C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/possession 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POSSESSION     
FEW IX possessio
POSSESSION, subst. fém.
[T-L : possessïon ; GDC : possession ; FEW IX, 236b : possessio ; TLF : XIII, 872a : possession]

A. -

"Fait de posséder qqc., de jouir de qqc. (d'un bien matériel, d'un droit, d'une qualité...)" : C'est possession de richesce Que li mondain a grant labour Assemblent de nuit et de jour (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 269). ...car la possession et l'euvre ne ont pas une meïsme perfeccion, vertu ou excellence, pour ce que le excellence et la vertu de la possession est en avoir choses dignes et honorables, comme seroit or ou telles choses. (ORESME, E.A., c.1370, 243). ...il fust assez dit que le Roy sursoiret d'user de sa souveraineté et ressort en Guyenne, juques a un an tant seulement, et de ce ressort, ne possession ne proprieté ne furent onques transportés au roy d'Angleterre (Songe verg. S., t.1, 1378, 277). ...et n'est merveille s'ilz ont la congnoissance de ladicte possession non plus que c'est de la court laye qui congnoist de la possession des benefices. (FAUQ., II, 1421-1430, 299). Mais selon la diffinition de Boece ou livre de Consolation de philosophie "eternité est une possession joyeuse et toute ensemble parfaite de vie sans terme", c'est a dire sans principe et sans fin. (Somme abr., c.1477-1481, 140). ...car pour y monstrer ta grant preeminence en signe de possession, de victoire et de majesté souverayne, comme roy tres crestien et pillier de la foys catholique, tu as visité les sainctz et dignes lieux, devotement et sainctement, ainsi qu'il appartient. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 298).

 

-

En possession (de qqn) : Or me porroit on demander Par prier ou par commander Comment cel oisel pos avoir, Ou franchement ou pour avoir, S'il me fu vendus ou donnez Ou d'aucun droit abandonnez, Et par quel aquisition J'en fui mis en possession. (MACH., D. Aler., a.1349, 344). ...et ainssi le roy de France demora tousjours en saizine et en possession du ressort, ja soit ce que le dit roy d'Angleterre deffendist aux subjés de Guyenne que ilz n'appellassent au roy de France conme a leur souverain (Songe verg. S., t.1, 1378, 279). De Droit conmun, lez causes lezquellez touchent civilité, soit en possessions ou en proprieté, si appartienent au Roy et aux seigneurs seculiers. (Songe verg. S., t.2, 1378, 149). Derechief, le dit Arrest est torsonnier et inique en soy, en tant que il prive le roy d'Angleterre de la souveraineté et du ressort de Guyenne, car c'est chose notoire que il estoit en saisine et en possession du dit ressort, conme il a esté ja touché, de laquelle possession, qui estoit bien coulouree, il ne povet estre privé sanz estre deüement ajourné (Songe verg. S., t.1, 1378, 272). ...et, oultre ce, jura et afferma par son serement que en sa possession, par ledit sergent d'armes, furent trouvez environ XVJ frans, tant en or comme en monnoye (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 171). Et, avec ce, furent, lui qui parle et ledit Maceot, requis par iceulx compaignons de Fresnes d' eulx en aler avec eulx en ladite ville, et que là ilz buveroient et mengeroient le pain et la char que prins et trouvé avoient en la possession du varlet d'icellui curé (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 238). ...la Court dit que chascune desdictes parties sera maintenue et gardée es possession et saisine de la moitié des heritages contentieus entre icelles parties (BAYE, I, 1400-1410, 273). ...mais icellui graphier seul en [de ladicte prebende] fust en possession (BAYE, II, 1411-1417, 15). ...par lequel [arrest] a esté dit que ledit maistre Clement sera maintenu et gardé en possession et saisine de la chanoinie et prebende d'Amiens (FAUQ., I, 1417-1420, 379). ANNAS. En quel partie L'a il mis et de quel licence ? SIRUS. En sa possession et chevance Au monument neuf qu'il y a fait. (Pass. Auv., 1477, 266).

 

-

Possession mondaine / possession terrienne : L'ystoire nous certiffie, et aussi la vraye cronique, que cil conte Aymery fu grant pere de l'ayeul saint Guillaume, qui relenqui toute possession mondaine pour servir Dieu Nostre Createur, et se mist en l'ordre et religion des Blans Manteaulx. (ARRAS, c.1392-1393, 16). Haa, monseigneur, pour Dieu, laissiez telz choses ester. Il n'appertient point a si hault prince comme vous estes, mettre cure de enquerre de telz ars [l'astronomie], ne de telz choses. Car, comment qu'il soit, Dieu vous a pourveu de tres haulte et noble seigneurie et possession terrienne. Dont vous vous povez bien passer, s'il vous plaist, de vous donner courroux ne ennuy pour telles choses qui ne vous pevent ne aidier ne nuire. (ARRAS, c.1392-1393, 20).

 

-

Possession paisible. "Possession qui n'est pas contestée" : ...arriere en me doit poser En paisible possessïon (Myst. Adv. N.D. R., c.1360-1365, 63). Et les clefs des milleurs fortresses, Qui dou païs sont plus maistresses, Ont baillié au prince son frere, Par quoy la chose soit plus clere. Et s'en a la possession Paisible, sans rebellion, Et tient toute la signourie Dou bon royaume d'Ermenie, Pour le roy qui procheinnement Y sera, s'il puet bonnement. (MACH., P. Alex., p.1369, 223).

 

-

Avoir possession de qqc. : ...par vertu de quoy le Roy m'eust donné ladicte prebende vacant en regale mesme au regart dudit Martin, qui onques n'avoit eu possession de ladicte prebende (BAYE, II, 1411-1417, 15). LE GENDARME. Je demande dilation. LE MOYNE. J'en auray la pocession, Et puis revenés a quinzaine. (P. moyne, a.1500, 49).

 

-

Bailler (la) possession de qqc. à qqn : ...par icellui conte ou ses gens lui fu baillée la possession et saisine des ville et chastel dessus diz et ses appartenances, et, avec ce, lui fu baillié en chevaux la value de mil frans (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 200). ...ilz firent ex justa causa baillier possession d'aucunes terres et heritages demourez du decez dudit defunct ausdis Alard et sa femme (FAUQ., II, 1421-1430, 299).

 

-

Instituer/mettre qqn en possession de qqc. : De la main dont je vous jettay, Sire, hors de vostre eveschié, (...) Vous en met en possession En nom d'amende. (Mir. st Guill., c.1347, 21). Et si a ordonné la Court que Mauger dessusdit instituera et mettra en possession ledit Gomaud de la dicte maistrise (BAYE, I, 1400-1410, 191). J. Soulas (...) s'oppose à ce que messire Pierre de Breban, dit Clignet, ne autre ne soit mis et institué en possession et saisine dudit office (BAYE, II, 1411-1417, 163). Le prince d'Orenge requiert estre mis en possession de l'office de Grant Chamberier de France, selon ses lettres qu'il a du Roy. (FAUQ., I, 1417-1420, 383). Et lors ledit prince recevra son hommaige et foy de luy, et puis l'en vestira et mettera en possession de sa seignourie de marquis par ung tresriche ruby, qui porte signe de seignourie, qu'il mettera ou moyen doit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 232). Et aussi fist tant l'arcevesque de Bourges, ses freres et alliez, envers le roy, qu'ilz eurent commission pour les mettre en possession des seigneuries de Saint-Fergeau, Saint-Morise et païs de Puisaye ; lesquelles lettres s'adresserent à monseigneur de Montgascon, qui se transporta audit Saint-Fergeau pour mettre à exécution saditte commission (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 162).

 

-

Prendre (la) possession (de qqc.) : Et ordonna moult noble baronnie, tant de Poictou que de Chippre, et le maistre de Rodes, lesquelx tous conduiront Guyon en Armenie, et le feront couronner roy et prendre la possession du pays et les hommages. (ARRAS, c.1392-1393, 142). ...que elle venist relever et prendre la posession de son realme d'Ermenie (WAUQUELIN, Manequine C.T., a.1448, 218). ...print congié de son maistre pour ung espace de temps, a venir par deça a leur ville prendre possession de sa cure. [D'un curé qui vient de se voir attribuer une cure] (C.N.N., c.1456-1467, 287). Mardy deuxiesme de decembre, le roy En excellence de pondereux arroy Pour demonstrer sa dominacion Sans estre mis de nul en desarroy, Fit mettre aux champs de son ost le charroy, Pour aller prendre vraye possession Et maintenir en sa protection Pour desormais, Senes la ville antique (LA VIGNE, V.N., p.1495, 222). ...ce jour monsieur le seneschal de Beauquaire se partit de Napples et alla prendre la possession du dit Gayette. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 258).

 

-

Remettre qqn en la possession de qqn. "Livrer qqn à qqn" : ...mais il en appertient a vous d'en faire [le roi d'Ausay] vostre bon plaisir, qui avez eu la peine et le peril de le conquester ; si vous doit demourer, car c'est raison. Et descy du don que vous m'en avez fait je vous en mercie humblement et le vous remet en vostre possession. Or est en vous de sa mort ou de sa vie, lequel qu'il vous plaira, car jamais ne m'en quier mesler par dessus vous, et le vous quitte plainement. (ARRAS, c.1392-1393, 166).

 

-

[Dans une formule témoignant de l'appartenance à la cléricature] Estre en possession de tonsure. V. tonsure

 

-

"Faculté d'user d'un bien" : ...Dieu a commandé les paciens et paisibles avoir possession en sa maison afin que ilz habitent en paix avec leur pere Jhesu-Crist (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 29).

B. -

"Ce qui est possédé, propriété, bien" : Sachiez de certain que se je cuidoie que ces paroles feussent veritables, que je y mettroie remede si hastivement qu'il ne tendroit jamais terre ne possession, ceste ne autre [celui qui serait censé avoir volé mon héritage]. (ARRAS, c.1392-1393, 49).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

-

Au plur. "Bien possédé" : Mon chier amy, (...) Qui as laissié ton heritage Et tes nobles possessions, Ta femme et tes grans mansions Pour moy venir ycy servir... (Mir. chan., c.1361, 181). Item, il n'est pas nonchalant, mais est curieus de ses propres possessions procurer diliganment et deüement (ORESME, E.A., c.1370, 233). ...il sont sans pocessions comm furent les apostres (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 405). Se nous disons donques que, aussi justement sont lez possessions de la chose publique tenues et obligees, pour le bien comun et la chose publique garantir et sauver, conme elle sont tenues et obligees a païer rentes et cens, et se passent telles possessions chargees de rentes et de censives a touz possesseurs, soient privilegiés ou non, par paraille raison, ou plus forte, devons nous dire que toutes possessions devent estre transportees avesques la charge que ilz devent a la chose publique (Songe verg. S., t.1, 1378, 44). ...icelui messire Charles (...) ne pourra vendre (...) aucunes des terres, heritages, seigneuries et possessions ou autres biens immeubles appartenans audit messire Jehan (BAYE, II, 1411-1417, 150). ...mais [lesdictes ordonnances] seroient gardéez et observéez selon leur fourme et teneur, sans prejudice toutesvoies des drois et possessions desdis religieux et de tous autres (FAUQ., I, 1417-1420, 356). ...toutes causes et procès meus ou à mouvoir à cause et pour raison de quelzconques collacions de benefices, ou dons et octrois de segneuries, terres, rentes, revenues ou possessions fais par le feu Roy regent et par le duc de Bedford (FAUQ., II, 1421-1430, 171). ...leurs possessions et heritages ont par leurs doulx enfans eternelle permanence et durée [À propos des pères de famille] (C.N.N., c.1456-1467, 556). Puis qu'il vous a pleu vous [l. nous] requerre, Monseigneur, nous vous promectons Que nous ne vouldrons riens conquerre En voz pays et regions ; Mais ainçois garder les volons Sans y commectre violence Et toutes voz possessions Seront gardees sans differance. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 104). Aprés vindrent belles processions Mettant avant grans intercessions Pour mieulx au vray leur cas amplifïer Et dehument faire receptions, Si que leurs corps et leurs possessions A sauveté se peussent confïer Dessoubz sa garde (LA VIGNE, V.N., p.1495, 223). Possessions immeubles, dont plusieurs seigneurs y perdirent de leurs terres. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 346).

 

-

[À propos d'une pers.] : ...et est le serf la possession de son seigneur, et n'a rien qui soit sien des biens de fortune. (ORESME, E.A.C., c.1370, 439).

C. -

P. ext. "Pouvoir, force exercée sur qqn ou sur qqc."

 

-

"Emprise morale, domination (du diable)" : SATHAM. (...) Tu avoyes quomissiom De tenir [les chrétiens] en pocessiom Par l'infernal auctorité. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 62). Satan est en possession grant, A tormenter ce pouvre enfant. Le benoit Dieu du firmement Y veulhe monstrer sa puissance ! (Pass. Auv., 1477, 160).

 

-

"Force exercée, puissance" : La fussent ly Franchois mis en perdissïon Quant vint Huëz Cappez et ly bourgois de non Au maintenir l'estour en grant possessïon. (Hugues Capet Lab., c.1358, 121). Fedris y avoit telle possessïon Que l'euïssent pris (Hugues Capet Lab., c.1358, 222).

 

.

Par sa possession. "Par sa force" : Et ly bers se deffent qui cuer ot de lÿon, Il issi de le tente par se possessïon. (Hugues Capet Lab., c.1358, 141). [aussi v.6226]
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre