C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉFENS     
FEW III defensum
DEFENS, subst. masc.
[T-L : defens ; GD : defens ; AND : defense2 ; DÉCT : defens ; FEW III, 29b : defensum ; TLF : VI, 929a : défen(d)s]

I. -

[Idée de protection ou de résistance]

A. -

"Protection" : Du tout en tout a toy me rens ; Tu es mon Dieu et mon deffens. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 233).

B. -

"Résistance, défense" : La, fu grant la destruccïon Des .II. pars et l'occisïon, Car tous furent de grans deffens. (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 233).

II. -

[Idée d'interdiction]

A. -

"Interdiction, défense" : ...le cry et defens fait en la ville de Paris et pays d'environ, que nul ne nulle ne preingne ou cueille verjus ou roisins quelconques, s'il ne prent iceulx en ses vignes (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 254). Cilz mons ou Grimaut s'est boutez Est trestout plain de faerie. Ly roys Helinas d'Albanie Fut la, par trois filles qu'il ot, Enclos - depuis yssir n'en pot - Pource que leur mere Presine Avoit veü en sa gesine Sur le deffens que lui ot fait, Et il l'ala veoir de fait. (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 266).

B. -

P. méton. "Terre, bois, garenne ou étang dont l'usage est interdit à d'autres qu'au propriétaire ou à ceux auxquels il l'accorde, moyennant une redevance" : À la deguerpie feu Gillot Baril, pour grace et remission à li faitte de la moitié de LXXV l. t. que devoit à Monseigneur ledit feu Gillot pour arrerages de la prevosté, du tabellionnage de Bretheuil et du pasnage et deffens de la forest du lieu (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 166). ...[les religieux] ont en ladicte forest pasturage à toutes leurs bestes, et autres aisemens de la forest, ovecques le pasnage de leurs propres pors en icelle forest, excepté les deffens. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 2). Les habitans de la ville de Lions ont es forests de Lions hors tailles et deffens, le bois seq en estant et en gesant, le vert en gesant se il n'y a caable, le mort bois, hors deffens, es landes (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 9). ...ledit abbé de Trisay, à cause de sadicte abbaye a de beaulx et grans deffends et pescheries en une rivière appellée l'Oyon, esquelles pescheries nul autre que ledit abbé n'a aucun droit de pescher et prandre poisson (Doc. Poitou G., t.12, 1482, 537).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

V. aussi defois
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre