C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FRANCHIR     
FEW XV-2 frank
FRANCHIR, verbe
[T-L : franchir ; GD : franchir ; GDC : franchir ; AND : franchir ; DÉCT : franchir ; FEW XV-2, 164a,165b : frank ; TLF : VIII, 1214b : franchir]

Empl. trans.

I. -

"Affranchir"

A. -

"Affranchir, libérer qqn" : Mais pour la mort Androgeüs Ala en Crete Theseüs, Pour lui faire estrangler au moustre, Se sa prouesse ne li moustre, Si qu'envers lui se puist deffendre ; Autrement puet la mort attendre. Et se Dieus li donne victoire, Il acquerra honneur et gloire ; Car ceuls d'Athennes franchira Et le servage acquitera. (MACH., J. R. Nav., 1349, 231). Mais nous ne diron pas que pour ceste raison il s'ensuie aucun inconvenient car les sers ne les franchis de nouvel ne sunt pas des devant diz, ce est assavoir des sourvenus ne des peregreins ou trespassans. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 124). Et a ce propos fait assez bien une loy laquelle dist que, se un sers est franchi par son seigneur, ja soit ce que il enpetre que il puist porter anel d'or, neantmoins, l'opynion du pueple ne puet estre changiee que il n'ait esté une foys sers (Songe verg. S., t.1, 1378, 306). C'est cellui qui nous ama tant Qu'il se fist sers pour nous franchir Et povre pour nous enrrichir (DESCH., M.M., c.1385-1403, 242). Grant foyson serfs, aultres debteurs Orent, si les ont tous franchis (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 218).

 

-

[D'une femme libre qui accouche, quel que soit le statut de son mari] Franchir son fruit. "Donner naissance à un enfant libre" : ...lesquelz mariez ont, a present, pluseurs enfans qui ne sont point de la condicion du dict Longchamp, pour ce que la dicte Jehannette leur mere est de la condicion d'Arrenemont ; et aussi selon la coustume generalle de Champaigne, le ventre a franchit son fruit. (Doc. 1462. In : A. Castan, Bibl. Éc. Chartes 122, 1964, 213).

 

-

Franchir qqn de qqc. "Acquitter, libérer qqn (d'une obligation)" : Item comme dessus est dit nous[Pierre, duc de Bourbonnois] avons franchi et franchissons ledit chastel, la ville, les choses, les hommes, les habitans et toutes les choses estans dedans les fins des bornes et mectes de ladicte franchise de toute taille, mortaille et exaccion, sauf à nous et à noz successeurs les choses dessus déclairées (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1343, 403). ...celui pour deux cens besans (...) En ay franchi et acquitté (Mir. pape, 1346, 369). ...cil qui les devoit Deservir lui et son lignage Ay franchy d'ycellui servage Pour deux cens besans qu'ay eu. (Mir. pape, 1346, 373). Ycellui fist tant de bien aux Atheniens que il les franchi du servitude que le roy Minos avoit sur eulx (Bouciquaut L., 1409, 440). Par luy [Jésus] sera l'umain lignaige Quicte [l. quicté] et frainchy de servaige (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 44). Si prie au benoist filz de Dieu, Qu'a tous mes besoings je reclame, Que ma povre priere ait lieu Vers luy, de qui tiens corps et ame, Qui m'a preservé de maint blasme Et franchy de ville puissance [celle de l'évêque, Thibault d'Aucigny] ; Loué soit il, et Nostre Dame, Et Loÿs, le bon roy de France (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 26). Or treuve Justice que ouÿ, Car, comme vous avez ouÿ, Le pris y est tant acceptable, Tant precïeux, tant aggrëable Que nature humaine tient quicte Et toute la franchise equicte [l. franchis et quicte] De ce que luy pouoit devoir, Ne jamais n'en requiert avoir Point d'autre satiffaction [Cf. le passage corresp. ds GREBAN, Pass. J., c.1450, 454 : la franchist et quicte]. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1082).

 

-

"Libérer qqn de qqc. (qui lui pèse)" : Chascun en soy voye sa mesprison ! Ne nous vengons, prenons en pacïence : Nous congnoissons que ce monde est prison Aux vertueux franchis d'impacïence. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 62).

 

-

Franchir qqn à faire qqc. "Accorder à qqn de faire qqc." : ...quant à ceste loyal draperie faire, nous avons franchis et francisons lesdis domorans, habitans, couchans et levans et nul autre de ladicte ville. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1331, 46).

 

-

Empl. intrans. "Se libérer" : De la mort [Amours] puet garentir Et garir Cuer qui de santé mendie ; De souffissance enrichir Et franchir Fait cuer d'ami et d'amie. (MACH., R. Fort., c.1341, 106).

B. -

Franchir qqn à qqn. "Vouer qqn à qqn (une divinité)"

 

-

Part. passé en empl. subst. : ...Et le lion les ot plus chier [ses officiers] , Quant il les pouoit justicier, Qu'il n'avoit les franchiz aux dieux, Qui souvent, et devant ses yeulx, Firent pluseurs maulx temporelz,Sanz en estre redarguez (DESCH., Oeuvres R., t.8, c.1370-1407, 260).

C. -

Franchir qqc. "Exempter, rendre libre (un bien) des redevances et droits dont il est chargé" : Et si le seigneur feodal foncier franchist et imdempne aucuns acquestz faiz par gens d'Eglise sans l'assentement de son seigneur, en celuy cas le prouchain hault justicier pourra contraindre lesdictes gens d'Eglise à mectre hors de leurs mains lesdiz acquestz (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1426, 55).

II. -

"Passer par dessus (un obstacle)"

 

Rem. Percef. ds TLF (mais éd. de 1531).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre