C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/recéler 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RECÉLER     
FEW II-1 celare
RECELER, verbe
[T-L : receler ; GD : recelé ; GDC : receler ; DÉCT : receler ; FEW II-1, 572b : celare ; TLF : XIV, 484a : receler]

Empl. trans.

A. -

"Cacher qqc., garder qqc. caché" : Dezquellez choses il nous appiert que il est troys manieres de dyvinacion : la primiere maniere se fait par expresse evocacion de l'Anemi ; la seconde se fait par la seule consideracion du mouvement d'aucune chose ; la tierce, quant nous faisons aucune chose afin que la chose occulte ou recelee nous soit revelee. La primiere espece si appartient au nigromanciens ; la seconde, aux augures ; la tierce, aux sortileges. (Songe verg. S., t.1, 1378, 366). ...et tousjours [elle] eust recelé et dit icellui enfant non estre à autre que à icellui defunct Jehan du Bois, tant comme elle eust eu de quoy vivre ne nourrir soy et sondit filz. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 128). Mais, Dieu scet tout, car n'est cellé Devant lui nul cas recellé ! (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 55). Encor, afin de monstrer par exemple, que au besoing commun des Rommains nulle chose particuliere, tant feust precieuse, n'estoit espargnee ne recelee, racompte Vegece que, comme aux engins de guerre, dont les Rommains defendoient le Capitole de Romme, feust defailli le cordage, les dames de Romme firent couper leurs blons cheveux et bailler pour faire cordes et secourir a la publique necessité (CHART., Q. inv., 1422, 31). SAINCT MARTIN. Chose vous sera dessellee Que jamais n'yssit de ma bouche, Mais plus ne sera recelee, Car de trop prés le cas me touche. (LA VIGNE, S.M., 1496, 261).

B. -

En partic.

 

1.

"Cacher frauduleusement, garder illégalement qqc., receler" : Et se la chose trouvée est quise à justice et criée solempnelment et, depuis le cri, cilz qui la trouve la detient et recele par long temps, il est reputéz touz murs en la peine contenue ou cri. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 87). C'est quant une personne ravit aucune chose de l'autruy et, quant il l'a, il ne la veult rendre ou envoier a cellui a qui elle doit estre, ains par avarice le retient et recelle por ce qu'elle lui plaist (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 33). Et, sur la peine dessusdicte, la Court deffend que nul ne reçoive ou recele desormais lettres pareilles. (FAUQ., I, 1417-1420, 34). ...lequel avoit laissié grant chevance, tant en meubles que en heritages, dont il avoit disposé d'une partie pour le salut et remede de son ame, en son testament qui avoit esté perdu ou recelé (FAUQ., II, 1421-1430, 285). ...et aussi feront mectre en ung autre lieu certain tout l'or et l'argent, vaisselle, joyaulx et autres biens de value estans en ladicte forteresse, sans en rien recéler ne destourner aucune chose, en quelque lieu et par quelque manière que ce soit ; et les délivreront et dénonceront aux commis de monseigneur le régent (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1444-1453, 141). ...laquelle somme ilz ont composé à la court, pour ce qu'ils ont recelé plusieurs draps et autres choses que les crocheteurs leurs avoient baillées pour vendre. (Comptes roi René A., t.2, 1477, 463).

 

-

Receler qqn. "Cacher qqn, donner frauduleusement asile à qqn" : Ceulx qui recevent ou recellent meurtriers, larons, ou fourceurs de femmes, embraseurs de maisons et qui participent en leurs meffaiz, ilz commectent autelle paine comme les malfaicteurs principaulx (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 499). Ne pourront ceux de ladite ville, ne autres qui demoureront en icelle, avouer à eulx appartenir, ne tenir aulcuns des biens de ceulx qui s'en yront, ne les recéler, mais seront tenus de les enseigner et dénoncer (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 209). Audit temps fut fait mourir et enfoye toute vive, audit lieu de Paris, une femme nommé Perrette Mauger, pour occasion de ce que ladicte Perrette avoit fait et commis pluseurs larrecins, et en ce faisant par long temps continué, et aussy favourisé et recellé plusieurs larrons, qui aussy faisoient et commettoient plusieurs et divers larrecins audit lieu de Paris (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 4). ...il avoit recellé le seigneur de Lorme en sa maison, ou temps que je le faisoye querir pour le prendre (Lettres Louis XI, V., t.8, 1479-1480, 96). ...icelui commissaire oult grans parolles avecquez ledit curé de la Croix, disant audit curé que il avoit recelley ung sournommé Desprez de ladicte paroisse, ad quoy ledit curé de la Croix respondit que il n'avoit point recelley ledit Desprez (...) et adonc ledit commissaire print ledit curé de la Croix par le collet et le fist prisonnier du Roy (Lettres Louis XI, V., Pièces justif., t.9, 1480-1482, 333).

 

2.

"Cacher qqc. pour le détourner, détourner qqc." : LE JUGE. (...) Il [l'auteur du méfait] vous ample de vin la pence, Et vous est la bourse fourree. Ainsi m'amende est recelee, Que point n'en ay. (Mir. enf. ress., 1353, 29).

 

-

"Soustraire à son profit des sommes d'argent recueillies dans l'exercice d'une charge" : ...icellui Perrin l'avoit accusé et pluseurs autres de ladite parroisse envers le seigneur dudit Sorteville de rentes recelées par ledit Richard, pour laquelle chose ledit Richard avoit esté grandement dommaigé (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 178). ...condempnons icelluy Jacques Cuer à nous rendre et restituer, pour les sommes par luy reccellées et retenues indeument sur nous, et aussi pour les sommes extorquées, prinses et exigées indeument sur noz païs et subgiez (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 14).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre