C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉLIVRANCE     
FEW III deliberare1
DELIVRANCE, subst. fém.
[T-L : delivrance ; GD : delivrance ; GDC : delivrance ; AND : deliverance1 ; DÉCT : delivrance ; FEW III, 32b,33a : deliberare1 ; TLF : VI, 1038a : délivrance1/délivrance2]

A. -

"Fait de libérer, d'être libéré"

 

1.

"Libération"

 

a)

[À propos de prisonniers] "Libération, mise en liberté" : Et, ce jour, lesdiz prisonniers alerent par devers mondit seigneur le Dauphin, en son hostel, pour luy faire requerir et supplier de leur delivrance (FAUQ., I, 1417-1420, 76). ...dittes-luy qu'il nous delivre de cy, et ung moys après ma deliverance, je le mettray en tel party d'armes (...) qu'il gaingnera avec ses compaingnons cent mille frans. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 203). ...les troix Gascons (...) avoient porté et rapporté les traittiez de la delivrance de Geronnet de Mandurant (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 211). Se je atens le jugement des .XII. pers, il n'est riens si certain, on me retenra et serai mis en prison. Et tout au mieuls venir, se je voel avoir ma delivrance, il faudra que je remette arriere tout ce dont je sui en saisine (FROISS., Chron. D., p.1400, 487). Et, ce jour, lesdiz prisonniers alerent par devers mondit seigneur le Dauphin, en son hostel, pour luy faire requerir et supplier de leur delivrance (FAUQ., I, 1417-1420, 76). Et en oultre, se mestier est, sera veu le registre de Chastellet fait sur l'eslargissement ou delivrance dudit Laignelet, et sera parlé aussi, se mestier est, aux gens dudit Chastellet, pour savoir comment on entend et comment on a acoustumé d'entendre la teneur dudit registre oudit cas et en cas semblables. (FAUQ., III, 1431-1435, 117). ...que on ne face son [d'un clerc] procés, ou que on ne procede a sa delivrance ou eslargissement sans appeller les gens de la jurisdiction seculiere. (JUV. URS., Nescio, 1445, 500). ...il rencontra et trouva, passant pays, pluseurs de sa cognoissance qui tresjoieux furent de sa delivrance [Prisonnier des Turcs, l'homme vient d'être libéré] (C.N.N., c.1456-1467, 424). Et (...) il envoya Jehannin l'archier, qui estoit avec lui prisonnyer, lequel il plega corps pour corps, pour finer et pourchasser envers son cappitaine la raençon qu'il avoit promise, qui ainsi le fist. - Sy s'en alla à Luc et obtint le seellé de son cappitaine pour la delivrance d'eulx deux, ouquel estoit promis rendre et baillier au seigneur de Crathor ung cheval baiart, qui estoit meilleur et de plus grant pris de tous les chevaulx qui estoient au cappitaine de Luc. (BUEIL, I, 1461-1466, 75). Arresté que fut ledict connestable, le roy envoya devers ledict duc de Bourgongne pour en avoir la delivrance ou qu'il accomplist le contenu de son séellé. (COMM., II, 1489-1491, 88). Au moïen de ses subtilles prenosticacions, il fut moult en grace du peuple et de tous les officiers du royaume, et dit l'on qu'il predist la mort du roy Jehan et sa delivrance d'Angleterre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 140 v°).

 

-

[À propos de pers. assiégées] : Qant li compagnon qui ou chastiel estoient, veirent que point les Englois ne passeroient oultre, et mettoient lor entente a euls prendre de force, et ne veoient secours ne delivrance de nulle part, si doubterent a tout perdre et tretierent as Englois, et le rendirent, salve lors corps et lors biens. (FROISS., Chron. D., p.1400, 680). ...chils parlemens et detriemens enoioit durement a ceuls de Calais, qui volentiers euissent veu plus tos lor delivrance, car on les faisoit trop juner. (FROISS., Chron. D., p.1400, 833).

 

-

Mettre à (pleine) delivrance qqn/un peuple (qui est détenu ou retenu) "Libérer qqn (définitivement)" : ...en remembrance De ce que Diex a delivrance Mist tout son peuple hors d'Egipte (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 228). Il plait au Roy et à noz diz seigneurs que les personnes des dessusdiz de la Rivière et le Mercier soient mis à plaine délivrance et généralment touz leurs biens meubles et immeubles, et que d'iceulx ils puissent joir comme ils faisoient paravant l'empeschement et arrest mis en iceulx (Ch. VI, D., t.1, 1394, 118). ...ladicte Court a ordonné que ladicte Jehanne sera mise à plaine delivrance hors de prison et dudit arrest (FAUQ., I, 1417-1420, 38). ...et furent lesdis prisonniers, si comme on disoit, mis à plaine delivrance par l'ordonnance de mondit seigneur le Dauphin. (FAUQ., I, 1417-1420, 76). Le IIIe point de ladicte cedule si est que monsr. d'Orleans, prisonnier du roy d'Angleterre, sera par ce moyen mis hors et a plaine delivrance et quicte de sa foy et prison, sans riens paier, excepté despens raisonnables. (JUV. URS., Loquar, 1440, 424). ...et ilec et aussi oudit royaume furent mis à pleine delivrance tous François, qui ilec estoient prisonniers, et renvoiez en France quittement. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 247). Et, auparavant, le roy envoya à Paris le prince de Pymont, filz du duc de Savoye, pour bouter le feu en Greve ; et si mist en ladicte ville de Paris les prisonniers à delivrance qui estoient en Parlement, en Chastellet et autres prisons. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 206).

 

b)

RELIG. "Fait de libérer qqn de la damnation, salut" : Et, auparavant, le roy envoya à Paris le prince de Pymont, filz du duc de Savoye, pour bouter le feu en Greve ; et si mist en ladicte ville de Paris les prisonniers à delivrance qui estoient en Parlement, en Chastellet et autres prisons. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 206). Or est au jour d'uy bien accomply le grant desir des anciens saincts patriarches et prophetes et de tous ceulx generalment qui attendoient delivrance des perilz de mort et de dampnation (GERS., Annonc., a.1400, 229). En faisant ainsy on ne delivre pas ses amis de la prison de purgatoire ; ceulz ne monstrent que iceulz ayent grant cure ou memoire de leurs amis ne de leur delivrance, qui leur font aynsi la sourde oreille, qui leur tournent le dos de la pensee comme s'ilz les contredaignassent. (GERS., Déf., 1400, 226). Une personne qui n'est en estat de grace puet elle faire chose a la delivrance des ames ? (...) Se la personne fait le bien en son nom, son pechié empesche le fruit. Si veez que c'est bien de commettre a bonnes gens sa delivrance car le bien vault doublement. (GERS., Déf., 1400, 234). Sire, ce seul pris a racheté tout le monde, je le vous presente pour la delivrance de moy, povre pecheur, et entiere abolition et grace. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 368).

 

2.

[À propos d'une femme enceinte] "Accouchement, délivrance" : Chiére dame, d'umble memoire Depriez la vierge Marie, Et je tien tost serez guerie Par delivrance. (Mir. fille roy, c.1379, 19). ...ledit Pynaud (...) voyant qu'elle estoit grosse, l'a soubztraict d'entre les mains desdiz père et mère et la tint celeement par long temps, jusques à ce qu'elle eust en delivrance de sa portée (Doc. Poitou G., t.12, 1479, 296).

 

3.

Au fig. "Fait de d'être dégagé, libéré (d'une obligation, d'un devoir) "

 

-

[À propos d'un ambassadeur] "Fait de pouvoir exposer l'objet de sa mission et de recevoir une réponse" : Or convient retourner à George de Bohec, qui estoit venu à Brusselles en la compagnie du duc et pourchassoit diligemment sa délivrance pour s'en retourner arrière devers le roy, mais onques ne parla mot, ne ne se présenta au fils de son roy le dauphin, non pas que il ne le voulsist bien honorer comme il devoit, mais avoit exprès commandement du père de ne le non faire par manière d'indignation, comme si riens ne lui eust esté (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 215). De cestes lettres, posé qu'encore ne s'en rend la response, tantost toutevoies elle se rendra avecques la délivrance dudit George et du chevauceur qui seront délivrés ensemble, car ledit chevauceur avoit apporté lettres mesmes à la personne du duc de la mesme date qu'estoient celles du dauphin (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 218).

 

-

[À propos d'un candidat au combat singulier] "Fait d'être libéré de son obligation de se battre par l'acceptation de son défi" : ...et pour ce faire il [Saintré] vient en ce roiaume tout premiers en la court de ce tresnoble roy, ou il sera un mois entier, actendant sa delivrance par un chevalier ou escuier tel que j'ai dit (LA SALE, J.S., 1456, 102).

 

4.

Delivrance de qqc. "Fait d'être débarrassé de qqc." : Et pour ce ceulz qui sont en vice et en poine sensible desirent plus et actendent plus delitablement la delivrance de la paine que du vice, combien que ce soit contre raison. (ORESME, E.A.C., c.1370, 476).

 

-

"Fait d'être soulagé de qqc." : Ypocras nous monstre la garison ou solucion ou delivrance de ydropisie par le fleux de l'eaue en la concavité des bouiaux. (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 164).

 

-

Estre à pleine delivrance de qqc. "Être complètement débarrassé de qqc." : Ton très hault veu m'est tel enrichement, Qu'il me semble que je suis clerement De tous mes maulx à plaine delivrance. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 367).

 

5.

DR. "Règlement, expédition (d'une affaire judiciaire)" : Encores il est expedient que pour la reverence de Dieu, qui pour l'amour des hommes voulst eslire vraye povrete, que en parlement et ailleurs les deux advocaz des pauvres ayent tousjours la premiere audience et, par consequant, la delivrance. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 324). Samedi, XXIJe jour de may, les presidens et conseilliers lays de ceans alerent ou Chastellet pour entendre à l'expedicion et delivrance des causes et procès des prisonniers, ainsi que est acoustumé d'estre fait, chascun an, en la veille de Penthecouste. (FAUQ., II, 1421-1430, 98). Samedi, XXIIJe jour de decembre, les presidens et conseilliers lays de ceans alerent en Chastellet pour entendre à l'expedicion et delivrance des procez criminels et des prisonniers dudit Chastellet, ainsi qu'il est acoustumé de faire chascun an devant la solempnité de la Nativité de Nostre Seigneur. (FAUQ., II, 1421-1430, 154).

 

-

"Assignation" : Qui veult poursuivre la noble court de France Voit a Paris faire sa mansïon Et n'ait d'espoir d'avoir ja delivrance Ne de son fait deliberacïon, Que tant soit eu, la premiere saison Ne la seconde ne la tierce ensuivent (Recueil galant. V.-B., c.1350-1400, 97). ...pour lors la cours dou roi de France estoit si raemplie d'uiseuses et si lontainne en esplois, que a painnes pooit on avoir nulle delivrance, ne on ne pooit avenir jusques au roi, car tousjours estoit il en ses deduis. (FROISS., Chron. D., p.1400, 569).

B. -

"Fait de donner, de livrer (qqc. à qqn)"

 

1.

Delivrance de qqc. "Remise de qqc., action de mettre en possession de qqc." : ...les seigneurs estans à Vernueil se plaignoient de ce que le traictié d'Aucerre n'estoit accompli, par especial en tant que touche la delivrance des chasteaulx de Coucy, de Pierrefons et Galardon (BAYE, II, 1411-1417, 119). ...la vendue et délivrance d'un gobelet d'argent doré et poinçonné (Comptes Lille L., t.1, 1412, 53). ...depuis trois ou quatre ans passez, à très grant difficulté on a peu ceans avoir delivrance de parchemin seulement pour escripre les plaidoieries et les arrestz (FAUQ., III, 1431-1435, 2). Item, à conseillier l'arrest ou appoinctement sur la requeste des religieux, abbé et couvent de Saint-Denis contre le procureur du Roy, faicte en jugement et baillée par escript pour avoir delivrance de joyaulz et reliquaires estans ceans en depost, il sera dit que lesdiz reliquaires et joyaulz seront renduz et delivrez, et les delivre la Court ausdiz religieux, abbé et couvent, et demourra l'inventaire d'iceulz devers la Court, avec la quictance d'iceulz religieux, dont aura autant le procureur du Roy, se bon lui semble. (FAUQ., III, 1431-1435, 41). Veullans doncques remédier en évident péril par sens plustost que par folle présumption, conclurent de octroyer la délivrance de leurdite place de Dreux au roy leur ennemy (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 280).

 

-

Faire delivrance de qqn. "Livrer qqn (à qqn)" : JUDAS. ...Je ne quiers point de repentance Puis que j'ay receu la finance Et tout l'argent de mon marché. Il me fault faire delivrance De Jesus (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 271).

 

-

En partic. "Remise (d'argent), paiement" : Si traita par devers les Parisiiens, et fist tant par biau langage (...) que il eut de celle somme de florins asamblés, à une seule delivrance, cent mille francs. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 171). Là en Avignon furent faites les finances et les delivrances d'or et d'argent dou duc d'Ango au conte de Savoie et as Savoiiens, qui montoient grant fuisson. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 171). Monstrés nous comment honnerablement nous puissons issir de ceste matère et avoir hastieue delivrance, car, se nous ne sommes paiiet briefment, les coses iront mal. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 187). ...comptez doulcement à tous et si avant comme le vostre peut courrir ne estendre pour paier leurs menus frais ; si leur faictes faire par vostre chancellier deliverance. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 100). ...auquel ycelle Court avoit enjoint autresfois de faire diligence à l'expedicion et delivrance de certaine somme d'argent qui devoit estre prinse et levée sur le proufit et emolument de la Monnoie de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 313). Ce jour, la Court a enjoint à maistre Jehan de Fleury, notaire du Roy, et commis à la recepte des amendes de Parlement, que de l'argent qui ystera des amendes adjugées au Roy par les arrestz derrenement pronunciez, il ne face aucune delivrance ou paiement sans en parler premier à la Court. (FAUQ., II, 1421-1430, 188). ...il a vacqué, tant pour porter lettres closes de par madicte dame aux maistres particuliers des monnoyes de Chalon, de Saint Laurens et de Cusery, pour avoir d'eulx certaines grosses finances pour mener à Troyes devers monseigneur le duc, comme pour actendre la response desdictes lettres et la delivrance de partie de ladicte finance (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 879).

 

.

FIN. "Production de monnaie destinée à être mise en circulation" : Que comme depuis le moys de juing derrenièrement passé lesdictes gardes aient fait et délivré audit Perrinet deux délivrances des deniers d'or qui de présent se font en noz dictes monnoies, l'une montant de XVII à XVIII mars d'or, et l'autre montant de X à XII mars (Ch. VI, D., t.1, 1399, 160). ...audit maistre Guillaume, vint frans pour ses gaiges de dix jours commençans le XXIe jour de juillet oudit an mil quatre cens et dix neuf et fenissant continuelment ensuivant qu'il a vacqué en estre alé de Dijon à Troies par devers les generaulx de France et les gens des finances de mondit seigneur pour le fait et delivrance des monnoyes (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 348). ...est advenu que les deniers d'une delivrance desdits Gros, faicte en nostredicte Monnoye de Paris (...) est venue escharce de loy ["au-dessous du titre"] et hors des remedes par Nous ordonnez demy-grain pour marc, parquoy ladicte delivrance est retardee de delivrer, et est en adventure de estre reffondue (Ordonn. rois Fr. V.B., t.11, 1420, 107).

 

2.

"Vente" : Primo, pource qu'il couvient que vous envoyez maistre Jehan es boucheries, cy apres s'ensuivent les noms de toutes boucheries de Paris et leur delivrance de chair. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 170). Ce jour, maistre Jehan l'Escarmoucheur, prisonnier en la Conciergerie du Palais, a esté et est eslargi à sa caution jusques au mercredi saint prouchain venant, et lui a la Court interdit l'office d'examinateur cependant et jusques à ce que autrement en soit ordené, et le condempne la Court, pour amende de certains excès et abus par lui commis en la vendicion ou delivrance nagaires faicte de certains blez en l'ostel de la femme Guillaume de Bouesgue et autres, en X livres parisis envers le Roy. (FAUQ., II, 1421-1430, 11).

 

3.

DR.

 

a)

"Restitution (de biens saisis à qqn)" : Celui qui demande la delivrance de ses biens quant ilz sont prins pour jugez de court enterigner quant il nye le jugé, et s'oppose, et meict plege, il a delivrance de sesdiz biens ; et s'il en apparoist au sergent par lectres obligatoires, tesmoings, jugez, ou confession de partie, il n'aura pas la delivrance de sesdiz biens prins pour jugié enterigner ; ains seront et demouront sequestrez en main de court le procès pendant (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 327). ...et là, mis en termes et délibéracion si la requeste que avoient faicte les enfans de Jacques Cuer au Roy d'avoir la délivrance de la moité des biens comme héritiers de leur feue mère estoit recevable et raisonnable ou non (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 103). ...il avoit obtenues lettres de pardon dont il requeroit l'enterinement, et, au moien d'icelle, delivrance de ses biens et de sa personne (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 208). Et, à ceulx qui se retiroient devers luy delaissans ledit conte d'Armignac [ledit grant maistre], liberalement les recevoit, leur bailloit abolition de leur desobeïssance et delivrance de leurs biens. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 250).

 

-

Mettre à (pleine) delivrance des biens. "Rendre, restituer des biens saisis" : ...se aucuns de ses biens ou terres estoient pour ce empeschiez ou mis en nostre main, les lui mectez et faites mectre tantost et sans delay a plaine delivrance (Trés. Reth. L., t.3, 1438, 171). Et concluoit tout pertinent en matiere d'arrest, en requerant que le dit cordon luy fut restitué et mis à plaine delivrance. (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 34). ...s'aucuns de leurs biens ont esté ou estoient, à la cause dessusdicte, prins ou empeschez, mectez les ou faictes mectre, incontinent et sans delay, à pleine delivrance (Lettres Louis XI, V., t.3, 1468, 206).

 

-

Faire delivrance d'un fief. "Rendre à qqn le fief qui lui a été confisqué par son seigneur" (Éd. Boimare, 17) : ...et est a entendre que, tant comme le fief sera en la main du seigneur, il en aura les levés et revenus et, s'il en a fait delivrance et il est trouvé que a bonne cause furent faictes les prinses et a mauvoise cause la delivrance, l'[h]omme l'amendera (Instruct. ensaign. B.G., c.1386-1390, 48).

 

b)

P. méton.

 

-

"Confirmation d'un titre attestant un droit d'usage" : ...comme il est apparu par le greal de la forest et par bonne information et plusieurs delivrances (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 3). Et pour ce [les libertés et franchises], est tenu faire au roy notre sire autelx devoirs et redevances comme lui en font lesdiz bourgois et habitans, comme il peut apparoir par delivrance d'Eschiquier tenu à Rouen l'an mil IIIIc et II. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 5). Item les habitans des sept paroisses de Bleu ont pasturage pour toutes leurs bestes en icelluy buisson ; et pour plus plainement apparoir, firent ostentation d'un previlege de prince de noble memoire Philippe, par la grace de Dieu jadis roy de France regnant en l'an mil ccc et cinq (...). Et de ce, eurent delivrance par nous Ector, l'an mil ccc IIIIxx et XVIII, le XVIIe jour de janvier. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 18).

 

Rem. Cf. TLF VI, 1038b s.v. délivrance2.

 

-

Au plur. "Séances où sont prises les décisions concernant ce qui revient à chacune des parties engagées dans un procès"

 

.

Tenir ses delivrances : En novembre mil IIIIcXXXI fut dit et decleré par Jehan Fournier juge d'Anjou et du Maine, etc., tenant ses delivrances en la cause d'entre l'abbé du Pont Otron et le curé de Chantocé, le debat d'entre eulx touchant certaines dismes sur quoy ledit abbé voulloit decliner, disant que au regard du petitoire et droit desdictes dismes il n'estoit tenu de respondre (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 40).

 

4.

[Domaine militaire]

 

a)

"Troupe confiée à un chef de guerre" : Li rois avoit bien oi parler de messire Guillaume Douglas et de ses proeces. Se li fu li tres bien venus, et le rechut a grant joie et toute sa compagnie ; et li fist avoir sa delivrance et son estat bien et grandement, et le plus a ses coustages. (FROISS., Chron. D., p.1400, 168).

 

-

(Estre) à/de la delivrance de qqn. "(Faire partie, être) de la troupe de tel chef de guerre et être à sa charge" : Et estoient chil doi signeur de la route et compagnie et delivrance de messire Jehan de Hainnau. (FROISS., Chron. D., p.1400, 115). Et avoit en sa compagnie un baron et siis chevaliers et trente esquiers, et tous a sa delivrance, sans l'autre mesnie (FROISS., Chron. D., p.1400, 167). Li fil, on l'envoia en Engleterre, et le retint li rois et le mist avoecques le jone conte de Montfort. Et tout doi furent de la delivrance et ordenance dou conte Derbi (FROISS., Chron. D., p.1400, 600).

 

-

Avoir une troupe en sa delivrance. "Avoir (une troupe) sous ses ordres et en avoir la charge financière" : ...le duch de Bretagne (...) ot en sa compagnie et delivrance trente trois banerés dou pais de Bretagne, et bien.VIIc. chevaliers et esquiers, tous gentilshonmes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 462).

 

b)

"Remise d'une certaine somme d'argent à un chef militaire, pour lui permettre d'entretenir sa troupe" : Et avoit en se route bien deux mil combatans, car il estoit si bien dou roy qu'il voloit : se li faisoit on ses finances et ses delivrances à sa volenté. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 140).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre