C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/pourvoyance 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURVOYANCE     
FEW IX providere
POURVOYANCE, subst. fém.
[T-L : porvëance ; GD : porveance ; FEW IX, 484 : providere]

A. -

"Faculté de prévoir, de comprendre"

 

1.

"Prévision, prédiction" : Cestui monstra bien ou voyage de la croisée qui fut en son temps, que valloit astrologie en ses subtilles pourvoyances et predicions (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 109 v°).

 

-

Pourvoyance du futur : ...presques toutes les excellences et perfections autres qui sont en l'omme, on les treuve en aucunes des bestes ou des oyseaux, car on y treuve congnoissance du temps present, memoire du preterit, aucune proveance du futur (GERS., Trin., 1402, 152).

 

2.

"Prévoyance, prudence" : Thules dist et fait demonstrance Que cilz oeuvre de pourveance Qui avant le cop s'apperçoit De ce que advenir lui doit (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 58). ...Maiz nul ne se doit merveillier, S'en .XX. ou en .XXX. millier Li aucun ont povre chevanche Par deffaute de pourveance Et de sens, car moult sont de gens Qui par teulx deffaux sont egens. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 467). Ne veons nous ou temporel Es batailles, es ars mondains Que le plus est vaincu du mains Souventefois par pourveance, Par advis et bonne ordenance, Pour ce que le moins s'advisa Contre le plus et tant visa Par diligence et grant advis Que le plus fut du moins ravis, Destruit, soubmis et subjuguez ? (DESCH., M.M., c.1385-1403, 359). ...de sagece s'ensuit tout ordre de vie bien menée, justice, droit et equité à chascun faire, memoire du temps passé, pourveance sus cellui à venir, arroy ou present, et Paradis en la fin (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 179). De pourveance vueilles vivre Et dix pour cent y guaigneras ; Escripre tu dois en ung livre Au plus pres ce que despendras (GARIN, Compl., 1460, 89).

 

3.

"Sagesse, discernement" : Biau pére, qui ceens habites, Dieu si te mande de par moy Que pour conseil avoir de toy Guillaume de Poitiers vient cy. Or veult qu'il soit pris a mercy Et que tu li charges penance Telle conme ta pourveance Le jugera. (Mir. st Guill., c.1347, 24). Si leur a dit que il cuidoit pour certain que sa demeure de la journee d'ier avoit esté ordenee par la pourveance dez dieux pour le salu de luy et de eulz (BERS., I, 1, c.1354-1359, 51.3, 85). Or fu aucques au dessus de ses besoignes le sage roy Charles tant que, à l'aide de Dieu et de son bon sens et pourveance, son royaume fu comme tout despechié de ses anemis, qui en telle maniere y furent subjuguez que plus n'y firent leurs chevauchées, ainsi comme autrefois orent fait, les frontieres en toutes pars bien garnies en bonnes gens et de quan qu'il convient (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 242). Dont par ainsi fust il [Hiéron] en deux choses liberal : la premiere est en la voulenté de donner, et la .IIe. fust en la fourme et en la prouveance qu'il fist de donner en telle maniere. (...) lequel dou [l. don] fust très noble, et la maniere ancore plus. (LA SALE, Sale D., 1451, 214). On ne doit point eslire juge et garde de justice par sort, par chevance, par faveur et par crainte, par amitié ; mais grant prudence et pourveance de saige conseil (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 304).

 

-

[Personnif.] : Plaisance et Biauté sans Envie, Francise, Honneur et Gaie Vie, Maniere, Sens et Atemprance, Cremeur, Advis et Pourveance Se sont assisses avoec nous. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 79). Pourveance, qui est en tous sens preste, Au vrai amant un si grant bien preste Qu'il n'oseroit penser ne souhedier Ce dont se voit a son besoing aidier. (FROISS., Orl., 1368, 92).

 

-

"Réflexion" : Et ce chose y avoit qui requeist pourveance ou plus long advis, commandoit à ceulx de ses requestes que lui fust ramenteu en temps et lieu. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 154).

 

-

En partic. "Sagesse de Dieu qui prévoit tout, voit tout, régit tout, providence"

 

.

Pourvoyance de Dieu/divine/souveraine : ...je istray hors de ces las afin que je die que la proveance de Dieu ne puet estre deceue, et toutesvoies la chose qui est pourveue si puet non advenir. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 173). Adont Dieu, qui confont orgueil, Leur osta l'espoir de leur vueil, Par sa divine pourvoyance (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 152). Le haut conseil et l'ordenance De la divine pourveance Con veult a ceulz faire secours Qui a luy courent tout le cours Et qui bien sont entalenté De parfere sa volenté... (Vie st Evroul S., c.1350, 37). Et ceste maniere ou disposicion divine, quant elle est consideree dedens la purité de l'intelligence divine sans operacion exteriore et sans succession de temps, elle est appellee pourveance ; et quant icelle disposicion est consideree ou prinse selon ce qu'elle meult, dispose et gouverne toutes choses au regard des euvres faictez et disposees, elle estoit nommee des anciens destinee. (Böece Conf. reman. C., c.1400-1500, 124). ...Dieu par pourveance dispose et ordonne les choses a faire singulierement et establement (Böece Conf. reman. C., c.1400-1500, 125). O souveraine pourveance, Qui soubz et sus le firmament Par ton infinie puissance Disposes tout ordonnement, Vueilles donner enseignement (Myst. Incarn. Nat. L., t.1, c.1454-1474, 246). Lendemain fut le dit evesque esmeu par la divine pourveance, comme je croy, et rappella en tout honneur le dit Theophilus (MIÉLOT, Mir. N.D. L., 1456, 75). Mais Dieu qui limita le cours de la mer qu'elle ne peut passer, qui separa les elemens, et donna à chescun sa limite, par sa divine pourveance met en toute chose la bride, le frain et la fortune, qu'elle maine et conduit de sa digne main et à son plaisir, comme le Dieu, le Seigneur et le maistre de toutes choses, et à qui chacun se doit songneusement recommander et luy rendre service. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 121). ...Dieu par divine proveance Luy veulle son mal allegier. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 311). Nous nous en irons, s'il vous plaist, Tous ensemble en nostre logis Et nous tiendrons tousjours subgitz A la divine pourvëance. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 982). ...eut certaine et clere congnoissance que par raison convenoit le monde estre ordonné et gouverné et principallement par la pourvoyance divine (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 18 v°).

B. -

"Mesures imposées par les circonstances"

 

-

Donner pourvoyance à qqc. "Apporter un remède à qqc., remédier à qqc." : Que font moynes ? Ilz vivent a plaisance. Où est saint Benoit ? Il n'est plus d'abbaye. Doulce Vierge, donnés y pourvoyance. (MART. D'AUV., Mat. Vierge L.H., c.1477-1483, 47).

 

-

Faire ses pourvoyances. "Prendre des mesures de précaution" : Predist aussi le tremblement de terre et la sterilité de la terre et la famine subsequente et la mortalité par famine (...) et les hommes advertiz firent leurs provoyances et eurent remedes et preservatifz à l'encontre des influences et les autres ignares non (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 132 v°).

 

-

Faire pourvoyance sur qqc. "Prendre des dispositions à propos de qqc." : Sire, dist la rouyne, sus cela ay je fait pourveance. Car tant je y advisay, si tost comme j'en sceus la verité, que j'ay trouvé piecha ung lieu tant fort sus la mer et tant secret... (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 577).

 

-

Mettre pourvoyance à qqc. "Prendre une mesure pour remédier à qqc." : C'est par vous seullement, Fiance, Qu'ainsi je me treuve deceu ; Car, se par avant l'eusse sceu, Bien y eusse mis pourveance. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 399). Se le Medecin Espoir, Qui est le meilleur de France, N'y met briefment pourveance, Viellesse estainct mon povoir, Asourdy de Non Chaloir. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 536).

 

.

Mettre pourvoyance à l'encontre de qqc. : Anglois si vous font violance A Orleans et si font ailleurs ; Si convient mectre provoyance Allencontre [l. a l'encontre] de leurs erreurs. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 227).

C. -

"Ce dont on a besoin, ce qui est nécessaire, ce qui aide"

 

1.

"Provision, approvisionnement" : ...garnisons et pourveance pour le saint voiage d'oultremer (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1335, 10). ...Quanque vous avez de pourveance alez bien mussant (Renaut Mont. B.L. V., c.1350-1400, 29). Les deus furent pour pourvëance Mettre en ses nes et ordenance ; Le tiers paia, mais eins compta, Et le quart en ses nes monta. (MACH., F. am., c.1361, 243). Ly anciens chevaliers vint atout le sommage, et fist tendre trefs et paveillons et appareillier richement. Et sachiez que tuit cilz de la ville s'esbahissoient des grans pourveances que ilz veoient suiuir aprez ces gens. (ARRAS, c.1392-1393, 55). ...vous trouverez monseigneur vostre pere trespassé quant vous vendrez la. Lors [Geoffroy et Thierry] renforcerent leurs pourveances, et d'argent, et de joyaulx, et d'estat, et de gens, pour ce que, se ilz trouvoient leur pere trespassé, qu'ilz ayent de quoy si noblement faire son obseque qu'ilz n'y aient nulle reprouche, et se mettent au chemin. (ARRAS, c.1392-1393, 289). Et dit et afferma qu'il avoit cependant esté transmué en cheval et qu'il avoit porté les vivres et les pourveances de lieu en autre avec les jumens et les autres chevaulx. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 96). ...[11 fauchées de pré] quy ne sont point amoisonnée avec l'ahan, mais sont retenu pour la pourveance de l'ostel dudit Vendy (Trés. Reth. L., t.3, 1429, 88).

 

-

"Appareil de guerre" : ...li evesque entrat à grande proveanche En la conteit de Louz, par teile convenanche Que M ans en apres en serat souvenanche ; Car ilh a Louz, la vilhe, arse (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.4, a.1400, 703).

 

-

[Sentence] Pourvoyance follement despensee est destruisement d'hostel : Mon treshonnouré seigneur, aincoires vous dis je que la prinse saigement usee et conduite vault mieulx. Car pourveance follement despensee est destruisement d'hostel (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 149).

 

-

Au fig.

 

.

"Provision pour l'esprit, éducation" : Mais le sage et bon gouvernement d'elle, non obstant le jeune aage, en la discrete pourveance, nourreture et doctrine de ses nobles enfans et des terres et seigneuries qui demourées lui sont, te rendra de sa noble personne et sage maintien, consolée et joieuse. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 39).

 

-

P. anal. : ASTAROTH. (...) Je feray bien ma diligence Que uous [l. nous] aurons bonne pourvence Je le vous promet sans respit (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 98). [L'approvisionnement est ici constitué des âmes des damnés, destinées à la consommation des diables]

 

-

Faire (sa/les/leur) pourvoyance(s). "Se procurer ce qui est nécessaire" : Je congnus a son maintenir, Au plumage et a sa façon, Qu'il seroit de bonne duiçon, Car tout trés bien li avenoit. Lors pensay qu'il me couvenoit Faire pour son corps pourvëance (MACH., D. Aler., a.1349, 275). ...et estoient venus a la foire pour leurs maistres (...) pour faire pourveanches (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 50). ...[l'empereur] les esliseurs de l'empire Voloit assambler, tire a tire, Et escrire à nostre Saint Pere Par coy sa diligense appere, Aus princes, aus communautés, Qui sont si homme, et feautés Li doivent, pour eaus esmouvoir ; Si que quant on devra mouvoir, Qu'il aient fait leur pourveance Pour aler y, ou de finance, Pour baillier à ceuls qui yront Et qui ceste ouevre [la croisade] asseviront. (MACH., P. Alex., p.1369, 40). Lors d'un commun assentement Respondirent moult liement, Qu'il le feroient ; et le firent Mieus encore qu'il ne leur deirent. Et c'estoit le plus fort d'assez Coment tels pueples fust passez, Et les pourveances aussi, Qu'on ne fait mie sans soussi, Et sans avoir mainte pensée, Pour gouverner si grant armée. (MACH., P. Alex., p.1369, 54). Si qu'à Paris vous en irez, Et là pourveance ferez Pour nos chevaliers et no gent, Et n'i espargniez n'or n'argent, Mais faites là si grandement Et si très honnourablement, Qu'il ne soit chose qui y faille (MACH., P. Alex., p.1369, 235). Ce ne font pas les layes gens, Lesquelz fault estre diligens De leurs labeurs et de leurs terres, De querir argent pour les guerres Et de faire en toute saison Pourveance pour leur maison Gouverner, leur fait soustenir, En pluseurs lieux aler, venir, L'un paier, l'autre faire crance (DESCH., M.M., c.1385-1403, 323). ...elle qui parle lui laissa sondit hostel et plusieurs de ses biens (...) lesquelz biens elle qui parle lui avoit bailliez en garde confiablement et les avoit achetez elle qui parle pour faire sa pourveance. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 526).

 

-

Pourvoyance(s) de qqc. : Or fault pourveance de vin, De l'uille, des feves, des poys: Tous ce mettez vous sur mon poys (DESCH., M.M., c.1385-1403, 62). ...car ly anciens chevaliers Melusigne estoit ja venus (...) et avoit fait tendre en la pree sur la riviere grant foison de tentes et de paveillons, et avoit envoyé tout environ le pays querre vivres, foings, avoines et toutes pourveances de vivres et de vins, et paioit si largement que on l'en lui admenoit plus largement que il ne lui en failloit. (ARRAS, c.1392-1393, 52). Et si ne mainnent nulles pourveances de pain ne de vin, car lors usages est tels en guerre et en travillant que il sont moult sobre, et se passent bien deus ou trois jours a mengier char a moitié quite, sans pain, et de boire aige de rieu courant, sans vin ne cervoise. (FROISS., Chron. D., p.1400, 126).

 

.

Pourvoyance de vivre(s) : ...ce qu'il avoit fait n'estoit point par mauvaise couvoitise, ains pour pourveance de vivre [var. de vivres]. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 987).

 

.

Faire pourvoyance(s) de qqc. : Faites nous tres grant pourveances D'escus, de pavais et de lances, Et de toute autre artillerie, Qu'il convient à nostre maisnie, Pour assaillir et pour deffendre, Pour murs brisier et citez prendre. (MACH., P. Alex., p.1369, 53). Jehan Coste, chevaucheur envoié de Paris aux baillifs de Laon et d'Amiens, porter lettres du Roy pour faire pourvéances de charioz et somiers pour ledit seigneur (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 57). En cedit village de Bethzel feismes nostre pourveance de vin qui nous fut delivrés par le consuille de Jherusalem, car pour ce que les Sarrasins ne boivent point de vin, les pelerins ont a tresgrant danger du vin et a cher temps. (Voy. Jérus., c.1395, 41). Mais avoit il [Jesus] fait pourveance De tant de pains et de poyssons Devant que aux desers venissons Pour nous donner ad ce besoing ? (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 141). Laham, as tu fait pourveance De pain, de vin et de viande ? (Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 204). ...prevoyant la famine canine, enhorta les riches hommes de faire pourvoyance de froment et autres grains longtemps par avant (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 109 v°).

 

-

Avoir qqn/qqc. de pourvoyance. "Avoir qqn ou qqc. en réserve" : ...Et ja ai je de pourveance Trois balades de sentement : Certes vorrai presentement Envoiier ; et puis en avant Le lay, dont j'ai parlé devant, Parferai (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 150). ...Et si avoit de pourveance Bons chevaliers en son paÿs Desquelz il n'estoit pas haÿs. (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 3). Adont Melyador canta .I. virelay qu'il fist droit la, Je l'espoir selonc ma samblance, Ou il l'avoit de pourveance. (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 121).

 

2.

"Aide, soutien" : Et ainsi je me sui pourchacié et ay vesqu jusques a ore par la pourveance de Nostre Seigneur. (Bérinus, I, c.1350-1370, 220). ...car il lui souvint de Siliran, qui la avoit vescu .XXII. ans de la prouveance de Dieu. (Bérinus, I, c.1350-1370, 240). Et certes, quant personne fait bien, pour ce qu'il vient de la bonne pourveance de Dieu qui est bon, il en doit avoir l'onneur et la gloire, et la personne faisant bien en doit avoir le prouffit. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 21). CHERUBIN [à Seth]. Biau filz, voicy la pourvëance Que Dieu promist a vostre pere [Adam], Par quoy cessera son offence, Son peché, cryme et vitupere. (...) Vous devez sçavoir qu'i morra Bien tost aprés vostre retour ; Sy ay prins pour son noble atour Ses trois grains en l'arbre de vie, Qui a la fin luy rendront vye, Et sera es cieulx restably (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 130).

 

-

"Service" : ...XL frans (...) en recompensation de loffice [l. l'office] de la verderie de Tinchebray, lequel il perdi ou commencement des premieres guerres, pour ce quil [l. qu'il] emprint la garde de la tour de Tinchebray, et pour ce lavoit [l. l'avoit] Monseigneur retenu à sa prouveance (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 163).

 

-

En pourvoyance. "En guise de soutien, de renfort" : Si ay oy, Guillaume, je te di, Que Nature, qui tout fait par maistrie, T'a dit qu'a part t'a volu faire Pour faire dis nouviaus de mon affaire. Pour ce t'ameinne ici en pourvëance, Pour toy donner matere a ce parfaire, Mes trois enfans en douce contenance : C'est Dous Penser, Plaisance et Esperance. (MACH., Prol., c.1377, 4).

 

-

Faire pourvoyance de qqn. "Se faire aider, se faire assister de qqn" : Dont doit le pecheur ou pecherresse faire pourveance d'un tressaige et tresclervoyant conseillier qui de tous ses pechiez lui sache donner remede et conseil (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 17). ...avant son partement il fist garnison et pourveance de parrains et marraines et de nourrice pour son enfant advenir (C.N.N., c.1456-1467, 145).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre