C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/partage 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PARTAGE     
FEW VII 682a partire
PARTAGE, subst. masc.
[T-L : partage ; GD : partage ; GDC : partage ; FEW VII, 682a : partire]

I. -

[Idée de séparation] "Départ, séparation" (synon. partement) : Ne le deust on pas accuser A celle fin qu'il fust lÿé, Prins, murdry et expedÿé Pour en despescher le partaige ? (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 658).

 

Rem. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, gloss.

II. -

[Idée de répartition]

A. -

"Division en parts, répartition, partage" : Sur le debat du partage d'entre J. de Poiz, d'une part, et sa mere, d'autre part (BAYE, I, 1400-1410, 229). ...Voilles de sobre pour courre aux advantaiges Des tripotaiges, s'il survient nulz partaiges D'aucuns ostages d'entreprises gentilles, Proyes fertilles d'invencions subtilles, Drogues utiles pour fournir aux castilles D'orbes bastilles quant la mer est carmee Et qu'on y fait main a main quelque armee. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 134). Premierement, le roy donna à Mons. de Guienne toute la confiscation des terres dudit conte d'Armignac estans es terres de Mons. de Guienne, tant deçà la riviere de Garonne que delà, selon le partaige et limites arresté de tous poins audit lieu de Coulonges. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 232).

 

-

Faire partage de qqc. à qqn. "Attribuer à qqn la part qui lui revient" : Le grant Galiffre avoit une ramace Disant ainsi : "J'acumulle et amasse En mes dangiers les foibles [et] les fors ; Ou qu'il me plaist, je monstre mes renfors Et ceulx qui ont besoing de mes consors, S'a gré me vient, partaige leur en foys". Puis il avoit ung grant tas de ressors Qui demonstroyent comme on met aux essors Ceulx que l'on veult pugnir aucunes fois. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 161).

 

-

Donner qqc. pour partage. "Donner qqc. en partage" : Si me donnez pour partage Vie ou mort, joye ou destresce. (CHR. PIZ., Cent ball. amant dame C., c.1409-1410, 38).

B. -

En partic. "Répartition, part d'un héritage" : ...contez ne duchez ne doit estre partie ; Il n'a point d'ainzneece - si com dïent li saige - En partaige de femmes, ce tenons pour usaige (Gir. Ross. H., c.1334, 132). ...inventaire, partaige et division des biens demourez du decés et qui communs estoient entre ladicte vefve et ledit deffunct aux jour et heure qu'il ala de vie a trespassement (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1399, 758). ...il sera dit que les partages faiz par maistre Oudart Baillet demourront en l'estat qui sont, comme bons et valables, et sortiront leur plain effect et sera tenus ledit J. de Poiz de choisir l'un d'iceulx partages dedans le XVJe jour de juin prouchain venant pour tous delaiz et prefixions, et l'autre rendre à sa dicte mere pour joir d'icellui par forme de doaire (BAYE, I, 1400-1410, 229). Et par avant le conte d'Alençon n'avoit point demandé ne prins son partaige tel ne si grant comme il lui devoit appartenir par l'eschaite de la couronne qui estoit eschaite et venue au roy Phellipe de Valoys, son frere, et à lui. (CAGNY, Chron. M., 1436-1438, 5). Et en ce temps estoit l'archiduchié departie en pluseurs mains, par partaige d'enffans, successeurs chascun en son droit (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 23). Les demandes des seigneurs estoient grandes, par especial pour ce que le duc de Berry vouloit Normandie pour son partaige, ce que le roy ne vouloit accorder. (COMM., I, 1489-1491, 74). Cependant que ces traictiez se menoient par voyes d'assemblées et que l'on povoit communiquer les ungs avec les autres, en lieu de traicter paix, se traicta par aucuns que le duché de Normandie se mectroit entre les mains du duc de Berry, seul frère du roy, et que là il prendroit son partaige et laisseroit Berry au roy. (COMM., I, 1489-1491, 80). Ce fut Pluton, qui par son droit partage, Eut la terrestre empire et heritaige (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 277). [autres ex., cf. gloss. de l'éd.]

 

-

"Part de ce que l'on mérite, rétribution au mérite" : Ainsi muèrent les autres degréz d'Angleterre, et division se mist entre eulx, qui a duré jusques aujourduy ou peu s'en fault, en usurpant ceulx de la maison d'Iort ce royaulme, ou l'eurent à bon tiltre : je ne scay lequel, car de telles choses le partaige s'en faict au ciel. (COMM., I, 1489-1491, 24).

C. -

Au fig. : Et tout malheur m'est en partaige escheu. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 14).

 

-

Choir au partage de qqn. "Être l'affaire de qqn" : Fay du tien (,) du tout à te guise, Il n'y chiet point à leur partage [cela ne les regarde pas] (Bien avisé Mal avisé B., c.1487-1490 [1396], 110).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre