C.N.R.S.
 
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     LITTÉRAL     
FEW V littera
LITTERAL, adj.
[T-L (renvoi) : literal ; GD : litteral ; AND : literal ; FEW V, 379a : littera ; TLF : X, 1288a : littéral]

A. -

"Qui touche les lettres, l'écrit" : Ches choses dessus dictes souffissent de la litterale erudition de cheulx qui commenchent. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 156). De l'instruction litterale et morale d'icelles, et premier de chasteté. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 362).

 

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Science litterale

 

Rem. Doc. début XIVe . ds TLF. VIGNAY, Le Miroir historial, ds GDC X, 88c.

 

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"D'écriture (littéraire)" : Si verrez, en briefve sentence, Le fait de la crëacion Et la noble plasmacion Du ciel, terre, anges et humains En brief, car cecy est du mains Et comme incident litteral A nostre propos principal. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 13).

B. -

"Qui touche la lettre (p. oppos. au sens, à l'intention), qui est conforme à la lettre" : J'en diray aucunes petits notes licterales [de ceste euvangile], et puis prandray une exposicion briesve et morale selond mon propos. (GERS., Gourm. I, G., 1402, 796). Pour ce est assavoir qu'en toutes lois a deux choses, la première le principe ou la sentence textuale, l'autre si est la cause pour quoy on la faict faire, à laquelle fin les conditions d'icelle loy entendoient principalement. Et quant ilz scavoient que la sentence estoit contraire à la fin de la loy, c'estassavoir à la fin pour quoy ladicte loy fut faicte, on doit expliquer ladicte loy à l'entente de la fin, et non point au fait lictéral ou sentence textual. (Doc. 1408. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1 c.1425-1440, 212).

 

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En partic. [Dans l'exégèse, p. oppos. à allegorique, espirituel, figural, moral, mystique...] : ...l'entendement de la Saincte Escripture est double : un qui est hystorique ou literal, l'autre qui est mistique et espirituel (Songe verg. S., t.1, 1378, 171). Je diz, donques, que celle auctorité dez deux luminaires, qui est mise en la decretale Solite, n'est mie exposicion touchent le senz litteral, mez seulement le senz mistique et allegorique ; et, pour tant, l'en n'en doit traire aucun argument. (Songe verg. S., t.1, 1378, 171). La premiere [partie] : de la venue misericorde en l'eglise materiele, selon l'istoire de la solemnité presente et l'exposicion litterale. La seconde partie : de la venue misericorde en l'eglise espirituelle, selon l'exposicion morale. La tierce : du temple virginal - Domus pudici pectoris -. La IIIIe : de la venue misericorde en l'Eglise universele, selon l'exposicion mistique et figurale. (GERS., Purif., 1396-1397, 60).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

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