C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/partie 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARTE-PARTIE     
FEW II-1 charta
CHARTE-PARTIE, subst. fém.
[FEW II-1, 626b : charta ; TLF : V, 579b : charte-partie]

MAR. "Contrat qui règle les conditions de location d'un navire" : ...en la dicte nef n'avoit aucune chartre partie, par la quelle apparoir peust dont il amenoient la dicte nef, ne où il la vouloient mener, et par ce [estoit] vraie presumpcion que ilz l'avoient emblée ou pilliée (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 144).

REM. Cf. JAL2, 264b.
 

DMF 2020 - Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PARTIE     
FEW VII 680, 681 partire
PARTIE, subst. fém.
[T-L : partie ; GD : partie ; GDC : partie ; DÉCT : partie ; FEW VII, 680, 681 : partire ; TLF : XII, 1060b : partie]

I. -

"Partage"

A. -

"Partage (de qqc.)"

 

1.

[d'un bien] : Car aussi en jugement contencieus, le juge corrumpu qui a jugié injustement un champ a la partie, il ne prent pas pour soy le champ, mais il prent argent. (ORESME, E.A., c.1370, 315).

 

-

Avoir en partie. "Avoir en partage" : [Je souhede] qu'on euïst en partie ses gres De che qui est pure necessités. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 210).

 

-

Eschoir en partie à qqn. "Échoir en partage à qqn" : ...Il avint qu'a un des plus riches Escheü Johan en partie, Qui de par la Virge Marie, Que Johan servoit humblement, Le traicta debonnairement Plus que les autres ne faisoit (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 12).

 

-

Faire partie (de qqc.). "Partager qqc. (pour un héritage)" : LA MÉRE ANTHURE. Belle fille, je te diray : Demain noz amis manderons, Et quant touz ensemble serons, Adonques ferons nous partie Pour toy et pour l'enfant. (Mir. st J. Cris., c.1344, 260). LA MÉRE ANTHURE. (...) Il fault que partie se face Des biens, dont il y a grant masse, Filz, pour vous deux. (Mir. st J. Cris., c.1344, 262).

 

-

P. ext. "Portion d'héritage, d'un bien, après partage" : Puis disoit a ses trois filles en plourant : Filles, veez vous la le pays ou vous fustes neez et ou vous eussiez eu vostre partie, ne feust la fausseté de vostre pere, qui vous et moy a mis en grant misere sans fin (ARRAS, c.1392-1393, 11). Pour ce ne prindrent point les prestres de la ligne de Levi partie en la terre de promission quant l'eritage fut departy aux lignees d'Israël, ains receurent de l'univers peuple lez dismes et offrendes. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 172). S'il a des biens plus qu'oncques a partir, Vous, ce lyon, (en) avrés la meilleur part. (...) Donc n'est-ce pas signe de despartie ; C'est don de Dieu d'avoir bonne partie. (Compl. lion G., c.1470, 302). Cayus Falcidius fut en ce temps, homme ayment la chose publicque, et ayma moult la science des estoilles, et pour ce qu'il congneut par les astres, les parens en son temps estre inclinez à faire plus grans legacions que la raison ne estoit, ordonna que nul ne fist testament, que la quarte partie ne fust reservée pour les heritiers. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 68 v°).

 

2.

[d'une activité]

 

-

Donner partie de qqc. à qqn. "Partager qqc. avec qqn, laisser participer qqn à (une activité)" : A homme appartiennent telx faiz [entre autres, la chasse aux grands animaux], Toutevoie ne di je mie Qu'il n'en puisse donner partie Aux dames et aux damoiselles (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 457).

 

3.

Au fig.

 

-

"Ce qui est donné en partage"

 

.

La partie de + inf. : Si li sembla que la partie D'estre ci .I. poi en mesaise Pour estre après touz temps a ese Valoit mieulx sans compareison Qu'avoir ses bons en une saison Pour estre après en la plenté De toutes doleurs tourmenté (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 84).

 

-

Avoir partie parmi telle catégorie de personnes. "Partager le destin de, appartenir à telle catégorie de personnes, avoir la même valeur que..." : Musart par folle baerie Ne fait ne ne dit courtoisie Et ne porte honneur a nulz homme. Es riches cuide avoir partie. Il cuide bien par sa folie Valoir l'apostoile de Romme. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 127).

B. -

[En amour] Sans partie

 

1.

"Sans partage, totalement" : Se vous suppli de cuer devost, Chiere dame, puis qu'elle vost Et vuet encor que sans partie Aiés mon cuer, mon corps, ma vie, Que vous ne la vueilliez desdire De ce qu'elle m'a volu dire. (MACH., R. Fort., c.1341, 135). Si que, dous amis, ne te doubte, Car tu ne dois pas estre en doubte Que je ne soie tienne toute Et sans partie, N'en moy n'a de traïson goute, Pour ce qu'elle est trop male gloute. (MACH., F. am., c.1361, 225). ...et li dirés Que je sui tous siens sans partie, Et qu'elle est ma mort et ma vie (MACH., Voir, 1364, 82).

 

2.

"Sans qu'il y ait réciprocité, sans être payé de retour" : Par Dieu, dist Bauduins, or voi tout clèrement, Que l'aimme sans partie ; mais je n'en puis noient. (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 260). ...Et je voel que de par moi on li die Que jamais jour n'amera sans partie. (FROISS., Dits Débats F., 1363-1393, 151). Pour ce du cuer humblement lui supply Que mon amour ne soit point sans partie. Car tout suy sien et sanz point de demy (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 352). ...Mays, las, j'ay amé sans partie (Myst. Résurr. Angers S., 1456, 363). ...elle n'avoit vouloir de l'aimer pour le present. Par quoy le dit galant aimoit sans partie (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 119). Fin de compte le roy Ignorin l'espousa et luy fut baillee par son pere et il la retint debonnairement, comme celle du monde que mieulx aymoit, mais ce fut sans partie car oncques la damoiselle ne l'ayma (Beufves Hant. I., c.1499-1503, 52).

II. -

"Fragment d'un tout, d'un ensemble"

A. -

[Le tout ou l'ensemble est une réalité comptable]

 

1.

[Ensemble de personnes] : ...semblablement les premieres parties de maison ou d'ostel sont le mari et la femme. (ORESME, E.A.C., c.1370, 443). ...le duc de Glocestre, quoyque ce fut le plus joenne des filz du bon roy Edouart, si estoit-il le plus ancien ens es besoingnes qui touchoient au pays et là où la plus sainne partie des nobles, des prelats et des communaultez se rapportoient et retraioient. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 36). Selon l'advis que je ay, je vous dy tout premierement que je ne puis croire, et ja ne creray, que la greingneur partie des Londriens en amour et faveur ne s'enclinent devers le roy (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 60). Et s'entenderez le parler Et de la dame et du seigneur Et de la partie greigneur De la mesnie. (Mir. fille roy, c.1379, 61). Et assez tost après qu'ilz orent souppé, se partirent ensamble jusques au nombre de XIJ compaignons, la plus grant partie desquelz estoyent bocherons, et demouroyent en icelle ville (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 319). ...que à iceulx chevaliers et escuïers par lui nommez, (...) [il] se asseure et affie en yceulx, pour ce que la plus grant et saine partie d'iceus sont, li uns son frère, les autres ses oncles, serourges, cousins germains (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 209). Beaulx amis, je donray demain congié a la plus grant partie de noz gens qui sont icy venuz a nostre feste, car il nous fauldra ordonner autre chose que vous verrez assez prouchainement. (ARRAS, c.1392-1393, 45). La fleur des crestiens vous vient a secours ; ce sont les deux damoisiaux de Lusignen, qui ont ja desconfit sur mer une partie des gens du soudant (ARRAS, c.1392-1393, 96). Et aviserent que il departiroient lor hoost en quatre parties, desquelles la premiere partie asaudroit dou matin jusques a prime, la seconde de prime jusques a midi, la tierce de miedi jusques a vespres, et la quarte des vespres jusques a la nuit (FROISS., Chron. D., p.1400, 661). ...et s'adreça une partie desdictes gens à l'ostel du Roy à Saint Pol, et là demourerent pour la garde du Roy (FAUQ., I, 1417-1420, 126). ...et encores estoient d'oppinion la plus grande partie des plus saiges du royaulme que ledit Jacques Cueur devoit perdre le corps et les biens. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 158).

 

-

Se diviser en deux parties : Et audit lieu de Villebon, ainsi comme à un point du jour, alerent tous cinq, et eulx estans audit lieu de Villebon se diviserent en deux parties, c'est assavoir : ledit escuïer, en sa compaignie ledit Guillot, et lui qui parle, et lesdiz Jehannin et Hennequin en un autre lieu, c'est assavoir entre la court et les jardins (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 405).

 

.

La plus partie (d'un ensemble d'animaux). "La plus grande partie..." : ...La brebis infecte ou pourrie Est pour guaster la plus partie Des aultres (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 107).

 

-

Tous ou en partie : ... le roy Charles ... s'en retourna en Bretaingne et mist jus et livra ung jour une grosse bataille contre ce roy Aquin ; et y furent mort et desconfis tous les sarrasins, ou en partie, qui là estoient et convint ce roy Acquin fuir (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 10).

 

2.

[Ensemble de choses concrètes ou abstr.]

 

a)

[Choses quelconques] "Certaine quantité, portion...(de qqc.)" : Lesquelz biens ainsi par eulx prins ilz mirent partie en gaignes sur aucuns marchans lombars demourans en ladite ville d'Avignon. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 249). ...en laquelle eglise partie des offenses et malefices proposez par l'Université furent faiz (BAYE, I, 1400-1410, 112). Parties prinses par Perrin de Paroy, broudeur et garde des garnisons de ma dicte Dame, pour faire un autre Paveillon en guise de Chambre, à tendre sus le lit de ma dicte dame. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 29). Environ XV. jours fut le conte d'Estampes en la cité de Vennes et en la marche de Vennes delez le duc de Bretaigne qui luy monstroit très grant amour et grant compaignie, et luy monstra le bel et le plaisant chastiel de l'Ermine, qui siet assez prez de Vennes, lequel le duc avoit fait nouvellement edefier, machonner et ouvrer et y prendre une partie de ses delis. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 236). Dist oultre, et congnut, et print sur l'arme de lui, et la mort qu'il attendoit à avoir et souffrir presentement, que à toutes les larrecins cy-dessus desclairées et devisées, il a ycelles faites toutes, ou la plus grant partie d'icelles, de nuit, lui seul. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 34). Et afferma le contenu en icelle supplicacion estre vray et que partie des biens desclairés en ladite supplicacion il a trouvez en la possession de Jehan Le Flament, chauderonnier (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 431). ...tous les ans, le derrenier jour d'aoust, venoit une grant main, et prenoit le pommel de la Tour Poictevine, et l'en esrachoit, si fort qu'il abatoit grant partie de la couverture de la tour, et coustoit, tous les ans, XX. ou XXX. livres a reffaire. (ARRAS, c.1392-1393, 296). Parlerent aussi de certaines lettres qu'ilz dient avoir esté escriptes de par le Prevost des Marchans et eschevins de la ville de Paris par tout ce royaume ou la plus grant partie (BAYE, II, 1411-1417, 120). ...en especial par celle partie de Seinne qui flut à Paris par dessoubz les petis pons (BAYE, I, 1400-1410, 213). Pareillement aussi cedit jour, chut partie des changes de dessus le Grant Pont et peu dudit pont (BAYE, I, 1400-1410, 214). Aussi prenez du fruit de pin, Mondifié, plaisant et fin, De fistiques et roisins secz, Purgiez des arilles et netz, De tous, par égale partie, Une juste dragme et demie. (LA HAYE, P. peste, 1426, 156). Tous lesquelz, pour ce que le roy leur failli de secours et qu'ilz veoient clerement leur destruction advenue, se rendirent audit de Charrolois, ensemble toutes leurs villes, avecques lequel ilz prindrent composition, et, pour ce faire et avoir, lui donnerent et baillerent grant somme d'or, et si orent une partie de leurs portes et murailles abatues. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 194). Dieu pere, souveraine vie, De bon cuer vous obeyrey. Une partie destruirey De ce temple. (Pass. Auv., 1477, 224). LE MARQUIS. Et je vous prometz Qu'il [saint Martin] a donné pour entremetz De son manteau, comme ung taquin, Une partie. (LA VIGNE, S.M., 1496, 198).

 

-

La ne partie de qqc. : Nulz ne pourroit la centisme partie Dire des biens dont Diex vous fist le don (Mir. st Ign., 1366, 117). ...et autant lui en dist ledit confesseur augustin des enfans de leur maison. Et, pour tous les appaiser, dist et respondi icellui defunct connestable à sesdiz confesseurs qu'il prioit à tous lesdiz quatre confesseurs que chascun d'eulx en prensist la quarte partie et que en leurs consciences la distribuassent là où ils verroient qu'il seroit bien employé. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 365).

 

-

Par (menues) parties. "En petites pièces" : ...et l'argent dudit relique vendi à pusieurs et par menues parties, ledit Jehannin d'Estain, la somme de XXIIIJ s., si comme il leur dist, lesquelx ilz departirent ensemble, comme compaignons font en tel cas l'un à l'autre. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 92). Veez la partie de ce que je vous ay a dire ; reste a savoir (C.N.N., c.1456-1467, 224).

 

-

(Synon. de degré) : Tout cercle tant grant comme petit sont devisé en 360 parties et en 12 signes. (Compil. sc. étoiles C., a.1324, 73). Et entour le tous [de l'astrolabe] est atachié un cercle reont espés, nommé le "lymbe" qui comprent les tables, et est parti en 360 parties. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 34).

 

-

"Un des deux éléments d'un vêtement mi-parti" : Pierre de la Courtneuve, drapier, pour 6 aunes de royé (...), pour faire la partie de 2 paire de robes pour Poupart et pour Robinet, son filz, varlet de chambre mons. le Dauphin (...) Robert Lescrivain, drapier, pour 5 aunes et demie de drap merlé sur le vert, à partir contre ledit royé (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 156).

 

-

"Élément d'un compte, article de compte" : Ce sont les parties que ma dame la contesse de Bar et dame de Cassel doit as Caoursins a Lesines. (Rég. jur. Belg. B., 1365,,, 356). Estienne Seguier (...) est aujourd'uy venu vers moy et, ainsi que je luy avoye ordonné, m'a baillié, par escript signé de sa main, ses parties qu'il dit qu'il a paiées à Jacques Cuer et que icelluy Cuer a reçeues pour luy en Languedoc et ailleurs, et aussi aucunes parties que il dit luy estre deues par le Roy (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 132).

 

.

"Part (d'une somme à payer)" : Parties paieés tant de voiages et messageries (...) pour les besongnes et affaires de mondit seigneur et pour le bien et proufit de ses païs et subgiez de Bourgoingne (Ecorch. Ch. VII, T., 1444-1445, 48).

 

-

"Part (d'une tâche) qui incombe à qqn"

 

.

Faire partie de qqc. "Accomplir sa part (d'une tâche)" : ...il avoit et a acoustumé d'aler souvant [à l'ostel de Michel le Moyne], tant pour boire, pour ce qu'il vent vin à taverne, comme pour ce qu'il fait partie de ses vingnes (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 17). ...contre lequel prisonnier les gens dudit escuïer avoient souspeçon, tant pour ce qu'il ne frequentoit mès les ateliers et compaignons charpentiers qui faisoient partie des euvres encommencées audit Villebon, comme pour ce qu'il ne ouvroit mais comme pou ou neant dudit mestier de charpenterie (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 402).

 

-

[À propos d'une femme qui accouche] Faire deux parties de son corps : ...je doubt bien que deux parties De mon corps faire ne me faille. Ha ! Diex, vraiement je travaille D'enfant (Mir. roy Thierry, c.1374, 259).

 

-

Par parties. "Par morceaux, par fragments" : ...et que les glaces se fussent dissolues par parties et glaçons (BAYE, I, 1400-1410, 216).

 

b)

En partic.

 

-

"Chacune des subdivisions d'une oeuvre, d'un récit..." : ...ce livre contient deux parties, l'une est apelee proheme ou prologue et la seconde est apellee execution ou traictié (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 377). En ceste partie nous dit l'ystoire que, quant Remondin vint a l'encontre du senglier pour destourner qu'il ne venist sur son seigneur, que alors que le sengler l'apperceut, il se destourna de sa voie et vint vers le conte grant aleure. (ARRAS, c.1392-1393, 21). Item, la .IIe. partie parle du chastel de Fortune, ou et comment il est situé, les estages qui y sont, et quieulx gens y sont logiez. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 3). ...la seconde partie du livre appellé la Mutacion de Fortune. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 57). Et mesmes sur ton ame tu trouueras encores plus grant latitude et plus diuerses choses desquelles tu aras en partie congnoissance par ce qui a este [esté] dit en la premiere partie. (CIB., p.1451, 186).

 

-

"Branche (d'une science)" : Cestui Ayot traicta sur toutes les parties de astrologie (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 29 r°). Cestui Wuellius composa livres sur toutes les huit parties de astrologie, excepté sur la theorique (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 33 r°). Cestui fut le plus renommé sçavoir de la science des estoilles que nul vivant sur terre, et a bien monstré sa profundité ès livres qu'il en a composez sur les quatre principalles parties, c'est assavoir sur les nativitez, revolucions, ellections et interrogacions (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 81 v°). Cestui fut souverain clerc et escripvit en astrologie Liber de secretis occulte nature et ung autre De judiciis et aussi en traicte en sa Somme contra gentilles, en plusieurs lieux, où il confesse plainement la partie judicative. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 126 v°).

 

-

Partie d'oraison. "Catégorie grammaticale" : Quant parties d'oreison sont ? Huit. Lesquelz huit ? Ly nom, ly pronom, ly verbe, ly adverbe, ly participe, ly conjunction, ly preposition et ly interjection. (Donat S S., a.1436, 126).

 

-

Les parties du monde. "Les éléments" : Et lors aura monstré le feu comme par la puissance de son seigneur [Dieu] aura surmonté toutes les parties du monde. Si sera la mer de la substance seiche et l'air changé en tonnerre et ecler et vapeurs merveilleuses... (Abuzé D., c.1450-1470, 22).

 

-

GÉOM. "Portion" : Aultres figures sont lesquelles sont d'ung costé en maniere de reond et de l'aultre sont droictes, ainsi comme est ung quartier ou aultre partie d'une figure circulaire. (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 129).

 

.

"Segment de droite" : Je veulx diviser la ligne .a.b. en 6 parties egales. (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 389).

 

-

ALG. [Dans une équation] "Membre" : En la rigle des premiers sont tousiours requises deux parties dont lune [l. l'une] est egale ou semblant a laultre [l. l'aultre] non pas de egale quantité mais de egale qualité ou aultrement de semblable raison et dune [l. d'une] mesme intencion (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, II, 743).

 

-

ARITHM.

 

.

"Fraction, partie" : Plus 5/7 quelle partie cest [l. c'est] de 20/21 (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 616).

 

.

Partie aliquote. "Facteur" : Les parties aliquotes de .6. sont .1.2.3. qui joinctes ensemble font .6.. Les parties aliquotes de .28. sont .1.2.4.7.14. qui assemblees font .28. (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 619).

 

.

Loc. adv. La plus partie (d'une durée). "Durant la plus grande partie (de qqc.)" : Item, au chevallier du guet Je donne deux beaux petiz paiges, Philebert et le groz Marcquet [deux vieux sergents royaux], Lesquelz servy, dont sont plus saiges, La plus partie de leurs aages, Ont le prevost des mareschaulx. Helas ! s'ilz sont cassez de gaiges, Aler les fauldra tous deschaulx. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 139).

 

-

Par fois et par parties. "À plusieurs reprises" : Si lui fu par le dit duc de Bourgongne et sa compaignie par fois et par parties porté maint dommage (Bouciquaut L., 1406-1409, 23).

 

c)

THÉOL. [À propos de n'importe quelle chose créée] "Élément d'une composition (p. oppos. à Dieu qui est unité)" : Ainsy m'a respondu toute chose sensible et corporelle. Toutes m'ont affermé que elles ne sont pas dignes de estre appellees Dieu, car elles ont pluseurs imperfections : elles ont en soy parties grandes et petites, et sont muables ; et si convient que Dieu soit tout parfait et immuable et sans partie[s]. Pourquoy sans partie[s] ? Car le tout est plus perfait que n'est sa partie, et par ainsy aucune chose seroit Dieu qui n'auroit mie toute [toute] perfection : c'est a scavoir telle partie ne seroit mie si perfaicte comme son tout. (GERS., Trin., 1402, 156). [L'Âme parlant à Raison :] "...Reviens avec moy et me regarde moy, qui suis chose espirituelle et sans partie[s], se d'aventure tu en oïras aucunes nouvelles." "Mon Ame, je l'ay desja ainsy fait. J'ay regardé et advisé du tout en tout quelle tu es, comme grande est ta memoire, clere ton intelligence, franche ta voulenté, ton essence immortelle, ta vie espirituelle ; neantmoins tu n'es pas Dieu, ne parties de Dieu, selon la mensonge des manichiens..." (GERS., Trin., 1402, 156-157).

 

3.

P. ext. JEUX

 

-

"Ensemble de coups qu'il faut jouer pour désigner un vainqueur suivant le nombre de points obtenus" : Et lui venu au jeu, se feust mis en partie pour traire et jouer dudit esbatement et mis un double audit jeu (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 277).

 

-

Une partie en tel jeu : Une partie en jeu de paulme Vis par songe la nuyt passee, Qui fut bien jouee, c'estoit baulme. (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 43).

 

-

Perdre sa partie : Veez la trois as [aux dés] ! J'en ay ja perdu ma partie ! (Pass. Auv., 1477, 201).

 

Rem. Premières attest. de ce sens (1611 COTGR. ds FEW VII, 681a, s.v. partire ; 1589 ds TLF).

 

-

Savoir sa partie. "Savoir jouer" : Des tables et des des [l. dés] savoit bien sa partie, Et du jiu des esquiés savoit il le maistrie. (Bât. Bouillon C., c.1350, 130).

B. -

[Le tout ou l'ensemble est une réalité non-comptable] : Diex, en tes mains Au jour d'uy m'ame reconmans. (...) Fais que de ta gloire ait partie Es cieulx sanz fin. (Mir. st Guill., c.1347, 51). ...en voit bien avenir Partie de ce que l'en songe, Combien que l'autre soit mençonge (Mir. ev. N.D., c.1348, 66). Or s'avisa le duc que, pour savoir une partie de la voulenté de ceulx de Londres, il envoieroit messire Nicolas Braube ... ou chastel de Londres, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 63). Et fut le duc troix jours à Ortais, et y ot des biaulx disners et des grans souppers, et monstra le conte de Foix au duc de Bourbon une partie de son estat (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 127). Desquieulx treize frans, il qui parle, environ IIJ ou IIIJ jours après ce que dit est, acheta certain bestail par lui nagueires vendu, et duquel, ou partie d'icellui, ledit Cristot lui doit encores de reste environ XXVJ frans. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 564). ...une mittre d'or, semée de perles, garnie de pierrerie, en laquelle fault en la partie de derriere cinq pierres et en la partie de devant trois (FAUQ., II, 1421-1430, 116). Prenez de faufel [l. fanfel], c'est à dire De poivre noir, selon maint Mire, De rouge et blanc sandal louable, De chascun partie semblable (LA HAYE, P. peste, 1426, 151). Hier [vous] victes une partie De notre ystoire, et de quel vie Et estat estoit sainct Bernard (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 85). Aprés plusieurs parolles me rendirent partie de mon argent. (COMM., Lettres B., c.1476-1511, 162).

 

-

La ne partie de qqc. : Et si grant dueil [Remondin] va demenant qu'il n'est corps de creature qui vous sceust dire la dixiesme partie de sa doulour. (ARRAS, c.1392-1393, 23). ...les dolens mariz en furent si joyeux qu'on ne vous saroit dire n'escripre la dixiesme partie de leur lyesse. (C.N.N., c.1456-1467, 406).

 

-

"Partie d'une durée" : ...et, oultre ce, veue la personne dudit prisonnier qui est vacabond et oiseux, et lequel, par la confession d'icellui prisonnier, et aussi de ladite Marion, s'est, partie du temps dessus dit, vesqu et gouverné de la gaigne d'icelle Marion (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 383). ...mais la plus grant partie du temps ilz ouvrerent de leurdit mestier d'orfaverie. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 482). Sachiez que j'ay pery mon chemin la plus grant partie du jour jusques a maintenant. (ARRAS, c.1392-1393, 25). En oultre, j'ay esté par aucun temps en la case nostre en repos durant une partie de la brumal froidure. (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 117).

 

-

"Chacune des trois espèces de puissance de l'âme qui sont la végétative, la sensitive et la rationnelle ou intellective" : Or es conjoint a corps humain pour gouverner la partie vegetative despotiquement et l'appetit sensitif par seigneurie royal et politique. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 24). Tourne toy apres a mediter les puissances de lame [l'ame], tant en la partie vegetatiue que en la sensitiue que aussi en lintellectiue, et pense quelle diuersite [l. diuersité] il y a de vertus et comment ton ame a diuerses puissances en diuerses operacions. (CIB., p.1451, 186).

 

.

[Ici, par rapport au sensitif, désigne la raison] La souveraine partie : Dont le sensitif [puisque Mémoire a repris toutes les facultés intellectuelles] s'esveilla Et esvertua Fantasie, Qui les organes resveilla Et tint la souveraine partie En suspens et comme mortie Par oppressïon d'oubliance, Qui en moy s'estoit espartie Pour monstrer de Sens la lïance. (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 29).

 

.

"Chacune des vertus ou tendances fondamentales de l'âme" : En l'ame selon qu'elle est concupiscible, c'est a dire convoiteuse, appetissante, desireuse, est comme bonité. En la partie de l'ame qui s'appelle irascible est comme pitié ou piteux. La partie irascible est en maniere dicte, car par icelle, l'homme courrouchié par bonne jalousie enflammee d'une fervente amour d'aucune chose juste, honneste, grande, prouffitable et salutaire se expose pour l'apprehender en pugnissant et en deboutant ce qui est injuste (Somme abr., c.1477-1481, 138). Item quant l'homme peche, il erre aucunement infinitement sans fin selon les parties de lui qui est raisonnable, irascible et concupiscible. (Somme abr., c.1477-1481, 176).

 

-

Dire quelque partie de qqc. "Dire quelques mots de qqc." : ...Chascun de les veoir se resjoye Et print plaisir a escoutter Ce qu'ilz voulurent racompter Depuis leur dure departie, Dont avons dict quelque partie Sans longuement y arrester. (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 216).

 

-

Loc. adv.

 

.

En partie. "Partiellement" : Je congnois ore en partie et par semblance et aussi conme en mireoir, mais lors congnoistrai je aussi que je sui congneuz. (Mir. st Guill., c.1347, 4). NOSTRE DAME. (...) Je le te voulray desservir, Ains que de toy soie partie, Non pas du tout, mais en partie. (Mir. ev. N.D., c.1348, 79). Et donques le mouvement qui seroit selonc quelconque autre ligne droite ou en travers ou en biés ne seroit pas symple, mais seroit composé de circulaire en tant comme aucunement et en partie il est environ le centre du monde, et seroit composé de mouvement droit en tant comme il est aucunement en approchant ou esloingnant du centre si comme le mouvement qui seroit selonc la ligne .cd. (ORESME, C.M., c.1377, 60). Remondin, qui avoit alumé le feu, et qui bien avoit ouy ce que ly conte Aymery avoit dit, en partie, lui dist : Monseigneur, le feu est esprins, venez vous chauffer. (ARRAS, c.1392-1393, 20). Et ce que je diray est en partie pour vostre prouffit et honneur, car roy qui est acompaigniez de traicteur n'est mie bien logiez, ne ne doit pas estre trop asseur. (ARRAS, c.1392-1393, 56). ...et supposé que subtraction ne ly [au pape] seroit faicte en tout, toutevoie, attendu son gouvernement, lui doit estre faicte subtraction en partie (BAYE, I, 1400-1410, 172). La desconfiture de ce cappitaine fut en partie pour la barrière qu'il avoit faicte devant luy (BUEIL, II, 1461-1466, 249).

 

.

En tout ou en partie. "Plus ou moins complètement" : Avecques luy fist venir sa partye, Qui de Ferrare fille du duc estoit ; De fin drap d'or en tout ou en partie De jour en jour voluntiers se vestoit : Chaynes, coliers, affiquetz, pierrerie Ainsi qu'on dit en ung commun proverbe, Tant en avoit que c'estoit deablerie : Brief, mieulx valloit le lÿen que la gerbe ! (LA VIGNE, V.N., p.1495, 175).

 

.

Partie..., partie. "Pour une partie..., pour l'autre partie, en partie..., en partie, moitié..., moitié" : Je respon que, par aventure, l'en pourroit dire que le mouvement de cest tantet d'air, ou cas dessus mis, en descendant est naturel jusques a tant que cest air soit endroit la region ou est le lieu naturel de cest element, et apres cest air descent encor en bas par violence parce que le feu qui est plus legier le foule et le met dessous soy. Et ainsi ceste descendue est partie naturele et partie violente. (ORESME, C.M., c.1377, 70). Et quartement : de ce que la terre est ronde comme dit est, il s'ensuit que se un honme povoit aler d'une cité a autre sans monter et sans avaler, l'en peut ymaginer une autre voie plus brieve qui est partie en devalant et partie en montant. Car la voie qui est sans monter et sans avaler est aussi comme un arc, et la voie droite qui seroit comme la corde est plus basse et plus pres du centre ou milieu que es bouz. (ORESME, C.M., c.1377, 576). ...et ainsi partie par cremeur, partie par raison et honneur qui le conseilloit, il lui rendy et mist entre mains tout, excepté deux places (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 226). Et lui pleut [au duc de Bourgogne], partie de sa bonté, partie aussi par le devoir en quel l'aultre se presentoit et se mettoit devers ly, le rappeller et le recepvoir en sa bienveullance comme son bon parent et subgect (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 212).

 

.

Partie après partie. "Peu à peu" : L'en doit savoir que delectacion est un repos de l'ame en la chose qui lui est conveniente, et delectacion puet croistre de moins en plus, partie aprés partie par succession de temps, et dure ou demeure par temps continuel, et est conservee ou gardee par la chose delitable ou par autre. (ORESME, E.A.C., c.1370, 506).

 

.

Partie après autre/par partie à autre. "Peu à peu" : Et doit souffire quant a cest propos supposer que tout mouvement ne puet estre fait ensemble, mais est fait successivement partie aprés autre. (ORESME, E.A.C., c.1370, 505).

 

.

Pour la plus grande partie : Les autres choses sont ou aviennent pour la plus grant partie, et de telles sont aucunes sciences natureles et celles de moralité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 106). Donques l'en doit espargnier les biens des quiex l'en a a faire par neccessité, et leur ajouster aucune chose pour les acroistre a fin que par partie a autre l'en ne deschiee du tout. (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 233).

 

-

D'une partie et d'autre. "D'une part et d'autre, d'un côté et d'autre" : Si se combati on d'unne partie et d'autre tres asprement a venture non certaine (BERS., I, 9, c.1354-1359, 38.8, 70). Pour ce que je voy tant de raisons d'une partie et d'autre que tout un jour ne me souffiroit mie a escripvre, toutteffoys neantmains je diray mon oppinion en brievves parollez (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 534). Et quant ilz eurent tous allegué leurs raisons d'une partie et d'autre ilz furent comme obstinés (JUV. URS., Loquar, 1440, 341).

C. -

[Le tout et/ou les parties sont un espace, ou se définissent par des termes relatifs à l'espace]

 

1.

Les quatre parties du monde. "Les quatre points cardinaux" : Le 16e chappitre pour congnoistre les 4 parties du monde, c'est assavoir orient, occident, midi et septentrion. (...) ordonnez doncques l'alidade de l'astralabe a 20 degrez pres de l'armille vers orient, et puis couchez l'astralabe tout equidistant a l'orizon et le tournez tant que l'ombre de l'armille chié tout droit sur son costé de l'alidade, et adoncques vous avez les 4 parties du monde par la croysée qui est au dos de l'astralabe (FUSORIS, Astrolabe P., c.1407-1412, 119). Il faut envoyer de nous gens Es quatres parties du monde, Et que tous crestïens a grant honte Soient pris et bien lïés, Et qu'il soient presentés Par devant nous. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 68).

 

-

Parties du ciel : ...car, selon les diverses parties du ciel, sont changées les faces des hommes, les coulleurs et les diversitez des courages. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 1 v°).

 

2.

"Portion quelconque d'un espace, d'un territoire" : ...la plus grant partie du pays de Guerrande estoit a lui [à Remondin]. (ARRAS, c.1392-1393, 67). Par foy, ces enfans sont bien tailliez de conquerre encores une grant partie du monde. (ARRAS, c.1392-1393, 156). Et quant ainsi, par leur effors, Orent conquise grant partie D'Eüroppe (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 10). Enviz entreprendriez les conquestes de voz predecesseurs qui sommistrent grant partie de Grece en leur subjection laquelle de leur nom s'appelle encores Gallogrecie et conquisrent Romme jusques au Capitole (CHART., Q. inv., 1422, 19).

 

-

La plus partie de. "La plus grande partie de" : ...car par sa faveur la plus partie du païs de France, Normandie, Brie, Champagne et les environs furent par eulx despeuplés, églises brulées et du tout destruites, innumérables hommes mors desconfès, femmes et filles violées, et gens inhumainement et cruellement tourmentés. (RAOULET, Chron. Ch. VII, V., c.1461-1467, 167).

 

3.

"Lieu, endroit, région"

 

a)

[Dans l'espace géographique] : ...le duc de Jullers et messire Edouart de Guerles (...) veirent que le duc de Braibant avoit celle haulte seignourie que de estre sire et regard souverain de par l'empereur de la Langue-Frise (...) qui est une partie ens leurs terres. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 160). Et dit, sur ce requis, qu'il ne lui escripvoit autre chose dont il soit record, ne aussi en quel partie du royaume il descendroit. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 196). Nous avons oy raconter a noz anciens que en pluseurs parties sont apparues a pluseurs, tres famillierement, choses lesquelles aucuns appelloient luitons, aucuns autres les faes, aucuns autres les bonnes dames, qui vont de nuit. (ARRAS, c.1392-1393, 3). Mais or me dictes en quel partie vous voulez aler, pour y pourveoir de ce qu'il vous fauldra. Lors respondy Uriiens : Ma dame, nous avons ouy dire que le roy de Chippre est assegiez du soudant de Damas en la cité de Famagosse, et la avons nous intencion de aler pour lui secourir des faulx Sarrasins. (ARRAS, c.1392-1393, 83). Tout le païs de Gaule est divisé en trois parties, desquelles les Belges en habitent l'unne, les Aquitaniens l'autre... (GAGUIN, Comment. César, 1485. In : Chrestom. R., 250). En quel partie L'a il mis [le corps de Jésus] et de quel licence ? (Pass. Auv., 1477, 266).

 

-

Au plur. "Pays, région, province" : Messire Bertaut Jobelin, commis et député de par le roy nostre seigneur es parties de Costentin pour acheter vivres et garnisons pour la neccessité du Chastel Cornet, sur le fait de l'imposition de 20 s. pour tonnel et sur le fait de l'arriereban, pour ses despenz et des genz de sa compagnie (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 58). Au Bidaut, par mandement de Monseigneur signé de sa main, donné XIIIIe jour de juin, pour aler es parties de France pour les besoignes de mon dit seigneur (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 376). Syconie et Argos estoient .II. citez es parties de Grece. (ORESME, E.A.C., c.1370, 216). ...ralons men sanz attente En mon palays, dont nous partismes Quant en ces parties venismes Pour les des Sarrasins deffendre (Mir. roy Thierry, c.1374, 325). OSANNE. Mon treschier seigneur, s'il vous plaist, Ne vous puis longues tenir plait ; Plaise vous un po espartir A vous de ci endroit partir Et aler en autres parties... (Mir. roy Thierry, c.1374, 259). Messire Jehan de Blois (...) avoit tousjours esté nourris ens es parties de Hollandes et de Zellandes, car il y tenoit bel hiretaige (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 154). Premier, un nommé Hange, qui fu pallefrainier de madame de Saint-Pol, et va en estat de varlet pour espier et savoir l'estat, comme dit est, ès parties de la conté de Retelle et de Champaingne (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 384). En ceste partie dit l'ystoire que ens es parties de Allemaigne, entre l'Ostheriche et Ardeine, avoit en ce temps une moult noble terre nommee la terre de la conté de Lucembourc, qui ores est appellee duchié. (ARRAS, c.1392-1393, 146). Ce jour, la Court a donné congié à me Nycholas Maignien d'aler es parties de Breteigne jusques à la S. Martin (BAYE, I, 1400-1410, 71). ...Gautier de Blandecque, huissier ceans et commiz à recevoir XL mil frans octroiez au Roy par les marchans frequentans la marchandie de sel es parties de Languedoil sur icelle marchandie (BAYE, I, 1400-1410, 251). ...ainsi qu'ilz aloient vers les parties d'Ailli, eussent rencontré le herault Paluel, renommé de reciter et administrer vivres a nosdiz adverseres (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1433, 249). ...se peut (...) ce present livre intituler de Cent Nouvelles nouvelles, jasoit que advenues soient es parties de France, d'Alemaigne, d'Angleterre, de Haynau, de Brabant et aultres lieux (C.N.N., c.1456-1467, 22). ...en l'estat que vous me voiez icy m'a il laissée et abandonnée pour mener a marchandise es parties d'Alixandrie (C.N.N., c.1456-1467, 573). Cycrops, premier roy de Athenes, fut aussi environ ce temps moult expert en la science des estoilles et, pour l'onneur de Jupiter, immola premier en icelles parties ung beuf. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 29 r°). Predist aussi par icelle conjunction les grans pluyes et augmetacions de fleuves ès parties occidentalles. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 39 v°). En ce temps les François des parties de Sens prinrent Romme jusques au Capitol. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 55 r°). Severe, XXIe empereur de Romme, homme cler et à memorer, fut en ce temps grant astrologien et philozophe naturel et, comme recite Mamerus son astrologien, au moïen de la science des estoilles fist de moult belles conquestes et en diverses parties. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 81 r°).

 

-

D'autre partie. "En un autre endroit, ailleurs" : Richars li Restorés estoit d'autre partie, Ou il se combatoit a le gent paienie. (Bât. Bouillon C., c.1350, 30). Et le roy d'Ausaiz et le duc Oste de Baviere se logierent avec leur baronnie environ les tentes des dames, et Anthoine et Regnault, d'autre partie. (ARRAS, c.1392-1393, 191).

 

-

Estre en sa partie. "Être dans son pays, chez soi" : Il ne fault plus riens qu'argent Pour avancer tost mon passage (...) Car se je suis en ma partie Et oultre la mer franchement, Dieu mercy, point ne me soussie Que n'aye des biens largement. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 148).

 

b)

"Endroit (du corps)" : La partie dollent pourra atraire les superfluitez des humeurs, et ainsi causer apostume es corps qui sont en convalescence. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 75). Et atant se partirent de ladite taverne, c'est assavoir ledit Bruyeres le premier, lequel Bruïeres, d'un coustel qu'il avoit sur lui, feri et navra icellui sergent, ne scet en quelle partie de son corps, parce qu'il estoit nuit, comme dit est. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 181). Et aprés grant foiblesse, longue jeusne, apre douleur et estonnement de mon cerveil, que dame Melencolie tormentoit entre ses dures mains, senti ouvrir, crouller et remouvoir la partie qui au meillieu de la teste siet en la region de l'ymaginative, que aucuns appellent fantasie. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 5).

 

-

Les parties d'en bas. "Les parties génitales" : ...parties d'en bas c'est es parties honteuses (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 316). ...en ce disant, vint soudainement audit suppliant en le prenant par ses genitoires par telle maniere qu'il cheut à terre et elle sur lui ; lequel suppliant soy sentant ainsi tenu par les parties d'embas commença moult fort à crier (Paris domin. angl. L., 1431, 328).

 

.

Les basses parties : Le vin engendre le sanc tres pur et purifie le sanc trouble, et euvre la bouche des vaines et tresperce tout pour nettoier les basses parties par sa soubtillité (CORBECHON, Propr. choses H., 1372, 60).

 

.

Les parties honteuses : ...parties d'en bas c'est es parties honteuses (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 316).

 

c)

En partic. ASTR. "Point virtuel ayant une signification particulière, calculé en ajoutant à la longitude d'un point important de la carte du ciel (par exemple l'ascendant) l'écart angulaire séparant deux planètes ou deux autres points" ( (Éd.)) (synon. part) : Partie est la distance d'entre 2 significateurs qui de leur nature senefient aucune chose, laquelle distance doit estre comptee de aucune place en la figure, laquelle senefie aussi la chose par nature ; et en quel lieu le compte devendra est la partie (PELERIN, Traité des elections, 1361, I, ms. Oxford, St John's College 164, f° 59 v°). ...entre autres, il fist sur la part future et sur les autres parties qui se gectent par les maisons et dist que c'estoit la part qui signiffioit choses secretes et abscondites et par laquelle se precongnoissoient les choses advenir (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 34 v°).

 

Rem. Cf. FUR. 1690, s.v. partie : «la partie de fortune est l'horoscope lunaire, c'est à dire le point d'où sort la Lune, en même temps que le Soleil est au point ascendant de l'Orient. On prétend que le Soleil à l'ascendant donne la vie, et la Lune dispose l'humide radical, et est une cause de la fortune» ; FEW VII, 680b : «Fur 1690 - Trév 1771».

 

4.

"Côté ; direction"

 

a)

Au propre : Et semblablement .VI. autres pyramides mis desouz et encontre ces .VI. desouz ceste superfice exagone ne rëempliroient pas toute l'espace corporele qui est pres de ce point de l'autre partie. (ORESME, C.M., c.1377, 648).

 

-

Dextre/senestre partie

 

.

À la dextre/senestre partie (de qqn). "À la droite/à la gauche (de qqn)" : Donques alés tout entour [du lièvre qui se cache], en le tenant a la senestre partie, vostre arc tendu (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 138). ...elle est (...) Sanz fin assise a la destre partie Dieu (Mir. st Sev., 1362, 238).

 

-

La dextre partie du corps : ...la seconde fut d'une cicatrice à cause de la plaie qu'il eut à la rencontre de Montlehery en la gorge, en la partie dextre (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 41).

 

.

[À propos d'un membre du corps hum.] Partie domestique/partie silvestre. "Côté interne/côté externe" : ...et pour ce [la veine baselique] est saignié es passions pectorales, et du foie, et es aultres semblable, et en pleuresie, et commence es asselles tirant vers la partie domestique du bras. (Rég. santé corps C., 1480, 167). Et la vaine sciatique attire par especial des hanches, et des rains, et des membres situés vers la partie silvestre. La sophene de la matrice est des parties environ situees vers la partie domestique, jaçoice qu'il soient branchés d'une mesme vaine au milieu du front, c'est une vaine laquelle vaine on saigne es passions antiques de la teste et de la face, comme en morphee, et en serpignir et es passions des yeulx. (Rég. santé corps C., 1480, 168-169).

 

-

[À propos d'un instrument] Espee tranchante de deux parties. "Épée à double tranchant" : Son trosne estoit feu ardant et de sa face yssoit ung fleuve de feu roide et violent, et de sa bouche ysoit une espee trenchant de deux parties. (Horloge de sapience S., c.1389, 95).

 

-

[Circonstant sans prép.]

 

.

Aller/traire telle partie. "Aller dans telle direction" : Et la partie que vous verrés que il trera, si le parsuiez (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 94). ...il ne vous fault fors Mander leur quel chemin tenront Et quelle partie il yront (Mir. Oton, c.1370, 365).

 

.

Autre partie. "Ailleurs" : SECOND COMPAIGNON. (...) Eschevons le [le fol], si ferons sens. (...) Alons jouer touz deux ensemble Autre partie. PREMIER COMPAIGNON. De li me plaist la departie ; Vous dites bien. (Mir. parr., 1356, 29).

 

.

Ceste partie. "De ce côté-ci, par ici" : Bien viengne tu ceste partie, Gentil messager ; comment va ? (Myst. st Laur. S.W., 1499, 137).

 

-

D'une partie et d'autre. "D'un côté et de l'autre" : Là ot, je vous dy, forte jouste et rade et pluseurs abattus sus le sablon, d'une partie et d'aultre, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 95).

 

-

Par les quatre parties d'un espace. "Dans les quatre directions d'un espace" : Et la doit tuer un cheval ou un buef ou autre beste grosse et prendre les quatre membres, cuisses et espaules et les porter et non pas trayner es grans forestz par les quatre parties du buisson. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 236).

 

b)

Au fig. "Côté, point de vue"

 

-

(Chacun) à/de sa partie. "(Chacun) de son côté, pour sa part" : LE PÉRE. (...) Venez ent jusques en maison : Vous le verrez. MAISTRE MORIN. Alons, ja desdit n'en serez De ma partie. (Mir. st Panth., 1364, 312). C'est le miex, et je m'i assens De ma partie. (Mir. st Val., c.1367, 137). "Je conselle de ma partie que ceste besongne soit mise en sousfrance tant que li rois nostres sires ait soufissans honmes de son roiaulme envoiiet par de dela la mer pour parler au conte de Hainnau..." (FROISS., Chron. D., p.1400, 233). ...par longue espace vous n'avez eu rapport ne nouvelle, chacun de sa partie, que par la relacion de voz yeulx [Adresse à deux amants séparés] (C.N.N., c.1456-1467, 165). ...il ne restoit que temps et lieu pour dire et faire, chascun a sa partie, la chose au monde que plus luy pourroit plaire. (C.N.N., c.1456-1467, 192).

 

-

D'autre partie. "D'un autre côté, d'autre part" : D'autre partie, l'estude de tous livres engenre et embat, ou acroist es cuers de ceuls qui y entendent, affeccion et amour au bien publique, qui est la meilleur qui puisse estre en prince et en ses conseilliers, aprés l'amour de Dieu. (ORESME, E.A., c.1370, 99).

 

-

De ma/ta partie. "Pour ma/ta part, quant à moi/toi" : Mes chieres seurs, or regardez la grant griefté et misere ou nostre pere a mis nous et nostre mere, qui eussiemes esté en si grant aise et en si grant honnour. Or n'en est il bon a faire ? Quant a moy, de ma partie, je m'en pense a vengier, car aussi pou de soulaz qu'il a empetré a nostre mere par sa faulseté, je lui pense a faire. (ARRAS, c.1392-1393, 11). De la corde luy fault donner Deux tours, Janus, de ta partie. (Pass. Auv., 1477, 208).

 

-

Quant de ma partie. "Selon mon point de vue" : Lors assaillie Suis de Penser qui m'a baillie Sa doulce ymage et entaillie En ma pensee travaillie Et que tollir Ne l'en puet nul, në abolir, Oster, effacer, ne polir Sans corps et vouloir demollir, Car departie N'en sera, quant de ma partie, Tant que l'ame soit hors partie. (CHART., L. Dames, 1416, 246).

 

.

Tant que pour ma partie. "En ce qui me concerne" : Cascune flours a par lui son merite, Mais je vous di, tant que pour ma partie, Sur toutes flours j'aimme la margerite. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 80).

 

-

"Choix" : Et pour ce que l'appellacion et nominacion est faite selon le plus et c'est la mauvaise partie, selon ce est reprouvé justement celui qui est communelment appellé phylautos, c'est a dire soy amant ou amy de soy. (ORESME, E.A., c.1370, 478).

 

-

Faire fait et partie de qqc. "Être d'avis en faveur de qqc." : ...li pais et roiaulmes d'Engleterre faisoit fait et partie dou calenge et dou proceder avant (FROISS., Chron. D., p.1400, 216).

III. -

[À propos de personnes, de groupes de personnes engagés dans des rapports d'affinité ou d'antagonisme]

A. -

DR.

 

1.

"Chacune des personnes qui est engagée dans un procès soit comme demandeur, soit comme défenseur" : Veues lesqueles accusacions, confessions et denegacions faites par une chascune des parties cy-dessus escriptes, comme il est escript, ce que en la presence d'icelles parties Henry Cousin prisonnier oudit Chastellet (...) a congneu et confessé par serement [ceci] (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 512). Chascun est attrait par sa vo[lup]té c'est a dire par son plaisir. J'ay doncques trop dure partie, trop puissant advocat encontre moy, qui a [tellement desja] plaidoyé sa cause que presques tout le monde le croit. (GERS., Déf., 1400, 222). Une partie, comme vous scavez, ne doit mie estre t[ost] creue ou receue sans ouyr l'autre : Audi partem etc... Je vueil soustenir la contraire partie de [Plaisir mondain et prouveray que maudis sont ceulz qui l'ensuivent]. (GERS., Déf., 1400, 222). ...et ce qui pour le debat des parties estoit en le main du Roy comme souveraine sera remis en main de partie, et les dis conte, maire et jurés, chascun pour sa portion, avons condempné es despens de dis religieus par le dit jugement pour ce encourus (Hist. dr. munic. E., t.2, 1340, 29). ...la Court fera si bien justice et raison telement que parties s'en tendront pour contens. (BAYE, I, 1400-1410, 108). Ce jour, maistre Rasse Panier, procureur de la contesse de Nevers, passa l'acord, dont dessus est faicte mencion ou registre du jour precedent, et condempna la Court les parties à tenir ledit acord. (FAUQ., I, 1417-1420, 249). Ce jour, a esté receu l'accord d'entre les executeurs de feu Augustin Ysebarre, d'une part, et Marc Gaudichon, d'autre part, parmi paiant par chascune partie dix livres parisis, font vingt livres parisis (FAUQ., II, 1421-1430, 251). ...ce nouvel proces (...) beaucop pleut aux seigneurs du dit parlement, tant pour la nouvelleté du cas que pour les allegations et argumens des parties devant eulz debatans (C.N.N., c.1456-1467, 37). Quand le jour fut venu, les parties se presenterent en temps et lieu. Ilz furent huchez a dire et plaidoyer leur cause. (C.N.N., c.1456-1467, 499). ...dedans le tiers jour après, icelluy compaignon ala de vie à trespassement. Et a ledit suppliant depuis satisfait à partie. (Doc. Poitou G., t.11, 1466, 48).

 

-

"Partie adverse, adversaire dans un procès" : Tous lesquieulx, veu l'estat dudit prisonnier (...), l'informacion dessus dite et accusacion de partie, delibererent et furent d'oppinion que, pour savoir par sa bouche la verité des cas dessus diz, icelli prisonnier feust mis à question (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 561). ...et que, ces choses ainsi faites, tous iceulx prisonniers feussent ramenez soubz seure garde prisonniers oudit Chastellet, et illec tenir prison jusques ad ce que parties seroient d'eulx contentes (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 247). Et quant à la dicte somme disoit que l'obligation dont partie se ventoit avoit esté faicte ou temps de son enfance ou juenesce (BAYE, I, 1400-1410, 187). Quand [le curé] (...) fut devant monseigneur l'official, sa partie, le promoteur, lui compta sa legende au long (C.N.N., c.1456-1467, 530). ...il fust condempné en amende honorable ainsi que partie l'avoit requis, et pour amende proufitable au double. (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 208). MATHATIEL. Ouÿ, seurement. Cent escus d'or sur son serment [le juif] Luy a prestés [au chrétien] sans aultre gaige. L'ADVOCAT. Audi partem. Vous dictes raige ! Vous sçavés bien que la partie Du tout en tout si vous le nie. Attendés ung peu. LE CRESTIEN. Sire juge, Que nul de sa cause ne juge, Car je luy nie tout en effect. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 129).

 

-

Prov. Bien aise plaidoie qui parle sans partie. "Il est facile de plaider sans adversaire" : Mais tantost par aventure on me dira le proverbe commun : "Bien aise plaidoye qui parle sans partie !", car il semble que nulz ne parle ou doye parler contre moy. Voulsist Dieu que ainsy fust et que on ne trouvast advocat ou plaidoyeur faisant partie contre ceste verité ! Mais, helaz ! autrement va ! (GERS., Déf., 1400, 221).

 

.

Partie adverse : ...ou il est vehemente presumpcion contre le deffendeur et, adonques, selon l'ordre de Droit et selon rayson, l'en doit proceder aux tormens (...) ou le demandeur ne preuve aucunement son entente ne si n'a pour luy aucune presumpcion et, adonques, selon Droit et selon rayson, la partie deffenderesse doit estre absoubse de la demande de la partie averse (Songe verg. S., t.1, 1378, 351). ...avant ce qu'ilz respondent aux articles de partie adverse (FAUQ., II, 1421-1430, 255). ...je monstreray comment partie adverse, pour six raisons, a péché tellement qu'il est fort et à peine impossible d'estre réparé. (Doc. 1408. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1 c.1425-1440, 271). Touteffoys, au conseil, il fut dit que l'homme du duc Baudoyn avoit dit aprez toutes parolles à son adverse partie : "Voulez-vous rien dire sur cecy ?" (BUEIL, II, 1461-1466, 106). LE JUGE. Contre vous nully mot ne sonne ; Qui est vostre adverse partye ? L'USURIER. Affin que responce on vous donne, Vella cy. (LA VIGNE, S.M., 1496, 518).

 

-

"Accusé" : L'evesque d'Arras dit au contraire que partie, c'est assavoir Haton, est accusez et souspeçonnez crimine pessimo dont s'est rendu coulpable (BAYE, I, 1400-1410, 149).

 

-

De la partie de. "Personne proche de celui qui est en procès" : Savoir faisons (...) que de la partie de Jehannin Regnout, povre laboureur de bras (...) nous a exposé (Ch. VI, D., t.2, 1383, 4).

 

-

Droit de partie : ...remettons par ces presentes le fait dessus dit, ainsi comme il est exposé, et toute paine criminele et civile, et confiscacion de biens que le dit chevalier a ou puet avoir encouru en aucune maniere, pour celui fait, envers le roy nostre seigneur ; sauf et reservé le droit de partie à poursuivre civilement (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 307). ...pardonnons ou cas dessus dit, (...) et les restituons au païs, à leur bonne renommée, se pour ce est amenrie, et à leurs biens quelxconques, sauf le droit de partie à poursuir civilement. (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 336). ...sauf que il [le Pape] est tenu de garder lez ordenances justes et raysonables de sez predec[ess]eurs et lezquelles touchent droit de partie, lezquelles il ne puet ne ne doit muer ne changer sanz cause raysonnable (Songe verg. S., t.1, 1378, 198).

 

-

Partie appelant. "Celui des deux plaideurs qui fait appel" : ...que la partie appelant estoit decheue de defense et auroit à prouver l'appellacion (FAUQ., II, 1421-1430, 256).

 

-

Partie defenderesse. "Celui qui est défendu par un avocat ; accusé" : ...ou il est vehemente presumpcion contre le deffendeur et, adonques, selon l'ordre de Droit et selon rayson, l'en doit proceder aux tormens (...) ou le demandeur ne preuve aucunement son entente ne si n'a pour luy aucune presumpcion et, adonques, selon Droit et selon rayson, la partie deffenderesse doit estre absoubse de la demande de la partie averse (Songe verg. S., t.1, 1378, 351).

 

-

Partie demanderesse. "Celui qui plaide contre qqn" : ...il appiert que tel champ soit deffendu, car, ou vous me dirés que tel champ est lysible en cause criminele, ou en cause civile. (...) En cause criminele, non, car, ou la partie demanderesse preuve clerement son entante et, adonques, sa partie adverse doit estre condempnee (Songe verg. S., t.1, 1378, 351).

 

-

Partie formee contre/à l'encontre de qqn/qqc. "Partie civile constituée contre qqn pour demander réparation" : Mon propos doncques, a l'aide de Dieu, est me faire partie fourmee contre les vices publiques, tant pour acquerir grace et pardon de mes pechies envers Dieu mon pere, comme pour desservir a avoir vous oroisons. O bon peuple, j'ay bon mestier de gaigner, et autre loyer n'en demande je. (GERS., Gourm. I, G., 1402, 795). Pour quoy nous, les choses dessusdictes considerées et que à l'encontre dudit Mignon n'y a aucune partie formée ne poursuivant, fors seulement les officiers de la justice, pour adverer et actaindre ledit cas, la verité duquel ne peut estre sceue, (...) la voye de misericorde et de doulceur estre à eslire et preferer à rigueur de justice (Doc. Poitou G., t.10, 1459, 94).

 

-

Partie formelle. "Partie civile qui pousse son intérêt contre l'accusé" : ...et ce que [l'université] proposa hier et ancor propose, ce ne fait pas ne ne fit comme partie formelle qui se face contre Savoisy, maiz comme denunciant les excès qui lui ont esté faiz par ledit Savoisy, pour en avoir justice et y estre procedé souverenement et de plain (BAYE, I, 1400-1410, 110). La devant Dieu suivray ceste querelle Et monstreray qu'elle n'estoit point mortelle Ne que n'avoit autre partie formelle Que toy mesmes qui l'as fait martirer. (HAUTEV., Compl. H., c.1441-1447, 60). JUSTICE. ...des ores, me fais partie Formelle et vueil tenir la main Contre tout le lignaige humain Et sa delivrance empeschier. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 38). ...il luy semble que son maistre [le prince] se monstre partie formelle contre luy a qui il est autant tenu que a l'autre [serviteur], pour quoy ledit prince y doit bien adviser avant le faire et s'il y a deux de ses ses bons serviteurs en question et debbat que les face appoincter ensemble (Traité politique C., c.1492-1493, 153).

 

.

[De celui qui s'estime lésé] Avoir partie formelle contre qqn. "Intenter une procédure accusatoire publique, orale et formaliste" : Et laquelle amonicion il fist publier en l'église parrochial de Braye et autres parroisses voisines ; ce que venu à la notice et congnoissance dudit Olivier suppliant, il se transporta par devers ledit official de Poictiers et de lui obtint lettres d'absolucion cum retencione et jusques à ce qu'il eust partie formelle contre lui. (Doc. Poitou G., t.12, 1480, 328).

 

Rem. Cf. Fr. Ragueau, E. de Laurière, Gloss. du dr. fr., 1969, 377.

 

-

Partie intimee. "Partie contre laquelle a été engagée une procédure d'appel" : Ce jour, fut plaidoiée une cause d'appel d'entre maistre Jehan d'Aigny, contreroleur de la Chambre aux Deniers, appelant des gens de la Chambre des Comptes, d'une part, et maistre Aymery Tesson, partie intimée, d'autre part (BAYE, I, 1400-1410, 23).

 

-

Accorder les parties : LE .I. SERGENT. Pour bien adjourner d'ung accord Et faire accorder les parties, N'est que moy. LE .II. SERGENT. Mais aux departies, Tes adjournemens faiz sans verge. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 99).

 

-

Appeler partie. "Faire un procès" : NOSTRE DAME. Filz, ce mort par moy vous requiert Que partie soit appellée Et par devant vous adjournée Encontre li. (Mir. ev. arced., c.1341, 134). DIEU. Dame, c'est voir ; mais vous savez (...) Que vous fault appeller partie Qui le fait vous confesse ou nye (Mir. ev. arced., c.1341, 134). ...icelle damoiselle pourra de son auctorité, et sans partie appeler, prendre et soy ensaisiner d'icelle terre et seigneurie de Rex et en joir comme douairière sans ce que les héritiers desdits sires de Combour et de Derval le lui puissent contrarier (Cartul. Laval B., t.3, 1450, 138).

 

-

(Se) faire/constituer partie (contre/encontre qqn/qqc.). "Entreprendre un procès contre qqn, se constituer partie civile" : ...pluseurs jornées sur ce assignées au dit Pierre, aus quels jours ny à autres nul ne s'aparut par devant nous qui se vosist faire partie contre le dit Pierre par voie d'acusacion ou denonciacion applegiée, ou autrement par maniere deue, selonc l'us et coustume du païs (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 356). "Et sur toutes choses que tu auras a faire, se tu es prelat ou juge, ne soies pas de legiere creance, ne ne adjouste pas legierement foy a ceulx qui ont a coustume de faire partie..." (Horloge de sapience S., c.1389, 91). Mais tantost par aventure on me dira le proverbe commun : "Bien aise plaidoye qui parle sans partie !", car il semble que nulz ne parle ou doye parler contre moy. Voulsist Dieu que ainsy fust et que on ne trouvast advocat ou plaidoyeur faisant partie contre ceste verité ! Mais, helaz ! autrement va ! Je regarde que mile et mile advocaz, par lesquelz j'entens les vices et pechiez, font partie et ont fait des pieca pour retraire les gens de croire ceste verité (GERS., Déf., 1400, 221). ...la maniere et propos de l'Université n'est pas accoustumée, c'est assavoir que la Court à la seule denunciation d'une partie face droit, maiz se doit ycelle Université constituer partie, autrement pourroit gaigner contre raison (BAYE, I, 1400-1410, 111). ...pour ce qu'elle [l'université] protestoit qu'elle ne se faisoit, ne ne voloit faire partie, maiz requeroit ex nobili officio Curie estre satisfaite et reparée desdiz crimes et malefices (BAYE, I, 1400-1410, 112). ...et dient qu'il y a assez matiere pour mouvoir le regent à se faire partie contre Overton (FAUQ., III, 1431-1435, 98).

 

-

Estre juge et partie : Mais ma dame a trop l'avantaige, Dont la chose est pis departie, Car el garde mon cuer pour gage Et fault qu'el soit juge et partie. (CHART., D. Rev., a.1424, 315). Pire partie ne pouoit prendre, Sa cause [de Jésus] en est pis assortye, Car nous serons juge et partye Pour cercher sa mort, s'y le fault. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 414). ...mais, d'avoir raison de telz gens ignorans, je ne voy moyen que le vostre, mesmement sur leur fumier, qui veullent estre juges et parties en chose qui riens ne leur touche (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 6 v°). Mon Dieu, quant tu m'as donc créé, Tu as esté juge et partie (Prisonn. desconf. C., c.1488-1489, 40).

 

.

Se faire juge et partie : NOSTRE DAME. Vous estes un fol diable estout, Qui vous faites juge et partie. (Mir. enf. diable, c.1339, 48).

 

-

Ouïr partie. "Entendre le témoignage de la défense" : ...obstant ladicte opposicion et consideré ce que autresfois avoit esté advisé en ladicte Court par les gens du Conseil du Roy, on ne povoit faire la requeste desdis recteur et deputez sans oïr partie. (FAUQ., I, 1417-1420, 304). ...[la Court] n'a point acoustumé de faire aucun jugement ou appoinctement sans oïr partie. (FAUQ., II, 1421-1430, 103).

 

2.

P. méton. "Affaire juridique, procès en cours" : ...confessions par lui faites en la ville d'Orleans et prisons dudit lieu, par devant les dessus nommez maistres Jehan Truquam et Gerart de La Haye, commissaires du roy nostre sire en ceste partie, desqueles la teneur ensuit (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 457). Et dit que tele est la verité des choses dessus dittes, et que c'est le premier larrecin qu'il ait fait, et auquel il a esté prins et apprehendé par justice, requerant lui estre sur ce, par ledit mons. le prevost, piteables et misericors, et, avec ce, sa grace lui estre estendue et faite en ceste partie. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 371). Et ce fait, se leva ledit barbier, et tous quatre s'en alerent ensemble et afferma par serement le fait estre avenu et les excès crimes et deliz et force par icellui prisonnier, et les autres ses compaignons et complices en ceste partie avoir esté commis et perpetrez en sa personne par la forme et maniere qu'il est cy-dessus dit et escript. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 511). Ce saint Martin, presentement Qu'avocas font commencement De plaidier les faiz de la loy, Prenez bon conseil, je vous prie : Ne faictez desbat ne partie Sans savoir la cause pourquoy. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 185). ...et, en oultre, lesdis prevost et eschevins requirent l'adjunction du procureur du Roy en ceste partie et demanderent distribucion de Conseil. (FAUQ., I, 1417-1420, 303).

 

-

Surmonter sa partie. "Gagner sa cause" : Et s'il est besoing de prouver Les faiz que viens de reciter J'offre tant de tesmoings trouver Qu'il souffira pour en pourter Guaing de cause et surmonter Ma partie (MART. D'AUV., Mat. Vierge L.H., c.1477-1483, 102).

 

-

Droit de partie. "Droit d'engager des poursuites judiciaires"

 

.

En partic. "Droit d'engager un duel judiciaire" : ...et se le roy luy en fait telle grace qu'il ne preingne mort, ja pour ce ne lui a remis qu'il lui donne point le droit de la partie ["le roi n'est pas allé dans le pardon jusqu'à lui accorder le droit d'engager un duel judiciaire"] (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 530).

 

-

P. ext.

 

.

"Querelle" : Et ainssi fut sanée la grosse playe qui estoit en saincte Église, par l'union qui a esté mise en icelle par le moyen, pourchas et excessive dilligence que le très-chrestien roy de France a fait en ceste partie. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 60).

 

.

"N'importe quelle affaire concernant personnellement qqn" : ...ainsi doncques (...) acheva le gentil compaignon sa queste en ceste partie, par la maniere que dit est. (C.N.N., c.1456-1467, 372). ...il se tappit au coing d'une forte haye espesse, duquel lieu luy apparoient toutes les entrées de la maison au dit marchant, dont il estoit serviteur et grand amy en ceste partie. (C.N.N., c.1456-1467, 442). Es mesmes jours que se faisoient ces argumentacions pour la partie de nostre belle damoiselle (...) ung tressage jeune clerc arriva (C.N.N., c.1456-1467, 568).

B. -

[Situations variées : rapports bienveillants, neutres ou hostiles]

 

1.

[Dans une liaison amoureuse, dans un couple marié]

 

-

"Chaque membre du couple, épouse, époux , maîtresse, amant..." : ...je ne poy oncques trouver partie Ou mes cuers puist joieusement partir ["avoir part"]. (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 263). Aurelian li maine l'espousée et dit : AURELIAN. Sire, vez ci vostre partie Que vous amaine et que vous lais. Vostre femme est dès ore mais (Mir. Clov., c.1381, 229). ...on enmena l'espousee couchier en un tres merveilleusement riche paveillon (...). Et lors la contesse de Poictiers et les autres grans dames vindrent, qui l'enmenerent la dedens, et lui administrerent ce qu'elles devoient, combien qu'elle feust assez pourveue de sens. (...) vint un chevalier, que les dames envoierent (...) Et ly chevaliers leur dist : Beaulx seigneurs, admenez Remondin, car les dames le demandent. Sa partie est toute preste. (ARRAS, c.1392-1393, 41). Leal amoureux, sans partie Me treuve et en tel desconfort Qu'en moy ne voy nul reconfort (Livre amour. all. F., c.1398-1430, 51). Mon lëal cueur a entrepris party De vous amer, ma loyalle partie (Au grey d'amours F.-H., c.1400-1500, 180). D'aultre costé le mary lamentoit, Qui regretoit Sa tresdoulce partie (Vie st Eust. 2 P., c.1400-1450, 203). ...en si jeunes jours perdi [la contesse de Nevers] sa bonne partie, [Phelippe], conte de Nevers, filz de Phelippe, duc de Bourgoingne (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 39). Quant on a son cuer bien assis En bonne et loyale partie, Il doit estre entier et rassis A tousjours mais sans departie. (CHART., B. Dame, 1424, 353). ...pource que je sçay a la verité que ceste allyance seroit le bien des parties, je m'y veil emploier [Il s'agit d'un mariage] (C.N.N., c.1456-1467, 296). ...[les "amourettes"] estoient si parfond enracinées es cueurs des ambedeux parties (...) que impossible estoit les desrompre (C.N.N., c.1456-1467, 441). LA FEMME. ...Plourer fault et que plus ne chante Puis que j'ay perdu ma partie. Or, est bien ma vie esmortie De joye et mise en piteux termes. (Colin loue dép. Dieu T., c.1485, 143). Avecques luy fist venir sa partye, Qui de Ferrare fille du duc estoit (LA VIGNE, V.N., p.1495, 175).

 

-

[À propos d'un animal] : ...Je [le roi des abeilles] vis de vie non lubrique, J'ayme ma seulle partie unique Et porte myel sans eguillon. (BAUDE, Dictz moraulx S., p.1450, 122).

 

2.

[Dans un contrat] "Chacun des partenaires" : Et d'amistié pour utilité legal, l'une est par convencion ou convenances des parties et comme en marchandant de main en main (ORESME, E.A., c.1370, 447).

 

3.

[Dans une situation de conflit]

 

a)

"Participant, combattant, belligérant" : Entrementiers que la murmure estoit, ly roy des Bretons, qui fu saiges et soubtilz, pour doubte que les parties estoient de grant lignaige et que par ce aucun inconvenient n'en peust encourir, envoya soubdainement fermer les portes, que nulz n'en peust yssir, et garder par gens bien armez (ARRAS, c.1392-1393, 60). Et lors dist le roy : Or entendez, biaulx seigneurs, avisez vous. Ceste querelle cy n'est mie petite, car c'est pour la vie et pour le deshonneur a tousjours mais, d'une des parties. Et sachiez que je ne doy ne ne vueil reffuser a faire droit en ma court. (ARRAS, c.1392-1393, 60). Ne faictez ja long traictié a voz ennemis, car en longs traictiez gist aucunes foiz grant decepcion et grant perte pour la plus puissant partie, car les saiges reculent pour plus loing saillir. (ARRAS, c.1392-1393, 87). Or alez, dist Gieffroy, mais, qui qu'ilz soient, je aideray a la plus feble partie, voire se ce ne sont mes freres. (ARRAS, c.1392-1393, 217). Tant fu alé, parlementé et trettié entre ces parties que unes trieuves furent prisses a durer trois ans, c'est a entendre, entre mesire Carle de Blois, ses aidans et confortans, et la contesse de Montfort, qui chief se faisoit de la gerre pour son fil (FROISS., Chron. D., p.1400, 592). Et quant le roy et la royne furent tous en leurs hours reposez, lors par l'ordonnance du roy les roys d'armes et heraulz porterent aux deux parties le commandement de faire leurs devoirs. (LA SALE, J.S., 1456, 110). ...ainsi se commença la bataille, qui dura assez longuement. Combien que les deux parties fussent dispareilles, ce bon chevalier vaincquit (C.N.N., c.1456-1467, 551). Et audit jour XXVIe de decembre, qui estoit assigné ausdittes parties, ledit grant maistre, comme lieutenant du roy, se trouva en personne en laditte ville de Paris et place de Greve, en laquelle estoient ordonnés et faictes lices convenables pour les parties pour faire leurs armes à oultrance, echaffaulx pour ledit grant maistre et autres notables personnes, gens en armes commis et deputés pour gardes, et autres choses neccessaires pour faire faiz d'armes. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 357).

 

-

Avoir à faire à forte partie : Mais j'ay sur moy maint adversaire Et a forte partie a faire. (LE FÈVRE, Leesce V.H., c.1380-1387, 24). Dont, veu qu'il [Jésus-Christ] nous a fait ceste grace, nous ne devons pas ressoingnier la mort ou l'adventure qu'il lui plaira a nous donner, pour soustenir les sains sacremens qu'il nous a administrez pour le salut de noz ames, combien que nous ayons a forte partie a faire, car noz ennemis [les Sarrasins] sont bien dix contre un de nous. (ARRAS, c.1392-1393, 108). Bertran à son voloir venir ne pooit mie, Car souvent ot afaire contre forte partie (CUVELIER, Chron. Guescl. C., t.2, 1430-1440, 130).

 

.

Avoir dure partie : De jour en jour toute merencolye Lye mon cuer, cer riens n'est de mon fait ; Fait ne sera, trop ay dure partie. (DESCH., Oeuvres Q., t.4, c.1370-1407, 77).

 

-

D'une partie et d'autre. "Dans les deux camps" : Et envoya commencier l'escarmouche devant la barriere, et y ot foison de mors et de navrez d'une partie et d'autre, et firent reculer les Sarrasins par force, et y ot moult d'occiz et de mehaigniez. (ARRAS, c.1392-1393, 96).

 

-

[Dans une querelle, un débat] : [Débat sur le judaïsme et le christianisme] Seigneurs, voulez vous establir Deux juges, s'il sont deux paiens Juifs ne sont ne chrestiens : Si orront chascune partie (Mir. st Sev., 1362, 224). LE ROY. (...) et li mans [à Bautheuch] Qu'a Dieu de cuer prie (...) Que (...) Entre les enfans et moy pére Juge tellement qu'il appére La querelle estre si partie Que de l'une et l'autre partie Soit le prouffit. (Mir. ste Bauth., c.1376, 135).

 

b)

"Combat"

 

-

Livre partie à qqn. "Se mesure à qqn" : ...se il y avoit aucuns d'eulx qui voulsissent la bataille, il leur ottroyoit, et que a leur voulenté prensissent jour tant que il l'eust fait a savoir a son compaignon ; et ancore plus fort, se ilz vouloient estre plus grant nombre, il se faisoit fort de leur livrer partie tant que ilz vouldroient estre (Bouciquaut L., 1406-1409, 57).

 

4.

"Parti, camp, faction..." : Mais quant ilz font entr'elx parties, La partie qui veult entendre A Dieu bien servir, est trop mendre Que n'est celi qui n'en fait conte (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 120).

 

-

La partie de qqn : Celle verge de char poissant et pure Fu jusqu'a mort ploiée en la croiz dure, Dont rouge mer de sanc fist despartie, Par laquelle touz ceulz de sa partie Fist franchement hors de servage traire (Mir. st J. Paulu, c.1372, 150). La, ot si diverse escremie Que de la partie Pompee Furent trestuit mis a l'espee (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 26). Requerront les diz messages d'Angleterre que de leur part facent réparer les attemptas fais de leur partie contre la teneur des trèves derrainement prises avecques le roy Richart d'Engleterre jusques à XXVIII ans (Ch. VI, D., t.1, 1401, 216). ...ilz avoient aggréables l'ordenance, prononciacion, appoinctement et déterminacion de nous (...) et promistrent (...) les avoir et tenir fermes et estables chascun de sa partie, sans jamès aler ne faire aucunement encontre. (Ch. VI, D., t.1, 1402, 226).

 

-

De la partie de qqn. "Au nom, de la part de qqn" : De la partie de la duchesse d'Orleans et du duc d'Orleans fu proposé au Louvre par la bouche de l'abbé de Chesy par escript à l'encontre des justifications proposées de la partie du duc de Bourgoigne sur la mort du feu duc d'Orleans (BAYE, I, 1400-1410, 241).

 

-

Avoir qqn à/de sa partie. "Avoir qqn de son côté, avec soi" : L'ERMITE. (...) Nous serons compaignons ensemble. La doulce vierge, ce me semble, Vous veult avoir a sa partie (Mir. march. larr., c.1349, 117). A celle porte, des partens Du chastel y a en tout temps, Mais dure en est la departie A qui n'a Dieu de sa partie ! (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 106).

 

-

Estre de la partie de qqn. "Être du côté de qqn, être l'allié de qqn" : ...le roy estoit esmeus contre ses oncles et les plus haulx de toutte Angleterre et cilz encontre le roy, et grant foison de nobles, qui estoient de sa partie (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 50). Et quant la dame l'appercoit, si scot bien qu'il ne l'avoit pas encores apperceue, et lui dist tout en riant : Sire vassaulx, a qui voulez vous commencier la bataille ? Voz ennemis ne sont pas cy present. Beau sire, je suis de vostre partie. (ARRAS, c.1392-1393, 24).

 

.

[Dans le langage amoureux] "Aimer qqn" : Et quant en vous gist ma mort et ma vie Et ma santé, douce dame jolie, Se vous daingniez estre de ma partie, Je sui garis. (MACH., F. am., c.1361, 155).

 

-

Faire partie avec qqn. "Prendre parti pour qqn" : Et tres dont se conmenchierent a engendrer et nourir haines entre les Alemans et les François ; car li uns voloit d'un et li aultres d'aultre. Et faisoient partie avoecques le roi de France et les François, li Sains Peres Benedic et tout li cardinal. (FROISS., Chron. D., p.1400, 243).

 

-

Se faire partie (envers qqn/ pour qqn). "Prendre parti (pour qqn en s'opposant à qqn d'autre)" : [Le roi de France aux ambassadeurs du duc de Bourgogne :] Si est vray que j'ay oÿ ce que m'avez dit (...) touchant le bon voloir et affection que beau frere de Bourgoingne a envers moy, meismement pour appaiser ceste matere. Je l'en mercye. Aussi je n'ay ne n'eulx onques ymagination (...) qu'il se voulsist faire partie envers moy pour yceluy [Loÿs], car ce seroit trop estrange chose de soustenir le filz contre le pere (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 70). [Le roi de France aux ambassadeurs du duc de Bourgogne :] Et au regart de beau frere de Bourgoigne, qui s'est offert et offre soy employer en ceste matiere, je l'en mercye, et luy prie qu'il y vueille besongnier tellement que Loÿs viengne vers moy, et ne se face partie, et montre par effect le bon voloir qu'il a (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 71).

 

-

Porter partie (à l'encontre de). "Prendre parti contre qqn ; rester impartial" : Et devés savoir que je ai ce livre cronisiet et historiiet, ditté et ordonné apriés et sus la relation faite des desus dis, a mon loial pooir, sans faire fait ne porter partie ne coulourer non plus l'un que l'autre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 35). ...messires Hues li Espensiers avoit ja acquis tant d'amis par ses dons et presens, lesquels il avoit donnés et la envoiiés et envoioit encores tous les jours, que toute dissimulation estoit en place et portoient trop fort partie a l'encontre de la roine d'Engleterre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 56). ... chil la, tant que des rices homes de Gant, ...ne faisoient point partie a l'encontre dou conte. (FROISS., Chron. D., p.1400, 177).

 

-

Prendre qqn de sa partie. "Enrôler qqn dans son camp" : Et, pour ce que les loups faisoient trop grant guerre aux brebis, les brebis alors prindrent les chiens et les moutons de leur partie pour resister contre les loupz (MACHO, Esope R., c.1480, 123).

 

-

Tenir la partie de qqn. "Être du côté de qqn, être fidèle à qqn ; être du même avis que qqn" : ...pluseurs personnes, tant gens d'eglise comme autres qui sont subgiez, aliez, adherens ou amis et qui tiennent la partie dez dessus nommez en la dicte guerre encontre nous (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 414). ...et pour ce fist prendre le capitainne du dit lieu de Mirebeau la dite suppliante et ycelle emprisonner, et a depuis le dit capitaine tenue et encores detient la dite povre suppliante prisonnière, soubz umbre de ce qu'il dit son dit mary tenir la partie du dit prince (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 15). ...et dist que il fist serment en la main dudit seigneur d'estre Englès et de tenir la partie des Englès (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 387). Il [Geoffroy] prist congié de son pere, qui moult en fu doulent, et enmena jusques a Vc. hommes d'armes et cent arbalestiers, et s'en vint en Yllande, et enquist ou les desobeissans estoient, et ceulx qui tenoient la partie de Remond lui enseignerent les forteresses des diz desobeissans. (ARRAS, c.1392-1393, 197). Et pour ce que riens n'en fu fait, s'esleverent les gerres en Bretagne par le confort et aide que li rois d'Engleterre fist a ceuls et a celles qui tenoient la partie dou conte de Montfort (FROISS., Chron. D., p.1400, 501). ...et quant ilz [des paysans] en povoient aucuns prendre [des Anglais], ledit Tabari leur copoit les gorges, et pareillement faisoit à ceulx tenans la partie du Daulphin. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 283). VÉRITÉ. (...) Et je tiens assez la partie De Misericorde m'amie, Et maintieng que se Dieu vouloit Devenir homme, bien feroit Et tout par raison le racat (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 5).

 

.

Tenir partie contre qqn. "Être d'un avis opposé à celui de qqn" : PAIX. (...) Aucunement, en faveur d'elle [Miséricorde], Je tins contre vous partye, Mais, a la nostre departye Et la fin de toute querelle, Justice toute bonne et belle, Ung baiser requerir vous vueil. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1084).

 

.

Tenir qqn de sa partie. "Accepter qqn dans son groupe, dans son camp" : JUDAS. Comment as tu tant pervertye Ta conscïence, pour gaigner, Que de frauder et enguigner Cil qui te tint de sa partie ? (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 289).

 

.

Se tenir de la partie de qqn : Et pour tant, comme dit est, que le roy avoit peur de cestui parlement tenu à Calais et qu'encore iceluy [le duc de Warwick ?] se tenoit de la partie du duc d'York, qui plus se déclinoit vers la Bourgongne que vers France (...) pour ceste cause différoit le roy sa convention (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 428).

IV. -

[Corresp. au sens "s'en aller" de partir ; rare] "Départ" : Que fera le mien cueur aprés sa partie, fors languir nuit et jour sans avoir nulle joye ne repoz ? (Ponthus Sidoine C., c.1400, 85). Et les freres estoient forment dolens de sa partie [de saint Dominique]. Et lui, confortant yceulx doulcement, dist : "Mes amis, la corporelle despartie ne vous trouble point, car vous m'aurez plus prouffitable mort que vif." (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 707).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre