C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/relaxer 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RELAXER     
FEW V laxare
RELAXER, verbe
[T-L : relaxer ; GDC : relaxer ; FEW V, 226b : laxare ; TLF : XIV, 717b : relaxer1]

Empl. trans.

A. -

Relaxer qqc.

 

1.

"Relâcher (au fig.)"

 

a)

"Réduire, diminuer qqc." : « (...) Mais sachiez, ma belle amie, que celluy ne me salue pas bien qui se haste trop, c'est ung mauvais usage. Si le laisserez et je vous dy que vous serez sauvee. » Atant se party Nostre Dame, et la devote nonnain relaxa tous ses salus jusques a .L. Ce miracle nous fait croire que ces .L. Ave Maria valurent mieulx ditz a trait que cent et cinquante dit en haste ne faisoient. (MIÉLOT, Mir. N.D. A., 1456, f° 120 v°).

 

b)

"Relâcher (une disposition intérieure)" : Sire, cest euvre est d'homme parfait non relaxer jamais son corage de l'entencion des choses celestes (Internele consol. P., 1447, 147).

 

-

"Relâcher (la rigueur, la dureté de qqc.)" : Guerre la mort vous avance : Paix tient vo vie en souffrance, Par qui temps est relaxez. (CHART., L. Paix, a.1426, 419).

 

c)

Relaxer qqc. à un moment postérieur. "Remettre qqc. (à plus tard)" : Et fu la journee de espouser relaxsee jusques a une autre fois, et la en dedens la dispensation seroit aceptee et impetree. (FROISS., Chron. D., p.1400, 804).

 

2.

"Remettre, faire grâce de"

 

a)

"Pardonner, remettre qqc. (une faute, un péché...)" : Or doncques puis qu'il est ainsi Que l'homme a esté jusqu'a cy En tenebres et en exil, Oster le pues de ce peril S'il te plaisoit tant abaissier Que son offense relaxer. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 9). ...dont les coulpes soyent pardonnees et toutes relaxees. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 237).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

 

b)

Relaxer qqc. (à qqn). "Faire grâce de qqc. (à qqn)" : ...lesdiz priour et fréres, tant pour eulx que eulx establissanz pour tous les autres frères dudit hostel, quitèrent et relaxèrent es diz mariez cinq bouisseaux et demi des diz neuf bouisseaux et demi dudit fourment (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1382, 189).

 

Rem. Doc.1338 ds GDC X, 530c (et li entredicts relaxes).

B. -

Relaxer qqn. "Remettre qqn en liberté, libérer qqn, acquitter qqn" : ...chil sont relaxey par le haut bailliu d'Ipre, sour le commandement que monseigneur de Flandres luy en donna, en le présence de le loy d'Ipre, de ce qu'il furent jugiet menedich pour le occoison de le keure des tondeurs, et sont jugiet par le jugement de le loy, sour le conjurement du dit bailliu, tout afrankiet et mis en estat primerain de tout ce que en dépent et tout ce que fait en fu. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1339, 646). ...pour ce ladicte dame fust retenue et hors mise de sa liberté, au Chastel Neuf de Napples, par ung grant espace de temps. Mais comme ce fust par traictié de aucuns nobles de la ville, madicte dame fust relaxee pour estre a une feste en la ville (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 194). ...à ceste heure nous avons entendu par lectres et messaiges qu'estez relaxé et delivré (Lettres Louis XI, V., t.3, 1466, 41). ...chascun d'eulx, ensemble toute leur posterité née et a naistre, affranchir, eximer, relaxer, deslier et manumectre de ladite condicion servile (Trés. Reth. L., t.3, 1469, 449).

 

Rem. MAMEROT, Romuleon D., 1466, gloss.
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre