C.N.R.S.
 
Famille de contemplari 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 7 articles
 
 Article 1/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLATEUR     
FEW II-2 contemplari
CONTEMPLATEUR, subst. masc.
[GDC : contemplateur ; FEW II-2, 1102a : contemplari ; TLF : VI, 29b : contemplateur]

A. -

"Celui qui contemple, qui observe" : Penssez y entre vous, juristes, Contemplateurs et grans legistes ; Autre occasion n'y congnoys. (Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 309).

 

Rem. BERS. (contemplateurs du ciel) ds GDC IX, 172c.

B. -

"Celui qui contemple l'oeuvre de Dieu, celui qui est en contemplation" : ...l'omme n'est pas faicteur des creatures de Dieu, maiz contemplateur dez oeuvres. En regardant doncquez les choses prouffitables d'embas, et contemplant les choses merveillables d'en hault, congneurent ilz grossement que leur soustenement despendoit de plus haulte puissance que de celle d'omme. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 171).

 

Rem. Ex. du XVe s. (De Vita Christi) ds GDC IX, 172c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 2/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLATIF     
FEW II-2 contemplari
CONTEMPLATIF, adj.
[T-L : contemplatif ; GDC : contemplatif ; AND : contemplatif ; FEW II-2, 1102b : contemplari ; TLF : VI, 29b : contemplatif]

A. -

"Qui relève de la réflexion, qui est consacré à la réflexion" : Celle qui est maintenant dicte en est une, l'autre est vie civile et active, la tierce est vie contemplative. (ORESME, E.A., c.1370, 110). Car selon ceste science tel office est plus contemplatif que actif (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 311).

 

-

[D'une pers.] "Qui examine les choses par la pensée" : François Petracharque, insigne et solitaire poete, fut inbeu en la science des estoilles, ainçois qu'il fut si très contemplatif et predist le terre motus qui fut en Tuscane (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 127 v°).

B. -

"Qui relève de la contemplation religieuse, qui est suscité par la contemplation, qui y est consacré" : Affin qu'il [l'homme] ait la vision De ta haulte fruicion Et ne soit point du tout peris Avec les mauvais esperis, Mais puist avec toy demourer Et toy haultement honnourer Rendant graces infinitives Et louenges contemplatives. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 6). Pastours, que par vos courtoisies Avez servy d'humble voloir Mon fil, mieux en porrez valoir Quant oultre numération Arez remunération, Lassus en glore infinitive Arez joye contemplative. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 27). Et quant le cappitaine oist madame sy haultement parler, avec un contemplatif souspir, remercia Jhesus Crist (LA SALE, Reconf. De Fresne H., 1457, 14). O crëateur du firmament, Puissant, sapïent et clement, Source de joye contemplative, Donne moy grace entierement Que tousjours puisse bonnement Avoir ta joye consolative ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 154). Item, ung petit livre plain d'oraisons et choses contemplatives de la nativité du roy, convert de veloux noir à ung fremouer d'argent doré, aux armes de la royne. (Invent. biens Ch. Savoie T., 1484, 427).

 

-

Vie contemplative : La se tient elle [Bonneürté] closement ; La li tiennent grant compaingnie Loiaus secrez et bonne vie. La se vuet elle reposer Et les cuers a point disposer En la vie contemplative. (MACH., J. R. Nav., 1349, 273). Ci devise les .II. saintes vies, c'est assavoir la vie active et de la vie contemplative. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22).

 

Rem. JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, gloss.

 

-

[D'une pers.] "Qui se livre à la méditation, à la contemplation des choses divines" : Dont maint, par bonne entention, S'enclinent si a sa doctrine Que chascuns par soy se doctrine D'estre diligens et hastis De devenir contemplatis. Que vous iroie je contant ? Bonneürtez a de bien tant Que jamais n'aroie compté Le centisme de sa bonté. (MACH., J. R. Nav., 1349, 273). Dame, qui en faiz et en dis Fustes en Dieu contemplative (Mir. march. juif, c.1377, 175). Dame du ciel, ce que pourroy En ton saint non veul comancier, Les mayson et edifier, Et mectre gens contemplatif, Des quieulx Dieu sera bien serviz Et pouvre gens reconfourté. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 138). Cestui Bulcasin fut moult devost et contemplatif en Nostre Seigneur Jhesu Crist et fist de beaux livres. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 127 r°).

 

.

[P. oppos. à celui qui vit dans le monde] : ...fut maistre de Jehan Gerson, chancelier de l'eglise de Paris, son disciple, comme dit est, et l'envoya à Lyon, pour ce qu'il avoit des habitudes devers monseigneur le Daulphin et qu'il veoit qu'il estoit ung curial et non contemplatif. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 152 v°).

 

-

Empl. subst. "Celui qui mène une vie contemplative" : En celle cité a moult grandes abbayes de religieux sarrasins, lesquelx ilx nomment "ingerredes", qui sonne en nostre françoys tant comme contemplatif. (JEAN LE LONG, Voy. Bieul B., 1351, 325). ...est denoté l'estat des contemplatis, pour ce qu'il se sont traiz et mis en l'espicial partie de Dieu et non pas a li servir de cuer ou par dedans seulement, mais en habit et estat par dehors singuliérement (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 228). Et en cel estat est le perfait contemplatif souventes fois tellement ravy que il semble que il ne soit mie en soy meismes (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 23).

 

.

[Dans le courant de Saint-Victor] "Celui qui arrive au troisième et plus haut degré de l'activité de l'esprit" : Autres signes sont qui apartiennent aux haux contemplatifs, desquelz parlent saint Benard et maistre Richart de Saint Victor et autres, mais je les laisse. (GERS., Pent., p.1389, 82). Experience en ont les parfais contemplatifz qui en sceuent plus par experience et par les graces que Dieu leur donne que ie ne scaroie dire ne escripre. Toutesuoies ie treuue par les dis dung saint docteur qui en auoit comme ie croy des experiences et qui estoit grant contemplatif que la personne contemplatiue est menee par la grace de Dieu en ce rauissement, exces ou alienacion de pensee pour trois causes et en trois manieres. (CIB., p.1451, 190).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 3/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLATION     
FEW II-2 contemplari
CONTEMPLATION, subst. fém.
[T-L : contemplacïon ; GD : contemplacion ; GDC : contemplation ; AND : contemplation ; FEW II-2, 1102b : contemplari ; TLF : VI, 30a : contemplation]

A. -

"Considération par la pensée ; p. ext. considération"

 

1.

"Fait de considérer qqc. par la pensée, de l'examiner ; réflexion" : Et tous sages confessent que de toutes les operacions qui sont selon vertu, la tres plus delitable est speculacion ou contemplacion selon la vertu de sapience. (ORESME, E.A., c.1370, 519). Andruzagar fut en ce temps, homme de merveilleuse contemplacion ès corps celestes et a moult escript sur la judicative (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 30 r°). ...[Demostenes] retint plus de sa facunde et fut moult grant orateur, puis se mist aux contemplacions et calcullacions des corps celestes et mouvements d'iceux. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 53 r°).

 

-

"Examen attentif de qqn/qqc." : Donques son regart et sa contemplacion [du fait du prince] si doit avoir lonc et souffisant trait et requiert temps (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 266). ...après une longue pause, estant en ceste gracieuse contemplacion [du corps de sa maîtresse], dist de rechef : "Saincte Marie, et que je voy de choses !..." (C.N.N., c.1456-1467, 90).

 

2.

P. ext. "Considération, égard"

 

a)

"Considération, égard pour qqn" : Le filz avec sa mere pour contemplacïon Se tint bien longuement (Flor. Octav. L., t.1, c.1356, 219). Pour esquieuer toutes disencions qui d'ores en avant s'en pueent sieurre, de nostre grace, pour amour et contemplacion de nos bons subgés, avons ordonné sus les dites suplicacions par le manière qui s'enssieut. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 299). Et depuis le trespassement d'icellui defunct, ledit feu tresorier, pour contemplacion et amour qu'il avoit à sondit clerc, a icellui enfant, et elle aussi, gouverné et eulx donné de l'argent bien et grandement (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 126). La pronunciation dudit arrest a esté delayée par long temps pour la priere et contemplation d'aucuns grans seigneurs qui l'empeschoient devers le Roy (BAYE, II, 1411-1417, 79). ...savoir faisons que nous (...) pour amour et contemplacion leur avons aujourd'ui donné et octroié (...) le devoir et issue de la traitte de deux cens pippes de vin pour la provision et estorement de leurs forteresses et maysons. (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1425, 212-213). ...en faveur aussi et contemplacion de nostre très chier et très amé frere, cousin et alié le Roy de Castelle et de Leon, et de nostre très chier et très amé cousin le conte de Savoye, lesquelz ont envoyé ambaxades notables, pour ceste cause, par devers nous (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1445, 133). Il convient savoir que je troeuve souverainement que trois choses furent que les Rommains diliganment gardoient (...) c'est assavoir, contemplacion aux dieux... (LA SALE, Sale D., 1451, 24). ...car pour l'amour ou contemplacion du poeuple, legierement il fust mandé en essil, ou de doeul il fina ses jours. (LA SALE, Sale D., 1451, 251).

 

-

À la contemplation de qqn. "Par égard pour qqn, en considération de qqn, pour donner satisfaction à qqn" : Et depuis a esté (...) en la compaignie du seneschal de Gasquoigne pour le roy d'Angleterre (...), juques au temps de la date d'une grace que il se dist avoir eue (...) à la contemplacion du conte de Pierregort (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1345, 167). Je, sire Jehan Froissart (...) me suy ensoignié de dictier et cronisier ceste hystoire à la requeste, contemplation et plaisance de hault prince et renommé monseigneur Guy de Chastillon, conte de Blois. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 1). Toutes impositions (...) furent (...) ostées (...) et fu grandement à le contemplation et plaissance dou peuple. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 11). Et leur escripsoient li rois et si oncle que, à leur priière et contemplation et nom d'autrui, il faissoient celle grace à leur cousine de Behaigne. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 167). ...à la priere et contemplacion de laquelle Macete, elle qui parle, quant elle ot parlé audit de Ruilly, lui dist comme il estoit envoulté par ladite femme (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 126). ...pour tant que assés sçavés ce que le temps passé ay fait à vostre prière, contemplacion et requeste (Doc. 1424. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4 c.1444-1453, 214).

 

-

En contemplation de qqn. "Par égard pour qqn, en considération de qqn, pour donner satisfaction à qqn" : ...et en contemplation de nostre treschiere et tresamee compaingne la duchesse qui nous en a paeillement supplyé... (Lettres rémission René II P.D.H., 1488, 169).

 

-

Pour contemplation de qqn. "Par égard pour qqn, en considération de qqn, pour donner satisfaction à qqn" : ...la grant affeccion de bonne et vraie amour qu'il avoit envers lesdiz chevaliers pour contemplacion de leurs personnes (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1334, 354). ...et pour contemplacion des dis religieux qui a present sont et de pluseurs autres qui très hunblement nous en ont suppliiet, nous le vendage, marchiet et convenances dessus diz avons greeit, loeit, consenti, acordeit, confermeit et admorti (Comté Porcien R., 1359, 163-164). Et nous, inclinanz à leur supplicacion (...) et aussi pour contemplacion d'aucuns de leurs amis estans en nostre service (...) donnons et octroions (...) congié et licence de faire despendre et oster du gibet le corps du dit feu Baudoin (Ch. VI, D., t.2, 1382, 3). ...pour contemplation dudit Duc qui estoit son parent de par sa mere et homme de bonne renommée (BAYE, II, 1411-1417, 177). ...laquelle prebende ledit evesque avoit, VIIJ jours par avant, offert, proprio motu, de le donner à maistre Guillaume Cotin, conseillier du Roy, pour contemplacion de ladite Court et pour les merites de sa personne. (FAUQ., II, 1421-1430, 23). Aux nourrices de ung enfant que en la ville de Zérixzée en Zélande MdS, a fait tenir sur fons en son nom, que icelui MS leur a donné pour contemplacion dudit enfant au baptisement d'icellui enfant (Comptes Lille L., t.1, 1425-1426, 240).

 

b)

"Considération pour qqc."

 

-

À la contemplation de qqc. "En considération de qqc." : ...il la fist marier tresrichement et bien, a la contemplacion seullement de la franchise et loyaulté qu'en elle avoit trouvé (C.N.N., c.1456-1467, 158).

 

-

En contemplation de qqc. "En considération de qqc." : ...en faveur aussi et contemplacion de la requeste que les gens d'eglise, bourgois, manans et habitans de ladicte ville du Mans lui ont faicte (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1448, 177). Cestui garit le roy Anthiocus d'une très grieve maladie, en contemplacion de quoy le roy Ptholomée, filz dudit Anthiocus, lui donna cent tallans d'or. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 62 v°).

 

.

"En vue de qqc." : À Amiot Noppe, varlet de chambre et garde des joyaulx de mondit seigneur, la somme de trois cens frans monnoye royal que mondit seigneur lui avoit pieça et lorsque icellui Amiot se maria en l'une des damoiselles de madame la duchesse de Bourgoingne, verbalment et sans lettres donné et promis en contemplacion et faveur de sondit mariage (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 387).

 

-

Pour contemplation de qqc. "En considération de qqc." : Pour contemplacion duquel mariage nous, conte de Saint Pol, baillerons et transporterons presentement a nostredicte fille pour elle et ses hooirs qui seront procreéz dudit mariage, la chastellenie de Lille (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1393, 554).

B. -

"Méditation religieuse, communion avec Dieu, contemplation" : La se vuet elle [Bonneürté] reposer Et les cuers a point disposer En la vie contemplative. Or revient par la voie active Pour esmouvoir ceuls de parler Qui tiennent volentiers parler Des biens de contemplation ; Dont maint, par bonne entention, S'enclinent si a sa doctrine Que chascuns par soy se doctrine D'estre diligens et hastis De devenir contemplatis. (MACH., J. R. Nav., 1349, 273). ...et ce et l'alleluÿe doyvent estre chantez le visage tourné vers l'orient en signe de contemplacion (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 366). ...car la tres doulce et benigne seur de la saincte Ame et de Raison la saige y estoit descendue, laquelle on nomme Devocion ou Contemplacion l'amoureuse et la religieuse. Le Saint Esperit l'envoyoit pour aprendre et enseignier plus parfaictement les secrez de la benoite Trinité en la Divinité a la sainte Ame (GERS., Trin., 1402, 170). ...et pour celle cause furent trouvees et establies des saints preudommes jadis les religieux, qui est le plus hault estat vers Dieu qui soit, a qui en fait son devoir, afin que ceulx qui vouldront vivre en contemplacion puissent la estre separéz du monde ou service de Dieu sans aultre soing (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 25). ...combien que aucuns grans hommes ou temps jadis eussent refusé offices publiques, les autres les eussent receuz, comme Jeremie qui les refusa pour vaquer à contemplation, et Ysaie les receut pour laborer au bien publique (BAYE, II, 1411-1417, 131). Et se nous voulons entrer en compareison, quelle chose peult estre plus divine en contemplation, plus juste a bien vivre, plus honneste en humanité, plus riglee en meurs, plus proufitable a chacun, plus paisible pour tous, plus garnie de bonne esperance et tendant a souverain guerdon, que sainte crestienté ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 127). ...comme elles parceurent l'ermite en contemplacion, comme s'il fust Dieu l'onnorerent. (C.N.N., c.1456-1467, 100). ...et, si Dieu plaist, nous acquerrons nostre sauvement à l'excercite des armes aussi bien comme nous ferions à estre en contemplacion et à ne mangier que racines. (BUEIL, II, 1461-1466, 21). Servy m'as yver et esté En moult grande devocion, Et si as en tous temps esté Remply de contemplacion, Dont l'Ennemy temptacion T'a volu donner maintes fois (LA VIGNE, S.M., 1496, 540).

 

-

Contemplation de (un objet divin) : Et yceulx sont les douze articles de la foy : les premiers surmontent les cieulx jucquez a la contemplation de la divine et de la trinelle distinction des persones en l'union d'une seulle essence (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 27). Si me tenoye pour abandonné, et pensoye que l'abitation de cestui nostre royaulme te fust de tous pointz interdicte de Dieu, comme terre condamnee et mauldite, jusquez a ce que Foy, qui eslieve l'esprit en la contemplation du povoir misericordieux de lassus, t'a cy amenee. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 90).

 

-

En contemplation de + inf. : Et com plus par devocion Est cuers en contemplacion De pencer a la vierge dame, Plus treuve eslevée son ame En grans et merveilleux solaz (Mir. ev. N.D., c.1348, 62).

 

-

Entrer en contemplation : Je prenray dont a vous exemple D'entrer en contemplation. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 68).

 

-

Faire ses contemplations. "Prier" : ...et age contemplaciones tuas (...) et illec fais tes contemplacions. (Mir. Berthe, c.1373, 156).

 

-

Se mettre en contemplation. "Se recueillir pour prier" : ...je vois de la tout par moy Moi mettre en contemplacion Et prier par devocion. (Mir. emp. Julien, 1351, 191). Et cy laisseray un peu a parler comment les pris furent donnez, et diray de la grant joye que la royne, Madame, et les autres dames et damoiselles toutes en font, et comment Madame se mist en contemplacion. (LA SALE, J.S., 1456, 166).

 

-

[Dans le courant de Saint-Victor] "Le troisième et plus haut degré de l'activité de l'esprit pour arriver à la connaissance de Dieu" : Et ainsi il aduient que combien que nous aions voulente de monter souuent iusques au souuerain eschelon de ceste eschielle, cest a contemplacion, nous est force et necessite que nous descendons. (CIB., p.1451, 179). Car une même chose est aultrement en lentendement par cogitacion, aultrement par meditacion et aultrement par contemplacion. (...) contemplacion vole franchement par une agilite dentendement a congnoistre parfaictement les choses contemplees. Cogitacion est lente et parceuse, meditacion est plus ioyeuse et va legierement, contemplacion vole partout et va par dessus en considerant toutes les qualitez et condicions contemplees de la chose contemplee (CIB., p.1451, 181). Cogitacion vient de lymaginatiue, meditacion vient de raison, contemplacion vient de lintelligence. (CIB., p.1451, 181). ...car il ny a pas si grant admiracion de ce que on congnoist par meditacion simple comme par contemplacion, neantmoins tu dois sauoir que meditacion est bien pres de contemplacion et souuent on passe de lune a lautre, et pour tant aucunes fois les docteurs et les sainctes escriptures prenent lune pour lautre... (CIB., p.1451, 182). Et ainsi cest proprement contemplacion quant lame se delite et se arreste a veoir en admiracion ce quelle voit (CIB., p.1451, 182).

 

-

P. méton. "Objet de cette contemplation" : ...en la presence de ta divine majesté, qui est la contemplacion de la court celestiele (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 549).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

 Article 4/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLATIVEMENT     
FEW II-2 1102b contemplari
CONTEMPLATIVEMENT, adv.
[GDC : contemplativement ; FEW II-2, 1102b : contemplari ; TLF : VI, 29b : contemplatif (contemplativement)]

A. -

"Par l'observation" : Contemplatiue : contemplativement (Abavus V, R., 1388, 295).

 

Rem. Gloss., Paris B.N. lat. 7679, c.1400-1500, ds GDC IX, 173a.

B. -

"Dans la contemplation" : Et comment aucunes devotes creatures pensans en la vierge Marie et considerant contemplativement les grans joies qu'elle pouoit avoir durans les sains misteres qui furent en l'Annunciacion, en la Nativité, en l'Ascencion Jhesu Crist et autres... (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 4). Helas ! mon doulz Sauveur, et s'il a en moy goute d'amour, ne dois je desirer contemplativement que je eusse esté en presence et que adonc, te oyant dire ces piteuses paroles, tantost je feusse sailly sus : "Veez me cy present, mon Seigneur !" (CHR. PIZ., Heures contempl. Pass. N.S.J., c.1420, 10).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 5/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLER     
FEW II-2 contemplari
CONTEMPLER, verbe
[T-L : contempler ; GDC : contempler ; AND : contempler ; FEW II-2, 1102a : contemplari ; TLF : VI, 30a : contempler]

Empl. trans.

A. -

"Regarder attentivement, comme en s'y absorbant" : O seincte teste honnouree, Ung peu je vous veulx contempler. (Pass. Auv., 1477, 105). On avoit fait les maisons agencer Pour sur le roy certain regard avoir : Caiges aux vens, enseignes despecer Et les paroiz en plusieurs lieux percer, A celle fin c'un chascun fist devoir De contempler, de regarder, de voir L'onneur, le bruyt, la haulte renommee Que digne estoit en ce cas recevoir Le bon seigneur (LA VIGNE, V.N., p.1495, 202).

B. -

"Examiner par la pensée, examiner attentivement"

 

1.

Contempler qqc. : Et ainsi com je contemploie Ycelz choses ou j'emploioie Toute mon entente a aprendre... (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 87). ...s'il advient que aucun entreprenant soit surprins et mys en prison, il s'advise mainteffoiz de plusieurs choses, dont il ne s'adviseroit point, s'il estoit à son aise. Et aussi a il meilleur loysir de songier et penser, s'il puet congnoistre ou appercevoir l'estat de ses ennemys, contempler et bien adviser le lieu où il est et s'il est prenable ou imprenable, et par quelle manière on en pourra venir au-dessus (BUEIL, I, 1461-1466, 70). Et qui bien contemple les nombres quarrez il treuve que la racine de lung multipliee par la racine de laultre produyt un moyen proporcional (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, II, 693). Toutes bestes ne regardent que a paistre Fors l'homme seul, qui au ciel sa veue dresse, S'estudiant divins secretz [congnoistre] Et contempler des estoilles l'adresse. (Cene dieux, c.1492, 111). ...il se creva les yeulx en ung sien jardin pour plus parfondement contempler les faiz de nature qu'il avoit veuz. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 47 r°). Six jours entiers demoura la dedens Ou ce pendant seigneurs et presidens De parlement et de son grant conseil (...) Ymaginerent les moyens evidens Pour sur les mons conduire l'appareil De son estat aux autres nompareil, Et contemplerent les voyes oportunes Comme on sçauroit eviter les fortunes Et les dangiers qui pourroient survenir Pour bien aller et pour assur venir. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 146).

 

-

"Appliquer son esprit à l'étude de qqc." : Cestui, après qu'il eut specullé et contemplé ès corps celestes, se adonna à descripre les hystoires et à recuillir depuis le temps Nynus jusque à la monarchie de Cesar (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 65 r°).

 

2.

Contempler à qqc. "Appliquer son esprit à qqc., s'attacher à qqc." : Je suis juste, sy doy jugier Justement sans riens espargnier. Je doy contempler a justice, Elle m'est decente et propice, Ou cas qu'au contraire feroie Juste juge pas ne seroie. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 9). Dont pour ung aultre en assister, Tous ensemble y avons pencé, Contemplé et bien pourpencé, En treshumble devocion. (LA VIGNE, S.M., 1496, 400).

 

Rem. SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, gloss.

 

3.

Se contempler en qqc. "S'absorber en qqc." : Et se tu te contemple bien en toutes ces choses, tu [te] trouveras comment toute muee et transformee en ung vray amans (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 284).

 

4.

Empl. abs. "Réfléchir" : L'AFFINEUR. Mais quel lieu esse proprement Lieu publicque, quant je contemple ? (Sots mal., c.1480, 88).

C. -

[Domaine religieux] Contempler (un objet divin). "Regarder avec admiration, s'absorber dans" : Ha ! sire Dieu, se de ta grace Ne me confortes (...) Ne puis de conscience en pais Contempler ta benignité, Ne penser a t'umilité (Mir. st Alexis, 1382, 322). Jacob habiteur de maison Est l'espirituel pensée Repeue de douce rousée Par larmes de contriction, Venenz en delectacion De contempler choses divines (DESCH., M.M., c.1385-1403, 223). ...elle va devant Dieu contempler et regarder par saincte inspiracion la Benoicte Trinité, la court du Ciel et les joyes qui y sont. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 23). Car l'omme n'est pas faicteur des creatures de Dieu, maiz contemplateur dez oeuvres. En regardant doncquez les choses prouffitables d'embas, et contemplant les choses merveillables d'en hault, congneurent ilz grossement que leur soustenement despendoit de plus haulte puissance que de celle d'omme. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 171). Ta pensee soit envers le Treshault et ta depprecacion soit sans intermission adrecie a Jhesucrist. Se tu ne scés speculer ou contempler les choses haultez et celestiennes, repose toy en la passion de Jhesucrist et habite voulentiers en ses saintes playes (Internele consol. P., 1447, 6).

 

-

[Dans le courant de Saint-Victor] "Élever son esprit au plus haut degré pour approcher de la connaissance de Dieu" : O qui est ce qui bien estendra son intelligence a contempler par dilatacion de pensee en tant de diuerses choses qui sont au corps et aussi en lame (CIB., p.1451, 186). ...certes qui bien est usagie de contempler en ceste maniere de contemplacion, il y a commencement de soy esleuer aulx choses inuisibles et passera legierement aulx autres manieres de contempler sur soy par la seconde maniere et par la tierce maniere de contemplacion, cestassauoir par subleuacion et par alienacion de pensee. Tu tesleueras a contempler plus hault par la congnoissance que tu aras de toy selon estat moral (CIB., p.1451, 186).

 

-

Part. prés. en empl. subst. "Contemplatif"

 

Rem. JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, gloss.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 6/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLIER     
*FEW II-2 contemplari
CONTEMPLIER, adj. et subst. masc.
[*FEW II-2, 1102a : contemplari]

"Contemplatif" : Car cils qui sont vrai contempliers Sont demy mort as seculiers, Si desiront la mort present Plus que sauf port ly mariners, Ou plus que fait ly labourers En attendant son paiement, Plus que gaigners son augst [aoust, "moisson"] attent, Ou que viners [vignier "vigneron", plutôt que vinier "marchand de vins"] son vinement [sur vinea, plutôt que sur vinum] (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 124).
 

DMF 2020 - DMF 2015 Robert Martin

 Article 7/7 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OBCONTEMPLER     
FEW II-2 contemplari
OBCONTEMPLER, verbe
[T-L : obcontempler ; GD : obcontempler ; FEW II-2, 1102a : contemplari]

"Contempler" : Saincte Marie ot de Dieu paradis, Obcontemplans la vie souveraine (DESCH., Oeuvres R., t.7, c.1370-1407, 148).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Willy Stumpf

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre