C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/rembattre 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REMBATTRE     
FEW I battuere
REMBATTRE, verbe
[T-L : rembatre ; GD : rembatre ; FEW I, 293a : battuere]

A. -

Empl. trans. "Garnir à nouveau les roues (d'un chariot) de bandes de fer" : À Jehan de Flandres, mareschal (...) pour avoir rembatues deux des charrioz de mondit seigneur, livré cent quarante neuf livres de cloux de bende pour iceulx charrioz (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 435).

B. -

Empl. intrans. ou pronom. (Se) rembattre qq. part. "Retourner qq. part, y rentrer" : ...s'aucuns banis ou banie de le vile par anée ou anées simplement, se rembat, le terme de le banissure durant, dedens le banlieue, redoubler li doit on ses anées (Hist. dr. munic. E., t.2, 1334, 84). Et est assavoir que, tantost que li prouvos u li mayres de le halle aront fait descouvrir en le manieres que deseure est dit, toutes manieres de gens deveront tantost issir huers des rues des drappiers, se che ne sont li markant de dehuers et de devens qui accater vorront, leur hoste, leur couletier u leur cler. Et ne si devera nuls rembatre jusques a dont que li orloges ara laissiet le sonner ; et qui autrement le feroit, il seroit a 2 s. a le halle. (Drap. Valenc. E., 1344, 307). ...or ne t'y rembaz mie. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 781).

 

Rem. DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 54.

 

-

Se rembattre avec qqn. "Retourner chez qqn" : Bien entendi Berinus ce que son pere lui disoit et la courtoisie qu'il lui promettoit, si s'apensa un pou et advisa, et en pensant, il lui souvint de sa marrastre, si ot grant doubte et paour que, se il se rembatoit avecques elle, qu'elle ne le meïst a mort par aucun venin ou atouchement (Bérinus, I, c.1350-1370, 33).

C. -

Au fig. Rembattre qqn en. "Replonger qqn dans, rejeter dans" : Las ! Mon amy, se tu ne m'eusses faussee, je estoye gettee et exemptee de paine et de tourment, et eusse vescu le cours naturel comme femme naturelle, et feusse morte naturelement, et eu tous mes sacremens, et eusse esté ensevelie et enterree en l'eglise de Nostre Dame de Lusegnen, et eust on fait mon unniversaire bien et deuement. Or me r'as tu embatue en la penance obscure ou j'avoye long temps esté par ma mesaventure. Et ainsi la me fauldra porter et souffrir jusques au jour du jugement et par ta faulseté. (ARRAS, c.1392-1393, 256).

 

-

(Se) rembattre à/en. "Se replonger dans, se remettre à ou persister dans" : Amis, desoremais te tiens De pechier, ni t'y rembas plus Affin que ne soies tenus De tel mal dont je t'ay sané [Réf. à Jean 5, 14 ; éd. : Ne t'y rembas, "ne t'y laisse pas aller de nouveau"]. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 94). ...tel que je suis, si vous y rembatez plus, vous passerez par la. (C.N.N., c.1456-1467, 152). La .XXVe. euvangille Qui tient ung chat larron, et il est prins en present mesfait, l'en lui doibt frotter son museau a ce qu'il a dommagié, et par trois fois, et jamais plus ne s'i vouldra rembatre. (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 138).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre