C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/contrevenger 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTREVENGER     
FEW XIV vindicare
CONTREVENGER, verbe
[T-L : contrevengier ; GD : contrevengier ; FEW XIV, 469b : vindicare]

I. -

Empl. trans.

A. -

Contrevenger qqn.

 

1.

"User de représailles pour venger qqn (sans recourir à la justice), venger qqn" : Le nostre frère Ector irons contre-vengant (God. Bouillon R.B., t.3, c.1356, 499). Encores parloit li sires de Biaugeu et recogneut bien son frère ; se li dist : "Biaus frère, je suis navrés à mort (...) : si vous pri que vous relevés le banière de Biaugeu qui onques ne fui, et pensés de moy contrevengier..." (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 119). "Se il avient ensi que la journée soit pour nous, nous serons li plus honnouré dou monde ; se nous sommes mort, j'ai encores monsigneur mon père et des biaus frères, et ossi vous avés des bons amis qui nous contrevengeront." (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 33). "Et voel bien que tu saches que la mort de mon fil me touque de si priès que, se je ne quidoie rompre et brissier le voiage ouquel nous sommes (...), il seroit amendé et contrevengié si hautement que à cent ans à venir on en parleroit en Engletière." (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 264).

 

Rem. FROISS., Méliad. L., 1373-1388, gloss. ; WAUQUELIN, Faits conq. Alexandre Hé., a.1440, gloss. ; MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, gloss. ...

 

2.

"User de représailles pour punir qqn (sans recourir à la justice)" : "Sire, vous avés mort messire Richart de Stafort." - "A le bonne heure, dist messires Jehans, j'ai plus chier que je l'aie mort que menre de lui : or ai je tant mieux contrevengiet mon varlet." (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 263).

B. -

Contrevenger qqc. "User de représailles pour venger, pour punir qqc. (sans recourir à la justice)" : Or avint que, quant li rois d'Engleterre eut assegiet le forte ville de Calais, li Escot s'avisèrent que il feroient guerre as Englès et contrevengeroient les grans anois que il leur avoient fais. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 17). ...messires Gautiers ne pooit oubliier la prise des deus chevaliers et doutoit messire Lois d'Espagne que il ne les fesist morir, en contrevengant la mort de son neveu, messire Aufour d'Espagne, liquels avoit esté ocis en l'ille de Camperle. (FROISS., Chron. D., p.1400, 548). Li contes de Hainnau (...) pria a auquns chevaliers, en Braibant et en Habehain, que il le vosissent venir veoir et servir, pour contrevengier les despis que li François li avoient fait. (FROISS., Chron. D., p.1400, 357). ...je voel que li despis que on nous a fait, vous et moi, soit contrevengiés (FROISS., Chron. D., p.1400, 355). Et avoit fait pluiseurs dommages par feu et par espée en ladicte contée de Waudémont. Pour lesquelx contrevengier, ledit conte de Waudémont (...) ala devant ladicte forteresce et le prinst par force d'assault (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 338).

II. -

Empl. intrans. ou pronom. "Se venger, user de représailles (sans recourir à la justice)" : Jehan, qui avoit disné et avoit beu, meu de chaleur, se print à contrevengier, et saicha un coustel qu'il avoit (Ch. VI, D., t.2, 1383, 5). Brisiez les saiettes de contumelie et d'injure par souffrir, et mettez au devant l'escu de pacience. Ne vous contrevengiez de frappeures de langue, car c'est grant vertu de ne blecier cellui qui a blecié (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 33). ...il a confessé les choses dessus dictes (...) et combien (...) que le cas par lui commis au regard de ladicte Hemonne, il l'ait fait pour soy contrevengier des desplaisirs par elle à lui faiz (Paris domin. angl. L., 1426, 205).

 

-

Se contrevenger de qqn : ...dist et pria à lui qui parle que il alast aveques lui en certain lieu où il avoit à faire pour soi contrevanger de aucuns ses anemis (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1345, 167). Et fu Jehans Lions esleus à estre chiés de ces blans capprons, lequel office il rechut assés liement pour li contrevengier de ses ennemis (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 167). Ouquel temps, en la faveur dudit duc, et à l'occasion de sa querelle, et commencer à lui contrevenger desdis Anglois, ung notable chevallier, nommé messire Jehan de Bressay (...), et aveuc lui Robert de Flocques (...) aveuc eulx aucuns nobles hommes de leur compaingnie, jettèrent leur advis et imaginacion, comment ne par quelle manière ilz porroient faire une entreprinse sur la ville et chastel du Pont de l'Arche (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-14, 163-164).

 

.

Se contrevenger sur qqn : Il seroit temprement en Espaigne et se contrevengeroit sur le roi de Navare des despis que on lui avoit fais. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 114). ...tout che faisoient faire pour euls contrevengier sus les Hainnuiers (FROISS., Chron. D., p.1400, 117).

 

-

Se contrevenger de qqc. : ...auqun autre chevalier (...) disoient que (...) se on lor avoit fait un despit, que on s'en contrevengast dou plus que on peuist. (FROISS., Chron. D., p.1400, 355).

 

-

Inf. subst. "Action de se venger, vengeance" : Se nous volons vivre en leësse, En pais, en repos, en richesse, De tout ce qu'on puet faire et dire, N'en mettons a nos cuers point d'ire, Et ne nous chaille dou dangier Qu'on appelle contrevangier [var. contredanger], Car tels cuide vangier sa honte Qui l'acroist et qui plus s'ahonte. (MACH., J. R. Nav., 1349, 178).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre