C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/providence 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVIDENCE     
FEW IX providere
PROVIDENCE, subst. fém.
[T-L : providence ; GD : providence ; GDC : providence ; FEW IX, 485a : providere ; TLF : XIII, 1394b : providence]

A. -

"Prévision, connaissance de l'avenir" : ELIZABETH. (...) S'en vous ne fust grant providence Et superfluité de sens, Vous n'eussiez pas comme je sens Pronunciet la quarte partie Du dictier plain de melodie Que de vo bouche sainte et digne Est yssu, madame et cousine. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 15).

 

-

Providence de qqc. "Fait de prévoir qqc." : Car se les dieux ont cure et providence des choses humaines, si comme il semble estre verité, il est vraysemblable que ilz se delictent et esjoïssent en la chose qui est en homme tres bonne et tres prouchaine et tres semblable a euls ; et c'est entendement. (ORESME, E.A., c.1370, 529).

 

-

"Prévoyance, clairvoyance" : Mes la maniere comme l'usage des choses propres puisse estre fait commun, ce appartient et doit estre ordené par la providence du lesiglateur [l. legislateur] et est de son office. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 82). Car tant hot noble providence Et avis que ses ennemis, Qui environ luy furent mis, De partout son regne chaça (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 76). Et par ainssy la hardie providence de Luculus vaincquist d'un costé toute la force de ses anemis et de l'autre la faulseté des Macedoyns de combattre pour eulx. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 54). Et la .IIIe. partie [de Prudence] si est providence, par laquelle om voit et congnoist des choses ad venir. (LA SALE, Sale D., 1451, 29).

B. -

"Sagesse divine qui prévoit et gouverne toutes choses" : SAINCT MARTIN [à Dieu]. (...) Mais, s'il plaist a ta magesté Et a ta digne Providence, Tu me donras par charité De ta loy vraye congnoissance. (LA VIGNE, S.M., 1496, 148).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

-

Providence de Dieu : ...en recommendant soy et ses affaires à la grace et providence de Dieu, aux prieres, oroisons et bonnes euvres de ses bons subgiez et bien vueillans (FAUQ., I, 1417-1420, 194).

 

-

La divine providence : ...quant tu mediteras premierement sur la diuine prouidence qui par sa bonte a ordonne si grans et si dignes remedes pour nous saner et guerir des plaies de nos pechiez. (CIB., p.1451, 188).

 

-

[À propos du Saint-Esprit] : Au saint esperit vous conmans Qui en sa doulce providence Vous tiengne (Mir. parr., 1356, 35).

 

-

[À propos de Marie] : GABRIEL. Providence, fleur ravoiant, Quant il vous plaist que nous chantons, De tel chant (...) Chanterons nous deux (Mir. parr., 1356, 55). Dame de tres haulte excellence, Vous estes la protection, La sauve garde et providence, Des François la redempcion. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 504).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre