C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/relier 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RELIER     
FEW V ligare
RELIER, verbe
[T-L : reliier ; GD : relier1 ; GDC : relier ; FEW V, 324a : ligare ; TLF : XIV, 725a : relier]

Empl. trans.

A. -

[Lien concr.]

 

1.

"Lier, attacher de nouveau"

 

-

[Des chausses, le heaume...] : ...en feignant que aucune chose li feust cheue à terre, ou que elle reliast sa chausse, mist à terre iceulx deux chapeaux par entre les piez de ceulx qui danssoient illec (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 342). ...elle faignist relier les lyens de ses chauses (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 357). Ganellon fut content d'y aller tout seul et fist relier son heaulme et monte sur son cheval nommé Gascon, son escu pendu en son col (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 160).

 

-

[Une chose sur ou dans une autre] : Ainsi me depars de mon advision laquelle ie ay partie sicomme en .III. differences de .III. pierres precieuses en leurs propprietez la premiere est en forme de dyamant lequel est dur et poingnant et tout soit il cler hors oeuvre quant il est relie et mis en lor il semble estre obscur et brun (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 192). ...pour avoir fait en la chambre de madame de Bequigny six grandes fenestres à moyen, rebottées d'une part et d'autre, bien jointes et reliées (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 614). ...pour avoir bien et souffisamment registé et replanquié ledit pont tout de nouvel et les appoiees d'icellui pont avoir relié de nouveaux corbeaux (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 611). Sy me mussay derriere celle grosse pierre et les oys trescourouchiez de tant de fois relyer leurs proys (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 153).

 

-

[Des parties disjointes]

 

Rem. GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 12486 (T-L VIII, 691).

 

-

[Un animal] : Et vous dy que Aigres et Galopins furent tout esbaÿ de l'orribleté du cry, et Moreau mesmes en fu si effraiez, qu'il rompi le chevestre de quoy il estoit atachiez et commença a courre et a saillir et se fust lanciez dedens le boys, quant Galopin le prinst et aerdy viguereusement et le relia. (Bérinus, I, c.1350-1370, 275).

 

2.

"Faire tenir ensemble les parties d'un objet"

 

a)

"Assembler, attacher ensemble (les divers cahiers d'un livre) et les emboîter dans une couverture" : Samedi, VIIJe jour de juin. Cedit jour, messire Rolant Belier, prestre, a miz et baillié devers la Court (...) un volume non relié contenent XXIIJ coiez, ou quaternes (BAYE, I, 1400-1410, 91). ...et que, en recevant lesdiz registres, lui en avoient esté baillées en cayers et non reliez depuis l'an CCCC et XV jusques à l'an CCCCXXVI inclus (FAUQ., III, 1431-1435, 173). À Macé Triperel, relieur de livres, demourans à Paris sur le pont Nostre Dame, pour avoir relié sept comptes rendus par feu Robert Louvel, de la recepte du domaine de ladicte ville et deux autres comptes rendus par ledit receveur, et d'iceulx neuf comptes avoir fait trois volumes pour les mettre avecques les autres comptes de ladicte ville (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1451-1452, 819).

 

b)

"Mettre, remettre des cerceaux à (un tonneau), cercler" : Item, toutes manières de tonnelliers et charpentiers de tonneaulx auront et prendront pour chascun tonnel relié et mectre a poinct, ès villaiges XVI deniers, et a Paris XVIII, et trois queues pour deux tonneaux a la value ; et de faire aucuns autres rappaillemens, a l'avenant, et non plus. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1351, 28). ...ainsi que il faisoient ou relioient illec une cuve, queue ou tonnel, et que le dit Pierre tenoit sur un cercle un petit maillet, et que le dit exposant feroit d'un plus grant maillet sur le maillet d'icelli Pierre, pour chacier et mettre aval le dit cercle et estraindre le dit vaissel, le manche du maillet du dit exposant en ferant fort d'icellui sur le maillet du dit Pierre (Doc. Poitou G., t.5, 1380, 139). Item, ne vueil plus que Chollet Dolle, trenche douve ne boise, Relie broc ne tonnelet, Mais tous ses houstiz changer voise A une espee lïonnoise, Et retiengne le hutinet : Combien qu'il n'ayme bruyt ne noise, Sy lui plaist il ung tantinet. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 93).

 

3.

"Grouper ce qui est dispersé" : À Hennequin Laurens, chastellain de Vergy, gouverneur des celiers et visiteur des vignes de mondit seigneur en Bourgoingne, la somme de trois cens soixante six frans, pour icelle somme tourner et convertir tant ou charroy de soixante queues de vin du creu de mondit seigneur, c'est assavoir vint queues de vin du creu de Germoles et quarante queues de son creu de Beaume, pour icelles mener desdiz lieux de Germoles et de Beaune devers mondit seigneur à Provins, comme pour les frais de relier icelles, les chargier et les conduire [ou sens 2b ?] (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 313).

B. -

P. anal. Estre relié de fievre. "Être saisi de fièvre" : De fievres soyes-tu relié ! (Jen. filz de rien T., c.1475-1500, 195). Que de la fievre cartaine Puissez vous estre relié ! (P. Jouh. D.R., a.1488, 36). Qu'au grant gibet sois butés Et de forte fievre reliés Que tant negligens estes vous (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 76).

C. -

Au fig.

 

1.

Empl. trans. "Établir un lien à qqc."

 

-

Relier qqn à qqc. : ...mais à la session publique par laquelle fut dèbouté [Pierre de La Lune] et déclairé estre scismatique et hérétique, il [ledit conte d'Armaignac] fut accusé de par le roy des Rommains en propre personne, et par le procureur fiscal dudit concile, et fut relié au scisme, non obstans excusacions frivoles que fist maistre Jehan de Gerson. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 225).

 

2.

Empl. intrans. ou pronom. [D'une pers.]

 

-

"Rallier qqn" : Et le bon connestable va sa gent relïer. (Flor. Octav. L., t.1, c.1356, 72). [aussi v.6987 et 9382]

 

-

"Se rallier à, revenir à" : Avés vous ouy ce trüant Oustés le moy d'yci devant Et le faittes sacriffïer Et a nostre loy relïer Par force ou a le boutter (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 83).

 

-

"Se lier, s'obliger, s'engager" : ...ainsi cestui duc, coffre vray de leaulté et d'honneur, ne s'estoit pas avancié de mettre l'ordre [de la Toison d'or] sus contre l'onneur des portans (...), mes pour les bons faire relyer et astraindre en honneur et vertus plus estroites par obligation de serment. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 123).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre