C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/depuis 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DEPUIS     
FEW IX postea
DEPUIS, prép.
[T-L : depuis ; GDC : depuis ; AND : despuis ; FEW IX, 243a : postea ; TLF : VI, 1193a : depuis]

I. -

[Prép. déterminant le début d'un intervalle et englobant ensuite tout l'espace que cet intervalle suppose, spatial, temporel ou scalaire]

A. -

[Domaine spatial (dans l'espace géographique, le corps de l'animal ou le corps humain...)] "À partir de (jusqu'à)" : Et enmy ce prael avoit une tour a creniaux, et dedens celle tour avoit quatre dragons fiers et orribles, qui apparoient depuis le piz en amont et avoient le dos li uns encontre l'autre (Bérinus, I, c.1350-1370, 112). ...item, une garde robe tenant a laditte chambre, et un jardin pardevers les dis mariés, siconme il se comporte depuis la nouvelle cloizon pardevers les dis mariés, et un buchier au bout dudit jardin (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1351, 175). Oultre le flun Jourdain tramist Les messages, qu'il y commist, En la terre de Samarie, Et partout au lonc de Jurie, En Jherusalem ensement, Et es montaignes mesmement, Dessus Triple et en ses contrees, Et en la fin, et aux entrees, En Damas, et jouxte le mont De Libans, qui hault est moult, A ceulx, qui Celice tenoient, Et a trestous ceulx, qui manoient Tres depuis le fleuve Jourdan, Ou fust leur prouffit ou leur dan (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 214). Une femme qui est depuis la seinture a bas serpent et a a nom Synderesis (BAUDE, Dictz moraulx S., p.1450, 132).

 

-

Depuis... jusque. "À partir de ... jusque" : ...ilz avoient plusieurs beaulx demaines, terres et possessions, justices et seigneuries, tant en la ville de Paris comme ailleurs et, entre les autres, la riviere et l'eaue de Saine en la dicte ville de Paris, depuis le chief de l'ille Nostre Dame jusques a Grant Pont, estoit toute leur (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1377, 469). Mais au dessoubz faut faire voile, Depuis les reins jusques au piet (DESCH., M.M., c.1385-1403, 50). Puis oste le sousgorjon, c'est une char qui est depuis le bout de la hampe par dessus la gorge jusques au gouetron, et en coupe plain pié et fasce une fente et mette ou fourchié. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 179). ...les connins de garenne sont congneuz a ce qu'ilz ont le hasterel (c'est assavoir depuis les oreilles jusques vers les espaulles) de couleur entre tanné et jaune (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 208). ...pour veoir un costé de mur assiz en terre motoienne entre les dictes parties, depuis la jambe sur la rue jusques a une estable parderrieres qui est en l'ostel dudit Guillaume (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1393, 669). ...car il tendoit cordes bien menues, venans depuis les tours de Nostre-Dame de Paris jusques au Palais, et plus loings, et par dessus ces cordes, en l'air sailloit et faisoit jeux d'apertise (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 61). Et d'aultre part, affin que la teste ne s'enclinast de l'une des parties ne de l'autre, a une chayne d'or elle fut soubstenue depuis la couronne jusques a l'arc, qui estoit posé par dessus moult bien fait. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 219).

 

.

En partic. [Dans un trajet] : ...condampnez à estre menez en une charrete depuis le Chastellet jusques au pilory, ès hales (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 305). Son corps, auquel ot fait en toute ville, où il passoit, nobles obseques, depuis la ville de Halle en Hainaut, où il trespassa, jusques à Digon en Bourgoigne, où il fu porté à grant solempnité, là où il repose en riche tombe, en l'eglise des Chartreux (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 152). Et fut ladicte monstre faicte et monstrée au dehors de Paris, depuis la bastide Saint-Anthoine, en alant au long des fossez, jusques à la tour de Billy, et d'ilec en bataille jusques à la Granche aux Merciers. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 310). Et d'ilec, environ quatre heures après midi, s'en party et ala en ung basteau par la riviere depuis la poincte dudit Palais jusques à la tour de Neelle (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 315).

B. -

[Domaine temporel] "À partir de... et au delà"

 

1.

[Le début de l'intervalle temporel est déterminé par un subst. d'action ou d'état] : ...et aussy les villes et chastiaux de Guerles, depuis la prinse de Straule, furent plus songneulx de eulx bien garder que ilz n'euissent esté en devant. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 196). Laquele Colete, comme chamberiere, y demoura par l'espace de dix mois ou environ depuis le departement dudit Atavien, durant lequel temps l'a veue estre de bonne vie et renommée (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 527). Car je suppose que, depuis la creation dou monde et que premierement on se conmença a armer, on ne trouveroit en nulle histore tant de mervelles ne de grans fais d' armes conme il sont avenu ens ou temps et termes des guerres desus dittes (FROISS., Chron. D., p.1400, 36). En oultre que le Roy avoit enchargié, entre autres choses, à eulz dessusdis ambassadeurs de communiquer aux dessusdis estans à Paris ce qui avoit esté fait et besoingnié à Troies depuis la venue du duc de Bourgoingne, nagaires venu en ladicte ville de Troies. (FAUQ., I, 1417-1420, 359).

 

-

Depuis ce : ...comme il eust esté bannis de la visconté de Paris pour certainne cause par le prevost de Paris, et pour ce les religieux de Saint Magloire de Paris, en la terre et jurisdicion des quiex il est demourant, eussent pris et appliquié pardevers eus une maison que le dit Garnier avoit, assise en la rue Guerin Boucel, en la jurisdicion dessus dite avec plusieurs biens meubles et lettres obligatoires par les quelles plusieurs personnes estoient obligiees audit Garnier, et de puis ce, le roy noseingneur de sa grace li ait remis et pardonné ledit ban... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1339, 80).

 

-

Après tant de temps depuis qqc. : Et apres .XXIIII. heures depuis la segnee, boive de l'eaue chaude avec du bran (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 142).

 

-

Depuis... jusque. "Entre ... et" : ...et entens qu'il le doit faire jeudy prochain, depuis la cloche du temps au soir jusques a la mynuyt. (C.N.N., c.1456-1467, 387).

 

-

P. ext. [Pour marquer sans plus la limite initiale d'un espace temporel] "Après (cette limite), après" : Le mardy ensuivant venismes au giste, depuis le disner, a Vincence qui est une belle et grande cité et est au duc de Milan. (Voy. Jérus., c.1395, 99).

 

2.

[Le début de l'intervalle temporel est déterminé par un indicateur de temps (par un subst. marquant une époque, un moment, une date..., par un adv. de temps...)]

 

a)

[Par un subst. marquant une époque, un moment, une date...] : Tant fu receüs à grant joie, Tant aourez, tant conjouis, Que depuis le temps saint Loys, Quant en France revint de Tunes Et qu' il ot rapaisié les dunes De la mer, ne fu telement Roys veüs, ne si richement. (MACH., P. Alex., p.1369, 34). ...depuis le jour que il entra ou royaume de France jusques au jour qu'il en sailli, tout l'estat de la despense de lui et de ses gens fu au despens du roy (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 129). Depuis le XIJe jour de ce mois jusques au lundi XXIXe jour d' icellui moys de novembre, ont cessé toutes plaidoieries en la Chambre de Parlement pour cause des empeschemens et occupations qui sont seurvenus pour occasion des guerres (FAUQ., I, 1417-1420, 44).

 

b)

[Par un adv. de temps]

 

-

Depuis après : Dieu tout puissant L'a inspiré depuys après. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 96).

 

-

Depuis là en avant : ...que aulcun quelque qu'il feust ne osast plus porter becz ou poulaines es solerz, deffendant aux ouvriers de celluy mestier qu'ilz ne feussent si osez de les faire depuis la en avant, ne vendre a nul quel qu il feust (JUV. URS., T. crest., c.1446, 120).

 

-

Depuis lors : Laquelle fille elle a depuis lors, et jusques ad present, gardée bien et deuement, ainsi comme raison est (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 42). Depuis lors, comme il est certain, lui est survenu la rebellion de Gand, à laquelle subjuguer il a despendu du temps et de l'avoir (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 371). Mais si tres bien les mist en son lïen Que depuis lors n'oserent grumeler. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 220). Trois sepmaynes, sans reposer, Ma fille les fievres a heu Et au lit depuis lors a geu, Maigre, deffaicte, macte et fade, Sans jamais partir dudict lieu Tant estoit de son corps malade. (LA VIGNE, S.M., 1496, 469).

 

3.

[Le début de l'intervalle temporel est déterminé par un compl. circ.] : Aussi avons nous des François La conqueste et geste des roys Dont nostre memoire est instruicte, Depuis la grant Troye destruicte Jusques a ce temps qui or est (DESCH., M.M., c.1385-1403, 261). Disoit encores ledit procureur des diz religieux que, depuis la ditte sentence ainsi donnee, les diz Pierre Testart et sa femme les avoient paiez paisiblement des arrerages qui deuz leur estoient au temps d'icelle sentence (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1389, 602). ...et depuis la paix faicte avecques mondit seigneur se sont monstrez et monstrent avoir bon et loyal courage au roy et aux ennemis de ses ennemis. (JUV. URS., Nescio, 1445, 456).

 

4.

[Le début de l'intervalle temporel est déterminé par une subordonnée] Depuis que : Mais je m'aperçu bien que nuls N'estoit alez par ceste voie, Depuis que venus y estoie (MACH., R. Fort., c.1341, 109). Verités est que depuis que la cité de Romme fu fondee et que Romulus l'ot compasee et edifiee a l'aide de Romus son frere, l'en n'oÿ onques parler de cité de greigneur dignité ne de plus grant noblesce. (Bérinus, I, c.1350-1370, 3). ...et a une robe de parement qu'i a bien cincq ou six ans qu'il a, mais il ne l'a pas acoustumé porter sinon aux festes ou quant l'en va dehors, et est de la veille faczon, pour ce que depuis que elle fut faicte il est venu une nouvelle faczon de robes. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 28). ...oncques chose depuis que le monde fut fait ne fut trouvee en escript ne autrement si tirannicque ne inhumainne. (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 226).

 

-

P. ext. [Pour marquer sans plus la limite initiale d'un espace temporel] "Après (cette limite), après que" : ...mais depuis que icelle Jehannete lui ot dit que elle avoit fait mourir lesdiz voult et crapos, il amenda et gary bien, et tant qu'il a esté depuis (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 288).

 

-

Depuis ce que. "Depuis que" : Et sur yceulz fais et raisons et sur plusieurs replicacions [pro]posees et bailliees par escript devers la court d'une partie et d'autre aus fins dessus esclarcies, les quiex fais des parties, depuis ce que bailliez orent esté par escript devers la court... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1335, 111). Et dist oultre et cogneut que, depuis ce que elles deux ont esté prisonnieres en la Griesche, pour souspeçon de ce que dit est dessus, elles ont parlé ensamble de ceste matiere, et que elles s'entredirent que elles gardassent bien que elles ne deissent aucune chose de la matiere dessus dite, et n'en accusassent point li une l'autre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 357).

 

.

P. ext. "Après que" : ...et vous mandent que vous povez seurement venir logier devant eulx et prendre place telle qu'il vous plaira, et vous donnent trieves trois jours depuis ce que vous serez logiez. (ARRAS, c.1392-1393, 222).

C. -

P. anal. [Domaine scalaire (dans une échelle, une hiérarchie...)] : Depuis les grans jusqu'aux petis Semblent qu'ilz n'ayent appetis Fors de trouver baras et bourdes (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 25). Car sans faille les orgueilz et les estas ne furent oncques en toutes manieres de gens depuis les grans jusques aux mendres si oultrageux que ores sont (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 184). Et est a advertir que qui voulroit conter les degrez depuis le roy saint Loys, qui est vray stipite, le roy Phelippe de Valoys estoit plus pres que Edouart de la couronne d'un degré, ou a conter de Phelippe filz du dit roy saint Loys, car de luy jusques a Charles de Valois son filz n'a que ung degré, et de luy a Phelippe son filz ung aultre, et ainsi se ne sont que deux (JUV. URS., T. crest., c.1446, 54).

II. -

[Empl. adv. (domaine temporel)] : Et bien monstrerent depuis la felonnie qui estoit en leurs cuers (Bérinus, I, c.1350-1370, 172). Je ne le pooie veoir, Mais Plaisance me dist de puis Qu'elle l'a veü moult de nuis Et moult de jours en ses esbas (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 66). ...et, se aucuns des opposans ont esté de puis par nous deuement deboutés de leurs opposicions a nostre poursuite faite par nous ou nostre procureur ou Chastellet de Paris... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1374, 442). ...et on n'i vei onques depuis le contraire. (FROISS., Chron. D., p.1400, 500). Et depuis la ditte roine et les dames, montees sus hagenees amblans, cevauchierent par terre jusques en la cité de Cantorbie (FROISS., Chron. D., p.1400, 793). Et par tel doulceur l'endormi Que cellui fu si son ami Que meilleur ne peust avoir, Et depuis le fist il son hoir. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 241). Et depuis la Court a à ce nommé et commis mes G.. Cotin, J.. de Voton et J.. de la Porte, et les deux d'iceulx. (FAUQ., III, 1431-1435, 149). ...mais la paix fut telle qu'ilz pillerent, prindrent et roberent tout le vaillant de tes bons et loyaulx serviteurs, et les personnes prindrent et misdrent en prison soubz fainte justice, et depuis les tuerent, murtrirent et faisoient saillir de hault des prisons en bas tres inhumainement (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 226). Et combien que le dit Artus deust estre roy, comme filz de Godefroy frere ainsné desditz Richart et Jehan sans terre, toutes voyes Jehan occupa tout, et de puis fit morir le dit Artus (JUV. URS., T. crest., c.1446, 92). Et ne savoient juger, non fist oncques personne qui depuis la veist, de quoy elle estoit, si c'estoit os ou corne (C.N.N., c.1456-1467, 430). Et plusieurs autres choses luy remonstra que depuys il fist magnifester en pluseurs des bonnes villes de son royaulme et en sa court de Parlement. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 121). ...à cause de la ville d' Epinal assise en Lorraine, qu'il avoit autresfois donné audict mareschal, et depuis la luy osta pour la donner au duc Jehan de Calabre (COMM., I, 1489-1491, 127).

 

-

[Par ellipse du verbe] : ...il y envoya monsr de Bresse, depuys duc de Savoye (COMM., III, 1495-1498, 152).
 

DMF 2020 - Synthèse de mot grammatical Robert Martin

Fermer la fenêtre