C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TRAVERS1          TRAVERS2          TRAVERS3     
FEW XIII-2 transversus
TRAVERS, adj. et subst. masc.
[T-L : travers ; GD : travers1/travers2 ; GDC : travers ; DÉCT : travers ; FEW XIII-2, 222a, 224b, 225a : transversus ; TLF : XVI, 557a : travers]

I. -

Adj.

A. -

"Transversal" : ...ledit seigneur Don Henry (..) par sa grant vaillance en poursievant fust par une traverse rue tout enclos et à peu de gens. (LA SALE, Reconf. De Fresne H., 1457, 28).

 

-

Croix traverse. "Croix de saint André" : ...et pour ce doivent estre les mains cancellees ou croiziees sur le piz en signe de croix traverse (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 548).

B. -

Au fig. "Mauvais, contrariant" : ...lors le doit l'advocat du demandeur moult courtoisement esmouvoir par parolles traverses affin de le tresbucher en responce. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 96). ...pretendant en avoir confiscacion comme de travers forfait ... leur moustier (Chron. Mt-St-Mich. L., t.2, Pièces div., 1447, 211).

II. -

Subst. masc.

A. -

"Direction ou étendue transversale, étendue"

 

1.

"Direction transversale, largeur" : Item, dedens la nef ainsi meue, comme dit est, peuent estre mouvemens du lonc, du travers, en haut, en bas et en toutes manieres, et semblent estre du tout comme se la nef reposast. (ORESME, C.M., c.1377, 524). Le champ de la baniere commune de la sainte Chevalerie sera blanc, et en milieu aura une crois vermelle, de III ducas de le ou environ, du lonc et du travers du champ. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 86). ...couvert de velours noir signé du long et du travers d'une grant croix blanche de drap de velours figuré moult riche (LE BOUVIER, Chron. Ch. VII, C.C.J., c.1451-1455, 417).

 

2.

"Étendue d'une chose dans le sens de la largeur" : ...en chascune houppellande, grans losanges larges, ouvrées de broderie d'or de Chippre, à un point au travers d'icelles et aussi au travers des manches ; et en chascun coing desdictes losanges sont atachées et tenant une petite pallette d'argent dorée fin vermeil, faicte d'orfaverie en manière d'une losange. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 197). Le VJe. chapitre pour savoir mesurer le long d'une plane ou le travers d'une riviere. (...) Et est assavoir que pour plus precisement mesurer il seroit expedient qu'on fust plus esleve sur .a. que de sa haulteur car le ray visuel cherroit plus droitement sur .b. et pour ce qui seroit sur ses murs qui sont sur saine il pourroit bien precisement mesurer le travers de la riviere. (FUSORIS, Gnomo, éd. G. Arrighi, c.1407-1412, 346). ...a Guillaume Duglan et Jehan Mallet, maçons et plastriers (...) pour clorre IIII chambrettes en ladicte court près du parquet de monseigneur l'Official tant le costés [sic] que les travers (...) et pour refaire le lambrois de dessus le parquet de mond. seigneur l'Official lequel avoit esté despecé et rompu par les charpentiers et pour repparer les sièges joignant dud. parquet. (Comptes Archev. Rouen J., 1438-1439, 190).

 

-

"Étendue d'une chose de bout en bout" : ...passa, par Saincte Menehoult, le travers de la basse Champaigne (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 13). Le tiers jours après, le prindrent et le passèrent en une pippe le travers de la ville de Millan (COMM., III, 1495-1498, 12).

 

-

"Étendue d'une chose dans le sens de la profondeur" : De lonc, de lé et de travers Vueil regarder si venroit ame ; C'est nient, n'y voy homme ne femme. (Mir. roy Thierry, c.1374, 269).

 

-

Sus le travers. "Sur le côté"

 

Rem. Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], gloss.

B. -

"Ce qui coupe transversalement, qui est placé transversalement"

 

1.

Travers d'un champ. "Chemin coupant perpendiculairement un champ" : ...cellui qui estoit à pié s'avança et vint par le travers d'un champ ou forche au devant des diz Macé et Raoulet (Doc. Poitou G., t.7, 1408, 153).

 

2.

"Pièce de bois qui est placée transversalement dans un ouvrage pour affermir les diverses pièces de charpenterie" : À Jehan Chouart, boscheron, pour avoir abatu en la forest de Rouvray et acharié oudit clos des galees durant ledit moiz d'avril 25 poieaux de haistre pour mectre soubz le travers de la carenne desdictes galees (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1389, 195). ...pause avoir payé à maistre Glaude Cordurier, et fustier de Gardane, et pour le travaille que lui fait tant en faisent le guibet que en le redressent, et y mectent et posent les fustes que y appartiennent, ambe ung pillon de boys, avecques le travers de dessus et aussi quatre pièces de boys, et tant par le plat en loqual ledit Delat aydut son poin, et tant pour une eschalle qu'il a mis au guibet, et aussi par ung cabrion duqual n'a fait ung pillori en local a esté mis la main dudit Delat (Comptes roi René A., t.2, 1474, 454).

 

-

"Partie transversale de la croix" : Sy veuilliés savoir que dessoubz le grant autel d'icelle eglise est la place ou l'un des fustz de la Crois crut, c'est assavoir cellui fust dont le travers de la saincte et vraye Croix de Nostre Seigneur Jhesu Crist fut fait. (Voy. Jérus., c.1395, 35).

 

3.

"Traversin de lit" : ...ung lict sans travers (Archives servit. Louis XI, T., 1481, 131).

C. -

Au fig. "Empêchement, obstacle" : Nient mains il a esté veu de très long temps que entre si grans seigneurs a toujours eu de grans envies et discencions, et que les grans seigneurs ont souvent baillié l'un à l'autre des travers. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 450).

III. -

[Dans des loc. adv. ou prép.]

A. -

Loc. adv.

 

1.

À travers

 

-

Au propre. "En traversant" : Et prist le calisse ou li prestre devoit consacrer Nostre Signeur et jetta le vin en voies. Et pour tant que li prestres en parla, cilz le feri de son gant, à travers se main, si fort que li sans en vola sus l'autel (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 175). La situacion de la cité sont montaignes et vallées, pays fort fertille, et y passe la rivière de Meuze à travers, et peult bien estre de la grandeur de Rouen. (COMM., I, 1489-1491, 151). ...se mist aussi son espée à travers le ventre, et ce lui fut reputé par les Juifs à moult grande euvre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 74 v°).

 

.

À tort et à travers. V. tort "En tous sens"

 

-

"Obliquement" : Elle lui fait de si beaulx tours En lorgnant de l'ueil a travers, Et le meschant est si pervers Qu'il ne fait compte du semblant Qu'elle lui fait en souspirant ! (Narcissus, p.1426, 293). Quant eust fine ses parolles Ysabeau, lors Vienne se leva sus en estant et torna l'ueil a travers sur Ysabeau, si la regarda a chere molt corossee, et puis tout a copt sans dire mot elle luy torna le dos comme par despit. (LA CÉPÈDE, Paris Vienne K., 1432, 131).

 

-

Au fig. "Autrement qu'il ne faudrait" : ...mais jugeans de ce à travers, comme aveugles font de couleurs (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 2 r°).

 

2.

Au travers

 

-

"En traversant" : ...li Englès... entrèrent en la forrest de Gravielle et le passèrent au travers, et s'i logièrent une nuit et un jour (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 3). Si m'assis derriere une treille Drue de fueilles a merveille, Entrelacee de saulx vers, Si que nul, pour l'espesse fueille, Ne me peüst veoir au travers (CHART., B. Dame, 1424, 326).

 

-

"De part en part" : Au travers de celui flueve a un grant pont (JEAN LE LONG, Voy. Odoric A.M., 1351, 39). ...et au travers de cellui vivier a un tres bel pont. (JEAN LE LONG, Voy. Odoric A.M., 1351, 47). LA ROYNE. (...) il me semble C'om me rompe (...) Les reins au travers et le dos Au lonc. (Mir. fille roy, c.1379, 18). Melusigne, qui estoit moult enceinte, porta son terme, et, au plaisir de Dieu, elle enfanta un filz masle, qui fu de toutes figures bien formez, excepté qu'il ot le visage court et large au travers, et avoit un oeil rouge et l'autre pers. (ARRAS, c.1392-1393, 48). Ilz se y arrestèrent ung peu et donnèrent des coups de picque au travers et tuèrent quelque varlet. (COMM., I, 1489-1491, 155).

 

.

Tout au travers. "De part en part" : La mort bieu ! vous serez batu ["frappé"], Tout au travers, de ceste espee ! (Fr. arch. B., c.1468-1480, 45).

 

.

Au large et au travers. "En tous sens" : [TIERS SERGENT]. [Au large !] QUART SERGENT. Au large ! PREMIER. Et au travers ! BOURREAU. Ilz n'auront garde de songner S'ilz sont en mes lïens divers. (LA VIGNE, S.M., 1496, 305).

 

-

"Latéralement" : Et estoit encores la fosse toute ouverte et bien maconnee. Et y avoit bons anneaulx de fer au travers, pour soustenir la biere... (ARRAS, c.1392-1393, 290). ...le roy print Guieffroy de Lezignen au travers et l'abatit. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 141). ...tant qu'ilz peurent courre, les lances couchies sur les arrestz, frapperent au travers, et les deux esles du trait, a ce grant nombre de chiennaille de gens maudiz. (LA SALE, J.S., 1456, 220).

 

3.

De travers

 

-

"Obliquement" : Elle t'a laissié Ton sens qu'elle n'a point blecié, Et ce qu'aimmes plus et desires, C'est la vie dont tu yes sires. Après, s'elle a sa face double, Qui en fait et en dit se double, Tourné vers toy a meins dou quart Et fait de travers un regart, T'en faut il einsi dementer, Pleindre, plourer et tourmenter ? Tu deüsses en sa muence Penre cuer et bonne esperence De mieus avoir, se fusses sages. (MACH., R. Fort., c.1341, 99). L'autre si ne faisoit que rire A s'amie, sans riens plus dire, Et tout adès aloit après, En riant, de loing et de près, Ne contenence ne savoit Pour la grant joie qu'il avoit. Li autre regardoit s'amie De travers et ne rioit mie, Einsois li moustroit par sa chiere Que moult l'amoit et avoit chiere. Mais se s'amie l'apelast Li nices tantost s'en alast, Le dos li tournast et l'espaule (MACH., D. Lyon, 1342, 214). ...car je ne voy pere, Fil, ne fille, ne suer, ne frere Mere, marrastre, ne cousine, Tante, oncle, voisin, ne voisine, Mari, mouillier, amy, n'amie Que li uns l'autre ne cunchie ; Et s'un en y a qui s'en garde, Chascuns de travers le regarde, Et dit on qu'il est ypocrites, Et fust sains Jehans li Ermites (MACH., J. R. Nav., 1349, 139). LE FOL. (...) La moitié de mon destre flanc Est mipartie de travers : Je m'en vois vestir a l'envers (Mir. parr., 1356, 30). Cil cheval qui trait estoient ... ne voloient avant aller. Et se tournoient, li uns de travers, li aultres de costé, ou il cheoient et trebuchoient dessous leurs mestres qui ne se pooient aidier ne relever (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 36). Lors firent-il devers les champs abatre les arbres et couchier de travers , afin que de plain on ne peuist chevauchier sur eulx (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 148). Et tant ala et tant vint de lonch et de travers , que sus son chemin d'aventure il trouva le signeur de Gommegnies (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 185). De ce jugement s'excusa, Mais neantmoins on opposa Que tant avoit par tout alé De long, de travers et de lé, Et avoit tant veu et apris, Que de ce ne seroit repris. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 35). Et sembloit bien qu'ilz estoient ennemis l'un a l'autre, car ilz estoient en plusieurs lieux navrez, et regardoient aucunesfoiz l'un l'autre de travers. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 364). Le mouvement oblique, tortu ou de travers est composé du reond ou du droit. (Somme abr., c.1477-1481, 145).

 

-

"Latéralement" : Vous deux frapperez de travers, Et nous deux frapperons de revers. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 167).

 

.

De tort et de travers. V. tort "En tous sens"

 

-

[Avec ferir] "En traversant (de taille)" : ...sy haulce, fiert et rue de l'espee de loncq et de travers et a toutes hurtes tant courageusement, qu'il trenca ung brach a moitié au conte d'Ormont (Jehan d'Avennes F., c.1465-1468, 88).

 

-

Au fig. "Dans le mauvais sens, autrement qu'il ne faudrait" : ...qui a une chappe de travers vestue (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 569). Car les sages, bons et loyaus prestres sont du prince dignes de estre oïz et escoutéz telement que le prince et tout preudomme et juste doit clorre toutes oreilles aus prestres desordenéz et de deshonneste vie et qui sont montéz de travers et autrement promeuz que selon Dieu. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 63). S'il y a prestre ne convers Qui mot en die de travers Ou qui a groucer vueille prendre, Qu'en celle heure (...) Soit mis a mort. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 6). Et regarde a l'aventure la contenance de la dame, qui est male et diverse et ne fait compte de lui ne de faire aprester a souper, et tence et dit parolles de travers, cuisantes, qui tourjours chargent le pouvre home, qui ne sonne mot. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 30). Belle, se vous prenez amy Par amour, au jour la journee, Vous serés vestue, aournee Autant a l'endroit qu'a l'envers, Et s'on vous dit rien de travers, A Dieu jusques au revenir. (P. moyne, a.1500, 46).

 

4.

Du travers

 

-

Du long et du travers. V. long "En tous sens"

 

-

"Autrement qu'il ne faudrait" : Veéz du villain comme il baille ! Toujours parlera du travers. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 63).

 

5.

En travers

 

-

"En traversant" : Lors le conte Aimery et Raimon se prindrent a cheminer, Car la lune luisoit moult cler ; Parmy les boys vont en travers Ou treuvent des lieux moult divers. (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 117).

 

-

"Transversalement, obliquement" : LE JUGE. (...) Un petit homme de corps grant, Vestu d'un royé en travers, Fait de pers rouge et de blanc pers (Mir. enf. ress., 1353, 29). Et donques le mouvement qui seroit selonc quelconque autre ligne droite ou en travers ou en biés ne seroit pas symple, mais seroit composé de circulaire en tant comme aucunement et en partie il est environ le centre du monde (ORESME, C.M., c.1377, 60). Si fiert en travers qu'il se renverse prés de l'esperon (Ponthus Sidoine C., c.1400, 96). ...d'ancienne brodeure enrichi de moult precieuses pierres y estoient figurees les nobles fleurs de lis tout en travers semees de banieres, gonphanons et ensaignes des anciens roys et princes françois (CHART., Q. inv., 1422, 7).

 

-

"En s'opposant (ouvertement)" : Vostre honneur perist puis que voz vaillances s'esprennent a mordre et a abayer l'un l'autre en travers et en tapinage, comme chiens et chas de chetif courage, et laissiez la protection de commun salut. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 82).

 

6.

Par le travers. "Obliquement" : Son chemin print par le travers Sans tenir ne sentier ne voyes (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 112).

B. -

Loc. prép. Au travers de qqc. "D'un bout à l'autre de ; de part en part de" : Mére Dieu, que peut ce ci estre ? Vostre ymage s'est venu mettre Si droit au travers de cest huis Que nullement passer ne puis. (Mir. nonne, 1345, 326). Ilz diffèrent en personnes car ilz ont grant visages et larges, et les yeulx si petis que ce semblent droitement petitez fenduretez ou travers du visage. (JEAN LE LONG, Voy. Bieul B., 1351, 278). Si se departirent chil dit esqumeur des bendes de France et ceminerent au travers de la mer, et vinrent, avoecques le vent et la maree, ou havene de Hantonne, (FROISS., Chron. D., p.1400, 306). ...ses blons cheveulx, qui a fin or estrivoient de couleur, veissez espanduz et degetiez sans aournement au travers de ses espaules (CHART., Q. inv., 1422, 7). Et ce mesme jour y ot ung fol Normant qui dist à la porte Saint-Denis que ceulx de Paris estoient bien folz de penser que leurs chaynes de fer, tendues au travers de leurs rues, leur peust valoir à l'encontre de eulx. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 114). Et avoit ledit duc de Bourgongne ung cop d'un baston nommé halebarde à ung costé du milleu de la teste par dessus l'oreille jusques aux dens, ung cop de pique au travers des cuisses et ung autre cop de pique par le fondement. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 41). Alors ceulx du chasteau se sauvoient le mieulx qu'ilz povoient : et en ce faisant, ung des gens du roy naigea au travers de la mer depuis le seige jusques au dit chasteau de l'Ouve pour veoir leur contremyne (LA VIGNE, V.N., p.1495, 256).

 

-

Du travers de. "En traversant" : Ensi que il... baissoit le tieste, messires Guillaumes de Gauville entoise celle hace... et fiert le chastellain en le tieste telement que il le pourfent tout jusques es dens et l'abat là dou travers dou suel (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 92).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre