C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTAT     
FEW XII status
ESTAT, subst. masc.
[T-L : estat ; GD : estat1 ; GDC : estat ; AND : estat ; FEW XII, 248-250a : status ; TLF : VIII, 219b : état]

I. -

"Caractère de verticalité, de stabilité, de solidité ; caractère d'immobilité, de permanencede permanence"

A. -

[Caractère de verticalité, de stabilité, de solidité]

 

1.

"Façon de se tenir (d'une pers.)" : Et la pris je ma soustenance, En regardant la contenance, L'estat, le maintieng et le port De celle ou sont tuit mi deport. (MACH., R. Fort., c.1341, 145). Mon scens et mes yeus atournay A considerer sa maniere, Son corps, son estat et sa chiere. (MACH., F. am., c.1361, 182). Il me ressamble de corsage, D'aler, de venir, de langage, D'estat, de parler, de maintieng. (Mir. Amis, c.1365, 3).

 

-

En partic. "Position d'une personne qui se tient debout"

 

.

En son estat. "Debout" : ...là en son estat, fust ceste dame, qui moult ancienne estoit. (LA SALE, Reconf. De Fresne H., 1457, 30).

 

-

Mettre qqc. en estat. "Dresser, mettre en position verticale (un dispositif)" : En l'année mil IIIIc quatre vingtz et ung, le roy voult et ordonna que certain camp de bois, qu'il avoit fait faire pour tenir les champs contre ses ennemys, feust drecié et mys en estat en une grant plaine près le Pont de l'Arche pour illec le veoir, et dedens icelluy certaine quantité de gens de guerre armez, avec halebardiers et picquiers que nouvellement avoit mys sus, dont il avoit donné la conduicte desdictz gens de guerre à messire Phelipe de Crevecueur, chevalier, seigneur d'Esquerdes (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 106).

 

.

Mettre qqc. en estat pour + inf. "Donner à qqc. la qualité, la solidité nécessaire pour" : Et, après ladicte lecture ainsi faicte, furent faictes en l'ostel de ladicte ville plusieurs belles ordonnances pour la tuicion, garde et seureté d'icelle ville, comme de faire guet et de garder les portes d'icelle et les autres fermer et murer et mettre les chaynes de fer des rues de ladicte ville en estat, pour servir quant mestier en seroit, et plusieurs autres choses, qui longues seroient à escripre, que je passe cy pour cause de briefté. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 41).

 

2.

"Caractère de stabilité"

 

a)

"Disposition spatiale rigoureuse" : En tel estat et ordre tirerent tous en la court, où les chevaulx les attendoient, et en tel ordre allerent les chevaliers parmy la ville de Gand, grandement accompaignez de nobles hommes privez et estranges, d'ambassadeurs et d'estrangiers, et le peuple estoit moult grant parmy la rue et parmy la ville. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 87).

 

-

"Situation politique, sociale définie et stable" : Quant est de politiques, c'est la science par quoy l'en scet royaumes et citéz et quelconques communitéz commencier, ordener et parfaire et en bon estat maintenir et garder et les reformer quant mestier est. (ORESME, E.A., c.1370, 98). Vivons en paix, exterminons discord ; Ieunes et vieulx, soyons tous d'ung accord : La loy le veult, l'appostre le ramaine Licitement en l'espitre rommaine. Ordre nous fault, estat ou aucun port. Nottons ces poins, ne laissons le vray port, Par offensser et prendre autruy demaine. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 63).

 

-

"Situation considérée comme stable" : Dont par ainsin, tant que ilz ensemble vesquirent, leur amour et leur estat dura. (LA SALE, J.S., 1456, 143).

 

-

"Façon dont se présente, à un moment donné, une chose (qui évolue lentement)"

 

.

Estat (d'une langue) : En ce temps parloit on de hyaumes couronnés ; et ne faisoient li signeur nul compte d'autres gens d'armes, s'il n'estoient à hyaumes et à timbres couronnés. Or est cilz estas mués maintenant ; on parolle de lances ou de glaves et de jakes. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 126).

 

-

"Manière de faire, d'agir (inculquée par l'éducation)" : Et on le m'avoit bien enjoint Ossi que tout ensi fesisse, Siques, s'autre estat je presisse Que c'esti qu'on m'avoit apris, J'euïsse esté trop dur repris. (FROISS., Espin. amour. F., c.1369, 155).

 

.

C'est l'estat de qqn de + inf. "C'est le rôle (ou l'habitude) de qqn de" : Et dirent entre eux que che n'estoit mies leurs estas ne ordonnances de gens d'armes de euls tenir si longhement en une garnisson sans faire aucun exploit d'armes. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 159). Aucun sage chevalier et bien usé d'armes, qui là estoient, disoient que il chevauçoient folement et que ce n'estoit mies estas de chevauchier ensi par tel temps et à tel heure, et que plus y porroient perdre que gaignier. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 40). ...se l'enfant du prince mesprent il le doit courrigier en lui disant que ce n'est mie estat du prince d'ainsi faire, et que s'il ne se chastie il encourra honte et blasme (CHR. PIZ., Corps policie L., 1406-1407, 11). ...et quant elle vit Charles, elle luy escrie : "Ha ! franc chevalier, en nom de Dieu et de gentillesse, ne me laissez pas icy deshonnourez de ces quatre mauvais hommes !" Adonc Charles leur dist : "Mes beaux seigneurs, ce n'est pas l'estat de chevalerie de faire deshonneur a dame ou a pucelle ! Laissez ceste fille icy en paix, et vous ferez bien !" (Charles de Hongrie C., c.1495-1498, 22).

 

-

"Nature (stable) de qqc." : As paiens devisoit de ses sors les estas, Car n'ot si sage Turc jusqu'a pors de Baudas. Cousins fu a Calabre qui moult savoit des ars (Bât. Bouillon C., c.1350, 41). Mais, quant il eut entendu l'estat de la vie religieuse et contemplative, il differa et se retrahit d'icelle (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 174).

 

b)

"Conclusion et décision"

 

-

S'arrester/s'ordonner sur un estat. "Conclure par une décision" : Mieulz leur valoit, ce leur sambloit, à occirre que estre occis. Si se arrestèrent du tout sus cest estat, et trettiièrent secretement devers ces Englès. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 115). A ceste parolle respondy messire Jehan de Hollande et dist qu'il le feroit, ne point de ce conseil n'ysteroit, et il s'ordonna sus cest estat. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 116).

 

-

"Résolution"

 

.

Estre sur un/tel estat que + phrase/pour/de + inf. "Être résolu à + inf." : Si se partirent sus tel estat que pour yaus retraire en leurs pays, et appareillier souffisanment, cescun selonch che qu'il apertenoit. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 43). Et les avoit telement astrains qu'il estoient sus tel estat que pour yaus rendre, mais qu'il y euist bons moiiens. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 240). Et faisoient trop durement grant enqueste où il en poroient oïr nouvelles, car il faisoient doubte que il ne les perdesissent ; et furent sus un estat une espasse, que il se departiroient en deus chevaucies pour yaus trouver plus prestement. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 185). Si heut là plusieurs paroles dictes et devisées, et furent sus un estat longement que de assaillir la ville. Depuis heurent nouvel conseil que li assaus leur pooit trop blechier de leurs hommes à petit de conquest. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 5).

 

-

"Intention (supposant une stabilité)"

 

.

Faire qqc. sur tel estat : Quant il furent tout venu à Paris, il entrèrent en conseil. Là estoient li rois de Navare, li dus de Normendie (...) li contes de Tankarville et messires Ernoulz d'Audrehen, qui remoustrèrent la besongne et sus quel estat il estoient venu en France. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 180). Signeur, vous savés comment nous avons courouchiet monsigneur de Flandres, et sur quel estat nous avons envoiiet devers lui. Nous ne savons que nos gens raporteront, ou paix ou guerre. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 182).

 

.

Faire qqc. sur l'estat que + phrase. "Faire qqc. selon l'intention que + phrase" : Li dus d'Ango ne voloit nulle guerre ne mautalent à Romme ne as Roumains, mais faire son voiage et son emprise deuement sus le point et l'estat que il estoit partis de France. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 173).

 

.

[Comme élément de reprise] Sur cest estat. "Conformément à cette décision, à cet engagement, à cette conviction" : Il se misent dou tout en l'obeissance dou conte et rendirent leur ville, et jurèrent à estre bon Englès, de ce jour en avant, tant que li rois d'Engleterre, ou personne forte de par lui, les voroit ou poroit tenir en pais devers les François. Sus cel estat et ordenance les reçut li contes Derbi et entra en le ville. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 13). Si eurent conseil de yaus rendre et le forterèce, salve leurs corps et leurs biens. Si trettièrent devers le dit conte de Montfort et son conseil sus l'estat dessus dit. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 175). Et quidoient ce jour pour certain avoir la bataille, et sus cel estat il s'ordonnoient. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 262). Et sot une journée que messires Bernabos, ses oncles, devoit chevauchier en ses deduis de castiel à autre : sus cel estat et ordonnance il mist trois embusques sus. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 205). Ce conseil et advis de l'archevesque avoit esté accepté (...) et sur cel estat estoient mandés contes, barons, prelats et chevaliers (...) à estre à Londres à ung jour qui assignez y fut (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 80).

 

c)

"Condition juridique stable"

 

-

En partic. Estat (de mariage) : Et la tout chevalier de noble lignie qui y vouldront venir veillier la sourveille et la veille et le jour XXVe de juing, sans sommeillier, auront un don de toy des choses que on puet avoir temporelment des terriennes choses, sans demander ton corps, ne t'amour, en estat de mariage ou d'autre conjunction naturelle. (ARRAS, c.1392-1393, 13). Maiz point ne lui plot au [marquis] li lïens Ne li estas de marïaige. Souffrir n'en vouloit le servaige, Ne n'en vouloit oÿr parler. (Gris., 1395, 3). Et qui vouldroit parler des enfans procreez et nourris, je faitz juge toute bonne crestienté que l'estat de mariage indivis et uny entre deux persones est duysible et consonant a vraye amour, loyalle engendrure, utile a songneuse nourriture, et necessaire a bonne doctrine dez enfans. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 130). ...[ils] luy dirent qu'il estoit temps qu'il se mariast (...) "Vous avez aussi, dirent ilz, desja XXIIIJ ans, si ne pourriez en meilleur eage prendre cest estat...". (C.N.N., c.1456-1467, 131). ...je suis contente d'emprandre l'estat de mariage, ou aultre tel qu'il vous plaira (C.N.N., c.1456-1467, 170).

 

d)

MÉD. "Période d'état d'une maladie, caractérisée par la stabilisation des symptômes, entre la phase d'accroissement et la phase finale" : Il esconvient que le phisicien regarde la maladie, et considere se la vertu en le dietant sera assez forte pour soustenir jusques a l'estat, ou se la diete ne suffise pas et que il ne deffaille premierement, ou se la maladie deffauldra avant et s'abesse. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 55). Se les temps se portent temporelment, les maladies sont ordenees et de bonne terminacion ; maiz quant ilz sont desatrempez, les estas et les terminacions des maladies sont desordonnez et perilleuz. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 66). Item fievres ont quatre temps sicomme ont les aultres maladies, c'est assavoir commencement, accroissement, estat et declinacion (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 1). Estat, c'est quant il ne croist plus, declinacion quant elle appetisse manifestement (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 18). Et quant la chacie clot fort les paupieres, elle est en estat et quant elle commence a apeticer, elle est en declinacion (GORDON, Prat., c.1450-1500, III, 2).

B. -

"Situation d'immobilité, de permanence"

 

-

À estat. "Immobile, sans bouger" : Et tournai vers li a grant peinne Ma chiere teinte, pale et pleinne De maniere desconfortée, Triste, dolente et esplourée. Mais nulle riens ne li disoie, Pour ce que parler ne pooie, Eins la regardoie a estat. (MACH., R. Fort., c.1341, 57).

 

-

En estat : Selon un expositeur ce est a dire en estat ou en arrest. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 334). Mais Dieu se a et tient egalement en ung estat sans mouvoir. (Somme abr., c.1477-1481, 144). ...j'ay leu en aucuns livres ebraïques plusieurs grans merveilles faictes par lesdictes pierres ainsi sculpées, que dit est à bonne intencion et en temps opportun et, pour ce, toutes leurs choses estoient maintenues en estat, tant vie que vestemens, sans affaiblir ne diminuer fors que de l'aage (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 25 v°).

 

-

"Permanence (d'une qualité)" : ...icy gist en biere l'ung des membres et maistre pillier qui a par cy devant soustenu l'honneur et l'estat de toute prouesse de chevalerie. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 186).

 

-

"Situation habituelle" : ...une fois desous et l'autre desus, ce sont li estat de gerre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 815).

 

-

ASTR. [À propos d'un corps céleste]

 

.

"Position" : Exemple : quant l'eaue mise sur le feu commence a eschauffer jusques au boulir, elle s'estent et espart tant qu'elle puet. Et pareillement la mer selon l'estat et le cours de la lune, elle s'estent et passe ses termes accoustuméz (Somme abr., c.1477-1481, 145).

 

.

"Disposition" : Car onquez si faulx mariage Des Estoilles ne fu véu Puiz que Jhesus fut concéu Et né de la Vierge Marie, Ne ne sera en nostre vie, Ne longtemps aprèz ne peut estre, Selon l'estat du Cours Célestre, Jà soit ce qu'autres merveilleuses, Très nuysibles et périlleuses, Pevent venir et apparoir (LA HAYE, P. peste, 1426, 25).

 

.

Estre en estat. "Être immobile" (synon. stationnaire) : Item, comment les planettes se monstrent retrogrades aucunefois et autrefois directes au contraire. Et telle fois est aussy qu'elles se monstrent estre aussy comme en estat, pour laquelle chose les astronomiens furent meuz de mettre ou ciel les cercles ecentricles et les petiz epicicles aussy comme Ptholomee les ymagine et met. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 18-19).

 

-

En l'estat. "Tel quel, sans changement" : ...la valeur dudit drap, dont chascune aulne, en l'estat qu'il est, vault XX s. t. ou mieulx (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 113). ...[ils] firent tant par devers lui qui parle, pour ce qu'ilz disoient que ladite vaissele ilz n'oseroient vendre en l'estat que elle estoit, qu'il se accorda que par eulx icelle vaissele feust fondue en son hostel (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 406).

 

-

Demeurer en l'estat. "Ne pas bouger, ne pas changer" : L'essieul qui la roe soustient demeure en ung estat, et les partiez de la roe muent a l'entour variablement. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 161). Et estoit la mynutte en l'ostel de Gueteville, qui avoit esté greffier du Grand Conseil ; en laquelle mynutte y avoit plusieurs choses au desavantaige dudit Cueur qui n'estoient en la grosse de son procès : par quoy ledit procès demoura en l'estat qu'il estoit. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 158).

 

.

Demeurer en un estat : TESTE. Le Temps est beau, le Temps est let, En ung estat point ne demeure. (Sots triumph., c.1475, 49).

 

-

Garder qqc. en estat. "Faire en sorte que qqc. reste valide" : ...ja soit ce que les puissans de la terre et qui ce droit icy doivent garder en estat, sont les principaux infracteurs d'icelluy, non veullans estre subgect a droit (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 175).

 

.

Laisser qqc. en tel estat. "Laisser qqc. dans une situation donnée" : Mons. d'Esquerdes, je vous advertis de cecy, affin que vous y pourvoiez et que vous m'en faittes raison, car je n'ay pas intencion de lesser la chose en cest estat. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 274).

 

-

Remettre qqc. en estat : LE GENERAL. Pour mieulx fournir le residu, Je vueuil, sans y mectre debat, Que Tout soit remys en estat Et, pour mieux entendre le point, Et qu'en ce n'y ait point de lobe. (Sots, c.1480-1500, 278).

 

.

Remettre un traité en estat. "Faire qu'un traité soit solide et respecté" : La ducoise de Braibant avoit grant paine d'aler de l'un à l'autre et de remettre les tretiés en estat et ensamble ; et tant s'esploita la bonne dame (...) que les besongnes s'avanchièrent. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 190).

 

-

Estre en estat. "Estre en bonne condition" : Le noble qui veult reprendre sa terre doit venir au chambellan du prince et dire : "Je veult faire hommage à monseigneur de ma terre qui est de son fief ; s'il est en estat, je suis prest de reprendre". (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 61).

 

-

Tenir en qqc. en estat. "Maintenir qqc. intact (par rapport à une situation antérieure)" : Et aprés nous considererons de toutes les policies ensemble et regarderons lesquelles sauvent et tiennent en estat les cités ou communités, et lesquelles les corrumpent et destruient. (ORESME, E.A., c.1370, 540). ...sy ne devroit désirer, ce lui dist, fors qu'il fust emprès luy et de son hostel avecques ses autres neveux et parens, car il en prendroit bon soin et le tiendroit en estat. (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 177).

 

-

"Arrêt"

 

.

Mettre estat en qqc. "Mettre un frein à qqc." : Pour Dieu, soiés tous diligent De mestre estat en ce perilz. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 53).

C. -

P. méton. "Écrit qui saisit, fixe un bilan arithmétique de choses à un moment donné"

 

-

"Comptes, bilan des recettes et des dépenses" : ...fut requis par lesdiz generaulx commissaires, par la bouche dudit Raguier, qu'ilz feussent deschargez de leurs offices et veuz leurs estas des finances (FAUQ., I, 1417-1420, 17). À Jehan Bourgois, clerc dudit Digne, pour sa peine et salaire d'avoir escript les parties cy dessus, et pour avoir vacqué à la clotture de ce présent estat : Summa totalis istarum partium : 5163 fr. 5 s. t. (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 142). ...par lesquelz je suy chargié de respondre en mon estat final des fruiz et revenus de plusieurs fieuz et heritaiges en la vicomté d'Alençon, des ungs pour prisée non faicte, et des aultres pour hommaige non fait et adveu non baillié. Et pour icelles revenues avoir et recouvrer, ay requis et voullu faire plusieurs contrainctes, mais je ne puis pas bonnement trouver le moien de recouvrer icelles revenues selon ce que vostre ordonnance le contient (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1449, 367).

 

.

Estat des comptes : ...nous avez, par nostre amé et feal conseiller et chambellan le sire de Precigny, president de la chambre de noz comptes, envoyé l'estat des comptes dudit Jaspar Bureau du fait de ladicte artillerie (Lettres Louis XI, V., t.3, 1467, 172).

 

-

"Livre de comptes où sont inscrites les dépenses prévues" : ...de tout temps on a acoustumé aprez la despense des hostelz du Roy, de la Royne et des enfans du Roy, de mettre lesdis presidens et conseilliers en l'estat des finances pour estre premiers paiez devant tous autres et toutes neccessités. (FAUQ., II, 1421-1430, 365). ...la souveraine et la première félicité des roys et des royaumes sy est et sy pend en savoir dépenser les deniers par règle et par mesure à l'advenant de la recepte. Car quand en iceux se trouve playe ou fourvoy, et que l'estat est de plus grand portance que la chevance, impossible est que inconvénient n'en ensiève (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 363).

 

-

"Bilan des sommes d'argent ramassés par les receveurs" : C'est l'estat de la taille de maille levée à Lyon pour la venue du Roy nostresire et de Monseigneur le dauphin (Lettres Louis XI, C., Pièces justif., t.1,1 436, 162). ...que chascun an se feront les estas des receveurs generaulx et particuliers des pays de mondit seigneur par lesdiz commis (Doc. 1468. In : H. Stein, Bibl. Éc. Chartes, 98, 1937, 325).

 

-

"Dénombrement, inventaire"

 

.

Tenir l'estat de qqc. : Cestui, selon aucuns, eut grande auctorité avecque le roy Daire et tenoit l'estat de sa chevalerie qui estoit tripartie. En la premiere avoit icelui Daire VIc mil hommes ; en la seconde XXX mil hommes de pié et cent mil à cheval ; en la tierce IIIIc mil pietons et cent mil hommes à cheval (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 55 r°).

D. -

DR.

 

1.

"Degré d'avancement (d'un procés, d'une procédure ou d'un acte judiciaire)"

 

-

[D'un procès] Estre en un estat. "Être sans changement" : ...mais, quelque rescription que en avons fait, le procés est tousjours en ung estat et n'est de riens avancé (Lettres Louis XI, V., t.9, 1481, 117).

 

-

Tenir (une affaire, une décision) en estat jusqu'à. "Laisser (une affaire, une décision) sans rien changer jusqu'à" : ...vous mandons que les dictes causes et besoignes d'icelle thresorerie pendens oudit parlement vous teignés en estat juques a tant qu'il vous appere que il y ait thresorier qui en soit en possession et qui en joisse paisiblement. (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1330, 36). ...vous (...) commandons (...) que la prononciation de l'arrest de nostredicte court vous surçoyez et tenez en estat jusques à ce que ledit procés (...) soit jugié et sentencié (Lettres Louis XI, V., t.7, 1479, 235).

 

.

Tenir qqc. en estat et surseance : ...et est ladicte clause tres prouffitable pour vous, car en tant que en icelle est contenu que lesdictes renonciacion, hommage et ressort seront tenues en estat et surceance, par lesquielx deux mos estat et surceance est denoté evidenment que lesdictes terres doivent ressort, souveraineté et hommage, et aussi n'en est il quant a nous aucune doubte. (JUV. URS., Loquar, 1440, 422).

 

-

[D'une affaire] En estat de juger. "Assez instruit pour être jugé" : Les genz de nostre parlement et de la chambre de noz enquestes a Paris, nous vous mandons (...) que (...) soiez avec (...) Artus de Pommeure et Jehan de Dinteville (...) es besognes touchans une enqueste qu'ils font contre Hue Aubert, de nostre commandement, et jugiez les reprouches dudit Hue se il sont en estat de jugier en li faisant bon droit. Et ce faites en tele manere que noz diz conseillers par defaut de vous (...) n'aient cause de retarder a parfaire la dicte enqueste. (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1341, 98). ...j'ay sceu le procés pendant en ma court de parlement entre les prevostz et jurez de Tournay, d'une part, et mes officiers ou bailliage de Tournay et Tournesiz, d'autre, lequel est en estat de juger (Lettres Louis XI, V., t.4, 1470, 102).

 

2.

En partic.

 

a)

"Jouissance de la chose contentieuse accordée provisoirement à l'une des parties, en attendant le jugement définitif" : Messire Raoul de Loire s'oppose contre l'institution de Chatart de Violet à l'office de seneschal de Roergue, et requiert estre receu à opposition par vertu de certeinnes lettres, et requiert l'estat (BAYE, II, 1411-1417, 215). ...si requiert [maistre J. Guerart] l'enterinement de ses lettres et soit maintenu et gardé en son dit office, au moins ait l'estat ou recreance et despens. (BAYE, II, 1411-1417, 252). Le procureur du Roy dit que on puet et doit l'en baillier à Hodierne l'estat de l'office, se Bourbon vuelt avoir delay de dire ses causes d'opposicion (FAUQ., I, 1417-1420, 382). Ce jour, maistre Jaques Branlart, conseillier du Roy, a fait sa requeste afin que la Court lui veulle adjugier simplement l'estat de la chose contencieuse (FAUQ., III, 1431-1435, 116).

 

-

Bailler/faire l'estat à qqn. "Donner à qqn la jouissance provisoire de la chose contentieuse" : La Court a donné delay à maistre Phelippe des Essars à demain venir ceans dire les causes de son opposition à l'encontre de maistre Raoul Le Sage, pour cause de l'office de maistre des Requestes de l'Ostel (...) et, se ledit des Essars ne vient audit jour, la Court fera l'estat audit Le Sage. (BAYE, I, 1400-1410, 279). ...et, information faicte par l'un des seigneurs de la Court, elle bailla l'estat à l'une des parties sans autre chose dire et pour cause. (BAYE, II, 1411-1417, 55).

 

b)

"Suspension de jugement due à l'empêchement d'une des parties (maintien de l'état antérieur)"

 

-

Lettres d'estat. "Lettres que le roi accorde pour suspendre le jugement et les poursuites contre une personne" : ...jusques à l'acomplissement des paiemens et termes des IIIJM. livres tournois dessus dictes, sanz ce que au contraire il se puissent aidier ne joïr des lettres d'estat ne d'autre priviliege ou grace quelconques, qui empescheroient ou porroient empeschier ou retarder la dicte execucion (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 37). Ce jour, a esté dit que le graphier ne rende aucunes lettres d'estat ceans publiées de cy en avant, jusques à ce que cellui qui se voudra ayder desdictes lettres d'estat en aura laissié copie devers le graiphe. (BAYE, II, 1411-1417, 180). Dit [Bourbon] que depuis la revocaire generale des offices, a eu lettres dudit office qui sont en Bourbonnois, et s'est opposé aux lettres dudit prince et depuis a obtenu lettres d'estat Bourbon, bien causées, et Orenge de contre estat, sur le debat de quoy sont en procès les parties. (FAUQ., I, 1417-1420, 384). Et soustient Bourbon ses lettres d'estat et dit qu'il est absent causa rei publice, et qui plus est, captus. (FAUQ., I, 1417-1420, 384). ...icelui exposant, pour ce qu'il se disposoit pour nous venir servir au recouvrement de nostre païs de Guienne, obtint noz lettres d'estat jusques à six moys, lesquelles lui furent enterinées par nostre dit seneschal ou son lieutenant, du consentement de ses parties adverses. (Doc. Poitou G., t.9, 1451, 252).

 

-

Lettres de contre estat ou, simplement, contre estat. "Lettres qui contredisent les dispositions d'une lettre d'état" : Dit [Bourbon] que depuis la revocaire generale des offices, a eu lettres dudit office qui sont en Bourbonnois, et s'est opposé aux lettres dudit prince et depuis a obtenu lettres d'estat Bourbon, bien causées, et Orenge de contre estat, sur le debat de quoy sont en procès les parties. (FAUQ., I, 1417-1420, 384). ...dit [Bourbon] que cest office ne doit pas estre perpetuel en la personne de Bourbon, car il l'empetra sur le feu conte de Nevers, oultre, il a contrestat où est incorporé l'estat de Bourbon, si conclud comme dessus et en cas de delay à l'estat. (FAUQ., I, 1417-1420, 384).

II. -

P. ext. "Manière de paraître, manière d'être (plus ou moins stable ou durable) d'une personne ou d'une chose ; situation particulière dans laquelle se trouve une pers."

A. -

[D'une pers. ; à propos d'une pers.]

 

1.

En tel estat. "Sous telle apparence" : ...et regarde dedens, et voit Melusigne qui estoit en une grant cuve de marbre, ou il avoit degrez jusques au fons. Et estoit bien la grandeur de la cuve de XV. piez de roont tout autour en esquarrie, et y ot alees tout autour de bien V. piez de large. Et la se baignoit Melusigne en l'estat [avec une queue de serpent] que vous orrez cy aprez en la vray histoire. (ARRAS, c.1392-1393, 241).

 

2.

"Manière de se vêtir, de s'équiper habit, tenue, costume, accoutrement" : Mais je lo qu'ainçois deffaçons Nostre estat, et robes façons Dont vestues serons conme hommes (Mir. fille roy, c.1379, 46). Requis de quel estat ilz estoient, de quel païs et quel langaige ilz parloient, dit que il ne scet de quel langaige ilz estoient ; mais ilz parloient bon françois, et estoient vestuz en habit seculier. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 432). Qant li contes et la contesse de Hainnau orent ordonné et entendu a l'estat de madamoizelle Phelippe lor fille, et aourné ensi conme a lui apertenoit qui devoit estre roine d'Engleterre, on pourvei chevaliers et esquiers qui avoecques lui devoient partir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 158). Ce jour, assemblerent en la Chambre des Enquestes les commissaires esleuz de par la Court mecredi derrain passé pour adviser en quel estat la Court yroit devers le Roy à sa venue et entrée en la ville de Paris, lesquelz adviserent et conclurent ensemble que la Court yroit en habit long, decent, de pareille couleur vermeille, en chaperons fourrez, à chevalz (FAUQ., II, 1421-1430, 341). Ilecques parloient des ferrures, Des estas, des larges saintures Et des gorgias empesez (HAUTEV., Conf. Test. am. tresp. B., c.1441-1447, 32). [Par dérision] Or, l'assëons icy decoste [Jésus] En estat de royallité (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 307). Il vestit ceste robbe longue et laissa croistre ses cheveulx de sa teste et de sa barbe, et en cest estat servoit sa parroiche [Un prêtre non conformiste] (C.N.N., c.1456-1467, 531). ...et se traioient les officiers royaux et tous les notables de la ville (...) vers cestuy chastel où le roy ennemi estoit assis, ensemble la royne, en estat royal, couronne sur la teste. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 202). Et vint en icelle place ledit Boufile, tout armé de son harnois et en l'estat qu'il devoit combatre, sa hache ou poing ; et devant luy faisoit porter son enseigne et avoit trois trompetes, et après luy avoit plusieurs serviteurs, dont l'un lui portoit encores une autre hache d'armes. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 3).

 

-

En estat de qqn. "En tenue de qqn" : "..Si m'a envoiet de par decha pour savoir et apprendre des nouvelles !" - "En tel estat ?", dist le duc, "Vous n'estes pas venus en estat de preud'omme, mais d'ung traittour et de ung espieu. Se vous voulsissiez avoir sceu des nouvelles, vous deussiez estre venus en estat de chevalier et de preud'omme..." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 56).

 

-

Estre/s'habiller/se mettre en estat de + subst./se mettre en estat + adj. : Ouquel il frequanta continuelment par trois jours à la fois, en estat d'escuïer, et l'autre fois en estat de laboureur (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 31). Lequel qui parle demanda lors à iceulx hommes en estat de jacobins quel chose s'estoit qu'il vouloient qu'il jettast esdiz puis (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 4). Et le lendemain vindrent ensemble a Saint Ylaire, et la fist on le service divin. Et la fut le jeune conte en estat de chanoine, comme leur abbés, et fist son deu comme il appertient. Et lors vindrent les barons, et lui firent hommage tuit cilz qui faire lui deurent. (ARRAS, c.1392-1393, 32). Or vous alez donques armer et vous mettez en tel estat que nul ne vous puist congnoistre, et nous vous actendrons au dehors de la ville, et si vous menrons en tel lieu ou vous vous pourrez bien vengier a vostre aise. (ARRAS, c.1392-1393, 57). Et furent a ces siis honestes bourgois mis les hars ou col ; et en cel estat tout siis il se departirent de la halle et dou marchiet de Calais, mesire Jehan de Viane qui ploroit moult tendrement devant euls (FROISS., Chron. D., p.1400, 844). La royne se mist en estat révérent. Dedens ung cariot ouvret d'or et d'argent (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 382). ...en la compaignie de nostre dit cousin le dit suppliant se mist et habilla en estat d'archier. (Doc. Poitou G., t.9, 1447, 19). ...troys compaignons, dont l'un estoit en estat de homme de guerre et les autres en estat de coquins, dont l'un se disoit maistre des autres et se faisoit appeller Artus de La Guerre et l'autre Marquis et l'autre Charles ; lesquelz se disoient estre gens de guerre et avoient tout perdu le leur. (Doc. Poitou G., t.12, 1475, 1).

 

-

En estat. "Dans une tenue conforme à la position sociale de la personne" : Nous irons plus tost, plus seurement et a mains de despense. Et, si ainsi le vous plaist faire, je l'entreprendray plus hardiement que d'y aller en estat. [Pour entreprendre un voyage la fille d'un gentilhomme s'habille en homme] (C.N.N., c.1456-1467, 171).

 

.

"En tenue d'apparat, avec les attributs de sa fonction" : Et fist publier ledit evesque les pardons qu'il avoit octroié et octroioit à ceulz qui seroient en estat esdictes processions et prieres (FAUQ., II, 1421-1430, 88).

 

.

Prendre un vestement en l'estat de + subst. "Se vêtir à la manière de " : En estat de paumier prendray un vestement : J'ay si fait aporter tout mon estorement (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 349).

 

3.

"Situation, conditions de vie" : Et Robastre le bel l'estat luy recorda D'Ernault qui fut traÿs que Hunault y mena ; Comment le roy le tient et comment y vouldra Esploitter tellement que l'enffant raura. (Hern. Beaul. D.B., c.1350-1400, 29). Quant il ouÿ l'estat et dire et recordier, "Aÿ ! enfant, dist il, or ne vous puis aidier..." (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 224). Son oncle salua d'umble condision, Et ly dit son estat : adont le congnut on ; Adont fu festiiez de moult simple raison. (Hugues Capet L., c.1358, 5). ...bien ont sceu, en France, le roy et son conseil tout nostre convenant et en quel estat nous gisons, et pour ce s'avançoient-ilz sans doubte de venir si poissaument par decha pour nous destruire. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 45). Auquel lieu de Paris il vendi sondit cheval, se vesti de neuf bien et honnestement, et, en cest estat, se tint long temps sanz rien fere ou ouvrer (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 71). ...et, pour ce, fu fait despouillier tout nu, mis, lié et estendu à question sur le petit tresteau, et après sur le grant ; et, lui estant en cest estat, après ce qu'il ot eu de l'eaue à boire, requist instanment que hors d'icelle question l'en le meist, et il diroit verité. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 397). ...tout lor estat et convenant, il escripsoient songneusement a lor signeur le roi Loys de Baiviere. (FROISS., Chron. D., p.1400, 244). Cedit jour, a ordonné la Court que maistre Loiz Blanchet, prisonnier, duquel la prison avoit esté extendue par le Palaiz jusques à au jour d'ui, demourra en cest estat jusques à lundi prouchain (BAYE, I, 1400-1410, 145). ...et avec ce fist lire les lettres des capitaines, gens d'armes et bourgois de Rouen, faisans mencion de leur estat moult piteable. (FAUQ., I, 1417-1420, 213). A son pooir aloit le roiaume gardant ; Se n'en voloit li rois souffrir, ne quant, ne tant, Tailles, ne maletotes, ne quelque estat pesant (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 296). Et les autres [de gracieux galants] sont devenuz, Dieu mercy, grans seigneurs et maistres ; Les autres mendient tous nuz Et pain ne voient qu'aux fenestres ; Les autres sont entrez en cloistres De Celestins et de Chartreux, Bostés, houlsés com pescheurs d'oestres. Voyez l'estat divers d'entr'eux ! (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 38). Tu n'es ne prince ne baron ; Ton estat ne le monstre pas. (Pass. Auv., 1477, 200).

 

-

"Manière de vivre, façon de faire, habitudes, usages" : Cilz disners fu bien ordenés Selonch l'usage qu'il avoient Et qu'a ce temps faire il savoient. Je croi bien que ce n'estoit pas Selonch l'usage et les estas De quoi on use maintenant (FROISS., Méliad. L., t.3, 1373-1388, 11). Grandement il se desiroit à armer pour les François et de venir en France, et de veoir l'estat de France, car il amoit toute honneur, et on li avoit dit, si s'en tenoit pour tous enformés, que toutes les honneurs de ce monde estoient et sont en France. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 117). La ducoise Marguerite de Hainnau ne laissa mies sa cousine en l'abit ne en l'arroi où elle estoit venue, car il estoit trop simples selonc l'estat de France, mais le fist parer, vestir et ordonner de toutes coses. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 228). .. [Meliadice] commence à mengier du pain et à boire de l'eaue. Hellas ! elle ne avoit pas aprins tel estat ne à mengier de telle viende (Cleriadus Z., c.1440-1444, 307).

 

-

Demander/savoir l'estat de qqn. "Demander/savoir comment va qqn, demander/avoir des nouvelles" : Ce vous mande il, ma dame chiére ; Et pour savoir l'estat aussi De vous m'a il envoié cy (Mir. emper. Romme, 1369, 272). GOBIN. (...) Envoié m'a devant savoir L'estat et conment on se porte Ceans (...). JOSCET. Gobin, ja ne t'en mentiray : L'estat est bon, n'en doubtez point. (Mir. march. juif, c.1377, 209). Si s'entrefestoierent grandement en demandant l'un a l'autre de leur estat. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 185).

 

-

"Identité" : ...afin que fusse moins recongneu et que l'en n'eust cause de moy enquerre de mon estat, je me faindy estre muel (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 60). ...je sçavroie voulentiers au chevalier aucun pou de son estat (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 187).

 

-

Estre/demeurer sur l'estat/sur cel estat que + phrase/Estre sur l'estat que de + inf. "Être placé dans telle situation que" : A tant finerent leur parlement le roy de Portingal et le duc de Lancastre, et demourerent sus cel estat que ilz attenderoient la venue du duc de Bourbon pour savoir se il ne les vouldroit point combatre (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 97). Et retournerent chil doi chevalier sus lors logeis, ensi que tous desconfis, et furent sus un estat que de tantos departir de la et retourner arriere (FROISS., Chron. D., p.1400, 814).

 

-

En estat de + inf. "À même de" : ...toute personne qui a charité elle est en estat d'entrer en la succession et possession du royaume celeste. (OLIVIER MAILLARD, Serm., 1475. In : Chrestom. R., 219). Car j'ay entendu par ceulx qui le cuydoient sçavoir qu'il n'y avoit point en l'ost quatre mil hommes, dont il n'y en avoit que douze cens en estat de combattre. (COMM., II, 1489-1491, 150).

 

-

Mettre qqn en estat de + inf. "Mettre qqn en siuation de + inf." : Amours, mis m'avés en l'estat D'amer parfaitement, sans penser nul barat, Chellui c'onques ne vi, mais j'en sens mon coer art. (Bât. Bouillon C., c.1350, 45).

 

-

"Situation professionnelle" : LE CRESTIEN. Le juif ay si bien blasonné Et attiray tant en mes las, Au moyen de sainct Nicolas, Qu'il m'a presté cent escus d'or. (...) Il nous fault nostre estat refaire Et marchander comme devant. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 96).

 

.

Estat de marchandise. "Profession de commerçants, commerce" (Éd.) : LE CRESTIEN. J'entends bien qu'il fault besongner Qui veult vivre, mais le moyen Pour parvenir d'avoir du bien ? N'est que l'estat de marchandise Et nous n'avons rien. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 83).

 

4.

"Situation physique, situation du point de vue de la santé, de l'intégrité physique" : Mais on voit, quant on a un proixme mal prouvant, Que chil de boin estat si le vont renoyant. (Flor. Rome W., c.1330-1400, 131). LA ROYNE. (...) Di moy, qu'as tu ? Il m'est avis, A la samblance de ton vis, A ton estat, a ta maniére Et a la couleur de ta chiére, Que tu es grosse. (Mir. st J. Cris., c.1344, 272). Requis se, depuis que il les trouva [les crapauds], il est empiré ou amendé de sa maladie, dit qu'il s'est tousjours trouvé en un estat. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 340). Lors se trayent Hervy et Alain avant, et saluerent le roy, et firent bien le messaige que Remondin, leur cousin, leur avoit enchargié. Le roy les bienviengna, et leur enquist de l'estat Remondin, et ilz lui en dirent ce que ilz en avoient veu, et puis comment il leur avoit enjoint de faire la prieuré pour chanter pour l'ame du nepveu du roy (ARRAS, c.1392-1393, 75). Y ot processions generales de l'eglise de Paris à l'eglise Saint-Martin-des-Champs pour prier Dieu pour le bon estat et prosperité du Roy et de son royaume. (FAUQ., I, 1417-1420, 376). Car naturel production De maladie ou passion, Suit l'aptitude, quoyque soit, De la beste qui la reçoit, Dont à gent obvier convient Selon l'estat du patient. (LA HAYE, P. peste, 1426, 57). Maiz, en général, tous les corps, De quelque estat, foibles ou fors Trop chargiez d'umeurs vicieuses Autres que n'est sang et hideuses, Fault lors purgier et netoier, Qui ne veult en l'art forvoier (LA HAYE, P. peste, 1426, 116). ...par ses euvres elle devint grosse et enceincte. Nostre compaignon, voyant sa dame en cest estat, ne fut pas si fol que d'actendre (C.N.N., c.1456-1467, 68). ...disoit que si le trenchecoille ne se fust si tost sauvé, qu'il l'eust mis en tel estat que jamais n'eust fait bien après. [Après une castration malheureuse] (C.N.N., c.1456-1467, 406). Et n'est point à doubter que, quant le roy eust voulu dire Avant, et qu'il eust esté bien servy des gens de guerre prenans ses gaiges et souldées, avecques les nobles et peuple de Paris qui bonne devocion avoient au saint, il eust subjugué et mis tous sesdiz ennemis en tel estat que jamais ne feussent retournez dont ilz estoient partis pour venir devant ladicte ville. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 105).

 

5.

[Situation morale, affective]

 

a)

"Disposition psychologique" : Nous yrons (...) A l'evesque, sanz attendue, Compter son fait et son estat (Mir. abbeesse, 1340, 74). SECOND DYABLE. Juste juge et droiturier, puis Que pris l'avons [ce pecheur] en cest estat, Ne nous y mettez pas debat Que ne l'aions. (Mir. ev. arced., c.1341, 139). De beaulté, de doulceur, et d'estat si plaisant, Je croy que ne soit dame de si en orïent (Ren. Gennes D.B., c.1350-1400, 98). Et li fisent tout prelat, conte, baron et chevalier, reverense comme à roy, et li jurèrent qu'il le tenroient à tous jours mès, serviroient et obeiroient pour leur signeur et leur roy, et en cel estat, se besoings estoit, il morroient. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 192). Il tenoit Urbain à pappe et tousjours le tenroit, et en cel estat viveroit et morroit. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 148). "A Dieu voel je criier merchi et non à autrui, et li pri boinement que il me pardonne mes fourfais." Adont prist il congiet au peuple, dont la grigneur partie ploroit pour lui. En cel estat morut maistres Jehans des Marès. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 81). ...et avoient fait morir et decoller, sans nul tiltre de raison, ung saige homme et vaillant chevalier, messire Symon Burlé et (...) se ilz multiplioient en l'estat où ilz regnoient, ilz destruiroient Angleterre. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 49). Et celle [la dame] chante tousjours si doulcement que c'estoit grant doulcour a l'ouïr. Elinas en fu tous abusez et si oubliez que il ne lui souvint de nulle chose fors de ce qu'il voit et oit, et demoura la en cel estat moult grant temps. (ARRAS, c.1392-1393, 6). Et oirent messe et se confesserent li rois et ses fils, et la grignour partie de ceuls del hoost, et se aqumeniierent et missent tout en bon estat ; car bien sçavoient que point ne partiroient dou jour sans bataille. (FROISS., Chron. D., p.1400, 717). ...[le mari] estoit fort feru du maudit mal de jalousie. En cest estat et aise delectable fut ce bon homme trois ou quatre ans avecques sa femme (C.N.N., c.1456-1467, 256).

 

-

[Avec un compl. déterminatif] : Donques celui qui est en estat de felicité a mestier d'amis vertueus et convient que il les ait telz. (ORESME, E.A., c.1370, 488). Ceste dame Marie trespassa en estat de virginité, a Naples, en l'an de nostre seigneur mil IIIc et LXVIII, et fut enterree au moustier Nostre Dame Sainte Marie de Monte Vergene. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 185). Ladicte madamoiselle Clemence, IIIe fille dudit duc de Duras, trespassa a Napples, en estat de vierge ; et fust enterree oudit moustier de Sainte Clere. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 187).

 

-

[Avec un adj. épithète] : M'est avis que je le voy [penancier] la, Selon l'estat devot qu'il a. (Mir. parr., 1356, 31). Et pour ce en estat infortuné, l'en a mestier d'amis proffitables. (ORESME, E.A., c.1370, 491). Chiers fils, il n'est estas si biaus Que d'estre certains et loyaus En dis, en oevres et en fes (FROISS., Dits Débats F., 1363-1393, 111). Va ton chemin, il ne te fault aultre confession, car tu es en tresbon estat. [Un ivrogne veut qu'un prêtre l'entende en confession] (C.N.N., c.1456-1467, 61). ...ilz ont volunté, Dieu devant, dedans bref temps de faire une belle procession (...). Et a icelluy jour se mettre trestous en bon estat, affin qu'ilz soient mieulx exaulsez en leurs plus devotes prieres [Des habitants d'une ville] (C.N.N., c.1456-1467, 223).

 

b)

"Dispositions intellectuelles et morales" : ...car aussi n'estoit ce pas l'estat à un prince que voie de fait, ne n'avoit onques en sa vie feru aucun, maiz s'attendoit à la bonne justice de la Court (BAYE, I, 1400-1410, 187). Sur quoy a esté conclu d'envoier IIIJ ou V des conseilliers de ceans aujourduy devers le Chancelier et les gens du Grant Conseil dire l'estat et l'intencion de la Court (FAUQ., II, 1421-1430, 271).

 

-

[À propos de l'être hum. face à Dieu] "Condition" : ...mais quant il ne se veult conuertir sur soy pour congnoistre son estat il est mis derriere les bestes et de plus miserable condicion que ycelles en ce quil est depute en pardurable peine et les bestes apres leur mort nont point de peine car cest leur condicion de tourner en terre corps et ame... (CIB., p.1451, 199).

 

-

Estat mondain. "Condition de l'homme attaché aux biens du monde" : ...pour eschiver tout vice, De l'estat mondain me desmet Et en l'estat povre me mett Pour Dieu trouver. (Mir. st Alexis, 1382, 321). LE JUIF. Eslevons nostre entendement A laisser ces mondains estatz Pour avoir part finablement Des merites sainct Nicolas. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 158).

 

-

"Situation de l'âme face au dernier jugement" : Ceulz yci, ou iront eulz incontinent aprés la mort se non a la dampnacion pardurable de la fosse d'enfer ? Les autres sont comme moyens entre deux estaz car finablement ilz meurent en grace, mais ilz ne sont pas tous puniz et purgiez de leurs meffaiz (GERS., Déf., 1400, 224).

 

-

Estat de grace/estat de salut "Situation dans laquelle on est sans péché" : Si que trés bien me confessay De tous les pechiez que fais ay, Et me mis en estat de grace Pour recevoir mort en la place, S'il pleüst a Nostre Signeur. (MACH., J. R. Nav., 1349, 152). Autres questions se pourroient multiplier et faire plus haultes, c'est assavoir de la procession du Saint Esperit et de l'erreur des grecs et assavoir se les grés sont en estat de salut, et se on puet oïr leur service, et participer avec eulx ? (GERS., Pent., p.1389, 84). Une personne qui n'est en estat de grace puet elle faire chose a la delivrance des ames ? (GERS., Déf., 1400, 234). Mais quoy que soit, le nouvel chevalier qui telle charge prend, se il vuelt faire son devoir, ainssy que sa tresnoble ordre la porte, il y doit entrer en vray estat de grace, confez et repentans de ses pechiez, et en voullenté de soustenir nostre tressainte foy et les commandemens de sainte esglise, et en ce disposer son corps et sa vie, se mestier est, et a tout pooir garder et soustenir le droit des nobles et honnestes femmes vesves et des enffans orphelins. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 234). ...afin que Dieu le vueille abattre [le vent de galerne] et amoderer, consoler et aider le pauvre peuple de nostre royaume, nous vous prions (...) que tous ensemble (...) vous disposez et mettez en estat de grace, et allez processionnellement (...) au lieu et monastere de Monseigneur Saint Denis en France, et illec (...) faites processions, prieres et oraisons envers Dieu, pour ce que dit est (Lettres Louis XI, V.M., t.10, 1483, 63).

 

-

Se mettre en bon estat. "Se mettre en règle avec la loi divine" : Et se vous ne vous mettés en bon estat vous aurés bel prier, car Dieu ne vous oirra pas. (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 251). ...et les ecclesiasticques specialment doivent monstrer exemple aux autres et eulx mettre en bon estat. (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 252). Et toy, Saincte Esgise, fais que tes suppots se mettent en bon estat, cardinaulx, archevesques, evesques, abbés, prelats et prestres, se repentent et confessent de leurs pechiés et monstrent exemple aux autres (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 275).

 

-

SPIRITUALITÉ [Dans le courant mystique] "Situation de l'âme correspondant au degré atteint pour arriver à la contemplation de Dieu" : ...la flambe de lamour [l. l'amour] quelle a des choses diuines la fait liquefier et fondre et decourir hors de soy comme la cire deuant le feu et se transporte de son premier estat et est comme toute resolue et satenuit [l. s'atenuit] et se affoiblit et se lieue en hault comme une fumee tant quelle [l. qu'elle] est rendue defaillant en esperit. (CIB., p.1451, 191).

 

-

Estat de peché : ...je vueil aler Une moie amie appeller De l'estat de pechié a grace. (Mir. nonne, 1345, 342).

 

6.

"Agissements, conduite, façon de se comporter" : ...tout honme qui demande a estre preus doit comsiderer l'estat et regarder a la vie des anciiens et de ceuls qui on vesqu conment ne par quel incidense il i sont venu, desquels espoir il portent les armes et tiennent les hiretages. (FROISS., Chron. D., p.1400, 36). ...correction n'a point de lieu a femme de tel estat. [D'une femme dévergondée] (C.N.N., c.1456-1467, 310). Le bon president, sachant aussi bien ou mieulx l'estat de sa femme que son serviteur qui faisoit ce rapport, luy respondit tresfierement [Un serviteur "révèle" à son maître les infidélités de sa femme] (C.N.N., c.1456-1467, 311).

 

-

Mauvais estat. "Mauvaise conduite, mauvaise vie" : Et ainsi le fesoient les nobles du bon temps, et estoit par eulz justise gardee, et corrigoient les gens qui disoient flabes de Dieu et soustenoient les gens de bonne vie et heoient les foles contenanches et les mauvés estas (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 143).

 

-

Faire tel estat envers qqn. "Agir de telle façon envers qqn" : Ja enviers men enffant (...), N'en feray tel estat ne si folle labour, Ains le feray nourir a joie et a baudour (Flor. Rome W., c.1330-1400, 134).

B. -

[À propos d'une chose]

 

1.

"Situation" : Si verrez l'estat de la terre. (Mir. st Val., c.1367, 133). Et Gieffroy prent congié du prieur, qui ne cuidoit pas qu'il y alast pour autre chose que pour veoir l'estat des hermitaiges, car il ne pensast en piece que son pere y feust. (ARRAS, c.1392-1393, 277). Ce jour, maistres Hue de Dicy, B. Le Viste et G. Jaier et les deux d'iceulz sont commis à soy informer sommierement de l'estat et gouvernement de l'ostel Dieu Saint-Gervais à Paris (FAUQ., II, 1421-1430, 132). ...commença une grande et longue harengue devant ses seurs, remonstrant le fait et estat de son eglise, en quel point elle la trouva et en quel estat elle est aujourd'uy. [Une abbesse s'adresse à son couvent] (C.N.N., c.1456-1467, 141). Il se trouva en ung destour ou tout a son aise et beau loisir vit et cogneut l'estat de sa besoigne, qui luy sembloit estre en bon train. (C.N.N., c.1456-1467, 258).

 

-

"Situation politique" : Sire, laissés combatre li bien de vos privés, (...) Car se nous vous perdons, vees cy nous actrappés ! Et li estat de France seroit trop abaissés (Galien D.B., c.1400-1500, 133). ...pour assembler et adviser entre eulz leurs advis sur certaines besoingnes touchant l'estat et gouvernement de ce royaume (FAUQ., I, 1417-1420, 11). De soy transporter aussi en et par tous les autres pays de Languedoc, Rouergue, Albigoys, Quercy, Agenoys, Perigort, Xaintonge, Limosin, Auvergne hault et bas et autres circonvoisins d'iceulx, et de soy informer dilligemment et bien de l'estat, gouvernement et police d'iceulx pays et de chascun d'eulx ; et, pour mieulx en savoir la verité, mander venir devers lui les nobles, officiers et autres tant et telz qu'il verra estre à faire. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 229).

 

-

Estre en tel estat : ...et que les choses estoient en meilleur estat que oncquez ne furent. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 192).

 

-

Savoir l'estat de qqc. "Avoir des nouvelles de qqc." : Mon seigneur, s'il vous plaist, g'iray Savoir l'estat de ma maison : Vous savez qu'il a grant saison Que n'y fu mais. (Mir. fille roy, c.1379, 37).

 

-

"Forme" : ...et se contenoient regardans l'estat à deux èles de la grant table pour donner vue aux estrangers, entre lesquels y avoit aucuns François droit-là venus pour leurs affaires (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 91).

 

-

"Situation d'avancement (d'un procès)" : Li dessus nommet prelat et li sires d'Antun (...) renvoioient tous les soirs ou de jour à aultre leurs trettiés et leur procès devers le duch de Normendie et ses frères en le cité de Paris, et sus quel fourme ne estat il estoient, pour avoir response quel cose en estoit bon à faire. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 3).

 

2.

[Sens affaibli] "Manière, façon, chose, circonstance" : Mais or me dittes, sire qui tant d'estas sçavés (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 41).

 

-

Tous estats de qqc. "Toutes sortes de qqc. (ici de manifestations d'amour)" : Li bons roys Bauduins jut avockes s'amie : De baisiers amorous, plains de grant druerie, De tous estas d'amours fist si bien se partie Que Synamonde en fut trestoute rapaisie. (Bât. Bouillon C., c.1350, 91).

 

-

En tous estas

 

.

"À tous points de vue" : A treze ans fu si bielle, si douche et agenssie, Parfaitte en tous estas, sage, bielle nourie N'est homs, se il le voit, qui n'ait le chiere lie (Flor. Rome W., c.1330-1400, 136).

 

.

"En toutes circonstances, de toute manière" : En apriès, li dis contes remercia grandement tous ses hommes pour le bonne volenté dont il les vey, car il li prommisent confort et service en tous estas. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 198). ...messires Robers d'Artois (...) avoit toutdis esté ses plus especiauls compains et amis en tous estas. (FROISS., Chron. D., p.1400, 196). Je reviens de vëoir le plus noble qui soit : C'est li aisnés des filx Seguin (...). Et dit qu'en toux estat obaÿr vous voroit (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 2).

 

.

"Quelles que soient les conditions" : On doit ung trayteur, quant on le voit pulent, En fausse vollenté et en mal convenent, Guerver [grever] en tous estas sans nul detriement (Hugues Capet L., c.1358, 220).

 

-

En nuls estats. "D'aucune façon" : LA FILLE DU ROY. ...Mon corps ne se consentira En nulz estatz en mariage (DU PRIER, Roy Adv. M., 1455, 32).

III. -

En partic. "Situation sociale ou politique"

A. -

"Situation d'une personne dans la société"

 

1.

"Condition, position sociale, rang, richesse..." : ...pour ce vueil que soiez dame De l'ostel de Mons et maistresse, Ne plus ne serez cy abbesse : C'est a vous trop petit estat. (Mir. abbeesse, 1340, 97). ...Que les evesques que le conte Guillaume a degradez a honte Resoient en leur estat mis (Mir. st Guill., c.1347, 12). Et serez chevallier, car ainsi le voray, Se mainterez estat noble, poissant et gay, Car vous arez du mien tant comme j'en aray (Hugues Capet L., c.1358, 94). ...tant pour la prise du dit chastel comme pour la garde d'ycelui il ont bien fraié jusques à la somme de deux mille francs d'or et plus, pour quoy les dis supplians sont moult apeticié de leur estat (Doc. Poitou G., t.4, 1371, 96). ...icellui de Ruilly est homme bien né et renommé, et n'est pas à presumer que un homme de tel estat eust prins par mariage une tele fille si diffamée (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 321). ...il n'est pas homme de tel estat qui doye avoir boutons d'argent dorez en garde et repost (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 519). Et veez comment n'est personne de quelconque estat, qui se puisse excuser d'aydier les mors : n'est celuy qui puisse vrayement dire : "Je ne puis plourer pour les trespassez, je ne me puis repentir pour prier devotement pour eulz". En quelque lieu tu soyes et quelconque povreté tu ayes, tu pues cecy faire (GERS., Déf., 1400, 229). ...de femmes y a grans presses, De povres et de grans maistresses Et de gens de trestous estas (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 78). "Et comment, sire, ne estes vous pas assez saige pour scavoir ce qui est a faire ? Voulez vous amendrir vostre estat ? Voulez vous estre gouverné comme ung enfant ou pucelle soubz la verge des autres ?..." (GERS., Noël, p.1404, 307). ...car l'en dit que desja avoient esté mors et tuez en ce royaume, tant d'un costé que d'autre plus de XX mil personnes de tous estas, tant en armes que autrement (BAYE, II, 1411-1417, 84). ...de courtoisie de MdS le duc, la dite damoiselle sera vestue et habillée bien et honorablement, selon son estat, et que ce sera huict jours après la solemnization du dit mariage, enjouélée en manière que ses joyaulx et vaisselle vauldront jusques à la valeur et estimation de deux mil salus d'or. (Comptes Lille L., t.1, 1449-1450, 398). C'est a dire, mon ami, que au temps que Fortune est amie de quelque homme et qu'elle l'a mis en aucun estat, alors il trouvera de faulz amis sans nombre, mais quant elle lui tourne le dos il n'en trouvera un seul. (LA SALE, J.S., 1456, 75). ...par icelle [vertu] vint en la grace des princes, seigneurs et aultres gens de tous estaz. (C.N.N., c.1456-1467, 23). ...eulx partiz de l'ostel ou ils estoient, au premier homme, de quelque estat ou condicion qu'il fust, qu'ilz rencontreroient a l'yssue du dit hostel, compteroient toute la maniere dudit different (C.N.N., c.1456-1467, 393). Vivons en paix, exterminons discord ; Ieunes et vieulx, soyons tous d'ung accord : La loy le veult, l'appostre le ramaine Licitement en l'espitre rommaine. Ordre nous fault, estat ou aucun port. Nottons ces poins, ne laissons le vray port, Par offensser et prendre autruy demaine. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 63). Je scay chanter, je scay baller, Je scay chasser, je scay voller, Prendre poisson a l'eschappée, Et pour bien faire une pippée Je nen crains homme de vous estas. ["de votre condition"] (Pipée R., c.1470-1480, 166). Et ce qui mouvoit ledit du Lau de ce faire estoit, comme l'on disoit, pour confermer son estat et son fait et pour tousjours demourer en son entier ; et asseura ledit de Nemours de sa compaignie. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 189). ...le roy delivra ses lettres patentes de saufconduit, qui furent portées audit Julio, pour luy et pour tous ceulx qu'il vouldroit amener en sa compaignie, de quelque estat, qualité, nation ou condition, et en quelque abillement qu'ilz fussent. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 354).

 

-

Estat majestal/royal. "Condition de roi" : Et li enffes est jones et de legier esprit : si ara mestier que il soit menés et gouvrenés de bonne doctrine ; et li ensengniés et faites ensengnier tous les poins et les estas roiaulx qu'il doit et devera tenir. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 282).

 

.

Crime de l'estat majestal. "Crime de lèse-majesté" : Et se il pooient estre trouvé en nostre royaume, nous commandons et volons expressement que punitions en soit faite comme de traittes et rebelles à nous, par le manière qu'il est acoustumé à faire en crime de l'estat majestal. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 49).

 

-

Estat imperial : L'empereur vint hors la porte A tout son sceptre royal Et le tiaire qu'il porte En estat imperial (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 211).

 

-

Estat de + subst. "Rang, condition de" : ...veulz que la creature qui estoit aincoires a naistre fust devant moy homme parfait comme pour recevoir estat de chevalier. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 51). Et, pour tant que nous avons parlé de l'estat de chevalerie et de noblesse, premierement vueil demonstrer comme noblesse et chevalerie commença (BUEIL, II, 1461-1466, 68). Et ainsi le doit faire tout noble et bon chevalier et tous aultres suyvans la guerre soubz l'estat de chevalerie, lequel est ordonné en cestuy corps mistique pour deffendre la foy et la loy de Dieu (BUEIL, II, 1461-1466, 77).

 

-

Femme/homme/gens d'estat. "Personne(s) de rang élevé" : ...en revenant de l'ostel de la Royne, qui est près de la porte Barbette, vers l'eglise des Blans Manteaus, accompaigné moult petitement selon son estat (BAYE, I, 1400-1410, 206). ...et pour paier et faire faire le service ecclesiastique dudit defunct selon l'estat de sa personne (FAUQ., III, 1431-1435, 151). ...ilz vindrent en un boys que l'en nomme Guigneputain, environ heure de nonne, se arresterent illec, et, par là, devant eux passoit un homme de pié qui leur sembla estre assez homme d'estat, lequel homme ilz arresterent (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 72). ...comme la foy s'acreut en France par Clotilde, espouse au roy Clovys ; et, par le contraire, n'est mal qui ne vienne en un royaume quant femmes d'estat se tournent a mal. (GERS., Annonc., a.1400, 239). ...ce fu grant mescance Et pités qu'à tel fait aplica sa sustance ; Car mout fu nobles hons d'estat de gouvernanche (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 261). A ce disner furent seigneurs, dames et damoiselles, chevaliers et gens d'estat, que de tres longtemps un tel disner n'avoit esté fait. (LA SALE, J.S., 1456, 170). Et, peu de temps après, vint et arriva à Paris monseigneur de Chastillon, grant maistre enquesteur et general reformateur des eaues et forestz, pour prendre, recevoir et veoir les monstres de bannieres des officiers, gens d'estat et populaire de la ville de Paris. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 232).

 

.

Estre d'estat. "Être de condition élévée" : Ains amaine foison de gent Qui sont d'estat et de valour (Mir. Berthe, c.1373, 247).

 

-

Grand estat : Et lequel [bien] desirent principalment et mesmement ceuls qui sont en grans estas et en grans dignités, et avecques ce, qui est le louier des plus tresgrans biens. (ORESME, E.A., c.1370, 249). Aprés il parle de la matiere secondaire, comme sont richesces et grans estas et teles choses, pour lesquelles l'en honeure aucunnes foiz les gens. (ORESME, E.A.C., c.1370, 251).

 

.

De bel/grand/haut estat. "De haut rang" : ...en leur compaignie un jeunes homs de bel estat, nommé Jehannin Le Normant, vindrent ensemble jusques à Villeneuve Saint-George (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 62). ...uns anciens chevaliers, moult noblement acesmés et ceint d'une ceinture a pierres precieuses et a perles, monté sur un hault palefroy lyart, noblement acompaignié jusques a douze hommes de grant honneur et de grant estat, s'en vint vers la route du conte. (ARRAS, c.1392-1393, 38). Et avec l'ancien chevalier alerent pluseurs dames et damoiselles de hault estat qui firent bien venant et moult honnourerent la contesse et sa fille (ARRAS, c.1392-1393, 39).

 

-

Homme de/du moyen estat : Item, dist que, lui et nommé Perrin Le Plastrier, gros homme brun et de moyen de estat, IIIJ ans a et demi ou environ, s'acompaignerent ensamble en icelle ville de Troyes (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 140). ...un compaignon nommé Perrin, qui est un homme de moïen estat, à un visaige rondelet et un peu rousset, et lequel se disoit estre sergent du Chastellet de Paris (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 386). Et avoit esté ordonné, à faire ycelle entreprinse, que tous lesdiz biens seroient partis et butinés équallement, et que chascun seloncq son estat en auroit sa porcion, sans y faire aulcune fraude. Laquelle ordonnance ne fut point entretenue. Mais en furent fraudés la plus grand partie des compagnons, par espécial du moyen et mendre estat. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.6, c.1444-1453, 90). Il estoit naturellement amy des gens de moyen estat et ennemy de tous grans qui se povoient passer de luy. (COMM., I, 1489-1491, 68).

 

-

De bas/pauvre/petit/simple estat. "De modeste condition sociale" : ...veu et attendu l'estat dudit Colin, prisonnier, qui, par sa confession, est homme vacabond, de povre estat, et auquel n'appartient pas avoir vaissele d'argent (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 348). ...veu l'estat et personne duditprisonnier, qui est homme de petit estat et gouvernement (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 371). ...soy voyant ainsi vitupéré et injurié des parolles d'icellui Billart, qui estoit ung petit homme, de bas estat et de petite renommée (...) eust féru du poing ycellui Billart (Ch. VI, D., t.2, 1403, 49). ...Pignères, homme de petit et bas estat (Ch. VI, D., t.2, 1417, 100). ...il dit en ses lettres que, quant il vint, le royaume estoit mal gouverné par gens de petit estat (FAUQ., I, 1417-1420, 31). ...plusieurs assemblées de gens de petit peuple et petit estat (Ch. VI, D., t.1, 1418, 399). ...duquel icelluy suppliant ne scet le nom, excepté qu'il est fourreur et de petit et simple estat (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 89). ...icelle dame de Chasteaubriant eut esté contractée par mariage o personne de petit estat, eu esgard à la maison dont elle est issue au très grand abaissement d'elle (Cartul. Laval B., t.5, 1450, 87). Si ce fut personne moyenne De bas estat qui eust fet le honte, On n'en tiendroit pas si grant honte ; Mes ly, qui est riche et puissant Et ha si grant gouvernemant D'office et d'auctorité, Cent mille foys est plus nocté. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 157). ...specialement estoit il bien venu des femmes, comme entre les chambrieres, meschines de bas estat, et aussi des aucunes des plus grandes de Romme. (C.N.N., c.1456-1467, 302). ...les biens qu'il [Louis XI] prenoit sur sondit peuple donnoit et distribuoit aux eglises, en grans pensions, en ambassades, et gens de bas estat et condicion, ausquelz, pour les exaulcer, ne se povoit tenir de leur donner argent, biens et possessions, en telle façon qu'il avoit donné et aliené la pluspart du demaine de son royaulme. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 137).

 

-

[Coordonné à lettres de créance.] Lettres d'estat. "Certificat de notabilité" : Se vous voulsissiez avoir sceu des nouvelles, vous deussiez (...) avoir aporté lettres de creance ou d'estat (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 56).

 

-

Selon l'estat de qqn. "Selon le rang social de qqn" : Et [fu] le conte logié ou plus riche qu'il eust oncques mais veu. Et fu chascuns logié selon son estat, qu'ilz disoient que en leurs propres hostieulx ne feussent ils pas mieulx. (ARRAS, c.1392-1393, 39). ...en revenant de l'ostel de la Royne, qui est près de la porte Barbette, vers l'eglise des Blans Manteaus, accompaigné moult petitement selon son estat (BAYE, I, 1400-1410, 206). ...et pour paier et faire faire le service ecclesiastique dudit defunct selon l'estat de sa personne (FAUQ., III, 1431-1435, 151).

 

.

Estre en petit estat de qqc. "Montrer sa modeste condition en portant, en utilisant telle chose" : Soyez humbles et humains au grant et au petit. Et, se vous veez un bon homme d'armes qui soit povres et en petit estat de vesture ou de monteure, donnez lui du vostre selon ce que vous sentirez vostre aisement et selon ce qu'il sera de value. Soiez larges aux bons. Et quant vous donnez quelque chose, ne le faictes pas attendre longuement. (ARRAS, c.1392-1393, 85).

 

-

Conduire/soutenir/tenir son estat. "Vivre selon sa position sociale" : À Messire Raoul de la Greve, clerc de Monseigneur, pour don à li fait par Monseigneur d'Avrenches, lieutenant de Monseigneur le Captal, de XII frans par mois pour aide à soustenir son estat, pour ce que pour le temps ses benefices estoient de si petite value quil nen povoit avoir sa chevance ne son estat soustenir (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 119). Enfans, je vous ay envoyé en vostre vaissel assez or et argent monnoyé pour bien tenir vostre estat, et bien paier voz gens pour IIIJ. ans. Et n'ayez doubte, vous avez assez bescuit, eaue doulce, vin aigre, chars salees, poissons salez et de bons vins pour grant temps. (ARRAS, c.1392-1393, 88). Secondement que les povres ne doyvent point avoir de honte de leur povreté, ne les riches orgueil de leurs richesses : on puet bien tenir estat mais que ce soit par mesure et humilité et sans autruy injure. (GERS., Noël, p.1404, 296). Et auront chascun, de don, mil frans (...) pour leur aider à soustenir leurs estaz et les frais qu'il leur convendra faire à cause de leur office. (Ch. VI, D., t.1, 1406, 292). ...que ladicte vesve et ses enfans aient de quoy vivre et conduire leur estat honnestement (Ch. VI, D., t.1, 1413, 365). À monseigneur Charles de Bourbon, gendre et filz de monseigneur le duc de Bourgoingne, auquel mondit seigneur par ses lettres patentes donnees à Provins le XXIIIIe jour de mars mil IIIIc et XVIII a ordonné qu'il ait et prengne de lui, pour lui aidier et soustenir son estat, 300 frans de gaiges ou pensions par mois (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 23). ...et leur a convenu vivre en grant chierté, et soustenir leur estat à l'onneur du Roy et de la Court (FAUQ., II, 1421-1430, 365).

 

-

Monter en estat. "Grimper dans l'échelle sociale" : ...ung povre homme, quant il monte en estat et son seigneur l'aveue, il se corrompt (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 19).

 

-

Venir en estat. "Acquérir un statut social intéressant, s'enrichir" : [C'est Barat qui parle] Di, chaitif, qu'as tu empensé ? Veulx-tu croire Raison la fole Qui ceulx qui la croient affole ? Se tu la crois, chaitif seras Tant com de son sens useras ; Nuls ne puet à estat venir Qui se veult à Raison tenir, Mais à grant paine se chevit Et tousjours en souffreté vit (JACQUES BRUYANT, Voie pauvreté richesse P., 1342, 24).

 

-

Trespasser son estat. "Vivre au-dessus de sa condition sociale" : Et te souveigne de ce qui fu dit en son propre chappitre de l'empereur Octovien, qui fist justice de ceulx qui en abusant trespassoient leurs estaz. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 330).

 

2.

"Manière de vivre correspondant à tel état social ; ce qui est nécessaire à cela" : Comptant par ledit Jehan Luissier, par assignacion des diz trésoriers, pour quérir et achater vaisselle d'or et d'argent neccessaire pour l'estat et arroy de madicte dame la royne de Navarre (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 81). ...pour acheter pour et ou nom de mondit seigneur pluseurs chevaulx, nappes et doubliers, chauderons et payelles d'arrain et payelles et hastiers de fer pour l'estat de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 319). Ledit monseigneur le bastart avoit pour son estat à Gardane cinq personnes pour le servir et ung cheval à mes despens, et sont si déclarés, et plus madame de Pugniers pour le régir et gouverner et son filz René, ung serviteur nommé Léo pour cuysinier, ung paige nommé Ricart pour le servir, et une servente nommée Margarite pour adober sa chambre (Comptes roi René A., t.3, 1473, 21).

 

-

"Groupe des personnes au service d'un prince ; suite d'un prince" : Tant fist le conte d'Armignac que le prince et la princesse et leur estat, qui pour ce temps estoit grant, vinrent en Bigorre, et se logierent à Tarbe. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 15). ...le conte daulphin se departi tantost de Paris (...) et laissa tout son estat derriere et chevaulcha, luy et son paige seullement, le chemin de Moulins en Bourbonnois. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 219). ...chils dus de Bretagne (...) s'en retournoit viers son pais a tout son estat tant seullement. (FROISS., Chron. D., p.1400, 462). ...[le comte] ne tenoit point messire Philippe estre a luy pour celle heure, par ce que le duc l'avoit prins a son chambellan et que, depuis ce fait, le duc meismes au conte de Charolois son filz luy avoit donné son estat, ouquel le seigneur d'Hemeries tout prochainement sievoit les deux premiers chambellans pour en avoir l'absence. Parquoy ledit conte (...) juga estre raisonnable de donner le plat au seigneur de Hemeries devant nul autre, sachant que messire Philippe de Croy n'estoit plus de son estat, mes estoit monté ung degré plus hault (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 104). Toutevoiez, cessans toutes difficultéz, le duc en leissoit convenir a son filz, lequel (...) se mist en chemin a tout son estat, sans plus et sans mains, que avoit apris tous les jours (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 217). Et disoit on lors que aucuns de eulz s'estoient fait fors et avoient promis au roy de ravir son filz entre les mains du duc de Bourgoingne et de l'amener devers lui, voulsist ou non. Laquelle chose divulguee vint jusques aux oreilles du daulphin, lequel, voisin prouchain desdis Liegeois, aloit tous les jours volant et chassant parmy les forestz en son simple estat. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 295). ...et entreray à deviser de quatre estaz qui servent le corps et la bouche du prince. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 19).

 

-

"Cour d'un grand personnage" : ...dont [des mauvaises nouvelles] depuis le roy jusques au plus povre de son Estat convint tous les coeurs estre abreuvés (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 377). Le samedi environ midi, que la marée commenchoit à bouter avant, se mist madame en bateau elle et son estat (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, p.1468, 98).

 

.

[À propos d'un grand personnage] En privé estat. "En compagnie d'une suite d'intimes" : ...ils respondirent, tost conseilliés, que au roy de France voirement feroient-ils ouverture volontiers en son privé estat (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 158).

 

-

"Train, apparat, équipage" : Desoresmais je ne doy point En ville aller ne devant gent Sanz estat avoir grant et gent (Mir. mère pape, c.1355, 350). Et furent à celle jouste grant fuison de haus signeurs et de nobles dames, tant pour honnourer le duch de Bourgongne que pour veoir l'estat des dus qui là estoient : le duch d'Ango, le duch de Lancastre et le duch de Bretagne. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 218). Le roy, qui scot leur venue, party de Senselio ou il estoit, et s'en vint a Nantes, car les deux chevaliers qu'il avoit envoiez devers Remondin estoient repairiez et avoient compté au roy la responce de Remondin et le grant estat ou il venoit. Et pour ce le roy se tray a Nantes, et manda toute sa baronnie, pour ce qu'il ne vouloit pas que Remondin le trouvast despourveu de gens. (ARRAS, c.1392-1393, 54). Et se party Gieffroy a belle compaignie et a riche estat, et emporta grant finance, et en mena avecques lui ung varlet qui avoit esté a Romme et revenu jusques a Thoulouse avec son pere, et lui commande qu'il le maine par tout le chemin que Remond, son pere, ala, et qu'il le loge en toutes les hostelleries (ARRAS, c.1392-1393, 275). Phelippes d'Artevelle encharga un grant estat de biaux coursiers et destriers, et avoit son sejour comme uns grans princes, et estoit ossi estofféement dedans son hostel que li contes de Flandres estoit à Lisle. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 243).

 

.

En grant estat de personnes. "En grant arroi de personnes" : ...de la dite partie d'Angleterre estoit le cardinal de Viscestre, qui a ladicte convencion estoit venu en grand et noble estat, tant de chevaliers, escuiers, que d'autres gens d'eglise. (C.N.N., c.1456-1467, 385).

 

.

En petit estat : Et pour ce que sambloit aux Samites qu'il estoit en petit estat et moult petitement acompaignié selon la dignité de son office et la renommee de lui, sy luy presenterrent .XV. livres de vaixelle d'argent et .XV. serviteurs pour la servir et acompaignier. (LA SALE, Sale D., 1451, 193).

 

-

"Façon de vivre, train de vie" : ...je vous ay convent Que ravoir vous feray vo terre quitement, Et pour l'amour de vous leveray estat gent (Hugues Capet L., c.1358, 23). "Beau Filz, jeune Moyse," dist la royne, "a toy appartient, et a toy tu doys commaincier premierement, de corrigier et restraindre les oultrageux estaz du royaume de Gaule, qui sont en prejudice de la chose publique du peuple a toy commis." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 330). Ces trois traitres soubdoyers se peuent ainsi nommer : Flateur mensongeur, Delit luxurieux, Estat pompeux, oultrageux ou ambicieux. Le premier veult corrumpre Verité, le second veult corrumpre Chasteté, le tiers veult corrumpre Humilité. (GERS., Annonc., a.1400, 234). Je vous pri et supplie qu'il vous plaise leur donner estat de quoy ilz vivent honnourablement le surplus de leurs jours (BUEIL, II, 1461-1466, 173).

 

.

Prov. Cil son estat veut deffaire Qui fait sa despense plus hault Monter que sa rente ne vaut : ...cil son estat veult deffaire Qui fait sa despensse plus hault Monter que sa rente ne vault. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 469).

 

.

"Dépenses" : ...il recoupa et retira devers luy la libéralité du père. Il diminua les estats en sa maison (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 196).

 

-

Grands estats. "Festins, fêtes" : ...les bons vins, les delicieuses viandes, les cointises, les grans estas, les richoises... (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 309). Quand est à parler des grans estas qui y furent fais sans nombre en divers mès de boires et de mengiers très plantiveusement, par l'espace de huit jours ou environ, ilz seroient trop longz à déclairer. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1444-1453, 371).

 

.

Tenir son estat. "Donner une réception (digne de son rang)" : Le jour Nostre Dame en septembre il i oï messe, et fu là tout le jour, et i tint son estat et cour ouverte as chevaliers de son hoost. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 277). Et donna li contes de Flandres à disner, en celle tente, le duc de Lenclastre et le conte de Bouquinghen et les seigneurs d'Engleterre, et là furent li estat tenu mout grant de l'une partie et de l'autre. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 154). Qant il furent tout venu, la roine tint son estat et sist a table solempnement en la sale. (FROISS., Chron. D., p.1400, 98).

 

-

Pour estat. "Pour la montre, pour se faire admirer" : Phelippes d'Artevelle avoit son page monté sus un biau coursier dalés lui, qui valoit encores pour un signeur cinc chens florins, et ne le faissoit pas venir avoecques lui pour cose que il se vosist embler ne defuir des autres, fors que pour estat et par grandeur et pour monter sus, se cache sus les François se faissoit. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 4).

 

.

Avoir ses estats. "Posséder les moyens de mener un train de vie luxueux, conforme à son rang" : ...maistre Pierre d'Ailly (...) qui estoit nez de Compiegne, et avoit esté estudiant et après maistre du college de Champaigne dit de Navarre, et qui avoit eu ses estas par le Roy de France et par son moien, car il avoit esté son aumosnier (BAYE, I, 1400-1410, 53).

 

.

Tenir les estats de qqc. "Avoir les moyens se procurer qqc." : Ils ont le sejour et les biaux manoirs, et nous avons le paine et le travail, et le pleue et le vent as camps, et faut que de nous viengne et de nostre labeur ce dont il tiennent les estas. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 96).

 

.

(De)mener/maintenir/tenir (tel) estat : ...chascun les regardoit pour le bel et grand estat qu'ilz maintenoient (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 124). Quant on sceut qu'il [le roy d'Angleterre] estoit arrivé en Antwers, gens venoient pour le voir et son grand estat qu'il maintenoit (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 137). Et appert assés par ce que nous voions, jouxte ce que fu dit ou chapitre precedent, que ja pieça aucuns povres de ceste policie murmurent et parlent contre les autres en disant que gens de Eglise ne doivent pas avoir teles possessions et que les premiers prestres ne menoient pas tel estat. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 189). Nuls il n'en renvoieroit, mais les tenroit dalés lui et leur feroit tenir estat bel, grant et souffisant, ensi que à enfans de roi et ses nepveus appertenoit. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 55). Quant les haïnnes et tribulacions vinrent premierement en Flandres, li païs estoit si plains et si raemplis de tous bien que merveilles seroit à considerer, et tenoient les gens ens bonne villes si grans estas que merveilles estoit à regarder. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 158). "...Cestui prelat," dist la royne, "qui avoit nom Endormy, demenoit grant estat, voire du patrimoine du Crucifix, et des grans emolumens qui estoient yssuz de l'emprainte royalle..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 330). ...attendu ce que par les assistens est tesmongnié icellui prisonnier estre sanz estat ou office royal, qui maine grant estat et despense tant de lui comme de sa femme (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 492). En la chambre premier avoit assés harnas, Haubers et auquetons, et glaves et faussars, Et l'aultre chambrë est garnië de beau draps, Et de rices joiaulx pour mener grans estas (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 69). ...le chemin de cy a Saint Nicolas n'est pas bien seur, mesmement pour gens qui mainent estat et conduisent femmes (C.N.N., c.1456-1467, 171).

 

-

Tenir son estat. "Avoir un train de vie conforme à son rang" : Il estoit doulx, courtois et debonnaires, vierges et chastes de son corps, larges aumosniers ; tout donnoit et departoit aux povres gens, riens ne retenoit des biens de l'Eglise fors que pour simplement tenir son estat. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 183).

 

-

Faire son estat. "Vivre selon ses habitudes" : En la forest d'Ardanne furent li enfant mas, Car n'osent yssir hors ne faire leurs estas (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 234).

 

.

Se mettre en grand estat. "Se mettre en grand apparat" : Alain manda grant foison de ses amis, et se mirent en grant estat pour aler a la court du roy, et partirent a un mardy devant la veille de Penthecouste. (ARRAS, c.1392-1393, 54).

 

-

Prendre et lever estat. "Prendre et installer un ensemble de personnes pour assurer le service domestique de sa maison" : ...peu de temps après que le dit Phelippe fu entré ou dit office, il prist et leva estat moult grant et donna livrées de robes, bien jusques à vint paires, tant à chapellains comme à escuiers, clers et autres genz (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 168).

 

-

Querir son estat à qqn. "Fournir à qqn ce qui est nécessaire à son train de vie" : Si se reposa et aisa a Paris, et le roy lui quist tout son estat et le deffrea de toute despence (Bouciquaut L., 1406-1409, 155).

 

-

Tenir (son) estat. "Établir domicile, s'installer, demeurer, résider" : En après, la feste de Noël venue, les deux roys et les roynes leurs femmes tindrent leurs estas dedans Paris. C'estassavoir le roy de France, à son hostel à Saint-Pol, et le roy d'Angleterre au Louvre. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1425-1440, 22). Quant viennent gens, je cours et happe ung pot, Au vin m'en voys sans demener grant bruyt ; Je leur tens eaue, froumaige, pain et fruyt. S'ilz paient bien, je leur diz : "Bene stat, Retournez cy, quant vous serez en ruyt, En ce bordeau ou tenons nostre estat." (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 124). En ce temps, le duc de Guyenne tenant son estat dedans le chastel du Louvre dedans Paris, la royne sa mère alla devant luy (LEFÈVRE ST-RÉMY, Chron. M., t.1, c.1462-1468, 137). ...en la sallette où il tient estat, qui est tenant à la dicte chambre, a l'on fait ung long bancs à doz et tréteaulx nouveaux pour la dicte table, et tout ce, de main d'escrignier (Comptes Lille L., t.2, 1468, 312). ...ledit seigneur roy avoit délibéré de tenir son estat, dymenche qu'estoit la Pentecouste (Comptes roi René A., t.3, 1478, 283). Et lors, voyant ledit duc de Bourgoigne que ledit connestable tenoit estat en icelle ville (lequel fut cause de la prinse d'icelle et y fist bon et grant service au roy), icelluy duc fist assembler ses gens et toute son armée et s'en vint faire une course jusques audit Saint-Quentin, et telle qu'il y eut une escarmouche bien verte et aspre pour les François (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 255).

 

-

[D'une instance judiciaire] "Tenir audience" : Aussi y est tout le conseil Des Pharisïens et seigneurs, Des Scribes et des gouverneurs Qui au jour d'uy tiennent estat. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 313).

 

3.

"Situation, fonction, office, emploi, charge" : ...comme Philippe Gilier eust et ait esté par long temps en pluseurs offices de nous et de noz predecesseurs, c'est assavoir en la recepte de Poitou, Limosin et Belleville, maistre des garnisons de nostre tres chier seigneur et pere, ou temps qu'il estoit duc de Normandie, tresorier de Mascon, maistre des pors et des passaiges de nostre royaume et en pluseurs autres estaz, entre les quelx il fu tresorier de nostre Dalphiné, et depuis tresorier de France, chastelein et garde de nostre chastel de Meleun, et commis et deputez à faire les ouvraiges, reparacions et edifices (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 341). Item, que ou nombre dessus dit seront fait et prins les officiers et estas de notre dicte ville, c'est assavoir deux argentiers (Hist. dr. munic. E., t.2, 1372, 617). ...comme le dit Philippe, son pere, ait esté par long temps en pluseurs et divers offices de nous et de noz predecesseurs, c'est assavoir en la recepte de Poitou, Limosin et Belleville, maistre des garnisons de nostre très chier seigneur et pere, ou temps qu'il estoit duc de Normendie, tresorier de Mascon, maistre des pors et passages de nostre royaume, et en pluseurs autres estaz, entre les quelx il fu tresorier (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 17). ...lesdites parolles il dist lors ausdiz mons. Le Begue et clerc dudit maistre Pierre Fresnel, pour ce qu'il cuidoit que quant un prelat est prononcié en son estat, que jamais il ne feust muez (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 522). Item, pour chacune poterie, pour son estat, XII d., et ceulx qui demeurent ou renc du seigneur ne doivent point d'avayne, mez doivent pour chacune tieulerie, pour son estat, II s. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 209). ...on avoit conclud oudit Conseil de pourveoir audit bailliage de Senlis de la personne dudit messire Jehan de Tyan, et de pourveoir ledit Buffet d'autre estat bon et honnorable (FAUQ., II, 1421-1430, 126). ...nous, aprés que sommes parvenuz à ce dit royaume et à la couronne, avons semblablement de tout nostre cuer et povoir essayé de tenir nostre dit royaume en paix et unyon, afin que (...) chascun peust profiter selon son estat et vocacion (Lettres Louis XI, V., t.3, 1467, 143). Et congnoissoit ledit duc de Bretaigne le faulx rapport [qui] avoit esté fait contre ledit de Dampmartin [et] luy donna l'estat et pencion de quatre mil frans que avoit ledit Jehan monseigneur de Lorraine. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 200). Le seneschal d'Agenès est icy. Je luy ay appointé son estat en maniere que je crois qu'il est bien content. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 281).

 

-

Pourvoir qqn d'un estat. "Établir qqn dans une fonction" : ...[pour] qu'il soyt pourveu [Charles de Bourbon] d'aucun grant et honorable estat en Saincte Eglise, selon que il appartient à homme de telle et si noble maison come celle de Bourbon, yssue et descendue de la nostre (...) nous avons jà par trois foiz escript à Nostre Saint Pere le Pape, affin qu'il vueille pourveoir à la dicte legacion et administracion de Avignon et conté de Venysse de la personne de nostre dit cousin (Lettres Louis XI, V., t.3, 1466, 99).

 

-

"Métier" : ...[pour reprendre Calais] on i envoieroit de la chité de Londres (...) ouvriers de tous estas, par quoi la ville se refourmeroit (FROISS., Chron. D., p.1400, 853). Je ne dy pas que marchander ne soyt bel estat, qui le fait sans convoitise ou avarice. (JUV. URS., T. rever., 1433, 79). Il n'est costurier ne barbier Ne fermier (...) Ne bouchier, Ne autre mestarail sa bas, Voyre en tous autres estas, En ung tas, Qui sceussent jeunesse regir, Si elle veult faire pas a pas Grans amas De biens mondains pour s'enrechir. (Pass. Auv., 1477, 119).

 

-

"Rang dans la hiérarchie ecclésiastique" : ...et icellui [d'Orgemont] ramené ou Chastellet, son cas publié, et au vespre rendu au chapitre de Paris (...) puiz remené comme en prison empruntée en ladicte forteresse, et present moult grant pueple a esté rez en estat de diacre. (BAYE, II, 1411-1417, 249).

 

-

Estat de + subst. "Office de + subst." : ...sçavoir vous faisons que notre amé et feal secretaire Me Robert de Lorris nous avons mis et retenu en l'etat de maitre de la chambre de nosd. comptes comme clerc et lay et avons fait prendre par le chancelier en notre présence le serment de luy en la maniere accoustumee et luy avons reservés et reservons l'etat et office de notaire et secretaire qu'il a par devers nous (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1346, 121). Lors vint l'angle de paradis Luy proferer plusieurs beaulx dictz (...) Disant (...) que Dieu luy rendroit Sa femme et ses enfans briefment, Et que plus gueres n'attendroit Que son premier estat tiendroit De connestable noblement. (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 210). Et ne scet on s'il est clerc, combien qu'il se soit mis en estat de prestre (FAUQ., II, 1421-1430, 244). Et en ce temps le bon duc et la duchesse, de leur grace, me misrent et ordonnarent en estat d'escuyer tranchant, avecques monseigneur le conte de Charrolois, leur seul filz, et à present mon souverain seigneur et maistre. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 118). ...et pour ung des plus notables chevaliers et d'ancienne lignée, extractz de grandes et nobles maisons, et qui tousjours ont bien et loiaument servy noz predecesseurs et nous, et qui plus a fait et veu en armes, honneur et estaz, et aussi pour l'estat et office de souverain maistre d'ostel de France, et pour la grant prouchaineté que avez à l'entour de nostre personne, avés esté, comme raison est, esleu pour estre l'ung des principaulx de ladicte election. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 241).

 

.

Exercer l'estat de + subst. "Exercer la fonction de" : Car ainsi nous plaist il et voulons estre fait, nonobstant que ledit suppliant exerce l'office et estat de lieutenant de nostredit seneschal de Poictou et judicatures, et lesquelz estat et office nous declairons n'estre derogant à noblesse (Doc. Poitou G., t.12, 1483, 572).

 

-

Estat de religion. "Mode de vie religieux" : LE GENDARME. Et vous, maistre moyne, esse honneur En l'estat de religion D'avoir femme en provision ? (P. moyne, a.1500, 47).

 

-

P. méton. "Gages, appointements" : Pour l'estat dudit monseigneur Loys du 13e jour de mars l'an 340 qu'il fu establi admirail jusques au 28 de decembre qu'il se desmit dudit office, par 291 jours au fuer de 3000 livres par an (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 29). ...audit monseigneur le prince, 1901 frans 3 gros, en prest et paiement à lui fait sur les gaiges de lui et des gens d'armes et de trait de sa compaingnie (...) et 300 frans pour son estat de ladicte armee (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 910).

B. -

"Condition politique et sociale résultant de la division du corps social"

 

1.

"Chacun des trois ordres de la société" : Et diront ly aucun trestout privéement : Regardez ce vassal qui orguilleussement Entreprent lez estas, pas n'affiert à se gent ! (Hugues Capet L., c.1358, 141). Maiz quant oultrage se joint et se marie a estat, tres mauvaise lignee s'ensuit ; c'est Fera pessima : c'est tres mauvaise beste, gouffre de mer, loup ravissable en tous estas ; en estat de clergie : symonye, faintise, ypocrisie, scismez et division ; en estat de bourgoisie : ferme, rapine, fraude, parjuremens, usure, baraterie et mainte deception ; en estat de chevalerie ou de seignourie : violence, rapine, tyrannie et puis sedition. (GERS., Annonc., a.1400, 237). ...ou Grant Conseil du Roy nostre Sire tenu par monseigneur le Chancelier, ouquel estoient aucunes personnes de chascun estat et college de ceste bonne ville de Paris, tant gens d'eglise comme seculiers (FAUQ., III, 1431-1435, 142). A la dextre de ycelle dame Sapience est le disciple aucteur et composeur de ce livre estant en chaire comme preschant a divers estas du monde que ilz sentent et gouttent de Dieu en bonté (Déclar. Hyst. S., a.1449, 134). Et, le mardi XXVIe jour de may, fut crié à son de trompe et cry publique par les carrefours de Paris, comme de toute ancienneté il soit de coustume et qu'il ne loise à nulz, de quelque estat qu'ilz soient, de faire assemblées de gens en la ville de Paris, sans le congié et licence du roy et sa justice (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 71). ROUSSIGNOL. Vous mesdisez sur tous estatz. Et vous meslez de toutes gens. (Sots Magn., a.1488, 210).

 

-

Les trois estats. "Les trois ordres : clergé, noblesse, peuple" : Et vueilliez mettre des trois estas de vostre royaulme ensamble prelatz, barons et saiges hommes des citez et bonnes villes ; et ces trois estas regarderont justement à vostre gouvernement du temps passé, se il a bien esté ordonnez et demenez, ainsi comme il appartient à si haulte personne que vous estes. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 26). ...le duc de Bedford, regent le royaume, fist assembler en la grant sale du Palais sur Seyne les prelas, chapitres, gens d'eglise, bourgois et autres de trois estas (FAUQ., II, 1421-1430, 143). Oyes par nous les clameurs et griefves complaintes des gens des trois estaz, gens d'eglise, nobles, bourgois, marchans et autres gens de l'estat commun desdictes seneschaucies, bailliages et païs à nous obeissans (Doc. Poitou G., t.8, 1431, 1). ...lesdits mayeurs et eschevins et les dix personnes ordonnées es offices de juréz (...) se assembleront tous ensamble en la halle de la dite ville et entre eulx nommeront et esliront des trois estas d'icelle neuf personnes notables telz que bon leur semblera, assavoir trois des curéz de la dite ville, trois personnes des nobles et trois des bourgois ou habitans d'icelle (Hist. dr. munic. E., t.3, 1447, 484). Et, à l'entrée que fist le roy en ladicte ville de Paris par ladicte porte Sainct-Denis, il trouva une moult belle nef en figure d'argent, portée par hault contre la maconnerie de ladicte porte dessus le pont levis, en signifiance des armes de ladicte ville ; dedens laquelle nef estoient les trois estas. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 27). Et s'en revint le roy dudit pays du Mans et ala aux Montiz lez Tours, à Amboise et ilec environ. Et puis fut l'assemblée desdiz trois estas tenue audit lieu de Tours, qui pour ceste cause y estoient alez. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 199).

 

-

Les (trois) estats de + subst. désignant un territoire, une unité politique. : Le roy dist : "Amenez le moy [le dauphin], je le recepvray et embrasceray comme mon bon filz et luy feray la meilleure chiere que je porray." Il en a parlé piteusement aux trois estas du Daulphiné (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 49). Et, le samedi ensuivant, plusieurs notables personnes et de divers estas de ladicte ville furent pardevers mondit seigneur le conte d'Eu, lieutenant pour le roy en ladicte ville (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 84). Et, pour aler au devant de lui [du roy] et le recueillir aux champs, jusques au moulin à vent y furent tous les estas de Paris, et par ordre, en honnestes et riches habiz, tout ainsi que ce eust esté pour l'entrée faire du roy. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 27). ...le conte, desirant soy trouver devers son pere le duc et, de la, devers la contesse sa femme, lessa les maladez dariere ly audit Bruselles et de tire s'en ala a Mons en Hainaut, la ou le duc se tenoit pour celle heure et y besongoit aveques les estaz du pays. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 140).

 

-

Assemblee des trois estats. "Assemblée des représentants des trois ordres" : Et lors lesdiz Cuer et Chabanes, qui estoient à Rion en une assemblée des trois estatz d'Auvergne, envoièrent quérir ledit Jehan Bonhomme, et firent tant avec luy qu'il fu content de baillier ladicte ferme audit Cuer pour lesdictes trois années, c'est assavoir pour cent réaulx pour chacune desdictes années, et fut fait le transport de ladicte ferme à lui qui parle et à Anthoine Grignon, pour et au prouffit dudit Cuer. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 412).

 

-

Assembler les (gens des) trois estats : ...la délibéracion et appointement prins par les gens des Trois Estas assamblez (Ch. VI, D., t.1, 1422, 417). ...furent assemblez au Palais de ceste ville de Montpellier les trois estatz de ce païs de Languedoc, ausquelx monseigneur de Carcassonne exposa la créance que le Roy avoit commise et ordonnée à luy et audit Octo et à moy touchant l'aide que le Roy requéroit. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 179). ...du consentement et vouloir des trois estatz et de nostre pays de Languedoc pour ce assemblez en nostre ville de Montpellier (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1463,,, 421).

 

-

Faire tenir les trois estats/tenir ses estats : Et demourerent depuis ce le roy, monseigneur de Guienne, la royne, madicte dame de Bourbon et autres de ladicte compaignie oudit chasteau des Motifz, faisans ilec de moult grans cheres, et jusques après Noel, que mondit seigneur de Guienne s'en parti et print congié du roy et de toute sa compaignie et s'en ala et retourna à la Rochelle, à Saint-Jehan d'Angely et autres ses pays voisins, pour ilec tenir ses estas et appoincter de ses offices et autres affaires de sondit pays et duchié de Guienne. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 234). ...nous estions deliberez faire tenir les troys estatz de nostredict royaume en la ville d'Orleans, au premier jour de janvier prochainement venant, où estions deliberez nous trouver en personne. (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1483, 28).

 

-

Estats generaux. "Assemblée des trois ordres du royaume de France" : Aprés cella fait, qu'il face venir a luy tous les grans personnages de son royaulme ou pays et les cités principalles les ungs aprés les autres et non pas par maniere d'Estatz, car ainsi que les consiles generaulx des crestiens sont trouvez pour reffourmer le pape et la crestianté ainsi sont trouvez Estatz generaulx d'un pays pour reffourmer et courriger le prince et les chouses mal faictes du pays (Traité politique C., c.1492-1493, 148).

 

2.

"Groupement humain fixé sur un territoire déterminé soumis à une même autorité" : Et aussi ce sont tousjours grosses gens de mestier le plus souvent qui y ont le credit et l'auctorité, qui n'ont nulle congnoissance de grandz choses ne de celles qui appartiennent à gouverner ung Estat. (COMM., II, 1489-1491, 203). ...car jà pouvoit son maistre dispouser de l'estat de Milan comme s'il eust esté sien, et faisoit la chose aisée à conduire. (COMM., III, 1495-1498, 23). Toutesfoiz il estoit myeulx seant qu'il s'en fust teü, mais jamais n'avoit eu credit en choses d'Estat, et ne s'y congnoissoit, et si estoit homme legier en parolles, mais bien affectionné à son maistre. (COMM., III, 1495-1498, 46). ...laquelle somme pour ce qu'elle avoit semblé à plusieurs estre excessive avoit esté moderée es Estatz de France à douze deniers tournois pour chascune cause, ce que a esté observé en aucuns ressors dudit pays, touteffoiz icelle moderation depuis a semblé estre dommageuse (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1490, 494).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre