C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/reformer 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REFORMER     
FEW III formare
REFORMER, verbe
[T-L : reformer ; GDC : reformer1 ; FEW III, 717a : formare ; TLF : XIV, 617a : reformer]

Empl. trans.

A. -

"Former à nouveau ou former différemment, recréer (une chose concr. ou abstr.)" : ...vierge si seroit mére d'un filz Qui tant aroit dignité que de fait Reformeroit ce qu'Adam ot deffait (Mir. enf. diable, c.1339, 55). ...ne soit plus telz voz courages Que la paiz qui est refourmée De l'eglise que violée Ne corrompue jamais soit (Mir. st Guill., c.1347, 21). Ilz y mectent les mains du Dyable quant ilz contendent reformer et transfigurer che que Dieu a formé, non scachans que tout che qui est né est euvre de Dieu, et l'euvre du Dyable tout che qui est mué. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 375). ...il n'est qu'un Dieu, saches de voir, Qui nous a faiz et deffera Et apprès nous refformera Noz propres corps. (Mir. st Panth., 1364, 316). ...paix est reformee ["rétablie"] entre les angelz et homme et entre homme et homme (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 332). Il veult dire que en son temps seroient reformés les bons siecles dorés, aussi comme se de l'ordenance de Dieu fust adonc la melleur policie et la plus profectable a nature humaine. Et ce estoit universele monarchie. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 290). Item, selon le livre des Misteres des nombres, le premier per est ou fu aussi comme commencement de division et de separacion ou inymisté, et par le premier nomper est reformee union et amistié aussi comme se il retornast a unité, et comme se .III. fussent un (ORESME, C.M., c.1377, 50). La VIJe. trinité est par laquelle nous sommes reforméz a la glore eternele, comme les trois douaires de l'ame, c'est a scavoir congnoissance, comprehencion et dilection, c'est a dire congnoistre Dieu par presente vision, comprehender Dieu par possession et joyssance, amer Dieu par charité parfaitte (Somme abr., c.1477-1481, 127).

 

Rem. Aussi Cycle myst. prem. mart. R., c.1430-1440, 75.

 

-

"Reformuler" : Dame, vous parlerez devant, Se fourmerez vostre demande, Nom pas pour ce que je demande Que li fais me soit refourmez, Car j'en suis assez enfourmez ; Mais d'aucuns membres dou procès Me moustreroient les excès Qui vous en font doloir et pleindre (MACH., J. R. Nav., 1349, 192).

 

.

Reformer un testament. "Modifier la teneur d'un testament, le reformuler"

 

Rem. Doc.1491 (Tournai) ds GDC X, 517b.

 

-

Reformer qqn en soi. "Modeler qqn sur soi, l'influencer profondément (?)" : LA MERE. (...) Et si mon cueur jadis ayma Ce faulx Mahommet ypocrite Qui en luy trop me refforma, Present je le renonce et quicte. J'ay suyvy sa voye ethroclite, J'ay tenu sa faulce creance Sans guerdon et sans nul merite ; Dont plus en luy n'auray fïance [Le sens de "exalter", donné par GD VI, 721b, ne paraît pas convenir]. (LA VIGNE, S.M., 1496, 299).

B. -

"Remettre en état, refaire ce qui a subi des dégâts, ce qui est abîmé " : Pour avoir refourmé la cheminee de la cuisine partout ou mestier estoit et fait une couverture de tableaux sur le tuel de ladicte cheminee et pour avoir fait l'astre et le contrecuer d'icelle cuisine, baillié en tasche a rabés et coustume a Jehan Leverrier, plastrier (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1380-1389, 199). ...audit Colin Lemercier tant pour matières que pour la paine de lui et de deux varlés d'avoir recouvert sur la court de l'Eglise de mondit seigneur, sur les chambres des examinateurs, sur les degrez par où l'en va en la salle du tynel et en l'escriptoire des clers des vicaires, que aussi pour refourmer le mur d'entre la bucherie et le petit celier (Comptes Archev. Rouen J., 1432-1433, 118).

 

Rem. Percef. I, R., c.1450 [c.1340], gloss.

 

-

"Remettre qqn/une partie du corps dans son état initial, dans son état normal" : Car touz nous a faiz et fourmez Et les defourmez refourmez Par se benoite deité Qu'a jointe a nostre humanité (Mir. st Sev., 1362, 209). ...a present le pacient est guery, mais toutesfois il a mestier d'aucun lectuayre, cordial, chault et moiste, pour reformer et rechauffer les membres par dedans, qui pour la longue maladie apres le crisis se tiennent tretous froiz, combien que par dehors les membres apparent chaulx. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 398).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre