C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TROUBLER     
FEW XIII-2 turbulare
TROUBLER, verbe
[T-L : torbler ; GDC : tourbler ; DÉCT : torbler ; FEW XIII-2, 424a : turbulare ; TLF : XVI, 691b : troubler]

I. -

Au propre [Correspond à l'adj. trouble] "Rendre trouble"

A. -

Empl. trans.

 

1.

"Priver (un liquide) de sa limpidité" : Vueilz aussi que me rande compte De ces taverniers qui n'ont honte Chier compter ung po de viande, S'aucung pour mangier la demande, Ce que ne vault ung poitevin, Et, quant vient au plus bas le vin, Le troublent pour vandre la lye. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 7).

 

-

Urine troublee : ...orine troublee et tournee (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 350). ...orines tournees ou troublees (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 350).

 

2.

"Altérer la transparence, la pureté de qqc." : Et à l'yssir certainement Ilz [les vents] troublent l'air très grandement. (LA HAYE, P. peste, 1426, 55). [Ou "agiter" ?] Et que ledit air soit cler, pur et net, non meslé ne troublé de fumees, vapeurs ou frimaz (qui est chose tres mauvaise) et que il soit si purifié et mundifié aprés le soleil luysant que... (LE FORESTIER, Rég. épid. pest., 1495. In : Chrestom. R., 280).

 

3.

"Agiter" : Or avint que la mer s'enfla Pour le fort vent qui y souffla, Si qu'elle en devint toute trouble Pour le vent qui l'esmuet et trouble. (MACH., J. R. Nav., 1349, 249). Et si avoit de bons courciers, Plus tost courans que nuls chevaus, Pour courir les mons et les vaux, Si comme l'onde se demeinne De la mer, quant li vens la meinne, Et la tourble et fait tempester, Si qu'on ne la puet arrester. (MACH., P. Alex., p.1369, 58). ...une tempeste leva, Si grant que ci ne là ne va Qu'il ne cuide qu'elle s'affonde Ou fons de haute mer parfonde. Li vens fu gros, la mer fu tourble, L'onde de la mer l'iaue tourble Si qu'il n'i avoit si hardi Qui n'eüst cuer acouardi ; Et trestuit li autre ensement Estoient mené telement Qu'il cuidoient bien estre mort. (MACH., P. Alex., p.1369, 110). ...après ce que le roy d'Angleterre eut rafreschi ses gens en la ville de Calais, (...) monta sur mer et ala arriver à Douvres en Angleterre. Mais il advint que en trespassant, ladicte mer fut moult fort troublée, et tant que deux vaisseaulx pleins de gens du seigneur de Cornouaille furent péris (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 125).

 

4.

Troubler ensemble. "Mélanger"

 

Rem. Ex. de 1465 (Franchieres) ds GDC X, 785b (Prenes poudre de poivre et ung peu de vin aigre et le troubles ensemble) ; G.-G. Nicholson, R. Ling. rom. 5, 1929, 39.

B. -

Empl. intrans.

 

1.

[D'un liquide] "Perdre sa limpidité"

 

-

[Dans un contexte métaph.] : Ou puis parfont de ma merencolie L'eaue d'Espoir que ne cesse tirer, Soif de Confort la me fait desirer, Quoy que souvent je la treuve tarie. Necte la voy ung temps et esclercie, Et puis aprés troubler et empirer (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 477).

 

2.

[De la vue] "Se brouiller" : Tant soit biaus, fors, soutils et sages, S'il n'ensieut les propres usages D'Amours, il s'en repentira ; Car sa veue li troublera, Quant il cuidera resgarder Les rais ; ne s'en porra garder. (MACH., D. Aler., a.1349, 347). [Phebus] En sa rage et en sa furour D'aventure la belle vid (...). L'arc prist, la fleche mist en coche Et si roidement la descoche C'a Coronis l'a traite ou pis Pour ce qu'il estoit acoupis. Coronis chiét toute estendue, Li cuers li faut et la veüe Li trouble en chief et de la plaie Li sans jusqu'a la terre raie. (MACH., Voir, 1364, 702). Les piez ne me peuent porter, Les yex ay troublez malement (Mir. Amis, c.1365, 48).

II. -

Au fig. [Idée de perturbation]

A. -

Empl. trans.

 

1.

Troubler qqn

 

a)

"Susciter chez qqn un état émotif qui lui fait perdre sa lucidité, rendre confus (l'esprit, le jugement...), perturber qqn (son esprit, son jugement)" : A ! vielle rassottée, Lessés m'en paix, vous troublez ma pensee, Pour riens en ce nulluy ne vous croiroit. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 440).

 

-

Qqc. trouble qqn / une faculté : ...les fumees troublent la raison (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 350). Sire, c'est convoitise et yre : Ces deux l'omme pas ne despeschent, Mais si le troublent et empeschent Que veoir ne peut verité. (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 253). Et quant tel mouvement est trop grant et il n'est pas ordené par raison et refrené, il empesche bon et vray jugement et trouble l'entendement (ORESME, E.A.C., c.1370, 260). Dont ma coulour fu muée Et ma vigour tresalée, Comme se chose fa(c)ée M'eüst troublé à journée Tous mes esperis. Helas ! doulce desirée, Gaires... aprestée Attainte ne apprisée De la peine à moy donnée Pour vostre doulz vis. (MACH., Lays, 1377, 468). Ne me scé conment conseillier De la grant tristesce et de l'ire Que j'ay qui si me trouble, sire, Que ne vous puis a droit orer Ne mon cuer tenir de plourer (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 261). Tant de plaisirs j'apparçoy En vous, a mon jugement, Qu'il troublent mon pensement : Vous me grevez, sur ma foy (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 426). ...aux argumens et disputacions qui luy avoient troublé la teste donna brefve solucion (C.N.N., c.1456-1467, 559). ...yre tourble et empesche en tele maniere l'entendement et le courage de l'omme qu'il ne peut user de raison et ne peut veoir ne jugier la verité de ce qu'est a faire ou laisser. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 241). Car yre est ennemye qui dedens le ceur tourble et combat la pensee de l'omme (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 244).

 

b)

"Faire perdre à qqn sa sérénité, le décontenancer, l'inquiéter"

 

-

[De qqn] : Amours [personnifié], je te lo et graci Cent mille fois et remerci, Quant mon cuer qu'avoies nerci, Tourblé, desteint et obscurcy et en ton Martire adurci, Par ta puissance As amé et vues amer si Que de ta douceur adouci Et de ta clarté esclarci L'as et fait dous son amer si Que desirer me fais merci En esperence. (MACH., R. Fort., c.1341, 118). De ce salut il [Gabriel l'archange] me troubla (Mir. fille roy, c.1379, 8). Pour paix et amour departir Entre prouchains et parens chiers, Treuvent cas orribles et fiers Pour troubler les cuers des menus (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 12). Les enfans de Jacob tourblerent fort leur pere ; pareillement les Juifz firent souffrir a la Vierge Marie une moult grant tristresse. (MIÉLOT, Spec. hum. Salv. L.P., 1448, 145). Et quant la royne et les autres dames la virent panmee comme morte (...) pour non troubler le roy et sa compaignie, sans faire bruit arouserent son viz et ses mains de vin aigre (LA SALE, J.S., 1456, 154).

 

-

[De qqc.] : Et se au contraire il vient a un homme beneuré pluseurs grandes males fortunes et adversitéz, il le tribulent et troublent et li font tristeces et si l'empeschent de pluseurs bonnes operacions. (ORESME, E.A., c.1370, 135). Vezci qui trop me trouble et point. Mon pére a juré par son ame Qu'avoir me veult et prendre a femme. (Mir. fille roy, c.1379, 45).

 

.

Estre troublé de qqc. : ...la Court et advocas et procureurs et les habitans de Paris furent moult tourblez et esmeuz de ce que grant nombre des gens d'armes du duc de Bourgoigne (...) estoient venu soudainnement du païz de Tierache (BAYE, II, 1411-1417, 265). ...les habitans de la ville de Paris (...) furent moult troublez de l'infraction desdictes pais, union, asseurances et aliances (FAUQ., I, 1417-1420, 318). Et de la bature de la langue de sa femme, il fu moult tourble [l. tourblé] en son cuer. (MIÉLOT, Spec. hum. Salv. L.P., 1448, 139). Quant le sire du chastel vey le chevalier prendre la chose ainsi a cuer de la mort des deux chevaliers, il en fut moult troublé (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 143). LE BAILLIF. La ville estoit ung peu troublee De nostre evesque qui est mort ; Mais nostre joye est redoublee D'avoir en Dieu trouvé confort. (LA VIGNE, S.M., 1496, 401).

 

-

Faire qqn troubler à qqn. "Faire que qqn cause du trouble chez qqn" : ...le XXe jour de may, oudit an, [advint] que fortune, qui avoit tant amé Enguerran, le fist troubler aux gens de ladicte ville, par quoy une tres grant murmure s'esmut contre luy (Journal bourgeois Paris T., 1414, 51).

 

c)

En partic. DR. Troubler qqn en qqc. "Inquiéter, gêner qqn dans la jouissance de sa propriété, l'exercice de ses droits" : Lesquels choses sont et ont esté faites au grant dommage et prejudige des dis complaignans et en les troublans et empeschants en leurs dis possession et saisines à tort (Hist. dr. munic. E., t.1, 1377,,, 390). ...et neantmoins ledit Jaques en les troublant [Alard et sa femme] en leurs drois, usages et possessions gardées et observées de tout temps, a perseveré oultre et s'est efforcié et efforce à l'occasion dessusdicte de traictier et tenir en procès lesdis conjoins (FAUQ., II, 1421-1430, 298). ...ung huissier de ceans ou autres de par le Roy et la Court (...) ont voulu inventorier les biens en le [l'evesque de Paris] troublant et empeschant en sa juridiction, en ses drois, possessions et saisines (FAUQ., III, 1431-1435, 138).

 

d)

"Déclencher la colère, le ressentiment de qqn"

 

-

Troubler qqn envers qqn. "Mettre qqn dans de mauvaises dispositions envers qqn" : Orgueil (...) le troubla envers la dame tellement qu'il se tint a meschant de tant sieuvir une femme qui... (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 1094).

 

-

"Causer des brouilles dans un groupe" : Nous trois seiens a une table Pour nossoier et pour mengier. Mais Discorde se vint vangier, Car par despit, c'en est la somme, Getta devant nous ceste pomme, Et pour la court troubler dist qu'elle Fust donneë a la plus belle. (MACH., F. am., c.1361, 216).

 

2.

Troubler qqc.

 

a)

"Perturber qqc." : An cel tans fut Ronme toublée De foudre (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 329). ...lors la doulce mélodie de la royalle police sera troublée. (ORESME, Monnoies W., c.1365, LXXIX). ...ceste terre a esté tellement destruite et troublee par les Rommains qui l'ont exilliee qu'il n'est dame ne damoiselle d'honneur qui ne se voist musant et cellant par les bois et forests (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 676).

 

-

En partic. Troubler la feste : ...il ne voult pas troubler la feste. (Liber Fort. G., 1346, 108). Pour ce n'en fu en riens tourblée La feste (FROISS., Méliad. L., t.2, 1373-1388, 231). ...et pour ce espia à une autre foiz icellui cordouannier près de l'ostel dudit president devent l'eglise Nostre Dame, entendent que dansoient, et bailla d'une espée et fit plaie audit cordouannier, de quoy la feste fu tourblé (BAYE, I, 1400-1410, 48). Vous avéz fait folle requeste, Mes point ne veul trobler la feste Ne je ne m'ose pas desdire. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 112). Trop ennuyez la compaignie, Douloureuse Merancolie, Et troublez la feste de Joye (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 520). LA FILHE. Sire, pour ce que ce prophete, Jehan babtiste, qu'en prison est, Ad moy et a ma mere desplait, En ce plat donnés moy sa teste ! HERODES. Or est bien troublee ma feste. Meshuy ne fairons bonne chere. (Pass. Auv., 1477, 96).

 

-

[Une chose abstr., un sentiment, la paix...] : Et quant il avient que a telz sont faites par leurs amis autres choses que ilz ne appetoient et esperoient, adonques ilz contendent avecques eulz et est l'amistié turblee. (ORESME, E.A., c.1370, 453). Advis est a monseigneur que le prelat ne son official ne peult ne doit faire lesd. injoncion. Et ou cas que led. prelat sommé ne vouldroit faire la remission de la declinatore et revocquer l'injoncion, le bailly le mectroit en cause, si comme il appartendra, en jurisdiction troublée. Et le bailly prendroit le demandeur et le mectra en prison et lui fera amender sa folle convocation faicte devant le prelat, de quelque bailliage que le demandeur soit. (Echiq. Normandie S., 1391, 74). Item, lesdiz bailliz (...) punissent bien et rigoreusement tous les subgez troublans ladicte paix (BAYE, II, 1411-1417, 153). Vostre cueur est trop endurcy Et de desconfort si noircy Qu'i vous fait troubler la prudance (HAUTEV., Conf. Test. am. tresp. B., c.1441-1447, 43).

 

b)

DR. "Empêcher (un droit) de s'exercer" : ...l'evesque n'a congnoissance de rapt, ne de murtres, ne d'autres pluiseurs cas, dont il s'efforce d'avoir la congnoissance, en troublant les drois du Roy. (FAUQ., III, 1431-1435, 6).

 

3.

Empl. abs. : ...pource que je suis celle qui pas ne veil troubler, ou je puisse bonnement a l'encontre, je suis contente d'emprandre l'estat de mariage (C.N.N., c.1456-1467, 170).

B. -

Empl. intrans. ou pronom.

 

1.

"Perdre sa lucidité, s'égarer" : ...et sy buit tant de vin que sa teste tourblat (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 215). [ou empl. trans. ?] Et doit aussi estre en ceste largese des biens sobre et les despenser par raison et non se troubler ne charger d'orgueil a cause de grant richesse (Abuzé D., c.1450-1470, 16). ...et ne se troublent es folles bobances et grans abusions de court (Abuzé D., c.1450-1470, 30). Je ne vy jamais si soubdain Entendement d'homme troubler ! (Nouv. Path. T., c.1474-1485, 106). Hé, mon Dieu, que ce vin est fort ! Il me fait la teste troubler. (Pass. Auv., 1477, 206). Or suis je entre tous maulditz, Le plus mauldit qu'onques fut né. Je sens troubler mes esperitz, Veu que suis a mort delivré. (Pass. Auv., 1477, 207).

 

-

Estre troublé : Signeurs, j'ay veü en s'orine Einssi comme un po de racine Qu'elle est en l'esperit troublée. Or nous est la science emblée De ce point, s'on ne s'en avise. Et nous savons une devise Que li bons philosophes dist ; Il afferme, et je croy son dit, Que les maladies quelconques (...) Sont curées par leur contraire (MACH., J. R. Nav., 1349, 203). ...li roys d'Ermenie Avoit requis le roy d'aye, Et encor li avoit escript Que, pour la foy de Jhesu Crit, Li soudans sa mort li procure, Dont il est en grant aventure, Qu'il n'en soit destruis ou peris ; Tourblés en est ses esperis Et ses cuers a si grant meschié, Comme d'avoir le chief tranchié, Ou qu'il ne soit procheinnement Essiliez perpetuelment, Se li bons roys ne le secourt. (MACH., P. Alex., p.1369, 211). ...car quant lymaginatiue ou la fantasie est troublee ou blessee par trop grant impression des choses deuant dictes cestassauoir des especes ou des fantosmes retenus des choses sentues par dehors, tu vois que lentendement et la raison de la personne est troublee. (CIB., p.1451, 212). Nostre president, voyant encores de plus en plus rafresch[i]r la desloyauté de sa femme, estoit tant mal content et si tresfort troublé qu'on ne pourroit plus. (C.N.N., c.1456-1467, 311). ...je vous asseure qu'onques ne fuz si espoventée, si troublée et evanuye de mon entendement, que j'ay esté presentement de voz parolles (C.N.N., c.1456-1467, 565).

 

.

[Dans un contexte métaph.] : Les nimphes dous bois le plourerent Parfondement, car moult l'amerent, Et de tous les arbres les genres, Les grans, les moiens et les menres, Et les rivieres ensement Le plourerent parfondement Et si qu'elles en furent tourblees Et acreües et plus lees. (MACH., C. ami, 1357, 93).

 

-

Avoir la pensee troublee : Pierre, qui as si la pensée Troublée, pour quoy pleures tu ? (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 263).

 

2.

"Perdre sa sérénité, perdre contenance, s'inquiéter" : Sire, je vous diroye Volentiers, se je ne cuidoye Que vous ne deüssiez tourbler, Chou que jou ay en mon penser. (Dit prunier B., c.1330-1350, 70). La Proserpine d'aventure Perdi ses fleurs et sa seinture Qui cheï enmi la fonteinne Qui moult fu douce, clere et seinne, Mais la fonteinne en devint trouble, Dont Dyane si fort se trouble, Et pour la deesse ravie, Que par larmes fina sa vie. (MACH., C. ami, 1357, 88). Elas ! qu'en puis je se je plour Et me trouble, pére benigne, Quant je me voi estre non digne Que m'eust le povre en memoire ? (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 261). Dont a celle heure que l'ange la salua elle se troubla en sa parole, pensant quelle estoit ceste salutacion, dont l'ange li dist : Marie, ne te doubtes point, tu as trouvé grace par devers Dieu. (Mir. fille roy, c.1379, 6). Devers moy vint, point ne troubla Mon courage pour son venir, Aincois me faisoit souvenir De la deesse de savoir, Dont Ovide nous fait savoir Que elle est Pallas nommee (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 21). En allant dist a la grimasse : Ne vous troublez, gente gorgette, Qui n'estes en riens contrefaicte Pour mal que Fortune me face. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 42). [Jésus dit à ses disciples] ...ne vous tourblez point en vostre cuer, car je retourneray vers vous. (MIÉLOT, Spec. hum. Salv. L.P., 1448, 151). Sire, dist le preudhomme, l'en ne se doit point troubler pour tant qu'on puist aller au contraire (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 29). Tu ne te dois point troubler ne esbaïr ce ["si"] les bons et les mauvailz ont une maisme socialité en l'usaiges des choses temporelles (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 268). [lat. se conturbare] Or ça, il ne m'est desormais mestier, obstant le nombre de mes ans, tourmenter ne troubler de doleurs, d'angoisses ne de pensemens. (C.N.N., c.1456-1467, 557). ...tu ne te doibz tourbler pour terrienne mutation (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 175).

 

-

Estre troublé : JOSEPH. Certes, je ne fu onques mais Si troublez conme j'ay esté Pour toy, biau filz, qu'en verité Nous te cuidions avoir perdu (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 241). Et se loga celle nuit en ung chastel pour la pucelle reposer, qui estoit tant troublee qu'elle desiroit plus la mort que la vye (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 208). ...mon ame est troublee pour les miseres qui sont en moy, et pour ce iay memoire de toy, memor fui Dei et delectatus sum, sire iay eu memoire de toy et en toy iay eu delectable consolacion, car en moy ie ne treuue que confusion. (CIB., p.1451, 198). Sa tresdolente mere est si tresfort troublée que d'elle il n'est rien plus desplaisant (C.N.N., c.1456-1467, 32). La compaignie fut moult troublée, qui eut perdu madame ; si s'en retourna en la ville. [Madame s'est noyée sous leurs yeux] (C.N.N., c.1456-1467, 313). ...foibles en adversité, de legier tourblez (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 141). Il ne sera de ceste annee Que nous ne nen soyons troublés ! Las, veez cy piteuse journee ! Pour quoy nous y sommes trouvés ? (Pass. Auv., 1477, 270). "En lui [Dieu] n'est aucune transmutation comme d'une qualité en aultre", aucune fois courrouciet, aucune fois apaisiet, car tousjours est paisible sans estre troublé. (Somme abr., c.1477-1481, 143).

 

.

Courage troublé : Hé ! mon mary, dont vous vient ceste tristece, ce courage troublé ? Qui vous a ainsi meu a ire ? (C.N.N., c.1456-1467, 564).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Qui a perdu sa sérénité" : ...petit a petit son troublé cueur se remist a nature, et pardonna, combien que a grand regret (C.N.N., c.1456-1467, 30).

 

3.

"Se mettre en colère, se fâcher" : Quant la royne vey que Nestor se courrouça, elle lui dist : Beau filz, ne vous troublez point... (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 367).

 

-

Se troubler à / envers / contre qqn. "Se mettre en colère, s'irriter, se fâcher contre qqn" : Aprés celle desconfiture se prindrent à troubler en Flandres fort l'un contre l'autre, et prindrent à hair fort leur seigneur (Chron. norm. 14e M., c.1369-1372, 39). Flamine, gente pucelle, ne vous troublez point envers moy, car se j'ay mesprins, je le voeul amender a vostre plaisir. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 182). ...je ne cuide point avoir tant meffait au chevalier qu'il se deust troubler a vous pour l'amour de moy. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 368). Dame, ne vous troublez aucunement a moy, car advenir devoit. - Haa ! larron, dist elle, c'est une mauvaise advenue. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 704). Belle, dist il, ne vous troublés a moy, car je ne le dy fors par soulas (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 1023).

 

-

Se troubler de qqc. "S'indigner de qqc." : Plusieurs toutes-voies des nobles hommes là estans se troublèrent de cestuy sermon, et, plus obéissans à folle opinion que à sain jugement, se tinrent mal contens du prescheur (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 80).

 

-

Estre troublé. "Être fâché" : ...ilz doubtoient qu'elles ne fussent troublees contre eulx. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 334). ...si tost que le tres noble roy Perceforest eut fait publier sa feste pour rassambler toute sa chevallerie, de laquelle il se douloit pour leur eslongement, et pour retraire Bethidés son filz qui comme par maltalent s'estoit parti de la court, la rouyne, qui vouloit a point mettre ce trouble, manda devers le Chevalier Muel et lui requist qu'il se voulsist mettre en queste pour son filz Bethidés trouver et lui dire de par elle qu'il revenist a court et que le roy son pere estoit moult troublé a cause de sa departie (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 327).

 

-

"Se quereller" : Princes, li chiefs doit ses membres amer, Et contre droit ne les doit entamer, Et le chief doit d'eulx tous estre obeis ; S'il a besoing, ilz lui doivent aidier. Mais quant je voy chief et membres troubler, Merveille n'est si j'en suis esbahis. (DESCH., Oeuvres Q., t.2, c.1370-1407, 90).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre