a toy, maintenant il te donne consolacion, aprés affin que tu n'en abuses il te laisse cheoir en affliction et puis, affin que tu ne desesperes, il revient a toy (CIB., p.1451, 189). ...il sera à la fin trouvé par tout le monde que vous avès abusé du mestier de la guerre. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 263).

 

2.

En partic. "Outrepasser les limites d'(un pouvoir)" : Et on le voit assez de fait, Ne riens tant cuer felon ne fait Com grant pooir qui ["si on"] mal en use. Or voy que chascuns en abuse ["du pouvoir"] (MACH., J. R. Nav., 1349, 140). Et se on dit que vous [le roi] ou vos predecesseurs avez privileges que on ne peut mettre ses en la terre du roy, on vous dira que le pape ne le pourroit faire de sa puissance ordonnee et que il auroit abusé de sa puissance (JUV. URS., Verba, 1452, 377).

 

-

[De juges ecclésiastiques] "Empiéter sur la juridiction laïque" : ...et, ampliant nostredite grâce, voulons et nous plest que les religieux de Sainte Genevieve ou leurs justiciers puissent faire autele grâce ausdiz Huet Freminet et Gilet, comme il leur plaira, senz ce que il leur puisset estre opposé que il aient abbusé de justice, ou que il tourne à prejudice aucun à euls ou à leur justice ou temps avenir. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1347, 304). Se vos officiers [du roi] veoient ou savoient que on abusast de la jurisdiction ecclesiastique ilz le vous devroient dire (JUV. URS., Verba, 1452, 359).

 

-

Abuser sur qqc. "Empiéter sur qqc." : Et pour ce concluoient les dits gens d'Amours que tout ce que avoit par eulx esté fait fut declairé nul, come fait en abusant et entreprenant sur la jurisdicion laie. (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 163).

 

3.

"User à tort de qqc., de manière injustifiée" : Tous lesquelz (...) furent d'oppinion qu'il n'estoit pas homme qui deubst joïr de previlege de clert, et qu'il avoit abusé et mesusé d'icelle tonsure, et qu'il devoit estre rez tout jus comme homme lay. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 295). Et pour ce est magnifeste qu'en grec n'y a plus d'empire, et que, a parler proprement, celluy qui se dit empereur n'est point tel, sinon en abusant du nom (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 226).

 

-

Abuser d'un office. "Exercer un office sans en être investi, l'usurper" : ...le dit Jehan Fremin est venu en la dite ville d'Aire et illec, sans avoir prins et obtenu assistance, lui qui n'est officier ou sergent du nombre et ancien d'ordonnance d'Artois, en abusant de son office, soubz coulleur de certaines noz lettres en forme de debites obtenues par Jehan Boulengas, marchant (Hist. dr. munic. E., t.1, 1490,,, 133).

 

4.

Empl. abs. : ...car, comme il est dit devant, tel cas ne peut advenir fors tres peu souvent et pourroit tost estre apparceü se le juge abusoit en ce. (ORESME, E.A.C., c.1370, 320). Et aussi abuse le desatrempé qui ordene richeces a malvesement vivre (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 377). ...et les commissaires examinateurs et graphier dudit Chastellet abusoient et abusent en leurs offices (BAYE, I, 1400-1410, 15). Pour quoy devons considérer Que lors souffrir ou tolérer Grant soif peut porter grant nuisance. Si fait boire en grant abondance, Et qui veult lors de vin user Le doit choesir sans abuser, Tel qu'il soit cler et odorant, Soubtil et meur et savorant (LA HAYE, P. peste, 1426, 99).

 

Rem. Dans l'ex. suiv., le sens est clair ("faire un mauvais usage de") ; la constr. l'est moins. Sans doute s'agit-il d'un empl. impers. (il a été abusé des biens) : : Et pour ce que humaine malice Naturelment encline a vice Et ne scet de ses biens user, Mais scet despire et refuser, Pour ce, justice souveraine Par flaël retourne et ramaine Ce que, par delectacion Et fole cogitacion, A esté des biens abusé. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 55).

B. -

Abuser de qqn

 

1.

"Nuire à qqn (en se servant de lui pour satisfaire ses désirs personnels)" : Mais aussi par pechie l'omme abuse de toute creature et destruit, quant en soy est, l'ordre du corps mistique (GERS., Rameaux G., c.1404, 655).

 

-

Abuser envers qqn. "Agir mal envers qqn" : ...ceux (...) qui ont mespris, abusé ou autrement delinqué envers nous et justice (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 230).

 

2.

"Se livrer à des violences sexuelles sur qqn" : ...si comme Phalaris, qui tenoit un enfant et avoit concupiscence de le mangier et concupiscence de abuser en par delectacion de luxure inconveniente. (ORESME, E.A., c.1370, 382).

 

-

Abuser d'une femme. "Posséder une femme sans son consentement ou contre nature" : Notez contre ceulx qui tournent a erreurs les femmes pour en abuser et les font herites (GERS., Luxure II, G., 1402, 837).

II. -

Empl. trans. dir.

A. -

Abuser qqn

 

1.

[D'une pers.] "Tromper qqn, l'induire en erreur" : Je tien (...) que (...) Nous leur mousterrons clérement Qu'il sont abusé laidement Par ce Jhesu. (Mir. st Sev., 1362, 222). On ne fu onques mais peuple si abusant, C'on fist par ceste lettre (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 428). Je te acorde que tu en uses en telle maniere qu'ilz ne te abusent (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 131). Las, que pourray je devenir ? Espoir, tu m'as long temps tenu Et abusé en ton langaige, Que peulx tu estre devenu ? (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 96). ...pouvres dames, comment estes vous abusees de voz amoreux, en pluseurs desquelz n'est pas en ce cas toute loiaulté envers sa dame. (LA SALE, J.S., 1456, 277). ...une jeune fille de l'aage de XVIII ans ou environ, qui estoit en la ville du Mans, laquelle fist plusieurs folies et grandes merveilles, et disoit que le dyable la tourmentoit, et sailloit en l'air, crioit, escumoit et faisoit moult d'autres merveilles, en abusant plusieurs personnes qui l'aloient veoir. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 13). Abusé m'a [la femme aimée] et fait entendre Tousjours d'un que ce feust ung autre : De farine que ce feust cendre, D'un mortier ung chappel de faultre, De viel machefer que feust peaultre, D'ambesars que c'estoient ternes - Tousjours trompeur autruy engautre Et rend vecyes pour lanternes - (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 67). ...Se ainsi le faictes [aller à la cour] tout ce que vous a dit nostre compaignon vous aviendra, c'est assavoir : mocquerie, perdicion de temps et de peine mal employée. Si y pourrez bien despendre tout le vostre, avant que on vous y donne. Et par ce serez frustré de vostre intencion et vous en retournerez sans rien faire. Et, se ainsi est que y veuillez demourer de tous poins, je dy que vous estes mal conseillié et bien abusé. Car ce n'est pas vostre fait et n'estes pas homme à cela. (BUEIL, I, 1461-1466, 46). ...nous avons depuis esté deuement advertiz que les diz evesque de Fregus et autres dessusdiz n'estoient venuz fors pour dissimuler et nous cuider abuser. (Lettres Louis XI, V., t.7, 1478, 192). T'es tu laissay tant abuser ? (Copp. lard., a.1488, 178).

 

-

[Avec une idée d'envoûtement] : Ainsi comme vous povez ouïr, fu ly roys Elinas repeuz et si abusez tant du doulz chant que de la beauté de la dame qu'il ne scet s'il dort ou se il veille. Et celle chante tousjours si doulcement que c'estoit grant doulcour a l'ouïr. Elinas en fu tous abusez et si oubliez que il ne lui souvint de nulle chose fors de ce qu'il voit et oit, et demoura la en cel estat moult grant temps. (ARRAS, c.1392-1393, 6).

 

-

[Avec une idée de séduction] : Sur quoy fut dit et conclud pour euvangile par une vieille ridee que ces deux gens ainsi abusez avoient faussement amé l'un l'autre, et que le luiton avoit povoir de les ainsi mener et abuser jusques a ce que la femme aura de son mari ou filz ou fille. En nom Dieu, respondy une autre non moins jone, quant premierement je amay par amours, qui fut assez loyaument, toutesfois le luiton m'abusa maintes fois, et aussi me traveilla le quauquemare souvent jusques a ce que je y eus remedié. (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 141).

 

-

[Avec une idée de déception] "Être déçu dans ses espérances" : Quant li contes d'Armignach oy ce, si fut tous abusés, car il avoit failli à ses ententes (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 16).

 

-

Abuser femmes. "Les tromper" : Il faut dire que vous prenez plaisir a abuser femmes (C.N.N., c.1456-1467, 81).

 

-

[De l'épouse] Abuser qqn / son amour [pour qqn] avec qqn d'autre. "Être infidèle et tromper (son mari, l'amour pour son mari) avec qqn d'autre" : ...ma doulce ame, regarde que tu as fait quant tu as ainsi derelinquit ton espoux et avec aultres tu as abusé ton bon amour (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 275).

 

-

Abuser qqn que. "Tromper qqn en lui faisant croire que" : ...vous nous cuidiez abuser que soit vostre mere. (LA SALE, J.S., 1456, 59).

 

-

Empl. abs. : Li François folient et abusent trop grandement, qui, en bonnes trieuves jurees et donnees, marceandent de vous trahir (FROISS., Chron. D., p.1400, 863).

 

-

Abuser [un animal]. "Tromper (un animal)" : Dont au plus tost qu'il puet, li porte Et la s'en deduit et deporte, Nom pas pour l'oisel abuser, Mais pour li ses piez eschaufer. (MACH., D. Aler., a.1349, 284).

 

2.

[D'une chose] "Induire en erreur" : Ces aventures vont le mien cuer abusant Et issir de la foy que nous alons tenant. (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 328). Et ne vy je leur mere, le samedy que mon frere de Forests m'acointa les males nouvelles, en forme de serpente du nombril en aval ? Si fiz, par Dieu. C'est aucune esperite ou c'est toute fantosme ou illusion qui m'a ainsi abusé ; premiere foiz que je la vy, ne me scot elle bien a dire toute ma mesaventure ? (ARRAS, c.1392-1393, 253). Adam de fol cuider usa Quant vaine gloire l'abusa, O pouoir divin contendent. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 453).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Fallacieux, illusoire" : Tes abusez plaisirs, tes faulx delices, tes decevables faitz (RENÉ D'ANJOU, Mortif. Vaine Plais. L., 1455, 18). ...le vain plaisir, avec ses tres abusees et deceptives cogitations frustratives et de nulle valeur qui le tiennent en servage [le coeur] (RENÉ D'ANJOU, Mortif. Vaine Plais. L., 1455, 51).

B. -

Abuser qqc. [d'abstr.]. "Porter atteinte à, chercher à détruire" : Or parle le mestres des juis. Segnieurs, entendés ma paraule Et ne la tené pas assaule : Nostre loys s'ent vat [Jésus] en abusant, De jour en jour en corrumpant. (Pass. Autun Roman F., c.1400-1500, 178). [Seul ex.]

 

Rem. Dans l'ex. suiv., engins humains désigne sans doute les esprits humains, en sorte que l'on est proche du type abuser qqn : : Or peust checun estre certain Que la deÿté souveraine Est en luy ["en Jésus-Christ"] si parfaicte et plainne Qu'i en peult a son vueil user, Sans engins humains abuser. Nous le vëons, devant noz yeulx, Senssiblement monter aux cieulx Sans soy grever ne traveiller. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 438).

III. -

Empl. pronom.

A. -

"Se tromper, se méprendre, commettre une erreur" : ...qui doncques use d'elle [la monnoie] par autre manière, il se abbuse et fait contre l'institucion naturelle de la monnoie (ORESME, Monnoies W., c.1365, XLIX). Ausquelz fut dit pour ledit seigneur par la bouche du seigneur de Fleurac, son chambellan, qu'ilz s'abusoient et que ledit seigneur aymeroit mieulx mourir que d'estre contre le roy (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 363). Ha, je m'abuse ! (Sots triumph., c.1475, 46). ...lors ung revestu de sermons forgez, appellé Quentin, dist : "Monseigneur, vous vous abusez". Maistre Jehan Courault, chanoine de... est en bonne apreciacion entre ses congnoissans et bien principié en la science des estoilles (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 164 r°).

 

-

"Se faire des illusions" : Las ! ne suis le premier de France Qui sottement s'est abusé En la promesse d'Esperance (CH. D'ORLÉANS, Chans. C., c.1415-1440, 243). Le messagier lui adcertena, s'il vouloit reprendre a femme Medee, qu'il feroit sa paix envers son pere. Jason respondy, se le roy venoit illec a celle intencion, qu'il s'abusoit et que Medee ne l'enchanteroit jamais. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 236).

 

.

Prov. : Et on s'abuse bien sur moindre esperance. (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 295).

 

-

"Se fourvoyer" : Il fault mectre a destruction L'aultel affin que desormais Personne n'aict affection D'y venir s'abuser jamais. (LA VIGNE, S.M., 1496, 431).

 

.

Faire abuser qqn. "Fourvoyer qqn" : Dont ja je fusse en ung convant Se l'on ne m'eust faict abuser Es armes que j'ay dit devant. (LA VIGNE, S.M., 1496, 260).

 

-

Part. passé en empl. adj. "(Être) dans l'erreur" : ...lez sotz abusez ont rendu honneur et louenge au maistre de deshonnesteté (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 119). Si voit-on tousjours les orgueilleux estre deceux, parce qu'ilz entreprennent plus que leur povoir ne puet acomplir ; et par ainsi sont-ilz abusez ne jamais ne viennent à bonne fin. (BUEIL, I, 1461-1466, 120).

 

.

"(Être) égaré" : Hommes failliz, bersaudez de raison, Desnaturez et hors de congnoissance, Desmis du sens, comblez de desraison, Folz abusez, plains de descongnoissance, Qui procurez contre vostre naissance, Vous submettans a detestable mort Par lascheté, las ! que ne vous remort L'orribleté qui a honte vous maine ? (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 62).

B. -

S'abuser à / de

 

1.

S'abuser à / de + inf. "Commettre la faute, l'erreur de" : Job si voult tout son temps user A bien fairë et a bien dire, Oncques ne se voult abuser A mal fairë et a mal dire (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 104). DIEU LE PERE. (...) Regarde les fruiz savourables : Tout est pour toy, tous les te donne, Tous a ton gré les habandonne Pour en mengier quant te plaira. Ung seul deffendu te sera, Qui a pouoir especïal De faire sçavoir bien et mal : C'est cestuy, garde que n'en uses Et que d'en mengier ne t'abuses. Quelconque jour qu'en mengeras, Soyes seur que de mort mourras. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 17). Tu yras, n'en quaquette plus, Tu t'abuses de rebeller. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 343).

 

2.

S'abuser de qqc. "S'étonner de qqc. (au point d'avoir le sentiment de se tromper)" : D'unne chose me doy moult fourment abuzer, Conment vous poéz croire ne en vous affremer J'aye vo fille fait de che siecle finer (Flor. Rome W., c.1330-1400, 254).

C. -

S'abuser que. "Croire à tort que" : "Nennil," dist Madame, "vous vous abusez que un cuer failli feist jamais tant de bien." (LA SALE, J.S., 1456, 10).

IV. -

Part. prés. en empl. adj. "Trompeur" : ...les tresdoulantes creatures que si fort tu abuses qu'ilz en acquierent la dampnacion de leur ame ou temps ou quel ilz deussent plus par faiz contraires a telz abusans plaisirs, a telz faulx delices, a telz faiz decevans resister (RENÉ D'ANJOU, Mortif. Vaine Plais. R., 1455, 28).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 11/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSERESSE     
*FEW XXIV abusus
ABUSERESSE, subst. fém.
[GD : abuseresse ; *FEW XXIV, 62a : abusus]

"Celle qui trompe qqn" : Jehanne qui s 'est fait nommer la Pucelle, menterresse, pernicieuse, abuserresse de peuple (FAUQ., III, 1431-1435, 13). Dieu est droicturier et sera Et croy de vray quant il sara Que ce n'est que une abuseresse De son meffait la pugnira (HAUTEV., Conf. Test. am. tresp. B., c.1441-1447, 49).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 12/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSERIE     
FEW XXIV abusus
ABUSERIE, subst. fém.
[FEW XXIV, 61b : abusus]

"Tromperie" : Ne perçois tu sa [l. la] grant abuserie Dont les ... [crestiens ?] ont ton coeur enmorté ? (DU PRIER, Roy Adv. M., 1455, 274).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 13/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSEUR     
FEW XXIV abusus
ABUSEUR, subst. masc.
[T-L : abuseor ; GDC : abuseur ; FEW XXIV, 62a : abusus ; TLF : I, 285a : abuseur]

A. -

"Celui qui abuse, qui exerce sur autrui une action abusive" : ...tu meismes troubles ton royaulme et es abuseur de guerre (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 181). ...et ja çoit qu'il y chée grant pugnicion sur les abuseurs et malfaicteurs mesmes, actendu qu'il touche les corps humains, toutesvoyes, obstant ce que dessus, lesdits supplians n'y ont peu ne pourroient donner remedde, ne corriger lesdites faultes et abuz. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1489, 620).

B. -

"Trompeur" : ...car à un lez n'adjoustoit point de foy en l'hermite, pensant que ce n'estoit que un abuseur et feint personnage (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 339). Agardés, il [Jésus] est enchanteur, Abuseur de gens et menteur. Il est bien fol que a luy croit ! (Pass. Auv., 1477, 122). Plusieurs abuseurs se sont mis Au jourduy en la loy Moÿse Pour cause que n'avez pas prise Vengence des contredisans. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 515). Il te souviengne du depos Qu'on fit a ton predicesseur Gayus, pape et abuseur De Jhesus et de Mariote. (...) pour la rihote Qu'il fist preschant des fais grans sommes Du dieu crucifié des homes, Il fut par nous decapité. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 159). S'il a dure mort deservie Et tu luy fais perdre la vie, C'est la fin de telz abuseurs. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 368). Avant, Sire (...) vous vueil bien faire sçavoir que si aucuns invocateurs, nigromanciens, abuseurs ou divins, pour couvrir leurs mauvais ars, ont contrefait et contreffont les astrologiens et se aident d'aucune consideracion des corps celestes, il ne s'ensuit pas pourtant que la très noble et excellante science de astrologie et les purs astrologiens en doyent estre blasmés (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 2 r°). Iceulx jugemens je tais pour ce que les semblables à noz calumpniateurs en furent diffamez à Paris et ahontiz, envers Dieu et envers les hommes, et fut leur ignorance tant divulguée, que à peine se osoient ilz monstrer de jour, ne de nuyt, et fut leur abuseur de Picardie ["celui qui induit les théologiens de la faculté de Paris en erreur, c'est-à-dire le pénitencier de Paris, Jean Quentin originaire de Noyon" cf. J.-P. Boudet, "Le Rec. des plus célèbres astrologues de Simon de Phares", t. 1, 1997, 497, note 68 ; le ms. porte, après «Picardie», un passage barré : «ou illuseur, comme est advenu de présent»]. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 141 r°).

 

Rem. Cf. H. Lewicka, La Dér., 1960, 133.

 

-

Abuseur de monnaie. "Faux-monnayeur" : ...et eust tenu et exercé pluseurs de leurs offices ; c'est assavoir : tresorier de leurs guerres, pourveur et maistre des garnisons, collecteur ou receveur de pluseurs subventions et subsides, commissaire sus faus monnoiers et abuseurs de monnoies, maistre et visiteur des pors et passages du royaume et pluseurs autres offices en plusieurs et divers autres cas. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1340, 56).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 14/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUS1          CABUS2     
*FEW XXIV abusus
CABUS, subst. masc.
[T-L : cabus ; *FEW XXIV, 62a : abusus]

A. -

"Gredin, escroc" : Sé je pooie avoir ceste dame enivrée, Et che félon cabus, qui l'a chi ammenée, J'en aroie auke nuit, trestoute ma fasée [l. fafée]. (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 192). Mais sé garir pooie, que le vausist Jhésus, Jamais je ne serroie né truans ne cabus. (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 335).

B. -

"Vagabond, mendiant" : Quant elle fu entree, lés un fu regarda, Cahus [l. Cabus (?)] et esteneles bien trente en avisa Qui tout se devisoient de Martin qui leur a Faite celle donnee que cascun raporta, Et pain et char et vin a plenté leur donna. (Belle Hélène Const. R., c.1350, 379). [Cf. n.6603, p.783] Or s'en va l'escuier a l'ostel des cabus, S'en fait porter les biens dont estoit pourveüs ; A l'ostel aproucher fut des povres veüs. (Tristan Nant. S., c.1350, 600).

REM. T-L rattache à cabus "chou".
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 15/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSEMENT     
FEW XXIV abusus
CABUSEMENT, subst. masc.
[T-L (renvoi) : cabusement ; GD : cabusement ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Tromperie, imposture, artifice" : C'est une grant forsenerie [la sorcellerie], Trouvee du cabusement Au deable, qui controuve et ment, Pour dechevoir la simple gent. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 60). ...et debteurs Sourdront et desloyaulx menteurs, Et diront que cil leur devoit, Qui du sien presté leur avoit Peut estre, mais n'y aura preuve, Et ainsi la dolente veuve Sera semonce et adjournee En plusieurs cours et malmenee Par cabusemens et plais querre Contre elle, d'eritage et terre Desheritee et desnuee (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 93). ...et au desrain tout tourne a neant comme tu as veu meisme en ton aage avenir de pluseurs (...) et d'autres pluseurs que tu as veus qui au desrenier on faisoit mourir par leurs dessertes par cabusemens faire a seigneurs (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 139). Ou sont tes tromperies vaines, Jhesus, et tes enchantemens ? On voit que les cabusemens, Dont tu t'es faint faire miracles Sur mors et sur demonïacles, N'avoient pas bon fondement (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 337).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin / Pierre Cromer

 Article 16/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSER     
FEW XXIV abusus
CABUSER, verbe
[T-L : cabuser/gabuser ; GD : cabuser ; FEW XXIV, 62a : abusus]

Empl. trans. "Tromper, berner, leurrer qqn" : ...de telz arquemistes sourdent aucune fois de grans trompeurs qui cabusent les seigneurs (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 138). Et trop se lesse abuser A user Son temps dessoubz la fortune, El se tourne vers lui dure Et obscure, Et le lesse cabuser Sans muser, Car el n'est pas tousjours une. (CHART., L. Paix, a.1426, 419). C'est tres bien fait, il est pugnis, Il ne faisoit que cabusier, Se pouoir eust, se deust sauver, Et nous aussi, mais point n'en a (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 194). O ! je ne crain que Flaterie, Qui est sy cault et sy rusé ! Il m'a autresfois cabusé. (Pouvre peuple H., c.1450-1492, 217). Or suis je le roy des meschans : [mesmement] les bergiers des champs Me cabusent. (Path. D., c.1456-1469, 138). ...et s'en retourna le conte d'Orte par ung aultre chemin que cellui par où il estoit venu, et ne se retira pas à la place dont il estoit party. Ainsi le Jouvencel fut cabusé et faillut qu'il pillast pacience ; et, quant il sçeut la nouvelle, il s'en retourna à Crathor ; car aultre chose n'y peust faire. (BUEIL, II, 1461-1466, 121).

 

-

Cabuser qqn de qqc. "Détourner qqn de l'attention de qqc. par des ruses" : ...le dit Lucas demanda au dit Guillaume Nepveu qu'il lui baillast trois terrins ou godès à boire qu'il avoit, afin qu'il eust matiere de soy departir du dit Martin Archambaut, lequel Martin il avoit cabusé de sa bourse, la quele il avoit par devers soy (Doc. Poitou G., t.7, 1416, 303).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 17/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSERESSE     
*FEW XXIV abusus
GABUSERESSE, subst. fém.
[*FEW XXIV, 62a : abusus]

"Celle qui trompe" : Que dira-l'-on de toi [de la ville de Gand], fors que tu es telle que tes faits, traîtresse, déchevresse, gabuseresse, cruelle et inhumaine, sans honneur et sans révérence (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 274).

V. aussi gabuseur
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Hiltrud Gerner

 Article 18/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSERIE     
FEW XXIV abusus
CABUSERIE, subst. fém.
[T-L : gabuserie ; GD : cabuserie ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Tromperie, mensonge, imposture" : C'est trop forte gabuserie [var. ms N] Pour croire ou ouvrer fausement Qu'i en vienge nul sauvement, Mes on en pert l'ame et la vie. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 60). Et si maine et fait grant estat et despense, suit les compaignies des gens oyseux, vacabons et mal renommez, et estre aussi cabuseur et trompeur de plusieurs cabuseries et tromperies (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 456). ...les princez et les clers aprechurent que ce n'estoit que quabuserie de leur fait, et que jamès, tant comme il vivroient, union ne seroit en l'eglise (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 139). ...ung basteleur qui estoit venu au dedans de la barrière de la dicte forteresse, lequel faisoit agenoillier les bonnes gens devant lui et leur preschoit plusieurs gabuseries et museries (Doc. Poitou G., t.9, 1448, 99). NATHALIE. Or est ce bien cabuserie De ton parler et flaterie. Je le vois bien ; mais tu le nye Pour cuider cy dedans entrer. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 119). Et se vous me dittes ne aultres que en avés faictes, tant sur le fait de la guerre que sur le fait de l'esglise, ou aultrement, je puis respondre que vous en avéz fait, voirement tres mal gardees, et si a des abus, tromperies et cabuseries beaucop, comme sera aspoir declairé cy aprez, tant en finances que en nombre de gens d'armes, ou a et peut avoir de faulses postes beaucop. (JUV. URS., Verba, 1452, 289).

 

-

Par cabuserie. "En trichant" : Item, en icelle ville de Chartres, en l'ostel à l'Escu de France, où ilz estoient logiez, jouerent à un compaignon qui oudit hostel estoit logié, et à icellui gaignerent par cabuserie la somme [de] deux frans (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 169).

REM. Forme gabuserie : influence de gabb "moquerie", cf. FEW XVI, 4b : gabb.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 19/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSEUR     
FEW XXIV abusus
CABUSEUR, subst. masc.
[GD : cabuseur ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Trompeur, tricheur, imposteur" : Comme gouliardois et aucuns jugleurs et aucuns cabusëeurs. (ORESME, E.A.C., c.1370, 240). ...icellui Perrin estoit un très-grant et fort larron, murdrier, houllier publique, (...) joueur de faux dez, et cabuseur d'un jeu que l'en appelle la chevillete, et à croix et à pile, homme vacabond, qui riens ne fait. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 164). Or s'est fait le cabuseur adourer, et lez sotz abusez ont rendu honneur et louenge au maistre de deshonnesteté (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 119). .IJ. Augustinz et cabuseeurs (...) disoient qu'i gariroient le roy de sa maladie (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 199). Item et pour ce que en ce royaume ont esté fais plusieurs abus soubz umbre desdis offices, ce seroit bien fait de s'en informer et de faire justice contre les cabuseurs ; c'est pitié des exactions que on a faictes soubz umbre desdis offices. (JUV. URS., Nescio, 1445, 545). Yl n'emme que pour decevoir Et pour bareter, s'il povoyt. Par le sang Dieu, on le devroyt Bannir et mittrer conme infame Et conme cabuseur de dame (Lord. Tart Ab. L., a.1465, 176).

V. aussi gabuseur
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

 Article 20/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CABUSION     
FEW XXIV abusus
CABUSION, subst. fém.
[GD : cabusion ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Fait de tromper" : Kabusion de gens. (Règles sec. rhétor. L., c.1411-1432, 53).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 21/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GABUSEMENT     
FEW XXIV abusus
GABUSEMENT, subst. masc.
[T-L : gabusement ; GD : cabusement ; AND : Ø ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Tromperie" : [Sorcherie] C'est une grant forsenerie, Trouvee du gabusement [var. ms N] Au deable, qui controuve et ment, Pour dechevoir la simple gent. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 60).

V. aussi cabusement
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

 Article 22/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GABUSER     
FEW XXIV abusus
GABUSER, verbe
[T-L : gabuser ; GD : cabuser ; AND : Ø ; FEW XXIV, 62a : abusus]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Se moquer de qqn" : Tu ne me faiz que gabuser, Et si n'est pas a tes despens ! (Pac. Job M., c.1448-1478, 207).

B. -

"Tromper qqn" : Je l'ay batu et chastié (...) Et tousjours m'y suys amusé, Mes au dernier m'a gabusé, Car venu est a son aÿe Michel, o tres grant compaignie (Pac. Job M., c.1448-1478, 384).

II. -

Empl. pronom. "Se moquer" : Puisqu'ainssi est, je suis d'acort Et le leve [le gage] pour m'escuser. Point ne me veulx gabuser De dire que c'est traïson ; Je le leve o condicion D'avoir bon droit, mes sans doubtance Nous deulx combatrons a oultrance (Pac. Job M., c.1448-1478, 298).

 

-

Se gabuser de qqn : Le suppliant voyant qu'icellui Malortie se vouloit mocquer et gabuser de son pere et de lui. Le suppliant dist à icellui Ballain qu'il ne se faisoit que gabuzer de lui (Doc. 1466. In : DU CANGE IV, 3a).

V. aussi cabuser
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

 Article 23/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GABUSERESSE     
*FEW XXIV abusus
GABUSERESSE, subst. fém.
[AND : Ø ; *FEW XXIV, 62a : abusus]

"Celle qui trompe" : Que dira-l'-on de toi [de la ville de Gand], fors que tu es telle que tes faits, traîtresse, déchevresse, gabuseresse, cruelle et inhumaine, sans honneur et sans révérence (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 274).

V. aussi cabuseur
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

 Article 24/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GABUSERIE     
FEW XXIV abusus
GABUSERIE, subst. fém.
[T-L : gabuserie ; GD : cabuserie ; AND : Ø ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Tromperie" : C'est trop forte gabuserie [var. ms N] Pour croire ou ouvrer fausement Qu'i en vienge nul sauvement, Mes on en pert l'ame et la vie. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 60). ...ung basteleur qui estoit venu au dedans de la barrière de la dicte forteresse, lequel faisoit agenoillier les bonnes gens devant lui et leur preschoit plusieurs gabuseries et museries (Doc. Poitou G., t.9, 1448, 99).

V. aussi cabuserie
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

 Article 25/25 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GABUSEUR     
FEW XXIV abusus
GABUSEUR, subst. masc.
[T-L (renvoi) : gabusëor ; GD : cabuseur ; AND : Ø ; FEW XXIV, 62a : abusus]

"Imposteur" : Et les seigneurs de bonne foy et simple qui ne se cognoissent en la science et ne demandent pas le conseil de ma maistresse l'Universite donnant foy au bourdeur subtil et gabuseur astrologien. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 609). Sous ombre donques de ce previlège droit-cy se retraient en ceste dicte ville souvent, mains faulx gabuseurs trompeurs et de mauvais arts pleins, et qui, sous aucune crédence que poront avoir à Paris, à Tournay, à Bruges et à Lille entre les marchans, esleveront les biens d'iceux par fainte marchandise, emprunteront grans sommes de deniers ou de vasselle d'argent sous leur credence (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 39). ...oultre ce, court en cedit pays de Languedoc, une autre maniere de gabuseurs, pipeurs, et autres larrons affectez, dont les aucuns, en habillemens de marchans ou autre assez honneste, vont par les villages (...) portans grands lingots sophistiqués de faux or et argent (Ordonn. rois Fr. B., t.14, 1456, 401). Et en ce mesmes temps fut pris par justice a Lille et mené a Tournay ung herese (...). Toutevoies (...), il fut jugié au feu et delivré a la justice seculiere. Fut ramené a Lille et droit la brulé en cendres et en poudre, par la grace de Nostre Seigneur qui plus ne lui voult souffrir repaire, j'espoire, aveuques ses povres brebiottes crestiennes, desqueles il desire (...) non estre deceues et perdues par telz faulx gabuseurs, messagiers du dyable. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 227).

REM. FEW : «Mfr. gabuseur m. "trompeur" Molin» avec influence de gabb "moquerie", cf. FEW XVI, 4b : gabb.

V. aussi cabuseur
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre