C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/poison 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     POISON     
FEW IX 255b potio
POISON, subst. fém. et masc.
[T-L : poison ; GD : poison1 ; GDC : poison ; AND : poisun ; DÉCT : poison ; FEW IX, 255b : potio ; TLF : XIII, 684a : poison]

A. -

"Breuvage" : Meis[me]ment le roy Salemon, Qui tant par estoit sage homme, Donay ie teil puison à boire (Sept péchés C., c.1300-1350 [p.1478], 214). LUCIFFER. Sus, sus aux champs ! Qui mieulx desrobera Et qui fera la chose plus terrible, Tout le premier de noz poisons bura En nostre enffer ort, puant et horrible. (LA VIGNE, S.M., 1496, 226).

 

-

Male poison : Que malle poyson et venin Vous creve ! (P. Jouh. D.R., a.1488, 34).

 

-

Poison venimeux : ...la premiere est d'ymachiner la mort de son prince par sortillieges et superstitionz ; la seconde par poisonz venimeux et intocicationz (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 224).

 

-

En partic. "Breuvage magique, philtre" : ...par poisons et conjuremens elle fera tant que l'empereur malvés ja ne lui toucera quant elle sera avec lui couchie (Cligès C.T., 1455, 113).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

B. -

"Remède liquide, décoction, potion" : ...n'en puis avois [l. avoir] garison Pour mecine ne pour poison Que puisse prendre. (Mir. emper. Romme, 1369, 296). Pacience l'omme assouage (...) Plus que ne font poisons ne herbez. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 63). ...les bestes noires que more Saina et blanchy les toisons Miex que nulz paistres par poisons (Pastor. B., c.1422-1425, 185).

C. -

"Breuvage empoisonné ; poison"

 

1.

Au propre : Si sont ces choses contre chasteté, lesquelles, pour Dieu, mes tres chieres amies, ne vueilliez avoir en vous, car vous mesleriez poison angoisseuse avec miel pour vostre dampnement (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 169). ...car ire et courroux pour la grande chaleur du ceur fait grant dommaige a toutes les operations de l'ame raisonnable. Et est a noter que ilz sont aucunes gens qui sont frois naturellement, ou par accident d'aucun malefice et poyson auquel est utile et profitable pour la santé corporelle de estre marris et courroussés a ce que par ce moyen la chaleur naturelle en eulx soit incitee, acquise, et conservee. (Rég. santé corps C., 1480, 2). Elle l'empoysonna en ung baing en luy donnant à manger d'une pomme et mis la poison en la manche d'un cousteau. (COMM., II, 1489-1491, 336).

 

-

Au plur. : Et dist, sur ce requis, que icellui complot de faire lesdites poudres et poisons pour enpoisonner le roy et mons. de Touraine, ilz ont fait par entre eulx, de leur mauvaise volenté, sans le sceu, requeste, moucion ou ennortement de personne quelconques. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 316). Adonc lui dist, il qui parle, que il avoit certaines poisons que on lui avoit baillées pour mettre en puis et en fontennes (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 425). Et lors ledit Jehannin Le Fournier leur demanda que ce estoit, et ilz lui respondirent que c'estoient poisons pour faire morir aucunes gens. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 3). Sachiez que tant que vous userez de loyauté, sans penser ne faire tricherie, ne mauvaitié, et que vous les ayez sur vous [les deux anneaux], vous ne serez desconfiz par armes, mais que vous ayez bonne querelle ; ne sort, ne enchantement d'art de magique, ne de poisons, de quelconque maniere, ne vous pourra nuire, que si tost que vous les regarderez, que ilz n'aient perdu toute leur force. (ARRAS, c.1392-1393, 84). ...et sauroit bien brasser pouezons pour empoizonner la royne (Hist. Berthe Pépin T., c.1400-1500, 179). Faisons mouvoir en l'air fouldre et tonnerre, Tumber venin et poisons sur la terre, De quoy seront tous fleurs et fruitz infectz, Si punirons le peché des maulvais. (Cene dieux, c.1492, 120).

 

-

De/par poison. "Par empoisonnement" : Mytridates, roy de Pont, après tant de batailles surmontés, et diverses langues faitez ses tributaires, tourna au remede du glaive quant il ot fally a trouver mort par poison, pour l'usage de la medicine qui depuis fut nommee de son nom, et lui plust plus mourrir par homicide de sa propre main que son filz Pharnaces, qui sa mort conspiroit, se esjouist d'avoir soullé ses mains au sang de son pere par parricide detestable (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 18). ...sy se prist a dire de terriblez et crueulx langagez de la pucelle, luy admetant sus que par poison elle avoit fait son pere morir pour parvenir plus tost a son heritage (Comte Artois S., c.1453-1467, 49). Entre les faiz de cestui Alobac, se treuve qu'il preserva le roy Priamas de Assyrie de poison, par son bon advertissement (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 32 r°). Et devez savoir que le seigneur de Lescun, congnoissant que une si grant mauvaistié avoit occupé le couraige de l'abbé de Saint-Jehan d'Angeli, et qu'il avoit fait si grant trahison que d'estre conspirateur de la mort de son maistre par poison, pour quelque somme qui promise luy avoit esté, dont il avoit receu partie d'icelle, comme il disoit (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 285).

 

2.

P. métaph. au fig. : ...et a respandu partout le venin et la poison de cruelle et horrible sedicion (CHART., Q. inv., 1422, 41). Et tu, Dante, poete de Florence, se tu vivoyes adés, bien auroys matiere de crier contre Costentim, quant, ou temps de plus observee religion, le osas reprendre, et lui reprouchas en ton livre qu'il avoit getté en l'Eglise le venin et la poison dont elle seroit desolee et destruicte, pour ce qu'il donna premier a l'Eglise les possessions terriennes, que aucuns aultres auctorisiez docteurs lui tournoient a louenge et a merite (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 56). O perverse murtriere [Envie] ! Quans hommes sont mors par tes poisons, quantes femmes ossi ! Cy ne fault ramentevoir les examples du tamps present pour prouver ta couverte fauseté et que tu trompes ceulz qui se fient en toy (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 131).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre