C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/prise1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PRISE1          PRISE2     
FEW IX 344 prehendere
PRISE, subst. fém.
[T-L : prise ; GD : prise ; GDC : prise ; FEW IX, 344 : prehendere ; TLF : XIII, 1209b : prise]

A. -

"Action de prendre qqc., de se rendre possesseur de qqc. ; p. méton. ce que l'on a pris ou acquis"

 

1.

La prise (de qqc.) : Si comme se aucun me bailloit une masse et je cuidoie que elle fust d'argent et je apparcevoie aprés que elle fust d'or. L'operacion ou la prise que je avroie faite de ce seroit non voluntaire et si me plairoit bien. Mais se je trouvoie aprés que ce fust plun, il me deplairoit. Et l'operacion et la prise de celle masse seroit involuntaire. (ORESME, E.A.C., c.1370, 180). Ce que le prestre prent le corps Jhesucrist (...) signifie que la sumpcion et prise du corps... (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 629). Trop bien tout doulcement laissa sa prinse, sans rougir ne changer coleur. Regret eut elle assez en soy mesmes d'abandonner de la main ce que aultre part luy eust bien servy ? [Une demoiselle est priée d'ôter sa main qu'elle a posée sur le corps de son voisin] (C.N.N., c.1456-1467, 254).

 

-

Faire la prise de qqc. : Si comme se aucun me bailloit une masse et je cuidoie que elle fust d'argent et je apparcevoie aprés que elle fust d'or. L'operacion ou la prise que je avroie faite de ce seroit non voluntaire et si me plairoit bien. Mais se je trouvoie aprés que ce fust plun, il me deplairoit. Et l'operacion et la prise de celle masse seroit involuntaire. (ORESME, E.A.C., c.1370, 180).

 

-

Au plur. "Fortune, biens" : Le jeune homs est fort destiné A folyes et paillardises ; Putains tantost l'ont encliné A despendre toutes ses prises [Cf. Prov. 29, 3 : "celui qui fréquente des prostituées dissipe son bien"]. (Pass. Auv., 1477, 117).

 

-

Prov. : Tant embrasse on que chiet la prise (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 52).

 

2.

En partic.

 

a)

"Perception, droit perçu" : Il apertient a tel dame ou damoiselle que elle soit toute aprise es drois des fiefs, des arriers fiefs, des censives, de droictures, de champars, de prises de plusieurs mains, et de toutes telz choses qui sont en droit de seigneurie selon les coustumes de divers païs (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 153).

 

b)

"Fait de prendre en location, en bail" : ..lesdits prinse et bail lors faiz (Doc.1464 [1489]. In : Brunel-Tardy, Paris, l'Église et le roi, 2016, 176). Guillaume Lamy, laboureur demourant a Victry sur Seine, confesse avoir prins et retenu a tiltre de cens (...) ung quartier de terre assis ou terrouer dudit Victry (...), ceste prinse faicte moiennant le pris et somme de quatre solz parisis de cens... (Doc.1491. In : Brunel-Tardy, Paris, l'Église et le roi, 2016, 128).

 

3.

Au fig. "Adoption, choix de qqc." : Et encores, pour certain, ceste faulseté seroit pire que en la mutacion du poix, car elle est plus sophistiquée et moins appercevable, et plus peult nuyre et blessier la communaulté ; et pour ce, ou telle mixtion ou noire monnoie se fait, la communaulté doit pour elle garder, en lieu ou lieux publicques, l'exemple et prise d'icelle proporcion et qualitez d'icelles mixtions, à eschever les périlz (ORESME, Monnoies W., c.1365, XLII).

B. -

"Action de prendre (qqn, un animal, qqc.) par la force, action de s'emparer de qqn, de qqc."

 

1.

[Un animal]

 

a)

"Action de capturer un animal, en partic. à la chasse ou à la pêche ; p. méton. animaux capturés" : ...à plusieurs tendeurs d'oiseaulx de deduit pour monseigneur en Flandres, à cause de leurs gaiges ordinaires et de la prinse de certains oiseaulx, 45 escuz au pris dessus dit (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 158). ...[il] les mena tous en la maison de son cousin, et illec leur compta toute la chose ainsi qu'elle estoit, et la prinse du rat. [Le rat est le galant pris au piège par le mari] (C.N.N., c.1456-1467, 380).

 

Rem. FROISS., Méliad. L., 1373-1388, gloss.

 

-

"Les poissons que l'on a pêchés" : Je ne vis onc telle prise. (Pass. Auv., 1477, 126). Je vois traire la raiz a port, Sy verrés toute nostre prise. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 966).

 

-

Faire bonne prise : Bien pouvons faire bonne chere, Puis que avons fait si bonne prise. Cher et poisson avons en mise (Pass. Auv., 1477, 147).

 

-

Prise de la forest. "Bétail échappé ou non gardé, trouvé en forêt, qui a été confisqué" : Et si doit trouver parc à Saint Saen pour mettre et enparquier les prinses de la forest. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 174).

 

-

P. métaph. : [Orgueil] di que sui de grant lignage De haut et (de) noble parage, Que nee fu en grant maison Ou appent grant possession ; Que bien sai faire et ce et quoi Et que bien me connoist li roi Et assez d'autres cornemens Qui ne sont que forhuemens ; (Et) li fol cuident que soit prise Qui ne sevent pas la guise ["que ce soit une prise (à la chasse), alors que ce ne sont que des cris trompeurs"]. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 243).

 

.

"Capture (dans le filet du démon)" : NOSTRE DAME. Or alez tendre ailleurs vo roit : A ceste prise avez failli. (Mir. enf. diable, c.1339, 45).

 

-

Prov. On a souvent corné sans prise. V. corner

 

b)

P. méton. "Piège, trébuchet" : Lors vola si appertement Que sans avis, isnellement, Dedens la prise se bouta. Li oiselés ne le doubta, Car la prise estoit de tel guise Faite a point et soutilment mise Qu'il y avoit un entredeus Qui faisoit esconse entr'eaus deus, Si qu'il ne le pouoit touchier. Cependant j'oÿ desclichier La prise ; a ce sceus que fu pris Le gentils espriviers de pris. (MACH., D. Aler., a.1349, 995).

 

2.

DR.

 

a)

"Arrestation d'une personne" : Et ne feres ne feres faire ne souffreres estre fait prinse ou arrest par qui que che soit ne où que che soit dedens les destrois et le jugement d'eschevins par vous ne par autrui (Hist. dr. munic. E., t.1, c.1325-1350, 336). ...se la cache estoit refroidie, selonc le coustume des caches, et se depuis sans nul present, auchuns des gens de nous, singneurs dessus dis, ont prins ou prendoient pour ceste cause en ledite ville de Sauville, la prinse qui faite seroit ainsinc, sera et seroit remise en le main de le justice (Trés. Reth. S.L., t.2, 1331, 14). Lez officiaux, sanz garder aucune ordre de Droit, font prendre plusieurs personnes layes et leur imposent que ilz ont comis, en aucun cas, contre la foy catholique, et lez detienent en prison fermee. Et, toutevoies, la prise et la detencion deveret appartenir au Roy, juques a tant que telles personnes soient convaincues dez crimes lezquelx leur sont imposés. (Songe verg. S., t.2, 1378, 179). Et icelle Ameline cogneut avoir acheté dudit Perrin Quatredois, un mois au devant de sa prise, la sarge vermeille trouvée en son hostel par maistre Jehan Soudant, examinateur, la somme de XX s. par. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 162). Et d'aucunes prinses qui avoint esté faites de pluseurs des hommes du dit sires de sa baronnie de Vitré qui estaint détenuz à cause de fouages, a esté dit que ceulx hommes seront mis au délivré de l'arrest où ils sont par donnant capcion suffisante. (Cartul. Laval B., t.2, 1395, 354).

 

b)

"Confiscation, réquisition de biens" : ...toutes les debtes bonnes et loyaulx, recongnues ou prouvees par lettres, instrumens tesmoingns ou autres loiaux enseignemens que vous trouverés estre deuz audit Jehan ou a sa dicte nieche, de laquelle il est tuteur et curateur, comme dit est, ou a sa dicte niece appartenans, vouz, ou l'un de vous, levés et recevez en contraignant ou faisant contraindre les debteurs a les paier par prinse et vendue de biens (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1344, 65). Et, quant la court se remuoit d'un lieu en autre, il faisoit crier que tous ceulx à qui il devoit rien venissent, fussent de prinse ou de denrrees que l'en lui peust demander, a lui ou à ses officiers, et faisoit tout paier [éd. "qu'il s'agisse de ce qui a été pris sans être acheté en vertu du droit de prise (réquisition) ou qu'il s'agisse de marchandises"] (Ponthus Sidoine C., c.1400, 185).

 

-

Prise des biens. "Action de saisir les biens de qqn en vertu d'un acte de juge" : Nous veons que lez officiaux, pour aucune debte, si excomunient une personne et l'engregent et rangregent. Et si amonestent les juges seculiers, subz poine de excomuniement, que, par prise dez biens et aultrement, ilz contraingnent ceulx excomuniés a faire satisfaction a partie (Songe verg. S., t.2, 1378, 169).

 

.

Prise de corps et de biens. "Arrestation de la personne et confiscation de ses biens" : ...de veoir et visiter les inventaires autresfoiz faiz des biens dudit Cuer, de contraindre toutes manières de gens par prinse de corps et de biens à vuider leurs mains et à vous baillier et délivrer toutes les lectres, papiers, registres, caternes et autres enseignemens. (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 15).

 

-

Lettre de prise : ...est demourée icelle ferme à bailler jusques au samedi 1er jour de decembre, oudit an, qu'elle fut baillée par Mesdits Seigneurs à Mre Loys Venheue dit de la Rochete, chevalier, capitaine de la Bastille, du jour de Noel ensuivant oudit an jusques à six ans prouchains entresuivanst [l. entresuivants], comme il appert par les lettres de prinse faictes soubs ses scel et seing manuel (Comptes Paris M., t.2, 1458-1460, 140).

 

3.

"Action de capturer (une rivière), écluse au moyen de laquelle on retient une partie de l'eau pour la détourner"

 

Rem. Voy. Jérus., c.1395, T-L VII, 1887.

 

4.

"Action de s'emparer de qqc., de voler qqc., vol, pillage" : ...disoient les diz religieus que le dit noble avoit fait, par soy ou par autres, pluseurs prinses sur eulz et sur aucuns des religieus de leur dit moustier de chevalx et d'autres biens meublez, et fait faire pluseurs torsfais et excès, desquelz il se estoient complains en pluseurs et diverses cours contre le dit viconte par voie d'applegement, de reffus et autrement, concluans à restitucion de leurs diz biens et à eulx desendomager. (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 77). "...Mes gens me dient que tout va bien." Le prescheur respondi que tout le contraire estoit vray, quer on le maudissoit de toutes pars, quer luy ou ses officiers pilloient tout, ravissoient tout, ne laissoient riens, tant par prises comme par tailles, comme par imposicions et gabelles et gens d'armes (GERS., Annonc., a.1400, 236).

 

5.

"Action de s'emparer militairement de qqn ou de qqc."

 

-

[D'une ville, d'une place-forte...] : ...pour le paiement de charrios de prinse qui ont amené les canons de Dijon au siege devant la ville de Meleun (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 227). ...la somme de deux cens frans monnoye royal pour tourner et convertir (...) paiement des charois de prinse de la ville de Douay (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 266). ...et l'un d'iceulx estoit nommé le Petit Bailly, qui autrefoiz avoit esté de la compaignie de Joachin Rouault, mareschal de France, et qui avoit esté cause de la prinse de Pontoise contre le roy (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 150). ...le XIIIIe jour dudit moys ensuivant, maistre Jehan de la Driesche, tresorier de France, maistre Robert Fessier, maistre Pierre de Boienval et autres officiers de mondit seigneur le connestable firent faire ung cry publique à son de trompe à la table de marbre, au palais royal, à Paris, en faisant savoir la prinse et entrée ainsi faicte oudit Saint-Quentin par mondit seigneur le connestable, et que de ce on merciast Dieu, en lui priant de donner bonne prosperité au roy et audit connestable (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 251). ...lesditz traictez et promessez, lesquelz vous ne ignorés pas estre violez ne enfrains par la cautelleuse et deceptive prinse de nostre ville de Saint-Quentin par le conte de Saint-Pol, connestable, par les courses, pilleries, murdres et occisions faictes par les gens du roy en nostre conté d'Aucerre, et les feuz boutez et homicides faitz es eglises en nostre conté de Bourgoigne (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 260). ...et ce voyant, les gens d'armes qui estoient dedans pour le roy et qu'ilz n'y peurent resister, se retirerent au chasteau jusquez au nombre de soixante combatans, tant de ceulx qui estoient audit chasteau à l'eure de laditte prinse, que de ceulx qui estoient eschappez de la ville, et se mist le seigneur de Mauves, capitaine pour le roy, dedans ledit chasteau. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 379).

 

.

[D'une embarcation] : Et, après ladicte prinse faicte, plusieurs Picars et Flamens disoient et publioient que dedens icellui [balenier] le roy les avoit envoiez pour prendre prisonnier monseigneur de Charolois : dont il n'estoit riens. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 35).

 

-

[D'un combattant, d'un chef militaire...] "Capture, captivité" : ...la prise ou mort du prince pourroit estre la perdicion de tous les subgiez (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 115). ...le pris du premier tournoy auquel il avoit failly pour cause de sa prinse (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 147). ...son cheval et son harnoys, et tout son bagaige que au jour de sa prinse avoit, luy fist rendre et bailler. [Talbot fait libérer un chevalier, fait prisonnier par traîtrise] (C.N.N., c.1456-1467, 58). ...après que la desconfiture devantdicte ot ainsi esté faicte par ledit conte de Warwyk que le duc de Sommerset, cousin dudit roy Henry d'Angleterre, acompaigné de plusieurs autres jeunes seigneurs, parens et heritiers des autres princes et seigneurs qui avoient esté tuez à la prinse dudit roy Henry de Lencastre, firent de grans amas de gens d'armes et vindrent tenir les champs à l'encontre du dit duc de York. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 14). Et, au regard dudit Capdet, il fut prins prisonnier et mené par asseurance devers ledit d'Autriche ; lequel, nonobstant ladicte asseurance et trois jours après sadicte prise et de sang freit et rassis, ledit d'Autriche le fist pendre et estrangler. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 94). Ce jour, messire Virgille et le conte de Petillane vindrent au roy aprés leur prise. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 260).

C. -

"Entreprise (?)" : Quant le bielle l'entent, se fu toute effraee Et moult li a blamet ceste prise doutee [cest enprise], Mais chou ne li vali une pomme pelee. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 264).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre