C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/pointe 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POINTE     
FEW IX 574a puncta
POINTE, subst. fém.
[T-L : pointe ; GD : pointe ; GDC : pointe ; DÉCT : pointe ; FEW IX, 574a : puncta ; TLF : XIII, 668a : pointe]

A. -

"Extrémité pointue ; p. méton., objet pointu"

 

1.

"Extrémité pointue d'un objet servant à poindre, à piquer" : Mais il ne pourroit par nature estre tel et durer en tel estat pour les variacions ou alteracions ou autres mouvemens qui sont de commun cours aussi comme une pesante espee ne pourroit longuement estre en estant sus sa pointe, etc. (ORESME, C.M., c.1377, 136). ...au devant de la pointe du coustel du dit Jarnet le dit Closet mist la main senestre, et en l'autre il tenoit son coustel tout trait, et le persa le dit Jarnet le premier det de la dicte main et le petit det tout oultre et li trancha tout le fons de la dicte main (Doc. Poitou G., t.5, 1385, 280). ...il trouva un marteau de fer à deux pointes, lequel est un marteau à maçon, et ycellui print et emporta (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 37). ...laquelle qui parle leur bailla du fromaige et du pain et du vin, et fist ledit prisonnier fondre ledit fromaige, et firent des souppes dedens, lesqueles ledit prisonnier menga à la pointe de son coustel (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 559). ...le conte, qui moult scot de la chasse, le va enferrer [le sanglier] en l'escu, de la pointe de l'espie qui moult fu agüe. Mais l'escu du sanglier fu si durs qu'il convint, par la force du sengler, le conte verser a genoulx. (ARRAS, c.1392-1393, 22). Lors [Remondin] prent l'estrié qui pendoit a l'arcon de la selle, liquelz avoit trois pointes bien acerees, chascune de sept poux de long, et au retourner que Olivier cuida faire, il le fery sur le bacinet, qui fu durs et bien trempez, et l'une des pointtes coula aval et entra entre la coupe du bacinet et la vosiere. (ARRAS, c.1392-1393, 62). Par foy, dist Gieffroy, je lui apporte [au géant] le patiz qu'il a prins par son fol oultraige sur les gens de la terre de monseigneur mon pere, en la pointe du fer de ma lance ; car, jamais, tant comme je vive, autre patiz n'en aura, et deusse mourir en la peine. (ARRAS, c.1392-1393, 240). Lors, quant il [Remond] appercoit l'uis, si tire l'espee et mist la pointe a l'encontre, qui moult estoit dure, et tourne et vire tant qu'il y fist un pertuis (ARRAS, c.1392-1393, 241). ...cent dix solz a lui deuz, tant pour bois et façons de XXXIII bourdons tournants pour ledit seigneur et ses serviteurs allant en sa compagnie à Nostre-Dame de Cléry, que pour les virolles et pointes d'iceulx (Comptes roi René A., t.1, 1453, 373). A la IIJe course le seigneur de Loissellench, tout ainsin que Saintré l'avoit actaint, il actaint Saintré et lui emporta sur la pointe de sa lance son chappellet de byevre (LA SALE, J.S., 1456, 156). ...messire Jehan de Rebremettes envoya a messire Henry deux demies lances et deux hachez a daggue et a pointe desoulz pour choisir laquele il vouldroit (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 163).

 

-

P. méton. "Arme comportant une pointe" : ...il le requerroit de quatre pointes combattre (LA SALE, J.S. E., 1456, 289). Et moy estant en mon siege et les dessus nommez ou champ tous armés, et jà ledit Trolop descouvert de sa tente, garny de toutes ses poinctes, et bastons prestz à assembler, entra oudit champ Loys de Clere, lequel se mist à genoulx devant moy, me requerant justice et me disant : "Monseigneur, voicy André Trolop qui n'est homme digne de combatre Jacques de Guyté qui cy est, car je l'ay prins et ay eu sa foy, laquelle il m'a mentie..." (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 356).

 

2.

P. ext. "Extrémité pointue de qqc."

 

a)

"Extrémité pointue de l'écu, partie inférieure de l'écu"

 

Rem. Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 377/19.

 

b)

"Portion qui se rétrécit d'un terrain, d'un bâtiment" : ...une piece [de chaussee] d'une pointe, entre les conduits des aigoux venans de la rue des Barrés et au long du cimetiere Saint Gervais et de la rue de la Tixeranderie, avalué à 1 toise pied et demy (Comptes Paris M., t.2, 1458-1460, 187). Et d'ilec, environ quatre heures après midi, s'en party et ala en ung basteau par la riviere depuis la poincte dudit Palais jusques à la tour de Neelle, où il monta à cheval et s'en ala à Chartres, à Amboise et de là à Nostre-Dame de Behuart en Poictou. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 315).

 

-

"Partie étroite de qqc." : ...il s'ensuit par neccessité que en chascun movement le centre du corps du solleil est en nouveau point ou onques ne fu, et la pointe de l'ombre de la terre continuelment en aucun endroit ou point ou onques ne fu et jamais ne sera. (ORESME, C.M., c.1377, 198).

 

-

À la pointe saint Eustache. "Au bout de l'église Saint-Eustache" : LE QUART POVRE. (...) Il y a pour nous meilleur place. C'est a la pointe saint Uitasse, Oultre un petit. (Mir. march. juif, c.1377, 179).

 

c)

"Pièce de vêtement de forme triangulaire" : Il covyent que je la devise [la tunique du Christ] : J'aray les pans et les girons, Marque ara les mancherons, Et toy, Vivant, aras les poinctes. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 214).

 

-

[D'un vêtement] À pointe. "Qui a sa partie inférieure allongée en triangle" : ...IJ pièces de cendaulz vermeilz en greine, pesanz XLIIIJ onces, pour fourrer IIJ chemises à pointes faites à l'éguille de Navarre, pour les IIJ filz mons. de Navarre. Et furent de cueuvrechefs blans, broudées et orfroisiées par dessus, lesquelles madame la Royne leur donna aus dictes relevailles, XVIJ s. l'once. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 28).

 

d)

GÉOM. "Sommet" : Ainsi est il es superficies pyramidales : qui multiplie la longueur de la superficie d'icellui, qui est depuis la poincte jusques au gros bout pardehors, laquelle longueur représente le semydyametre, par la circonference d'icellui gros bout... (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 140).

 

e)

ASTR. Pointe egresse. "Point de sortie" (i.e. point éloigné du mouvement de la Lune sur le déférent qui n'a pas la Terre pour centre) : Et quant le mouvement admaine Vers la plaie meridïaine, Et la, libre, y vient et sejourne, Et de l'ozizon, se destourne. Plus pres de nous ses cours approuche Et plus fort, quant vers l'augen touche Le cercle et la lune r[ë]onde, Esloingn[a]nt le centre du monde, Et trait son nom de pointe egresse. (LE FÈVRE, Vieille, trad. De vetula H., a.1376, 329).

 

f)

De pointe. "Tout droit" : Venés vostre office finer Et mectés ces larrons de pointe [La déf. proposée par l'éd. ("tout de suite, en avant") ne semble pas convenir. Mettre de pointe signifie plutôt ici "placer dans une position élevée", soit que l'on attache les larrons en haut de la croix, soit qu'on les place en position verticale en dressant les croix auxquelles ils ont été attachés]. (Pass. Auv., 1477, 205).

 

3.

P. méton. "Objet pointu"

 

a)

"Clou, rivet" : J'en ay un ceens [un harnois] bon et cointe Ou il ne fault plate ne pointe. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 156). ...pour avoir rappareillié et mis à point un drageoir d'argent doré pour ladicte dame : C'est assavoir, avoir fait un claveau d'argent, icellui avoir rivé à trois grosses pointes d'argent doré (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 185). Et portoit on la croix devant luy en cheminant droit à l'eschaffault où il fina son derain jour. - Avant que la teste, et depuis tumba sur les espaules, les jambes contremont ; et y avoit une petite pointe à ses souliers. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 353).

 

b)

"Petite chandelle de cire" : ...ils [les confrères de Saint-Paul à Paris] ont messe de Requien (...) aus couz de la dicte confrarie, exceptéz pain et vin et pointes ou chandeles que les amis des trespasséz paient. (Industr. Paris F., 1332,,, 290).

 

c)

"Objet taillé"

 

-

Pointe de diamant. "Diamant taillé, travaillé" : ...ung autre fuzil d'or, esmaillé de noir, garny de XIX pointes de dyamant, grandes et petites. (Comptes Lille L., t.2, a.1467, 112). ...VIII douzaines de pointes de diamans que je enchassées pour maistre Thomas (Comptes roi René A., t.1, 1477, 324).

 

-

"Facette taillée" : Mardi, .XIX. jour de may, le roy ouyt messe aux Cordeliers de Napples, et disna en l'ostel du prince de Salerne, ung beau et noble lieu, car il est fait a poincte de pierre en façon de dyamans, ou il y eut grant triumphe. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 267).

 

d)

"Piquant de hérisson" : Et que par quatre chevaliers De voz gens habiles, legiers, Soit illec estaichiez tout nuz Et de corgiez fort batuz ; Qu'il y ait autant de parties En sa peau, sans comparaison, Que de poinctes en l'urisson (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 124).

 

e)

"Marque et division d'une échelle de mesure" : C'est aussi asavoir que en regardant la hautesse parmy lé pertuis la riulle chiet sus un de costés ou sur l'autre de la quarreure, les quelz sont chascun costé parti en 12 parties qui sont apelees pointes. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 58). Et illec devons faire une note et merquer la place de nostre stacion premiere. Et devons tenir en memoire quantes fois les pointes prises sont dedens 12 (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 60).

 

Rem. Trad. le lat. puncta umbrae.

B. -

"Fait de poindre"

 

1.

À pointe d'esperon(s). "En piquant des éperons, à vive allure" : ...qui a pointe d'esperon lui revient a l'encontre (Cligès C.T., 1455, 131).

 

Rem. Percef. I, R., c.1450 [c.1340], gloss. ; Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 68/13.

 

2.

"Action d'aller en avant, mouvement brusque et rapide, assaut, charge, attaque" : ...en peu de temps aprés donner l'assault en telle forme que, de la premiere poincte, ilz n'arresterent oncques demy heure que mesdicts gens d'armes ne fussent entrez dedens (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 169).

 

Rem. Trois fils rois P., c.1454-1463, gloss. ; Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 101/59.

 

-

Fausse pointe. "Attaque manquée" : Thezeo d'autre part, regardant la faulce pointe que les Grecs faisoient, de raige tout se consumoit, maudisant la dure avanture, et au derrenier doubtant la honte. (Livre de Thezeo B., c.1457-1461, 430).

 

3.

"Conflit" ( (Heilemann, Gloss., 236))

 

-

[De deux pers.] Estre en pointes contraires. "Être en conflit, en rivalité" ( (G. Roussineau, Z. rom. Philol. 110, 1994, 249)) : Ces deux jeusnes chevaliers (...) avoient esté en pointes contraires longuement a cause de leurs peres, lesquelz, ainsi qu'on scet que quourt n'est jamés sans envie, sans division, avoient esté de tout viel temps tirans l'un ça, l'aultre la, chescun pour vaincre et pour dominer (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 105).

 

4.

"Atteinte, douleur piquante"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 1/31.

 

5.

[Dans le temps] La pointe du jour. "Le début du jour" : Le lendemain, sur la poincte du jour... (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 165). Au moyen duquel coup qui lui fust donné environ la pointe du jour, ledit Rocher mourut l'aprez midy. (Cartul. Laval B., t.3, 1491, 368). Et a la poincte du jour, environ l'heure de deux heures aprés minuyt vint le dit seigneur de Cernon avecques toute sa puissance pour venger la dicte injure faicte (LA VIGNE, V.N., p.1495, 300).

 

-

En la premiere pointe. "Au commencement, dans un premier temps"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 119/12.
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre