C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/vénerie 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     VÉNERIE     
FEW XIV venari
VENERIE, subst. fém.
[T-L : venerie ; GDC : venerie ; FEW XIV, 230b : venari ; TLF : XVI, 980b : vénerie]

A. -

"Exercice de la chasse" : Et quant a l'esbatement des oyseaux et des chiens et, par espicial, de la chasse et de la braconnerie, du temps perdu, et de l'amour desordonne et comme une passion enracinee, de la fole despense et du dommage des pauvres gens qui est engendree pour l'occasion des oyseaux et de la venerie, les docteurs de l'eglise en ont tant escript a la reprobacion, dist la royne, que a present je m'en passeray brefment (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 213). Et vrayement, c'est tres mauvaise chose et mauvaise venerie de trop crier et de trop parler a ses chienz, quar les chienz ne donnent mie si grant foy ne croyent si bien quant on parle trop comme ilz font quant on parle pou et verité (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 217). À Regnault de Givres, escuier, venu du pays et conté d'Artois, la somme de dix frans monnoye royal, laquelle du commandement et ordonnance de mondit seigneur lui a esté payee, baillee et delivree comptant pour payer et distribuer à pluseurs braconniers, varles de chiens et aultres aides qu'il lui a convenu et convient prendre pour soy aidier oudit fait de venerie pour la garnison de venoison que necessairement lui a convenu faire tant pour la venue des Englois en ladicte ville d'Arras (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 485).

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss. (venerie, vennerie, vannerie).

B. -

"Équipage de chasse, groupe de chasseurs" : Et, quant il sera pris, il et trestouz les autres qui seront de la venerie doivent corner prise (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 177). Aussi l'asemblee se doit fere en yver pour le sangler comme en esté pour le cerf, fors tant que celx de la venerie doyvent estre vestuz de gris, et en la sayson du cerf ilz doivent estre vestuz de vert. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 184).

C. -

"Service, dans la maison d'un grand seigneur, chargé de tout ce qui concerne la chasse" : À Guiot Benoit, clerc de la venerie de mondit seigneur, la somme de 780 frans, pour icelle somme tourner et convertir en la despense des chiens de ladicte venerie pour l'annee commençant le premier jour de janvier oudit an mil quatre cens et dix neuf (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419-1420, 310). Luy envoya aussi partye des archiers de la garde et cappitaine et toute sa vennerie et fauconnerie et toutes autres choses. (COMM., II, 1489-1491, 312).

 

-

[Nom d'une rue à Paris] : ...une maison assize a Paris, en la rue de la Vennerie (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1345, 145). ...lui qui deppose, qui est sergent des impositeurs du grain de la ville de Paris, vit passer trois charrettes chargées de blé qui montoient par la rue de la Vennerie, en alant vers le Chastellet (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 354).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre