C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SAINEMENT     
FEW XI sanus
SAINEMENT, adv.
[T-L : sain (sainement) ; GD : sanement ; GDC : sainement ; DÉCT : sainement ; FEW XI, 189b : sanus ; TLF : XIV, 1422b : sainement]

A. -

"De manière saine, bonne à la santé, conformément à la santé, aux exigences de la santé" : Après, amis, se tu vues vivre Sainnement, mesure ton vivre, Car s'a mesure ne vivoies, Vraiement, tu te honniroies. S'on t'aporte bonne viande Et ton appetit te commande Que tu en preingnes largement, Ne fai pas son commandement (MACH., C. ami, 1357, 60). De ceste plaie ne fu il onques puis sainnement garis (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 210). Salubriter : sainement (Aalma R., c.1380, 363). Aprés, il ira querre l'air et le serein du vespre pour le grant chaut qu'il a eu, et puis s'en ira boire et couchier en son lit, en biaus draps fres et linges, et dormir bien et sainement la nuit sanz penser de fere pechiez (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 56).

 

-

Aller sainement. "Être en bonne santé" : Mais habis contraires sont de choses contraires et ne vient d'un habit que une maniere de choses, si come de santé il ne vient pas choses contraires, mais tant seulement choses sainnes et convenables a santé, et pour ce dison nous que un homme va sainement quant il va comme un homme qui est sain. (ORESME, E.A., c.1370, 276).

B. -

Au fig. "Correctement, comme il convient" : ...li contes de Bouquighem...li donnoit congiet de retraire sainnement deviers ses gens (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 279). Et entendés sainement ce que je diz, que le Roy est subject au prestre, en prenant la puissance dez clés, que Diex bailla a saint Pierre, ainssi et par la maniere que j'ay aultre foys touché. (Songe verg. S., t.1, 1378, 91). Mon seignieur, Dieu de paradix Nous dont aler tout sainnement (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 129). Gerars li fieux Jourdains fu garis sainnement (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 644). ...je n'en sçay bailler, dist l'ermite, que doubtive response. Non mye affin que vous entendez sainement qu'en attendant la tierce apparition je veille que vous tentez Dieu. [Vérard écrit "seurement"] (C.N.N., c.1456-1467, 102). ...tout vray est et digne de croire qu'en nul assemblement qui se face en la terre, voire de nobles chevaliers sans aultre nul y entreestre que de l'ordre la Toison d'or, ne se peuent ne ne poroient materes de grant pois plus dignement ne sainement estre traittees ne maniees qu'en ycestui lieu ne qui soit plus digne ne plus auctorisable pour recevoir et esplucier parfondes et difficiles causes (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 276). Je te baptise sainement Au nom du pere et du filz Et du benoist sainct esprit (Myst. st Martin K., a.1500, 205).

 

-

"Raisonnablement" : Sainement il convient encoure une chose a mon entendement, laquelle, se je la puis entendre par toy, assés seray comtemps et ne debteray plus avant (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 271). Et se l'un d'eulz entre en religion qui s'entent de ceulz qui sont alliéz par mariage sans le consentement de l'aultre, l'un, c'est le mary ou la femme, puet son mary revoquier qui est entrez en religion sans son consentement. Et ce sainement se puet et doibt entendre aprez la copulation charnele, mais devant la copule charnele, jassoi ce que mariage soit contrait entre eulz par paroles de present, l'un puet entrer en religion sans le consentement de l'aultre (Sacr. mar., c.1477-1481, 52). Pour ce aucuns acteurs dient qu'il en fut inventeur [de la science de l'astrologie], mais il se doit entendre sainement que ce fut Dieu, bien est il que icelui Ionicus peut estre inventeur de la pratique d'aucunes parties (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 14 v°).

 

-

"De manière équilibrée, pertinente, sainement" : Lequel [procès] sera bien veu et saynement regardé par nobles et preudommes, clers, chevaliers et escuiers, sans faveur de nulluy. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 211). Et croyez seurement que ceulx qui exposent leur corps, leur vie et leur honneur en une besongne en parlent plus sainement que les autres. (BUEIL, II, 1461-1466, 160).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre