C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/cause 
 19 articles
 
 Article 1/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
AYANT-CAUSE FEW IV habere
AYANT CAUSE, subst. masc.
[GDC : avoir]

DR. "Celui qui tient son droit d'une autre personne, héritier" : Ferrant de Froville, escuïer, seigneur du fieu de Calletot, a en la forest de Brotonne, à cause de sondit fieu et hostel, coustume pour ses pors qui seront pour le gouvernement de sondit hostel, et aussy ses successeurs ou ayans cause dudit fieu de Calletot seullement. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 85). ...il aura et prendra perpetuelement et paisiblement, pour lui, ses hoirs ou aïans cause, par maniere d'eschange, en la haie ou forest de Bray, en la garde du verdier de Bellosenne pour son manoir de Dampierre, au plus franc pasnage en la forest de Lyons. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 205).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 2/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[TL, GDC : causecause ; GD : causeaiant ; FEW II-1, 542 : causa ; TLF V, 317b : cause1]

A. -

"Motif, raison"

 

-

Avoir cause de + inf. "Avoir une raison, un motif pour" : ...vous ne autres n'aurez cause de vous douloir de deffault de justice. (Ch. VI, D., t.1, 1411, 342).

 

-

Donner cause de + inf. "Donner prétexte de faire qqc." : Et, pour ce que juçques ycy nous avons voulu paciffier leurs folles entreprinses le plus doulcement que avons peu, ceste raison et non autre leur a donné cause de les faire recommancer si souvent, pour tousjours cuyder trouver moyen de mectre à execucion leurs mauvaises entreprinses. (Lettres Ch. VIII, P., Pièces justif., t.1, 1400, 190).

B. -

DR.

 

1.

"Affaire pour laquelle une action est intentée en justice, procès" : ...pour la copie du raport des jurez qui furent menés sur le lieu, 4 s. p., pour six memoriaux dependans de la cause, 2 s. p., et pour les traictiés et accors fais entre ladicte ville et ledit Bourdin, 8 s. p., montent lesdites parties comme il appert par lesdits exploits (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1442-1443, 344). ...et entre autres privileges leur a esté donné et concedé qu'ilz puissent et leur soit loisible avoir ung juge royal par ressort, qui puisse congnoistre et decider de toutes leurs causes et querelles, tant en demandant que en deffendant, et tant en chief que en membres. Et en usant desdiz previlèges, iceulx supplians ont aucune foiz eu leur juge par ressort en nostre ville de Limoges, le juge du parage illec ordonné, autrefoiz à Chinon, le juge des exemps par ressort (Doc. Poitou G., t.12, 1476, 62).

 

-

Avoir causes contre qqn. "Avoir des procès contre qqn" : ...plusieurs avoient appellé céans [au Parlement de Paris] et avoient causes d'excès et d'actemptas contre aucuns capitaines (Ch. VI, D., t.1, 1412, 347).

 

-

Traire qqn en cause. "Appeler qqn en justice" : ...mais ce non obstant, les dis Manin Quatriex, Gautier de Mez et autres ont trait en cause le dit exposant, pour raison de leurs biens et marchandises que ilz dient avoir esté prins en la dicte nef (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 145).

 

-

Cause d'appels. "Procès en appel" : ...Phelippe Baussant, escuier, sire d'Escland, heritier pour la moitié de feu maistre Jehan de Roichefort, jadiz conseillier de feurrent messires Phelippe et Jehan, duc de Bourgoingne et leur bailli d'Auxois, et aussi auditeur avec les autres auditeurs des causes d'appeaulx dudit duchié (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 98).

 

-

Cause du contrat. "Procès ayant trait aux actes authentiques" : ...les seaulx dont l'on use aux causes du contraz de la court du Bourc Nouvel (Cartul. Laval B., t.3, 1412, 25).

 

2.

"Intérêts de l'accusé, parti"

 

-

Avoir cause de qqn. "Être du parti de qqn ; soutenir qqn" : Et deffendons, de par nostre dit seigneur, au dit lombart et à ses procureurs, message et alloez, et porteurs des dictes lettres et caucions, et à touz ceulz qui ont ou auront cause du dit lombart, (...) que il ne usent ne esploitent, ne ne facent user ne espleter, par eulz ou par autres, des dictes lettres ou caucions (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 69). Dudit Andry, sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause de sadicte recepte, la somme de cinq frans, en deniers paiez à Jehan d'Espaigne, clerc, demourant à Dijon, ayant cause quant ad ce de feu Regnault de Gondry, son oncle, jadiz maistre des monnoyes de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 43). ...la somme de 500 escuz d'or enquoy ledit feu mareschal estoit tenu et obligé audit Jacques [Cuer] ou Guillaume de Varie, son principal clerc et facteur, comme aiant droit et cause de Guillaume Aheng, marchant d'Alemaigne, par lectres obligatoires (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 501).

 

-

L'ayant cause : ...octroions par la teneur de ces presentes aus diz maieur, eschevins et communauté que eulz puissent faire, eslire et creer, facent et creent eschevins en la dite ville d'Arras, d'ores en avant, selon la fourme et teneur du previlege ci dessus encorporé, sanz ce que eulz soient tenuz de les nommer jamais, ou temps present ne avenir, à nos diz frere et suer, à leurs hoirs, à leurs gens ne aus aians cause de eulz (Hist. dr. munic. E., t.1, 1347,,, 333). ...aincsois par exprès desdits donaison et octroy de doaire respectivement pourra celle damoiselle et ses aians cause prendre et soy ensaisiner desdites choses lui données et accordées, selon que dessus est dit, sans y appeler à droit les héritiers et successeurs desdits sires de Combour et de Derval, ne y garder fourme ne mistère de justice en teil cas accoutumez. (Cartul. Laval B., t.3, 1450, 139). Des ayans cause de feu Martin le Seyneur, pour une autre masure, où jadis estoit maison où soulloit pendre enseigne de l'Imaige Saint Martin, qui tient au jardin dessus declairé, par an 1 d. (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 23). ...maistre Jehan Lesprevier est president, à l'encontre des heritiers de feu Jaques Cueur ou leurs ayans cause (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 261).

 

-

Le cause ayant : ...ycelle madame de Bar alée de vie à trespassement, ledit conte, ou cause aians de lui, paiera et continuera toutes lesdites soixante livres de rente audit de Laval (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 342).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 3/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[T-L : cause ; FEW II-1, 542-543b : causa]

A. -

"Ce qui produit un effet"

 

1.

PHILOS. THÉOL. [L'idée est celle de l'orig., du principe créateur] : Il nest pas de puissance a entendement humain veoir ou entendre parfaictement ceste saincte et benoiste trinite tant que on est en ceste mortelle vie, car cest article ou articles de foy mais de loing et aussi comme en vne vmbre on en peult parler a la semblance deuant dicte ainsy que on congnoist la cause par leffect. (CIB., p.1451, 202). La creature raisonnable le dit et afferme, car par l'effect et par ce qui est fait parvient jusques a la congnoissance de la cause, qui est le createur. (Somme abr., c.1477-1481, 101).

 

-

Cause active : Et a ce confermer dist Saint Bernard : Dieu n'est pas formé, il est forme, non effect formé. Dieu est cause active et faisant, non faicte, ne passive. Dieu n'est pas composé, mais est simple de nature et selon estre. (Somme abr., c.1477-1481, 148).

 

-

Cause effective : Et par ainsi ce sera proces sans fin et comme ung cercle, qui se retourne en soy mesmes, dont on ne puet scavoir n'apparoir principe ne fin, ou il convient parvenir a une chose qui est cause effective de toutes choses sans avoir estre d'aultrui ou par aultre chose. (Somme abr., c.1477-1481, 101). Et encores comme ainsi soit que Dieu est cause effective et formele et finale de toutes choses, comme dire de lui on ne puet que comme il est cause faisant que il soit cause faicte, ne en tant qu'il est cause formale qu'il soit cause ou chose formee, par pareille raison on ne puet dire que come il est cause finale qu'il soit finie aiant fin. (Somme abr., c.1477-1481, 132).

 

-

Cause finale : Semblablement, l'auctorité dessus dite ne puet estre entendue a nostre propos de la cause finele ; car la cause doit estre primiere que celle qui est causee d'elle. (Songe verg. S., t.1, 1378, 63). ...car de l' amour en nous donné gracieusement sans desserte, le Saint Esperit non seulement est cause active et effective, mais aussi exemplaire et finale. L'amour, qui est en nous, est et vient du Saint Esperit activement, pour ce que le Saint Esperit est Dieu. (Somme abr., c.1477-1481, 115). Les ydees des choses et les exemplaires et raisons sont telement en Dieu que ce nom ydee emporte cause active conforme et samblable a l'effect. Mais l'exemplaire emporte cause formele, et raison emporte cause finale. Dieu est principe de toutes choses de qui sont, et est forme exemplaire a la pourtraiture du qui sont, et est la fin auquel sont. (Somme abr., c.1477-1481, 157).

 

-

Cause précédente : Et pas ne sera par tel mouvement reond et circulaire proces sans fin, car il convient par tele maniere que aucune chose soit premierement devant celle qui est aprez, et aussi l'université des choses causees qui ont cause precedente est toute faite et causee, soit aiant fin ou sans fin. Et pour tant elle a besoing d'aucune chose, afin qu'elle soit en estre, laquelle il convient qu'elle soit hors et par dessus de l'université des choses causees. Et tele chose est Dieu, duquel toutes choses descendent et decourent. (Somme abr., c.1477-1481, 101).

 

-

Cause première/cause primeraine : Tu scez, mon Ame, que tu es faicte d'autruy que de toy. Sy conclus que la fontaine et premiere cause par laquelle tu es faicte est pardurable et immuable, car elle n'est point ne ne pourroit estre faicte par autre cause premeraine et plus parfaicte. Pareillement elle ne pourroit estre destruicte car tout depent d'icelle, et ceste premiere cause par laquelle tu es faicte et creée, je appelle nostre Dieu. (GERS., Trin., 1402, 159). Des causes célestieles et primeraines des pestillences, et, par espécial de la grant pestillence qui ou temps dudit Roy régna partout. (LA HAYE, P. peste, 1426, 23).

 

2.

[L'idée est celle d'une cause seconde qui réagit et agit sous l'influence d'un principe supérieur] Cause générale/cause matérielle/cause naturelle/cause passive/cause prochaine/cause lointaine : Je puis, par figure et ymaginacion raisonnablement fondees, dire que dame Nature, laquelle descript le grant Alain, libro suo De Complantu Nature, in principio, se presenta incontinent avec ses chamberieres qui sont les influences et causes naturelles, et se offry a la formacion de ceste dame et de la toute belle amie de Dieu (GERS., Concept., 1401, 391). La tierce consideracion est que les sains de paradis ont parlé aucunes foys generalment de nostre Dame et des autres en ceste matiere, voulans donner a entendre que sans privilege especial et selon les causes generales, nostre Dame eust eu pechié originel comme les autres (GERS., Concept., 1401, 422). La quinte [cause peut être] grant réplétion Male o foible complexion, Lesquelles sont causes passives Plus que efficiens ne actives. (LA HAYE, P. peste, 1426, 48). La cause active ou efficiente de predestination est Dieu quant aux effects denotéz et contenus ou nom de predestination. La cause materiele est cellui qui est predestiné et preordonné. Mais il y a maniere ou ordre en predestination, car premierement est donnee la grace et aprez la glore. (Somme abr., c.1477-1481, 166). Cestui voulut bien enquerir les causes loingtaines et prouchaines, lesquelles peut estre n'avoyent encorre esté si vivement perscrutées, et finablement, par longues experiences, congneut reallement les choses de cy bas estre totallement gouvernées par celles d'en hault (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 13 v°).

 

-

"Événement (provoqué par une conjonction de planètes)" : Cestui predist l'exil des Romains sur la signifficacion d'une grande conjuction et les grandes causes qui furent en Occident et la cherté des vivres provenant, comme il disoit, de l'infortune de Mercure et de Jupiter (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 67 v°).

 

-

PHILOS. "Ce qui fait qu'une chose est condition nécessaire et suffisante" : La cause de mariage est quadruple. La premiere cause, c'est que le consentement des voulentés et des couraiges soient expriméz par les paroles de present. La cause materiele sont les personnes, l'homme et la femme. La cause formele, c'est la benediction de l'anel et aultres misteres. La cause finale est double. (Sacr. mar., c.1477-1481, 44).

 

3.

"Ce qui inspire une certaine manière d'agir, motif, raison" : Ung francoys doncques seroit plain d'ingratitude et trop mescongnoissant qui ne feroit especiale reverence et devocion a monseigneur saint Pol, puisqu'il bailla telle cause a nostre conversion. (GERS., P. Paul, a.1394, 499). Si veez quel mal est de excommenier une ame, et comment pour riens je ne le feroye sans grande cause. (GERS., Déf., 1400, 238). Et a celle [formacion du corps] aussy qui se fait entre .XXXV. jours et .XL. s'ensuit la nativité ou mois .VIIJme., qui n'est pas bonne ne bien saine trouvee, si comme il est par experience sceu. Et de ce rendent les philosophes aussy aucunes causes. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 81-82). Ceste beauté est souvent ennemie a chasteté (...). Elle a esté a pluseurs cause de abhominables pechiez et de mort temporelle et eternelle (GERS., Concept., 1401, 417). ...aprenons ne querir pas dehors ce que nous pouons trouuer dedens nous. Tu trouueras en toy matiere et cause dumilite quant tu penseras la fragilite de nature humaine. Tu trouueras matiere de magnanimite quant tu penseras la dignite de humaine nature. (CIB., p.1451, 196). L'homme puet acceder et approcer a sa femme en quatre causes. Premierement pour cause [...] de rendre le deu, a cause de eviter incontinence. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46). La beneuree vierge Marie fut espousee a Joseph pour pluseurs causes. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46).

 

-

Cause motive : En la quarte face du miroir se porra veoir la vertu singulere du sacrement de mariage espirituel entre Dieu et l'ame raisonnable, et les causes, motives et cogentes par lesquelles l'ame devote est obligie a parfaictement amer Dieu (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 47). Car en ce se fait une euvre non pas seulement par laquele Dieu veult grace donner, mais aussy il y a cause motive par laquele la personne est excitee a devotion, en ce que l'on a presente la fontaine de toute doulceur et le large donneur de toute grace. (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 151).

 

-

Assigner cause. "Donner, invoquer comme motif" : Aucuns dient qu'il escripvit de astrologie et assignent cause, pour ce que Jergis le recite en plusieurs passages. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 20 r°).

 

4.

Loc.

 

-

Loc. verb.

 

.

Estre cause de qqc. "Causer, provoquer qqc." : Mais ce se doit entendre causalement et non substancialement, c'est a dire que son estre est cause de l'estre de toutes choses, non pas qu'elles sont de la substance de Dieu formalement. (Somme abr., c.1477-1481, 100). ...et predist aussi comme tout l'ost seroit affamé et comme le roy ne parviendroit point son entreprinse et que icelui voyage seroit inutille et cause quasi de la perte de plusieurs grans personnages et de son royaume (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 144 v°).

 

.

Estre cause de faire qqc. "Être responsable d'une action" : Cermilias, le grant astrologien, lequel, au moyen de sa science, gouverna entierement l'empereur Aurrellien et fut cause seul et principal de fonder, faire et construire la noble cité de Geneve, sur la fin du lac de Losenne (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 85 v°). Il fut cause de faire mectre sus ledit empereur Arnol, pour deffendre France des Normans, qui la perturboient en piteuse maniere (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 89 r°).

 

.

Estre cause que. "Être responsable de ce que" : Aucuns dient qu'il fut aussi cause et donna conseilh que le roy Cambises fist escorcher le faulx juge, sur la peau duquel il fist asseoir son filz en la chaise de justice ad ce qu'il advisast à sentencier droit. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 46 r°). ...et fut cause que ceulx de Bruges se vindrent rendre en l'obeïssance du roy. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 145 r°).

 

.

Cessant la cause, l'effet est nul : Mais a present, par la bonte de mon Pere, il est tout autrement, car tout le peuple gallican, l'eglise, les nobles, et toutes les bonnes villes, au jeune Moyse couronne, souverain maistre de la nef francoise, et non autre, en vraye amour et pardurable dilection et reverence naturelle, sont vrais obeissans. Et pour ce a noz propoz, selon le dit du philosophe, cessant la cause, l'effet est nul. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 397).

 

.

Avoir cause de qqc. "Prendre son origine de qqc." : Item diverses choses conjoinctes ont cause de leur conjoincture et de leur conservation qui se fait par ung lequel est Dieu. (Somme abr., c.1477-1481, 106).

 

-

Loc. prép.

 

.

À cette cause. "Pour cette raison" : A ceste cause il fut envoyay par icelui Xerxes amasser gens et navires, pour venger la honte que les Grecs avoient faicte à son pere (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 46 v°).

 

.

À cause de + inf. "Pour" + inf. : L'homme puet acceder et approcer a sa femme en quatre causes. Premierement pour cause [...] de rendre le deu, a cause de eviter incontinence. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46).

 

.

À cause de qqc. : Les orguilleux aussy a cause de leur vertus ou sainctité sont par cest exemple bien convaincuz. (GERS., P. Paul, a.1394, 489). Par quoy selon ta loy escripte et justice mesmement qui se garde entre les hommes, ilz desservirent non pas seulement morir, mais avec ce perdre tout leur heritage pour eulz et leurs enfans, tant le temporel paradis terrestre comme l'espirituel, justice originele, a cause de crime de lese majesté. (GERS., Concept., 1401, 398). Encores n'est past chascune humaine creature disposee souffisamment pour veoir icy Dieu en telle maniere : les aucuns pour l'empeschement du corps qui oste l'usaige de raison, soit a cause de aage comme es enfans, soit a cause de maladie (GERS., Trin., 1402, 153). Cestui prenostica la mort de messire Loys, conte de Flandres, d'Artois, de Bourgongne et de Nevers, qui trespassa le penultieme de janvier 1383, duquel fut heritier Philippe, duc de Bourgongne, à cause de sa femme, fille dudit messire Loys. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 145 r°).

 

.

À la cause de qqc. : "En raison de qqc." : Meliclaus, homme très cler en la science des estoilles, fut en ce temps home moult aprecié par les Lacedemoniens à la cause de ses predicions astrologalles, ès quelles il fut très expert. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 27 v°).

 

.

Pour (la) cause de. "À cause de" : Vray est que comme le soleil cler et luisant et bel et en soy griefve et desplaist a regarder a ceulz qui ont les yeulz malades et empeschiez, ou qui se donnent a honteux faiz, non autrement je treuve que aucuns ont voulu reprandre saint Pol, non pas pour cause de reprouche ou de blasme qui feust en luy mais pour obscurté et malice des repreneurs. (GERS., P. Paul, a.1394, 499). Doncques s'il advenoit - que ja ne face ! - que par aucun temps en sa concepcion ou aprés je fusse eslongnee et hors de ceste dame, pour cause du mauvais tirant Pechié originel, qui la maintenroit ? (GERS., Concept., 1401, 400). ...et subleueras ta pensee quant tu congnoistras ce qui a este dit en la seconde partie : quant tu penseras sur la iustice de Dieu quil excerce en homme pour la cause de pechie ; et leueras ta pensee a mediter en humilite lestat de nature humaine qui a este nauree de pechie ainsi quil a este dit. (CIB., p.1451, 187). ...cestui allegue plusieurs astrologiens que je laisse et pour cause de breveté, pour ce que n'en ay parfecte memoire et que, estant escolier, je ne fiz que passer icelui livre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 23 r°).

 

.

Sans cause. "Sans raison" : Je ne dy pas cecy sans cause ; voise chascun a sa conscience. (GERS., Noël, p.1404, 297). Et sont telz melancolieux souuent degectez de vne meschante tristesse et ont paour sans cause et sont souuent si tristes que se tu leur demandes pour quoy ilz sont tristes et de quoy ilz se deulent, ou de quoy ilz ont paour, ou de quoy ilz ont desplaisance, ilz ne sceuent que respondre (CIB., p.1451, 219).

B. -

DR. "Ce qui fait l'objet d'un procès"

 

-

Cause civile/cause criminelle/cause personnelle/cause réelle : Donques, a ceulx, seulement, appartient de chose juste et injuste, tant en cause civile conme en cause criminele, juger et determiner. (Songe verg. S., t.1, 1378, 28). Et, toutevoies, lez officiaux dez prelas dient que la cognescence leur appartient dez causes civiles, especiaulment sur lez possessions, et dez interdiz. (Songe verg. S., t.2, 1378, 149). ...l'une dez partiez, pour delaïer la cause, si appelle au prelat de celle dyocese, et ja soit ce que ce soit aprés grans cous et missions, l'official du prelat s'efforce d'avoir la cognescence de telle cause, reele ou personnelle (Songe verg. S., t.2, 1378, 171).

 

-

[Dans un cont. allég.]

 

.

Dire sa cause. "Exposer son affaire" : Ainsy arguoit Obeissance quant elle se apparceut de Charité qui vouloit dire sa cause, et reveremment luy ceda. (GERS., Concept., 1401, 400).

 

.

Plaidoyer sa cause. "Défendre ses arguments" : Chascun est attrait par sa volupté c'est a dire par son plaisir. J'ay doncques trop dure partie, trop puissant advocat encontre moy, qui a tellement desja plaidoyé sa cause que presques tout le monde le croit. (GERS., Déf., 1400, 222).

 

-

Loc.

 

.

Connoistre d'une cause. V. connoistre

 

.

Procéder en la cause. V. procéder

 

.

Traire en cause. V. traire

C. -

"Ensemble des intérêts ou des droits d'une personne"

 

-

Avoir cause de qqn : Et poour ce, sont tenus à païer au roy notre sire ou à ceulx qui ont cause de luy, lez faisances qui ensuivent (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 16).

V. aussi ayantcause
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 4/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[FEW II-1, 542a : causa]

"Cause" : Toutes ces causes peuvent estre ramenees a deux, c'est assavoir a cause chaude pongnant et mordant ou a trop grant froidure paraliticant (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 14). Sextement sciatique et podagre, quant elles sont curees, elles retournent pour petit de cause pour le siege du membre et pour la largesse des conduis et des membres prochains concomitans, mais es aultres jointures on n'y renchiet pas si tost (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 19). ...et ainsi se la cause cesse, l'effect cesse (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 9). Aussi [le chirurgien] ne laisse pas les accidens car iceulx aucunefoys surmontent leurs cause et toute la cure pervertissent. (PANIS, Guidon, 1478, chap. sing.).

 

-

Cause agente : Je respons a tout que la semence de l'omme n'a pas toutes les choses devant dictes seulement, mais aussi l'esperit de chaleur qui est en la semence, car il est en la semence comme cause agente et comme cause formale et ne entre point en la composicion substanciele de l'embrion. (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14). Item cause agente et cause materielle n'est pas tout ung : le sperme de l'omme est cause agente, donc il n'est pas matiere de l'embrion (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14). Item cause agente et cause materielle n'est pas tout ung : le sperme de l'omme est cause agente, donc il n'est pas matiere de l'embrion (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14).

 

-

Cause antécédente : Au commencement se les choses particulieres s'i accordent, faites saignees des II. basiliques pour la cause antecedente et puis des II. sophenes pour la cause conjoincte et que on attraye la matiere vers les parties basses et puis mondifiés la matiere selon l'exigence de l'umeur pechant (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 8).

 

-

Cause conjointe : Au commencement se les choses particulieres s'i accordent, faites saignees des II. basiliques pour la cause antecedente et puis des II. sophenes pour la cause conjoincte et que on attraye la matiere vers les parties basses et puis mondifiés la matiere selon l'exigence de l'umeur pechant (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 8).

 

-

Cause efficiente : Et pour ce les hommes coleriques qui ont la partie derniere du cerveau froide et seche legierement deviennent chanus en jeunesse et la cause efficiente est chaleur qui n'est pas trop excedent, la cause materielle, c'est vapeur seche (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 1).

 

-

Cause extrinsèque/cause foraine : La cause de opilacion et duresse d'esplain, de quoy nous entendons plus a parler est extrinseque ou intrinseque (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 7). ...et par ceste maniere tu viendras a congnoissance des causes foraines (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 10).

 

-

Cause formelle : Je respons a tout que la semence de l'omme n'a pas toutes les choses devant dictes seulement, mais aussi l'esperit de chaleur qui est en la semence, car il est en la semence comme cause agente et comme cause formale et ne entre point en la composicion substanciele de l'embrion. (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14).

 

-

Cause intrinsèque : La cause de opilacion et duresse d'esplain, de quoy nous entendons plus a parler est extrinseque ou intrinseque (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 7).

 

-

Cause lointaine : Huitiesmement tu dois noter que entour de la tierce digestion que est ou foye peut estre cause lontaigne de lepre, mais erreur vertu immutative en chair est cause prochaine (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 21). Item note que humeurs en priapisme remplissent la verge, mais quant elle tent, c'est par ventosité comme par cause moyenne, car tantost vient et tantost va, sicomme dit Galien ou livre De interioribus. Et aussi ce se peut faire par humeur comme par cause remote (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 2).

 

-

Cause matérielle : Et pour ce les hommes coleriques qui ont la partie derniere du cerveau froide et seche legierement deviennent chanus en jeunesse et la cause efficiente est chaleur qui n'est pas trop excedent, la cause materielle, c'est vapeur seche (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 1). Item cause agente et cause materielle n'est pas tout ung : le sperme de l'omme est cause agente, donc il n'est pas matiere de l'embrion (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14). Item cause agente et cause materielle n'est pas tout ung : le sperme de l'omme est cause agente, donc il n'est pas matiere de l'embrion (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14).

 

-

Cause moyenne : Item note que humeurs en priapisme remplissent la verge, mais quant elle tent, c'est par ventosité comme par cause moyenne, car tantost vient et tantost va, sicomme dit Galien ou livre De interioribus. Et aussi ce se peut faire par humeur comme par cause remote (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 2).

 

-

Cause non manifeste : Les labours qui vienent de cause non magnifeste pronostiquent les maladies. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 58).

 

-

Cause privée/cause proche/cause prochaine : ...aulcune douleur vient de cause privee, aulcune de cause lointaigne : cause privee, c'est quant la cause prochaine et antecedente est ou cerveau et qui ne vient pas d'autre part ; cause lointaigne, c'est quant les vapeurs ou les fumées montent en l'estomac ou du foye ou de l'esplain ou de la matrice etc. et ainsi des autres. (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 10).

 

-

Cause remote. V. causelointaine
 

Lexique de la langue scientifique Danièle Jacquart / Claude Thomasset

 Article 5/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

"Cause"

A. -

"Ce par quoi un événement arrive" : Car estre me peut cest honneur Cause de mon grief dampnement (Mir. ev. arced., c.1341, 106). ...la premiére est que samblance est cause d'amour (Mir. femme roy Port., c.1342, 150). Cause seray et mocion De faire persecucion A mes fréres (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 273). Pére, qui cause et mouvement Es que nous sommes crestiens... (Mir. st Val., c.1367, 165).

 

1.

Loc. verb. Avoir cause de + inf. : Nous avons bien cause et matiére De plourer pour le grief meffait Que nous li avons a tort fait. (Mir. Theod., 1357, 124). ...Si que ce peuple ait achoison Et nouvelle cause et raison De toy loer et aourer (Mir. st Panth., 1364, 347).

 

2.

Loc. prép.

 

-

À cause de qqc. : ...ceste fortune perverse (...) Me vient a cause du meffait Que envers mon seigneur ay fait. (Mir. Theod., 1357, 107).

 

-

Sans cause : ...a tort sui si emprisonnée Et sanz cause a mort condampnée (Mir. marq. Gaudine, 1350, 150). ...c'est sanz cause desservie Que me haiez. (Mir. parr., 1356, 6). Car par haine et par envie, Sanz cause nulle et sanz desserte, Vous sui baillie a mettre a perte. (Mir. roy Thierry, c.1374, 279).

B. -

"Ce pour quoi on fait qqc."

 

-

Avoir cause de + inf. : Contre li cause et juste tiltre, Sire, avez (Mir. Amis, c.1365, 18). ...Ne je ne quier ne n'ay envie De riens qui tant me puisse plaire Con j'ay de trouver de mal faire Aucune cause ou achoison. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 24).

 

-

À bonne cause : ...a bonne cause perdroit Et corps et biens. (Mir. Oton, c.1370, 338).

 

-

Pour cause : ...le doulx amoureux Jhesu Crist ama tressaintement et tendrement s'espouse, la glorieuse vierge Marie ; et pour cause, car elle fu moult semblable espirituelment. (Mir. femme roy Port., c.1342, 150).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 6/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[TL, GDC : causecause ; FEW II-1, 542a : causa]

"Motif, raison" : O Jhesus, on t'a mis a fin Sans avoir cause ne action ! (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 223). ... Alons crucifier le larrons, Faison qu'i n'a cause de rire ; Maintenent le debvons octire. (Pass. Autun Biard F., 1470-1471, 106). En vous, belle, me suis fié Ou je trouve cause et couleur, Tout bien en vous et tout honneur ; De ce je suis certiffié. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 520).

 

-

À juste cause. "À juste titre, avec fondement" : Se vo conscience est troublée, Rapaisiez vous et congnoissiez Que Jhesus fu crucifiés A juste cause, car il dist Maintes choses contre l'escript De no loy qu'avons de Moyse (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 225).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 7/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE2, subst. fém.
 

"Procès" : Car le medicin ne conseillera pas se il guerira son pacient, ne l'advocat se il fera persuasions et raisons pour encliner les juges a sa cause ou a son intencion. (ORESME, E.A., c.1370, 190).

 

-

Estre en cause de qqc.

 

.

"Être responsable de qqc." : Mes selon verité de ce que il sont devenus et fais telz, il en sont en cause par ce que il vivent pereceusement et sont remis et negligens et se esforcent trop peu de bien ouvrer. (ORESME, E.A., c.1370, 198). Et semblablement, de ce que aucuns sont injustes ou incontinens il en sont en cause (ORESME, E.A., c.1370, 199).

 

.

"Être concerné par qqc." : Mais tant seulement quant il en est en cause, et oeuvre a ce par prieres ou autrement en corrumpant le juge. (ORESME, E.A.C., c.1370, 313).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 8/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE1, subst. fém.
 

A. -

"Raison, motif"

 

-

La cause est que : Et la cause est que il ne sont pas meüs de l'abit de vertu qui est reglé par raison. (ORESME, E.A.C., c.1370, 209).

 

-

La cause est car : Et la cause est quar ces magnitudes seulles sont simples, ce est a savoir, la droite et la circulaire. (ORESME, C.M., c.1377, 58).

 

-

La cause pour quoi : Donques, devons nous commencier par les choses que nous cognoissons, et pour ce convient il que celui qui doit oÿr ceste science soit bien duit souffisanment en bonnes acoustumances de bonnes oeuvres et de justes, car c'est le commencement, et souffist tenir telles choses pour vrayes, et que il est ainsi senz enquerir la cause pour quoy ce est. (ORESME, E.A., c.1370, 110).

 

-

Loc. verb.

 

.

Estre cause que : Et le filz ou les enfans semblent estre cause que la conjunccion de ceste amistié soit ferme et estable. (ORESME, E.A., c.1370, 445).

 

.

Avoir cause de + inf. : Et se le juge dit que l'accusé doit .XX. livres, il ne a cause de soy parjurer (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 97).

 

-

Loc. adv. Sans cause : Item, quant nous avons respondu aus raysons des oppinions contraires, il ne semblera pas que nous condempnons ces oppinions de voulenté et sanz cause, quar il convient que ceulz qui enquierent la verité jugent souffisanment et non pas comme anemis et adversaires des oppinions contraires. (ORESME, C.M., c.1377, 178).

 

-

Loc. prép.

 

.

À cause de : Et pour ce, ceulz qui sont faisëeurs de bonnes oeuvres sont loéz a cause de leur vertu. (ORESME, E.A., c.1370, 140).

 

.

Par cause de : ...car nul ne doit improperer ou reprouchier a un homme ce que il est aveugle se il est tel de nature et de nativité ou par cause de maladie ou par une plaie. (ORESME, E.A., c.1370, 200).

 

.

Pour cause de : Mais pour cause des grans tristeces que l'en soustient en tel fait par plaies et teles choses, celle delectacion est aussi comme evanoÿe et absorbee et ne la sent l'en pas. (ORESME, E.A., c.1370, 217).

 

.

Pour cause de + inf. "Afin de" : Car communelment ceulz qui ont tele fortitude, ce sont les citoiens qui soustiennent les perilz es batailles pour cause de eviter les increpacions, blasmes et reprouches qui sont establies et ordenees es loys du pays contre ceulz qui es batailles se portent mal (ORESME, E.A., c.1370, 210).

 

-

Loc. conj. Pour cause que. "Parce que" : Mais il convient par neccessité que cez ici encheient et soient detenuz en celles meismes difficultés comme ceulz qui dient que le feu est legier pour cause que il a en soy moult de vieu (ORESME, C.M., c.1377, 664).

B. -

"Explication"

 

-

Rendre cause de qqc. : Item, aucuns qui se efforcent de rendre cause de teles vertus dont une eschaufe et l'autre refroide dient contre eulz meismes, car il dient que l'element froit est froit pour ce que il est de grandes parties ou pieces, et pour ce il estraint les pores ou petis partuiz et ne peust entrer par tel [l. telz d'apr. ms. A] pores. (ORESME, C.M., c.1377, 654).

C. -

"Cause en tant qu'agent dans un processus de causalité et de conséquence"

 

-

Cause efficiente : Et se il [un meisme corps] est meu selon ce que il est receptible de enfermeté, il sera meu a enfermeté. Mais les choses pesantes et les legieres semblent plus avoir en soy meisme principe ou cause efficiente de leurs mouvemens pour ce que leur matiere est tres prochaine de leur substance. (ORESME, C.M., c.1377, 680).

 

-

De la cause à l'effet : ...cest procés est de la cause a l'effect. (ORESME, E.A.C., c.1370, 109).

D. -

P. métaph. [À propos d'une pers.] "Celui qui produit qqc., responsable de qqc." : Mais malice est voluntaire, ou autrement il convendroit doubter des choses devant dites et ne devroit l'en pas dire que homme est principe et cause ou faisëeur de ses operacions, aussi comme il est cause et pere de ses enfans (ORESME, E.A., c.1370, 197).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 9/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[TL, GDC : causecause ; GD : causeaiant ; FEW II-1, 542a : causa ; TLF V, 317b : cause1]

A. -

"Motif, raison" : ...sceust, il qui parle, que ledit Gieffroy estoit partis d'icelle ville de Compiengne, en venant le chemin droit à Noyon. Pour laquelle causse, il qui parle, en sa compaignie un appellé Huguelin de Hollande, du païs de Lorraine, se partirent d'icelle ville de Compiengne (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 170). ...et lui promettoit faire donner cent frans pour sondit maistre mons. l'evesque, et d'iceulx faisoit sa propre debte, et les lui promettoit païer ou faire païer par ledit mons. l'evesque eulx venus à Paris, lesquieulx, pour ladite cause, se mettoient à chemin pour venir parler au roy. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 527).

 

-

À cause de/pour cause de. "En raison de, en considération de " : Congnut aussi que pour cause de paroles injurieuses meues par entre sondit maistre et lui (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 25). ...il fu emprisonné oudit Chastellet, et delivré par les graces de la royne par lui faites à Paris, à cause de son joyeux advenement (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 37).

B. -

DR. "Motif de procès, affaire en justice" : ...mons. le prevost de­manda ausdiz presens conseilliers leurs advis et oppinions qu'il estoit bon de faire de ladite Macete, et s'il y avoit cause assez pour savoir desdites accusacions par sa bouche la verité. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 321).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 10/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[TL, GDC : causecause ; FEW II-1, 542a : causa]

A. -

"Affaire en justice"

 

-

Avoir mauvaise cause : Et venoit Jossellin, son pere, devant lui, sur un palefroy griz. Et firent la reverence au roy. Et moult sembloit Jossellins esbahiz ; de quoy pluseurs tenoient qu'il avoit mauvaise cause. (ARRAS, c.1392-1393, 62).

B. -

"Raison, motif" : Dame, dist ly roys Elinas, par vostre courtoisie ne vous vueille desplaire se je vous enquier de vostre estre ne de qui vous estes, car la cause qui m'y muet si est telle que je vous diray. (ARRAS, c.1392-1393, 7). Mais la doulour Remondin croissoit tousjours tant pour la cause qui le contraingnoit du meffait qu'il avoit fait, comme pour l'amour qu'il avoit au conte, son oncle. (ARRAS, c.1392-1393, 29). ...un mien frere (...) se party de ce païs il a bien LX. ans, pour une noise qu'il ot, et ne scay pas la cause ne pourquoy, au nepveu du roy qui pour le temps regnoit en ce pays. (ARRAS, c.1392-1393, 53).

 

-

La cause pourquoi : Mes beaulx seigneurs, nous vous remercions de la haulte honneur que vous nous avez faicte de venir a nostre feste. Et la cause pourquoy nous vous y avons prié d'y venir, je le vous vouldray a present declarer. (ARRAS, c.1392-1393, 46).

 

-

Pour quel cause : ...je feray tant que je seray tout certain pour quel cause cilz inconveniens vint entre vostre frere et le nepveu du roy (ARRAS, c.1392-1393, 53).

 

-

Sans cause : Lequel roy d'Ausay en a eu tel despit qu'il a deffiee la damoiselle et son pays, et y est entrez a force, et banniere desploiee, faisant guerre de sang et de feu, par son oultraige, sans cause et sans raison, et l'a assegiee, lui et ses gens, en la ville et chastel de Lucembourc (ARRAS, c.1392-1393, 150).

 

-

Loc. prép. À cause de : Quant a cause de briefté, Remondin print congié du conte et de son frere et des barons, et retourna a la Fontaine de Soif. (ARRAS, c.1392-1393, 44).

 

-

Avoir (bonne) cause de + inf. : Il en a bien cause d'en parler, car plus avant l'en convendra dire, combien qu'il a failli a dire verité de ce qu'il dist que Hervy de Leon occist le nepveu du roy en trahison, car il scet bien la querelle pour quoy ce fu, et n'a pas homme vivant de ceulx qui savoient le cas que lui, car ceulx qui estoient de son accort sont tuit mort (ARRAS, c.1392-1393, 56). Ne ne creez conseil de homme exillié, ne fuitif de son pays, ou il puist touchier au desir de nuire ceulx qui l'ont exillié, s'il n'a bonne raison, et vous bonne cause de lui aidier, car ce vous pourroit moult empeschier de venir au degré d'onneur. (ARRAS, c.1392-1393, 86).

 

-

Il y a bien cause : Sire roy, dictes moy pourquoy vous menez si grant doulour. Sire, dist le roy, par Dieu, il y a bien cause. (ARRAS, c.1392-1393, 172).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

 Article 11/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

I. -

"Ce par quoi une chose est ou devient ce qu'elle est, raison, motif" : L'occasion ou cause de sa maladie print au disner sur le premier president premier jour de Parlement. (BAYE, I, 1400-1410, 179). ...Jehan Petit, maistre en theologie (...) disoit de par ledit duc, qui l'a advoué, que à bonne et juste cause avoit fait mourir le duc d'Orleans (BAYE, I, 1400-1410, 222).

 

-

À cause de. "En considération de, en raison de" : ...et du consentement de maistre Pierre Michiel, hoir à cause de sa femme de damoiselle Perrenelle de Crepon, jadis mere d'icelle sa femme (BAYE, I, 1400-1410, 9).

 

-

Pour cause de. "En raison de" : ...pour occasion des plaintes et inconveniens qui estoient advenuz et advenoient chascun jour pour cause de l'insouffisance, ignorance ou negligence de pluiseurs (FAUQ., I, 1417-1420, 201).

 

-

Sans cause. "Sans motif" : ...et vouloient, si comme on disoit, noter ou chargier sans cause les gens de la justice de negligence ou de corruption (FAUQ., I, 1417-1420, 150).

 

-

[Elliptiquement] Et pour cause. "Non sans motif, avec raison (se dit quand les motifs sont évidents ou qu'on veut les taire)" : ...je ne baille à aucuns de messieurs aucun procès à visiter que touche aucun de messeigneurs les ducs de Berry, de Bourgoigne, oncles du Roy, et d'Orleans, frere du Roy nostredit Seigneur, ou Bourbon, oncle dudit Seigneur, sanz en parler à la Court avant et pour cause. (BAYE, I, 1400-1410, 18).

II. -

"Procès qui se plaide" : Ce jour, environ IX heures, vint en la Chambre monseigneur le Chancellier, et en sa presence fu plaidoyée la cause qui s'ensuit (BAYE, I, 1400-1410, 42). Et ce fait, la Court a deliberé et conclud de faire en ladicte cause et procès ce qu'il appartendra par raison sans en faire aucun renvoy. (FAUQ., II, 1421-1430, 315).

 

-

Cause d'appel. "Affaire jugée en appel" : ...veu le procès et ce que les parties ont voulu dire en ladicte cause d'appel, ledit Gauvain Trente ne fait à recevoir comme appellant et l'amendera. (FAUQ., I, 1417-1420, 372).

 

-

Cause criminelle. "Affaire relevant de la juridiction criminelle" : Puiz a esté plaidoiée une cause criminelle du ravissement d'une fille d'Anjou. (BAYE, I, 1400-1410, 344).

 

-

Sans connaissance de cause. "Sans avoir pleine connaissance des faits" : En laquelle commocion aucuns prisonniers et autres furent tuez et mis à mort sans autre congnoissance de cause (FAUQ., I, 1417-1420, 131).

III. -

DR. Avoir cause. "Posséder, pour les avoir acquis, les droits d'une personne" : ...à cause du retrait d'une rente de cinquante et deux escus d'or et demi et des arrerages d'icelle rente, appartenans audit de Mailli ou autres, dont il se faisoit fort ou se disoit avoir cause (FAUQ., II, 1421-1430, 281).

 

-

Part. prés. en empl. subst. Ayant cause. "Celui auquel les droits d'une personne ont été transmis" : ...et à asseoir à la femme et enfans, ou ayans cause dudit feu J. Huel, cent libvres tournois de rente annuelle à vie (BAYE, II, 1411-1417, 76).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 12/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

I. -

"Propos, point de vue" : Si ay bien ma cause prouvee Que Nature octroye ou nous vee Les biens de l'ame ouvrer ou corps (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 31).

II. -

"Cause, affaire qui se plaide" : Mais se a toutes fins convient que elle entre en procés, doit savoir que .III. choses principales sont neccessaires a toute personne qui plaide : l'une est ouvrer par conseil de sages coustumiers et clers bien apris es sciences de droit et de lois ; l'autre est grant soing et grant diligence de solliciter la cause (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 191).

III. -

"Raison, cause" : Car pour celle cause trebucha il Lucifer, le prince des anemis, du ciel en enfer (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 15).

IV. -

Estre cause de qqc. "Être à l'origine de qqc., causer qqc." : ...mieulx te fust pour toy avoir usé ta vie en l'estat d'une tres povre femme que estre eslevee en tant d'estaz qui seront, se tu ne t'en prens garde, cause de ta dampnacion (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 15).

V. -

Pour cause de. "À cause de" : Et ce puis je cognoistre en moy meismes, car pour cause de toy, et non pour autre achoison, je suis souvent embatue en yre (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 15).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 13/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

I. -

"Raison qui explique un fait, une action, une attitude" : Celles ne sont pas droitement vesves qui ne se remarient pour ce qu'elles ne treuvent a qui, c'est assavoir a l'empire de leur delit ou aussi a leur proffit ou pour aucune autre cause (LA SALE, J.S., 1456, 3).

 

-

[Loc. prép. introduisant un compl. qui indique la cause d'un fait] À cause de/pour cause de : En cellui temps, en la court de la royne Bonne de Bouesme, femme dudit roy Jehan, avoit une assez josne dame vesve qui des Belles Cousines estoit, mais de son nom et seignorie l'istoire s'en tait, a cause de ce que aprés pourrez veoir. (LA SALE, J.S., 1456, 3). ...lors pour cause d'estat et de la dignité, damp Abbés fut assiz au hault bout de la table (LA SALE, J.S., 1456, 275).

 

-

Estre à cause de qqc. "Être la cause de qqc." : ...car communement elle [la libéralité] est a cause d'amistié, et verrez toutes gens liberaux estre moult amez (LA SALE, Sale D., 1451, 207).

 

-

Loc. conj. À cause que. "Parce que" : ...il n'est roy, royne, duc, seigneur, dame ne damoiselle, jusques aux plus petis, que chascun ne s'esforce a dire bien de vous, a cause que avez esté et que estes humbles et gracieux (LA SALE, J.S., 1456, 75).

II. -

"Chef d'accusation" : ...Pomponius, qui estoit tribun du poeuple, fist citer en jugement Manlinus Torcatus qu'il heoyt a mort et l'acusa de deux causes. (LA SALE, Sale D., 1451, 151).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 14/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

A. -

"Ce pourquoi une chose est ou a eu lieu" : ...je vous requier que vous me dictes la cause qui vous meut de moy tenir si grand rigueur quand je vous veil baiser. (C.N.N., c.1456-1467, 317). Si fuz accusé avec les aultres, mes compaignons, d'avoir esté cause et moyen de la sedicion (C.N.N., c.1456-1467, 575).

 

-

Estre cause de + subst. : Devant et après que la mort l'eust destaché de la chayne qui a mariage l'accouploit, le bon bourgois, cause de ceste histoire... (C.N.N., c.1456-1467, 23).

 

-

Estre cause de + inf. : ...de fait, si a elle ne tenoit, elle seroit cause d'enrichir et honorer tout son lignage. (C.N.N., c.1456-1467, 155).

 

-

Estre cause que : ...il ne sceut faire sa visitacion sans le sceu des voisins qui avoient esté cause que la defense avoit esté faicte (C.N.N., c.1456-1467, 441).

 

-

Loc.

 

.

À cause de qqn : ...l'huys n'estoit pas ouvert, a cause du lieutenant, qui tout fut ebahy, et madame aussi, quand monseigneur hurta de son baston ung treslourd coup (C.N.N., c.1456-1467, 111).

 

.

À cause de qqc. : La femme, sentent le chareton, a cause du froit et de la petitesse du lit, d'elle s'approucher, tost se vira vers son mary (C.N.N., c.1456-1467, 66).

 

.

À cause de + inf. : ...disent les maistres qu'elle eschappa de mort a cause d'avoir senty des biens de ce monde. (C.N.N., c.1456-1467, 351).

 

.

À (sa) cause. "À cause de (lui)" : ...oyoit ces bons devis qui a sa cause se faisoient. [Enfermé dans un casier le curé entend la discussion qu'il a, bien malgré lui, provoquée entre un homme et son épouse] (C.N.N., c.1456-1467, 445).

 

.

À ceste cause. "À cause de cela" : ...je y suis amoureux voirement [dans le Brabant]. Et a ceste cause m'y tire le cueur (C.N.N., c.1456-1467, 175).

 

.

Par (ma) cause. "À cause de (moi)" : O vierge Marie ! veillez mon cueur rejoyr, et que par ma cause il n'ayt nul mal (C.N.N., c.1456-1467, 367).

B. -

"Raison, motif, ce pourquoi on fait qqc." : ...il se ne peut plus tenir de demander la cause pour quoy on le servoit plus de pastez d'anguilles que les aultres (C.N.N., c.1456-1467, 82). ...elle maine sa fille a l'ermite pour la cause que dicte est. (C.N.N., c.1456-1467, 102). ...quand les femmes virent ce, ce ne fut pas sans demander la cause de ceste raherce. (C.N.N., c.1456-1467, 206). ...voulut aller en sa chambre et illec dire les causes de son hastif retour. (C.N.N., c.1456-1467, 443).

 

-

À ceste cause. "Pour ce motif" : ...adonc luy va tout compter comment c'estoit la fille a son maistre de Bruxelles, et qu'il coucha avecques elle et l'engrossa, et que a ceste cause il vint par deça (C.N.N., c.1456-1467, 71).

 

-

À bonne cause. "À juste titre" : ...bien leur sembloit, et a bonne cause, qu'il n'estoit pas homme qu'on deust aimer pour ses beaulx yeulx. (C.N.N., c.1456-1467, 132).

 

-

Pour cause de + subst. : ...ne fault doubter qu'il n'y eust pluseurs devises qui longues seroient a racompter : si m'en passe pour cause de brefté. (C.N.N., c.1456-1467, 377).

 

.

Empl. abs. Pour cause. "Pour des motifs évidents (qu'il est donc inutile d'exposer)" : ...le trespiteux fut a la fille sa dame, a laquelle il promist tantost retourner : ce qu'il ne fist point et pour cause [Le séducteur s'est enfui, son amie étant enceinte] (C.N.N., c.1456-1467, 68).

 

-

Sans cause : ...dist au François : "Frappez sur ce villain qui vous a retenu sans cause et sans raison..." (C.N.N., c.1456-1467, 57). Le mignon, sage et prudent, [qui] jamais sans grand cause pour sa bouche ne feroit plainte, passa encores pluseurs jours (C.N.N., c.1456-1467, 82).

 

-

Avoir cause. "Avoir des raisons pour faire qqc."

 

.

Empl. abs. : "M'amye, pourquoy faictes vous cecy ? - J'ay bien cause, dit elle..." (C.N.N., c.1456-1467, 71). Il fault, et je n'en doubte, car j'ay cause, que quelque ung se soit de vous accointé qui noz mesnage ait ainsi renforcé. (C.N.N., c.1456-1467, 463).

 

.

Avoir cause de qqc. : La veissez une merveilleuse risée (...) mais celuy qui en avoit le mains cause ne s'en pouvoit ravoir. (C.N.N., c.1456-1467, 188).

 

.

Avoir cause de + inf. : "...qu'avez vous a plorer maintenant ? - Helas ! sire et j'ay bien cause plus que nul aultre de douloir..." (C.N.N., c.1456-1467, 93).

 

.

[Avec nég.] : Cela, dit il, Nostre Dame ! vous n'avez cause de vous en rien jalouser. (C.N.N., c.1456-1467, 71).

 

.

Empl. abs. Avoir bien cause : ...et est ce cela dont tant vous dolez ? Et par mon serment, vous avez bien cause (C.N.N., c.1456-1467, 471).

 

.

Avoir bien cause de + inf. : ...monseigneur, ce n'est pas mal demandé ; vous avez bien cause d'en tenir telle maniere (C.N.N., c.1456-1467, 463).

C. -

"Affaire sur laquelle on discute" : Tant bien compta sa cause que son mary tira de son costé, et fut content que l'on feist citer nostre nouveau maryé (C.N.N., c.1456-1467, 499).

 

-

En partic. "Procès plaidé" : ...quand vint l'heure de plaider sa cause par ung bon advocat bien informé de ce qu'il devoit dire... (C.N.N., c.1456-1467, 37). Quand le jour fut venu, les parties se presenterent en temps et lieu. Ilz furent huchez a dire et plaidoyer leur cause (C.N.N., c.1456-1467, 499). Les gens du conseil (...) voyans que la cognoissance de ceste cause appartenoit au roy de bourdelois (...) la renvoyerent pardevant luy. (C.N.N., c.1456-1467, 525). ...au lieu ou le parlement se faisoit, pour plaider les causes de pluseurs se rendoit. (C.N.N., c.1456-1467, 569).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 15/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

A. -

"Ce qui produit, occasionne qqc."

 

-

Estre cause de qqc. "Provoquer, être responsable de qqc." : Que mauldite soit la cabasse [Hérodiade] Qu'est cause d'ung si grand peché [la mise à mort de Jean-Baptiste] ! (Pass. Auv., 1477, 100).

B. -

"Raison, motif" : Janus, va t'en a la cité ; Dy a Pilate de par nous Qu'il envoye par son plaisir La cause pour quoy doit morir Jhesus, et qu'en escript la mecte. (Pass. Auv., 1477, 214).

 

-

Sans cause. "Sans raison, sans motif" : De toy, Jhesus, ne sçay que faire, Car fort suis sur ton cas troublé, Pour ce qu'on t'a cy accusé Sans cause nulle, comme croy. (Pass. Auv., 1477, 175).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 16/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[T-L : cause]

A. -

"Motif, raison"

 

-

Sans cause. "Sans raison"

 

.

[En corrél. avec à tort] : ...moult de pres luy touchoit [au duc de Bourgogne] qu'en presence de tant de princes et de haultes gens, a tort et sans cause, le procureur du roy l'avoit chargé (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 156).

 

-

En occurrence de causes. V. occurrence

B. -

"Ensemble des intérêts d'une personne qu'on défend"

 

-

En desor de sa cause. V. desor
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 17/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

A. -

"Motif" : ...vous pouez regarder Si tant de biens Dieu le Pere nous fait, Que Dieu le Filz n'est cause de l'effect, Car en cella rien ne luy appartient (LA VIGNE, S.M., 1496, 333).

 

-

À cause de. "Du fait de" : ...cousin du roy a cause de sa mere (LA VIGNE, V.N., p.1495, 261).

 

-

Pour cause de. "En raison de, par souci de" : ...qui ne sont cy nommez pour cause de briefveté. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 304).

 

-

Pour cause que. "Parce que" : ...auquel lieu il disna pour cause que les Allemans avoient bruslé Pontresme (LA VIGNE, V.N., p.1495, 277).

B. -

"Dispute" : Vous sçavez bien que nous avons tenu Cestuy pays sans cause et sans querelle (LA VIGNE, S.M., 1496, 249).

C. -

En partic. "Procès" : LE JUGE. Si de vous en brief n'est desdit, Claude, vostre cause perdez. (LA VIGNE, S.M., 1496, 520).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 18/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
 

(Un ex. du masc.) : Ces deux chevaliers (...) savoient assez plus d'armes que le roy ne fist, car plus en avoient usez et pour ce cause principaulment avoient-ilz esté envoiez de France par delà (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 91).

I. -

"Ce qui produit un effet"

A. -

Subst. autonome

A1 est cause de A2 : Afin que (...) li biau fait d'armes (...) dont li roi sont cause, soient notablement registré (...) je Jehans Froissars, tresoriers et chanonnes de Chimay, me voel ensonniier de metre en prose (FROISS., Chron. D., p.1400, 35).

La cause de A2 est que + phrase : Che que je me sui sousfers jusques a chi a non desfiier le roi de France, la cause principaus estoit tele que je quidoie et supposoie tous les jours que auquns bons moiiens se deuissent ensonniier de ceste guerre apparant entre France et Engleterre, par quoi casquns des rois euist eu son droit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 318).

La cause de A2 est pour tant que + phrase : ...qant il fu venus (...) on ne li fist pas si bonne ne si belle requelloite (...) que on li deuist avoir fait ; si s'en merancolia. Et la cause estoit pour tant que il avoit requelliet le roi d'Engleterre et les Englois en son pais et les [avoit] servis devant Cambrai. (FROISS., Chron. D., p.1400, 329).

(Il) y a cause que + phrase : Quant le duc de Bretaigne ot oy parler l'evesque de Lengres, il pensa ung petit, et bien y ot cause qu'il fust pensieus, car les parolles dictes et monstrées faisoient bien à gloser (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 15).

(C'est) la cause pour quoi (ou pourquoi) + phrase : Se le conte d'Armignac avoit sus les champs, en son obeissance, tous ces compaignons, cappitaines et aultres qui sont usez d'armes, sa guerre en seroit plus belle, et pourroient les Armignacs et les Labrissiens, avecques leurs aloiez, faire ung grant desplaisier au conte de Foix. C'est la cause pour quoy les favorables et les tenables dudit conte ne s'accordent point audit conte d'Armignac. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 140). ...li ainnés ot nom Edouwars et fu rois d'Engleterre par l'acort de tous les barons, prelas et conmunautés d'Engleterre, tres le temps vivant le roi Edouwart son pere ; et la cause pourquoi et conment, je le vous recorderai avant en l'istore. (FROISS., Chron. D., p.1400, 45).

Cause pourquoi en tête de phrase : Et furent chil esqumeur normant, piqart, genevois, bidau et prouvenciel desconfi ; et trop petit s'en sauverent, car a la desconfiture, il ne porent. Cause pourquoi, je le vous dirai. (FROISS., Chron. D., p.1400, 408). Je me sui longement tenus a parler des gerres de Bretagne et de mesire Carle de Blois et de la contesse de Montfort. La cause pour quoi je m'en sui sousfers, ç'a esté pour les trieuves qui furent prisses devant la chité de Vennes (FROISS., Chron. D., p.1400, 810).

La cause par quoi + phrase : ...son fil (...) estoit hoirs malles et neveus du roi Carle de France ; et le rois Phelippes n'estoit que cousins germains. C'est la cause parquoi les guerres, les pestilenses et tribulations sont depuis incourutes et venues et eslevees ens ou roiaulme de France. (FROISS., Chron. D., p.1400, 46).

La cause qui : Chil Escoçois demorerent plus d'un mois a Londres et ne pooient estre respondu (...) La cause qui metoit detriance ou consel dou roi, je le vous dirai. (FROISS., Chron. D., p.1400, 205). Et avoient les Englois fait drechier des enghiens qui brisoient et confroissoient murs et tours : ce fu la cause qui plus esbahi ceuls de la ville. (FROISS., Chron. D., p.1400, 624).

Énoncé d'un fait suivi de la loc. impers. et bien y a cause : De la prise dou pont de Taillebourc furent cil dou castel, Durandons et li autre, tout esbahi et courouchié ; et bien i avoit cause, car il avoient perdu le passage de la rivière. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 210).

B. -

Centre d'une loc. prép., ou conj., en voie de figement

Pour (la) cause de + subst. : Assez tost après ce qu'ilz furent venus, on lava pour seoir à table. On assist l'evesche de Lengres tout au dessus pour cause de prelation, et en après le duc, et puis l'amiral de France, et puis messire Jehan de Buel. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 16). ...ilz se tindrent ens ou chastel de Brisco, qui est bel et bien fort, et quidoient chilz des loingtains marches, en sus de Galles, que le roy se tenist là pour la cause et faveur du duc d'Irlande (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 45). ...les Guerloiz ont maltalent aux Brabanchons pour la cause de troix biaux chastiaulx et fors qui sont par delà la riviere de la Muese (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 142).

Par cause de : Et tant qu'à la mise de l'argent je responderay (...) que je l'ay paiet et delivré à ceulx envers qui j'estoie oubligiez par cause de debte. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 17).

En (la) cause de + subst. : Aprez la messe, en cause d'hommaige, les oncles du roy baisierent le roys comme ses tenaulz et fievez (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 81). ...il luy sambloit que sa guerre estoit finée, et que jamais en la cause du duc de Lancastre tant de bonnes gens d'armes ne d'archiers n'en vuideroient hors d'Angleterre pour faire guerre à Castille (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 116).

A causes de : Ces aliances et concordances de Jaquemon d'Artevelle et de ceuls de Gaind plaisirent grandement bien a ces signeurs d'Engleterre qui la avoient esté envoiiet ; et prisent de toutes ces convenances lettres seelees dou seel a causes de la ville de Gant. (FROISS., Chron. D., p.1400, 262).

Pour la cause de ce que + phrase : ...il manda à ce duc d'Irlande que pour la cause de ce qu'il avoit courroucié ses biaux cousins d'Angleterre et brisiet son mariaige (...) que il se partesist de son pays (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 73).

II. -

"Mobile d'action"

A1 humain a cause de + inf. "A de bonnes raisons pour" : ...sy voy bien que vous avez cause et aussi ont touttes gens de vous plaindre. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 25). Nous avons cause raisonnable de respondre as Escoçois et dire ensi : il nous rendent Bervich et tout le pais, ensi que li bons rois Edouwars le tint en son temps ; et puis dou sourplus, nous entenderons a lors tretiés. (FROISS., Chron. D., p.1400, 205). Car il n'est riens, en ce monde, que li Alemant desirent si que d'avoir auqune cause et title de gueriier le roiaume de France pour le grant orguel qui i est abatre, et pour partir a la riçoise. (FROISS., Chron. D., p.1400, 229).

A1 humain a cause à + inf. : ...li rois (...) fist tant que il parla au duch de Braibant et li pria par amisté et linage que il se vosist avanchier et tant faire que il n'euist cause nulle a plaindre de li, car tout li aultre signeur s'esqusoient par lui. (FROISS., Chron. D., p.1400, 288).

A1 humain a cause à + nom abstr. Même sens : Et là où les proismes de honnouré prince de Guerles vouldront seeller, ceulx qui cause pourroient avoir, par proismeté, au calange de la conté et seignourie de Guerles (...) je m'y assentiray au mariaige. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 150). ...mesires Robers d'Artois enortoit le roi d'Engleterre a calengier la couronne de France, et li metoit en l'orelle par ses informations que li roiaulmes de France li estoit devolus par la mort de son chier oncle le roi Carle darrain trespasset, et que Phelippes de Valois qui en tenoit la posession, n'avoit pas juste cause a l'iretage de France (FROISS., Chron. D., p.1400, 235).

A1 humain agit à bonne cause. "A juste titre" : Quant ce vint au matin, les nouvelles en vindrent en la chité de Clermont en Auvergne, qui gist à une petite lieue de là, comment les Anglois, en la nuit, avoient prins et conquis la bonne ville de Montferrant qui leur est si prochaine et si voisine. Si en furent touttes gens durement esbahis, et à bonne cause, car leurs ennemis estoient trop prez amassez (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 218).

A cause. Même sens : ...par especial le duc de Bourgoingne y avoit grande affection, et à cause, car le duc de Guerles herioit sa belle ante, la duchesse de Brabant et son pays (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 230).

Sans cause : ...ils ont (...) fait morir et decoler en ce pais chi maint vaillant honme, sans cause et sans raison. (FROISS., Chron. D., p.1400, 88).

Pour tels causes : ...ils lor avoit esté crueuls, hausters, durs et mervilleus. Et pour tels causes l'avoient ils bouté hors de Flandres (FROISS., Chron. D., p.1400, 636).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 19/19 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesDictionnaireTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CAUSE FEW II-1 causa
CAUSE, subst. fém.
[TL, GDC : causecause ; FEW II-1, 542a : causa ; TLF V, 317b : cause]

A. -

"Motif, raison"

 

-

Pour cause de :  MARIE. "Quar connoissance de moi n'a Homme, n'a mon vouloir ara." "Bien le sai, a il respondu [Gabriel], Et pour ceste cause fus tu, N'a pas granment, espousee A Joseph et a [éd. (a)] li donnee, Qui est .I. grant tapissement Et honneste encourtinement De ta virginite garder Pour tout soupecon hors geter..." (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 1108).

B. -

DR. "Affaire pour laquelle qqn paraît en justice" :  Bien sai que vers li [Dieu] mon dëu N'ai pas [éd. mie] fait n'a son plëu, Dont ma cause n'est pas sainne, Pour quoi paier li doi trëu Dë oroison a mon pëu De grant devocion plainne. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 11134). ...Venes tous au jugement [de Dieu], Mes drois est que premierement Soient delivre qui venu Sont premier et ont actendu, Mesmement ceulx qui causes ont Ou a delivrer n'a pas mont Et ne sont pas empeschiees, Troublees [éd. Trouble(e)s] ou entrelachiees [éd. entrelac(h)iees], Car la clere chose devant La trouble va com miex parant. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 339). CHÉRUBIN. Et en ce voudra discerner Mon glaive flamboiant et cler Qui geule devisant est dit Pour juger de tout contredit Pour ceux qui bonne cause aront Faire passer en ciel amont Et les autres hors retrenchier Et en dampnacion [éd. dempnacion] chacier. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 453).
 

Pèlerinages de Guillaume de Digulleville Béatrice Stumpf

Fermer la fenêtre