C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CERVEAU     
FEW II-1 cerebellum
CERVEAU, subst. masc.
[T-L : cervel ; GDC : cervel ; AND : cervel ; DÉCT : cervel ; FEW II-1, 601b : cerebellum ; TLF : V, 429b : cerveau]

A. -

"Organe situé dans la boîte cranienne, cerveau" : Se li entra li fiers là dedens qui s'encousi jusques ou cerviel, et puis retira cilz son glave à lui. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 203). ...il li fu dit et prié, par aucuns des amis d'une jeune femme nommée Agnesot, femme dudit Hainsselin, que elle avoit moult grant mal en sa teste, et que le servel de la teste li cheoit sur les yeulx, sur le nez et en la bouche (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 328). Mais ainsi qu'il desmarchoit pour soy retraire, Othon (...) descharga sur luy ung grant cop de hache et luy fondit le heaume et la teste jusques au cerveau (Rambaux Frise S., c.1450-1475, 59). GUILLEMETTE. Ouÿ. Le mal saint Mathurin, Sans le mien, au cerveau vous tienne ! [Note de l'éd. : au cueur dans l'Imprimé] (Path. D., c.1456-1469, 100). Et puis, par cas de fortune et d'aventure, l'aisné percha l'autre de sa lance soubz la visière et entra jusques au cervel ; si le tua. (BUEIL, I, 1461-1466, 126).

 

-

[En méd.] : Le froit est anemi aux nerfz, aux oz, aux dens, au cervel, a l'espine de la mouelle ; le chaut leur est prouffitable et ami. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 82). Aprés regarderas comment la nuque ou la moelle du dors naist (...) envelloppee de deux panniculles ainsi comme le cerveau en descendent par le millieu des espondilles jusques a la fin du dors (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.2, chap.1). ...la substance du cervel laquelle est molle, blanche et de figure ronde, excepté les adjoustemens qui sont en lui (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.2, chap.1).

 

-

[D'un animal] : Ce peut estre entendu pour ce que la vertu motive es bestes est desus ou cervel, ou pour ce que desus est commencement de augmentacion ou de cressance, si comme fu dit en la tierce raison. (ORESME, C.M., c.1377, 312).

 

-

[En tant que siège de la conscience, de l'intelligence] : ...parties du cervel : la vertu memorative est ou chief derriere, et l'imaginative devant, la cogitative ou millieu (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 240). "Laquel chose, pour certain," (...) "n'est pas sans admiracion que si haulte consideracion peust entrer en cervel de femme ; mais moult fu chose plus merveilleuse," ce dit il, "de le mettre a excecucion." (CHR. PIZ., Cité dames C., c.1404-1407, 726). Et lors si durement enferme de corps et de pensee, fus renversé sur ycelle et tres ennuyeuse couche, ou j'ay depuis plusieurs jours demouré a fade bouche, et fally a appetit. Et aprés grant foiblesse, longue jeusne, apre douleur et estonnement de mon cerveil, (...) senti ouvrir, crouller et remouvoir la partie qui au meillieu de la teste siet en la region de l'ymaginative, que aucuns appellent fantasie. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 5). ...se trouva le moïen de avoir les clefs par Perre Fefavre, qui les roba à son pere soubz son chevet et allerent vers le roy Charles, qui estoit fort jà impotent du cervel. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 152 v°). Quoy qu'il en soit la Lune diminue fort le cervel et n'est pas bon trop ententivement et assiduement la regarder, par especial entour le temps qu'elle est plaine. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 158 r°). Puisque chose est licite et necessaire D'otemperer a vostre mandement, Acompaigner je vous veulx en haulsaire Et habiller moult gorgïasement ; Et pour a tous diviser plaisamment, En mon serveau gist la subtillité ; Quant vous plaira, vostre commandement Sera soubdain de nous excecuté. (LA VIGNE, S.M., 1496, 168).

 

.

Estre de leger cerveau. "Être de petite intelligence, être bête, niais" : ...ung nommé Jehan Poilet Leuvel, pescheur, (...) estoit homme de ligier cervoux, et mesmement en son vin rigoreulx et villeneux (Trés. Reth. L., t.4, 1451, 202).

 

.

Oster qqc. du cerveau. "Faire sortir qqc. de la tête" : Ainsi l'a il juré, et par saint Danïel Il n'est nus qui lui puist oster de son cervel, Et si li deüst on froissier d'un grant martel. (Brun de la Mont. M., c.1350-1400, 14).

 

-

Rompre le cerveau à qqn. "Casser la tête, tourmenter" : LE MARY. Je vous rompray les echignes, Me faictes-vous rompre l ateaste ? GUILLOT. Vous puissiés avoir male feste ! Rompu vous m'avez le serveau. (Retraict T., c.1490, 222).

 

.

Se rompre le cerveau. "Se casser la tête, s'inquiéter, se tourmenter" : Vous vous rompez tout le cerveau. (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 51).

 

-

Le cerveau sue à qqn de qqc. "Qqn éprouve une violente colère" : J'ai maintes foys sa rigueur aconceue Et sa tra(h)yson par blans scellez receue, Soubz la couleur de parfaicte equicté ; Si ma personne en ce cas n'est deceue, Sa faulte n'est, dont le serveau m'en sue ; Ruez sur luy par grant iniquité ! Je suis le roy de toute Barbarie, Laquelle va jusques en Tartarie Ou gens de guerre a foison trouverons. (LA VIGNE, S.M., 1496, 227).

 

Rem. Cf. DI STEF., 133b : «Esmouvoir le cervel, se mettre en colère».

B. -

"Substance du cerveau, cervelle"

 

-

[de l'homme] : Virgille tousjours chevaucha ; La challeur de lui s'aprocha, Et au chief si grant mal lui mist Que trestout le cervel lui cuist (Renart contref. R.L., t.2, 1328-1342, 74). Et lors Jahel, la femme Abner, prist un clo du tabernacle et le martel avecques et s'en vint tout coyement et li mist le clo sur la temple du chief et li feri du martel si fort que elle li ficha ou cervel en li espandant jusques a terre, et par ce acompaigna et joignit sa mort a son somme et fu mort. (FOUL., Policrat. B., VIII, 1372, 107). "...Mon corpz batirent et flagellerent ; mon chief d'un chappeau d'espines poignans couronnerent et me percerent jusques au cervel. De sang et d'ordure ma face me honnirent et broullerent." (Horloge de sapience S., c.1389, 76). A pou que ne toy donne une teil capitolle Que li cervel ychi en chairait sous l'ampolle. (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.4, a.1400, 714). Et puis, par cas de fortune et d'aventure, l'aisné percha l'autre de sa lance soubz la visière et entra jusques au cervel ; si le tua. Et, quant il vit son frere mort, il eut si grant desplaisir qu'il ne sçavoit comment se vengier synon sur lui-mesmes. (BUEIL, I, 1461-1466, 126).

 

-

CUIS. [de l'animal] "Cerveau d'un animal tué, cervelle" : La VIe [viande] est le cerveau, pour laquelle est a noter que le cerveau est mauvais a l'estomac nauseatif et hoste l'appetit, et engendre grosses humeurs, mais il donne au corps grande nourriture quant il est bien digeré, et ne se doit point mengier aprés aultres viandes. (Rég. santé corps C., 1480, 32).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre