C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/renouveler 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RENOUVELER     
FEW VII novellus
RENOUVELER, verbe
[T-L : renoveler ; GD : renouveler ; GDC : renouveler ; DÉCT : renoveler ; FEW VII, 205a : novellus ; TLF : XIV, 821b : renouveler]

Empl. trans.

A. -

[Idée de répétition]

 

1.

Renouveler qqc.

 

a)

"Répéter, réitérer" : ...et qui sera si negligent de renouveler le sacrement (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 521). Ma gloire, dit il, sera touz jours renouvelee (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 314). ... entre le roi Jehan de Castille et celi de Portingal... estoit la guerre renouvelée (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 202). Messire Jehan de Villiers, chevalier, segneur de l'Isle Adam (...) a esté receu oudit office, et renouvelle le serement que autresfoiz il en avoit fait. (FAUQ., I, 1417-1420, 166). JHEROBOAN [un pharisien]. Mais n'esse pas ung grief trespas Et vient d'un bien felon courage Devant tous, faire tel oultrage, Noz vielz pechéz renouveller ? Jamais je n'osay reveler Ceulx que je voy ycy en couche Que de son doy en terre couche, Dont je me sens estre confus [Réf. à Jean 8, 7-8]. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 427). Dont tout a coup fut en mon cueur renouvellé nouveau penser (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 271).

 

-

Renouveler qqc. à qqn. "Répéter qqc. à qqn" : Quant li dieus m'ot tout cela dit Et moustré sans nul contredit, Bien me souvint de la priere Que faite avoie darreniere, Si qu'encor li renouvelay, Et humblement prié li ay Pour Dieu qu'il me vosist aidier Et de mes doleurs aligier, Et qu'il vosist le cuer muer De ma dame au viaire cler (MACH., D. verg., a.1340, 49). Encores li renouvelay [ma promesse] Et li donnay le cuer de my, Corps, foy et loiauté d'amy A tous jours mais, sans dessevrer, Tant que mors m'en fera sevrer. (MACH., R. Fort., c.1341, 142). Sans li muer, morray en ceste pel, Car joie mainte M'ont fait si oueil qui ne sont fier ne fel - Souvent li di, souvent li renouvel, En lieu de vous, quant je sui en revel, Ceste complainte. Ne vous anuit, dame, se plus ne rime, Qu'on porroit bien espuisier un abisme. (MACH., F. am., c.1361, 179). "Laurentien, dist le duc, autrefois le vous ai dit, en encores je le vous renouvelle, que vostre venue et les nouvelles de Portingal me font grant bien" (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 293).

 

-

Renouveler la parole. "Répéter (ce qu'on a déjà dit)" : "Entre vous, signeur d'Escoce, vous demandés a avoir response et non aultre cose, et vous l'averés, et bien briefment. Vous avés demandé a quel title nous vous volons presentement faire guerre. Vous le savés bien, quoi que vous ignorés ; mais puisque il fault que nous renouvellons la parole, je parole pour nostre sire le roi et pour tout le pais generaument d'Engleterre. Et dissons que vostre rois est tenus, et ont esté tout si predicessour, roi d'Escoce, et seront li successour, a faire honmage au roi d'Engleterre, a ceuls qui furent et seront. Et cela avoech le calenge, nous volons tenir en droit, et le demandons et requerons conme le bon hiretage a la couronne d'Engleterre." (FROISS., Chron. D., p.1400, 214).

 

b)

"Raviver (un sentiment, une douleur, une intention...)" : Mon pechié, qu'ay fait de pieça, Ma honte a bon droit renouvelle (Mir. pape, 1346, 376). Et si n'aconte je sanz faille A toute ma perte pas maille, Fors que de ma fille la belle ; Mais c'est ce qui me renouvelle Doleur trop grant. (Mir. Oton, c.1370, 368). Mais se celle qui de long m'est procheinne, Par souvenir et par douce pensée, Sceüst pour voir qu'en loiauté certeinne La sert mes cuers en estrange contrée, Ma joie en fust toute renouvelée. (MACH., L. dames, 1377, 133). Et d'amour pure et secrée Et d'ami qui renommée A tele qu'à tous agrée Son faitis corps gay. Quant j'y pense à recelée, Ma joie est renouvelée, Et .CM. fois doublée L'amour qu'en li ay, Et si sui enamourée Que j'aim moy et la pensée, Le lieu, l'eure et la journée (MACH., Les lays, 1377, 347). Ceste gratieuse nouvelle Toute ma joie renouvelle. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 45). ...si que leur volenté de revenir à Romme leur fut renouvellee. (WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 313). Madame, qui tant avoit sa joye renouvellee embuschee soubz l'ombre du parler que la royne ly avoit dit... (LA SALE, J.S., 1456, 158).

 

-

Renouveler qqn de. "Raviver en qqn (un sentiment)" : ...et fut la dame comme rapvie en esperit et renouvellee de joie (Cligès C.T., 1455, 158).

 

c)

"Recommencer, reprendre (ce qui a été interrompu)" : ...maistre Jehan Rapiout (...) avoit esté l'un des presidens de Parlement, depuis le XXVe jour de jullet MCCCCXVIII, quant le Parlement fu recommencié et renouvellé après la revocatoire de tous offices royaux (FAUQ., II, 1421-1430, 38).

 

d)

"Remettre qqc. en vigueur, confirmer la validité de qqc." : Le conte de Foix regarda qu'il a guerre ouverte envers ceulx d'Armignach, et ce que il y a à present de delay, ce n'est que par trieuves, dont on a usaige que V. ou VI. foiz l'an on les renouvelle. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 140). Et chils qui parlera pour le roi de France, adrecera ses paroles au dit roi et duch, et dira ensi ; "Vous devenés honme lige au roi de France, mon signeur qui chi est, conme contes de Pontieu et de Monstruel, et li pronmettés foi et loiauté porter. Dittes voire." Et le dit roi et duc, conte de Pontieu, dira : "Voire." Et lors, li rois de France recevera le roi et duc et conte au dit honmage lige, a la foi et a la bouce, sauf son droit et l'autrui. Et aussi sera fait et renouvellé toutes fois que l'onmage se fera. Et de ce baillerons nous et nos successeurs, dus de Giane, les dis honmages fais, lettres patentes seelees de nostres grans seauls, se le roi de France le requiert. Et avoech ce, nous pronmetons en bonne foi tenir et garder affectuelment les paix et acors fais entre les rois de France et les dis rois d'Engleterre, dux de Giane, et leurs predicesseurs rois de France et dus de Giane. Et en ceste maniere sera fait en seront renouvellees les dittes lettres par les dis rois et dus et leurs successeurs, dus de Giane et contes de Pontieu et de Monstruel, toutes les fois que le roi d'Engleterre, dus de Giane, et ses successeurs dus de Giane et contes de Pontieu et de Monstruel, qui seront pour le temps, enteront en l'onmage dou roi de France et de ses successours rois de France. (FROISS., Chron. D., p.1400, 194-195). Et tantos la en drois fu clamet et respondut entre parties conme devant l'empereur et jugiet droit a la semonse de li. Et fu la en droit renouvellés et affremés uns estatus et jugemens qui aultre fois avoit esté dis et fais en la court de l'empereour liquels estoit tels : que qui voloit autrui grever ne porter damage il le devoit desfiier soufissanment trois jours devant son fait ; et qui autrement le feroit, il devoit estre atains et pugnis conme de malvais fait. (FROISS., Chron. D., p.1400, 294). Item, qu'ilx ne facent renouveller le povoir des sergens. (BAYE, II, 1411-1417, 232). Desdiz de Nieneve, ausquelz le receveur a renouvellé ledit ottroy trois ans (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 428).

 

2.

Empl. intrans. ou pronom. "Recommencer, reprendre ; se manifester à nouveau, se raviver" : Lors renouvela ma pesence, Et cheï en une doubtance Si grief, si pesant et si pesme, Que de joie ne que de cresme Dedens mon cuer ne demouroit Pour la doubte qui l'acouroit. (MACH., R. Fort., c.1341, 152). Quant lez damez le virent, leur duel renouvella. (Hugues Capet Lab., c.1358, 275). Quant li roys oy la nouvelle, Il dist : "Ma doleur renouvelle, Quant je voy qu'on me tient si vil, Qu'on dit villenie à mon fil ! Biaus dous Dieux, que t'ai je meffait ?..." (MACH., P. Alex., p.1369, 258). Si se desrompirent les pourpos de messire Bertran, car la guerre de France et d'Angleterre renouvella. Si fust si ensonniez qu'il ne pot ailleurs entendre, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 12). ...les Guerloiz ont maltalent aux Brabanchons pour la cause de troix biaux chastiaulx et fors qui sont par delà la riviere de la Muese, telz que Gaugelch, Buch et Mille, que le duc de Brabant et les Brabanchons tiennent aussy de force et par raison, si comme tout en lisant je le vous exposeray, sus le duc de Guerles et à l'entrée de son pays. Ces maltalens se sont renouvellez par pluseurs foiz entre ces deux ducées, Braibant et Guerles (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 143). Or voy je bien, ma dolour renouvelle Et ma joie prent son definement, Quant il m'estuet partir de la tres bele Qui a mon cuer en son commandement. (MACH., L. dames, 1377, 27). JANICOLA. Ma fille, ce croy, m'amen on, Car onques asseür ne fuy, Puis les noces jusqu'au jour d'uy, Que point demourer y deüst Fors que tant qu'au marquis pleüst. Si croy bien qu'on la me ramaine. Trop est chose muable et vaine, Que de cuer de jeunes seigneurs. Or renouvellent mes doleurs Que j'ay pieça ou cuer entees. Ha ! douce fille, quelle paine ! (Gris., 1395, 85). Si n'est pas chose nouvelle, Mais mon grief dueil renouvelle Chascun jour ne plus ne mains Que s'il n'eust que un an ou mains (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 6). Ma grant doleur se renouvelle, Ha beau tres doulx Dieu, que f[e]rai-je ? (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 70). Et quant elle voit les amans per a per deviser et jouer ensemble, lors renouvellent toutes douleurs en son cuer (LA SALE, J.S., 1456, 240). Puis La Hire et plusieurs seigneurs viendront et se renouvellera la bataille (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 341). Vous le peustes veoir mener Sus Caÿphe ; la le laisserent Ou ses peines renouvellerent (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 756).

 

-

Renouveler aux chiens. "Ranimer la poursuite des chiens"

 

Rem. HENRI FERR., Modus et Ratio T., c.1354-1377, gloss.

B. -

[Idée de remplacement, de transformation] "Rendre nouveau en remplaçant, en transformant, en modifiant"

 

1.

Renouveler qqn. "Transformer qqn en modifiant ce qui le touche" : ...Mere, ou Dieu, vierge et pucelle Par deduit, Einsi le cuit, S'engendra, quant Gabriel Vous dist la nouvelle Qui "ave" s'apelle. Ce nous renouvelle, Pour vous, Mere, à Dieu ancelle, Car destruit Estiemmes tuit Dou pechié le pere Abel (MACH., Les lays, 1377, 398). ...tu ne mengeras jamais aultre viande jusques ad ce que tu me serves ainsi que souloyes, et me feras avoir des unes et des aultres, pour moy renouveller, comme tu veulx changer de viande. [D'un seigneur, à celui qui lui sert d'entremetteur] (C.N.N., c.1456-1467, 84).

 

-

"Remplacer qqn/un animal" : Item, que l'on reneveloit les procureours de la ville de cels qui y estoient devant (Echevin. Dijon L., 1341, 4). ...le conte daulphin se departi tantost de Paris pour venir vers Auverngne ... et chevaulcha, luy et son paige seullement, le chemin de Moulins en Bourbonnois pour venir en Auvergne, et renouvelerent tous les jours chevaulx. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 219). ...ja estoient venu chevaliers et esquiers, ..., qui presenterent a la roine et a son fil ... chevaus et palefrois si bien aournés de tout ce que a euls apertenoit que riens n'i avoit espargniet... Et les avoit on la amenés et envoiiés pour la roine et la dame de Briane et les damoiselles monter sus et renouveler de monteure (FROISS., Chron. D., p.1400, 65). Qant li contes Derbi ot pris la sasine et posession de Bregerach et l'onmage et feauté des honmes de la ville, et il i ot renouvellé officiiers et mis capitainne de par le roi d'Engleterre, car il avoit poissance et conmission de ce faire, il se departi de la en grant arroi (FROISS., Chron. D., p.1400, 606).

 

2.

Empl. intrans. ou pronom.

 

a)

"Se régénérer" : Tretout le cuer m'en renouvelle. (Myst. st Clément Metz D., p.1439, 347). Que penses tu devenir ou aller ? Mais cuydes tu encor renouveller, Si comme font les arbres qui florissent... ? (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 383).

 

-

RELIG. [Du pécheur] "Redevenir exempt de péché, se régénérer" : ...et fiert son bec a la plus aspre et dure pierre de la roche, tant qu'il oste son becq et lui en revient ung nouvel, et prend viande aussi bien qu'il fist onques, et ainsi se renouvelle et ajovenist. Et ainsi doit faire chascun pecheur et soy renouveller. (Somme abr., c.1477-1481, 180).

 

b)

Se renouveler de qqc. "Changer de qqc." : Si donna li rois d'Engleterre grasce à ses gens d'armes... de retraire vers Londres... pour yaus refreschir et renouveler de vesteure, d'armeires et de tous autres ostilz necessaires pour leurs corps (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 138). Hastés vous... et renouvelés vous de chevaus (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 211). Si se renouvelèrent des cappitaines de nouvelles gens et saudoiiers (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 82). ...j'en suys aussi saoul que tu es de pastez, et que aussi voluntiers me renouvelleroye d'une aultre [Du même seigneur, las de sa femme] (C.N.N., c.1456-1467, 83).

 

3.

Renouveler qqc. "Transformer, régénérer qqc." : ...premierement, en aucun mouvement se fredeur est fete, ce n'est pas proprement pour tel mouvement, mais est par accident parce que la vraie cause de fredeur est renouvelee par ce mouvement si comme par souffler ou par venter. (ORESME, C.M., c.1377, 436). ...vraiement il estoit temps que il renouvellast aucune chose pour faire encores parler de lui (LA SALE, J.S., 1456, 173). Toute ma chair comme vng enfant Est fresche et renouuellee (Myst. st Martin K., a.1500, 301).

 

-

Renouveler (l')air. "Changer d'air" : "Sire, or nous mettons au retour et en alons vers Bayonne ou vers Bourdiaulx pour renouveller air et pour eslongier ceste pestilence" (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 114). Ceulx qui se sentoient entechié de maladie et foible de corps, et qui desiroient à renouveler l'air, sy departirent du plus tost qu'ilz peurent, et prindrent congié au duc et au connestable (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 130).

 

-

RELIG. : LE PENANCIER. (...) Amis, or gehis et revelle Tes pechiez, et si renouvelle Ta conscience. (Mir. parr., 1356, 32).

 

-

"Ajouter un nouvel élément aux précédents" : Tous les jours y avoit parlemens et nouvelles ordenances... Et d'abundant renouvelloient lettres, sans brisier ne corrompre les premières (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 53).

 

4.

[De la lune] (Se) renouveler. "Changer" : ... "C'est la nouvelle lune" : ...li rois d'Escoce avoit encores le fier de la saiette ou chief ; et qant la lune se renouvelloit, il avoit par usage le chief moult dolereus, (FROISS., Chron. D., p.1400, 780).

 

-

[À propos du changement de saison, du changement d'année] : Et là alerent il descendre, Le jour de feste Nostre Dame, En mars, sans perdre home ne fame. Et fu tout droit, selonc m'entente, L'an mil CCC. sept et sexante, Einsi com li ans renouvelle. (MACH., P. Alex., p.1369, 181). ...la tresbelle Saison, que printemps on appelle, La Dieu mercy, qu'ay desirée, Où toute rien se renouvelle (CHR. PIZ., J. d'Arc, 1429, 28). SOULDOUVRER. Harry, avant, Jehan de Nyvelle ! Ce joly temps qui renouvelle, Pençons de faire bonne chiere. (LA VIGNE, S.M., 1496, 264).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre