C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/ressaisir 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RESSAISIR     
FEW XVII *sazjan
RESSAISIR, verbe
[T-L : resaisir ; GDC : resaisir ; FEW XVII, 20a : *sazjan ; TLF : XIV, 974b-975a : ressaisir]

I. -

Empl. trans. Ressaisir qqn (de qqc.) "Remettre qqn en possession (de qqc.)" : Verités pourposa sen fait Si faiticement et si biel Que li papes reprist l'aniel De l'Evesques, qui (...) Dist que resaisis iestre en doit (...). Verités dist : "(...) Comment serés vous resaisis Quant vous n'i fustes onques bien ? (...)" (BRIS., Plait Ev. Dr. K., a.1340, 70). Du tamps qu'il fu regens de France et reccessis... [Var. Du temps qui fu de France regens et resaisis] (Voeux héron G.L., c.1346, 76). DIEU LE FILZ. (...) Et je di par droit pour Marie Que Sathan restabli n'iert mie. SATHAN. (...) Mal veigne ceste Marïa ! Il pert bien que deport y a, Puis que je ne suis ressaisi. (Myst. Adv. N.D. R., c.1360-1365, 67). ...et fis commandement audit prieur de par le roy nostre sire que (...) restablisist les dis lieux et les dittes dismes aus dis religieux appartenans (...) Et pour ce que sa ditte response me sembloit une maniere de reffus ou de non avoir volenté de ce que dit est acomplir, aprés les dittes sommations plusieurs fois ainsi par moy a lui faites, je ostay la nouvelleté et resaisis les dis religieux des dittes dismes par signe, pris et mis le dit debat et aussi les dittes dismes sequestrees en l'an soixante huit derrenierement passé, comme dit est, en la main du roy nostre sire comme souveraine, en cas de nouvelleté, selon le contenu des dittes lettres royaulx (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1369, 405). Et il li fist requerre que il vosist oster se main de le bonne cité de Bervich et lui resaisir, car s'estoit ses bons hiretages (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 104). Quand le roy se vit resaisy de ses terres, et le grand acquest qu'il avoit fait de les avoir desligées, s'en tint à moult joyeux (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 401). ...le corpz du gisant en tombe ressuscita et, ressaisy du propre esperit de jadis... (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 87). ...et prestement le duc, comme juge, fit mectre les gardes entre deux et fit rebailler au seigneur de Ternant son espée, car, par les chappitres cy dessus escriptz, les champions dessaisis de leurs bastons, on les devoit et povoit ressaisir, et le duc, qui moult bien se congnoissoit en tel cas, ne tenoit point qu'il fust dessaisi de son espée tant qu'elle tint à luy, et jusques à ce que elle fust toute hors de sa guaine et cheute sur le sablon comme dit est. Ainsi fut le seigneur de Ternant ressaisi de son espée, et se retira chascun, et se coururent sus moult asprement. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 78).

 

Rem. Percef. I, R., c.1450 [c.1340], gloss. (ressaisir ; estre ressaisi de, "être à nouveau en possession de").

 

-

Ressaisir qqc. de qqc. : Considere aussi avec Le parlement dont ai parle Qui fu fait de la trinite En sentenciant par arrest Que le pomier sec qui ci est Iert de ta pomme restabli Du tout en tout et ressaisi (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 208).

II. -

Empl. pronom. "Reprendre possession de soi-même, se remettre (?)" : Il n'est tiel plaisir Que d'estre et gesir Parmy ces beaulx champs, L'erbe vert choisir, Jouer qui a loisir Et prendre bon temps, Voire a toutes gens, Bourgois et marchans, Pour eulx rassaisir, Car petis et grans En vivent plus de ans Selon leur desir. (MART. D'AUV., Mat. Vierge L.H., c.1477-1483, 153). ["Cela est même vrai de toutes gens, bourgeois et marchands, pour se remettre (de leurs préoccupations)" (?) ; Éd. : «se lier avec» ; mais on ne voit pas bien quelle serait la syntaxe]
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre