C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/nuisible 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NON-NUISIBLE     
FEW VII nocere
NON-NUISIBLE, adj.
[T-L : nonnuisible ; FEW VII, 161b : nocere]

"Qui n'est pas nuisible, inoffensif" : Et aussi n'est ce pas merveille se les mariz, qui par leur bonté ont mis tout leur cuer, toutes leurs joyes et esbatemens en leurs femmes, et arriere mises toutes autres amours, preignent plaisir en leur obeissance et par amoureux esbatemens, et a autruy non nuysibles, les essayer. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 82).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NUISIBLE     
FEW VII nocere
NUISIBLE, adj.
[T-L : nuisible ; GDC : nuisible ; FEW VII, 161b : nocere ; TLF : XII, 302b : nuisible]

"Qui nuit, qui est de nature à nuire (à qqn ou à qqc.), nuisible" : ...et pour cecy entent Mesue et Avicene que sanglout est semblable a spasme, car aussi comme spasme est fait pour cause de repleccion ou inanicion ou restracion du membre querant bouter hors aucune chose nuisible, aussi est sanglout. (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 164). Et ce est superhabundance ou deffaute de chose utile et proffitable, ou de chose nuisible et penible, penal et hors proporcionalité. (ORESME, E.A., c.1370, 298). Et le raison de l'autre opinion qui dit que elles ne sont pas toutes bonnes est pour ce que aucunes delectacions sont laides et reprouvables et aucunes sont noisibles (ORESME, E.A., c.1370, 401). ...chascune creature si a une inclinacion naturele pour resister a toute chose, laquelle luy est nuysible, et ce puest estre demonstré en toutes choses natureles, simples et mixtes, car nous veons que l'eaue a sa nature de resister au feu et le feu a l'iaue, et samblablement ez aultres elemens. (Songe verg. S., t.1, 1378, 312). Dont vaulsist moult bien estre sur le pont de Mautrible, Quant il lui promettoit une paine nuisible (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 78). De ceste Discrecion, de quoy elle sert ou puet servir, dist l'Ecclesiaste que c'est une vertu par laquelle se puet congnoistre ce que est bon et ce que est mauvais en discernant le bien du mal en l'election du bien pour ce que il est valable et deboutant le mal pour ce qu'il est nuisible. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 66). Jà soit ce qu'autres merveilleuses [étoiles], Très nuysibles et périlleuses, Pevent venir et apparoir De jour en jour, à dire voir (LA HAYE, P. peste, 1426, 25). ...lesdites foires ne seront aucunement nuysibles ne prejudiciables à quelxconques autres foires ou marchez (Doc. Poitou G., t.11, 1465-1474, 289). Tieulx pains font les gens estranglier ; Maulvaistié est tousjours nuysible. (Pass. Auv., 1477, 112). ...et ce advient quant on delaisse le bien non muable, qui point ne se mue, pour le bien muable et transitore. Aux yeulz de telz, pour tant qu'ilz sont malades, la lumiere est nuysible et hayneuse, laquelle est amiable et gracieuse aux yeulz purs et sains. (Somme abr., c.1477-1481, 135). ...et ce jour mesme l'on avoit mené une quantité d'artillerie devant ung lieu fort, ou avoit une basse court assez forte de bonne muraille et une grosse tour tres forte, qui moult nous estoit nuysible. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 253).

 

-

[D'une pers., d'un être] : Et ne convient pas eschiever seulement les enfans de nuisible compaignie, mais aussi de mauvais serviteurs. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 269). De la depression ou abaissement des yeulx et de la fenme chaste et honneste dist Seneque : "La bonne fille doit aler les yeulx abaissiés en terre, et contre le salueur nuisible soit plustost inhumaine que non vergongneuse, et denie sa chasteté anchois par bouche que par parole..." (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 398). Si comme en especial en democracie la ou l'en quert equalité, ceulz sunt plus nuisibles qui sunt injurieus et qui funt trop les maistres. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 228). Bien sçay que les diables nuysibles Sont pres pour les descouracger. (Pass. Auv., 1477, 124). VITA alloquitur Jovem. Ne me soyés a ce besoing nuysible, Dieu tresbegnin, mettés peine et entente D'entretenir en son estat paisible Le genre humain que maint [tres] bien regente. (Cene dieux, c.1492, 116).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre