C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/se1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SE1          SE2     
FEW Ø
SE, pron. pers.
[T-L : soi (se) ; GD : soi (se) ; FEW XI, 357b : se ; TLF : XV, 212a : se]

[Pron. pers. régime, atone, non "prédicatif", de la troisième pers. du verbe pronominal, réfléchi ou réciproque, sans opposition de genre ou de nombre (de la série me, te...)]

A. -

[En fonction de régime dir.]

 

1.

[Réfléchi (soi-même)] : ...le vent se estoit boutez dedens laditte grange (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1330, 25). Et pour ce que [a] ladite exequcion le dit curé se opposa, li diz serganz... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1331, 35). Vraiement, mon seigneur, je cuit Qu'elle se soit de vous moquée (Mir. nonne, 1345, 326). Quant nos gens furent seur le mont Tous ensamble montez amont, Ils se meïrent comme uns murs Entre les engins et les Turs (MACH., P. Alex., p.1369, 164). Ce sera en la court le prince Qui de Gales tient la province, Et qui se dit duz de Guienne, Qui n'a pas toudis esté sienne. (MACH., P. Alex., p.1369, 227).

 

-

[Avec un sujet de l'inanimé, mis pour on, surtout dans un contexte d'habitude] : ...un minot de fourment et deux chappons qui se paient le jour de Noël [que l'on paie] (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1390, 621). ...par quantes manieres se puent faire balades et de quans vers, et comment elles se puent copper [comment on peut...]. (DESCH., Art dictier R., 1392, 272). Mais aussy la science de saint Pol fut bien demonstree en toute maniere de vivre a moralité, fust [en] une personne singuliere, laquelle science se dit ethique ou monastique, fust en ung mesnage qui se nomm[e] yconomique, fust en une cité ou ung royaume qui se dit politique [laquelle on appelle.../que l'on appelle...]. (GERS., P. Paul, a.1394, 510). Et là se fit le mariaige de Roy Henry d'Angleterre et de la fille du Roy de Cecile, dont dessus est faicte mencion [on fit]. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 61). ...ne qui vueillent endurer tant de parolles qui se disent de ceulx qui traictent telz affaires [que l'on dit de...] (COMM., III, 1495-1498, 228).

 

2.

[Réciproque (l'un l'autre)] : ...dont lui demanda comment elle avoit a nom, et parlerent tant l'un a l'autre que elles se entrecongnurent, de quoy Millie ot moult grant joie, et Romaine lui compta son message, ainsi comme Aigres lui avoit chargié. (Bérinus, II, c.1350-1370, 65). ...on se prant par la main (DESCH., M.M., c.1385-1403, 109). Sur ces paroulles se sont courru dessus merveilleusement, se frappent sur les heaulmes tellement que boucles, clos et crouchés, pierres precieuses, orfavrerie [et] fleurs sont couppees, rompues et voullees a terre (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 50). ...et pour aussi vray que euvangile, ils s'entr'aimeront si fort que a pou pourront ilz estre l'un sans l'autre. (Ev. Quen., I, c.1466-1474, 108).

B. -

[En fonction de régime indir.]

 

1.

[Réfléchi (à soi-même)] : Et de aristocratie l'en tourne par transgression ou corrupcion en oligarchie pour la malice et avarice des princes qui actribuent a eulz les richesces de la cité ou communité, senz ce que ilz soient dignes de ce. Et se donnent ou actribuent tous les grans biens ou la plus grande partie et les meilleurs ; et aussi les principaltés ou dominacions, ilz les actribuent a euls meïsmes et les enrichissent du plus et du meilleur des biens de la communité. (ORESME, E.A., c.1370, 435). Et ces .II. choses sont si tres neccessaires au prince que, se personne quelconque s'attribue ou se acquiert non pas seulement royaume ou haute seigneurie mais quelconque maistrie sanz avoir ces .II. choses, il traveille pour noient (FOUL., Policrat., IV, 1372, 73). Les chefz de guerre doivent se donner garde de leurs gens ad ce que leurs harnois et habillemens soient clers et bien nettoiez (JUV. URS., Verba, 1452, 254).

 

2.

[Réciproque (l'un à l'autre)] : Or y a enfans esbatans, Gais, gens, jolis et embatans, Amoureus, dous et amiables Et en tous leurs fais aggreables (...) Et se font adès joie et feste. (MACH., D. Aler., a.1349, 243). Disoit, avecques ce, que le droit pour lequel lesdiz demandeurs avoient fait faire les criees, monicions et appeaulx, dont dessus est faicte mencion, estoit premier et avant cellui desdiz defendeurs pour lequel ilz s'estoient opposez (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1399, 752).
 

DMF 2020 - Synthèse de mot grammatical Robert Martin

Fermer la fenêtre