C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/segur 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SEGUR     
*FEW XI securus
SEGUR, adj.
[*FEW XI, 388a : securus]

[Synon. de sûr]

A. -

[D'une pers.] "Qui est assuré de son fait, qui est assuré de qqc." : Tres chiers sires et biaus cousins, soiiés tous segurs : quoique Phelippes de Valois fust couronnés a roy de France, et que li douse per de France l'eslisirent et esleverent, si fustes vous bien mis en doubte ; et se vous l'euissiés debatu ou envoiiet debatre, ja on n'euist procedé ens ou couronnement. (FROISS., Chron. D., p.1400, 229).

 

-

"Sur qui on peut compter, en qui on peut avoir confiance, éprouvé" : ...la contesse de Montfort...fist entendre a pourveir la ditte chité ... et i establi a chapitainne un vaillant chevalier et de bon consel et segur honme, et qui moult avoit amé son mari et li (FROISS., Chron. D., p.1400, 504).

B. -

[D'une chose] "Sûr, où l'on est à l'abri, hors de péril, hors de danger" : ...autres vaisseaux d'armee que nous enntendons mettre sus en la mer tant pour resister aux entreprises du dit Henry de Lancastre... comme pour tenir la mer secure. (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1405, 335). ...sauf et seur en nostre sauvegarde et segure protection (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1384, 34).

 

-

Le plus segur : En celle detriance se consellierent li baron et li prelat d'Engleterre et regarderent pour le millour et le plus segur que la roine lor dame retourneroit au Noef Chastiel : si averoient mains de carge et de songne ; (FROISS., Chron. D., p.1400, 776).

 

-

Loc. adv. À/en segur. "En sécurité" : Cilz trettiés fu entamés et mis oultre, et demorèrent cil dou chastiel et li chastiaus en segur, le dit terme, parmi la composition dessus ditte (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 161). ...chil de Thouwars... demorèrent en segur estat parmi unes triuwes qui furent là prises (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 92). ...quant li Englès veirent venir sus yaus celle grosse route, ... il ne furent mies bien à segur de leurs prisonniers ne d'yaus meismes (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 188). Li contes Derbi reçut le dit chastelain en paix, et se saisi de la garnison d'Agillon, et i mist gens et gardes de par lui pour estre plus a segur, car il n'avoit pas trop grant fiance ou chastellain, qui le rendage en avoit fait (FROISS., Chron. D., p.1400, 625).
 

DMF 2020 - DMF 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre