C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉGLISE     
FEW III ecclesia
EGLISE, subst. fém.
[T-L : eglise ; GDC : eglise ; AND : eglise ; DÉCT : eglise ; FEW III, 203 : ecclesia ; TLF : VII, 786a : église]

I. -

[L'Église en tant que communauté]

A. -

[L'Église en tant que communauté des chrétiens, instituée par Jésus-Christ]

 

1.

[Cette communauté spirituelle considérée dans son universalité] : ...il ne vit pas com sers a sa richesse, Eins ne vuet rien Fors que l'onneur de tout le bien terrien, Et s'est plus liés, quant il puet dire : "Tien" Qu'uns couvoiteus n'est de penre dou sien. Dieu et l'eglise Et loyauté aimme, et si bien justise Qu'on le claimme l'Espée de justise. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 106). ...Le pape qui Romme maintient Et le chief de l'eglise tient (Mir. pape, 1346, 364). ...Et se fait on les chevaliers Armez aus chams, sus leurs destriers, Quant on vuet entrer en bataille, De ceste espée qui bien taille, Pour garder raison et justise, Orphenins, vefves et l'Eglise. (MACH., P. Alex., p.1369, 16). La seconde partie : de la venue misericorde en l'eglise espirituelle, selon l'exposicion morale. (GERS., Purif., 1396-1397, 60). Fut signe aussy que en la terre espirituelle de l'Eglise fut donnee paix par nostre Seigneur Jhesu Crist, selon ce qu'il disoit a ses apostres qui estoyent fondement de l'Eglise (GERS., Noël, p.1404, 301).

 

-

Eglise militante. "Communauté des fidèles sur terre" : ..."chascun doit ou tabernacle de Dieu offrir ce que il puet" ; et est le tabernacle de Dieu en l'Eglyse militant (Songe verg. S., t.2, 1378, 271). ...ou temps de Silvestre, du grant Gregoire et des lieutenans de mon Pere confesseurs, quant l'eglise militant universale, orientale et occidentale, affricane et australe et de septentrion, estoit entierement subjecte et unie a l'eglise de Romme, qui lors saintement exercoit l'office des deux clefz (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 357). Comment la royne, touchant en bref les contraires du bon besant de sa forge et des troys dames, tient sa collacion avecques ses trois compaignes pour determiner se leur forges seront lievees en la cite d'Avignon en l'eglise militant. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 360). Le second [manière de mariage] est moral entre Dieu et l'ame en l'eglise militante par grace. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46). Et avec ce, c'est une fontaine procedant et issant du lieu de plaisance, atouchant le paradis de l'eglise militante, la presente eglise catholique, qui milite en combatant contre ses adversaires, qui sont le deable, le monde et la char. (Somme abr., c.1477-1481, 99).

 

-

Eglise de paradis/Eglise triomphante. "Communauté des bienheureux qui sont au paradis" : Ottroiez nous certaine expectacion aux riches prebendes de la grant Eglise de paradis. (GERS., P. Paul, a.1394, 492). Et combien que diversement Jhesu Crist possesse la sus et ça jus, de quoy ont joye et consolation ceulz de l'Eglise triumphant et ceulz de l'Eglise militant, il est partout present et la sus et ça jus ; mais la sus il est veu face a face, ça jus il esconsé soubz espece visible du sacrement. (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 147). Le tiers [manière de mariage] est allegorique entre Crist et l'eglise [...] triumphante de paradis par conjonction de glore. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46).

 

-

Eglise universelle : ...certes tu loues saint Pierre quant il, qui estoit pape et pasteur de l'Eglise universale, souffrit estre repris, et le porta paciemment, et y obeit humblement (GERS., P. Paul, a.1394, 490). ...de la venue misericorde en l'Eglise universele, selon l'exposicion mistique et figurale. (GERS., Purif., 1396-1397, 60). ...les eglises des autres royaumes contribuent et sont tenues de contribuer raisonnablement, à la conservacion et substentacion du Pape et droiz de l'Eglise universal. (FAUQ., I, 1417-1420, 49).

 

-

Eglise de Saint Pierre/eglise apostolique. "L'Église romaine" : ...la couronne d'Escoce et li roiaulmes est de si noble condition que il est tenus de Dieu et de l'Eglise Saint Piere. (FROISS., Chron. D., p.1400, 236). La premiere est Theologie, Qui moult est haultement logie, Car le ciel tresperse et nous monstre Les choses sanz corps, et demonstre Ce qui n'est mie conversable Entre corporaulx, ne palpable, Et l'esclaire en telle maniere Que, par lui, Dieu et sa lumiere Et la Trinité cognoissons, En .III. un seul dieu confessons, Et la vraye foy catholique En une eglise apostolique (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 108).

 

2.

"Ensemble de fidèles qui, au sein du christianisme, forment une communauté particulière" : Pluseurs eglises a fondées, Qui sont moult richement doées ; Chartreus, mendians et chanoinnes, Nonnains emmurées et moinnes. (MACH., P. Alex., p.1369, 31). ...maistre Guillaume de Launoy, de la nation de Normandie, nepveu de monseigneur l'evesque de Meaulz, et archediacre de Brie en l'esglise de Meaulz (BAYE, I, 1400-1410, 12). ...Nycholas Bonnaut, bachelier en loiz, curé de l'eglise du Puy Nostre-Dame (BAYE, I, 1400-1410, 40). ...pour veoir et visiter certaines ordonnances royaulz, constitucions, arrestz, instructions, lettres et instrumens touchans et faisans mencion de la reduction de l'Eglise de France à ses franchises et libertés anciennes (FAUQ., I, 1417-1420, 47). ...et que à poursuir et conseillier ceste chose on devoit appeller des gens du Grant Conseil du Roy, de Parlement, de l'Université, de l'Eglise de Paris, le prevost des marchans et autres de la ville de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 53). Et ce premier statut departy pieça l'Eglise grecque d'avecquez la latine. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 177).

 

-

"Rassemblement, assemblée de fidèles" : ...par les eglises je n'entens fors la congregacion et l'assemblée des saintes personnes aunez et assemblez a l'onneur du treshault (Mir. Theod., 1357, 79).

 

3.

HIST. GR. "Assemblée" (trad. du gr. ekklêsia) : Eglise est assemblee ou congregacion faite pour avoir aucune deliberacion. Et en ceste maniere en use la Saincte Escripture aucune foiz. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 371).

B. -

[L'Église en tant que corps social structuré]

 

1.

[L'Église avec ses rites, sa hiérarchie, son autorité, son clergé] : ...Et adens se crucefioient, En chantant de la lopinelle Ne say quelle chanson nouvelle, Et valoient mieus, par leurs dis, Que sains qui soit en paradis. Mais l'Eglise les entendi Qui le batre leur deffendi, Et si condempna leur chanson Que chantoient li enfançon, Et tous les escommenia Dou pooir que Dieus donné li a... (MACH., J. R. Nav., 1349, 146). Je dy par raison semblable seroit excusé le marié de cognoistre sa cousine quant il est jugié par l'eglise selon les drois. (ORESME, E.A.C., c.1370, 318). Le sacrement de la messe ne puet fallir ; item ce qui est fait pour et ou nom de l'Eglise quant le mort n'est point excommenié, car autrement ne luy vault. (GERS., Déf., 1400, 238). Je tiens que la reformacion de l'Eglise se doit faire par eulz. Que les curez et gens d'Eglise, qui a ce sont ordonnez, mettent bonne diligence a traitier doulcement tous ceulz qui se confessent, et a se maintenir honnestement. (GERS., Concept., 1401, 429). à tous lesquelz commandemens de l'eglise touchant lesdictz differens ilz n'eurent jamais reverence ny obeissance. (COMM., I, 1489-1491, 165). Je vous donray maintenant le baptesme Tressingulier, selon Dieu et l'Eglise, Mais que soyez dorenavant bien ferme A le servir, mon enffant : c'est la guise. (LA VIGNE, S.M., 1496, 215).

 

-

(Nostre mere) sainte Eglise : Pour Dieu ne soiez pas nuysans A sainte eglise. (Mir. prev., 1352, 239). ...par ledit Salmon, fu requis ausdiz prestres et chappellains le saint baptesme ordonné par Nostre Seigneur Jhesu-Crixst estre fait, prins et donné à sainte eglise à toutes personnes et creatures qui le requierent (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 52). Et en tous voz affaires reclamez l'aide de vostre Createur, et le servez diligemment, et amez et creniez comme vostre Dieu et vostre Createur. Et Nostre Mere Saincte Eglise soustenez, et soiez si vrais champions encontre tous ses malveullans. (ARRAS, c.1392-1393, 85). Ces paroles du prophete David sont recitees en nostre mere saincte Eglise, a l'introïcte de la grant messe (GERS., Purif., 1396-1397, 59). Quant au premier, je considere que ame devote, desirant scavoir les misteres de nostre foy et religion pour soy eslever aux louenges de son Dieu et son Sauveur, pourroit maintenant demander a nostre mere saincte Eglise la cause de son esjoyssement, et dont vient la feste et la solemnité, le chant et le service qui se fait presentement. A que respond briefment nostre mere saincte Eglise par les paroles proposees du prophete (GERS., Purif., 1396-1397, 60). Se les suffrages se font par maniere de priere et intercession seulement, et s'ilz se font ou nom de saincte Eglise comme en la messe et autres heures, telz suffraiges peuent autant valoir a pluseurs comme a ung (GERS., Déf., 1400, 233). Je voel bien proceder avant en ce mariage, mais que sainte Eglise s'i asente. (FROISS., Chron. D., p.1400, 801). Pleni sunt celi et terra gloria tua ; chante nostre mere saincte Esglise que le ciel et la terre sont plains de la gloire de Dieu ? (GERS., Noël, p.1404, 299). Car dit la loy de Dieu que foy catholique doit estre entierement, fermement et unement creue, ainsi comme Nostre Sainte Mere Eglise le nous commande, se estre voulons participans ou merite que dist Jhesu-Crist à Saint Thomas : Beneurez seront ceulx qui ne me verront et me croiront. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 42). Maiz pour quoy Dieu seuffre sa sainte Eglise et sez sacrez ministres ainsi desoler, violler et mespriser, vouldroye je bien encor, s'il ne te desplaisoit, enquerir. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 54). O sainte mere Eglise, tu fus fondee sur humilité, qui est la premiere pierre de l'edifice de Jhesu Crist, et par humilité gardee soubz la cremeur de Dieu es eslevee en exaltation sur le monde. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 56). ...je vous ay espousée en saincte eglise (C.N.N., c.1456-1467, 341).

 

-

[Dans des formules de serment] : Dame, foy que doy sainte Eglise En qui ma foy est toute assise, Pour nulle rien ne le feroie... (MACH., J. R. Nav., 1349, 172). ...Et je vous jur, par sainte Eglise, Que vostre honneur y garderay En tous les cas que je saray. (MACH., P. Alex., p.1369, 238).

 

-

Prov. Tant aime-t-on Dieu qu'on suit l'Eglise V. aimer

 

-

Service de l'eglise. "La messe" : Neantmoins je scay bien que c'est grande consolacion d'oïr parler de Dieu et des choses divines, et n'est pas temps perdu, jassoit ce que on ne entent pas tout, comme les simples gens oyent a proffit le service de l'eglise en latin combien que ne l'entendent mie. (GERS., Trin., 1402, 155). ...a ceste occasion estoit privé de la digne et tressaincte consecracion du precieux corps de Jhesus, du saint service de l'Eglise [Un moine devenu aveugle] (C.N.N., c.1456-1467, 36).

 

-

Homme/gens/personnes/seigneur d'eglise. "Membre(s) du clergé" : La arrivent tous grans seigneurs Les ainsnez et les jouvigneurs, Il ont argent, encore en veulent, Et dient que plus avoir seulent Chevaliers, bourgois, gens d'eglise, Clercs, marchans, peuple de grant guise, Et de femmes y a grans presses, De povres et de grans maistresses Et de gens de trestous estas (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 78). ...où estoient assemblez les Roy de Sicile, duc de Berry, duc de Bourgoigne (...) l'Université de Paris et pluseurs autres barons et clers, et gens d'eglise (BAYE, I, 1400-1410, 181). Je tiens que la reformacion de l'Eglise se doit faire par eulz. Que les curez et gens d'Eglise, qui a ce sont ordonnez, mettent bonne diligence a traitier doulcement tous ceulz qui se confessent, et a se maintenir honnestement. (GERS., Concept., 1401, 429). Et ce jour, yceulz habitans en grant devocion firent par les gens d'eglise estans en leur compagnie dire une solempnele messe de Nostre-Dame (FAUQ., II, 1421-1430, 279). Mays bien me sembla, a sa chiere, Qu'il n'avoyt pas bien la manere De homme de guerre, mays d'eglise, Et que son entente avoit misse Aultre part qu'en mondanité. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 96). ...le cardinal de Viscestre (...) estoit venu en grand et noble estat, tant de chevaliers, escuiers, que d'autres gens d'eglise. (C.N.N., c.1456-1467, 385). ...je ne me puis jamais marier, car je suis homme d'eglise (C.N.N., c.1456-1467, 415). ...ung maryé, de qui la femme estoit belle, doulce et gracieuse, et avec tout ce tresamoureuse d'un seigneur d'eglise, son propre curé et prochain voisin (C.N.N., c.1456-1467, 492). Le promoteur fut arriere adverty comment son curé se gouvernoit oultre la regle, bonne et honeste conversacion des personnes d'eglise (C.N.N., c.1456-1467, 531). Mais demandez aux gens d'esglise Assavoir s'ilz m'en noteroient, Je cuyde qu'ilz m'en defendroient Tres bien envers et contre tous. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 992). Gens d'eglise, desdaignans leur preface, Hantent foires, assemblées et marchés Et la guerre suyvent de place en place Sans regime mettre en leurs eveschez. (Cene dieux, c.1492, 110).

 

-

P. méton. "État ecclésiastique" : ...se ung prestre fait fornicacion ou adultere, on le doibt gecter hors de l'eglise, et doibt faire penitence avecques les gens laiz. (JUV. URS., T. rever., 1433, 67).

 

2.

[L'Église dans le siècle]

 

a)

"Société des ecclésiastiques, en tant que personne morale dotée de biens-fonds et d'autres biens" : ...avons octroié et octroions audit Jaques, pour lui et pour ses hoirs (...) que (...) il puissent toute la proprieté de la maison dessusdite bailler et transporter en eglise et en personnes d'eglises, soient religieux ou autres (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1346, 282). Ne pensez point (...) sur moy qui suy archevesques de Couloingne, que je doye rompre mon estat pour le vostre refaire, ne vous donner le patrimosne de l'eglise. Mes Dieu, nennil ; ma concience ne s'i accorderoit jamais (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 144). ...che saint cardinal (...) tout donnoit et departoit aux povres gens, riens ne retenoit des biens de l'Eglise fors que pour simplement tenir son estat. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 183). Et tu, Dante, poete de Florence, se tu vivoyes adés, bien auroys matiere de crier contre Costentim, quant, ou temps de plus observee religion, le osas reprendre, et lui reprouchas en ton livre qu'il avoit getté en l'Eglise le venin et la poison dont elle seroit desolee et destruicte, pour ce qu'il donna premier a l'Eglise les possessions terriennes, que aucuns aultres auctorisiez docteurs lui tournoient a louenge et a merite. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 56). Ne je n'entens pas pourtant blasmer les proudes hommes seculiers qui de devotion parfaite ont donné a l'Eglise les possessions. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 178). Si l'Eglise est bleciée par deffault de gouverneur ou en autre maniere quelle qu'elle soit, le gouverneur de l'Eglise peut demander qu'elle soit restituée par le souverain en son premier estat, et ne luy nuyra point le contralct de l'autre gouverneur, et fust orres ledit contralct decrecté du prelat, quant il apparoistra l'Eglise avoir esté bleciée. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 36). Les Eglises en alienant leurs choses ont singuliere raison, et y a certaine mesure ordonnée selon laquelle elle povent aliener leurs choses ; c'est assavoir o le decrect et auctorité du prelat, et non autrement. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 37).

 

b)

P. méton. "Ensemble des membres du clergé dans une communauté" : Car les nobles, l'eglise, les manans et habitans vindrent au devant de luy, en luy presentant les clefz de la ville et du chasteau. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 303).

 

-

"Juridiction ecclésiastique" : ...ledit mons. le prevost demanda ausdiz presens conseilliers leurs advis et oppinions se, veuz les faiz cogneuz par icelle prisonniere, le roy devoit avoir la cognoissance, ou se elle devoit estre rendue à l'Eglise, pour en faire ce que bon leur sambleroit (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 311).

 

.

Cours de justice d'Eglise : Ci dit des cours de justice d'Eglise. Plusieurs cours de justice vi, Ou lieu susdit, je vous plevi, Ou de mainte coustume user Je vi, et de droit abuser. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 54).

II. -

[L'église en tant qu'édifice] : Si alai a l'esglise ; mais, Tantost com le piet mis dedens, Je fis un veu entre mes dens... (MACH., Voir, 1364, 190). ...je, Nychole Oresme, doien de l'eglise de Rouen, propose translater et exposer en françoys [un livre d'Aristote appelé Du Ciel et du monde]. (ORESME, C.M., c.1377, 38). Nous lisons que saint Pol, le glorieux patron de ceste esglise, aloit persecuter la foy crestienne a Damas (GERS., Pent., p.1389, 77). ...lui estant en l'abbaye de Saint-Denis en France, environ heure de grant messe, ainsi comme il estoit derriere le grant autel d'icelle eglise, auprès d'une des chappelles estans illec, il vit une aumaille (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 4). Et autre chose ne print en ycelle aumaille, jà soit ce qu'il y eust plusieurs biens, comme aournemens appartenans à une eglise, chasubles et autres choses appartenans à dire et chanter messe. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 6). ...nostre sermon se pourroit diviser en quatre briefves parties : La premiere : de la venue misericorde en l'eglise materiele, selon l'istoire de la solemnité presente et l'exposicion litterale. (GERS., Purif., 1396-1397, 60). ...aucunes personnes incogneues et meues de mauvaise volenté ont miz et ataché aux portes de l'eglise de Nostre-Dame de Paris et de pluseurs autres eglises certeinnes cedules diffamatoires en langage françoiz (BAYE, I, 1400-1410, 95). Le IIJe de novembre, y ot processions et grant assemblée de peuple en l'eglise Nostre-Dame de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 188). Car onques dame d'onneur ne peust amer homme envieux, se ne fust sur les bonnes vertus : pour en estre le meilleur, comme a l'eglise le plus devot, a table le plus honneste mangant (LA SALE, J.S., 1456, 20). ...[les moines] tant firent, pour abreger, qu'il [le seigneur] leur fonda et fist une tresbelle eglise et couvent (C.N.N., c.1456-1467, 215). ...en l'eglise de saincte Goule, a Bruxelles, estoient a ung matin pluseurs hommes et femmes (C.N.N., c.1456-1467, 338). Audit Morice, le tailleur, (...) III cannes et demye de veloux noir pour faire une grande couverte de parement à la devise du roy, pour mettre soubz lui à l'église (Comptes roi René A., t.2, 1479, 445). Mandement adressant au receveur d'Anjou Pierre Le Bouteiller de payer aux doian et chappitre d'Angiers la somme de cent livres tournois. Laquelle somme leur est deue de l'année mil IIIIe. soixante et quinze pour les anniversaires qu'ilz ont acoustumé dire et faire dire chacun an en ladite église par l'ordonnance du roy. (Comptes roi René A., t.3, 1480, 250). ...par lequel [mouvement de terre] toute Ytallie fut concussée et la couverture de l'eglise Saint Perre en la plus grande partie, avecques les trabs furent tumbez et gectez par terre (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 106 r°). Cestui predist le grant mouvement de terre qui fut en la partie orientalle, par especial en la terre de promission, qui subvertit plusieurs villes et ecglises et ediffices (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 118 r°). Le vendredy seiziesme jour en somme De ce dit moys, le roy fut ouÿr messe Dedens l'eglise de Saint Pierre de Romme (LA VIGNE, V.N., p.1495, 235).

 

-

Eglise forte. "Église fortifiée" : Et a esté en compaignie de plusieurs gens de guerre, qui ont assailly eglises fortes, et icelles et iceulx qui estoient dedans prins et raençonné par force, prins à prisonniers les diz estans dedans icelles eglises, comme s'ilz feussent noz ennemys (Doc. Poitou G., t.8, 1445, 218).

 

-

[Utilisé p. anal. pour désigner un temple de l'Antiquité païenne] : Ponpeyus fut très glorieux en son empire, mais tantost qu'il fist de l'Eglise estable à ses chevaux, il fina ignominieusement ses jours. (FAUQ., III, 1431-1435, 102).

 

-

Eglise cathedrale. "Église épiscopale d'un diocèse" : ...ces deux joennes enffans (...) furent conjoint par mariaige ensamble, en l'eglise cathedrale de Saint-Estienne, à Bourghes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 227). ...tu le doys recevoir [le saint sacrement] aus dictes solennitez es eglises cathedrales et aux autres grans eglises, la ou tu te trouveras devant ton peuple (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 263). ...l'eglise catedral de Nostre Dame de Rains (FROISS., Chron. D., p.1400, 175).

 

-

Eglise collegiale. "Lieu de culte qui possède un chapitre de chanoines" : ...les thesaurier, chapitle, chanoines et le curé parrochial de l'esglise collegial Saint Laurens de Beauvez, consors en ceste partie (Cartul. Beauv. L., 1390, 678). ...les doyen et chappitre de l'eglise collegial de Saint Pierre de Maisierez (Trés. Reth. L., t.3, 1421, 21).

 

-

Eglise metropolitaine. "Lieu de culte où officie un archévêque" : Eglise metropolitaine est celle où il a archevesque. Le cathedral est celle où il a l'evesque. Le collegial est celle où il y a chanoines et chapitre. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 328).

 

-

Grande eglise. "Église principale d'une ville, cathédrale" : ...lesdiz couvercle d'argent doré et cuillier donc dessus est faite mencion, disant que iceulx il avoit achetez en la ville de Chartres, puis IIJ sepmaines en ençà, pendant le temps que eulx avoient ouvré dudit mestier de chasublier en la grant eglise dudit lieu de Chartres, de l'argent que gaigné avoit à ouvrer en icelle eglise (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 211). ...yceulx deux compoingnons et lui qui parle (...) coucherent tous trois en un hostel d'une femme vefve demourant en ladite ville de Saint-Denis, au devant de la grant eglise (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 454). Toutesfoiz, quant à luy, ilz faillirent, mais tuèrent son frère Julien de Medicis, en la grand eglise de Florence, et ung appellé Fransquin Noly, qui se mist devant Julian, et estoit serviteur de la maison de Medicis. (COMM., II, 1489-1491, 269).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Nous avons dedans nous meismes ung temple et une eglise de Dieu, laquelle, dit saint Pol, prima ad Corinthyos, IIIo : Templum enim Dei sanctum est, quod estis vos ; et plura in hanc similiam. Le mur de ceste eglise et la cloyson est le corps qui contient l'ame. (GERS., Purif., 1396-1397, 63).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre