C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/couverture 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUVERTURE     
FEW II-2 cooperire
COUVERTURE, subst. fém.
[T-L : coverture ; GD : coverture ; GDC : couverture ; AND : coverture ; DÉCT : coverture ; FEW II-2, 1142, 1147b : cooperire ; TLF : VI, 393b : couverture]

A. -

Au propre

 

1.

"Ce qui recouvre une construction (en tout ou en partie) pour la protéger"

 

-

[À propos d'une fenêtre] "Volets" : ...pour avoir estançonné par deux fois le mur de la fenestre à moyen de la taillerie, taillé deux pieces de mairien pour faire les couvertures de ladite fenestre et en icelle fenestre faire deux fenestres toutes nuefves de bonnes planches de chesne, reilliées et rabottées bien et souffisant (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409, 615).

 

-

[À propos d'une cheminée] : ...avoir refait de neuf les quatre astre et quatre couvertures des quatre cheminées qui sont en icelles deux maisons, tant les deux de l'estage de rez de chaussée comme les deux autres de l'estaige d'au dessus, et, au dit rez, fait parties des planchiers des ouvrentes d'icelles (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 671).

 

-

Couverture des greniers [de Pharaon = les Pyramides du Caire] "Parement de pierre des Pyramides" : ...ainsi comme ou milieu [de la Pyramide] en montant, avoit certains ouvriers massons qui a force desmuroient les grosses pierres taillées qui font la couverture desdits greniers, et les laissoient devaller a val. (Voy. Jérus., c.1395, 66).

 

-

"Toiture d'une maison, d'un bâtiment ; ensemble des matériaux constituant la toiture" : Les couvertures de ce palais sont toutes d'or pur. (JEAN LE LONG, Voy. Odoric C., 1351, 162). ...esdiz priorez n'a demore moisne ne convers ne nulle couvertures. Il y pluet par tout et sur le grant aultier. Le montier est descouvert et des rentes on fait un grant tresor (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 333). ...et ledit drappelet ainsy lié, et ouquel ledit charbon ardant estoit, elle qui parle bouta soubz la couverture de chaume et entre deux ais de la maison dudit Miserelle (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 63). ...il (...) apperceut que les verrieres d'icelle eglise et la couverture dudit monstier estoient froissiez et rompus (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 237). ...tous les ans, le derrenier jour d'aoust, venoit une grant main, et prenoit le pommel de la Tour Poictevine, et l'en esrachoit, si fort qu'il abatoit grant partie de la couverture de la tour, et coustoit, tous les ans, XX. ou XXX. livres a reffaire. (ARRAS, c.1392-1393, 296). ...icelui feu Jehan Beudelay monta sur la couverture dudit hostel, qu'il descouvry (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1428, 111). ...et par icelles parties il [Henno] fist faire feux de grans flambes et de peu de charbon, comme de pailles et d'aultres legieres choses assemblees pour les vivres de leurs chevaulz et couvertures de leurs logis. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 50). Et, la nuit, les Bourguignons, qui estoient logez à la Granche aux Merciers, s'en deslogerent, pour ce que l'artillerie du roy portoit de Paris jusques en ladicte Granche, et au desloger abatirent toute la couverture dudit lieu, et en emporterent toutes les poultres, solives, huys, portes, fenestres et tout le portatif, pour eulx taudir et pour ardoir. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 96). Et, le jeudi XIIIIe jour dudit moys de may IIIIcLXXII, advint par male fortune que tout le comble et feste de l'eglise Nostre-Dame de Clery près Orleans, que le roy avoit fait faire et edifier de nouvel, et où il y avoit moult noble et belle couverture, tant de charpenterie de bois que d'ardoise et de plomb, fut toute arse et bruye et tout tumbé en bas et par terre, parceque ung plombeur, besongnant en icelle couverture, s'en devala en bas et laissa le feu où il chaufoit les fers à soulder en icelle couverture sans aucune garde (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 266). ...vous menerez ung engin nommé mouton, qui est fait de merrien, en guise de maison couverte dessus ; et en la couverture et tout à l'environ sont clouez cuirs cruz et tous fraiz, qui en peult recouvrer, affin que feu ne s'y puisse prendre. (BUEIL, II, 1461-1466, 50). Predist aussi la discorde des vens, "ab Euro Austro veniens", le XVIe jour des kalendes de novembre, qui fut si vehement que plus de Vc maisons, en la cité de Londres, en furent disruées et la couverture de l'eglise, "qui ad Arcus dicitur", en fut levé et emporté. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 114 v°).

 

.

Couverture de terrasse. "Toit en terrasse" : ...et n'y a toit de maison qui ne soit plat dessus sans frestes, et sont couvertures de terraces bien faictes. (Voy. Jérus., c.1395, 59).

 

.

P. méton. "Toit, maison" : ...je ne suy mie digne que tu entres souz ma couverture (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 526).

 

-

"Dalle de fermeture d'un sépulcre, pierre tombale ; pierre d'autel" : Item, la couverture dudit grant autel qui est moult grant et molt grosse est la propre couverture du saint Sepulcre Nostre Seigneur (Voy. Jérus., c.1395, 22).

 

Rem. Dans le Ludus Paschalis, jeu liturgique de la nuit du Samedi Saint, l'autel de l'église tient lieu de tombeau du Christ. Les autels comportent toujours un dépôt de reliques inclus dans la table. On peut donc les assimiler à un tombeau.

 

-

"Pont d'un navire"

 

Rem. Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], gloss.

 

-

"Protection (d'un lieu clos ou enfoui)" : Les fosses et cavernes nous servent de .ii. choses ; elles prestent couverture en nostre vie et sepulture a nostre mort. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 78).

 

2.

"Ce qui sert à couvrir, à envelopper un objet pour le protéger, housse" : Pour IJ aunes et un quartier de fin veluyau vert et vermeil, pour couvrir IIIJ espées pour le Roy et monseigneur le Duc, les quelles couvertures furent broudées (...) Pour IIIJ aunes et demie de cendal vermeil, sanz greine, pesanz VJ onces, pour housser les dictes couvertures (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 33). ...6 pièces de samit vert, bailliées audit Estienne pour faire couverture aus diz quarreaux (...) et pour 6 pièces de toilles vers pour yceulz quarreaux couvrir entre le samit et le coutil (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 115). ...troys couvertures de quenoilles. (Invent. biens Ch. Savoie T., 1484, 426).

 

-

En partic. "Ce qui recouvre un livre, reliure d'un livre" : ...pour cendal à doubler la couverture du messel du Roy, et pour doubler et broder ycelle avecques la soie qui y convenoit (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 224). À Alips la Coiffissière, bourcière (...) pour sa peine et sallaire d'avoir fait, taillié et cousu, brodé et estoffé deux couvertures de drap d'or pour deux des Heures du Roy nostre sire (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 228). ...pour 22 aulnes de draps de damas noir dont mondit seigneur fist faire une chasuble, ung parement devant et dessus l'autel de sa chappelle, les corporaux et couvertures de livres, estolles et autres choses, au pris de trois escuz (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 422). ...une couverture d'eure de drap de damas bleu d'estrangne couleur. (Comptes Lille L., t.2, a.1467, 106). Cestui, selon aucuns, fut maistre de Rogier Bacon ou fut son disciple ou compaignon, car j'ay leu en une couverture de livre qu'ilz avoient grande aliance ensemble et grande amour et pratiquerent longtemps ensemble sur les sciences de astrologie et de alchymye (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 138 v°).

 

3.

"Couverture (de lit, pour un cheval, pour couvrir le corps...)" : Adonc devers le cambre a se voie tournee ; Mais moult estoit le dame dolante et esgaree, Car le roy Berfuné l'avoit moult apressee, Et ot le couverture de sour li soubzlevee (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 654). Et li portes coste et cossin, Couverture et deux draps de lin, Pour li couschier. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 54). Print aussi en icelle chambre un lit, le traversain et une couverture, qu'il porta en sadite chambre de la Jussienne (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 263). La se gist celle creature, Si n'a robe, ne couverture, Fors un seul drap linge affublé (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 104). Dessus ung palefroy cevauchoit a bandon ; Couverture i avoit, ains telle ne vist on, Car ouvree elle estoit d'imaginassïon (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 36). Fera couvertures de gros bourdons de la laine, et des fermiers fera coultiver des chanvres que toilleront et fileront a ces soirs en yver ses chamberieres pour faire des grosses toilles. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 156). Et avecques ce lui eussent baillié une couverture à lit, un drap à lit et la moitié d'un (Ch. VI, D., t.2, 1417, 204). ...couverture de lit tout seméz d'arbres et herbaiges et petiz enfans, et au bout d'en hault faiz de trailles de rosiers sur champ vermeil (Comptes Lille L., t.2, 1420, 268). Si manderent par le pays pour avoir chivaulx et harnois, ainsi que leur estoit neccessaire. Puis firent fayre a leurs chivaulx couvertures blanches, et pour eulx robes blanches a porter sur l'arnoys sans aultres enseignes. (LA CÉPÈDE, Paris Vienne K., 1432, 84). ...lors se tourne vers son lit et leve la couverture (C.N.N., c.1456-1467, 200). Et aussi, s'il y a point d'eaue, il y a haye à passer ; il fauldra porter deux tronssons d'eschelle et ung manteau ou une couverture et la mettre sur la haye ; et, selon la haulteur de ladicte haye, fauldra prendre les tronssons et les mettre par dessus le manteau autant d'un costé que d'autre, pour garder que la haye ne chée et qu'elle ne face bruyt (BUEIL, I, 1461-1466, 88). ...car il fut chassé des bourgeois et deffendirent leur cité et leurs richesses que le roy Alexandre y avoit laissées, c'est assavoir des couvertures d'or et des heaumes et des escuz ; pour ce despit print mal, dont il mourut. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 65 r°). Et sitost qu'il fut descendu en la sentyne, ledit de Harmes getta par laditte fenestre ung pacquet d'abillemens dedans laditte sentyne, et puis après descendit par autres cordes que icelluy de Harmes avoit fait des couvertures et draps de lyt où couchoit ledit conte, et eulx descenduz s'en allerent tous dehors par laditte sentyne jusques là où estoit Guynot Vigier, assés près, qui gardoit les chevaulx. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 173).

 

-

[Collectif ?] : Les paintres font les cottes d'armes, banieres et estandars ; les aultres varletz de chambre servent de faire le lict, et à mettre à point la chambre ; et doibt le fourrier battre et escourre le lict, c'est à sçavoir la coustelle et le coussin où le prince doit gesir ; et pour ce seullement est le fourrier nommé varlet de chambre ; et doibvent les principaulx estendre les linceux et la couverture. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 18-19).

 

-

[Cont. métaph.] : ...les destinees gouvernent les hommes ; la destinee est es parties que la couverture si muce et cueuvre. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 294).

 

4.

Les couvertures. "Les couverts (?)" : Et, la viande assise devant le prince, le grant maistre d'ostel a toutes les couvertures de tous les metz dont le prince est servy (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 13).

B. -

Au fig.

 

1.

"Ce qui couvre un paiement, caution donnée pour assurer un paiement" : Or, par le peril de mon ame, Il [le drap] vient d'aucune couverture ["provision donnée par un client"]. (Path. D., c.1456-1469, 82).

 

Rem. R. Lejeune, Le Vocabulaire juridique de Pathelin et la personnalité de l'auteur..., p.192. Cf. éd..

 

2.

"Ce qui protège, protection" : Aultre espoir n'aultre couverture N'aultre remede n'y songoye (TAILLEV., Passe temps D., c.1440, 135).

 

3.

"Ce qui cache, qui dissimule, qui empêche de voir" : "Qui fait pechié, il est en tenebres." Et Saint Pol en l'epistle aux HEBRIEUX : "Encores quant on list Moyse, c'est a dire les cincq livres de Moyses, la couverture est sur leurs cuers." (Somme abr., c.1477-1481, 134).

 

4.

"Dissimulation ; prétexte"

 

a)

"Dissimulation, feinte" : Veulh si belh exemple faire Que tous les feraie retrair[e] De leur soulheur et couureture. (Sept péchés C., c.1300-1350 [p.1478], 223). ...soubz une couverture de cautelle ilz sont plus soubtilment muciéz (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 213). Mais ceulx ci du fait se mesloient Du gouvernement, ou mesloient, Par leur tres faulses couvertures, Des faulx contras et grans laidures (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 46). La signifiance que elle estoit toute nue signiffioit que en vraye amistié ne doit avoir tant soit peu de couverture. (LA SALE, Sale D., 1451, 140). ...vous trouverés voullentiers moyens par fictes parolles et couvertures illicites de mectre trouble et division (Lettres Ch. VIII, P., Pièces justif., t.1, 1486, 130). ...et ainsi l'a volue faulsement, soubz une couverture de bigotterie, la nommer et appeller art divinatoire [l'astrologie] (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 5 r°).

 

Rem. WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 261.

 

-

Par couverture. "Pour couvrir, dissimuler ses intentions" : Atant par couverture, bien loiier le fasoit (Hugues Capet Lab., c.1358, 143). Et ce disoit ele par couverture pour savoir se elle pourroit oÿr nouvelles de son pere. (WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 81).

 

-

Sans couverture. "Sans dissimulation, sincèrement" : Si vous somme, sur la foy que vous me devez, que vous m'en dictes voz voulentez sans couverture, car chose cellee en cueur n'est point prouffitable. (Cleriadus Z., c.1440-1444, 19).

 

-

Dire qqc. pour couverture. "Dire qqc. par feinte" : Par ma foy, cil qui la passe semble gentil homme, mais il ne le monstre pas, ains monstre qu'il est extraiz de rudesse, quant il passe ainsi escouteement devant dames ou damoiselles sans les saluer. Et ce disoit elle pour couverture, pour ce que les autres ne perceussent ce ou elle contendoit, car elle savoit bien qui ly bacheliers fu, ainsi comme orrez en l'ystoire cy aprez. (ARRAS, c.1392-1393, 24).

 

-

Estre sous une couverture. "Dissimuler ses intentions" : Cestui vesquit cent VII ans, sans cesser d'estudier. De cestui parle saint Jerosme, disant : "Cestui nous commande de concorder et lui ne peut concorder à sa femme, ne sa femme à sa chamberiere et sont tous soubz une couverture". (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 49 r°).

 

b)

"Prétexte, alibi" : "...J'ay fait tout a bonne intencion pour vostre grace acquerre, vous me relenquissiez et reppudiez ! O, que je suis terriblement infortunee ! N'en auray je aultre chose ?" - "Dame," respondy Jason, "vous avez ce que avoir devez ; la couverture du meffait par vous advenu ne vous puet excuser..." (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 227).

 

-

Par couverture. "En avançant un prétexte" : ...ilz respondirent, par couverture, puis qu'ilz avoient commencé de leur veu entrerompre, il ne restoit que du parfaire. [Abusés par trois moines, trois marchands rompent leur voeu de chasteté, mais, renonçant à révéler la raison de cette décision, ils trouvent un prétexte] (C.N.N., c.1456-1467, 206).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre