C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/sauveté 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SAUVETÉ     
FEW XI salvus
SAUVETÉ, subst. fém.
[T-L : sauveté ; GD : salveté ; DÉCT : sauveté ; FEW XI, 134a : salvus ; TLF : XV, 122b : sauveté]

A. -

"Fait d'être sauf"

 

1.

"Situation où l'on est sauf, hors de péril, en sûreté" : ...vous vouldriez que ces murdriers feussent ores a sauveté, et la honte et le despit qu'ilz m'ont fait en demourast sur moy (Bérinus, II, c.1350-1370, 93). Par ung huis sont issu pour estre a sauvetez (Hugues Capet Lab., c.1358, 282). Seigneurs, louons devotement Dieu qui nous fait si biau deport, Qu'amené nous a ci a port De sauveté. (Mir. ste Bauth., c.1376, 162). Je pri a Dieu qu'il (...) vous ramaint par sa bonté, Com je desir, a sauveté D'ame et de corps. (Mir. Clov., c.1381, 245). ... il regarderent sus les camps et veirent gens fuians, et monstroient que il estoient en grant esfroi. Si cevauchierent au devant et leur demanderent pourquoi il fuioient. Il respondirent : "Nous fuions a sauveté, car chi en ce village sont entré auqun compagnon françois, et creons bien que il sont issu de Mortagne, et requellent la proie et l'asamblent ; et avoecques tout ce il ont ja pris honmes et fenmes que il en voellent mener." (FROISS., Chron. D., p.1400, 430). Seras tu si enragee que tu te fiches en la bourbe pour te noyer et perir, et laissier la saine, belle et seure voye qui conduit a sauveté ? (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22). Lancelot, visant a la sauveté de sa vie, recouvra sur ly tellement et par tant de playes que tout mort l'enversa sur le pavé (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 84).

 

-

Aller/se mettre à/en sauveté : Car il advint a celle heure que je t'ay dicte, que li airs troubla et oscurcy, la terre crola, li vent venta despertement, foudre et tournerre volerent et cheïrent abondaument, sy que toutes les maisons, li palais, li donjon et les riches chambres que li roys Ysopes tint en demaine, jardin, vergier et toutes autres herbergeries sont ars et bruiz et grant plenté de gent il y ont mis a mort, qui ne pouoient mie yssir ne a temps aler a sauveté (Bérinus, I, c.1350-1370, 235). Je te pri et requier que cez bacellers lais Aller an sauveté (Hugues Capet Lab., c.1358, 179). ...avecquez luy se mirent par destrois et boscagez a sauveté (Comte Artois S., c.1453-1467, 77).

 

-

Mener/amener/enmener/mettre/bouter/tourner... qqn/qqc. à sauveté : Sire, dist le maistre de Rodes, il seroit bon de ancrer a ce petit port, tant que nous eussions envoyé au Limesson pour savoir des nouvelles, et savoir se ilz nous vouldront recevoir pour mettre nostre navire a sauveté dedens leur encloz. (ARRAS, c.1392-1393, 91). Kateline de Wargni ... estoit si enchainte que sus ses jours et moult avoit esté destourbee et travillie dou ject des pieres des enghiens, tant que tout li compagnon en avoient eu grant pité. Si fu menee a sauveté a Bouchain, (FROISS., Chron. D., p.1400, 398). ...li abbés de Hanon et li monne avoient amené lor fietre et lors jeuiauls et les reliques a sauveté en la ville de Valenchiennes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 421). ...li abbés de Hanon et li monne avoient amené lor fietre et lors jeuiauls et les reliques a sauveté en la ville de Valenchiennes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 421). Sus ces paroles, tout laissierent l'assaut, et monterent as cevaus et ferirent a l'esporon, casquns que mieuls mieuls, pour raconsievir ceuls de la garnison de Fauet ; mais il estoient ja entré dedens, et tout mis a sauveté, prisonniers et euls, et relevet le pont et trait les barrieres avant, et avoient encores eu loisir de boire un cop et de euls rafresqir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 546). ...ledit suppliant et autres de sa compaignie rescouirent a iceulx gens d'armes plusieurs des chevaulx et biens desdis pages, et de fait les leur rendirent et baillerent ou firent rendre et baillier, et si les bouterent a sauveté en ladicte ville (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1423-1426, 125). "...vous m'avez sauvé la vie." En telle maniere fut tourné a sauveté Claudius. (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 309). Et de prime encontre, desheaulmerent et jetterent par terre lez ungz lez aultrez. Mais la maistrise estoit d'enmener lez chevaux a sauveté - c'est a dire, jusquez aux mettes et banierez ordonnees - car quant aucun chevalier estoit abbatu, sourdoient gens propres a puissance, pour leurs chevaux rescourre (Saladin C., c.1465-1468, 103).

 

-

Venir à sauveté qq. part. "Se réfugier qq. part" : L'ystoire dit que Glaudes s'esploicta moult fort pour yssir du cavain pour venir a temps a sauvetté ens ou fort de Sion. (ARRAS, c.1392-1393, 204).

 

2.

"Sûreté, sécurité" : ...de la mer sommes hors A la sauveté de noz corps (Mir. fille roy, c.1379, 26).

 

-

À sauveté. "En sûreté, en sécurité" : C'est des pecheurs li vrais sauverres ; C'est cils qui les signes horribles Fait, et merveilles impossibles En ciel, en eaue, en mer, en terre ; Les pris et enserrez desserre, Qui Daniel a sauveté A dou lac aus lions geté. (MACH., C. ami, 1357, 46). Par foy, dist cil, vous me mettez en grant adventure, car, se je suiz prins des Sarrasins, de ma vie n'est rien. Mais pour l'amour de vous et du roy, faire confort et donner cuer et esperance d'estre delivrez du peril ou il est, je me mettray en l'adventure. Dieux m'en doint repairier a sauvetté. (ARRAS, c.1392-1393, 93). Mais or se taist l'ystoire du roy Uriien et parle du gallaffre qui s'en va moult doulent par la mer, et jure ses dieux que se il puet arriver a sauvetté a Damas, que encore fera grant ennuy aux Chippriens. (ARRAS, c.1392-1393, 139). ...ledit suppliant et autres de sa compaignie rescouirent a iceulx gens d'armes plusieurs des chevaulx et biens desdis pages, et de fait les leur rendirent et baillerent ou firent rendre et baillier, et si les bouterent a sauveté en ladicte ville. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 125). Aprés vindrent belles processions Mettant avant grans intercessions Pour mieulx au vray leur cas amplifïer Et dehument faire receptions, Si que leurs corps et leurs possessions A sauveté se peussent confïer Dessoubz sa garde, sans que nul deffïer Doresnavant ne les peust ne osast (LA VIGNE, V.N., p.1495, 223).

 

3.

En partic. "Guérison" : Tes biaulz miracle n'ont point de fin (...), Comme y se monstre per ton vray corps, Qui rend sustance pour salveté (Prières saints R., t.2, 1491,,, 391).

 

-

Au fig. "Salut spirituel" : NOSTRE DAME. (...) combien que negligent Ait esté de sa sauveté, Biau doulx filz, par vostre bonté Faites li grace. (Mir. prev., 1352, 256). ...cil par vraie obeissance, Qui desiroit l'umaine sauveté, Vint faire en croiz d'umains la delivrance (Mir. chan., c.1361, 186). Le corps va bien, se l'ame a sauveté. (Prières saints R., t.2, 1400-1500, 211). ...crians à Dieu merci que moiennant la misericorde de Dieu par le merite de la passion Jhesu-Crist sont à sauveté et hors le peril de dampnacion, quelque pecheurs que aient esté. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 41).

B. -

"Fait de se sauver, de fuir" : Toutesfoiz, c'estoit donner effroy à l'armée, au moins aux gens de congnoissance, et puis nous tournions le dox aux ennemys et prenions le chemin de sauveté, qui est chose bien espouventable pour ung ost (COMM., III, 1495-1498, 202).

C. -

P. méton. "Garantie, protection (apportée par qqn)" : Encores s'en partirent il sans damage et sus le conduit et sauveté de messire Thumas Trivet, qui les fist mener et conduire jusqu'à Bregerach qui se tenoit franchoise (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 106).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre