C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/sarrasinois 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SARRASINOIS     
FEW XI Saraceni
SARRASINOIS, adj.
[T-L : sarrasinois ; GD : sarasinois ; FEW XI, 217b : Saraceni ; TLF : XV, 73b : sarrasin1 (sarrasinois)]

A. -

"De Sarrasin, du pays des Sarrasins, sarrasin" : Bien estoit aournée de pourpres et de cendaus ; D'uevre sarrasinoise fu ouvrés ses bliaus. (God. Bouillon R.B., t.3, c.1356, 490). [Le palais du sultan] Fais est en fourme d'une eglise, Et de l'ancienne devise, A pilers et a votes fais ; Et si n'estoit pas contrefais, Car tous d'uevre sarrazinoise Estoit, contraire a la françoise. (MACH., P. Alex., p.1369, 195). Les crestiens, non pas ydoine, Mais folz par toy au temps du roy De Jerusalem Godefroy, Et depuis long temps sa conqueste Et de roy vaillant et honneste, Baudouin, qui tint la Surie, Fut et est de tous poins perie Celle terre par Sarrazins, La mort approuchée et la fins Des crestiens et d'Armenie, Qui est de celle loy honnie Et sarrazinoise a present. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 361). Et ainsis qui lire sçara, Trouver puet la destruction, Les ans de l'incarnacion Et de l'Olimpiade dicte, Que Jherusalem fut afflicte Et destructe par .XII. fois, Tant du pais sarrazinois Comme de la gent crestienne, Des Turs et de la loy paienne, En moins assez de .II. ans, Par diverse espace de temps, Par le moien de toy, Folie (DESCH., M.M., c.1385-1403, 365). Et entre le bourg et le fort Un lieu a, merveilleux et fort ; La Tour Trompee l'appelle l'en En la ville de Lusignen, Car trompeürs sarazinoiz La furent mis a celle foiz Pour le fort et le bourg garder Et pour tout entour regarder Que gent approcher ne peüssent Que ceulx du fort ne le sceüssent (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 154). Sy fist la feste sollempnellement selon la façon sarrasinoise, et convindrent a ce jour par citation plusieurs roys, princez et barons, reynes, marquisez, contesses, princessez, damez et damoisellez (Fille comte Pontieu B., c.1465-1468, 103). ...et aussy ilz envoyarent par ceulx dessusditz mille femmes du païs sarrazinois, Sarrazines belles, jennes et en grant point et d'eage, et tout cecy en signe d'amour et d'obeïssance. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 202).

 

-

Cor/cornet sarrasinois : Lors sonnèrent par l'ost maint grant cor de laiton, Cornet sarrasinois, tabour et clarion (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 159). De cors sarrasinois sy grande est la bondie, De trompes, d'olifans, de mainte tabourie (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 468). Clere fu la nuit et serie. Li jours vint, la gaite s'escrie Dedens un cor sarrasinois : "Seigneurs, li Alexandrinois Sont tuit mis à desconfiture ; Armez vous tuit grant aleure, Et ociez le remenant, Qui sont en la ville manant." (MACH., P. Alex., p.1369, 97). Qui lors veist (...) sonner trompes et cors sarrazinois, et partir ces galees a force de gens et d'avirons ; c'estoit grant beauté à veoir. (ARRAS, c.1392-1393, 89). Et a l'entree de la dicte cité, ilz vont sonner trompettes et cors sarrazinois, faisans grant bruyt (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 69).

 

-

Gingembre sarrasinois : Item, a l'Orfevre de Boys Donne cent clouz, queues et testes, De gingembre sarrazinoys (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 94).

 

-

Tapis sarrasinois : ...IX grans pieces de tappiz sarrazinois du demourant dune chambre que avoit fait faire à Paris ledit Raoullet. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 469).

 

-

Tuile sarrasinoise : Et [Mélusine] fist bastir entre le bourc et le chastel une forte tour, grosse, de tieules sarrasinoises, a fort cyment. (ARRAS, c.1392-1393, 67).

 

-

Vin sarrasinois : J'ay bon vin blanc et bon vermeil, Vin de Poitou et vin françois, Et j'ay bon vin sarrazinois, Vin de Rin et vin de Gascongne Vin d'Orlians, vin de Bourgongne, J'ay tres bon vin de Romenie D'Allemaigne et de Lombardie Vin bastart et bon Mouscadet Qu'on doit boire a petit godet (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 266).

 

-

À la sarrasinois. "À la manière des Sarrasins" : ...pour façon d'un annel d'argent, fait en manière d'un annel de Turquie, ouquel ledit orfèvre à mis troys esmaulx de plicque et est taillé et neeslé à la sarrazinois, pour ce LV s. (Comptes roi René A., t.1, 1451, 283).

B. -

En partic. "Arabe"

 

-

Lettre sarrasinoise. "Lettre arabe" : ...VII habis de drap de soye de pluiseurs coulleurs et estrange fachon, propices à danser la morisque et iceulx enrichiz d'ouvrage de peaulx de Bresil d'or et d'argent, de lettres sarasinoises et de tourbettes faictes à maniere de drap d'or, et avec ce, fait toutes les bordures et manches et lez enrichiz d'or clinquant de trois doubles dehachées à manières de franges d'or (Comptes Lille L., t.1, 1427-1428, 252).

 

-

"Langue arabe" : AU TEMPS que Charles fut jenne enfant, il aprist a Tollete le lengaige des Sarrazins et sy parloit bon sarrazinois quant il vouloit. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 189).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre