C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/pourforcer 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POURFORCER     
FEW III *fortiare
POURFORCER, verbe
[T-L : porforcier ; GD : porforcier ; FEW III, 731a : *fortiare]

A. -

Empl. trans. "Contraindre, forcer qqn/qqc." : Et tant le pourforcha son mestre, Tant par ses inquisitions Que par grans conjuracions, Qu'il ne se pouoit escondire (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 117). ...suymes tenuz en surquetout pourforcier et faire venir mouldre par ceste baillée touz nos hommes estagiers (Cartul. Laval B., t.2, 1339, 209). ...de ma bonne et pure volente, non pas pourforcie, par decevance... (Actes Ch. Blois J. Penth. J., 1343, 72). Et se après les admonestemens dessusdis usent malvesement, il [les clercs] seront apostas, et seront encontre la droiture de clergie, de la tonsure de clergie et ils soient acoustumes a hanter ourelz vilaines, blasmes et pechiés, et sont diffamés et il ament chose qu'il en soient repris en leurs pechiés et en leurs outrages, nouz ne voulons pas qu'il soient delivrés ne requis par saincte eglise ne que justice laye en soit contrainte ne pourforchié par la tonsure ou par la vertu de saincte eglise. (Echiq. Normandie S., 1344, 15). Il greva tant et pourforça Pylate le president de Judee et li fist tant d'angoisses que... (FOUL., Policrat. B., VIII, 1372, 97). Mais nature le pourforczoit, Tant que plourer li convenoit (SAINT-ANDRÉ, Livre Jean de Bret. C., c.1400, 469). ...l'autre sera repceu de nommer les tesmoings et à jurer qu'il les a requis de luy venir porter tesmoignage, et sera commandé au sergent luy pourforcer ceulx qui seront de la juridicion. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1426, 104). Ne suffisoit il pas laisser fayre nature sans la pourforcer ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 124).

 

-

Pourforcer qqn à/de + inf. "Forcer, contraindre, obliger qqn à" : ...et que ycelle grange, pour ce que elle estoit trop petite et trop feble et vielle et que les diz religieus n'y povoient pas bien mettre toutes leurs dittes dismes ne garder y ycelles seurement ne sauvement, les diz religieus avoient fait des lors constraindre et pourforcier deuement les diz curé et escuier ou leurs devanciers, dont il avoient cause, pour raison de laditte redevance que il prenoient lors es dittes dismes, a reffaire et a rappareillier laditte granche et a ycelle abatre (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1330, 24). Et Salhadin les pourforchet et ammonnestet d'avoir la baitalle. (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 3).

B. -

Se pourforcer de + inf. "S'efforcer de" : ...egar ! je voy floter Un escrin dedans celle mer. (...) Et si se pourforce et estrive, Tant com peut, de venir a rive (Mir. march. juif, c.1377, 205).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre