C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/justice 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     JUSTICE     
FEW V 86a justitia
JUSTICE, subst. fém.
[T-L : justice ; GD : justice ; GDC : justice ; DEAF, J791 justice ; AND : justise1 ; DÉCT : justice ; FEW V, 86a : justitia ; TLF : X, 822b : justice]

I. -

[Comme principe moral, comme vertu]

A. -

"Principe moral, vertu qui fait respecter le droit d'autrui, l'équité, le mérite" : A faire bien un jugement Fault deux choses : premiérement Justice et puis misericorde, Car raison veult et droit s'accorde Que les maufaitteurs on pugnisse, Mais bon juge en faisant justice Doit avoir touzjours, bien s'i gart, A misericorde regart (Mir. marq. Gaudine, 1350, 148). Fols et arrudis Estes, li enfant d'Israhel, Qui la fille de Helchiel, Sans congnoistre la verité, Raison, justice n'equité, Avez a la mort condampné. Retournez, car li faus dampné Sont et ont porté faus tesmong. Dieus le scet, et je le tesmong. (MACH., C. ami, 1357, 12). Bien doit estre la main dolante Qui est telle ne si hardie Qu'elle son droit signeur occie. Et n'i avoit que mortels plaies. Hé, biaus Dieux, se tu ne les paies, Que dira on de ta justice Qui chascun justement justice ? (MACH., P. Alex., p.1369, 270). Et en justice legal [principe d'équité qui ordonne l'homme au bien commun] est contenu toute vertu ensemble et est vertu mesmement parfaicte, pour ce que par elle a l'en l'usage de vertu parfaicte (ORESME, E.A., c.1370, 279). C'est assavoir, en adreçant les fais et en ce est la vertu de justice et la vertu d'actrempance est en adresçant, corrigeant et reprimant les passions (ORESME, E.A.C., c.1370, 152). ...comme raison le veult et justice requiert (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 87). Item, saint Jerome met en une epistre comment orient est envielli et le pueple de la empiré, et que en occident est le soleil de justice (ORESME, C.M., c.1377, 350). Justice est une vertu qui fait droit à homme, pourquoy il est appelé droituriers (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 103). ...car ceste Court estoit le seul refuge de justice qu'on peust de present avoir en ce royaume. (BAYE, I, 1400-1410, 246). Si convient que quant on chasse hors justice, que paix avec s'en aille : paix ne pourroit demourer sans justice (GERS., Noël, p.1404, 302). Justice est une volunté constante et estable qui donne a chascun son droit (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 35). Chescune creature tramble, Si me semble, Quand les pecheurs Dieu punit, Les bons et maulvaiz ensemble, Car fort ample La justice Dieu reluit. (Pass. Auv., 1477, 224). Las, j'ay fait ung moult grant peché, Laissent justice et equité ! L'iniquité De ces Juïfz (...) a Jhesus m'a fait ce mal faire ! (Pass. Auv., 1477, 276). Et philosophie morale, combien que elle enseigne de acquerir vertus coustumieres comme fortitude, prudence, justice, attemprance, liberalité et pareilles, qui se acquierent par operation et excercites humaines et continuees par long temps, toutevoies point n'enseigne comment on doibt et puet acquerir charité pour amer Dieu (Somme abr., c.1477-1481, 98).

 

-

Droite justice : Car je me doubt par aventure Que n'en soiez mise a mort sure, Dame, qui raison vous fera Et qui bien soustenir voulra Droite justice. (Mir. Amis, c.1365, 35).

 

-

Vertu de justice : ...les euvres de tout le royaume sont adresciees et gouvernees par la verge d'equité et vertu de justice (FOUL., Policrat., IV, 1372, 77). ...tres honnoré prince, escoute que te dit Salemon en ses Proverbes de ceste noble et digne vertu de justice (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 99). ...pour a toute heure maintenir vraye justice, comme la royne de toutes les vertus (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 8). Cy commencent les exemples de la très sainte et resplendissant vertu de Justice (...) laquelle noz peres anciens amerent et observarent, tant sur leurs personnes que sur les autres (LA SALE, Sale D., 1451, 9). Tulle dit que la vertu de justice est telle et de si grant effect que ceulx qui font mal et commettent malfais la gardent et sans elle ne sauroient vivre (JUV. URS., Verba, 1452, 294).

 

-

[Contexte métaph.] Fontaine de justice : Sire, hault et puissans roys, dist Remondin, il est bien verité que commune renommee court par tous païs que vostre court est si noble et si raisonnable que elle est droicte fontaine de justice et de raison, et que nulz ne vient en vostre court que vous ne lui faciez raison et justice de ce qu'il demande bonnement, selon le droit qu'il a. (ARRAS, c.1392-1393, 56). ...attendue (...) l'auctorité souverainne de ceste Court qui estoit communement nommée fonteinne de justice (BAYE, I, 1400-1410, 151).

 

-

À justice. "En respectant le droit" : Et combien que ignorance de droit ne l'excuse pas que il ne peche et face chose injuste, toutesfois n'est ce pas pechié fait par injustice proprement, mais bien peut estre a justice. (ORESME, E.A.C., c.1370, 315).

 

-

En (bonne / vraie) justice. "Conformément à l'équité" : Lequel de Flisco, entre autres choses, requist principalment que la Court voulsist tousjours en bonne justice avoir l'estat, les drois et causes de l'Eglise et des gens d'eglise pour recommandés (FAUQ., I, 1417-1420, 116). ...perdre la grace de Dieu, qui les a en ce monde establis pour gouverner son peuple en vraye justice (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 7).

 

-

Par justice. "Équitablement" : Aussy Mallebouche a office De redigier par escript vice, Et vertu taire et abollir : N'on ne la puet de mallefice accuser, car elle est propice [c'est le penchant naturel de Mallebouche, qu'il est impossible, étant dans sa nature, de lui reprocher] A oster honneur et tollir ; Son cuer ne se puet amollir A coullourer ne a pollir Ouevre [son coeur ne peut se résoudre à aller dans le sens (colorer, polir) d'une réalisation] par justice tissue, Car trop sauvage en est l'issue [car ce qui en résulte est trop étranger à sa nature]. (MICHAULT, Procès honn. F., p.1461, 70). [Il ne semble pas qu'il faille rapprocher de justesse (éd. : "avec exactitude" ; K. Baldinger, R. Ling. rom. 46, 1982, 69 : "correctement") ; ce serait un ex. unique et tout à fait divergent sur le plan sémantique ; le sens de "équitablement" s'inscrit de manière satisfaisante dans l'interprétation ici proposée de ce passage difficile (rejoignant la note des v.172-177 de l'éd.)]

 

-

C'est justice. "C'est conforme au droit, à l'équité" : Dient que c'est justice et bien fait d'en faire assez mourir puis qu'ilz ont parlé de lui, ou ne sont ses amis, ou adjerans, ou conforméz à ses voulentéz et opinions (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 80). Et dit Senecque que se ung prince souvrain fait une pugnition criminelle ou morir une personne, se il l'a gaigné c' est justice, s'il ne l'a desservi c'est fortune (JUV. URS., T. crest., c.1446, 153). ...car qui maintient la guerre loiaulment et prudemment en bonne querelle, j'entens que c'est justice et chose qui plaist à Dieu de defendre contre les tirans et ceulx qui veullent usurper à tort et sans cause le bien d'aultruy pour apeter honneur et gloire (TRING., c.1477-1483, 265).

 

Rem. Aussi : Myst. Viel test. R., t.5, c.1450, 335, v.43943 (TLF).

 

-

Justice en coeur. "Exigence intérieure d'équité" : Justice en cuer est avoir ferme et constante voullenté que chascun ait raisonnablement ce que a luy appartient, et de soy meismes ne desirer plus que requiert le merite de sa condicion, et ne faire ne souffrir estre fait a nul aultre ce qu'il ne voulroit estre fait a luy ; dont cellui qui ainsy se maintient est amy de Dieu et puelt estre appellé juste en cuer et de juste voulenté. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 9).

 

-

[De Dieu, qui est la justice en soi] : Car par Amour servir entiérement Se voult Justice a justicier donner (Mir. st J. Paulu, c.1372, 150).

B. -

P. méton. "Tout ce qui est conforme à ce principe, à cette vertu ; tout ce qui la manifeste"

 

1.

"Ce qui est conforme à ce principe (fait, action, décision...) ; respect du droit de chacun" : Si que la merencolioie Tous seuls en ma chambre et pensoie Comment par conseil de taverne Li mondes par tout se gouverne ; Comment justice et verité Sont mortes par l'iniquité D'avarice qui en maint regne Com dame souvereinne regne, Com maistresse, comme royne, - Qu'avarice engendre haïne (MACH., J. R. Nav., 1349, 139). Il aime Dieu, et sainte eglise Honneure, crient et sert et prise ; Justice en la balance poise, à cui qu'il plaise ne qui poise, N'i regarde amour ne haïne, Frere, fil, voisin ne voisine, Grant ne petit ; car egalment La fait à tous et loyaument (MACH., P. Alex., p.1369, 31). Or est il ainsi que en moult de lieux ou en pluseurs cas raison ne s'acorde pas a ce ; si comme se un prince avoit feru un sien subjet ; il ne convient pas selon justice que le prince soit referu. (ORESME, E.A., c.1370, 292). Le prince, donques, lequel ne recognoit souverain en terre, puet justement faire guerre, en deffaute de justice, se un aultre, qui ne recognoit aussi, de fait ou de Droit, aucun souverain, luy est reffussent de faire justice, ou a sez subjés, comme dit le Decret (Songe verg. S., t.1, 1378, 313). ...iceulx conseilliers delibererent et furent d'oppinion qu'il y avoit assez cause contre ledit Hays, prisonnier, pour savoir par sa bouche et par question la verité des accusacions dessus dites, et que l'en ne le povoit espargnier que ainsi ne feust fait pour le bien de justice. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 85). ...car pour ce fu roy premier establi pour tenir justice et verité. (ARRAS, c.1392-1393, 56). ...demande par oroison que la grace de dieu qui ta preuenu en illuminacion de ton intelligence en te donnant congnoissance de ce qui est a faire vueille en ensuiuant adrecer tes piez tes affections in viam pacis, en la voie de paix et de iustice et tellement que ce qui est en ta voulente par propos de bien faire tu le puisses mener a effect de bonne operacion. (CIB., p.1451, 178). Et pour quelle raison, dit le mary, voulez vous choisir la premiere ? c'est contre tout droit et justice. [Un couple se sépare] (C.N.N., c.1456-1467, 445). ...car, quant il vivoit, c'estoit ung moult sage et vaillant seigneur et qui laissa son royaume bien uny et en bonne justice et transquilité. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 16). Faisons que gens de leur vouloir rempliz Ayent seigneurie sur pehons assimpliz ["pauvres diables, simples, modestes"] Et force face oultre justice expletz, Et punirons le peché des mauvais. (Cene dieux, c.1492, 120). Les royaulmes seront inhabités, Par fors seront les fors suppedités, Force aura lieu sans que justice regne (Cene dieux, c.1492, 121).

 

-

Estat de justice. "État de droit" : ...s'il ne se scevent de che meffait purgier, Si les faites par loy en vostre court jugier : C'est estat de justice pour tous drois adrechier (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 765).

 

-

Justice originelle. "État d'innocence et de rectitude de l'homme avant le péché" : Par quoy selon ta loy escripte et justice mesmement qui se garde entre les hommes, ilz desservirent non pas seulement morir, mais avec ce perdre tout leur heritage pour eulz et leurs enfans, tant le temporel paradis terrestre comme l'espirituel, justice originele, a cause de crime de lese majesté. (GERS., Concept., 1401, 398). ...qui dit expressement que après que Dieu eut creé Adam, il le doua et ramplit de si grant grace que sans aucun maistre, ains par la seulle vertu de la justice originelle, il fut incontinant erudit en tous les sept ars liberaux (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 11 v°).

 

-

Au plur. : Or appert donques manifestement que pluseurs justices sont [plusieurs manifestations de la justice], et que il est une particuliere justice hors la justice qui est toute vertu. (ORESME, E.A., c.1370, 281).

 

-

[D'une chose] Estre reputé à justice. "Être considéré comme une chose équitable" : Et si leur enseingna aussi Qu'Abraham fu trouvez estables En temptation et fiables, Et ce la li fu reputé A justice et a verité. (MACH., C. ami, 1357, 58).

 

-

Prov. Il vaut mieux vivre sans pain que sans justice : Il devroit souvenir aux patrons du proverbe des vieilles des Sarrazins qui dient ainsi communement, Il vault mieulx vivre sans pain que sans justice. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 589). Quand raison dort, justice est mal gardee. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 142).

 

2.

En partic. [La justice est appliquée à une personne particulière] "Tout ce qui est conforme au droit de qqn, à ce qu'il mérite (en reconnaissance de ses droits ou en punition de droits qu'il a bafoués)" : Le .Vme. chapistle de Justice traicte des justices que plusieurs Roumains observarent en eulx meismes. (LA SALE, Sale D., 1451, 9). ...lesquelx, entendant le neu de la matiere, luy mandoient qu'il n'y avoit point de cas en luy pourquoy il deust mourir et qu'il ne s'en justifiast bien par bonne justice. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 156).

 

-

La justice de qqn. "Ce qui est juste concernant qqn" : ...en soustenant mon honneur, mon ignoscence et ma justice (Doc. 1470. In : Bessey-Paravicini, Guerre des manifestes, 2017, 184).

 

-

Avoir justice. "Obtenir la reconnaissance de ses droits" : ...et par ainsy l'en a lessié les Plaidoiries, où pluseurs povres et bonnes personnes requeroient et requierent avoir audience et justice (BAYE, I, 1400-1410, 26). Requérant par ce ledit Rewart avoir assistence desdiz eschevins et justice en tel manière que par eulx et sur l'amende de cinq solz, ilz feissent de rechief commandement audit Martin qu'il paiast ses dites parties de leur diz deuz (Hist. Lille T., t.2, 1458, 392).

 

-

Demander justice de qqc. (à qqn). "Demander réparation de qqc." : La pauvre vesve tantost ala a Trojan l'empereur demander justice de son filz mort. Lors le vaillant empereur, pour l'amour et zel de justice, ot si grant compassion de la pauvre vesve que, en lieu de son filz mort, il bailla a la vesve son propre filz susdit, et la vesve le receut comme sien, a la servir comme son propre filz faisoit. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 193). ...ne sçay cause nulle par quoy il me doive avoir retenu ; si vous en demande justice. (C.N.N., c.1456-1467, 56).

 

.

Demander justice de qqn : Mais je tieng que fouiz s'en est (...) E s'ainsi est, de son ostage Demant justice. (Mir. Amis, c.1365, 35).

 

-

Faire justice (à qqn). "Procurer réparation à qqn" : Si qu'il ne t'est pas mescheü, Eins di qu'il t'est tres bien cheü Et que c'est ton bien et t'onnour, Quant tu es pris de tel signour Qui te fera droit et justise Et grace, s'a li est requise. (MACH., C. ami, 1357, 101). Et quant l'en a de teles choses a souffisance pour vie humaine, encore celui qui est juste a mestier d'autres choses selon sa vertu, c'est a savoir d'autres personnes asquelz il face justice. (ORESME, E.A., c.1370, 520). Et d'autres qui li aident a faire justice et de pluseurs autres choses. (ORESME, E.A., c.1370, 520). Le prince, donques, lequel ne recognoit souverain en terre, puet justement faire guerre, en deffaute de justice, se un aultre, qui ne recognoit aussi, de fait ou de Droit, aucun souverain, luy est reffussent de faire justice, ou a sez subjés, comme dit le Decret (Songe verg. S., t.1, 1378, 313). Sire, hault et puissans roys, dist Remondin, il est bien verité que commune renommee court par tous païs que vostre court est si noble et si raisonnable que elle est droicte fontaine de justice et de raison, et que nulz ne vient en vostre court que vous ne lui faciez raison et justice de ce qu'il demande bonnement, selon le droit qu'il a. (ARRAS, c.1392-1393, 56). Par foy, dist ly roys, vous dictes voir. Or dictes hardiement, car je vous jure par tout quanque je tien de Dieu, que je vous feray raison et justice plainement, et feust encontre mon frere, se je l'avoye. (ARRAS, c.1392-1393, 56). Lors respondy Remondin : Faulx traitre, le gaber tournera sur vous. Je vous requier, nobles roys, que vous me tenez en droit en vostre court et faictes bonnes justice. (ARRAS, c.1392-1393, 59). ...veu que la Court est capital et ordonnée pour faire raison et justice à touz sanz rien excepter (BAYE, I, 1400-1410, 26). La fille (...) poursuyvoit roiddement le prevost qu'il luy feist justice (C.N.N., c.1456-1467, 159).

 

.

Administrer justice à qqn : O, sire empereur, je te prie que le sang de mon filz innocent mort veulliez vengier en moy administrant justice. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 189).

 

-

Faire justice (à / de qqn). "Punir, châtier qqn (qui s'est rendu coupable de qqc., qui s'est écarté du droit)" : Et se Dieus si ton fait adresse Que lieu pregnes ou forteresse Ou il ait dames, damoiselles (...) A ton pooir ne sueffre mie Que des tiens soient violees, Corrompues ne desflourees. Et s'homme y a qui les efforce Ou qui les vueille penre a force, Fay justice, et on s'en tenra, Et par Dieu, grans biens t'en venra, Car c'est deshonneur et grant honte A un prince qui tant s'ahonte Qu'il sueffre tels gens en sa route Et tel meffait, et ne fay doubte Qu'en ce cas en ta sauvegarde Doivent estre. (MACH., C. ami, 1357, 121). Mais le traistre en enmenrons, Et la damoiselle querrons Compaigne de son malefice ; Si ferons de touz deux justice La ou fait ont la traison (Mir. Oton, c.1370, 387). ...c'est assavoir que tu ne faces pas justice precipitant sans estre bien ventilee ; car n'est pas le jeu d'une pelote, quant la personne est morte on vient trop tart au repentir. Dont saint Gregoire dit que vraye justice a en lui compassion, et faulce justice a desdaing, ire et orgueil (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 193). Le roy voyant les accusacions Et de cest homme l'object et sa malice, A tout ses charges et informacions Il le laissa pour en faire justice. Aprés qu'on eult bien son cas suspendu, Devant chascun qui que veoir le voulut, Le povre gueux fut hault et court pendu A ung gros arbre, quelque bon corps qu'il eult. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 158).

 

.

Faire raison et justice de qqn : ...et, pour ce, avoient ordonné et appointé, et aussi commandé audit maistre Jehan de Cessieres, que ledit procès et confession dudit bastart il apportast par devers mondit seigneur le prevost, et que, veu icellui procès et ouy ledit bastart, ledit mons. le prevost lui feist raison et justice (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 380). Et, ce fait, lui retourné oudit Chastellet, feroit ou surplus et acompliroit raison et justice dudit prisonnier. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 237). ...et du commandement de noble et puissant seigneur mons. le chancelier, concierge dudit lieu, rapporté par Pierre Caloire, son clerc et tabellion d'icelle conciergerie, Denisot Fromont, né de la Grant-Paroisse, emprès Moustereau où fault Yonne, pour estre examiné par ledit mons. le prevost, et lui faire justice et raison sur plusieurs larrecins par lui commises et perpetrées ou pays de Gastinoiz (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 67).

 

.

Faire justice (de qqc.). "Punir qqc." : Et après l'avant garde venoit le sommage et la grosse bataille, et puis l'arriere garde, que le duc Anthoine faisoit, car on lui avoit bien dit que en cellui pays avoit foison de robeurs, mais le duc leur manda de fort en fort, que se ilz estoient si hardy de prendre rien sur lui ne sur ses gens, qu'il en feroit tele justice que les autres s'en chastieroient. (ARRAS, c.1392-1393, 174).

 

.

Faire la justice sur qqc. "Faire appliquer le droit à propos de qqc." : ...et que a bonne cause le dit Vincent en avoit fait la justice sur certains heritages assis a Loviers (Mémor. Echiq. Archev. S., 1381, 13).

 

-

Faire justice de soi-mesme. "Reconnaître et corriger ses propres torts" : ...la royne Verite, [au jeune roi] "de ceste tierce roe ou tiers point de l'eschequier, premierement tu doys trayre a toy mesmes et faire justice de toy mesmes ; car de tes deffaultes en la nef francoise, selon sa coustume come du Pape de Romme en ce monde, nul ne puet appeller ; et pource a bon gouvernement, pour satisfaire a Dieu et appaiser ton peuple, la correction de toy mesmes appartient a ta devocion et royale magnificence..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 191).

 

Rem. FEW : sens daté de 1640.

 

-

RELIG. "Ce que l'on mérite, ce que l'on acquiert par le salut" : ...le pechié, qui fut cause de nostre perdicion et dampnacion, print son commencement en femme, ainsi l'actour de nostre salut et justice convient qu'il nasquit de femme (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 168).

 

3.

"Acte qui se présente comme juste" : Ce .IIe. chappittre de Severité traitte des piteuses justices que Gaÿus Manlius Torquatus et Marcus Scanus (...) firent de leurs enfans. (LA SALE, Sale D., 1451, 116).

 

-

Querir justice en force d'armes. "Chercher à obtenir justice soi-même par la force" : ...et dist aussi une aultre loy que nul ne doit querir justice en force d'armes. Or est vray que celluy quiert justice en force d'armes qui entre en champ de bataille, donques champ de bata[i]lle n'est pas lysible et si ne puest tel usage estre prescript (Songe verg. S., t.1, 1378, 348).

II. -

[Domaine jur. (comme pouvoir, comme institution)]

A. -

"Pouvoir (que détient le roi, un seigneur, une institution, un juge...) de juger et d'imposer le droit, pouvoir judiciaire ; exercice de ce pouvoir" : LE ROY. Or sus, vous deux, alez me querre L'excecuteur de ma justice ; Devant moy vueil qu'il les justice (Mir. ste Bauth., c.1376, 146). ...il estoit prenables de recevoir pugnicion de justice (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 237). Tres nobles et puissans roys, je ne me quier plus celer, puis que je suis en court de droit et de justice, et que je voy mon ennemy devant moy. (ARRAS, c.1392-1393, 58). ...sur lesquelz hostes led. messire Oyseau a la justice et seigneurie du sang et du larron [la haute justice] (Doc. 1399. In : L. Mirot, Le Moy. Âge 15, 1911, 55). Cedit jour, a vaqué la Court audit Conseil à visiter, lire et conseiller les remedes articulez sur les defaus de la justice de ce royaume (BAYE, I, 1400-1410, 144). Et pour ce la Court supplie à mondit seigneur le Dauphin et auxdiz autres seigneurs qu'ilz tiegnent la main à la justice et qu'ilz facent publier que leur entention est que justice soit faicte et exercée (BAYE, II, 1411-1417, 42). Nous advons de grans maulx commis, Desqueulx justement portons poine, Et cuide que nous arions pis, Si justice regnoit haulteine. (Pass. Auv., 1477, 218). ...par justice royalle Scavoir je fais qu'a ma court principalle... (P. moyne, a.1500, 45).

 

-

Baston de justice. "Symbole du pouvoir judiciaire que détient le roi (tenu dans la main gauche, au moment du sacre)" : ...le sceptre royal en la main dextre et le baston de justice en l'autre (MOLINET, Chron. D.J., t.2, 1474-1506, 239).

 

-

Justice commutative. V. commutatif "Pouvoir de juger les différents qui naissent de la transmission des héritages"

 

-

Justice distributive. V. distributif : Et pour ce, le prince ne se donne pas ou actribue plus que a un autre de ce que est bien simplement se ce n'est en tant comme il li est plus deü selon la proporcionalité de justice distributive. (ORESME, E.A., c.1370, 301).

 

-

Justice retributive. V. rétributif

 

-

Basse justice. "Pouvoir de juger le droit civil, les délits mineurs..." : ...deux cenz livres de rente, les quelles le dit conte avoit vendues au dit cardinal, assises, selon la coustume du païs, en la chastelerie de Syvray, avec toute justice, haute, moienne et basse en fiez et arrerefiez, et à touz autres droiz, quiex qu'il feussent, excepté tant seulement ressort et souveraineté (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 125). Jehan Jameus [l. James], sergent fieuffé du roy notre seigneur en la forest de Saint Sever, à cause d'une masure qui contient environ XVIII vergees de terre assise en la parroisse de Saint Sever ou hamel nommé la Jordonniere, sur laquelle il prent par la main des tenans d'icelle masure troys soulz tournois de rente, et sy en a la basse justice. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 92). ...monseigneur donna pieça la seignourie et justice haulte, moyenne et basse qu'il avoit et povoit audit lieu de Ghistelle, ensemble le droit qu'il avoit esdiz assiz, à feu messire Jehan de Ghistelle heritablement (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 427).

 

.

Haute justice. "Pouvoir de juger les crimes et d'appliquer la peine capitale" : ...que liditte église tiegne franquement et en pais toutes signouries et toutes justiches excepté siept justices, c'est à savoir les quatre hautes justices [incendie volontaire, rapt, viol et trahison], le mort d'omme, le laron et le copure de membres (Cartul. Flines H., t.2, 1337, 567). ...la haute justice, c'est assavoir grosses amendes, mortes mains... (Comté Champ. Brie L., t.2, 1344, 463). ...ou cas que ycellui prisonnier ne prouveroit sa noblesse par lui alleguée, qu'il lui feust rendus comme son subjet et justiçable, et prins en sa haulte justice, en requerant à mons. le prevost que, pour ce faire, il lui donnast terme tel qu'il verroit convenir (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 3). ...maistre Pierre du Pré, excecuteur de la haulte justice du roy nostredit seigneur (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 263). Pour lesquelz cas et autres, furent iceulx Horiolle et sondit lieutenant decappitez en la ville de Tours ledit jour de jeudi ; et, après ladicte execucion faicte, furent par maistre Denis Cousin, executeur de la haulte justice, et qui avoit [executé] lesdis d'Oriolle et sondit lieutenant, portées leurs testes et partie de leurs menbres attacher et mettre aux portes d'Arras et Bethune ou pays de Picardie (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 84).

 

Rem. La distinction entre basse et haute justice est flottante (d'où l'instauration d'une justice moyenne, qui complique encore les choses) ; cf. Dict. encyclop. du Moy. Âge, t.1, 1997, 850, art. Justices ("À la haute justice reviennent en principe les causes civiles les plus importantes, les crimes de sang et les délits qui engendrent un désordre qui porte atteinte au sacré comme l'incendie volontaire, le rapt, le viol ou la trahison").

 

-

Justice fonciere. "Pouvoir de juger les cas concernant le bien-fonds" : Les espaves des avectes posé qu'elles soient mouvans au fons appartiennent au seigneur de fié qui a justice fonciere, voire à celui qui tient son dommaine à foy et hommaige. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 144).

 

-

Justice de commandement. "Pouvoir judiciaire exercé au nom d'une autorité" : Or voeul ung pau parler de la Justice de commandement, ainsi que recite saint Bernart (...). Et ainsi que samblablement le tesmongne saint Bernart, disant : que partout reverence et obeÿssance s'apartiennent aux souverains (LA SALE, Sale D., 1451, 98).

 

-

Justice d'execution. "Justice distributive, nécessaire pour maintenir l'ordre public" : Et la justice de execucion est ceste, laquelle se appartient a tous princes et aultres seigneurs et dames qui ont seignouries a gouverner, pour reduire et maintenir chascun en sa doicte raison et pour recongnoistre et recompensser les bons et pugnir et abaissier les malvais, chascun selon ses merites. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 9).

 

-

[Dans une corporation] "Exercice du droit des juges dans une corporation" : ...les dessus nommez courroiers de la ville d'Amiens disoient (...) que comme de droit commun tous ouvrages qui sont faus ou tielx que on en peut et doit estre decheuz, doivent estre destruiz par les justices et ceux qui les justices avoient à garder... (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.1, 1331, 117). ...le justice con dist des cordewaniers, taneurs, chavetiers et conreurs de Douai (Vie urbaine Douai E., t.4, 1398, 723).

 

-

La justice de qqn. "Pouvoir judiciaire exercé par qqn" : ...et [ils] fussent alez après le dit Bouchart et son chastellain, pour savoir la cause pour quoy il avoit ainsy amené son subjet de sa terre et brisié sa justice. (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 349).

 

.

Mettre qqn en justice. "Confier un tel pouvoir à qqn" : Ne creez ja envieux, ne ne mettez ja en justice aver ne felon. (ARRAS, c.1392-1393, 153).

 

-

En grande justice. "En exerçant le pouvoir judiciaire de manière rigoureuse" : ...messire J. Le Meingre, dit Bouciquaut, mareschal de France (...) avoit gouverné pour le Roy les Jannenois en grant justice, comme l'en dit (BAYE, I, 1400-1410, 287).

 

-

Faire / garder / maintenir / ministrer / tenir justice. "Exercer le pouvoir judiciaire" : Mais bon juge en faisant justice Doit avoir touzjours, bien s'i gart, A misericorde regart Aussi conme il a a justice. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 148). Si virent par une fenestre Qu'il aouroit le Dieu celestre ; Et tantost sont au roi venus Et dirent : "Roys, tu es tenus A garder raison et justisse Et que ton edit ne perisse. Tu as par ton païs mandé Et seur la vie commandé Qu'il ne soit homs, tant ait hautesse, Qui aoure dieu ne deesse N'homme nul, fors toy seulement, Jusqu'a trente jours". (MACH., C. ami, 1357, 38). Armer se doivent volentiers, Pour ce que c'est leur drois mestiers, Car ja princes qui s'armera Envis preus se desarmera. Il doivent meintenir justise Et si doivent garder l'eglise, Les orfenins, les vesves dames. Helas ! or est a euls grans blames, Que justice est vague et en fuite Et l'eglise est toute destruite (MACH., F. am., c.1361, 185). Et se fait on les chevaliers Armez aus chams, sus leurs destriers, Quant on vuet entrer en bataille, De ceste espée qui bien taille, Pour garder raison et justise, Orphenins, vefves et l'Eglise. C'est leurs mestiers. Dieus leur doint grace, Que chascuns saintement le face. (MACH., P. Alex., p.1369, 16). Apres il te doit souvenir que tu es non tant seulement naturel roy de la nef francoise, mais maistre singulier et souverain du royaume de Gaule, pour ministrer justice, voire sans ire, sans amour ou faveur, aussi bien au petit come au grant. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 192). Et te souveigne en prenant cuer du benoist saint Loys, ton grant pere, et des vaillans roys de la nef francoise tes predecesseurs, qui pour tenir bonne justice regnerent vaillamment. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 192). Et lors les fist le roy pendre, et envoya le chastellain a Nantes, et la fu penduz emprez son oncle et Olivier, son cousin. Ainsi garda le roy des Bretons justice en son temps. (ARRAS, c.1392-1393, 74). ...toutevoie, pour le bien universal de ce royaume, a esté advisié qu'il estoit bon que l'en plaidoiast ceans, afin que justice soit faicte (BAYE, II, 1411-1417, 42).

 

-

Voie de justice. V. voie

 

-

[Personnification (la Justice est aveugle)]

 

Rem. EVR. CONTY, Eschez amour. mor., c.1400, R.M. Bidler, M.fr. 33, 1993, 182.

B. -

[Institution qui détient ce pouvoir, personnes qui l'exercent]

 

1.

"Institution qui détient le pouvoir judiciaire" : ...le Mercredi aprés la Chandeleur au point du jour ala le conte Darondel a la justice du Roy Henry on chastel de Londres (Chron. Rich. II, W., c.1400-1420, 101). ...et que nul, sans licence ou auctorité de justice, arrestast aucuns prisonniers ne fist prisons privées. (FAUQ., I, 1417-1420, 127). ...denoncier et accuser envers justice touz ceulz qui vouldront soubstenir, aidier et conforter les dessusdis crimineux (FAUQ., I, 1417-1420, 319). Et ces paroles povoient adrecer à la Court, qui est la souveraine justice de ce royaume (FAUQ., III, 1431-1435, 101). A tous nos baillis, prévôts, sénéchaux ou autres chefs de nos justices ou à leurs lieutenants, salut. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 135). Ou moys de juillet ensuivant vindrent et arriverent à Paris plusieurs prelats, seigneurs, chevaliers, gens d'Eglise et autres gens de conseil, que le roy ordonna venir et qu'on disoit qui estoient ordonnez pour mettre ordre et police en la justice et reformer en toutes choses, et leur fut baillé moult grant povoir. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 162). (Or parle PILATE es Juifz). Seigneurs, entendés ma rayson : Jhesus m'avés randuz prison ; Il n'est pas de ceste contree, Quar ill es nez de Galilee ; Il est de la Herode justice, Jugier le doit a sa divise, Ou ne tiendroye pas sa droicture, De tort faire n'ai ge cure. (Pass. Autun Biard F., 1470-1471, 92). LE GENDARME. (...) Si me prenez a vostre chois, Ma mignongne, vous ferés bien. LA FILLE. Par saint Jehan, je n'en feray rien, Se justice ne m'y condampne (P. moyne, a.1500, 50). ...sur peine de privation de son office et d'estre pugny de son deffault, selon ce que par justice sera advisé (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 343).

 

-

Justice ecclesiastique. "Juridiction ecclésiastique, qui juge les clercs" : ...aucuns veulent dire que la cognoissance de tels cas appartient à la justice ecclesiastique. (BAYE, I, 1400-1410, 221).

 

-

Justice laie / temporelle. "Juridiction qui juge les laïcs" : Lui dirent aussi et enseignerent la maniere comme il diroit qu'il avoit eu couronne par aucun evesque ou arceveque, s'il estoit emprisonné par justice laye pour aucun cas criminel ou civil, afin d'eschever la punicion et contrainte d'icelle, et pour alonger sa vie (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 69). ...disant que, afin d'eschever la hastive justice temporelle, qu'il estoit bon et neccessité qu'il eussent chascun une tonsure, afin que s'il estoient prins par la justice laye, que, comme clers, il feussent rendus à l'official. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 95).

 

-

Justice seculiere. V. seculier

 

-

Justice de + nom de lieu. "Juridiction de" : ...il fu rapporté par le maire garde de la justice de Baubigny, tesmoigné et affermé que ycellui prisonnier avoit confessé par devant lui estre traitre du roy nostre sire (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 54). Dist avecques ce, que, comme clerc, autreffois il a esté rendus par la justice de la Queue en Brye à mons. l'evesque de Paris ; esquelles prisons il avoit esté mis pour cause d'un compaignon qu'il avoit navré. Et semblablement par la justice de Saint-Magloire avoit esté rendus audit evesque, pour ce que l'en disoit qu'il avoit emblé certaines escuelles d'estain (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 88). ...lesquelz deux hommes recogneurent le cheval que ledit prisonnier avoit baillé audit plastrier, et aussi une houspelande que le varlet dudit prisonnier avoit vestue, et lesquelz cheval et houpelande ilz firent arester par la justice dudit lieu de Villers-Adam, comme les biens de leurdit frere et pere occiz (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 286). ...maistre Jehan Marcel, juge de la justice dudit lieu d'Essonne (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 55).

 

-

Main de justice. V. main : ...ilz firent serement et promirent de les amener et conduire seurement et de lez mettre en main de justice ou du prevost de Paris sans les navrer ne tuer. (FAUQ., I, 1417-1420, 151).

 

.

Mener qqn en main de justice. "Déférer quelqu'un à la justice" : LE IIIIe CHEVALIER. Faire le nous convient tantost [détacher un prisonnier], Et a bandon je le menray, Comme vous, en main de justice. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 130).

 

-

Chaise de justice. "Siège du juge" : Aucuns dient qu'il fut aussi cause et donna conseilh que le roy Cambises fist escorcher le faulx juge, sur la peau duquel il fist asseoir son filz en la chaise de justice ad ce qu'il advisast à sentencier droit. Pleust à Dieu qu'il vesquist et seigneuriast sur aucuns de Parlement ! (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 46 r°).

 

-

Siege de justice. "Tribunal" : Venez ça, vueilliez Jhesus prendre, Alons au siege de justice. C'est raison, le lieu est propice Pour rendre la le jugement. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 174).

 

-

Se complaindre à justice. "Déposer une plainte devant l'institution judiciare" : ...Jehannette, véant qu'elle avoit ainsi esté batue et villenée, s'est complainte à justice (Ch. VI, D., t.2, 1388, 72).

 

-

Se mettre en justice. "Se présenter devant l'institution judiciare" : ...pour soy mettre en justice du cas que luy imputoient, fust vray ou non (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 343).

 

2.

"Ensemble des personnes qui exercent le pouvoir judiciare, qui appartiennent à l'institution judiciaire" : De par mon seigneur l'emperiére Vous denonce en ceste maniére C'on mette a mort touz crestiens, Et aussi c'on prengne leurs biens Et a justice les bailliez (Mir. st Lor., 1380, 154). Justice voit sur les petis : Tousjours se prent aux plus chetifz. (ALECIS, Passetemps Alecis frères P.P., a.1451, 17). Et doit la justice faire assavoir par cry public (...) que... (Vieux cout. Poitou F., c.1451-1454, 249). ...vous avez forfait une emende, s'il venoit a la cognoissance de la justice, qui vous seroit beaucop plus tauxée (C.N.N., c.1456-1467, 291). Or sont venuz et descendez ceulx de la justice devant le gibet (C.N.N., c.1456-1467, 451). Et s'il avient qu'on te mauldie En disant : "Hé ! cornard puant, Dieu vous [mette] en mal an ! Truant, Vous mocquez vous de la justice ?", Dy : "Bee". (Path. D., c.1456-1469, 150). Sus, Malque, en chesque contree De la cité alés crïer Que chascun vieignhe compaignher La justice bien enbastonné. (Pass. Auv., 1477, 179). ...la justice fut grandement esmerveillee (MACHO, Esope R., c.1480, 228). LE SERGENT. Je suis ung membre de justice (Sav. serg. D.L., c.1480-1490, 33). Les grans seigneurs sont regis par flateurs, Rien n'ayment tant qu'a ouyr bien mentir, A justice ne chault des malfaicteurs, Tout se vuide, mais qu'on saiche mentir. (Cene dieux, c.1492, 110).

 

-

Gens de (la) justice. V. gens "Officiers chargés de rendre la justice" : ...et vouloient, si comme on disoit, noter ou chargier sans cause les gens de la justice de negligence ou de corruption, d'ignorance ou de dissimulacion. (FAUQ., I, 1417-1420, 150).

 

3.

"Personne qui appartient à l'institution judiciaire ; juge" : ...les deux Mortimers furent juggez à Weimouster devant VJ. justices d'estre treyné et pendu pur homicide et robberies (Chron. London A., c.1350, 45). Aucunes foiz appelle on justice le bailli ou autre qui est sur lui, qui a povoir de justicier les homes, selon ce que l'en dit : "La justice le duc tient les assises en ceste ville." (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 103-104).

C. -

P. méton.

 

1.

"Procédure, décision judiciaire ; exécution d'une décision judiciaire" : Aucunes foiz appelle on justice une detraitte qui descend de droit qui est faite sur aucun (...) Ceste justice est faite par penre meubles, fiefs ou corps. Aucunes foiz appelle on justice la peine enjointe à aucun par sa deserte, si comme l'en dit : "Je vy faire la justice le duc d'un larron que je vy pendre". (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 103). Entre les autres justices il [Octavian] fist desgrader en diverses contrees et royaumes IIIII mil(l)e chevaliers, qui sans auctorite de prince avoient prins l'abbit et la dignite de chevalerie, et les remist a leur premier estat. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 193). ...[ils] delibererent (...) que s'il ne confessoit autre chose que dit est, attendu la peine de prison par lui soufferte, et que partie est restituée du hanap d'argent dessus dit, par lui prins, que icellui prisonnier, à la premiere justice que l'en feroit, feust batus et mené tout batant, au cul de la charrete (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 159). Item, pour chacune justice qu'il fait à cause des dis cens du roy, II d. de livree. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 91). ...par ses maintes vertus et hauts faits, en batailles, en siéges, en conquestes, en justices (CHASTELL., Chron. K., t.2, c.1456-1471, 157). Or gardéz que soiéz proppices A ffaire crier la justice. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 200). Mais le roy luy fist response de deux choses l'une, c'est assavoir lequel il aymoit mieulx justice ou misericorde ? Et il luy respondit : "Sire, j'ayme mieulx justice." Et alors le roy dist : "Je vous bannys de mon royaulme." (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 156). Et luy fut donné plain povoir et auctorité de faire esdittes choses bonne et deue justice, ainsi que le roy feroit se personnellement y estoit (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 225).

 

-

En partic. "Exécution capitale" : Alez, si querez le bourrel Et faites faire l'appareil Pour la justice. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 149). ...li filz Dieu y fu encorporez Virginalment, formez a no semblance, Qui puis souffri justice en grief souffrance Pour les humains hors de justice traire. (Mir. prev., 1352, 277). Et avoient desservi (..) à estre justiciés en trois manières, c'est à savoir, premiers traynés, et puis decolés, apriès pendus à un gibet (...). Ceste justice fu faite l'an de grasce mil trois cens vingt et six, le jour saint Denis, en octembre. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 31). Maulbec, la croix est assés grande ; Il n'y fault riens plus chapoter. Or sus, il la fault apporter Pour advanser ceste justice. (Pass. Auv., 1477, 179).

 

-

Justice manuelle. "Acte par lequel un seigneur saisit les biens d'un vassal qui ne lui a pas payé ses rentes" : ...sur lequel cas ledit Trestre eust esté adjourné et venu encontre et laditte clamour convertie en voye de simple justice manuelle (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1461, 304).

 

-

Par justice. "Par décision judiciaire" : Et pour ceste cause [le meurtre de ses enfants] fut prinse, et après qu'elle eut congneu son malice, fut arse et exécutée par justice dudit lieu d'Abbeville en Ponthieu. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 352). Se freres [nous, les pendus] vous clamons, pas n'en devez Avoir desdaing, quoy que fusmes occis Par justice (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 66). De Jehan Adam dit du Quesne, marchant, demourant en la forest de Lyons, pour la cer[t]iffication d'un cent de boisseaulx et ung cent de soufflets, qui ont esté declairés confisqués, pour les causes contenues au registre de ce faisant mention, du 4e jour d'octobre 1458, et lesquels furent vendus par justice par Charlot Baron, sergent du Parlouer aux Bourgeois de ladicte ville (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 71). Et depuis l'a ainsi confessé quant il fut executé par justice, en faisant son procès ; laquelle confession ne lui prouffita à ses corps ne biens. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 196). ...la ditte court a declairé et declaire icelluy Jaques d'Armignac estre crimineulx de crime de leze majesté, et comme tel l'a privé et prive de tous honneurs, biens, graces, pardons et remissions que le roy luy avoit faitz et prerogatives, l'a condempné et condempne à recepvoir mort et estre decapité et executé par justice (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 368).

 

-

Faire justice de qqn : ...et que lesdittes accus[ac]ions il avoit controuvées, machinés et pensées contre ch[ascun] d'eulx, par la temptacion et ennortement de l'ennemy, et les avoit controuvées sur eulx afin d'eschever, et qu'il ne mourust pas si très to[st], en pensant en soy que, quant il ne sauroit plus arme encuser, que de lui l'en feroit justice. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 114). ...c'est assavoir que : du Chastellet, elles toutes mittrées et ayans mis mittres sur leurs testes, esqueles seroit escript ces mos : Je suis ensorcelerresse, elles feussent menées ès hales de Paris, illec tournées ou pilory, et crié publiquement que la justice d'icelles femmes se faisoit tele que dit est (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 337). ...l'un avecques Marguerite, royne de Navarre, femme de Loys, aisné filz dudit roy Phelippe et l'autre avecques Blanche, femme de Charles, frere audit roy, pour lequel jugement l'un d'iceulx le fist tuer en son lit, qui plus esmeut le roy Phelippe à en fere justice, car lesdits deux chevalliers furent escorchez tout vifz et leurs genitoires couppées et puis traynez et penduz (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 130 r°).

 

-

Faire (la) justice. "Exécuter un condamné" : Mais, pour Dieu, alez vers la court ; Et se vous veez que l'en isse Pour aler faire la justice, Venez le moy tantost nuncier (Mir. marq. Gaudine, 1350, 157). PREMIER SERGENT. (...) A touz (...) fas ce conmandement Qu'a la justice ysnellement Venez que le baillif veult faire (Mir. femme, 1368, 211). En ce temps fut faite justice et grande execucion audit lieu de Paris de plusieurs povres et indigentes creatures, comme de larrons, sacrileges, pipeurs et crocheteurs. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 3).

 

-

Ouvrir justice. "Entamer une procédure judiciaire" : Et ledit grant maistre, adverti de ce, requist au roy qu'il voulsist soffrir luy ouvrir justice contre les accusateurs (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 370).

 

-

Prendre justice. "Être jugé" : Doncques pour quel droit le tuera il que, s'il le tue, qu'il ne doie prendre justice ? (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 314).

 

2.

"Règles sur lesquelles se fonde le pouvoir judiciaire, droit" : ...le prevost, homme discret et sage et en justice tresexpert, fist assembler les hommes (C.N.N., c.1456-1467, 159). Quelques lettres qu'il escripvist par importunité de requérans ou autrement, il n'entendoit point déroguer aucunement à justice ne aux ordonnances anciennes, et quant il estoit adverty du contraire, le faisoit réparer. Les lettres qu'il escripvoit estoient juridicques. (BAUDE, Eloge Ch. VII, V., p.1484, 133).

 

-

De justice. "En vertu du droit" : ...et, ce fait, fu par ledit mons. le prevost demandé ausdis presens conseillers leurs advis et oppinions comme l'en avoit à proceder contre ledit Jehannin Petit, et s'il estoit prenable de justice, ou nom. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 235).

 

-

Par droit et par justice. "Légalement, selon le droit, selon les lois" : Lors un petit pion par droit et par raison en presence du roy assauldra un grant [roch] ou un offin. Et s'il saura bien trayre par droyt et par justice ou milieu de l'eschequier et pres du roy et de la royne, il ara sa querelle et la mectra a fin. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 182).

 

3.

"Tribunal (bâtiment)" : De laquelle compaignie et armée firent et ordonnèrent lesdits seigneurs Françoys deux corps, dont l'ung d'iceulx estoit entre la porte des Chartreux et la porte Beauvoisine. (...) Et l'autre partie estoit entre la justice et la cité d'icelle ville (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 140-141).

 

4.

"Territoire où s'exerce le pouvoir judiciaire" : Le cryaige de Chastillon va d'oir en oir male (...) ...s'il crye une vendue de bois ou d'eaues, il doit avoir V sols tournois, mais il les doit crier par quatre justices. (Chartes communes Bourg. G., t.1, 1371, 358). ...se une mouchote est trouvée en celle justice et le souverain l'en depasse de la possession de la dite mouchete en disant à lui appartenir, se le seigneur demande au souverain la dite mouchete, et sa justice haulte est remplie, se le seigneur souverain remplist la justice de la dite mouchete simplement, sanz reserver aucune chose, le sires à qui sa justice sera remplie de la mouchete pour le souverain pourra, ou lieu où elle sera remise, drecier fourches et executer malfaiteur, senz effaire. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 156).

 

5.

"Lieu d'exécution ou instrument d'exécution d'une décision judiciaire (en partic. de haute justice) ; gibet, potence" : LE BAILLIF. Pren une hart et la me lasse Entour le col de ceste fame : Mourir li convient a diffame (...) Et puis nous en irons de ci A la justice. (Mir. femme, 1368, 210). ...[ils] delibererent et furent d'oppinion que ycellui Jehan Le Brun, prisonnier, estoit dignes de souffrir mort, comme traittes du roy nostre sire, c'est assavoir : qu'il feust traynez, decapitez, et, après ce, le corps et la teste d'icellui pendus à la justice du roy nostre sire. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 68). Et, pour ce que autre chose ne plus ne voult confesser, fu mené en hault à la justice et monté à l'eschiele, ouquel lieu, après ce qu'il ot esté lié à l'estache en hault, icellui Guillaume Yvoiré cogneut [ceci] (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 263). Ce jour de lundi, fu ledit prisonnier mené à la justice (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 475). Et cest exalacion et fumee se manifeste et declaire bien, car quant on a fait une grosse bataille en esté et que les corps demeurent aux champs, on verra aprés, de nuit, au dessus d'yceluy champ, pluseurs flambes ardentes, comme il advint a Paris, a la justice de Montfaulcon, quant on y fit mourir les Hospitaliers. Car au dessus d'eulz, de nuit, on veoit les flambes alumees de diverses figures (FUSORIS, Traité cosmogr. G., 1432, 27). Allez vous en a la justice Atout douloires et cousteaulx Et desmembrez ces larronceaulx (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 353). Festes moy crïer a voix aulte Que tous venant a la justice. Et celle faulce laronesse, Prenés la moy toute premiere. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 203). ...on l'enmaine devers la Justice (...). Or devez vous savoir que les compaignons de la garnison de Saincte Manehot n'oblierent pas de eulx embuscher au bois auprès de la dicte Justice (C.N.N., c.1456-1467, 451). ...et fu le neveu pendu à la justice, et l'autre mauvais homme en une fourche. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 193). ...tout aussitost qu'il fut vers lui arrivé, le fist pendre et estrangler à la Justice estant près du pont de Charenton. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 125). ...et incontinent qu'il en fut rendu au desseure les fist tous prendre, et à une justice qu'il avoit fait faire et assir à ce propos devant ladicte place les fist tous pendre (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 89). Et combien que ledit Mahiot, en ce martire, cria pluseurs fois avoir confession, neantmoins n'en peut onques finer ; et en cel estat, fut, par le bourrel de ladicte ville, trainé et mené à la justice, lequel rendit l'esprit ainchois qu'il y venist, et en ce point fut pendu. (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 305). ...et là commanda que on excecutast les prisonniers à seigneur Thomas de Pegeson, son chambellan, et furent trainez à queue de cheval six vertueux hommes dudit lieu jusque à la justice, où il y a une grosse lieue et furent penduz et non estranglez. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 149 v°). Comment le roy fist planter justices et supplices dedens Romme, auquel lieu fist pendre, decapiter et noyer plusieurs malfaicteurs pour demonstrer qu'il avoit a Romme, comme en Paris, haulte justice, moyenne et basse. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 234).

 

-

Dresser / lever (la) justice. "Dresser, ériger le gibet" : ...neantmoins le dit viconte ne les siens hoirs ou successeurs ne porront dedens les dites mettes ne en yceuls lieus exeptez, ne ès autres lieus hors des dites metes appartenans aus diz religieux, droicer ou lever justice, c'est assavoir fourches ne autre signe de justice (Doc. Poitou G., t.2, 1341, 197). ...et voulons et octroyons que dès ores y puit faire dracier fourches et justice (Doc. 1343. In : H. Stein, Bibl. Éc. Chartes 96, 1935, 61). Item, doit avoir boiz pour lever sa justice, par livrée du verdier de ladicte forest. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 51).

 

-

Justice carree / justice à quatre piliers / justice patibulaire : ...pluseurs de noz genz et officiers ont fait pluseurs faitz et exploitz en sa terre et baronnie de Vitré en préjudice de lui, de sa tenue et de ses subgiez, savoir est d'avoir abatu et découpé une justice quarrée que nostre dit cousin avoit fait faire et assoir en ses fiez et terre (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 345). ...pourra nostre dit cousin faire justice quarrée en ses fiez ailleurs que ès lieux où l'en dit que elle fut autreffoiz à fourches (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 347). À Poisson, de Mohon et Jean du Chasteler, cherpentiers, pour avoir fait une justice à quatre pilliers de bois à une surfaite (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 637). Pour le bouays et feczon d'une justice carree et d'une eschelle... (Comptes Lamballe C.-L., 1423-1426, 263). Et veues par ledit seneschal ladicte confession, charges et informacions faictes à l'encontre dudit Jaques Seguin touchant ledit cas, a esté condempné par ledit seneschal à souffrir mort et estre pendu et estranglé à la justice patibulaire dudit Luçon pour ledit evesque. (Doc. Poitou G., t.12, 1477, 190).

 

Rem. D'après les miniatures, carré de maçonnerie surélevé comportant des piliers aux quatre angles et deux rangées de poutres horizontales où l'on pend les condamnés

D. -

P. anal. RELIG. [À propos de Dieu exerçant la justice divine] : Car je say (...) Que sur les pecheurs pas n'envoies Ta justice (...) Pour les destruire oultréement, Mais pour eulx amiablement Relever, doulx Dieu (Mir. st Guill., c.1347, 41). Quant Dieus vit de sa mansion Dou monde la corruption Qui tout partout estoit si grans, N'est merveilles s'il fu engrans De penre crueuse vengence De ceste grant desordenance ; Si que tantost, sans plus attendre, Pour justice et vengence prendre, Fist la mort issir de sa cage, Pleinne de forsen et de rage, Sans frein, sans bride, sans loien, Sans foy, sans amour, sans moien, Si trés fiere et si orguilleuse, Si gloute et si familleuse, Que ne se pooit säouler Pour riens que peüst engouler. (MACH., J. R. Nav., 1349, 149). Sire, monstre nous ta misericorde, et nous donne ton salut ! Sire, point nous ne demandons ta sapience, ta justice et ta puissance, car plus doubtons que desirons (GERS., Purif., 1396-1397, 62). Dieu le het [l'orgueilleux] et en fait justice (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 135). Et Dieu, qui est le chef de justice... (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 193). "...O haultesse incomprenable des jugemens de Dieu, qui les pourra congnoistre ? Qui pourroit comprendre les sens de nostre Seigneur, sa justice et sa misericorde ?" (GERS., Trin., 1402, 164). ...quant tu penseras sur la iustice de dieu quil excerce en homme pour la cause de pechie ; et leueras ta pensee a mediter en humilite lestat de nature humaine qui a este nauree de pechie ainsi quil a este dit. (CIB., p.1451, 187). Sallebry estoit oultrageux Et remply de tout mauvaiz vice ; (...) Par sa faulseté et malice De Clery desroba l'eglise ; Mais Dieu en a fait la justice, Que sa vie a esté surprise (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 205).

 

-

Oeuvre de justice. "Justice de Dieu et justification des pécheurs" : Selon la permiere maniere la remuneration des bons et la pugnition des mauvais est euvre de justice. Selon la seconde maniere l'incarnation de Jhesu Crist est euvre de justice, car ce fu promis par les prophetes. Tiercement est apellee euvre de justice, quant Dieu justifie les pecheurs, quant ilz se habilitent et ordonnent a la grace en faisant ce qui est en eulz. (Somme abr., c.1477-1481, 176).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre