C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/souvenance 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NON-SOUVENANCE     
*FEW XII subvenire
NON-SOUVENANCE, subst. fém.
[*FEW XII, 377a : subvenire]

"Oubli, inadvertance" : ...comme XXme jour de ceste present moys de septembre nous eussions de nostre certaine science donnéz a (...) E. M., clerc, l'arcedeakné de Brouham alors voidant (...) et puis aprés nous, (...) donasmes par non-souvenance a une autre personne de tout a nous desconue le mesme archdeakené (...) vous mandons que... (Lettres agn. L., 1369-1412, 327).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SOUVENANCE     
FEW XII subvenire
SOUVENANCE, subst. fém.
[T-L : sovenance ; GDC : souvenance ; FEW XII, 377a : subvenire ; TLF : XV, 823a : souvenance]

A. -

"Souvenir" : Les autres toutes leurs plaisences Avoient et leurs souvenances En ceaus qui cerchoient les guerres Par toutes les estranges terres. (MACH., D. Lyon, 1342, 216). Ma tressouveraine dame, je vous pri que vous ne bailliés nulles copies de ce que je vous envoie, pour ce que je y pense a faire les chans, especialment sur celles qui mieulz vous plairont. Et se je n'ai envoiét vers vous si tost come je deusse, si le me veilliés pardonner, car, par m'ame, ce n'est mie par deffaut d'amour ne de souvenance, car il me souvient plus de vous que de tout le monde, et pense que je fusse pieça mors se li souvenirs que j'ai de vous ne fust. (MACH., Voir, 1364, 128). En chevaulchant et en remenant leurs prisonniers, Bonne-Lance s'avisa comment puis ung moys il avoit esté en la ville de Montferant en Auvergne, et en grant esbatement avecques dames et damoiselles ... Quant ceste souvenance fut venu à Bonne-Lance, il avoit pris le chemin pour venir à Clermont en Auvergne, ... mais il l'escievy et ...vindrent à Montferant. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 199). Il n'estoit pas en souvenance d'omme ne en memoire, que depuis deus cens ans si grant feste euist esté à Cambrai comme elle se tailloit de l'avoir (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 192). Car Hecube qui pas n'estoit si brisee par longue eage comme elle estoit pour les continuelz plours, pour les ameres souvenances, et pour les hastives mors de ses enfans, et pour la vefvie de son mari Priam et pour la desolation de leur cité et royaume (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes G., 1409, 183). Prince, garde de toute oultrance Ceulx et celles qu'entendront bien Et mectront en leur souvenance Le martire saint Adrien. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 1). ...se quelque chose vous survienne, faictes le nous savoir, car en cela et vos autres affaires ferons voulentiers pour vous et vous aurons tousjours en bonne souvenance et singuliere recommandacion (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 271).

 

-

Souvenance de qqn/de qqc. : Afin que la mémoire et la souvenance de la passion de nostre seigneur Jhésu Crist feust plus tenamment présentée et fichée en mon courage. (JEAN LE LONG, Voy. Bieul B., 1351, 258). Cest annel cy vous garderez Et seste sainture de soie, Afin (...) Que ces choses ci souvenance Et memoire de moy vous doingnent (Mir. st Alexis, 1382, 308). Beney soit ce saint mariage par quoy la memoire et souvenance des peres est entretenue (C.N.N., c.1456-1467, 556). ...et ne porte en mon pis autre chose que la souvenance de sa beauté (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 152).

 

-

Non souvenance. "Oubli" : ...l'obliement et la non souvenance (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 275).

 

-

En souvenance de. "En souvenir de" : Advint une fois que le disciple dont ce livre fait memoire faisoit aprés matines une procession entour le cloistre ou par l'eglise de son couvent en l'onneur et souvenance de celle tres piteuse procession que Nostre Sauveur Jhesucrist fist quant on le mena de Jerusalem en Calvaire. (Horloge de sapience S., c.1389, 59). Et en souvenance de ces choses, se il vous plait un peu venir a la fenestre, madame, vous verrez une petite hacquenee que je vous presente (LA SALE, J.S., 1456, 73).

 

.

En souvenance que : Ung drap blanc estendu sera Sur ma chassë en souvenance Que nul homme n'emportera Autre chose de sa chevance (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 129).

 

-

Pour souvenance. "Pour perpétuer le souvenir (de qqc.)" : ...celle damoiselle au surcroiz a dire adieu dist a son chanoine qu'il leur falloit donner aucune chose gracieuse pour souvenance. (C.N.N., c.1456-1467, 523). Touteffois pour souvenance d'icelle noble emprinse, pour patron et doctrine aux entrepreneurs à venir, et pour recommendacion du noble chevalier et de ceux qui l'accompaignerent et qui emprinrent avecques luy, ensemble des nobles hommes qui à icelluy pas vindrent à la noble espreuve, j' ay cy après enregistré les chappitres, l'ordre et les armes dudit pas ainsi qu'il s'ensuyt. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 120).

 

-

Avoir souvenance de. "Se souvenir de" : Car moult de genz ne ont memoire ne souvenance des biens que l'en leur a faiz, et appetent plus bien recevoir que bien faire. (ORESME, E.A., c.1370, 473). De sa couronne ay souvenance Que moult estoit resplendissant, Moult haulte et moult magnificent. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 101). ...il retint si bien ce derrenier [tour] qu'oncques depuis de sa memoire ne partit, et ne luy fut nesung besoing que a ceste cause il l'escripsist, tant en eut fresche souvenance (C.N.N., c.1456-1467, 260). ...[il] partit d'icelle chambre (...) sans avoir souvenance de son dit dyamant qu'il avoit laissé ou lit. (C.N.N., c.1456-1467, 390). Souvenence de vous aré ; Adieu, adieu, noustre bon meistre ! (Pass. Auv., 1477, 105). Aye de moy, Dieu, souvenance ! (Pass. Auv., 1477, 232). Veulhes avoir de moy souvenence ! (Pass. Auv., 1477, 279). Ayez de mon fait souvenance. (Sots, c.1480-1500, 269). SAINCT MARTIN. Jhesucrist, qui bien recompense A la fin tout, en paradis Aura de mon don souvenance ; Et pour ce, cessez en voz ditz. (LA VIGNE, S.M., 1496, 200). Mon très honnoré seigneur, j'ay souvenance des biens et honneurs que j'ay receuz en vostre maison tant que je y ay demouré, qui me donne esperance que ne me vouldriez mettre en obly, car je sçay que ne vouldriez blesser vostre honneur. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 348). Et aussi ne faitz nulle doubte que n'ayez assez souvenance des promesses que m'avez faictes et faict faire, ensemble du service que je vous feitz à la journée de Montlehery, vous suppliant très humblement, à la fin de mes lettres, que mon loyer n'en soit perdu (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 348).

 

.

Avoir souvenance de + inf. : Et soyez bon secretaire et ayez tousjours souvenance de garder les secretz de vostre mary. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 105). ...et n'ay point souvenance d'avoir veü un plus saige gentil homme ne myeulx pour conduyre grans matières (COMM., II, 1489-1491, 182).

 

.

Avoir souvenance que : Je receuz les lettres closes, signées de son saing manuel, de monsegneur le premier president (...) contenans en effect qu'il avoit bien souvenance que, paravant qu'il partist de Paris pour aler par devers le Roy (...) maistres Quentin Massue et Mahieu Courtois, conseilliers du Roy, avoient esté commis de par la Court à faire l'enqueste (FAUQ., I, 1417-1420, 386). ...j'ay souvenance que je veiz venir audit lieu de Pontarli un herault à qui l'on feit moult grant feste et moult grant chiere (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 196). LE JUIF [à Mathatiel]. N'as tu pas bonne souvenance Que je luy prestay [au chrétien] a fïance Cent escus ? MATHATIEL. Pour vous ilz sont fris. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 124).

 

.

Avoir souvenance + interr. indir. : Bien souvenanche avoir devez, Beaux sire, en quel point je vous pris Quant premierz en vous le men mis, Et quel chose conquis avez Par mon conseil, que tant valez Que vous avez peu de paraux. (Dit prunier B., c.1330-1350, 77). ...c'or aiiés souvenanche Conment je vous sauvay vo vie (Flor. Rome W., c.1330-1400, 233).

 

-

Donner (à qqn) souvenance de/que. "Faire naître (chez qqn) le souvenir de/que" : Il se misent au retour devers leurs compagnons... mais au partir il veurent donner souvenance qu'il avoient là esté, car il boutèrent les feus ens ès fourbours d'Arras (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 234). Car au regart des autres toute clarté et toute joie estoit ou il venoit, pour ce qu'il representoit et donnoit souvenance d'icellui souverain Seigneur qui tant l'amoit et dont il venoit et duquel il estoit si prouchain. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 76).

B. -

En partic. "Mémoire d'un défunt" : Et de lui je parle expressement pour ce que de tout morut vray possesseur, et les laissa en succession possessant à feue de très vertueuse souvenance madame Marie de Bourgoingne, que Dieu absoile, vostre mere et sa seule heritiere. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 12).

C. -

P. ext.

 

1.

"Idée qui vient à l'esprit"

 

-

Souvenance de + inf. : ...il s'i adonna depuis sa grande jeunesse, ne luy vint volunté ne souvenance d'aultre chose faire. [D'un marchand] (C.N.N., c.1456-1467, 554). ...ton temps as despendu et usé, sans avoir oncques une petite et passant souvenance de penser qui sera celuy qui, toy mort et party de ce siecle, les possidera [Monologue d'un vieillard devant ses richesses] (C.N.N., c.1456-1467, 556).

 

2.

"Sentiment, impression qu'on a de qqc." : Et aucuneffois aucunes se metent a l'aventure de essaier si les aultres sont de auxi petit pouoir come les mariz, et lors celle qui se met a l'aventure le croit mieulx que davant, car par aventure elle prent ung compaignon dont elle ne peut finer sinon a grant paour et a la goulee et est tout affamé et fait merveillez quant il y peut avenir, et si el avoit tenu son mary par avant meschant et de petit pouoir, elle le croit encore mieulx de present, car les plaisances presentes sont tourjours mieulx en souvenance que celles qui sont passees. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 59).

 

-

Avoir souvenance que. "Avoir le sentiment, la conviction que" : J'ay souvenance Que qui voit la maison ardoir De son voisin, je croy et pense Que grant doubtance De la sienne bien doit avoir. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 200).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre