C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/remparer 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REMPARER     
FEW VII parare
REMPARER, verbe
[GDC : remparer ; FEW VII, 632b,633a : parare ; TLF : XIV, 768b : remparer]

Empl. trans.

A. -

ART MILIT. "Entourer (une ville, une place forte...) de (nouvelles) fortifications, de (nouvelles) défenses" : Et l'avoit li sires, qui se nonmoit Guillaumes, remparee et fortifiie assés et pourveue d'arbalestriers, qui li estoient venu de Toulouse a ses coustages (FROISS., Chron. D., p.1400, 624). En celuy mesme temps fut remparée par les Angloiz une ville en pays de Normendie ès marches de Bretaigne nommée Saint Jame de Bruvon (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 49). Et icelle forteresse r'emparèrent au mieulx qu'ils peurent, et ne furent en icelle que pou de temps que le conte d'Arondel assembla beaucoup de gens et grant ost et vint devant ladite place de Gerberoye, laquelle n'estoit encores garnie de vivres ni remparée en manière qu'il semblast à iceulx La Hire et Poston et autres François qui dedens estoient que ilz peussent longuement durer ne arrester contre ledit conte d'Arondel et son ost. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 169). Ancenis est une belle place et forte, et l'avoient bien remparée de nouveau les Bretons (Lettres Louis XI, V., t.5, 1472-1475, 25). ...[nous] trouvons ladicte matiere d'abatre ou remparer ladicte ville trés difficile pour plusieurs raisons. (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 174). ...et a tellement esté aprouchée que, aujourd'uy environ mydy, ceulx de la place sont venuz devers moy et se sont mis en mon obeissance, Dieu mercy et Nostre Dame ; et est une grant entrée en Bretaigne, car c'est une belle place et forte, et l'avoient bien remparée de nouveau les Bretons. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 290).

 

Rem. Mabrien V., 1462, gloss.

 

-

"Refaire, réparer (des ouvrages de fortification)" : ...et puis firent remparer les portes, les tours et la muraille à l'entour de leur ville. (Hist. chron. Flandres K., t.2, c.1342-1383, 287). Qant il orent ensi conquis le chastiel de Conquest, il s'aviserent que il le tenroient, et i establirent un autre chastellain bon et segur, et .LX. compagnons avoecques lui, liquel prissent le chastiel en garde sus lor peril et le remparerent, pour ce que il avoit esté desemparés a l'asallir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 532). ...ilz disoient et affermoient vouloir aler assaillir ceulx du parti de nosdiz adverseres qui ramparoient la forteresce de Senarpont (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1434, 272).

 

-

Inf. subst. : Ensi orent les Englois Auberoce, ville et chastiel, et entendirent tantos au fortefiier et au remparer, et le fissent trop plus forte que devant. (FROISS., Chron. D., p.1400, 613).

B. -

P. ext. "Refaire, remettre en bon état" : ...contre et ou prejudice du bien publique, de noz subgés et par especial des bons marchans qui ont acoustumé de hanter et frequenter nostredite ville, et seroit encores plus se lesdiz chemins n'estoient soustenuz et remparéz convenablement. (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B.-B., t.2, 1396, 170). ...et pour avoir remplommé, nettoyé et remparé 19 autres fenestres vairieres et estoupé les trous en icelles d'autre voire nouvel en plusieurs et divers lieux oudit hostel, 12 livres 12 solz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 255). Mais pour cause que ja n'aviengne Que ton haultain palaix [le paradis] deviengne Comme une place desertine, Qui est tant glorieux et digne, Je te prie amoureusement (...) Que celle place soit remplie De toute l'humaine lignie, Que tu creas pour remparer Ce que voient [l. vorent] desemparer Lucifer et tous ses complices Qui sont plains de dampnables vices. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 9). ...sans tarder ne faire arrest refist son lit, d'aultres beaulx draps et frez le rempara et sa chambre nettoya (C.N.N., c.1456-1467, 265).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre