C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/parti 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MI-PARTI     
FEW VII 686b partire
MI-PARTI, adj.
[T-L : mipartir ; GD : mipartir (miparti) ; FEW VII, 686b : partire]

A. -

"Partagé, mélangé"

 

Rem. Guill. Orange T.H.G., p.1450, gloss.

 

-

[D'un vêtement, d'un tissu...] Mi-parti. "Qui est composé de deux parties de couleurs différentes" : ...et là dedans [la chambre] print ledit chapperon mi-parti et les autres choses dessus nommées, excepté la demi aulne de brunette (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 18).

 

-

Empl. subst. "Vêtement dont chaque moitié est d'une étoffe différente ou d'une couleur différente" : Et en printemps tousjours la vest (,) De miparti et de roié [rayé] (GUILL. DIGULL., Livre pèler. vie hum. E.M., 1355, 222).

B. -

[Du soleil] "Pour partie déjà levé, pour partie encore caché, levé à moitié" : Quant ce vint a l'endemain que soleil estoit my party qui de ses rais la terre enluminoit et rendoit clareté, adont... (Percef. Compl. R., c.1450 [c.1340], 393).

REM. V. partir I A 2..
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PARTI     
FEW VII partire
PARTI, subst. masc.
[T-L : parti ; GD : parti ; GDC : parti ; FEW VII, 679b, 680a : partire ; TLF : XII, 1050a : parti]

I. -

"Situation, état ; manière, moyen"

A. -

"Situation, état" : En trop dur parti Seroit, et son tamps ossi Plorroit a chiere esbahie. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 132). Ainçois les a si asproyé [les gens de France] Et contre eulx s'est si deffenduz Qu'a li pour moy se sont renduz, Et les a mis en tel parti Qu'a son honneur s'est d'eulx parti (Mir. st Lor., 1380, 133). ...a l'endroit ou li arbalestrier traioient et ensonnioient ceuls dou fort, il ronpirent le mur et i fissent un grant petruis et entrerent dedens a force, car il estoient grant gent. Qant li compagnon se veirent en ce parti, il se vodrent rendre salve lors vies, (FROISS., Chron. D., p.1400, 532). Bien monstra la li gentils rois Edouwars que il avoit grant desir de conbatre et amour as armes, qant il s'estoit mis en tel parti et tant humeliiés que desous le pennon mesire Gautier de Manni, son chevalier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 870). ...Dont suis en tel parti Souvent, quant a droit m'en remembre, Que cuer et corps et tuit li membre Me vont tremblant (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 97). Si n'estoit pas petit l'esbahissement de eulx trouver en tel parti, sans chief, entre les mains des Sarrasins (Bouciquaut L., 1406-1409, 117). ...si ne sceust plus que dire, ne comment soy excuser. Lors Madame, qui le vist en tel parti, en soubsriant a ses femmes dist : "Que direz vous d'un failli escuier, qui par deux foiz a donnee sa foy a une dame... ?" (LA SALE, J.S., 1456, 12). L'Anglois le mena en une place assez près de la et en prison le bouta. Le François, voyant ce party, tout son estat a grand haste au capitaine manda (C.N.N., c.1456-1467, 55). JUSTICE. (...) Je vueil qu'i me soit presenté En l'arbre de la croix pendu, Fixé, cloué, mort estandu, Tant que l'ame a son pere rende, Et n'est amende que j'en prende Tant qu'en ce party le verray. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 689). Nous estions en tel party Et en sy grant perplexité Qu'il nous sembla que la cité Et toute la terre trembla. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 883).

 

-

En ce parti. "En cet état, ainsi" : ...tant porta le cheval Remondin, ainsi pensif et plein d'ennuy et de meschief qui lui estoit advenu, qu'il ne savoit ou il aloit, ne il ne conduisoit pas le cheval, mais le portoit partout la ou il lui plaisoit a aler, sans ce que il lui tournast le frain a dextre ne a senestre ; ne Remondin ne voit ne oit ne entent. En ce party passa par devant la fontaine ou les trois dames estoient, sans ce qu'il les veist, et ly chevaulx l'emporte grant aleure. (ARRAS, c.1392-1393, 24). Lors fu menez en la chambre ou Clerembaut, son frere, estoit, et tous les autres prisonniers. Lors, quant il les appercoit liez et gardez en ce party, si fu moult doulent. (ARRAS, c.1392-1393, 205). ...devindrent les leurs [chemises], leurs couvrechefs et petiz draps, bien sales, et a grand regret leur venoit d'eulx trouver en ce party, car il faisoit bien chault (C.N.N., c.1456-1467, 397).

 

-

En parti de + inf./En parti que de/ pour + inf. : Et si avoient li Escoçois lors deus premieres batailles establi sus deus crupes de montagne, la ou nuls ne pooit bonnement monter ne ramper pour euls assallir ; mais estoient en parti que pour les assallans tous confroissier (FROISS., Chron. D., p.1400, 142). "Nous sonmes en parti de tout perdre, car il n'i a point de bonne ordenance en nous." (FROISS., Chron. D., p.1400, 726). "Ha ! dist li Monnes de Basele, ... on n'a point tenu ne creu mon ordenance. Si sons sus un parti que de tout perdre." . (FROISS., Chron. D., p.1400, 730).

 

-

Parti d'armes : Monseigneur, quant on est en tel parti d'armes que nous estioins pour ces jours en la garnison de Bourbourcq, ... on doibt de deux voies ou de troys prendre la plus pourffitable en adamaigant ses ennemis. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 37). "Et oultre", dist messire Guillaume Heltem, "pour moi nettoier et purgier de tout blasme, ... je suy tout prest de lever le gaige et de mettre mon corps en abandon et ou parti d'armes, et de prouver le contraire, ainsi que les juges ad ce deputez et ordonnez l'ordonneroient." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 39).

 

-

Avoir mal parti. "Être en mauvaise situation" : LE ROY. (...) Dites moy que fait la royne Et ses deux filz. PREMIER CHEVALIER. Sire, soiez certainz et fiz, Quant est d'elle, elle a mal parti ; Ses filz de touz poins departi Se sont d'elle et de son conseil. (Mir. ste Bauth., c.1376, 130).

 

.

Demeurer en ce parti. "S'en tenir là, rester sans réagir" : Quant le duc Anthoine scot le meschief que les Sarrasins font au roy, si en ot grant pitié et jure en son cuer que pas ne demourra en ce party et que Sarrasins acheteront la peine que ilz font souffrir aux Crestiens. (ARRAS, c.1392-1393, 172).

 

-

Faire à qqn mauvais parti. "Réserver un mauvais sort à qqn, le maltraiter" : Ledit connestable, doubtant la fureur dudit seigneur et considerant en luy que, s'il estoit tenu et prins, il auroit et luy feroit on quelque mauvais parti, affin de soy remettre par quelque bonne maniere en la bonne grace du roy, voulant pour ce faire employer ses amys (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 347).

 

.

Laisser qqn en tel ou tel parti. "Laisser qqn en telle ou telle situation, sans réagir" : ...et leur compta toute l'aventure, et comment Jossellins et ses filz avoient esté pendus, et qu'ilz avoient en pensé d'en faire, ou de lui vengier de Remondin qui lui avoit pourchacié cest ennuy, et a eulx fait si grant blasme et si grant hontage, ou de le laissier en ce party. Lors respondi, pour tout le lignaige, un moult estous chevalier (...) : Chastellains, nous voulons bien que vous sachiez que ainsi ne demourra pas, car nous sommes tous en voulenté de mettre mort cellui qui nous a fait si grant vitupere et si grant deshonneur. (ARRAS, c.1392-1393, 68).

 

-

[D'une chose] Estre en bon parti. "Aller bien, prendre bonne tournure" : Et le roy lui dist : Ma belle niepce, Dieu mercy, voz besoingnes sont en bon party, et vostre pays est delivré du dangier des Sarrasins par la puissance de Dieu et des deux freres de Lusegnen. (ARRAS, c.1392-1393, 188).

B. -

"Manière, moyen" : Il vous ont tant courechiet de faire morir vos honmes sus mer, et ossi chi tenu tant longement et fait despendre vostre argent, que dur est a ce pardonner ne euls prendre par le parti que ils le voellent avoir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 839). Joseph, respondez, est il vray ? L'avez vous fait en ce party ? (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 225). ...parlé avec luy sur le fait de son ouvrage et me ouvrit plusieurs partiz et appoinctemens de fondre et affiner tant l'argent que le plomb et cuivre. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 296). ...à sondit retour d'Escosse il descendit et print terre à l'Ecluse avec sa marchandise, laquelle il fist mener jusques à Bourges et fist illec diligence de trouver voicture pour mener et conduire lesdictes laynes et sept balles de draps par terre jusques en ladicte ville de Rouen. Maiz pour ce qu'il ne povoit trouver party raisonnable, et lui demandoit l'en autant de voiture comme valoient lesdictes laynes et draps, ilz les fist chargier sur vaisseaux (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 510). Quand Montbleru eut confessé ce larrecin, et qu'il eut trouvé sa quictance par le party qu'avez oy, il ne fault pas demander si [les autres] (...) furent bien esbahiz (C.N.N., c.1456-1467, 401). J'ay mieulx gardé de mon costé Que vous, et de meilleur party. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 842).

 

-

Par ce parti. "De cette manière" : : Dont dist Geronnet, ... "...venez par ycy et faictes apporter vos eschielles cordées ; nul ne le vous debatera l'entrer ne le monter." - "Entens, Geronnet", dist Perros, "tu me dois mettre en la ville ; mais, par ce parti que tu me monstrez, je n'y entreray ja fors que par la porte." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 213). Et lors dist le roy ces paroles : Anthoine, frans et nobles chevaliers, les barons de ceste contree ont regardé et consideré la grant honneur que vous avez fait a leur dame, a son pays et a eulx, et aussi que vous ne voulez riens avoir du leur, ne de leur dame. Si ont advisé que par ce party vostre raison y seroit trop petitement gardee. Et pour tant ilz vous supplient qu'il vous plaise que vous leur accordez un don qu'ilz vous demanderont, et si sera sans vostre coustenge. (ARRAS, c.1392-1393, 169). Montons amont, car il vous demandent et se voellent rendre. Vous poriés par ce parti moult tos avoir une bonne journee. (FROISS., Chron. D., p.1400, 692).

 

-

Par tel parti. "D'une telle façon" : Si fu feru par tel parti D'une maladie cruele (...) Qu'il n'en pot estre secouru (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 230).

 

.

Par tel parti que. "De telle façon que" : Et sachiez que il [le roi Selodus] fist trop grant dommage de crestiens, et ravigora ses gens par tel party qu'ilz se deffendent asprement. (ARRAS, c.1392-1393, 185). Pere Noé qui plantastes la vingne, Vous aussi, Loth, qui bustes ou rocher, Par tel party qu'Amours, qui gens engingne, De voz filles si vous fist approucher - Pas ne le dy pour le vous reproucher -, Archedeclin qui bien seustes cest art, Tous troys vous pry que vous vueilliez prescher L'ame du bon feu maistre Jehan Cotart. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 102).

II. -

"Cause défendue par qqn ; p. méton. ceux qui défendent cette cause"

A. -

"Cause défendue par qqn" : ...la somme de quatre cens frans que mondit seigneur lui a donnez tant pour consideracion de plusieurs et agreables services qu'il lui a faiz et en recompensacion de plusieurs pertes et dommaiges qu'il a soustenuz pour soustenir son party contre ses adversaires (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 62). ...pour le aydier à relever aucunement de pluseurs grans et inreparables dommaiges qu'il avoit supporté et soustenus de la partie des ennemis de mondit feu seigneur pour avoir tenu et porté son party et le favourisié de tout son povoir en ladicte ville de Troyes (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 393).

 

-

Estre du parti à qqn. "Défendre la cause de qqn, se montrer constamment favorable à qqn" : Et quant le roy fut en sa chambre, le seigneur de Saintré au roy en riant si dist : "Sire, pour nostre bien venue, je vous supplie que ce soir avec la royne dormez." Le roy, qui tres gracieux prince estoit et qui tant l'amoit, en riant lui dist : "Toudiz fust et serez tres gracieux et du parti aux dames..." (LA SALE, J.S., 1456, 225).

 

-

Prendre le parti de qqn. "Se déclarer pour qqn" : ...au temps que par le feu roi Jehan le pays de Limosin fu baillié et livré aus Engleiz, le pere de lui qui parle se tourna et print le parti du roy de France (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 185).

 

-

Tenir le parti de qqn. "Suivre, favoriser, appuyer la cause de qqn, être dans le camp de qqn, se ranger parmi ses partisans" : ...Gautier Spridligton, anglois et tenant le parti de Edoart d'Angleterre et du dit prince, son filz, et demourant soubz leur juridicion et destroit, courant et robant en armes jour et nuyt pluseurs parties de nostre royaume (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 5). Et dit que tous ceulx dudit pays de Limosin tenans le parti des Englois qui povoient savoir l'entreprinse de lui qui parle, en avoient très-grant joye, et que s'est le fort d'environ tout ledit pays de Limosin de la prinse duquel ilz auroient la plus grant joye. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 190). ...il encontra le conte de Peraude, lequel tenoit le parti de Lancelau (Bouciquaut L., 1406-1409, 135). ...un bon homme rural et ancien, prisonnier en la garnison de Yenville en Beaulce tenens le parti du duc d'Orleans (BAYE, II, 1411-1417, 66). ...aucuns pillars et autres tenans le parti des Armignacs (...) avoient discouru le pays, prins, pillié et robé plusieurs noz subgez (Ch. VI, D., t.2, 1420, 40). Ceulz qui y furent de ladicte marche, tenens le parti anglois, que pour estre a celle tressainte journee, vouldrent honorer et passer soubs la banniere du roy. (LA SALE, J.S., 1456, 193). Et le mercredi, tiers jours de fevrier oudit an mil CCCCLX, furent leues (...) les lettres patentes du roy par lesquelles il declairoit son plaisir estre tel que, par tout ledit pays de Normandie et les pors de mer d'icellui, feussent laissez paisiblement descendre tous Anglois et Anglesches, de quelque estat qu'ilz feussent et en tel habit que bon leur sembleroit, tenans et advoans le parti dudit roy Henry d'Angleterre et de la royne sa femme, sans aucun sauf conduit avoir de lui, et de les laisser converser par tout son royaume. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 16). ...et la cause fut pource qu'il vouloit formellement tenir le party du roy Alphons de Napples encontre le roy (LA VIGNE, V.N., p.1495, 269). Tous lesquelz dessusditz nommez furent fort joyeulx d'avoir trouvé ledit conte, pour ce qu'[ils] [tenoient] le party du duc de Berry, et le servirent en son affaire. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 176). Feict aussi ledit grant maistre prandre et declaira confisquez au roy les biens de ceulx qui tenoient le party dudit conte d'Armignac et estoient rebelles et desobeïssans au roy et aux commandemens qu'il avoit fait faire. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 250).

 

-

Tenir parti contraire de qqn. "Être du camp adverse à qqn" : ...il a este parle oudit eschevinage des (...) habitans de Montdidier, Corbie, Roye et Doullens qui estoient venus a refuge en la dite ville damiens, a cause de ce que leurs villes avoient este demolies (...) de par le roy, pour ce quelles tenoient parti contraire du roy (Comptes Doullens W., 1475, 17).

 

.

Maintenir le parti de qqn : Semblablement, vous vous entretiendrez Avecques tous bons et loyaulx gendarmes Et, au surplus, le party maintiendrez, Ou que soyez, des gorgïases dames (LA VIGNE, S.M., 1496, 191).

B. -

P. méton.

 

1.

"Groupe de personnes liées par une cause commune, par des intérêts communs, camp" : ...car c'estoit la nacion de toute Ytalie qui depuis le sisme plus soustenoit en fais et dis le parti de l'antipape (Bouciquaut L., 1406-1409, 308). ...d'aucuns perilz et inconveniens qui pourroient avenir par le fait d'aucuns du parti d'Armaignac (FAUQ., I, 1417-1420, 374). Le seigneur d'Auras, qui portoit d'or a un lyon d'azur, a la bende d'argent, et crioit "Auras !" et plusieurs autres chevaliers et escuiers dudit parti et marches d'Acquitaine. (LA SALE, J.S., 1456, 193). Et soubz vostre saufconduit, monseigneur, je m'en aloye devers ceulx de nostre party pour querir ma renson. [Un Français fait prisonnier par un Anglais] (C.N.N., c.1456-1467, 56). Au temps de la guerre des deux partiz, les ungs nommez Bourgoignons, les aultres Ermignacs, advint a Troyes, en Champaigne, une assez gracieuse adventure (C.N.N., c.1456-1467, 449). Oudit moys d'octobre furent aucunes gens de guerre du parti dudit de Bourgongne devant la ville de Beauvais, pour sommer les prelat et populaire d'icelle de eulx rendre et mettre es mains dudit seigneur de Bourgongne, et ladicte place aussi. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 128). ...lesquelz [habitans des villes] (...) furent oyz par le roy et son conseil, et, sur ce qu'ilz vouldrent dire, à grande et meure deliberacion fut appoincté entre le roy et lesdiz Maximian et Flamens que la guerre qui lors estoit oudit pays surserroit jusques à ung an, pendant lequel yroient seurement de chascun des deux costez toutes personnes de l'un party en l'autre et que toute marchandise auroit son plein cours. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 75). Cestui fut moult honnoré du pappe Benedict en Advignon, devers lequel souvant il aloit pour ledict duc d'Orleans et tant que il inclina icelui pappe à estre et tenir le parti dudict duc d'Orleans. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 148 r°). Maistre Germain de Tibouville, docteur en medicine, souverain astrologien, estant du parti du Dauphin en la compagnie de Barbazan. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 153 v°). Lors, aprés que le roy et son conseil eurent advisé leur cas, ilz firent venir les dictz ambassadeurs qui estoyent ceulx cy : premierement le conte Galiach, l'evesque de Come messire Francisque et plusieurs autres de leur party, qui conclurent plusieurs articles entre eulx, touchant principallement la paix et union des parties. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 308). Et luy dy que tu vas pour querre Les gens d'armes de ce party. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 134). Mons. le grant maistre, je me recommande à vous tant comme je puis. Pour ce que le bruit de mon habandonnement court tousjours de plus en plus et en suis chascun jour adverti tant d'un parti que d'autre, j'ay presentement, et depuis mes lettres à vous escriptes, envoyé devers le roy le seigneur de Moy, mon lieutenant, pour luy remonstrer mon cas, affin que son bon plaisir soit y donner provision. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 347). Et pour ce je vous faitz responce que si aucunes choses avés à me demander, que quant vostre plaisir sera de vous trouver en mon party et devant mon juge et que vous m'en accuserez que vous y respondré ainsi que en tel cas ung gentilhomme doit faire et en façon que, au plaisir de Dieu, mon honneur y sera bien gardé. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 356).

 

-

En partic.

 

.

"Hommes appartenant au même camp lors d'un combat chevaleresque" : Et quant [les lances] furent mesurees et a chascun party livrees, le roy manda a Saintré qu'il saillist le premier, et ainsin fist il. (LA SALE, J.S., 1456, 114). Lors lui envoya le roy d'armes de la Jarretiere comis a juge pour leur parti, et avec lui quatre heraulz (LA SALE, J.S., 1456, 176).

 

.

"Personnes qui souhaitent la victoire d'un même champion" : Dont, en combatant Saintré contre messire Nicole, par meschief a Saintré sa haiche lui voula a terre. Et n'est pas a doubter se Madame et tout le parti furent espoentez. (LA SALE, J.S., 1456, 184).

 

2.

"Lieu où se tient tel ou tel camp, lieu" : Las, [m]oult grant bien pour luy seroit, Se Jhesus en feust adverty, Mais il n'est pas en ce party, Par quoy ne le peut venir voir. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 486). Puisqu'il ne vient en ces partiz, Retournons devers noz seigneurs. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 545). Jhesus, or es tu party Et verty Hors de nostre compaignie. En quel lieu n'en quel party Es sorty ? (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 810). Mais le roy a entreprins guerre Contre eulx et contre leur armee Et a la journee termee Devant la cité de Coulongne A la my may ; c'est la besongne Qui m'amaine en ce party. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 137).

 

-

"Territoire affecté à chaque camp (en partic. lors d'un combat chevaleresque)" : Mais pour ce que vous, messeigneurs les François, par voz vaillances avez sans desmarchier tenue la bataille sur le parti et terrain de messeigneurs les Allemens, l'empereur veult, juge et ordonne que pour ce ilz se acquictent et vous paient les premiers (LA SALE, J.S., 1456, 268).

C. -

"Décision, résolution" : ...et diray du dueil que Madame maynne, et d'un aultre nouvel party. (LA SALE, J.S. E., 1456, 358).

 

-

Prendre tel parti : Si ne sorent autre parti prendre fors de retourner arriere devers le mareschal (Bouciquaut L., 1406-1409, 137). ...et la vous prenderez parti a vostre fait [éd. "et là vous prendrez les décisions que vous jugerez opportunes pour votre affaire"] (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 156). Du grant dueil de Madame et du parti que elle prinst. (LA SALE, J.S. E., 1456, 359).

 

-

Tenir un parti. "Se ranger à un avis" : JHESUS. (...) Et n'ayés pas mis en obly De vous transporter cy aprés En Gallilee (...) St ANDRY. En ce n'y aura point de faulte : Sire, nous tiendrons ce party. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 968).

III. -

"Partie, fragment, morceau" : Et puis, enfans, que farons nous De la grant robe que veez cy ? Que chascun 'n ara ung party, Riens ne vous approffitera [Réf. à Jean 19, 23-24] (Pass. Auv., 1477, 201).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre